Toshiba Premium+ 35 / 25 (plus) kokemukset

arctic

Jäsen
Millaisia kokemuksia (uusista) Toshiba Premium+ malleista?

Esitteestä (35):
-15c 4,8kW
-20c 4,4kW
-25c 3,8kW
-30c 2,9kW

Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Millaisia kokemuksia (uusista) Toshiba Premium+ malleista?

Esitteestä (35):
-15c 4,8kW
-20c 4,4kW
-25c 3,8kW
-30c 2,9kW
Eipä pitkäaikaista kokemusta ole noista kenelläkään. Mutta Toshiban pumput on perustylsiä vehkeitä: ei loista millään alueella mutta tekee tylsää pumppausta eleettömästi.

Eli hyvä pumppu.

arctic

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Eipä pitkäaikaista kokemusta ole noista kenelläkään. Mutta Toshiban pumput on perustylsiä vehkeitä: ei loista millään alueella mutta tekee tylsää pumppausta eleettömästi.

Eli hyvä pumppu.

Eli ei taida vielä kenelläkään olla kokemuksia viime talvelta, sen verran uusia?
Eritoten nuo loppupään parantuneet pakkastuotot kiinnostaa ja sisäyksikön hiljaisuus. Ihan hyvä vaan jos tuottaisi tylsän eleettömästi energiaa ja laitteen olemassaolon voisi melkein unohtaa.

80sliving

Aktiivinen jäsen
Premium+35 asennettu 2021 hutikuussa. Päälämmönlähteenä, patterit 16 ja varaava takka. Lisänä oma energiaseuranta vikavirran kyljessä. Koputan puuta, ei ole valittamista pumpussa. Lauloi viimetalven kuten pitää. Paineilmalla putsattu, pesu ensikeväänä. Ostin kiinasta pesupussin/vedenkaapparinkin jo odottamaan. Mitä tuosta nyt muuta sanomaan, työjuhta? Takkatoiminto on hyvä, kun oma takkakin sijaitsee pumpun edessä, alla. Pientä hajua oli kesällä viilennellessä, kun kennon lämpötila vaihtuili. Pesua suunnitellessa.

Jupa

Jäsen
Premium+35 asennettu 2021 hutikuussa. Päälämmönlähteenä, patterit 16 ja varaava takka. Lisänä oma energiaseuranta vikavirran kyljessä. Koputan puuta, ei ole valittamista pumpussa. Lauloi viimetalven kuten pitää. Paineilmalla putsattu, pesu ensikeväänä. Ostin kiinasta pesupussin/vedenkaapparinkin jo odottamaan. Mitä tuosta nyt muuta sanomaan, työjuhta? Takkatoiminto on hyvä, kun oma takkakin sijaitsee pumpun edessä, alla. Pientä hajua oli kesällä viilennellessä, kun kennon lämpötila vaihtuili. Pesua suunnitellessa.
Huomenta!

Millaisia sähkönkukutuksia teillä on ollut ILPillä? Meillä Toshiba Premium+ 25, ja kulutus tuntuu olevan korkeahkoa. Lisäksi pumpun sisäyksikön toiminta takkuaa siten, ettei se ajoittain ota vastaan komentoja niin ohjelman kuin lämpötilamuutostenkaan suhteen. Olen huomannut myös sen, että alempitehoisella takkatoiminnolla pumppu saattaa yhtäkkiä puskea lämmintä ilmaa pirttiin...

Ramsteri

Jäsen
Huomenta!

Millaisia sähkönkukutuksia teillä on ollut ILPillä? Meillä Toshiba Premium+ 25, ja kulutus tuntuu olevan korkeahkoa. Lisäksi pumpun sisäyksikön toiminta takkuaa siten, ettei se ajoittain ota vastaan komentoja niin ohjelman kuin lämpötilamuutostenkaan suhteen. Olen huomannut myös sen, että alempitehoisella takkatoiminnolla pumppu saattaa yhtäkkiä puskea lämmintä ilmaa pirttiin...
Mulla on Premium+35 ja jos pidän takkatila mode 1 ja pyynnin 19 asteisena, puhallus 4-5 ja olen lämmittänyt pönttöuunilla kämppää, on kulutus noin 120W/h, jos nostan pyynnin esim 22C ja pönttis ei oo lämmittänyt noin korkealle on kulutus 670W/h. Mikä sun viittaama korkeahko kulutus on?

Viimeksi muokattu:

80sliving

Aktiivinen jäsen
Huomenta!

Vaihtelee nyt ulkolämpötilojen ollessa -3-4 astetta pakkasella n. 700-900w. Puhallus 3 pyynti 20 astetta. Ei takkatoimintoa päällä toistaiseksi. Takkatoiminto puskeekin lämpöisempää ja saa ilman liikkumaan jos ei vakio puhallus riitä lämmöntuottoon ja siirtoon. Tuo wifi/kännytakkuilu johtuu 98,4% siitä, että toshiban wifi palikka tukee 2.4ghz taajuutta ja jos kotona dual tai tripla wifit 5ghz taajuudella, känny menee siihen välillä ja käskyt ei mene perille tossulle. Näin minulla. Softa kiinni ja auki ja uusi käskytys.

