Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mutta ainakin tuolla facen latausverkko nyt (vai mikä se oli) ABC:n kaveri neuvoi että kannattaa ensin äppistä lataus ko tolppaan päälle. Se äppin kanssa sählääminen voi viedä uudelta käyttäjältä sen verran aikaa että laturin ja auton välinen kättely menee vanhaksi ja täytyy irtoittaa ja kytkeä uudestaan.
Itse otin Helenin tägin kun se toimii muistaakseni halvemmalla Virran latureissa.
Kuten yleensäkin tankatessa, ensin hoidetaan prosessi kuntoon, ja sitten tartutaan letkuun. Jotkut autot moittii jos tehdään toisinpäin, kättely laturin kanssa päätyy timeouttiin. ABC on helppo. Valitse tolppa, hoida maksu kuntoon, ota "pistooli" ja laita se autoon. Auto lukkoon ja tauolle. Voit toki jäädä myös autoon. Niron sisar Kona ainakin antaa laittaa vaikka lämmityksen autossa ollessa mutta kertoo kohteliaasti että se viivästyttää latauksen valmistumista. Kaikissa tapauksissa kannattaa käyttää sitä luottokorttia mitä muutenkin on tottunut käyttämään puhelimen kanssa. Recharge on myös varmatoiminen, toki kalliimpi. Kempowerin laturit on mukavia, Qr koodilla saat seurattua latausta vaikka kahvikupin äärellä reaaliajassa. Jos siis tarvii ladata jotain, niin K-lataus, ABC mobiili, Fortum charge & drive (recharge), Virta ja vaikka Tesla kaupanpäälle. Muita hyödyllisiä: plugshare, a better route planner (abrp), lstauskartta.fiNyt tuleva uussähköautoilija kyselee kokeneempien mielestä tyhmiä, mutta kysyn nyt kuitenkin, kun auton saatuani joskus kuun vaihteessa, hyppään viikon päästä suoraan syvään päähän, eli Lapin latausasemattomille pitkille taipaleilla karseisiin pakkasiin.No en nyt ihan kamalan kauaksi jänkhille mene, mutta kuitenkin.
Onhan tuota Niroa tullut odoteltua, mutta eipä ole voinut pahemmin harjoitella missään. Apit luurissa (tosin pitää ne sitoa maksukorttiin vielä) ja muutama tägikin hommattu jo vuosi sitten.
Perusjutut hallussa, eli akku normisti 20-80% välillä ja lämpimänä lataa paremmin jne. Mutta itse lataaminen mystisillä apeilla ja tageilla ja auton ovien sulkeminen ja avaaminen kesken latauksen on hieman oudompaa, eikä noita ehdi kotipuolessa juurikaan harjoitella ennen reissua.
- Kumpikos kannatti tehdä ensin: Appi kuntoon ja piuha sen jälkeen tolppaan, vai päin vastoin? Tägillä jos lataa, niin siinä sama kysymys. Varsinkin kun ekoilla kerroilla kestää varmana tovin pidempään koko homma. Olisi pitänyt esim. ABC:n apilla treenata etukäteen bensan ostoa, mutta...
- Apille pitää jostain löytää tolpan/piuhann oikea numero, että maksaa oman latauksen eikä kaverin. Numerolla vai QR-koodilla?
- Auto lukkoon ennen latauksen alkua, jos lähtee syöpöttelemään/juopottelemaan? Vai onko väliä? Entä jos tulee takaisin kesken latauksen ja avaa oven, niin katkeeko lataus? Entä jos taas sulkee ovet ja menee pikku kävelylle elektronien säilömistä akkuun odotellessa?
- Kahvaa kannattaa painaa syvälle ja kannatella siihen asti kuin lukittuu, mutta millä asemilla/latureilla tuon kanssa olikaan eniten ongelmia?
- Mistä kannattaa yleensä päättää lataus? Autosta, tolpasta vai apista, jos sillä makselee? Ja jos yhdestä ei katkea, niin sitten toisesta ja lopuksi soitto tolpan pitäjän aspaan? Jos oma piuha jää 22kW:n laturiin kiinni, niin kuva ja soitto aspaan, että saa omansa takaisin. Piuhaankin varmaan yhteystietoja kannattaa liimailla?
- Auto lämpimäksi latauksen aikana, niin ei heti akusta imetä lämmitykseen sähköä, mutta riittääkö 11 kW:n teho siihenkin, no tokkiinsa, sillä eikös lämmitys vie maksimissaan jonkun 5-6 kW?
