Daikin Perfera 30 ja 40

Luukku

Vakionaama
Perferasta on nyt ollu tarveohjaus pois päältä alakerrassa, kun lämmittää isompaa tilaa, mutta yläkerran Stylish pitää vielä yläkerran lämpimänä 80%:lla. Ulkona -7.
Mutta kyllä nämä hienosti toimii, aamupäivällä kosteus lähes 100% ja sulatukset 4h välein. Pakkasen kiristyessä väli piteni 10h:in. Kyllä vit…tais jos hinkkais sulatusta joka tunnille.

Viimeksi muokattu:

grendy

Vakionaama
Nyt on alkanut Perfera sulatteleen 30min välein... mikähän sitä nyt riepoo? Mihin asentoon sensorin vääntämällä se sulattelis vähiten? Ei meinaan aihetta olis nytkään ollut kun kävin kattoon.

Luukku

Vakionaama
Nyt on alkanut Perfera sulatteleen 30min välein... mikähän sitä nyt riepoo? Mihin asentoon sensorin vääntämällä se sulattelis vähiten? Ei meinaan aihetta olis nytkään ollut kun kävin kattoon.
Auttaisiko jos vetäis virrattomaksi vähäksi aikaa? Pääseekö tuuli sensoria hämäämään?

grendy

Vakionaama
Vedin töpselin pois hetkeksi, toivottavasti auttoi kun nukkuun tässä pitää mennä eikä säätää

Keli on kyllä tollanen "jäähilettä-ilmassa vaikka on selkeää" että onko toi sit paha keli pumpulle...

-S.S.-

Jäsen
Perjantaina, myös torstaina, oli kastepiste ja ulkolämpötila "päällekkäin", sulatteli tiheästi. Lauantaista lähtien pitkiä siivuja taas veteli sulattamatta. Ulkolämpötila -14, kastepiste -15,5.

Kuurasäät ovat hankalia; esimerkiksi ilmanvaihtokoneiden ulkoilmaritilät voivat muuraantua umpeen.

-SS-

Luukku

Vakionaama
Kirjoitinkin tuohon toiseen aiheeseen, mut olis sopinu tähänkin. Nyt ulkona -16 ja kosteus 92% niin on sulatellu 2-2,5h välein. Ottoteho ollu näin aamusta 800W. Kastepisteestä ollaan asteen päässä paikallisen observatorion mukaan (6km). Pitää olla tosi haastavat olosuhteet, jos Daikin sulattelee 30min välein, tai joku vika.

grendy

Vakionaama
Kyllä se siitä yön aikana muuttui 2-3h sulatusväliksi, eli auttoiko resetti vai muuttuiko keliolosuhteet? No, mutta pidempikin väli saisi olla.

Perfera H 40 kysymys.

En ole käyttöopasta ehtinyt juuri lukemaan, kysymys ajastuksesta.

Mulla illalla laite puhaltanut yleensä koko päivän +20 C lämpöä, nukkumaan mennessäni olen yöksi naputellut kaukosäätimestä esim +17 C yöksi jotta vähän sähköä säästyisi... samalla pistänyt laitteen lämmittämään aamulla esim 07:00 eteenpäin.... missä määritetään se lämpötila että minkä lämpöistä ilmaa se alkaa aamulla 07:00 puhaltamaan?

Jos nostan lämpötilan ensin +21 C, sitten ajastustoimintoa päälle ja tämän jälkeen tiputus kaukosäätimestä yöksi esim +16 niin rupeaako näin aamulla klo 17 puhaltamaan +21 C lämpöä?

grendy

Vakionaama
Perfera H 40 kysymys.

Mulla illalla laite puhaltanut yleensä koko päivän +20 C lämpöä, nukkumaan mennessäni olen yöksi naputellut kaukosäätimestä esim +17 C yöksi jotta vähän sähköä säästyisi... samalla pistänyt laitteen lämmittämään aamulla esim 07:00 eteenpäin.... missä määritetään se lämpötila että minkä lämpöistä ilmaa se alkaa aamulla 07:00 puhaltamaan?

Jos nostan lämpötilan ensin +21 C, sitten ajastustoimintoa päälle ja tämän jälkeen tiputus kaukosäätimestä yöksi esim +16 niin rupeaako näin aamulla klo 17 puhaltamaan +21 C lämpöä?
Kaukosäätimestä asetetaan tavoitelämpötila huoneelle ja kone tekee sitten omat päätöksensä minkä lämpöistä ilmaa puhaltaa, että tavoite saavutetaan.

PS. Sulla ei ilmeisesti oo pörssisähkösopparia tai kulutusvaikutteista sopparia, jos tarkoituksella säästät sähköä halvoilla tunnella ja kulutat sitä kalleilla tunneilla? Jos on niin kannattaisi tehdä juuri päin vastoin, eli yöllä lisää lämpöä ja päivällä vähemmän.