Jupa

Jäsen
Mulla on Premium+35 ja jos pidän takkatila mode 1 ja pyynnin 19 asteisena ja olen lämmittänyt pönttöuunilla kämppää, on kulutus noin 120W/h, jos nostan pyynnin esim 22C ja pönttis ei oo lämmittänyt noin korkealle on kulutus 670W/h. Mikä sun viittaama korkeahko kulutus on?
Takkatoimintojen, 1 ja 2, kohdalla kulutus on 22 asteen pyynnillä ja 2/5 puhallusteholla poikkeuksetta 550W/h, kun taas normaalissa lämmitystilassa 22 pyynnillä 2/5 puhallusteholla kulutus on noin 750W/h. Sitten kun tiputan pyynnin 21 asteeseen 2/5 puhallusteholla ja asetan takkatoiminto ykkösen päälle, tipahtaa kulutus 120W/h tietämille. Ihmetyttää vaan, että miten asteen alhaisempi pyynti voi vaikuttaa noin paljon... Leivinuunilta sisäyksikölle ei ole kuin max. 3,5-4m matkaa, ja tuo vertailu on tehty aina siinä vaiheessa kun hiilet on vedetty.

Jupa

Jäsen
Vaihtelee nyt ulkolämpötilojen ollessa -3-4 astetta pakkasella n. 700-900w. Puhallus 3 pyynti 20 astetta. Ei takkatoimintoa päällä toistaiseksi. Takkatoiminto puskeekin lämpöisempää ja saa ilman liikkumaan jos ei vakio puhallus riitä lämmöntuottoon ja siirtoon. Tuo wifi/kännytakkuilu johtuu 98,4% siitä, että toshiban wifi palikka tukee 2.4ghz taajuutta ja jos kotona dual tai tripla wifit 5ghz taajuudella, känny menee siihen välillä ja käskyt ei mene perille tossulle. Näin minulla. Softa kiinni ja auki ja uusi käskytys.
Pitänee itselläkin hankki tuo wifi-moduuli. :hmm:Kuuluuko takkatoiminolla pukata lämmintä vai tuleeko se lämpö siitä toisen lämpölähteen lämmittämästä kierrätetystä ilmamassasta? Ohjekirjassa ainakin sanotaan että lämmitystoiminto ei ole päällä kun takkatoiminto on aktivoitu.

Abe

Jäsen
Kyllähän se lämpöä tekee myös takkatilassa sen mitä pyynti on. Kun on muu lämmönlähde, niinkuin meillä takka samassa tilassa niin ulkoyksikkö sammuu kun haistelee että ei ole enää lämmityksen tarvetta ja sisäyksikkö kierrättää sitten tätä ilmaa. Takkatilalla laite myös puhaltaa pyydettyä nopeutta eikä himmaile itsestään puhallusta.

Jupa

Jäsen
Kyllähän se lämpöä tekee myös takkatilassa sen mitä pyynti on. Kun on muu lämmönlähde, niinkuin meillä takka samassa tilassa niin ulkoyksikkö sammuu kun haistelee että ei ole enää lämmityksen tarvetta ja sisäyksikkö kierrättää sitten tätä ilmaa. Takkatilalla laite myös puhaltaa pyydettyä nopeutta eikä himmaile itsestään puhallusta.
Hyvä tietää, kiitoksia! Ohjekirjassa ehkä turhan "yksioikoisesti" sanotaan että lämmitys ei ole päällä kun takkatoiminto on. Kyllä ILPin toiminta on käytännössä nyt tullut todistettua kuvailemasi kaltaiseksi.

aalahaiv

Tulokas
Miten muilla tuo takkatilan ja takan käyttö on toiminut? Kuinka korkeaksi huoneilman pitää lämmetä ennen kuin ilp keskeyttää tuon ulkoyksikön pyörityksen?

Alkuviikosta oli pyynti 22 astetta, enkä saanut takan avulla lämpötilaa niin korkeaksi että ulkoyksikkö olisi pysähtynyt. Kokeilin sitten laskea pyynnin 18-asteenseen ja ulkoyksikkö pysähtyi ja ja jatkoi sitten yöllä toimintaansa.

Tänään jatkanut kokeiluja ja nyt sisällä näyttää lämpötila 21,5 astetta, ilpin pyynti 20, mutta silti ulkoyksikkö pyörii menemään. Sisäyksikkö vielä suhteellisen korkealla joten luuulisin että siellä sisäilma olisi vielä lämpimämpää.

2xilp

Jäsen
Suunnitelmissa on vanhan pumpun uusiminen ja Premium+ 25 oli kiinnostuksen kohteena. Mielenkiinto kuitenkin laimeni kun luin VTT:n testin Scanofficen sivuilta. Silmään pisti laitteen yllättävän heikko lämpökerroin joka putoaa jo -7 asteessa alle kahden. -15 asteessa kerroin on noin 1.7 kun esimerkiksi Mitsubishi RW 25 antaa noin 2.4. Ja RW 25 :lla kerroin on sama -30 asteessa kuin Toshiballa -15 asteessa. Premium + näyttää olevan lämpökertoimeltaan heikoimmasta päästä ellei heikoin testatuista laitteista. Täältä löytyy vertailua.

