Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eipä pitkäaikaista kokemusta ole noista kenelläkään. Mutta Toshiban pumput on perustylsiä vehkeitä: ei loista millään alueella mutta tekee tylsää pumppausta eleettömästi.Millaisia kokemuksia (uusista) Toshiba Premium+ malleista?
Esitteestä (35):
-15c 4,8kW
-20c 4,4kW
-25c 3,8kW
-30c 2,9kW
Eipä pitkäaikaista kokemusta ole noista kenelläkään. Mutta Toshiban pumput on perustylsiä vehkeitä: ei loista millään alueella mutta tekee tylsää pumppausta eleettömästi.
Eli hyvä pumppu.
Eipä tuossa ole mitään isompia eroja ole aiempaan Premium-malliin (DSK 9). Plussa (DSK 9.5) on tullut markkinoille vuoden 2021 alussa, kokemukset löytyvät tuosta linkitetystä ketjusta.Eli ei taida vielä kenelläkään olla kokemuksia viime talvelta, sen verran uusia?
Eipä tuossa ole mitään isompia eroja ole aiempaan Premium-malliin (DSK 9). Plussa (DSK 9.5) on tullut markkinoille vuoden 2021 alussa, kokemukset löytyvät tuosta linkitetystä ketjusta.![]()
Huomenta!Premium+35 asennettu 2021 hutikuussa. Päälämmönlähteenä, patterit 16 ja varaava takka. Lisänä oma energiaseuranta vikavirran kyljessä. Koputan puuta, ei ole valittamista pumpussa. Lauloi viimetalven kuten pitää. Paineilmalla putsattu, pesu ensikeväänä. Ostin kiinasta pesupussin/vedenkaapparinkin jo odottamaan. Mitä tuosta nyt muuta sanomaan, työjuhta? Takkatoiminto on hyvä, kun oma takkakin sijaitsee pumpun edessä, alla. Pientä hajua oli kesällä viilennellessä, kun kennon lämpötila vaihtuili. Pesua suunnitellessa.
Mulla on Premium+35 ja jos pidän takkatila mode 1 ja pyynnin 19 asteisena, puhallus 4-5 ja olen lämmittänyt pönttöuunilla kämppää, on kulutus noin 120W/h, jos nostan pyynnin esim 22C ja pönttis ei oo lämmittänyt noin korkealle on kulutus 670W/h. Mikä sun viittaama korkeahko kulutus on?Huomenta!
Millaisia sähkönkukutuksia teillä on ollut ILPillä? Meillä Toshiba Premium+ 25, ja kulutus tuntuu olevan korkeahkoa. Lisäksi pumpun sisäyksikön toiminta takkuaa siten, ettei se ajoittain ota vastaan komentoja niin ohjelman kuin lämpötilamuutostenkaan suhteen. Olen huomannut myös sen, että alempitehoisella takkatoiminnolla pumppu saattaa yhtäkkiä puskea lämmintä ilmaa pirttiin...
Vaihtelee nyt ulkolämpötilojen ollessa -3-4 astetta pakkasella n. 700-900w. Puhallus 3 pyynti 20 astetta. Ei takkatoimintoa päällä toistaiseksi. Takkatoiminto puskeekin lämpöisempää ja saa ilman liikkumaan jos ei vakio puhallus riitä lämmöntuottoon ja siirtoon. Tuo wifi/kännytakkuilu johtuu 98,4% siitä, että toshiban wifi palikka tukee 2.4ghz taajuutta ja jos kotona dual tai tripla wifit 5ghz taajuudella, känny menee siihen välillä ja käskyt ei mene perille tossulle. Näin minulla. Softa kiinni ja auki ja uusi käskytys.Huomenta!
Millaisia sähkönkukutuksia teillä on ollut ILPillä? Meillä Toshiba Premium+ 25, ja kulutus tuntuu olevan korkeahkoa. Lisäksi pumpun sisäyksikön toiminta takkuaa siten, ettei se ajoittain ota vastaan komentoja niin ohjelman kuin lämpötilamuutostenkaan suhteen. Olen huomannut myös sen, että alempitehoisella takkatoiminnolla pumppu saattaa yhtäkkiä puskea lämmintä ilmaa pirttiin...
