Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu, kyllä tässä on selkeästi opiskeltavaa aika lailla. Öljylämmitys oli melkoisesti yksinkertaisempi laitos.Minäkin noudatin noita foorumilta lukemiani ohjeita lokakuulla pumppua käyttöön ottaessa, että otin termarit pois pattereista ja nopeutin veden kiertonopeutta pattereissa jolloin satoin laskea kiertävän veden lämpötilaa myös.
Kannattaa lueskella täältä foorumilta. Täällä on hyvää tietämystä kertynyt väelle kun tulkittu yhdessä panan paikoin haasteellista käyttöopasta. Tämä foorumin säie esim. on todella hyvä.
Tää pumppaaminen on ensimmäisenä vuonna hieman osallistuvaa havainnointia kuinka oma laite toimii omassa talossa.
Tuliko sulle H-vai J -sarjan laite ?
On tässä vielä etelässäkin jonkinlaista säätökeliä näissä lämpötiloissa. Toki aurinko lämmittää päivisin vähän ylimääräistä, joka tuo haasteita säätöön.Tuo termostaattien avaus/poisto pitää tehdä viimeistään syksyllä. Kuitenkin kesälläkin on pidettävä kylppärissä lattialämpöä, niin ei varmaan muuta verkkoa kannata samalla roikottaa mukana?
Soittelin jo asentaneelle yritykselle ja asentaja tulee ensi viikolla tarkistamaan kylmäaineet yms. Tuossa ei varmaan ole mitään tapaa tietää, onko aineita oikea määrä? Mitään vikailmoituksia laite ei ainakaan annaOn tässä vielä etelässäkin jonkinlaista säätökeliä näissä lämpötiloissa. Toki aurinko lämmittää päivisin vähän ylimääräistä, joka tuo haasteita säätöön.
Tuo erillinen lattialämpö kylppärissä tuo vähän lisähaastetta. Kannattanee yrittää saada se kylppärin lattia kokonaan oman kierron taakse.
Yksinkertaisimmillaan sitten taas sulku patteriverkon menoon, jonka voi laittaa kesäksi kiinni, jolloin sinne ei mene lämpöä.
Itse olen nyt niin laiska etten jaksa kaivaa, mutta olikohan tässä samassa ketjussa jollain noita samoja ongelmia, kun COP vaan pysyi samalla tavalla surkeana ja olikohan siellä sit lopulta ongelmana kylmäainevajaus, vai muistanko ihan väärin.
EDIT:
Kaivoin kuitenkin sen verran, että käyttäjällä @Pot oli ongelmia ja kylmäainevajaus oli lopulta syy.
Mä olen ladannut 500L varaajaa kokoajan dT 10. Miettinyt pitäiikö vielä kasvattaa.Minkälaista lämmityksen ΔT-arvoa muuten pidätte puskurivaraajallisessa systeemissä?
Tuohon taitaa saada vastauksen kun kokeilee. Kohtuu äkkiä selviää mitä vuorokauden COPille tapahtuu milläkin ∆t arvolla. Vaikutuksen suunnan saa helposti selville kun käyttää aluksi reipasta ∆t muutosta. Tietty ei olisi haitaksi, vaikka ulkolämpötila olisi suht vakio testaamisen aikana kun copilla säädetään. Itselläni paras ∆t on 3,5K 100 l työvaraajan kanssa. Mutta meilläpä vesi liikahtaakin sitten patteriverkossa rivakasti. Teoriassa kait on niin että copin pitäisi parantua kun pumppu saa viileämpää vettä, mutta meidän systeemissä mittarit kyllä väittää toista. Osansa varmaan tekee tuo suuri patterivirtaus, joka tarvitaan matalalle menoveden lämmölle, paluuvesi taas jäähtyy vähemmän ja kun suurin osa vähänjäähtyneestä paluuvedestä menee uudelleen lämmitykseen, sekoittaa nopea kierto työvaraajaa vähemmän, tai jotainMä olen ladannut 500L varaajaa kokoajan dT 10. Miettinyt pitäiikö vielä kasvattaa.

Minkälaista lämmityksen ΔT-arvoa muuten pidätte puskurivaraajallisessa systeemissä? Oletuksena se on 5-astetta. Nostin sen nyt 7:ään, jos saisi katkokäyntisykliä vähän harvemmaksi näin vähäisen lämmitystarpeen vallitessa.
Samoin, mutta se on maksimi mitä voi asettaa.Mä olen ladannut 500L varaajaa kokoajan dT 10. Miettinyt pitäiikö vielä kasvattaa.
Täytyy minun kokeilla tuota. Mihinkä arvoon QM asetuksen olet laitellut ? Tämäkin vaikuttaa tuohon katkokäyntisyklin pituuteen, jota @alepos kyseli jokunen viesti sitte. Itsellä ollut QM3 jo pidemmän aikaa. Metelöiköön vähemmänTuolla heating/lämmitys deltaT:llä sen sijaan on vaikutusta ja sen olen huomannut, että tuolla 7 asteella kiertovesipumppu käy reilut 30l/min ja kun nostaa arvon 10 asteeseen niin pumppu ei käy koskaan yli 20l/min.