Roikkeli

Jäsen
Jep, noita VTT testejä täällä on ihmetelty ennenkin. Itse ostattelin pumppua syyskuussa ja tuota kans kummastelin, että eihän toshibaa kannata noilla spekseillä ostaa kenenkään. No, laitteesta on käyttäjillä kuitenkin paljon hyviä kokemuksia ja koitin kaivella tietoa. Viisaammat korjatkoon, mutta foorumeita lueskeltuani minun käsitys on se, että Scanofficen sivulla olevat vtt testit on tehty tilaajan eli scanofficen (mitsu electric maahantuoja) määrittämällä tavalla. Tilaajalla on myös valta päättää mitä tietoja tai osatietoja se tuloksista julkaisee tai jättää julkaisematta. Tilaaja myös toimittaa laitteet testiin testaajalle. jokainen voi päätellä itse miten em asiat vaikuttaa tuloksiin tai niiden esittelyyn vai vaikuttaako? Eurovent on testannut näitä pumppuja myös ja siellä käsittääkseni testaajat hakevat pumpun sattumanvaraisesti testiin. Eurovent ei myöskään ole minkään pumpun maahantuoja? Noissa testeissä Toshiba on pärjännyt hyvin, antaen -30 pakkasella vielä COP 2 noin suurin piirtein. Nämä pumpputestit on kyllä kunnon sillisalaatti, näihin saisi joku kuluttajansuoja suomessakin tehdä selkeytyksen... En siis epäile etteikö VTT testaisi ihan oikein ja tulokset on oikein, mutta ristiriitoja tuolla on vrt Eurovent ja jostain ne johtuu...

Minä päädyin sitten ostamaan toshiba premium+25 pumpun. Perusteena oli toshiban kehuttu takkatoiminto. Olen suht tyytyväinen omaan pumppuun ollut. Takkatila toimii erinomaisesti kyllä, ei tarvi vatkailla puhallus/lämmitystilojen välillä.. Vinkkinä muille käyttäjille, pyyntilämpöjä ei kannata niinkään tuijotella, mitatkaa tilojen lämpöjä ja säätäkää laitetta sen mukaan. Toshiba tuntuu ylilämmittävän parilla, kolmellakin asteella. Minä pistin ruuvitagit kahteen makkariin (yläk ja alak), että pystyn hakemaan säädöt niiden perusteella. Pyrin pitämään makkareissa sen 18-19 astetta. Olen havainnut saman, että pyynti on oltava suht alhaalla että kone tiputtaa lämmityksen kokonaan pois takkatilassa. KWH mittarin avulla on hyvä seurailla kulutuksia ja tuo on nyt tosiaan vienyt sitä 0,5-0,7kwh/h näillä pakkasilla. Silloin kun tippuu takkatilassa pois kokonaan niin kulutus on 0,110kwh. Siitä puhallin ottaa 35w ja loput kait on sulanapitojuttuja? Positiivista oli että -17 asteellakaan ei toshiba vienyt ku tuota alle 700w, kun puu ämmitystä rinnalla. Sulattelut ollu myös minusta aivan ok välillä.

Jos Daikinilla on yhtä hyvä takkatoiminto niin minä ehkä harkitsisin Daikinin pumppua nyt, jos olisin uudelleen tekemässä valintaa. Toshiba on ollut ihan hyvä, mutta sovellus/wifi on suorastaan paska minusta ja Daikin roikkuvine kennoineen ei vie käytännössä juuri virtaa ollessaan levossa, siitä pieni säästö. Toshiballa tosin on täällä parempi ja kattavampi huoltoverkosto, joten sekin oli yksi syy ottaa Toshiba.

oltsandeeri

Jäsen
Testit on testejä ja todellinen käyttötilanne harvoin vastaa testien olosuhteita.

Ensinnäkin, aika harva ajaa pumppuaan täydellä puhallusteholla siellä todellisessa käyttöympäristössä

Roikkeli

Jäsen
Takkatoimintojen, 1 ja 2, kohdalla kulutus on 22 asteen pyynnillä ja 2/5 puhallusteholla poikkeuksetta 550W/h, kun taas normaalissa lämmitystilassa 22 pyynnillä 2/5 puhallusteholla kulutus on noin 750W/h. Sitten kun tiputan pyynnin 21 asteeseen 2/5 puhallusteholla ja asetan takkatoiminto ykkösen päälle, tipahtaa kulutus 120W/h tietämille. Ihmetyttää vaan, että miten asteen alhaisempi pyynti voi vaikuttaa noin paljon... Leivinuunilta sisäyksikölle ei ole kuin max. 3,5-4m matkaa, ja tuo vertailu on tehty aina siinä vaiheessa kun hiilet on vedetty.
Jokos Jupalle selvisi tilanne? tosiaan, tuo yhden asteen alhaisempi pyynti ja sen vaikutus korostuu juuri tuossa tilanteessa, että siinä on sinun tapauksessa (noilla lämpötiloilla) se kynnys, milloin kone tiputtaa takkatilassa lämmitykset pois ja jatkaa vain puhallusta. Ainakin mulla tosiaan kone ylilämmittää 2-3 astetta (voi johtua osin siitä että sisäyksikkö melko likellä iv tuloventtiiliä). jos pitäisin koneella pyyntiä jossain 22 niin sisälämmöt varmaan nousisi 24 asteeseen, missä taas olisi mitään järkeä kun tarkoitus pitää oleskelutilat 21-22 ja makkarit 18-19. Ja koneen pyrkiessä 24 asteen lämpöihin ei takkatila käytännössä pelaa, kun ei se takallakaan kovin äkkiä nouse noihin lukemiin se sisälämpö. Mutta joo, kokeilemalla ja mittaamalla nämä jutskat selviää, tuo KWH mittari auttaa jo paljon ymmärtämään pumpun sielun elämää ja taloudellista käyttöä.