Luukku

Vakionaama
Perfera H 40 kysymys.

Onko Onecta käytössä? Sieltä voi asettaa haluamansa lämpötilan vaikka joka tunnille erikseen tai lämmitys, jäähdytys tai pois päältä. Riippumatta mitä kaukosäätimestä on valittu. Sitten kun koskee kaukosäätimen säätöihin niin ne aktivoituu uudelleen mitä siihen oli valittuna. Nuo ajastukset on mielestäni selvempiä tehdä Onectassa. Kuva Onectasta.
E: sitä en ole kokeillu, että vaikuttaako Onectan ajastuksiin jos sormeilee kapulaa välillä, mahdollisesti.

Liitteet

• IMG_2739.png
    IMG_2739.png
    68,7 KB · Katsottu: 105
Viimeksi muokattu:

puuteknikko

Vakionaama
Daikin menee 30 minuutin kellosulatukselle silloin, kun se toteaa, ettei edellinen sulatus ole päässyt kunnolla loppuun. Käytännössä tällaisilla pakkasilla kova sivutuuli voi aiheuttaa tätä jos kylmä ilma pääsee kennon anturille vääristämään lukemia.

En muista, minkälaista kellosulatusta tulee päälle 20 asteen pakkasilla, siellähän on jossain kohtaa joku triggeri kun ekstrapolointia ei enää käytetä vaan mennään vakioajalla.

eepinis88

Aktiivinen jäsen
Ulkoilmassa suhteellinen kosteus on suuri tällä hetkellä ja pumput on todella kovilla tällä hetkellä. Eli 30 min sulatus välejä tämä aiheutttaa siksi.

Yksi hätäkeino mitä suosittelen tekemään, kannattaa välillä ajaa konetta näillä keleillä maximi kuormalla.

Tässäkin laitteessa voidaan toteuttaa prosessitekniikan oppeja.

Kaukosäätimestä asetetaan tavoitelämpötila huoneelle ja kone tekee sitten omat päätöksensä minkä lämpöistä ilmaa puhaltaa, että tavoite saavutetaan.

PS. Sulla ei ilmeisesti oo pörssisähkösopparia tai kulutusvaikutteista sopparia, jos tarkoituksella säästät sähköä halvoilla tunnella ja kulutat sitä kalleilla tunneilla? Jos on niin kannattaisi tehdä juuri päin vastoin, eli yöllä lisää lämpöä ja päivällä vähemmän.

Kiinteä soppari 5,2 snt/kWh.

Tarkoitus olisi ohjelmoida toi laite niin, että esim. 00:00-07:00 kun nukutaan niin lämpötilan voisi tiputtaa vaikka 15 C ja aamulla klo 07:00 laite taas puhaltamaan +20 C lämpöä.

grendy

Vakionaama
Kiinteä soppari 5,2 snt/kWh.

Tarkoitus olisi ohjelmoida toi laite niin, että esim. 00:00-07:00 kun nukutaan niin lämpötilan voisi tiputtaa vaikka 15 C ja aamulla klo 07:00 laite taas puhaltamaan +20 C lämpöä.
Ok, tosi outo logiikka omasta mielestä :).. Eikö se olis kiva herätä lämpimään kämppään mieluummin kuin kylmään jota alkaa sitten pikkuhiljaa lämmittään? Ja tosiaan sitä lämpöä mitä laite puhaltaa ei pysty itse säätään. Aika kauan menisi 20C puhalluksella lämmittää 15C->20C huonelämpötilaksi.

Ok, tosi outo logiikka omasta mielestä :).. Eikö se olis kiva herätä lämpimään kämppään mieluummin kuin kylmään jota alkaa sitten pikkuhiljaa lämmittään? Ja tosiaan sitä lämpöä mitä laite puhaltaa ei pysty itse säätään. Aika kauan menisi 20C puhalluksella lämmittää 15C->20C huonelämpötilaksi.

Etätöitä, etätöitä jne... kyllä toi meillä ehtii lämmittää kämpän aivan hyvin haluttuun lämpötilaan jos mulla vaikka herätys 07:45.

Lähinnä sitä tässä kyselen, että jos yöksi tiputtaa lämpötilan esim. 16 C niin miten saan klo 07:00 puhaltamaan 21 C ilmaa?

Luukku

Vakionaama
Lähinnä sitä tässä kyselen, että jos yöksi tiputtaa lämpötilan esim. 16 C niin miten saan klo 07:00 puhaltamaan 21 C ilmaa?
Teet Onectalla kuvan mukaisen ajastuksen ja kopioit sen haluamallesi päiville ja laitat sen aktiiviseksi. Ei mahdu ajastuksen vrk yhteen kuvaan niin siksi kaksi kuvaa.