Täytyy minun kokeilla tuota. Mihinkä arvoon QM asetuksen olet laitellut ? Tämäkin vaikuttaa tuohon katkokäyntisyklin pituuteen, jota @alepos kyseli jokunen viesti sitte. Itsellä ollut QM3 jo pidemmän aikaa. Metelöiköön vähemmän![]()
Tuota samaa mä just mietin sillä buffer dT-ohjauksella. Ajais just esim. halpoina tunteina +10'c ja sen jälkeen käskyllä paluu normaaliin, jolloin käynnistyksen dT olis jotain ~15'c.
En ole vaan jaksanut nyt yhtään asiaan paneutua, kun on kaikkea muuta niin paljon meneillään.
Tottakai se toimii, jos sitä tavoitelämpöä lennossa säädetään ylös ja alas mqtt:n kautta automaatioilla.Ei toimi deltaT pansonicissa noin. .
Ulkopuolinen ohjaus..
Tottakai se toimii, jos sitä tavoitelämpöä lennossa säädetään ylös ja alas mqtt:n kautta automaatioilla.
Onko siinä magneettiversiossa myös sihti vai ympätäänkö tuo sihti sitten uuden osan kanssa pesään?Magneettifiltteri vaihdettu alkuperäisen magneetittoman tilalle
Ei ollut magneettisihtipaketissa sihtiä, joten ymppäsin vanhan sihdin uuden osan kanssa pesään.Onko siinä magneettiversiossa myös sihti vai ympätäänkö tuo sihti sitten uuden osan kanssa pesään?
Ei salaojaan saa koskaan johtaa vettä, muuten sen funktio muuttuu perustuksien kuivuuden varmistamisesta niiden kastelemiseen. Sadevesikaivo olisi oikea paikka johtaa vedet.Minne johdatte ulkoyksiköstä tulevan kondenssiveden? Myyntitykki kertoi, että ulkoyksikkö voi tuottaa satakin litraa vettä vuorokaudessa eikä siksi tuota vettä saisi johtaa salaojaan. Talossani tuo salaojaan veden vieminen olisi kuitenkin kaikista yksinkertaisinta.
Minne johdatte ulkoyksiköstä tulevan kondenssiveden? Myyntitykki kertoi, että ulkoyksikkö voi tuottaa satakin litraa vettä vuorokaudessa eikä siksi tuota vettä saisi johtaa salaojaan. Talossani tuo salaojaan veden vieminen olisi kuitenkin kaikista yksinkertaisinta.
Mittasin kondenssiveden tuoton viime syksynä ja se oli max 13l/vrk. Laitan vedet salaojakaivoon jonne ne häviävät menemättä edes putkistoon vaan imeytyvät kaivon pohjan raosta.Ei salaojaan saa koskaan johtaa vettä, muuten sen funktio muuttuu perustuksien kuivuuden varmistamisesta niiden kastelemiseen. Sadevesikaivo olisi oikea paikka johtaa vedet.
Ei tarvi koska ö-kattilassa sellainen jo on.En löytänyt asennusohjeesta vastausta mutta tietääkö joku kaipaako tuo monoblock erillistä paisuntasäiliötä jos sen liittää öljykattilaan?
Panasonicin monoblockeissa on oma pieni paisuntasäiliö inregroituna laitteeseen.En löytänyt asennusohjeesta vastausta mutta tietääkö joku kaipaako tuo monoblock erillistä paisuntasäiliötä jos sen liittää öljykattilaan?
Kondenssiveden kertyminen lienee aika suorassa suhteessa pumpun kokoon ja sen tekemään työhön. Isolla kennolla varustettu, tehoa pukkaava kone jossa kennon lämpötila vedetään reilusti kastepisteen alle muodostaa tuota tietty paljon pientä pumppua enemmän. Isolla tai pienellä kennolla, ellei tuota kennon lämpötilaa vedä kastepisteen alle niin silloin toki vettäkään ei muodostu. Minulla on jatkuvassa seurannassa nuo kondenssiovedet ja syksyllä parhaimmillaan tai sanoisiko pahimmillaan täällä tuli vuorokaudessa yli 100l. Keskimäärin lämmityskauden aikana kondenssio ja sulatusvettä on muodostunut 30l paikkeille per vrk.Mittasin kondenssiveden tuoton viime syksynä ja se oli max 13l/vrk.
Eli kondenssivettä voi tulla paljonkin.Kondenssiveden kertyminen lienee aika suorassa suhteessa pumpun kokoon ja sen tekemään työhön. Isolla kennolla varustettu, tehoa pukkaava kone jossa kennon lämpötila vedetään reilusti kastepisteen alle muodostaa tuota tietty paljon pientä pumppua enemmän. Isolla tai pienellä kennolla, ellei tuota kennon lämpötilaa vedä kastepisteen alle niin silloin toki vettäkään ei muodostu. Minulla on jatkuvassa seurannassa nuo kondenssiovedet ja syksyllä parhaimmillaan tai sanoisiko pahimmillaan täällä tuli vuorokaudessa yli 100l. Keskimäärin lämmityskauden aikana kondenssio ja sulatusvettä on muodostunut 30l paikkeille per vrk.
Muoks: hiukan huolimattomasti oli ilmaistu tuo ajankohta jolloin tuota vettä kertyi mittariin eniten, lienee paremminkin ollut alkutalvea kun syksyä. Joulukuussa kun kertyi tuota kondenssi- ja sulatusvettä kuukauden aikana 2649 litraa ja parhaimipina vuorokausina tosiaan yli 100l/vrk.