Itse miettinyt tuon power sel toiminnon käyttöä, en sitä ole ottanut käyttöön pitäisi varsin tehä jonkunlaista testiä voiko se tuoda pientä säästöä kun tuossa on itsellä kokoajan puulämmitystä pumppua tukemassa niin pumppu ei kauhean koville (vielä) ole joutunut. Toisaalta luulen että invertteri kone osaa säätää niin hyvin itse tuota tehoaan että rajoittamisessa ei olisi kauheasti itua, mene ja tiedä.

Mitä tarkoitat power-sel toiminnon käytöllä kun eikös sillä vain säädetä millä teholla pumppu toimii eli sehän on kokoajan "päällä"
Vai tarkoitatko sen säätelemistä? Mulla on se on ollut kokoajan 100% asetuksella.

Jupa

Jäsen
Jokos Jupalle selvisi tilanne? tosiaan, tuo yhden asteen alhaisempi pyynti ja sen vaikutus korostuu juuri tuossa tilanteessa, että siinä on sinun tapauksessa (noilla lämpötiloilla) se kynnys, milloin kone tiputtaa takkatilassa lämmitykset pois ja jatkaa vain puhallusta. Ainakin mulla tosiaan kone ylilämmittää 2-3 astetta (voi johtua osin siitä että sisäyksikkö melko likellä iv tuloventtiiliä). jos pitäisin koneella pyyntiä jossain 22 niin sisälämmöt varmaan nousisi 24 asteeseen, missä taas olisi mitään järkeä kun tarkoitus pitää oleskelutilat 21-22 ja makkarit 18-19. Ja koneen pyrkiessä 24 asteen lämpöihin ei takkatila käytännössä pelaa, kun ei se takallakaan kovin äkkiä nouse noihin lukemiin se sisälämpö. Mutta joo, kokeilemalla ja mittaamalla nämä jutskat selviää, tuo KWH mittari auttaa jo paljon ymmärtämään pumpun sielun elämää ja taloudellista käyttöä.

Itse miettinyt tuon power sel toiminnon käyttöä, en sitä ole ottanut käyttöön pitäisi varsin tehä jonkunlaista testiä voiko se tuoda pientä säästöä kun tuossa on itsellä kokoajan puulämmitystä pumppua tukemassa niin pumppu ei kauhean koville (vielä) ole joutunut. Toisaalta luulen että invertteri kone osaa säätää niin hyvin itse tuota tehoaan että rajoittamisessa ei olisi kauheasti itua, mene ja tiedä.
Selvisi tämä nimenomaan kokeilujen ja kulutuksen seurannan kautta. Kiitoksia! :)

Roikkeli

Jäsen
Power sel toiminnolla voi rajoittaa kompressorin maximi tehoa 50% 75% tai 100%. Niin meinasin että saisikohan rajoittamalla tehoa jossain tilanteessa säästöä... 100% itsekin pidän.

Uutena pumppulämmittäjänä kyselen, lämmönlähteenä premium+25. Eli pidättekö takkatoimintoa jatkuvasti lämmityskautena päällä kun takkaa lämmitetään säännöllisesti, vai vuorotteletteko lämmitys- ja takkamoodin välillä. Toimiiko takkatoiminto siten että jos ei saa sisältä pyydettyä lämpöä niin pumppu toimii ns. Normaalisti lämmitysmoodissa?

Abe

Jäsen
Jeps. Puhaltaa vain hetken kylmää takkatilassa sulatuksen jälkeen. Takka1 sisäyksikkö puhaltaa pyydettyä nopeutta vaikka sisällä olisi +50 astetta. Se ottaa sitten ulkoyksikön peesiin kun lämpötila sisällä laskee tarpeeksi alle pyydetyn.

Viimeksi muokattu:

monsteri

Tulokas
Mulla Premium+ 35, ja jos laitan takkatoiminnon päälle, kaukosäätimeen tulee sen kuvake MUTTA mikäli sen jälkeen vaihdan ilmansuuntausta "Air flow" -näppäimellä, takkatoiminnon kuvake häipyy säätimestä, onko tuohon jokin looginen syy? Toki noilla ylös/alas & sivuille "Fix"-näppäimillä voi muuttaa siivekkeiden asentoa ilman että takkatoiminto kytkeytyy pois päältä.

Sekin askarruttaa, että tietäjät tietää kertoa että ilppi tulisi pitää lämmityskaudella jatkuvasti päällä, eikä käyttää vain tarvittaessa mm. kompuran käyttöiän maksimoimiseksi: miten tilanne muuttuu takkatoimintoa käytettäessä tahi normaalilla lämmitysmoodilla kun sisäilma lämpenee pyydettyyn, eikö silloinkin kompura jumppaa päälle/pois aivan kuten sammuttaisi laitteen?

