Ilmankostutin - mikä olisi hyvä ja vähän energiaa syövä?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ilmankostutin - mikä olisi hyvä ja vähän energiaa syövä?

kapsu sanoi:
Ei sovi unohtaa laitteen ääntä tässä pähkäilyssä, vastuslaitteet suht äänettömiä, UÄ laitteen ääni voi olla liikaa etenkin jos makuuhuoneesta puhutaan.

Juu en asentaisi makuuhuoneeseen, sen verran pitää ääntä ja välillä pulputtaa. :cool:
Meillä laite tällä hetkellä olohuoneessa ILPin alla. ILP levittää kostutetun ilman tasaisesti huoneistoon.

pjr

Aktiivinen jäsen

janti sanoi:
Tässä oli näiden yhdistelmä. ;)
http://www.motonet.fi/fi/tuote/385178/Beurer-LB88-Ilmankostutin-musta
https://www.beurer.com/web/we-dokumente/gebrauchsanweisungen//GA_Luft/750.302-0816_LB88_T1.pdf
https://youtu.be/W7DWDblVesg
Mielenkiintoinen idea kieltämäti. Oletko mitannut paljonko tuo ulos lähtevän vesihöydyn lämpötila on? Ts. onko sillä oikeasti desinfioivaa vaikutusta.

Tulipahan uutena vastaan nämä tälläiset "anti-lime-pad" eli ilmeisesti tyynyt jotka imevät vedestä kalkkia. Onko jollain kokemusta?
https://www.birke-wellness.de/kalkpads-fuer-beurer-luftbefeuchter-lb-60.html

Liitteet

• Beurer-LB88-functional_layout.png
    Beurer-LB88-functional_layout.png
    70,8 KB · Katsottu: 647

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

pjr sanoi:
Oletko mitannut paljonko tuo ulos lähtevän vesihöydyn lämpötila on? Ts. onko sillä oikeasti desinfioivaa vaikutusta.

Tuo laite oli kapsulla, ei minulla. ;)

kapsu

Aktiivinen jäsen

Lämpötilaa en ole mitannut, mutta kyllä siitä lämmintä/kuumaa tulee jos höyrystin on täysillä - toki vie sitten jo sähköäkin.
Itse käytän "satunnaisesti" tuota toimintoa täysillä. Oletuksena höyrystin on päällä mutta pienimmällä teholla, silloin lähinnä estää sen ettei UÄ höyry tunnu kylmältä.

A

Aihki

Vieras

Meillä on kolme talvea höyrynnyt Stadler Formin Fred lapsen makkarissa. Ei mitään moitittavaa. Pari tehoasetusta ja ilmankosteutta mittaava säätö. Verkkokaupasta saa alle satasella. https://www.stadlerform.com/en-ch/products/humidifier/fred/information/

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Tuossa SPS-702 on hintaansa nähden hyvät ominaisuudet. Ionisaattori on käytössä. Kosteusasetuksen voi säätää 5% välein 45-75% välillä, mulla on nyt asetteluna 45%. Höyrystystehoja on 3 kpl, laitoin täysille. Ajastin löytyy, mutta ei ole käytössä. Kauko-ohjain löytyy myöskin. Säiliön ledivalon teippasin piiloon niin ei häiritse yöllä.

5 litraa höyrysti illan/yön kuluessa (13 h) => höyrystys 385 ml/h.

kapsu

Aktiivinen jäsen

Aihki sanoi:
Meillä on kolme talvea höyrynnyt Stadler Formin Fred lapsen makkarissa. Ei mitään moitittavaa. Pari tehoasetusta ja ilmankosteutta mittaava säätö. Verkkokaupasta saa alle satasella. https://www.stadlerform.com/en-ch/products/humidifier/fred/information/
Tuossakin tuommoinen rasittava täytettävä säiliö.. onko muita kuin Ufoxit mihin voi vaan kaataa vettä sisään?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

kapsu sanoi:
Tuossakin tuommoinen rasittava täytettävä säiliö.. onko muita kuin Ufoxit mihin voi vaan kaataa vettä sisään?

Oskarissa on luukku josta voi lisätä vettä käynnin aikana.