Liitteet

• IMG_2753.png
    IMG_2753.png
    60,2 KB · Katsottu: 116
  • IMG_2752.png
    IMG_2752.png
    73 KB · Katsottu: 117

Luukku

Vakionaama
Pystyy tekeen kolme erilaista viikko-ohjelmaa. Itse käytin kesällä viilennyksen kanssa ohjelmointia, että oli pelkkä tuuletus yöllä pari tuntia päällä ja näin kuivatti sisäyksikön kennon varmuudeksi.

Mulla malli FTXTM40R2V1B

Kun menen ONECTA sovellukseen niin onko tuo minun laite R/S vai M/N malli? Molempia M ja R kirjaimia löytyy tuosta mallinimestä:)

Sitten toinen... kun ONECTA kysyy Key/SSID niin syötänkö siihen kotiverkon reitittimen tiedot vai lämpöpumpusta löytyvät vastaavat?

Jos jälkimmäinen niin ei löydä laitetta. Tai sitten mulla toi R/S tai M/N valinta virheellinen.

eppu69

Jäsen
Hyvin jaksaa Daikin Perfera 30 pitää lämmöt melkein yksinään (kylppärissä pieni lattialämmitys). Enimmillään oli -24c ulkolämpötila ja silti sisällä 22-23c. Entinen Panasonic jaksoi n.-15c asteeseen. Paritalo -04 ,100m2. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt.

Liitteet

• IMG20231125220501.jpg
    IMG20231125220501.jpg
    76,8 KB · Katsottu: 107

Luukku

Vakionaama
Mulla malli FTXTM40R2V1B

Kun menen ONECTA sovellukseen niin onko tuo minun laite R/S vai M/N malli? Molempia M ja R kirjaimia löytyy tuosta mallinimestä:)

Sitten toinen... kun ONECTA kysyy Key/SSID niin syötänkö siihen kotiverkon reitittimen tiedot vai lämpöpumpusta löytyvät vastaavat?

Jos jälkimmäinen niin ei löydä laitetta. Tai sitten mulla toi R/S tai M/N valinta virheellinen.
Koita tuota M mallia, eikös siinä lue Perfera?
Muistaakseni ensin liityttiin wifiin ja sitten syötettiin nuo tiedot. Se on vähän hankala ja vaatii käyttöohjeen viereen. Puhelin pitää myös olla samassa verkossa mihin pumppua on kytkemässä, toinen ei saa olla missään wifi laajentimen verkossa. Kaukosäätimestä pitää myös valita se yhteyden määritys jos pumppu ei vielä ole wifissä. Sieltä voi myös valita WPS:n jos semmonen löytyy reitittimestä tai sitten tuo SSID ja KEY. Eli kapulalla valitaan tila miten wifiin kytketään.

PolyEsko

Vakionaama
Perjantaina, myös torstaina, oli kastepiste ja ulkolämpötila "päällekkäin", sulatteli tiheästi. Lauantaista lähtien pitkiä siivuja taas veteli sulattamatta. Ulkolämpötila -14, kastepiste -15,5.

Kuurasäät ovat hankalia; esimerkiksi ilmanvaihtokoneiden ulkoilmaritilät voivat muuraantua umpeen.

-SS-
LN 35 sulatteli tuolloin pahimmillaan 45-55 min välein. Muuten mennyt 2h40min-1h50min.
Meikulla onneksi ei sulatusvammainen, vaan toimii ihan nätisti.

Tuplis

Jäsen
Joku tuulisuoja pitäisi kyllä viimein rakentaa omaan. Nyt kun on kunnon puhuri niin sulattelee 30min välein ja alkaa tulla vilu.

Vai olisiko tässäkin joku anturi jota voisi uudelleen sijoittaa paremmin?

Edit: Muillakin näemmä samoja kokemuksia ylempänä. Itse olen aina yhdistänyt tiheät sulatukset kovaan tuuleen enemmän kuin kosteuteen.

Luukku

Vakionaama
Hyvin jaksaa Daikin Perfera 30 pitää lämmöt melkein yksinään (kylppärissä pieni lattialämmitys). Enimmillään oli -24c ulkolämpötila ja silti sisällä 22-23c. Entinen Panasonic jaksoi n.-15c asteeseen. Paritalo -04 ,100m2. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt.
Paljoko ottaa juissia verkosta per vrk?

puuteknikko

Vakionaama
Joku tuulisuoja pitäisi kyllä viimein rakentaa omaan. Nyt kun on kunnon puhuri niin sulattelee 30min välein ja alkaa tulla vilu.

Vai olisiko tässäkin joku anturi jota voisi uudelleen sijoittaa paremmin?