Abe

Jäsen
Tuo on vähän ongelmallinen juttu. Puhutaan ns. siivekkeiden "pakkokäännöstä." Typerä bugi jäänyt softaan. Sen voi kiertää niin että asetat siivekkeet haluttuun asentoon ja napsautat sovelluksella (vaatii wifi yksikön) takkatilan päälle.

Olen ollut nyt saikulla monta viikkoa ja lämmittänyt pelkkää takkaa. Ilmaa olen liikutellut pelkällä puhallus moodilla ja hyvin tarettu näillä lauhemmilla keleillä. En usko että se tekee hallaa ulkoyksikölle,kuten mainitsitkin niin ulkoyksikkö himmailee varsinkin takkatilalla. Tuli muuten mieleen että sulatteleeko se silti teillä vaikka ei ole lämmityksen tarvetta? Ärsyttää kovasti tuo pohjavastus kun on päällä kokoajan jopa 0 kelissä. Keksisikö joku tähän jonkin modin mitä voi tällanen tavan tallaaja itsekin soveltaa että toimisi vaikkapa vain sulatusten ajan?

monsteri

Tulokas
Tuo on vähän ongelmallinen juttu. Puhutaan ns. siivekkeiden "pakkokäännöstä." Typerä bugi jäänyt softaan. Sen voi kiertää niin että asetat siivekkeet haluttuun asentoon ja napsautat sovelluksella (vaatii wifi yksikön) takkatilan päälle.

Olen ollut nyt saikulla monta viikkoa ja lämmittänyt pelkkää takkaa. Ilmaa olen liikutellut pelkällä puhallus moodilla ja hyvin tarettu näillä lauhemmilla keleillä. En usko että se tekee hallaa ulkoyksikölle,kuten mainitsitkin niin ulkoyksikkö himmailee varsinkin takkatilalla. Tuli muuten mieleen että sulatteleeko se silti teillä vaikka ei ole lämmityksen tarvetta? Ärsyttää kovasti tuo pohjavastus kun on päällä kokoajan jopa 0 kelissä. Keksisikö joku tähän jonkin modin mitä voi tällanen tavan tallaaja itsekin soveltaa että toimisi vaikkapa vain sulatusten ajan?
Eli pystyykö wifin kautta käyttämään takkatoimintoa? Jostain olin lukevinani/kuulevinani ettei äppi/wifi-moduuli tue takkatoimintoa. Mulla ei vielä ole wifiä, harkinnassa on hankkia.

Vaikuttaa että pyyntilämmön joutuu asettaan max 19 asteseen jotta takkatoiminnolla ulkoyksikkö sammuu, muutaman metrin päässä oleva lämpömittari näyttää tuolloin 22-23 astetta. Toki takkaa lämmitettäessä olohuoneen lämpö nousee herkästi 25-28 jolloin ulkoyksikkö pysyy sammuksissa isommallakin pyynnillä. Oon huomannu että sulattelee takkatoiminnon ollessa päällä, mutta pyynti taisi tuolloin olla 21 astetta joten oletan että myös ulkoyksikkö kävi, jos siis sitä tarkoitit? Nyt EI ole sulatellu itseään ainakaan kolmeen tuntiin, pyynti 19 astetta takkatoiminnolla ja ulkona -1c, sisällä 24c ja juuri oli pari tuntia tulet takassa.

En oo tutkinu ulkoyksikköä, eli sieläkö on sulanapitovastus jatkuvalla lämmityksellä? Äkkiähän seki vie 2-3kwh vuorokaudessa..

Abe

Jäsen
Kyllä,wifin kautta pystyy ohjaamaan takkatilaa. Olikohan se Halkoholisti joka keksi tuon tavan aikoinaan. Toimii siis niin että kaukosäätimellä haluttu siivekkeiden suunta ja sovelluksella wifin yli takkatila päälle niin ne pysyvät halutussa asennossa.

Ei se varmaankaan sitten sulattele jos ulkoyksikkö ei käy. Pitää joskus laittaa seurantaan tuo.

Pohjapellissä on tosiaan sulatuskaapeli integroituna ja senkin logiikka on vähintaankin mielenkiintoinen. Lähtikö se nyt +2 asteessa päälle ja on päällä kokoajan vaikka laitteesta on virrat sammutettuna kaukosäätimellä. Turhaa pöhisee siellä ja kuluttaa sähköä.

monsteri

Tulokas
Ootko kenties mittaillu paljoko tuo sulatuskaapeli kuluttaa jos laite sammutettuna? Meneekö lie hifistelyn puolelle mutta täytynee turvakytkin laittaa offille esim toukokuussa, turhaan kai se sielä lämmittää kun lämmityskausi päättyy, mutta öisin saattaa ulkolämpötila olla pakkasella ja päivisinki nollan tuntumassa, samoin syyskuussa kun ei vielä tarvetta ole ilpillä kummiskaan lämmittää... Maallikkona ajattelis että tuota pohjapellin lämmitystä tarvis vain kun ulkoyksikkö sulattaa itsensä, mutta tihkuuko sitten käytön aikana muutenki ja ajanmyötä kerryttäisi jäätä ellei ole jatkuvaa lämmitystä pohjalla, mene ja tiedä.