A

Aihki

Vieras

kapsu sanoi:
Kun on vain yöt päällä, niin kolmen yön välein on säiliön täyttö. Ei minusta kovin paha rasti.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

ekkas

Jäsen

Laitoin eilen kilowattimittarin tuohon UFOX kosteuskytkin virityksen perään. Kosteuskytkin yrittänyt pitää kosteuden 35% RH. Huone noin 12m2 ja koneellinen ilmanvaihto normaalilla talvikäytöllä. Absoluuttinen kosteus huoneessa ennen kostutusta 5.5g/m3. Tuloilman kosteus ulkoa 3.5g/m3. Ulkolämpötila yön aikana jossakin -5 hujakoilla, joten vastaa varmaan keskimääräistä tilannetta talvisaikaan, jolloin tuota kostutusta eniten tarvitaan.

Klo 22-08 välillä kulutusta oli tullut 0.27kwh. Kuukaudessa tulisi noin 8,5kwh. Sähkön hinta vaikka 0.12 EUR / kwh, niin hinnaksi kuukauden kostutuksille saadaan 1 EURO.

Vieläkin halvemmalla pääsee, kun ottaa isoimman ja paksuimman frotee pyyhkeen ja kastelee läpimäräksi. Siihen saa jäämään 500ml-1L vettä. Tämän laittaa sitten huoneeseen narulle, niin pääsee samaan lopputulokseen kun tuolla UFOXilla kosteusohjattuna. Pyyhkeen pitäsi sitten ehtiä kuivumaan täysin ennen seuraavan illan kastelua, jottei pääse homehtumaan. Valkoinen pyyhe paras, niin näkee epäpuhtaudet jos alkaa kertyä.

Ohessa kaavio kahden vierekkäisen huoneen kosteustasosta. Toisessa pyyhe ja toisessa UFOX kosteusohjattuna 35%.

Liitteet

• pyyhe_ja_ufox.png
    pyyhe_ja_ufox.png
    52 KB · Katsottu: 1 251

prelude

Vakionaama

Tässä kuva miten itse täytän säiliön kahden-kolmen päivän välein.

Liitteet

• IMG_20170125_192856.jpg
    IMG_20170125_192856.jpg
    47,6 KB · Katsottu: 677

pamppu

Hyperaktiivi

Teinpä itsekin tuossa testin kun olen juttua seurannut. Meillä ei kostutinta ole, mutta tuumaillut olen. Otin tavanomaisen pyyhkeen ja kastelin sen niin märäksi että kuivaustelineen päälle laakaan aseteltuna se just ja just ei tiputtanut lattialle. Roikkumaan laittaessa olis heti alkanut valua.

Vettä punnituksen mukaan jäi siihen karvan vajaa 1400 grammaa. 12 tunnin jälkeen siitä oli haihtunut 950 grammaa, eli n. 80g/h vauhdilla. En tiedä onko nopeus sitten alussa tai lopussa kovinkin eri.

Nenätuntumalla tuostakin saattoi jotain iloa ehkä olla vaikka vauhtia kai pitäis olla ainakin tuplaten. Vois tietysti kokeilla toisen yön perään, jos saisi säilymään jonkunmoisen aloitustason päivän yli. Nythän tietysti ulkonakin on vain nollakelit (ja suhteellinen kosteus liki 100%), tilanne olisi erilainen vielä pakkaskeleillä.

ekkas

Jäsen

Paljon vettä sait jäämään siihen pyyhkeeseen. Itsellä tuo pyyhe on kaksinkerroin narulla roikkumassa. Koneellinen ilmanvaihto tässä on myös aika merkittävä tekijä ja huoneen kosteustilanne pyyhettä asennettaessa. Ovi yöaikaan huoneessa aina kiinni ja rakoa oven alla se vajaa pari senttiä.
Vähän selainen fiilis jäänyt, kun tuo pyyhe ns. pystyasennossa lähellä huoneen seinää/nurkkaa, niin ilmavaihdon tuottama ilmavirta irrottaa kosteutta tehokkaasti isolta pinnalta. 12h jälkeen pyyhe on kuiva. Laakassa keskellä huonetta toki voi olla sama tilanne jos vettä pyyhkeessä olisi aloittaessa sama määrä.

erkka

Jäsen

Hei,

Itse ostin Philips shopista, https://www.shop.philips.fi/kodinhoitotuotteet/ilmanpuhdistin-ja-ilmankostutin/ilmankostutin/philips-ilmankostutin/p/HU4803_01

Olen ollut erittäin tyytyväinen,uutta tekniikkaa,paljon toimintoja.