Takkatoimintojen, 1 ja 2, kohdalla kulutus on 22 asteen pyynnillä ja 2/5 puhallusteholla poikkeuksetta 550W/h, kun taas normaalissa lämmitystilassa 22 pyynnillä 2/5 puhallusteholla kulutus on noin 750W/h. Sitten kun tiputan pyynnin 21 asteeseen 2/5 puhallusteholla ja asetan takkatoiminto ykkösen päälle, tipahtaa kulutus 120W/h tietämille. Ihmetyttää vaan, että miten asteen alhaisempi pyynti voi vaikuttaa noin paljon... Leivinuunilta sisäyksikölle ei ole kuin max. 3,5-4m matkaa, ja tuo vertailu on tehty aina siinä vaiheessa kun hiilet on vedetty.Mulla on Premium+35 ja jos pidän takkatila mode 1 ja pyynnin 19 asteisena ja olen lämmittänyt pönttöuunilla kämppää, on kulutus noin 120W/h, jos nostan pyynnin esim 22C ja pönttis ei oo lämmittänyt noin korkealle on kulutus 670W/h. Mikä sun viittaama korkeahko kulutus on?
Pitänee itselläkin hankki tuo wifi-moduuli.Vaihtelee nyt ulkolämpötilojen ollessa -3-4 astetta pakkasella n. 700-900w. Puhallus 3 pyynti 20 astetta. Ei takkatoimintoa päällä toistaiseksi. Takkatoiminto puskeekin lämpöisempää ja saa ilman liikkumaan jos ei vakio puhallus riitä lämmöntuottoon ja siirtoon. Tuo wifi/kännytakkuilu johtuu 98,4% siitä, että toshiban wifi palikka tukee 2.4ghz taajuutta ja jos kotona dual tai tripla wifit 5ghz taajuudella, känny menee siihen välillä ja käskyt ei mene perille tossulle. Näin minulla. Softa kiinni ja auki ja uusi käskytys.
Kuuluuko takkatoiminolla pukata lämmintä vai tuleeko se lämpö siitä toisen lämpölähteen lämmittämästä kierrätetystä ilmamassasta? Ohjekirjassa ainakin sanotaan että lämmitystoiminto ei ole päällä kun takkatoiminto on aktivoitu.Hyvä tietää, kiitoksia! Ohjekirjassa ehkä turhan "yksioikoisesti" sanotaan että lämmitys ei ole päällä kun takkatoiminto on. Kyllä ILPin toiminta on käytännössä nyt tullut todistettua kuvailemasi kaltaiseksi.Kyllähän se lämpöä tekee myös takkatilassa sen mitä pyynti on. Kun on muu lämmönlähde, niinkuin meillä takka samassa tilassa niin ulkoyksikkö sammuu kun haistelee että ei ole enää lämmityksen tarvetta ja sisäyksikkö kierrättää sitten tätä ilmaa. Takkatilalla laite myös puhaltaa pyydettyä nopeutta eikä himmaile itsestään puhallusta.
Jokos Jupalle selvisi tilanne? tosiaan, tuo yhden asteen alhaisempi pyynti ja sen vaikutus korostuu juuri tuossa tilanteessa, että siinä on sinun tapauksessa (noilla lämpötiloilla) se kynnys, milloin kone tiputtaa takkatilassa lämmitykset pois ja jatkaa vain puhallusta. Ainakin mulla tosiaan kone ylilämmittää 2-3 astetta (voi johtua osin siitä että sisäyksikkö melko likellä iv tuloventtiiliä). jos pitäisin koneella pyyntiä jossain 22 niin sisälämmöt varmaan nousisi 24 asteeseen, missä taas olisi mitään järkeä kun tarkoitus pitää oleskelutilat 21-22 ja makkarit 18-19. Ja koneen pyrkiessä 24 asteen lämpöihin ei takkatila käytännössä pelaa, kun ei se takallakaan kovin äkkiä nouse noihin lukemiin se sisälämpö. Mutta joo, kokeilemalla ja mittaamalla nämä jutskat selviää, tuo KWH mittari auttaa jo paljon ymmärtämään pumpun sielun elämää ja taloudellista käyttöä.Takkatoimintojen, 1 ja 2, kohdalla kulutus on 22 asteen pyynnillä ja 2/5 puhallusteholla poikkeuksetta 550W/h, kun taas normaalissa lämmitystilassa 22 pyynnillä 2/5 puhallusteholla kulutus on noin 750W/h. Sitten kun tiputan pyynnin 21 asteeseen 2/5 puhallusteholla ja asetan takkatoiminto ykkösen päälle, tipahtaa kulutus 120W/h tietämille. Ihmetyttää vaan, että miten asteen alhaisempi pyynti voi vaikuttaa noin paljon... Leivinuunilta sisäyksikölle ei ole kuin max. 3,5-4m matkaa, ja tuo vertailu on tehty aina siinä vaiheessa kun hiilet on vedetty.
