Monoblock kytkentä

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Olen tässä muutama viikko ajanut mun pana 9kw monoblock kone peruskytkennällä öljykattilaan. Eli Vilpin meno paisuntayhteeseen ja paluu tyhjennysyhteen kautta. Vaikka ei ole kauheasti vielä ollut lämmitys kelejä olen huomannut että vedet sekoittuvat aika pahasti kattilassa. Pitäisi kytkentä muuttaa sillain että ainakin osa vedestä menisi suoraan kiertoon ja palaisi suoraan vilpille, mutta en nyt tiedä miten tää kytkentä pitäisi oikeasti tehdä kun en itse ole mikään putkimies. Olisiko viisaammilla neuvoja?
Eikö meno kannattaisi laittaa alas tyhjennykseen ja vilpiltä tulo ylös.. vesi sekoittuu väkisinkin kun vesipumppu vilpissä käy kokoajan jos se toimii samalla lailla kuin monoblokissaki jos käyrällä tai suoralla ajaa.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Olen tässä muutama viikko ajanut mun pana 9kw monoblock kone peruskytkennällä öljykattilaan. Eli Vilpin meno paisuntayhteeseen ja paluu tyhjennysyhteen kautta. Vaikka ei ole kauheasti vielä ollut lämmitys kelejä olen huomannut että vedet sekoittuvat aika pahasti kattilassa. Pitäisi kytkentä muuttaa sillain että ainakin osa vedestä menisi suoraan kiertoon ja palaisi suoraan vilpille, mutta en nyt tiedä miten tää kytkentä pitäisi oikeasti tehdä kun en itse ole mikään putkimies. Olisiko viisaammilla neuvoja?
Sulla pitäis olla varmaankin tämmöinen siinä mikä pitää kierrossa tai varaajassa

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Eikö meno kannattaisi laittaa alas tyhjennykseen ja vilpiltä tulo ylös.. vesi sekoittuu väkisinkin kun vesipumppu vilpissä käy kokoajan jos se toimii samalla lailla kuin monoblokissaki jos käyrällä tai suoralla ajaa.
Noin oletin että se kytkentä olisi oikeasti ollutkin mutta tosiaan kun lukee tarkemmin AP:n kirjoituksen niin saa kyllä kuvan että se voisi olla päinvastoinkin.

Jotta järkevästi pystyisi jotenkin auttamaan niin olisi varmaan hyvä jos AP voisi selventää noita kytkentöja vielä, tyyliin "kuva olisi kiva". Tai yksinkertainen piirros.

Rasse226

Jäsen
Tuosta kuvasta ehkä saa selvä mun kytkennästä. Mietin kans sitä että jos muuttaisi kytkennän niin että vilp työntäisi suoraan kiertoon niin mitä mä teen patteriverkoston omalle kiertovesipumpulle?
IMG_20221016_202424852.jpg

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Tuosta kuvasta ehkä saa selvä mun kytkennästä. Mietin kans sitä että jos muuttaisi kytkennän niin että vilp työntäisi suoraan kiertoon niin mitä mä teen patteriverkoston omalle kiertovesipumpulle?
Itellä kans vastaavasti aika lailla mutta vielä lisänä että lataan kattilaa isommasta 1,5m3 säiliöstä jota lämimtän vilpillä.. itse sääsin nyt niin vilpin käyrän että shuntti kattilassa pysyy suurinpiirtein puolessa välissä ja isommasta säiliöstä kattilan pumppu kierrättää jatkuvasti vettä itseesä.

Käytätkö kattilaa lisä lämmitykseen päivittäin? itse lämmittelen puulla ja öljyllä vähän väliä niin ei voi kytkeä kokonaan kattilaa pois.. Joillan on semmoinenkin että normaali pallohanoilla säädetään pelkälle vilpille tai jos vilp sippaa niin käännetään öljylle tässä tietenkin pitää olla split versio monolla tätä ei voi tehdä.

kurre orava

Itellä kans vastaavasti aika lailla mutta vielä lisänä että lataan kattilaa isommasta 1,5m3 säiliöstä jota lämimtän vilpillä.. itse sääsin nyt niin vilpin käyrän että shuntti kattilassa pysyy suurinpiirtein puolessa välissä ja isommasta säiliöstä kattilan pumppu kierrättää jatkuvasti vettä itseesä.