t.erkka

pamppu

Hyperaktiivi

ekkas sanoi:
Paljon vettä sait jäämään siihen pyyhkeeseen. Itsellä tuo pyyhe on kaksinkerroin narulla roikkumassa. Koneellinen ilmanvaihto tässä on myös aika merkittävä tekijä ja huoneen kosteustilanne pyyhettä asennettaessa. Ovi yöaikaan huoneessa aina kiinni ja rakoa oven alla se vajaa pari senttiä.
Vähän selainen fiilis jäänyt, kun tuo pyyhe ns. pystyasennossa lähellä huoneen seinää/nurkkaa, niin ilmavaihdon tuottama ilmavirta irrottaa kosteutta tehokkaasti isolta pinnalta. 12h jälkeen pyyhe on kuiva. Laakassa keskellä huonetta toki voi olla sama tilanne jos vettä pyyhkeessä olisi aloittaessa sama määrä.

Jatkopunnitus osoittaa, että sama vauhti oli suunnilleen jatkunut haihtumisessa, enää 150 grammaa vettä jäljellä. Itse veikkaisin myös että pystyssä roikkuva pyyhe haihduttaisi paremmin kun sivuille tulee ilmavirtaus.

Laitteista puheenollen, makuuhuonesijoituksessa ilmeisesti joidenkin kommenttien mukaan ainakin ultraäänivermeet jää pois. Miten lie haihduttavien potkurit?

Olisiko höyrystävä sittenkin paras valinta, vaan pitääkö siihen rakentaa tosiaan itse säätö ellei se osaa säätyä tolkullisesti? Jos tuo ekkasin laskelman mukaan 10 tunnissa on mennyt 0.27kWh, niin tarkoittanee teknisten tietojen perusteella että vastus on ollut päällä vain pari tuntia. Jos laittais kellokytkimellä... Miten tuo ufox pelaa, lämmittäkö pientä vesimäärää kerrallaan vai pitääkö koko astiaa kuumana?

kotte

Hyperaktiivi

pamppu sanoi:
Laitteista puheenollen, makuuhuonesijoituksessa ilmeisesti joidenkin kommenttien mukaan ainakin ultraäänivermeet jää pois. Miten lie haihduttavien potkurit?

Olisiko höyrystävä sittenkin paras valinta, vaan pitääkö siihen rakentaa tosiaan itse säätö ellei se osaa säätyä tolkullisesti? Jos tuo ekkasin laskelman mukaan 10 tunnissa on mennyt 0.27kWh, niin tarkoittanee teknisten tietojen perusteella että vastus on ollut päällä vain pari tuntia. Jos laittais kellokytkimellä... Miten tuo ufox pelaa, lämmittäkö pientä vesimäärää kerrallaan vai pitääkö koko astiaa kuumana?
Asiassa on monta puolta. Höyrystävän miinuspuolina on suuren sähkönkulutuksen ohella kosteuden joutuminen väärään paikkaan (lämmin höyry nousee kattoon). Kyllähän se sieltä tasaantuu, mutta kostutuksen on talvisaikaan oltava tuloilmalla varustetussa huoneessa suorastaan tolkuton, jos aikoo saada hengityksen kannalta tuntuvaa vaikutusta aikaan. Täysin hiljainenkaan ei laite ole, eli vastuksen pinnalla tapahtuva pistekiehunta kyllä kuuluu yllättävän voimakkaana.

Haihduttava puhallinlaite ei oikeastaan poikkea kuin siinä suhteessa, että sähköä kuluu paljon vähemmän, ääni on kovempi ja vetoa esiintyy, jos suuntaa puhalluksen kohti vuodetta. Väittäisin silti, että kostutusvaikutus on kulutettuun vesimäärään nähden parempi kuin höyrystävällä (käytännössä). Tuollaisen laitteen puhtaana pitäminen on ainakin omasta mielestäni kaikista vaihtoehdoista vaivalloisinta (höyrystävän on ehkä helpointa, mutta kalkkisakka alkaa pian "käryämään", ellei sitä poista melko usein).

Hiljaisin ratkaisu on kostuttaa pyyhe ja levittää se pään ylitse illalla (kuin onnettomuuden uhrin peitoksi). Kun tuohon tottuu ja pesee pyyhkeen riittävän usein, ei muuta kostutusta tarvitsekaan. Vastaavia virityksiä voi vielä tehostaa ja yksinkertaistaa ultraäänikostuttimella, mutta lurinaa ja pulputusta ja puhallinääntä (toki hiljaisempaa kuin haihdutuskostuttimella) saa samalla riesakseen.