Selvisi tämä nimenomaan kokeilujen ja kulutuksen seurannan kautta. Kiitoksia!Jokos Jupalle selvisi tilanne? tosiaan, tuo yhden asteen alhaisempi pyynti ja sen vaikutus korostuu juuri tuossa tilanteessa, että siinä on sinun tapauksessa (noilla lämpötiloilla) se kynnys, milloin kone tiputtaa takkatilassa lämmitykset pois ja jatkaa vain puhallusta. Ainakin mulla tosiaan kone ylilämmittää 2-3 astetta (voi johtua osin siitä että sisäyksikkö melko likellä iv tuloventtiiliä). jos pitäisin koneella pyyntiä jossain 22 niin sisälämmöt varmaan nousisi 24 asteeseen, missä taas olisi mitään järkeä kun tarkoitus pitää oleskelutilat 21-22 ja makkarit 18-19. Ja koneen pyrkiessä 24 asteen lämpöihin ei takkatila käytännössä pelaa, kun ei se takallakaan kovin äkkiä nouse noihin lukemiin se sisälämpö. Mutta joo, kokeilemalla ja mittaamalla nämä jutskat selviää, tuo KWH mittari auttaa jo paljon ymmärtämään pumpun sielun elämää ja taloudellista käyttöä.
Itse miettinyt tuon power sel toiminnon käyttöä, en sitä ole ottanut käyttöön pitäisi varsin tehä jonkunlaista testiä voiko se tuoda pientä säästöä kun tuossa on itsellä kokoajan puulämmitystä pumppua tukemassa niin pumppu ei kauhean koville (vielä) ole joutunut. Toisaalta luulen että invertteri kone osaa säätää niin hyvin itse tuota tehoaan että rajoittamisessa ei olisi kauheasti itua, mene ja tiedä.
Eli pystyykö wifin kautta käyttämään takkatoimintoa? Jostain olin lukevinani/kuulevinani ettei äppi/wifi-moduuli tue takkatoimintoa. Mulla ei vielä ole wifiä, harkinnassa on hankkia.Tuo on vähän ongelmallinen juttu. Puhutaan ns. siivekkeiden "pakkokäännöstä." Typerä bugi jäänyt softaan. Sen voi kiertää niin että asetat siivekkeet haluttuun asentoon ja napsautat sovelluksella (vaatii wifi yksikön) takkatilan päälle.
Olen ollut nyt saikulla monta viikkoa ja lämmittänyt pelkkää takkaa. Ilmaa olen liikutellut pelkällä puhallus moodilla ja hyvin tarettu näillä lauhemmilla keleillä. En usko että se tekee hallaa ulkoyksikölle,kuten mainitsitkin niin ulkoyksikkö himmailee varsinkin takkatilalla. Tuli muuten mieleen että sulatteleeko se silti teillä vaikka ei ole lämmityksen tarvetta? Ärsyttää kovasti tuo pohjavastus kun on päällä kokoajan jopa 0 kelissä. Keksisikö joku tähän jonkin modin mitä voi tällanen tavan tallaaja itsekin soveltaa että toimisi vaikkapa vain sulatusten ajan?
Erillinen sähkönsyöttö kaapelille älypistorasiasta ja valvontakamera liiketunnistimella kuvaamaan kennoa. Samaan äppiin molemmat ja kun kamera havaitsee liikettä niin käskyttää pistorasiaa kytkemään virran kaapeliin. Säätää jonkun ajan kauanko kaapeli saa virtaa. Mulla valvoo Daikinin kennoa tommonen 50€ Denwer kamera ja tunnistaa sulatuksen. Häly menee päälle kun lämpötila laskee alle nollan.Jos joku keksii jonkin jipon ton sulatuskaapelin ohjaukseen niin pitää varmaan soveltaa sitä itsekin sitten.