Käytätkö kattilaa lisä lämmitykseen päivittäin? itse lämmittelen puulla ja öljyllä vähän väliä niin ei voi kytkeä kokonaan kattilaa pois.. Joillan on semmoinenkin että normaali pallohanoilla säädetään pelkälle vilpille tai jos vilp sippaa niin käännetään öljylle tässä tietenkin pitää olla split versio monolla tätä ei voi tehdä.
Onko sinulla shuntissa automatiikkaa? Vai onko se aina jossain tietyssä asennossa/käsikäyttöinen? Kokeilisin ehkä itse ensin helpoimman kautta eli patteriverkoston paluulinjaan T-kappale ja Vilp:lle menevässä linjassa toinen haaroitus ja putki väliin. Kokeilussa tuon voi tehdä vaikka pex:lla. Onko patteriverkon kv pumppu paluu- vai menopuolella? Jos on paluupuolella niin haaroitus luonnollisesti pumpun ja kattilan välissä. Ja kattilan shuntti kokonaan auki.
Voi olla et tuollainen ”ohitusleikkaus” vaatii linjasäätöventtiilin toimiakseen hyvin mutta alkuun tuon voi kokeilla ihan palloventtiililläkin.
Tuolla tavoin pattereista palaava viilentynyt vesi menisi suoraan Vilp:lle ainakin silloin kun VILP käy. Lämmin vesi kiertäisi kattilan kautta ja kv pumppuja olisi vielä 2kpl mikä mahdollistaa et kattila toimii ikään kun puskurina ja tarvittaessa nuo kierrot voi ajaa eri nopeuksilla toisistaan riippumatta.
Ei olisi kallis eikä vaikea kokeilu. Tai no, vaikeusaste riippuu tietty siitä millaisesta putkesta ja millaisilla liitoksilla tuo patterilinja on tehty. Onko VILP linja kupariputkea?

Nihan

Aktiivinen jäsen
Onko tämmöinen kannattava investointi?? onko porukka asennellut

katso liitettä 81187

Joo, palstan Ton1A hiljan kirjoitteli kun meni kiertopumppu jumiin, ilmeisesti metallijämistä. Katsele tuolta keskustelu jos on mennyt ohi:

Omassa J-sarjalaisessa on jo magneettisuodatin mutta laitoin pumpulle menoon vielä erillisenkin teknisen tilan puolelle.

Mullekin tuli ne saniflexit samalla lailla toinen pätkistä eristettynä. Ei nyt suuresti haitannut kun jatkos jäi harkkoseinän sisään mutta vähän kanssa katselin että olisi siihen hintaan voinut fiksumminkin tehdä.

Rasse226

Jäsen
Onko sinulla shuntissa automatiikkaa? Vai onko se aina jossain tietyssä asennossa/käsikäyttöinen? Kokeilisin ehkä itse ensin helpoimman kautta eli patteriverkoston paluulinjaan T-kappale ja Vilp:lle menevässä linjassa toinen haaroitus ja putki väliin. Kokeilussa tuon voi tehdä vaikka pex:lla. Onko patteriverkon kv pumppu paluu- vai menopuolella? Jos on paluupuolella niin haaroitus luonnollisesti pumpun ja kattilan välissä. Ja kattilan shuntti kokonaan auki.
Voi olla et tuollainen ”ohitusleikkaus” vaatii linjasäätöventtiilin toimiakseen hyvin mutta alkuun tuon voi kokeilla ihan palloventtiililläkin.
Tuolla tavoin pattereista palaava viilentynyt vesi menisi suoraan Vilp:lle ainakin silloin kun VILP käy. Lämmin vesi kiertäisi kattilan kautta ja kv pumppuja olisi vielä 2kpl mikä mahdollistaa et kattila toimii ikään kun puskurina ja tarvittaessa nuo kierrot voi ajaa eri nopeuksilla toisistaan riippumatta.
Ei olisi kallis eikä vaikea kokeilu. Tai no, vaikeusaste riippuu tietty siitä millaisesta putkesta ja millaisilla liitoksilla tuo patterilinja on tehty. Onko VILP linja kupariputkea?
Kv pumppu on paluupuolella. VILP linjat on 25mm komposiittia. Täytyy näyttää tämä viesti mun putkarille jos se innostuisi tekemään tällaisen muutoksen :D