Karhu

Aktiivinen jäsen

erkka sanoi:
Hei,

Itse ostin Philips shopista, https://www.shop.philips.fi/kodinhoitotuotteet/ilmanpuhdistin-ja-ilmankostutin/ilmankostutin/philips-ilmankostutin/p/HU4803_01

Olen ollut erittäin tyytyväinen,uutta tekniikkaa,paljon toimintoja.

t.erkka
Vaikuttaa asialliselta, varsinkin tuo puhdistus. Minkälaista ääntä pitää, voiko käyttää makuuhuoneessa?

erkka

Jäsen

Laitteessa erikseen yökäyttö,hiljainen ääni ja vain pienivalo kytkimessä(sininen) jää näyttöön,suodatin upotetaan esim.ämpäriin kerran viikossa n.1-2 tunniksi,kannattaa ottaa jos tilaa heti varasuodattimen,suodatin on laitteen halkasijan kokoinen joka on osittain vedessä,laite sammuttaa myös itsensä kun vesi loppuu.
Sain uutena tilaajana muistaakseni 20% alennuksen ja ilmaisen kuljetuksen.Shopissa myös isompia ilmanpuhdistimia/kosteuttavia.
Suosittelen eli ei häiritse makuuhuoneessakaan.

Karhu

Aktiivinen jäsen

erkka sanoi:
Laitteessa erikseen yökäyttö,hiljainen ääni ja vain pienivalo kytkimessä(sininen) jää näyttöön,suodatin upotetaan esim.ämpäriin kerran viikossa n.1-2 tunniksi,kannattaa ottaa jos tilaa heti varasuodattimen,suodatin on laitteen halkasijan kokoinen joka on osittain vedessä,laite sammuttaa myös itsensä kun vesi loppuu.
Sain uutena tilaajana muistaakseni 20% alennuksen ja ilmaisen kuljetuksen.Shopissa myös isompia ilmanpuhdistimia/kosteuttavia.
Suosittelen eli ei häiritse makuuhuoneessakaan.
Okei, kiitoksia.

Koitin tilata, Philipsin sivut näyttävät varastosaldoksi 9 kpl mutta ei silti saa lisättyä koriin. "Pian saatavilla". Huh huh.

erkka

Jäsen

Koitappas soittaa sinne ,puhelu muistaakseni ilmainen,löytyy yhteystiedoista.Verkkokaupassakin löytyi ainakin aiemmin mutta oli tyyriimpi.

Karhu

Aktiivinen jäsen

erkka sanoi:
Koitappas soittaa sinne ,puhelu muistaakseni ilmainen,löytyy yhteystiedoista.Verkkokaupassakin löytyi ainakin aiemmin mutta oli tyyriimpi.
Laitoin Amazonista tulemaan. Sieltä muuten löytyy myös vaihtosuodattimia edullisemmin. www.amazon.de

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

SPS-702 on tehnyt meillä töitä 2-nopeudella ja 45% pyynnillä nyt vajaan 2 viikon ajan. 5 litraa vettä häviää laitteen läpi ilmaan päivän aikana. Laite on aina päällä. Hiuskosteusmitari makuuhuoneessa näyttää 46% ja elektroninen mittari toisessa makuuhuoneessa 44 %.

Todellinen koitos laitteelle tulee ensi viikon alussa kun tulee kunnon pakkaset ja ilmanvaihto ei auta ilmankostutuksessa.

mk

Aktiivinen jäsen

BWM8305 asennossa HI on aika liki perunakattila.

Karhu

Aktiivinen jäsen

Tuo Philipsin pönttö HU4803 pörrännyt makkarissa nyt vajaan viikon. Hoitanut asiansa hienosti, eron silmissä ja limakalvoilla huomaa.

Mulla toi on ollut lattialla jolloin kosteusohjaus ei lattiatasossa saavuta säädettyä 40% kosteutta. Sängyn korkeudella Netatmo sitten kellottelee 45% lukemia. Mitenkäs muut kostuttajamestarit ovat näitä sijoitelleet, lattialla vai tasolla tietyllä korkeudella?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Karhu sanoi:
Mitenkäs muut kostuttajamestarit ovat näitä sijoitelleet, lattialla vai tasolla tietyllä korkeudella?