Tämä on itsellekin epäselvää tuo katkokäynti ja sen lisäksi osakuorma- vs täyskuorma-ajo. Ja kun pitäisi ILP "ylimitoittaa taloon" ohjeiden mukaan, lähinnä käsittääkseni enimmäkseen hyötysuhteen takia eikä niinkään kestoiän takia.tietäjät tietää kertoa että ilppi tulisi pitää lämmityskaudella jatkuvasti päällä, eikä käyttää vain tarvittaessa mm. kompuran käyttöiän maksimoimiseksi: miten tilanne muuttuu takkatoimintoa käytettäessä tahi normaalilla lämmitysmoodilla kun sisäilma lämpenee pyydettyyn, eikö silloinkin kompura jumppaa päälle/pois aivan kuten sammuttaisi laitteen?
Mainitsit kulutuksen olevan alle 700w -17 asteessa. Paljonko on pyyntilämpö ja paljon sisälämpö?Jep, noita VTT testejä täällä on ihmetelty ennenkin. Itse ostattelin pumppua syyskuussa ja tuota kans kummastelin, että eihän toshibaa kannata noilla spekseillä ostaa kenenkään. No, laitteesta on käyttäjillä kuitenkin paljon hyviä kokemuksia ja koitin kaivella tietoa. Viisaammat korjatkoon, mutta foorumeita lueskeltuani minun käsitys on se, että Scanofficen sivulla olevat vtt testit on tehty tilaajan eli scanofficen (mitsu electric maahantuoja) määrittämällä tavalla. Tilaajalla on myös valta päättää mitä tietoja tai osatietoja se tuloksista julkaisee tai jättää julkaisematta. Tilaaja myös toimittaa laitteet testiin testaajalle. jokainen voi päätellä itse miten em asiat vaikuttaa tuloksiin tai niiden esittelyyn vai vaikuttaako? Eurovent on testannut näitä pumppuja myös ja siellä käsittääkseni testaajat hakevat pumpun sattumanvaraisesti testiin. Eurovent ei myöskään ole minkään pumpun maahantuoja? Noissa testeissä Toshiba on pärjännyt hyvin, antaen -30 pakkasella vielä COP 2 noin suurin piirtein. Nämä pumpputestit on kyllä kunnon sillisalaatti, näihin saisi joku kuluttajansuoja suomessakin tehdä selkeytyksen... En siis epäile etteikö VTT testaisi ihan oikein ja tulokset on oikein, mutta ristiriitoja tuolla on vrt Eurovent ja jostain ne johtuu...
Minä päädyin sitten ostamaan toshiba premium+25 pumpun. Perusteena oli toshiban kehuttu takkatoiminto. Olen suht tyytyväinen omaan pumppuun ollut. Takkatila toimii erinomaisesti kyllä, ei tarvi vatkailla puhallus/lämmitystilojen välillä.. Vinkkinä muille käyttäjille, pyyntilämpöjä ei kannata niinkään tuijotella, mitatkaa tilojen lämpöjä ja säätäkää laitetta sen mukaan. Toshiba tuntuu ylilämmittävän parilla, kolmellakin asteella. Minä pistin ruuvitagit kahteen makkariin (yläk ja alak), että pystyn hakemaan säädöt niiden perusteella. Pyrin pitämään makkareissa sen 18-19 astetta. Olen havainnut saman, että pyynti on oltava suht alhaalla että kone tiputtaa lämmityksen kokonaan pois takkatilassa. KWH mittarin avulla on hyvä seurailla kulutuksia ja tuo on nyt tosiaan vienyt sitä 0,5-0,7kwh/h näillä pakkasilla. Silloin kun tippuu takkatilassa pois kokonaan niin kulutus on 0,110kwh. Siitä puhallin ottaa 35w ja loput kait on sulanapitojuttuja? Positiivista oli että -17 asteellakaan ei toshiba vienyt ku tuota alle 700w, kun puu ämmitystä rinnalla. Sulattelut ollu myös minusta aivan ok välillä.
Jos Daikinilla on yhtä hyvä takkatoiminto niin minä ehkä harkitsisin Daikinin pumppua nyt, jos olisin uudelleen tekemässä valintaa. Toshiba on ollut ihan hyvä, mutta sovellus/wifi on suorastaan paska minusta ja Daikin roikkuvine kennoineen ei vie käytännössä juuri virtaa ollessaan levossa, siitä pieni säästö. Toshiballa tosin on täällä parempi ja kattavampi huoltoverkosto, joten sekin oli yksi syy ottaa Toshiba.