Mielenkiintoista ois myös tietää paljonko sähkönkulutus nousee jos nostaa pyyntilämmön 20c--->22c, harmi kun sovellus ei ilmeisesti tossa mallissa ainakaan sitä tietoa kerro.

Abe

Jäsen
120w luki tuossa toisessa säikeessä että ottaa virtaa sammutettuna. Energian seuranta ei toimi tässä premium + mallissa eikä siihen ole tulossa mitään päivityksiä tulevaisuudessa. Näin kertoivat kun kyselin Thaimaasta saakka. Pitää laittaa joku erillinen systeemi mittailemaan kulutuksia. Jos joku keksii jonkin jipon ton sulatuskaapelin ohjaukseen niin pitää varmaan soveltaa sitä itsekin sitten.

Luukku

Vakionaama
Jos joku keksii jonkin jipon ton sulatuskaapelin ohjaukseen niin pitää varmaan soveltaa sitä itsekin sitten.
Erillinen sähkönsyöttö kaapelille älypistorasiasta ja valvontakamera liiketunnistimella kuvaamaan kennoa. Samaan äppiin molemmat ja kun kamera havaitsee liikettä niin käskyttää pistorasiaa kytkemään virran kaapeliin. Säätää jonkun ajan kauanko kaapeli saa virtaa. Mulla valvoo Daikinin kennoa tommonen 50€ Denwer kamera ja tunnistaa sulatuksen. Häly menee päälle kun lämpötila laskee alle nollan.
Tai sitten älypistorasialla ohjelmoi sulatuksen tiettyinä aikoina ja jos lämpötila nousee plussalle niin ei kytke virtaa ollenkaan. Näissä on aika paljon kaikkia ohjelmointi mahdollisuuksia. Esim Nediksen pistorasioissa.

E: Nedis mittaa kulutuksenkin.

Viimeksi muokattu:

timop

Aktiivinen jäsen
olen kellotellut tuota kulutusta erillisellä toshiballe varatulla mittarilla. josta pulssilähtö menee esp32:lle joka taas sitten kellottaa home assistantille lukemat.
0astetta tuntuu olevan se minkä alapuolellla sulanapitokaapeli menee päälle, oli kone päällä tai ei. viikonloppuna oli plussalla ja ei vienyt sähköä.
nytkin taas koko yön pumppu huilaili takan lämmityksen johdosta niin 110-120W kulutus.
en ole tuota takkatoimintoa pitänyt päällä tarkoituksella.

Husky

Hyperaktiivi
tietäjät tietää kertoa että ilppi tulisi pitää lämmityskaudella jatkuvasti päällä, eikä käyttää vain tarvittaessa mm. kompuran käyttöiän maksimoimiseksi: miten tilanne muuttuu takkatoimintoa käytettäessä tahi normaalilla lämmitysmoodilla kun sisäilma lämpenee pyydettyyn, eikö silloinkin kompura jumppaa päälle/pois aivan kuten sammuttaisi laitteen?
Tämä on itsellekin epäselvää tuo katkokäynti ja sen lisäksi osakuorma- vs täyskuorma-ajo. Ja kun pitäisi ILP "ylimitoittaa taloon" ohjeiden mukaan, lähinnä käsittääkseni enimmäkseen hyötysuhteen takia eikä niinkään kestoiän takia.
Mutta alimitoitus ennemminkin ajaisi siihen suuntaan, että osakuorma-ajo jäisi vähemmälle. En ole oikein hahmottanut tällä foorumilla olevia yksittäisiä tietoja tähän asiaan liittyen ja ei ole oikein tyhjentävä selitys osunut silmiin muualtakaan netistä.

monsteri

Tulokas
Onko kokemuksia Toshiban Home Ac Control-sovelluksesta, vaikuttaa hieman "kasvottomalta" käyttää kun jää toisinaan epävarmuus siitä meneekö käskyt perille vai ei, lämpötilan mittaus on myös hieman erikoinen joka vaikuttaa suoraan esim Takkatoiminnon hyödyntämiseen: sovellus näyttää olohuoneen lämmöksi +20c, sisäyksikkö siis katon rajassa ja erillisellä mitarillla mitattu lämpö +26c? Mistä lie sovelluksen näyttämä lämpötila mitataan, saa siinä jumpata pyyntilämpöjen kans takkatoimintoa käyttäessä kun joutuu laittaan minimiin pyynnin jos haluaa pelkän puhalluksen kierrättävän takalla lämmitettyä huoneilmaa?

Toinen juttu: jos käyttää kaukosäädintä silloin tällöin sovelluksen lisäksi ohjaamiseen, niin sovelluksen kautta laitetut säädöthän ei siirry kaukosäätimeen, mutta: jos käytän kaukosäädintä vain esim puhallusilman suuntaamissäätöön, niin meneekö sisäyksikölle kuitenkin muut kaukosäätimen asetukset samalla kertaa eikä nämä päivity sovelluksen näyttöön, vai säätyykö pelkät suuntauksen asetukset?

Ei liene kalibroitavissa tuo sisäyksikön lämpötila-anturi, turhan suurelta klapilta kun haiskahtaa?

Ja kyllä, tiedän että "turhaan" kyttään laitteen kertomia lukuja, mutta onhan se nyt hassua että 6-8 asteen heitto, ja joka vaikuttaa ainakin takkatoimintoon rajusti...