Mulla on laite olohuoneessa noin 50 cm korkean lipaston päällä. Laite itsessään on reilun 30 cm korkea, eli kyllä se noin 80 cm korkeudelta sitä höyryä puhaltellee. Puhallus on suunnattu sivulle päin ILPin alle. Laittialle en tuota UÄ-kostutinta ainakaan asentaisi, koska kyllä ne pienet pisarat lattialle tulisivat ennen höyrystymistään.

Laitteen ohjeissa on ohjeistettu asentamaan näin:
"Sijoita ilmankostutin tasaiselle pinnalle noin 60 cm:n etäisyydelle lattiasta ja vähintään 10 cm:n etäisyydelle seinästä."

kotte

Hyperaktiivi

Karhu sanoi:
Mitenkäs muut kostuttajamestarit ovat näitä sijoitelleet, lattialla vai tasolla tietyllä korkeudella?
Minulla on (ultraäänikostutin) sängyn päädyssä keskellä parikymmentä senttiä patjan yläpuolella hyllyllä ja säädettynä niin, että kostunut ilma juuri ja juuri jäähtyy sen verran, että putoaa alas vuoteelle, muttei vielä kastele. Tuo sumuttaa sitten yön aikana litran verran.

pamppu

Hyperaktiivi

Tulipa itse hankittua amazoonista Beurer LB50. Maksoi n. 60e. Höyrystävä, puhallinavusteinen.

Pieni puhaltimen hurina ei tuntuisi kuitenkaan yöunia häiritsevän, mutta kosteus tuntuu makkarissa leviävän varsin tehokkaasti. Höyryä ei pysty näkemään, sikäli hyvin se ilmaan sekoaa. Sijoitus on pöydällä siten, että puhaltelee tuloilman alla sänkyjen suuntaan. Pienemmällä teholla luvataan 150ml tunnissa, sitä olen käyttänyt ja tuo määrä tuntuisi toteutuvan (vajaa pari litraa yössä) ja vaikuttavan ihan mukavasti (ei mitään toimivaa kosteusmittausta tällä hetkellä nenän lisäksi).

Sähköähän tuo höyrystin nauttii, mutta käyttökustannukset sittenkin olemattomat kun mitään suodattimia sun muita ei tarvita ja käyttö on helppoa kun heinän teko.

Karhu

Aktiivinen jäsen

Philips on kylmähöyrystävä ja höyryn levitys tapahtuu puhaltimella. Puhalluskuviota on hiukan levennetty muotoilulla eli ei puske suoraan ylöspäin vaan hiukan sivuille. Vaikea täysin arvioida kulmaa koska sumua ei silmällä erota joten leviämisestäkään ei oikein pääse käsitykseen. Mietityttää myös paljonko tuolla katonrajassa kosteus on jos lattialla vähän alta 40%..

Täytyy keksiä joku taso ja testata laitetta sen päällä, laitteen oma säätö voisi päästä säätöalueellensa paremmin.

I

IkkieHP

Vieras

janti sanoi:
Mitä mieltä Wilfa HU-6W? Hyvää 6 l vesisäiliö = ei tarvitse niin usein täyttää. ;D
http://screenp3.norisp.no/~wilfafi/katalog/upload/produktark/HU-6W_Ilmankostutin_Sky.pdf
http://screenp3.norisp.no/~wilfafi/katalog/upload/bruksanvisninger/HU-6W%20Luftfukter%20%20Bruksanvisning%20_2_.pdf

tai HUE-6B = SH8201.
http://screenp3.norisp.no/~wilfafi/katalog/upload/produktark/HUE-6B_Ilmankostutin_Taake.pdf
http://screenp3.norisp.no/~wilfafi/katalog/upload/bruksanvisninger/HUE-6B_Luftfukter_Bruksanvisning.pdf

Hyvinkäällä vesi on aika pehmeää, eipä tuohon veden keittimeenkään ole paljon kalkkia tarttunut. Etikkallahan tuo tarvittaessa lähtee sitten pois.