Ei se pumppu sammu vaikka appi näyttää että ois sammunu.Minulla on mökillä tuo Toshiba p 35, sinänsä toiminut OK. Näin talvella tekee peruslämpöä, sähköpatterit on taustalla säädettynä noin 5 asteeseen. Toshiban Home Ac Control-sovellutuksen kanssa on ongelmia. Pumppu sammuu yllättäen itsestään toistuvasti.
Laitteen olemassaoloa ei pysty unohtamaan hetkeksikään. Ulkoyksikkö melskaa niin, että kuuluu sisälle kuin isompi työkone hyrskyttäisi lähistöllä ja sisäyksikkö ykköspuhallusnopeudellakin pitää sellaista ääntä, että se häiritsee, kun on samassa tilassa. Lisäksi ilmavirta on sen verran voimakas, että jos istuu sisäyksikköä vastapäätä, puhallus käy herkkiin silmiin. Näitä laitteita joutuu ostamaan kuin sikaa säkissä, niin aika hintavia pettymyksiä tulee, jos odotus on ihanaa lämpöä äänettömästi antava laite.Eli ei taida vielä kenelläkään olla kokemuksia viime talvelta, sen verran uusia?
Eritoten nuo loppupään parantuneet pakkastuotot kiinnostaa ja sisäyksikön hiljaisuus. Ihan hyvä vaan jos tuottaisi tylsän eleettömästi energiaa ja laitteen olemassaolon voisi melkein unohtaa.
Onko tämä sinulle ensimmäinen ILP? Jos ensimmäinen puhallusnopeus tuntuu liian äänekkäältä, ei ILP lähtökohtaisesti taida olla sinulle sopiva lämmityslaite. Onhan ulkoyksikkö maatelineellä, vai asentaako joku näitä vielä seinälle?Laitteen olemassaoloa ei pysty unohtamaan hetkeksikään. Ulkoyksikkö melskaa niin, että kuuluu sisälle kuin isompi työkone hyrskyttäisi lähistöllä ja sisäyksikkö ykköspuhallusnopeudellakin pitää sellaista ääntä, että se häiritsee, kun on samassa tilassa. Lisäksi ilmavirta on sen verran voimakas, että jos istuu sisäyksikköä vastapäätä, puhallus käy herkkiin silmiin. Näitä laitteita joutuu ostamaan kuin sikaa säkissä, niin aika hintavia pettymyksiä tulee, jos odotus on ihanaa lämpöä äänettömästi antava laite.
En olisi hankkinut ilmalämpöpumppua vielä vuosiin, ellei vanha sähkösopimus olisi päättynyt ja uusien hinnat huiteli pilvissä. 100 neliötä rivarissa lämmitettävänä ja taloon laitettu rakennusvaiheessa suorasähkölämmitys. Yli 10 vuoden aikana tammikuun lämpötiloista riippuen käytetyt kilowatit ovat olleet 2200 - 1600 ja nyt pumpun asennuksen jälkeen ja vähän muutenkin pihdaten kulutus oli 858kWh, joten kyllä tuosta laitteesta on "jotain" hyötyä ollut. Ulkoyksikkö puhaltaa niin voimakkaasti ilmaa, että ehkä osa metelistä johtuu siitä, kun laite puhkuu betonisten seinien ympäröimänä ja saattaa aiheuttaa kaiku-ilmiön. Mutta yhtiössä on samoin asennettu Mitsu ja Panasonic ja Toshiba on se äänekkäin. Panasoniciin kävin tutustumassa naapurissa ja sisäyksikön käyntiääntä ei kuulunut 1-puhalluksella ja pyydetty lämpötila (21-22) saavutettiin pienimmällä puhalluksella. Ja miten lämpöistä ilmaa se puhalsikaan ilman vedon tunnetta. Toshiban valitsin SCOP-luvun perusteella (on 5,3) kun naapurin Panasonicissa oli 4,6. Ei tullut mieleenkään, että näissä on näin selkeitä eroja. Ja sisäyksikölle ei ole kellään täällä muita sijoituspaikkoja kuin sohvaseinä 20 cm ikkunasta tai ruokailutila samalla etäisyydellä ikkunasta. Jos se puhkuisi tuulikaapissa tai eteisessä, ei niin harmittaisikaan.Onko tämä sinulle ensimmäinen ILP? Jos ensimmäinen puhallusnopeus tuntuu liian äänekkäältä, ei ILP lähtökohtaisesti taida olla sinulle sopiva lämmityslaite. Onhan ulkoyksikkö maatelineellä, vai asentaako joku näitä vielä seinälle?