En käytä kattilaa lisä lämmitykseen, mutta haluan kuitenkin sen vaihtoehdon jos VILP vaikka menis rikki niin voi laittaa vastukset päälle. Öljypolttimen ja siihen liittyvät vehkeet puran pois tällä viikolla.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Onko kellään ehdotusta mikä Ouman EH-80 tilalle siinä käyrä sattuu mielestäni juuri säädöillä liian alas tai liian ylös kun B Säätö on potikalla pallukka kerrallaan ;),, Oisko esim EH-800 ratkaisu jos joltain löytyy moinen edullisesti tämä ainakin menisi varmaan suoraan bolt on paikalleen vanhan tilalle.

iqo

Vakionaama
EH-80 analogisten säätönuppien (potentiometri) kanssa sai muistaakseni melkein pinseteillä ja mittakellolla yrittää muutoksia tehdä. Muuten muutokset olivat aivan liian rajuja. Asteikoissa pallukoiden väli siis on giganttinen muutos ainakin lattialämmön tapauksessa. Patterilämmityksen kanssa säätäminen varmaan vähän huolettomampaa.

BBF

Vakionaama
Vanha EH-80 on täysin analoginen laite ja ne potikat ihan normaaleja eli portaattomia. B potikka hyvin herkkä ja hankala säätää, pienikin muutos vaikuttaa.

Pretor

Aktiivinen jäsen
No ei toi nyt ihan niin hirveän vaikea ole säätää. Yksi pallukan väli on 4'c, joka vastaa suunnilleen 1'c huonelämpötilassa, joten kyllä tosta nyt kohtuu karkeastikin saa säädettyä pallukoiden välistä 1/4 =1'c.
Samoin sitä kompensoinnin nuppia voi säätää ja hakea sitäkin kautta pientä tukea sopivan lämpötila-alueen löytämiselle/pysymiselle.

Ja siis itsellänikin on kyseinen Ouman käytössä.
Tietty tommonen uudempi olisi parempi, jossa saisi itse säätää käyrän pisteitä tietyssä lämpötilassa, ku ei meillä ihan lineaarisesti tuo lämmön tarve mene käyrän mukaan.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
No ei toi nyt ihan niin hirveän vaikea ole säätää. Yksi pallukan väli on 4'c, joka vastaa suunnilleen 1'c huonelämpötilassa, joten kyllä tosta nyt kohtuu karkeastikin saa säädettyä pallukoiden välistä 1/4 =1'c.
Samoin sitä kompensoinnin nuppia voi säätää ja hakea sitäkin kautta pientä tukea sopivan lämpötila-alueen löytämiselle/pysymiselle.

Ja siis itsellänikin on kyseinen Ouman käytössä.
Tietty tommonen uudempi olisi parempi, jossa saisi itse säätää käyrän pisteitä tietyssä lämpötilassa, ku ei meillä ihan lineaarisesti tuo lämmön tarve mene käyrän mukaan.
Hitsi ymmärsin että tuo kompensatio hommeli toimisi vaan jos se huone termostaatti on kytketty mitä itsellä ei ole

pamppu

Hyperaktiivi
Oli se aika ropelo säätää lattialämmityksen kanssa itelläkin. Kun näytti sormea, niin jo se nyrjähti 2 astetta, mikä on lattian kanssa paljon. Vielä kun se itellä on pirullisessa paikassa varaajan yläpuolella. Selvästi putkimies on ollut vekkulilla päällä ( = sietäisi viedä saunan taakse, siellä on tilaa veijareille)

Lopulta viritin kompensaatiotöpseliin kotiautomaation ohjaamaan relesysteemiä, joka näyttää sinne liittimeen sopivaa vastusta ja näin saan kolme eri korkeudella olevaa käyrää, jolla voi toteuttaa lämmön laskua tai nostoa. Tuohon voi sitten ne vastukset valita oman pään mukaan ja lisäksi sen kompensaation saa säädettyä.

kantti

Jäsen
Tännekin saapui Panasonicin 12kW J-sarjalainen monoblock pihalle ja odottelee asennusta vielä ennen ensilumia.