- Kovilla pakkasilla ei kannattane jättää autoa pidemmäksi ajaksi 10-30%:n lataustasolle, kun lämmittää akkuakin kaiketi aika ajoin ja sitten kun lähtee liikenteeseen, niin kabiniikin pitää lämmitellä. Varmaankin 50-80%:n väli sopiva?
- Lataus mieluiten ajon jälkeen, kuin pakkasaamun jälkeen ja akkua etukäteen lämmitellen, vaan mahtaako Kian navigaattorissa olla noita Lapin asemia juurikaan valittavissa? Edes viereistä/suht lähellä olevaa.
- Mitäpäs muuta? Vinkkejä otetaan vastaan mielellään.
Painaa autosta ”Lopeta lataus”.Huomasin myös, että kun harvoin tulee K-latausta käytettyä, niin apilla aloitettu lataus ei pääty tägillä(varmaan myös toisinkin päin), mitäs jos akku loppuu tai puhelin unohtuu... Pitää jättää piuha siihen? Asiakaspalvelu toki varmaan auttaa, jos saa puhelimen jostain.
Siis oikeesti, onko tuo lataaminen noilla appitappitaggisappi asemilla vaikeempaa ku tupakin osto?
Jos saat jollain ihme keinolla laturiin yhteyden, mutta vähän töppäät, niin hinta pompsahtaakin 3-5 kertaiseksi.
Ja jos laturi tykästyykin autoon, niin ei hellitä otettaan, vaan on tehtävä muutama temppu, esim avata ovi muutaman kerran, huutaa ikkunasta ulos tai tuijottaa peilistä taivasta. Täh
Jaku minä olin jo lähellä tilata MG;n
Jaku minä olin jo lähellä tilata MG;n
Oho! Olin jotenki kuvitellu, että tollanen ois joku sähköauton pakollinen ominaisuus.Pikaisella googeltuksella näyttäisi, että MG kuuluu niihin valmistajiin jolta lopetusnappi on unohtunut. Se nappi on yliveto, ei koskaan mitään ongelmaa latauksen lopetuksen kanssa. Painaa nappia ja ottaa kaapelin irti, ei muita toimenpiteitä (paitsi AC-latauksessa tietysti nykäisee myös toisen pään irti ja ottaa kaapelin mukaan). Ilman nappia joutuu sitten miettimään, että minkälainen sadetanssi pitää esittää jotta pääsee irti laturista.
Ei se MG4:ssa ole toistaiseksi vaatinut kuin keskuslukituksen avauksen. Ei kai tuo paljon vaikeampaa ole kuin sen napin painaminen?Ilman nappia joutuu sitten miettimään, että minkälainen sadetanssi pitää esittää jotta pääsee irti laturista.
Ei se MG4:ssa ole toistaiseksi vaatinut kuin keskuslukituksen avauksen. Ei kai tuo paljon vaikeampaa ole kuin sen napin painaminen?
Ei se MG4:ssa ole toistaiseksi vaatinut kuin keskuslukituksen avauksen. Ei kai tuo paljon vaikeampaa ole kuin sen napin painaminen?
Ei kai, mutta kaapelin lukitus aukeaa ja kaapelin irrottamalla lataus päättyy. Toimii ainakin AC-latauksessa. DC-latausta olen kokeillut vasta kerran.Ei kai se latausta lopeta ovien avauksella?
Oikeesti? Voiko vetää johdon latauksessa irti?Ei kai, mutta kaapelin lukitus aukeaa ja kaapelin irrottamalla lataus päättyy. Toimii ainakin AC-latauksessa. DC-latausta olen kokeillut vasta kerran.
Minäkin olen vain 2 kertaa testin vuoksi DC ladannut MG:tä. Mielestäni ovien avaus ei heti katkaise lataussessiota, mikä onkin hyvä. Intternetin mukaan avaus - lukitus - uudelleen avaus katkaisee. Jos se toimii noin niin ihan riittävän kätevä.Ei kai, mutta kaapelin lukitus aukeaa ja kaapelin irrottamalla lataus päättyy. Toimii ainakin AC-latauksessa. DC-latausta olen kokeillut vasta kerran.
Kai tuo nyt on ihan normaalia AC-latauksessa? Vai miten sen latauksen sammuttaa? Type2:ssahan on proximity pin. Kai se viimeistään siitä huomaa, että johtoa ollaan irrottamassa.Oikeesti? Voiko vetää johdon latauksessa irti?
Kotipihassa aukeaa ekasta keskuslukon aukaisusta. Erona on varmaan että jos on auton ja laturin kättelyä vaativa lataussessio niin ei katkea tuosta.Kai tuo nyt on ihan normaalia AC-latauksessa? Vai miten sen latauksen sammuttaa? Type2:ssahan on proximity pin. Kai se viimeistään siitä huomaa, että johtoa ollaan irrottamassa.