Susi66

Tulokas
Jep, noita VTT testejä täällä on ihmetelty ennenkin. Itse ostattelin pumppua syyskuussa ja tuota kans kummastelin, että eihän toshibaa kannata noilla spekseillä ostaa kenenkään. No, laitteesta on käyttäjillä kuitenkin paljon hyviä kokemuksia ja koitin kaivella tietoa. Viisaammat korjatkoon, mutta foorumeita lueskeltuani minun käsitys on se, että Scanofficen sivulla olevat vtt testit on tehty tilaajan eli scanofficen (mitsu electric maahantuoja) määrittämällä tavalla. Tilaajalla on myös valta päättää mitä tietoja tai osatietoja se tuloksista julkaisee tai jättää julkaisematta. Tilaaja myös toimittaa laitteet testiin testaajalle. jokainen voi päätellä itse miten em asiat vaikuttaa tuloksiin tai niiden esittelyyn vai vaikuttaako? Eurovent on testannut näitä pumppuja myös ja siellä käsittääkseni testaajat hakevat pumpun sattumanvaraisesti testiin. Eurovent ei myöskään ole minkään pumpun maahantuoja? Noissa testeissä Toshiba on pärjännyt hyvin, antaen -30 pakkasella vielä COP 2 noin suurin piirtein. Nämä pumpputestit on kyllä kunnon sillisalaatti, näihin saisi joku kuluttajansuoja suomessakin tehdä selkeytyksen... En siis epäile etteikö VTT testaisi ihan oikein ja tulokset on oikein, mutta ristiriitoja tuolla on vrt Eurovent ja jostain ne johtuu...

Minä päädyin sitten ostamaan toshiba premium+25 pumpun. Perusteena oli toshiban kehuttu takkatoiminto. Olen suht tyytyväinen omaan pumppuun ollut. Takkatila toimii erinomaisesti kyllä, ei tarvi vatkailla puhallus/lämmitystilojen välillä.. Vinkkinä muille käyttäjille, pyyntilämpöjä ei kannata niinkään tuijotella, mitatkaa tilojen lämpöjä ja säätäkää laitetta sen mukaan. Toshiba tuntuu ylilämmittävän parilla, kolmellakin asteella. Minä pistin ruuvitagit kahteen makkariin (yläk ja alak), että pystyn hakemaan säädöt niiden perusteella. Pyrin pitämään makkareissa sen 18-19 astetta. Olen havainnut saman, että pyynti on oltava suht alhaalla että kone tiputtaa lämmityksen kokonaan pois takkatilassa. KWH mittarin avulla on hyvä seurailla kulutuksia ja tuo on nyt tosiaan vienyt sitä 0,5-0,7kwh/h näillä pakkasilla. Silloin kun tippuu takkatilassa pois kokonaan niin kulutus on 0,110kwh. Siitä puhallin ottaa 35w ja loput kait on sulanapitojuttuja? Positiivista oli että -17 asteellakaan ei toshiba vienyt ku tuota alle 700w, kun puu ämmitystä rinnalla. Sulattelut ollu myös minusta aivan ok välillä.

Jos Daikinilla on yhtä hyvä takkatoiminto niin minä ehkä harkitsisin Daikinin pumppua nyt, jos olisin uudelleen tekemässä valintaa. Toshiba on ollut ihan hyvä, mutta sovellus/wifi on suorastaan paska minusta ja Daikin roikkuvine kennoineen ei vie käytännössä juuri virtaa ollessaan levossa, siitä pieni säästö. Toshiballa tosin on täällä parempi ja kattavampi huoltoverkosto, joten sekin oli yksi syy ottaa Toshiba.
Mainitsit kulutuksen olevan alle 700w -17 asteessa. Paljonko on pyyntilämpö ja paljon sisälämpö?
Itse hieman ihmettelen oman Premiumin kulutusta kun vie nyttenkin noin 500w vaikka hätäsesti pakkasen puolella ja pyynti 18c ja puita täälläkin polteltu.

Minulla on mökillä tuo Toshiba p 35, sinänsä toiminut OK. Näin talvella tekee peruslämpöä, sähköpatterit on taustalla säädettynä noin 5 asteeseen. Toshiban Home Ac Control-sovellutuksen kanssa on ongelmia. Pumppu sammuu yllättäen itsestään toistuvasti. Sammuu oikeasti koska lämpötila alkaa pudota. Kerran ei käynnistynyt millään uudelleen nettiä pitkin, herjasi wifi-yhteyttä. Onko kellään kokemusta onko tälle mitään tehtävissä. Softa on päivitetty viimeisimpään versioon.

Minulla on mökillä tuo Toshiba p 35, sinänsä toiminut OK. Näin talvella tekee peruslämpöä, sähköpatterit on taustalla säädettynä noin 5 asteeseen. Toshiban Home Ac Control-sovellutuksen kanssa on ongelmia. Pumppu sammuu yllättäen itsestään toistuvasti.
Ei se pumppu sammu vaikka appi näyttää että ois sammunu.
Mulla ainakin kotona on silloin tällöin appi sammuneena mutta pumppu toimii edelleen. Liekkö johtuu siitä pätkäisee nettiä ja ei saa yhteyttä pumppuun.