@TeacDance :lle kun olet jo saanut asenneltua laitteen, ja miksei muillekin, vinkkejä utelen hiukan.
Mikä on toimivaksi todettu fiksu tapa nostaa tuo yksikkö telineelle?
Sepelipatja on jo tasoitettu talon reunalle (Finnfoamit sepelin alla) ja sepelin päälle tulee 2x4 30x30cm betonilaattaa (eli n. 60x120cm). Ja näiden päälle 50x50cm betonilaatat molempiin päihin. Tähän päädyin valun sijaan siksi että mahdollisesti jo ensi kesänä salaojaremppa edessä ja konetta joutunee purkamaan pois tieltä. Telineeksi on hommattuna tuo Entrade GB51W mikä TeacDancellakin.
Oletteko pystyttäneet ja koonneet ja säätäneet telineen patjalle täysin valmiiksi vaateriin? Tämän jälkeen sitten vaan laitteen nosto päälle?
Miten tuo on fiksuinta nostaa? Mitään kovin selkeitä nostokorvakkeita ei ole ja painoa on aikalailla... Nostokorkeuttakin tulee luokkaa 60-70cm joka ei ainakaan helpota asiaa yhtään...
Mietin voisikohan sellainen onnistua että ensin toinen pää ilmaan ja maatelineen U-rauta alle ja tämän jälkeen toinenkin pää ylös ja U-rauta toiseenkin päähän. Ja tämän jälkeen keskimmäinen U-rauta ja poikittaistuet paikoilleen. Onkohan täysin tuhoontuomittu ajatus?

kurre orava

Tännekin saapui Panasonicin 12kW J-sarjalainen monoblock pihalle ja odottelee asennusta vielä ennen ensilumia.

Oletteko pystyttäneet ja koonneet ja säätäneet telineen patjalle täysin valmiiksi vaateriin? Tämän jälkeen sitten vaan laitteen nosto päälle?
Miten tuo on fiksuinta nostaa? Mitään kovin selkeitä nostokorvakkeita ei ole ja painoa on aikalailla... Nostokorkeuttakin tulee luokkaa 60-70cm joka ei ainakaan helpota asiaa yhtään...
Mietin voisikohan sellainen onnistua että ensin toinen pää ilmaan ja maatelineen U-rauta alle ja tämän jälkeen toinenkin pää ylös ja U-rauta toiseenkin päähän. Ja tämän jälkeen keskimmäinen U-rauta ja poikittaistuet paikoilleen. Onkohan täysin tuhoontuomittu ajatus?
Kokoa teline valmiiksi ja suurin piirtein vaateriin laattojen päälle, sen jälkeen 2 ihmistä nostaa ongelmitta ulkoyksikön paikoilleen. En lähtisi koittamaan kuvailemallasi tavalla, väitän että siinä piilee katastrofin ainekset. Jos saa valita kumpaa päätä nostaa niin jättää tietty kompressorin pääty kaverille…

Nihan

Aktiivinen jäsen
Mikä on toimivaksi todettu fiksu tapa nostaa tuo yksikkö telineelle?
7kW laite 100kg painoineen siirtyi siirtoalustoilla ja nousi telineelle kaksistaan rouvan kanssa. Pari riskiä ukkoa riittänee tuohon 12kW masiinaan, löysin sille painoksi 150kg. Jos löytyy vielä yksi tai kaksi lisäkäsiparia niin ei tarvitse jännittää vahinkoja.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Ite tejin euro lavoista semmoiset portaat vuorotellen pääty kerrallaan mutta jos kaksi tai kolme jantteria niin nousee varmaan helposti muutakuin viereen ja nakkaa paikalleen

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Mulla on ylimääräisenä EH-80 sisätermari, missä on vielä se säätöpotikka. Voin luopua siitä kyllä, ei ole neljään vuoteen ollut kiinni.
Itsellä laite eri rakennuksessa joten ei saa tuolla termarilla kanaalilla menee pää rakennukseen

Zubazuba

Tulokas
Kuinkas tuo sulatusvesien saattolämmityksen kytkentä/ohjaus on suoritettu? Piirikortiltahan saa sulatus signaalin käyttöön. Mutta onko tuo pelkkä rele jonka kautta kierrättää 230V kaapelille vai saako tuota 230V pihalle ohjaamaan erillistä kontaktoria?