Mulla on tuo HUE-6B. Pukkaa kyllä tarvittaessa höyryä kiitettävästi. Ja on tyylikkään näköinen. Siniset valot paneelissa on aika kirkkaat; joskus olen makuuhuoneessa yöllä käyttänyt niin on joutunut peittämättä etupaneelin, kun olen aika herkkä valolle öisin. Miinuksena on ääni. Pitää pulputtavaa ja litisevää ääntä. 1. teholla se ei vielä häiritse, mutta 2.- ja 3. teholla se saattaa jo häiritä, varsinkin jos makuuhuoneessa aikoo sitä käyttää tai muuten tykkää hiljaisuudesta.

Karhu

Aktiivinen jäsen

Karhu sanoi:
Täytyy keksiä joku taso ja testata laitetta sen päällä, laitteen oma säätö voisi päästä säätöalueellensa paremmin.
Ja näin kävikin. Pönttö tuolille sängyn korkeudelle, säätö AUTO ja 40%. Netatmo samalle korkeudelle ja laite pääsi säätöalueellensa. Yön vaihteluväli 41-43%, pätkäkäyntiä kävi aamulla. Vettä kulunut puolet vähemmän, toki lämmitystarve oli myös pienempi.
Kiitos vinkeistä.

pamppu

Hyperaktiivi

Tuo mun vekotin kun ei sisällä muuta kuin 2 vakiotehoa, niin laitoin pistorasiaan (joka on pöydällä oleva jatkojohto) tommosen:

https://www.amazon.de/gp/product/B00RGEK6BG/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Tuon näyttö näyttäis olevan herttaisen yksimielinen toisen lämpömittarissa olevan kosteusmittarin kanssa, molemmat näytti ilman kostutusta 37% ja aamulla kun kostutus oli vielä päällä, lukema oli 43, mikä lienee hystereesin puitteissa (tavoittelin 45%).

Tuon voi laittaa toimimaan niin kostutus- kuin kuivaussuuntaan, eli jos haluaa niin se voi ohjata myös vaikka puhallinta jolla poistetaan liikakosteutta. Tai kuten mulla nyt, se ohjaa kostutinta.

tuna

Vakionaama
Keitettyä tai tislattua vettä opastetaan käyttämään manuaalissa myös näissä mitä meillä on kaksi (toinen jo muutaman vuoden vanha Verkkokauppacomin Ströme-brändäämä, toinen juuri Prismasta ostettu House-nimisenä). Hyvä värkki tähän hintaan.

Hanavettä kylläkin on käytetty. Aina säiliön täyttäessä huuhdeltu, ei sen enempää ole satsattu.

hj

Jäsen
Onko täällä kellään kokemuksia tai mielipiteitä Wood's Vienna HSW100 -ilmankostuttimesta?
https://woods.se/en/shop/humidifiers/woodss-luftfuktare-vienna-hsw100/

Arvokas laite mutta moni asia siinä on tehty oikein.
Lähinnä epäilyttää tuo hygienia puoli. Valmistajan mukaan vesiallas tulee puhdistaa 7-12vko välein.
Lisäksi suodattimet kestäisivät koko talven vaihtamatta.
Esimerkiksi Stadler Form suosittaa 2vko pesuväliä vesisäiliölle ja 2kk kestoikää suodattimille.
Onko mielipiteitä/tietoa tästä?

Ilmeisesti nuo Evaporaattorit puhdistavat ilmaa ja vähentävät pölyä? Tietysti sillä oletuksella ettei suodattimet ole homeessa.

grendy

Vakionaama
Onko täällä kellään kokemuksia tai mielipiteitä Wood's Vienna HSW100 -ilmankostuttimesta?
https://woods.se/en/shop/humidifiers/woodss-luftfuktare-vienna-hsw100/

Arvokas laite mutta moni asia siinä on tehty oikein.
Lähinnä epäilyttää tuo hygienia puoli. Valmistajan mukaan vesiallas tulee puhdistaa 7-12vko välein.
Lisäksi suodattimet kestäisivät koko talven vaihtamatta.
Esimerkiksi Stadler Form suosittaa 2vko pesuväliä vesisäiliölle ja 2kk kestoikää suodattimille.
Onko mielipiteitä/tietoa tästä?

Ilmeisesti nuo Evaporaattorit puhdistavat ilmaa ja vähentävät pölyä? Tietysti sillä oletuksella ettei suodattimet ole homeessa.
Ei oo kyseisestä kokemusta mutta ikinä en enää osta mitään ilmankostutinta, mihin tarvii vaihtaa filttereitä/pestä filttereitä tms. Ne pitää ääntä ja tosiaan homehtuu ja maksaa aivan 100% varmasti paaaaaaaaljon enemmän, kuin esim Ufox.