Katsuli

Tulokas
Eli ei taida vielä kenelläkään olla kokemuksia viime talvelta, sen verran uusia?
Eritoten nuo loppupään parantuneet pakkastuotot kiinnostaa ja sisäyksikön hiljaisuus. Ihan hyvä vaan jos tuottaisi tylsän eleettömästi energiaa ja laitteen olemassaolon voisi melkein unohtaa.
Laitteen olemassaoloa ei pysty unohtamaan hetkeksikään. Ulkoyksikkö melskaa niin, että kuuluu sisälle kuin isompi työkone hyrskyttäisi lähistöllä ja sisäyksikkö ykköspuhallusnopeudellakin pitää sellaista ääntä, että se häiritsee, kun on samassa tilassa. Lisäksi ilmavirta on sen verran voimakas, että jos istuu sisäyksikköä vastapäätä, puhallus käy herkkiin silmiin. Näitä laitteita joutuu ostamaan kuin sikaa säkissä, niin aika hintavia pettymyksiä tulee, jos odotus on ihanaa lämpöä äänettömästi antava laite.

blobbo

Aktiivinen jäsen
Laitteen olemassaoloa ei pysty unohtamaan hetkeksikään. Ulkoyksikkö melskaa niin, että kuuluu sisälle kuin isompi työkone hyrskyttäisi lähistöllä ja sisäyksikkö ykköspuhallusnopeudellakin pitää sellaista ääntä, että se häiritsee, kun on samassa tilassa. Lisäksi ilmavirta on sen verran voimakas, että jos istuu sisäyksikköä vastapäätä, puhallus käy herkkiin silmiin. Näitä laitteita joutuu ostamaan kuin sikaa säkissä, niin aika hintavia pettymyksiä tulee, jos odotus on ihanaa lämpöä äänettömästi antava laite.
Onko tämä sinulle ensimmäinen ILP? Jos ensimmäinen puhallusnopeus tuntuu liian äänekkäältä, ei ILP lähtökohtaisesti taida olla sinulle sopiva lämmityslaite. Onhan ulkoyksikkö maatelineellä, vai asentaako joku näitä vielä seinälle?

oltsandeeri

Jäsen
Itsellä ulkoyksiköt 2 kpl maatelineillä, pihaustakaan ei kuulu vehkeistä sisälle.

Sisäyksiköt 2 kpl molemmat 5/5 manuaalipuhalluksella ja puhallus toteutuu osan ajasta 5/5 ja osan ajasta hiljaisemmalla nopeudella. 5/5 on ainoa nopeus, joka edes vähän häiritsee ääni- tai ilmanliikemielessä, mutta eipä oikein sekään.

Sisäyksiköt kohtuu järkevästi toki sijoitettu eli eivät ole oleskelutiloissa tai puhalla suoraan oleskeluvyöhykkeelle.

Hämmentävän huomaamattomasti, vaivattomasti, eleettömästi ja energiatehokkaasti lämmittävät talon molemmat kerrokset tasalämpöiseksi +20c - +21c kaikkien tilojen osalta väliovien ollessa auki. Kirjaimellisesti vähemmän säätöä kuin lattia- ja kattolämmitysten kanssa.

YMMV

Katsuli

Tulokas
Onko tämä sinulle ensimmäinen ILP? Jos ensimmäinen puhallusnopeus tuntuu liian äänekkäältä, ei ILP lähtökohtaisesti taida olla sinulle sopiva lämmityslaite. Onhan ulkoyksikkö maatelineellä, vai asentaako joku näitä vielä seinälle?
En olisi hankkinut ilmalämpöpumppua vielä vuosiin, ellei vanha sähkösopimus olisi päättynyt ja uusien hinnat huiteli pilvissä. 100 neliötä rivarissa lämmitettävänä ja taloon laitettu rakennusvaiheessa suorasähkölämmitys. Yli 10 vuoden aikana tammikuun lämpötiloista riippuen käytetyt kilowatit ovat olleet 2200 - 1600 ja nyt pumpun asennuksen jälkeen ja vähän muutenkin pihdaten kulutus oli 858kWh, joten kyllä tuosta laitteesta on "jotain" hyötyä ollut. Ulkoyksikkö puhaltaa niin voimakkaasti ilmaa, että ehkä osa metelistä johtuu siitä, kun laite puhkuu betonisten seinien ympäröimänä ja saattaa aiheuttaa kaiku-ilmiön. Mutta yhtiössä on samoin asennettu Mitsu ja Panasonic ja Toshiba on se äänekkäin. Panasoniciin kävin tutustumassa naapurissa ja sisäyksikön käyntiääntä ei kuulunut 1-puhalluksella ja pyydetty lämpötila (21-22) saavutettiin pienimmällä puhalluksella. Ja miten lämpöistä ilmaa se puhalsikaan ilman vedon tunnetta. Toshiban valitsin SCOP-luvun perusteella (on 5,3) kun naapurin Panasonicissa oli 4,6. Ei tullut mieleenkään, että näissä on näin selkeitä eroja. Ja sisäyksikölle ei ole kellään täällä muita sijoituspaikkoja kuin sohvaseinä 20 cm ikkunasta tai ruokailutila samalla etäisyydellä ikkunasta. Jos se puhkuisi tuulikaapissa tai eteisessä, ei niin harmittaisikaan.

Back
Ylös Bottom