Alkais olla ne hetket käsillä että pitää valmistautua (elokuussa tulevan) pumpun asennuksen valmisteluihin...

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Itsellä on siellä koneen sisällä pohjavastus tuo panan oma kaapeli mikä ottaa sulatus käskyn panan piirilevyltä ja erikseen vielä oma saattokaapeli mikä menee tuolla putken sisällä pannuhuoneen kaivoon asti siinä kaapelissa on itsessään anturi mikä kytkee kaapelin päälle kun lämpötila laskee jos oikein muistan niin se oli 0 tai 5 asteen kohdalla kun se kytkee sen päälle

Zubazuba

Tulokas
1669380733803.png

Piirikortilla on sulatussignaalin rele. Mutta uskaltaako tuolta kierrättää 230V saattokaapelille vai kierrättää varmuudeksi erilliseltä kontaktorilta nolla tuon releen kautta? Tuon piirikortilla olevan releen tarkempia infoja en löytänyt.

kurre orava

katso liitettä 82075

Piirikortilla on sulatussignaalin rele. Mutta uskaltaako tuolta kierrättää 230V saattokaapelille vai kierrättää varmuudeksi erilliseltä kontaktorilta nolla tuon releen kautta? Tuon piirikortilla olevan releen tarkempia infoja en löytänyt.
Laittaisin kyllä itse apureleen kautta ihan varmuuden vuoksi. Jotenkin tuosta kuvakaapauksesta jää vaikutelma et kyseessä on ikään kun toiminnon indikointi, ei varsinaisen kuorman syöttö. Ei siinä ainakaan häviä muuta kun releen kustannukset ja hiukan työaikaa. Harmillista jos ohjainkortti sattuu haihtumaan savuna ilmaan ylikuormituksen johdosta.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Kyllä se on signaali tieto johan se lukee tuossa tekstissäkin Boiler contact/defrost signal eli ite aattelisin että boilerin kontaktorille tai saadaan sulatus signaali ulos

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Nyt sain itse heishamonin ja värkkäilin sen toimimaan seuraavalla tavalla

VILP heishamon tieto ja cron tieto fission raspberryltä missä itsellä 1-wire anturit -->> Broker <--> Nodered--> Influxdb <--> Grafana

Karvakuono

Aktiivinen jäsen
Tietysti releen ohjaussähkö vain ton kautta, mutta dokumentaatiosta ei tunnu selviävän voiko kärkien kautta kierrättää 230VAC ohjausjännitteen.

Jule

Vakionaama
Eikös kuvassa tuo 3kW vastus ole eri ruuvien alla kuin mihin tuo defrost vastus tulee?
Tuo kuvan 3kW vastus on lämpimän käyttöveden varaajan buustausta varten. Oletuksena se lämmittää käyttöveden vilpillä 53°C ja siitä edelleen 65°C käyttäen vastusta. Joko vilpin omaa sisäistä vastusta, tai komentaen tuon varaajan sisäistä (max 3kW) vastusta.

Eilen opin.

Viimeksi muokattu:

Karvakuono

Aktiivinen jäsen
Ratkaisin sulatussignaalin varman päälle laittamalla 12V DIN-kisko virtalähteen ja kierrätän sen "defrost signal" kärkien kautta. Näyttää toimivan makiasti.

Muoks: 15W/m kaapeli ei jaksa pitää riittävän hyvin kaukaloa sulana puhtaasti Panan ohjaamana, täytyy laittaa vielä 12V päästöhidastusrele väliin ja jatkaa lämmitysaikaa esim. 15 min.

Viimeksi muokattu:

tjani

Aktiivinen jäsen
Sani-flex ei toimita enää Suomeen.
unfortunately cause of a lot of problems with the postal service in Finland, we canceled our delivery service to your beautiful country since Dec 1st 2022.
Mitäs letkua nyt laitetaan?

Back
Ylös Bottom