Edit: Muillakin näemmä samoja kokemuksia ylempänä. Itse olen aina yhdistänyt tiheät sulatukset kovaan tuuleen enemmän kuin kosteuteen.
Sama juttu täällä, -15C ja todella puuskainen sivutuuli niin teki taas muutaman turhan sulatuksen. Ko. anturi on siellä ulkoyksikön sisällä ja käytännössä paras tapa estää ongelma on joku pieni tuulensuoja avoimelle sivulle. Minulla on ollut siinä pleksi, mutta on jäänyt laittamatta vielä tälle lämmityskaudelle.

Luukku

Vakionaama
Oletteko muuten huomanneet, että tarveohjauksenkin voi aikatauluttaa?
Vois käyttää vaikka pörssisähkön hinnan mukaan, jos kallista niin rajoittaa tehoa:hmm:

Viimeksi muokattu:

puuteknikko

Vakionaama
Kivan tasaisesti jurskutti menemään eilen, tarveohjaus 40%. Tänään tehnyt yhden sulatuksen koko päivänä ja melkein tauotta tehnyt hommia. Kenno oli kyllä kevyessä kuurassa kun tarkistin sen tuossa lumitöitä tehdessä.

1701202174225.png

Luukku

Vakionaama
Kivan tasaisesti jurskutti menemään eilen, tarveohjaus 40%. Tänään tehnyt yhden sulatuksen koko päivänä ja melkein tauotta tehnyt hommia. Kenno oli kyllä kevyessä kuurassa kun tarkistin sen tuossa lumitöitä tehdessä.

katso liitettä 90864
Pienellä pystyt ajeleen, meillä ei riittäis lämpö. Perfera on ajellu nyt ilman tarveohjausta vaikka uuniakin on lämmitetty illallla, nytkin puhisee 2-3/5 tuolla olohuoneessa vaikka viereisten huoneiden uunit hohkaa vielä illan lämmityksen jäljiltä. Ottoteho ollu 450-700W. Nyt ollut kyllä aika kylmää ulkona ja sisällä mukavan lämmintä. Kylmien päivien sähkönkulutus oli 78kWh/vrk josta autoon 15kWh, ilpit otti 28kWh, PH-lattia 8kWh, poreallas 9kWh + muut. Enemmän meni kyllä sähköpatterien kanssa ennen. Klapia pari pesällistä päivässä.

puuteknikko

Vakionaama
Pienellä pystyt ajeleen, meillä ei riittäis lämpö. Perfera on ajellu nyt ilman tarveohjausta vaikka uuniakin on lämmitetty illallla, nytkin puhisee 2-3/5 tuolla olohuoneessa vaikka viereisten huoneiden uunit hohkaa vielä illan lämmityksen jäljiltä. Ottoteho ollu 450-700W. Nyt ollut kyllä aika kylmää ulkona ja sisällä mukavan lämmintä. Kylmien päivien sähkönkulutus oli 78kWh/vrk josta autoon 15kWh, ilpit otti 28kWh, PH-lattia 8kWh, poreallas 9kWh + muut. Enemmän meni kyllä sähköpatterien kanssa ennen. Klapia pari pesällistä päivässä.
Tuo hoitaa vain osan lämmityksestä ja aikanaan lähinnä jäähdytyskäyttöön hommattu laite. Kuitenkin huomaa hyvin, jos sen laittaa pois päältä, eli sen verran alemmas olen saanut tuota kaukolämmön käyrää laitettua. Ennen tarveohjauksen aikaa kone ryntäili aika paljon mutta nyt käy todella tasaisesti ja puhaltaa maksimissaan kolmosella (asetus 4/5).

Luukku

Vakionaama
On toi tarveohjaus kyllä kummallinen systeemi. Muuttaa tuon pumpun käytöksen ihmeen tasaiseksi ja rauhalliseksi, mulla nyt ollu molemmissa tarveohjaus 100%. Ulkona -6 88% ja sisällä lämpökin pysynyt normaalissa päivän vaikka uunia lämmitetty eilen illalla viimeksi.
Nyt ajanut 7h viimeisimmästä sulatuksesta ja sitä edellinen jakso 13h.
Jos tarveohjaus on pois niin ”riehuu” ihan erilailla ja sulatuksia useammin 2-6h välein. Nyt on luvassa yli 10 asteen pakkasia niin pitääkin seurailla miten lämpö riittää ja joutuuko tuon ottamaan pois päältä.
Imuilman lämpöä olen seurannut niin se seilaa enemmän, kun tuo tarveohjaus on pois päältä.
Koskahan tämän logiikan älyäisi?

Luukku

Vakionaama
Harmi kun ei pysty mittaamaan ottotehoa, olis mielenkiintoista tutkia coppia eri tarveohjausprosenteilla. Onko copit silloin surkeimmillaan?

Back
Ylös Bottom