Voi tosiaan olla, että pitää tehdä tuo lukitus-avaus-lukitus, ennen kuin johdon lukitus aukeaa. Tai ei kyllä mielestäni tarvitse AC-latauksessa. Pitääpä kokeilla seuraavalla kerralla. Ihan luonnostaan tuon on irti saanut. Vain ensimmäisellä kerralla oli hämmennystä, kun en ollut koskaan mitään sähköautoa ladannut enkä tiennyt pitääkö tuo irrotus/lopetus hoitaa latausasemasta, autosta vai johdosta.
Itselläni on Renault Captur E-TECH ja sekin aloittaa joskus latauksen itsestään heti kun kytkee valtakunnan verkkoon vaikka olisi ajastettuna alkamaan puolilta öin. Tällöin ohjeistan uudelleen "paneelista" ajastetun latauksen tai sitten teen saman ohjeistuksen puhelimen apin kautta. Itsekin ihmetellyt, että miksi se ominpäin muuttelee tuota latauksen ohjausta, mutten ole keksinyt syytä.Vähän pöljää on että MG alkaa ladata kotona heti kun kytkee latausjohdon vaikka olisi ajastettu lataus asetuksissa.
Minäkin olen vain 2 kertaa testin vuoksi DC ladannut MG:tä. Mielestäni ovien avaus ei heti katkaise lataussessiota, mikä onkin hyvä. Intternetin mukaan avaus - lukitus - uudelleen avaus katkaisee. Jos se toimii noin niin ihan riittävän kätevä.
Kai tuo nyt on ihan normaalia AC-latauksessa? Vai miten sen latauksen sammuttaa? Type2:ssahan on proximity pin. Kai se viimeistään siitä huomaa, että johtoa ollaan irrottamassa.
Mun mielestä ainakin volkkari aloittaa "hätälatauksen" 6A virralla jos lukitus ei onnistu. Eipä ole videota aiheesta esittää.Kyllä se johto on lukittu latauksen aikana, myös AC-latauksessa. Jos lukko aukeaa, niin latauskaan ei ole enää käynnissä siinä vaiheessa. Tai sanotaan nyt, että jos joku on sitä mieltä että autonsa lataa lukitus avattuna, niin vaadin kyllä videotodisteen aiheesta ennenkuin uskon. Ei pitäisi tapahtua missään oloissa, millään autolla.
Nyt siis puhun tietenkin Type2-liittimestä. Jos kyseessä on vanha jenkkimalli Type1, niin siinä on mekaaninen lukko joka avataan kahvassa olevalla mekaanisella napilla. Mutta sekin nappi kertoo ensin PP-pinnin kautta autolle että nyt lähtee irti, jolloin auto ehtii lopettaa latauksen ennenkuin kuski vetää töpselin irti.
Mun mielestä ainakin volkkari aloittaa "hätälatauksen" 6A virralla jos lukitus ei onnistu. Eipä ole videota aiheesta esittää.
Siitä päästä on vaikea kyllä saada valokaaria aikaan, koska ohjauspinnit avaavat releet molemmista päistä ennenkuin virtapinnit irtoavat. Kipinäongelma koskee siis lähinnä sukopäätä jos sellainen on. Ehkä riittävällä riuhtaisulla voisi olla kontaktoria nopsempi.Mielenkiintoista. Tuon ehkä voin uskoakin, kun kyse on minimivirrasta ja vain jos lukitus ei onnistu. Tuo edellämainittu tapaus, että avaisi lukituksen ennen latauksen lopetusta, siihen en usko minkään auton kohdalla.
Noin tosiaan MG4:ssakin. Kun AC-latauksessa avaa keskuslukituksen, loppuu lataus ja latausjohdon lukitus aukeaa. Jos ei tee mitään, hetken päästä latausjohdon lukitus menee takaisin päälle ja lataus jatkuu. Sitte pitää laittaa lukkoon ja avata, jos haluaakin latausjohdon irti. Ihan fiksusti toimii mielestäni.Kyllä se johto on lukittu latauksen aikana, myös AC-latauksessa. Jos lukko aukeaa, niin latauskaan ei ole enää käynnissä siinä vaiheessa.
Type2 päätä irroitettaessa CP (control pilot) irtoaa ennen PPta (proximity pilot). Tämä ei ymmärtääkseni katkaise latausaseman EVSE sähkönsyöttöä vaan sen tekee PP irtoaminen.