Jullikka

Jäsen
Venta ilmapesuri. Maksaa toki rahaa, ja tarvii desinfiointinesteen. Käyttö käytännössä ilmaista, tehontarve muutamia watteja. Hävittää n. 8 litraa vettä/vrk meidän käytössä. Pesu helppoa. Tähän olen Ufoxin ja Staedlereiden jälkeen ollut tyytyväinen

hj

Jäsen
Venta ilmapesuri. Maksaa toki rahaa, ja tarvii desinfiointinesteen. Käyttö käytännössä ilmaista, tehontarve muutamia watteja. Hävittää n. 8 litraa vettä/vrk meidän käytössä. Pesu helppoa. Tähän olen Ufoxin ja Staedlereiden jälkeen ollut tyytyväinen
Mikä malli sinulla on, LW45? Millä nopeudella tuo 8 litraa/vrk irtoaa? Onko hiljainen? Luin jostain että pitää melko kovaa ääntä ainakin täydellä teholla. Ilmeisesti myös kiekonpyörittimestä lähtee ääntä. Oletko huomannut että pöly vähesi asunnosta tuon käydessä?

Stadler Form Karl oli testissä mutta jo kolmosnopeudella piti käyttökelvotonta meteliä. Silti kostutuskyky jäi alle ison Ufoxin.

Viimeksi muokattu:

hj

Jäsen
Ei oo kyseisestä kokemusta mutta ikinä en enää osta mitään ilmankostutinta, mihin tarvii vaihtaa filttereitä/pestä filttereitä tms. Ne pitää ääntä ja tosiaan homehtuu ja maksaa aivan 100% varmasti paaaaaaaaljon enemmän, kuin esim Ufox.
Woodsin käyttökulut vaikuttivat alhaiselta pitkän suodattimien keston vuoksi (40e/talvi). Mutta kyllähän nuo suodattimien likaantuminen vähän epäilyttää. Tällä hetkellä talossa 2x Ufox U3S ja 1x Ufox HK2. Toisen ison Ufoxin vielä voisi palauttaa jos löytyisi joku järkevä tilalle. Sähköä noilla menee aika runsaasti ja sen vuoksi vuorottelevat päivä/yö.

grendy

Vakionaama
Woodsin käyttökulut vaikuttivat alhaiselta pitkän suodattimien keston vuoksi (40e/talvi). Mutta kyllähän nuo suodattimien likaantuminen vähän epäilyttää. Tällä hetkellä talossa 2x Ufox U3S ja 1x Ufox HK2. Toisen ison Ufoxin vielä voisi palauttaa jos löytyisi joku järkevä tilalle. Sähköä noilla menee aika runsaasti ja sen vuoksi vuorottelevat päivä/yö.
Joo unelmahan olisi kyllä että olis useammassakin huoneessa kostutin kuin vain makkarissa, mutta kyllä toi yksi Ufox tosiaan sähköä vie jo täydellä teholla varsinkin - saati sitten useampikin!

Jullikka

Jäsen
Mikä malli sinulla on, LW45? Millä nopeudella tuo 8 litraa/vrk irtoaa? Onko hiljainen? Luin jostain että pitää melko kovaa ääntä ainakin täydellä teholla. Ilmeisesti myös kiekonpyörittimestä lähtee ääntä. Oletko huomannut että pöly vähesi asunnosta tuon käydessä?

Stadler Form Karl oli testissä mutta jo kolmosnopeudella piti käyttökelvotonta meteliä. Silti kostutuskyky jäi alle ison Ufoxin.
Mulla on itse asiassa LW44, hiukan vanhempi malli. Kakkosteholla olen pitänyt, pölyä kerää kyllä pois, mutta ei se imuria korvaa. Täydellä puhalluksella äänekäs, kakkosella OK. Litkujen kustannus häviää niin sanotusti kohinaan, ei ole merkittävä. Tuo LW45 taitaa olla jotenkin päivitetty malli, en sen tarkemmin ole perehtynyt. Mutta joka tapauksessa, Ufoxin kanssa oli ongelma kalkki, meillä on todella kalkkipitoinen vesi, putsaus oli yhtä tuskaa. Tuon Ventan kanssa todella helppo puhdistus, menee noin 5min niin on uudelleen ajossa. Puhdistus kahden viikon välein.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom