MSZ-LN sulatushuijaus

iro

Vakionaama
Hi there and greetings from Germany!

It seems that the Mitsurunner-Script tries to establish MQTT connection on the standard port 1883.
Is there any possibility to change the port?

In my setup ioBroker is used and port 1883 is already set for the Sonoff-Adapter, my MQTT-Broker listens on port 1885.
Hi, and welcome aboard !

From Mitsurunner's point of view, it is possible to change port. Just define port in MQTT-settings.
mqtt:
broker: xxx.xxx.xx.x
id: my_mqtt_client
port: 1885
username: zzz

...

If you want to make an MQTT connection with Iot_Guru service , you need to use port 1883.

Pazzi

Jäsen
@iro,

@Pazzi , Oletko huomannut, että Sonoff-ohjeita löytyy täältä
https://mitsurunner.com/doku.php?id=fi:instructions_sonoff

ja tuolta linkki paikkaan josta löytyy Sonoff:lle tehdyt tiedostot. Secrets ja Platform tiedostot täytyy personoida. Tuon jälkeen pitäisi kääntyä ongelmitta, mutta Dallas_ID-tunnusten esiinkaivamiseksi pitää tehdä väilkaiset muutokset käyttää index:ejä. Jos käytät samoja DS18B20 antureita kuin Wemos-laitteessa, voit kopioida nuo ID:t platform.yaml tiedostoon.

Aiemmat wemos-buildissä olleet secrets, platforms ja constanst osiot kannattaa päivittää.
Kiitos vastauksesta!

Juurikin noita ohjeita olen koittanut noudattaa (ohjeiden kuvissa ei muuten ole kommentoitu ulkolämpötilan dallas-anturin osoitetta pois). Olen personoinut secrets ja platform tiedostot:
Platform:
-MQTT topics niiltä osin kuin nodeja käytössä (tällä ei pitäisi olla väliä. Edellisen viestin lainauksessani versio, jossa ei MQTT ei ole asetettu)
Secrets:
- ssid: vaihdettu
- password: vaihdettu
- manual_IP
- Static_ip: vaihdettu
- subnet: vaihdettu
- gateway: vaihdettu

ota password: vaihdettu

MQTT Broker -asetukset: vaihdettu

Olen lisäksi kommentoinut pois itse mitrurunner koodista viittauksen dallas-antureiden addressiin tähän tapaan:
#address: $dallas_address_outdoor_temp # Remember to define this on platform.yaml

Sellainen perustavaa laatua oleva kysymys Sonoff flashayksesta, meneehän tämä oikein:
Koitan siis flashata Sonoffia komentokehoitteen kautta ajamalla esphome run mitsurunner2.yaml siten, että sonoff on asetettu flashaysmoodiin painamalla virtanappi pohjaan samalla, kun kytken CP2102 konvertterin USB-porttiin. RX ja TX on kytketty ristiin.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

iro

Vakionaama
@Pazzi , saatko nyt mitsurunner-paketin kääntymään virheettä ?

Sonoff menee flashaysmodeen kun 3.3V jännite kytkeytyy napin ollessa painettuna. Flashaysmode säilyy kunnes flashays tehdään tai 3.3V katkeaa.
TX ja RX ovat ristissä (mitään ei mene rikki vaikka nuo olisi kytketty suoraan, flashays ei vain onnistu).

Lisäsin puuttuvan #-merkin ohjeeseen.

laavumaja

Jäsen
Moikka,

Sonoffin mitsurunner-softan kanssa on kuitenkin ongelmia, en pääse flashaamaan Sonoffia, koska ohjelma ei käänny.
Tällaiset virheilmoitukset tulee:

Virhe 1:
Outdoor temp dallas-anturin virheilmo:

sensor.dallas: [source mitsurunner2.yaml:144]

Tämä ei välttämättä liity tuohon ongelmaan, mutta kerron kuitenkin jos jollain on vastaavaa käynyt.

Mulla oli ongelmana, että pakasta vedetty Sonoff TH Elite ei näyttänyt lämpötilalukemaa ollenkaan. Sitä ei ollut flashatty tässä vaiheessa, vaan kokeilin että miten lämpötilanmittaus pelittää. Th Elitessä oli kiinni yksi lämpötila-anturi, mutta sen näytössä näkyi vain muutama viiva ja niiden alapuolella kosteusmittayksikkö tms. Kännykän eWeLink appikaan ei näyttänyt lämpötilaa. Kokeilin kolmella eri lämpötila-anturilla ja kaikilla sama homma. Päivitin TH Eliten eWeLink -appin kautta, jonka jälkeen näyttö rupesi näyttämään lämpötilaa ja kosteusmittayksikkökin häipyi sen näytöstä.

Pazzi

Jäsen
@iro , ei tuo käänny vieläkään. Eikös sen pitäisi kuitenkin kääntyä, vaikka koko Sonoffia ei olisi kytketty? Nyt se keskeytyy noihin virheilmoituksiin.

Kokeilin lisätä Pythonin kirjastoon tyhjän _init_.py tiedoston lisäksi tm1637 kansion display.py --> virheilmoitus muuttuu. Epäilen, että komponenttikirjasto on syyllinen tuohon toiseen virheeseen. Ensimmäisen osalta on hieman outoa, että alkuperäisessä Wemos Minin koodissa on aivan sama määritys moving averagen osalta, ja siitä ei tule mitään hikkaa.

@laavumaja, pitääkin testata toimiiko tuo ensinkään, kunhan kaivan jostain irtonaisen töpselin

iro

Vakionaama
@iro , ei tuo käänny vieläkään. Eikös sen pitäisi kuitenkin kääntyä, vaikka koko Sonoffia ei olisi kytketty? Nyt se keskeytyy noihin virheilmoituksiin.

Kokeilin lisätä Pythonin kirjastoon tyhjän _init_.py tiedoston lisäksi tm1637 kansion display.py --> virheilmoitus muuttuu. Epäilen, että komponenttikirjasto on syyllinen tuohon toiseen virheeseen. Ensimmäisen osalta on hieman outoa, että alkuperäisessä Wemos Minin koodissa on aivan sama määritys moving averagen osalta, ja siitä ei tule mitään hikkaa.

@laavumaja, pitääkin testata toimiiko tuo ensinkään, kunhan kaivan jostain irtonaisen töpselin
Outoa.... Kokeilin käännöstä omassa Windows ympäristössä:
* hain tiedostot (mitsurunner, platform, constants, state, sectets) githubista https://github.com/VeliML/MitsuRunner/tree/sonoff_th_elite.
* muutin secrets-template tiedon tyypiksi yaml
* komennolla esphome run mitsurunner.yaml paketti kääntyi virheittä

Onko sinulla käytössä Elitelle tarkoitettu platform.yaml tiedosto ( eri platform_type ja board_type)
Varmuuden vuoksi poista työhakemistosta kääntäjän sinne luoma hakemisto "esphome"
Olisiko sinulla jotakin häikkää esphome-python ympäristössä tai joku hyvin vanha versio siitä ?

Jälkiviisaana olisi ollut selkeämpää nimetä Eliten tiedostot eri nimellä kuin Wemos-tiedostot

Viimeksi muokattu:

iro

Vakionaama
@wannabe ,
Aiempi yritykseni satunnaisten mitsurunner-resettien poistamiseen ei täysin poistanut resetoitumista.

Tässä uudessa versiossa olen muuttanut interval-osuuden toteutusta.
Minulla tämä on nyt pyörinyt pöytätestissä ilman resettejä viikon ajan.
interval:
- interval: 2500ms
then:
- lambda: !lambda |-
static int n = 0;
if (n == 0) {
id(DS18B20_a).update(); //read outdoor unit heat exchanger temperature
n = 1;
}
else {
id(DS18B20_b).update(); //outdoor temperature
n = 0;
}

Toinen muutos jonka tein oli poistaa debug-tietojen lähettäminen MQTT-bokerille. Debug-viestejä lähetetään 0.5 ... 2 sek välein joten tuo aiheuttaa turhaa kuormaa verkkoliikenteelle. IoT-Gurua käytettäessä noista MQTT-viesteistä ei ole hyötyä.
==> secrets-tiedoston MQTT-osioon seuraava muutos.
#mqtt message prefix, change this to what you want
topic_prefix: non
discovery: false

@wannabe , vieläkö sinulla riittää innostustusta testaamaan tämän muutoksen toimintaa aidossa ympäristössä.
Pitäisi siis korvat edellisen version interval osuus ylläkuvatulla ja muuttaa secrets-tiedostoa.
Laitan päivitetyn mitsurunner.yaml zip:in liitteeksi. Varmaan helpointa kopioida sieltä tuo interval osio niin sisennykset menevät oikein.

Toki muutkin innokaat saavat testata muutosta.

EDIT 30.1. Lisätty ZIp mitsurunnr_Tb, jossa uusimman esphome-kääntäjän vaatimat muutokset.

Liitteet

• mitsurunner_T.zip
    5,1 KB · Katsottu: 108
  • mitsurunner_Tb.zip
    5,2 KB · Katsottu: 115
Viimeksi muokattu:

Kidov

Jäsen
Toinen muutos jonka tein oli poistaa debug-tietojen lähettäminen MQTT-bokerille. Debug-viestejä lähetetään 0.5 ... 2 sek välein joten tuo aiheuttaa turhaa kuormaa verkkoliikenteelle. IoT-Gurua käytettäessä noista MQTT-viesteistä ei ole hyötyä.
==> secrets-tiedoston MQTT-osioon seuraava muutos.
discovery: false.
Ajattelin muokata omaa secrets tiedostoa ja haluaisin vielä varmistaa, onko topic_prefix: non vai none ja falsen perään ei varmaan tule pistettä?

MitsuRunner on pyörinyt nyt torstaista asti. Välissä oli pari päivää kovia pakkasia ja toiminta oli erinomaista. Talossamme on kaksi ilmalämpöpumppua ja puukeskuslämmitys. Aikaisemmin LN25 ei ole kestänyt kovalla teholla pyörimistä, ja puita on pitänyt poltella kun ulkolämpötila laskee nollan alapuolelle. Osateholla LN25 on tukenut patterien lisänä -10C pakkaseen asti. Sitä kylmemmässä olen sulkenut sen kokonaan, kun hullunkierto on alkanut.

MitsuRunnerin myötä pumppua pystyy nyt ajamaan täydellä teholla ja tehot tuntuisivat riittävän -10C pakkaseen asti. Se oli alkuperäinen haavenikin, kun ostin toisen pumpun ja nyt se näyttäisi olevan vihdoinkin toteutumassa. Puut ovat omasta metsästä, mutta niiden tekemisessä on melkoinen työ...

Tilasin myös yläkerran Mitsuun (FH35) samat palikat MitsuRunnerin rakentamiseen. Se ei ole ikinä kärsinyt yhtä pahasti sulatusongelmista, mutta siinäkin ilmenee samaa tiheää tarpeetonta sulattelua pakkasella.

Yksi kysymys vielä MitsuRunnerin toiminnasta. Olen aikaisemmin modannut kummatkin pumput siirtämällä sulatusanturin keskiputkeen. Olisiko aiheellista siirtää se takaisin alas alkuperäiselle paikalleen? LN25 tuntuu ajavan itsensä nyt melko tukkoon ennen sulatusta ja delta kasvaa lähellä kymmentä astetta kun sulatus käynnistyy. Se tosin on tehnyt tätä lähes alusta asti sopivissa sääolosuhteissa.

Tässä kaksi käppyrää, joista ei näy koko totuus, kun IoTGuru keskiarvoistaa käyrät. Ensimmäisessä käppyrässä ulkolämpötila ensin nollan pintaan, josta se nousi plussan puolelle, eikä enää sulatustarvetta. Jälkimmäisessä muistaakseni noin -10C.

Liitteet

• LN25.jpeg
    LN25.jpeg
    107,7 KB · Katsottu: 99
  • Screenshot_20240129_180154.png
    Screenshot_20240129_180154.png
    77,4 KB · Katsottu: 104
  • Screenshot_20240126_080240.png
    Screenshot_20240126_080240.png
    93,4 KB · Katsottu: 110

puu

Aktiivinen jäsen
Yksi kysymys vielä MitsuRunnerin toiminnasta. Olen aikaisemmin modannut kummatkin pumput siirtämällä sulatusanturin keskiputkeen. Olisiko aiheellista siirtää se takaisin alas alkuperäiselle paikalleen? LN25 tuntuu ajavan itsensä nyt melko tukkoon ennen sulatusta ja delta kasvaa lähellä kymmentä astetta kun sulatus käynnistyy. Se tosin on tehnyt tätä lähes alusta asti sopivissa sääolosuhteissa.
Omasta kokemuksesta suosittelen vakiopaikkaa anturille, sillä siitä kohtaa kenno sulaa viimeiseksi. Jos anturi on eri paikassa, voi kennon sulatus jäädä vajaaksi. Siihenhän sillä ei ole vaikutusta, kuinka tukkoon kenno pääsee. Voit koittaa vähän pienentää deltaT-arvoa, jos kenno tuntuu olevan liian tukossa lämmitysjakson lopussa.

iro

Vakionaama
Ajattelin muokata omaa secrets tiedostoa ja haluaisin vielä varmistaa, onko topic_prefix: non vai none ja falsen perään ei varmaan tule pistettä?
false
ilman pistettä

Koska sinulla on pohjana uusin mitsurunner.yaml ja olet joka tapauksessa flashaamassa uuden softan mitsurunneriin, pystyisi helposti kokeilemaan poistaako/vähentääkö edellisessä viestissäni mainittu versio resettejä. Ei tarvitse muuta kuin korvata aiemmin käyttämäsi mitsurunner.yaml aiemmassa viestissäni liitteenä olevalla mitsurunner_T.yaml tiedostolla.

Viimeksi muokattu:

Raspi

Jäsen
@wannabe ,
Aiempi yritykseni satunnaisten mitsurunner-resettien poistamiseen ei täysin poistanut resetoitumista.

Tässä uudessa versiossa olen muuttanut interval-osuuden toteutusta.
Minulla tämä on nyt pyörinyt pöytätestissä ilman resettejä viikon ajan.
interval:
- interval: 2500ms
then:
- lambda: !lambda |-
static int n = 0;
Laitoin tämän mitsuversion n. klo 18:00 sisään, mutta nyt huomasin, että file onkin muuttunut mitsurunner_T.zip.
Mitäköhän muutit siinä vielä?
Versio mikä mulla pyöri oli n. vuosi sitten asennettu, mikäköhän deltan muutti kts. liite.
Seuraan ressuja....
Anturivirheitä ei ole ollenkaan.

Liitteet

• delta_1.PNG
    delta_1.PNG
    70,5 KB · Katsottu: 96

wannabe

Aktiivinen jäsen
@wannabe , vieläkö sinulla riittää innostustusta testaamaan tämän muutoksen toimintaa aidossa ympäristössä.

@iro Jo vain ja ilman muuta riittää :) Mulla ei resettejä ole edellisen muutoksen jälkeen tullut ainuttakaan. Mielessä jo käynytkin laittaa viestiä, että hyvältä näyttää, mutta miksi tehdä jotain tänään, jos sen voi jättää tekemättä huomenna toimii aina :D Ennenaikainen olis viesti ollut.

iro

Vakionaama
Laitoin tämän mitsuversion n. klo 18:00 sisään, mutta nyt huomasin, että file onkin muuttunut mitsurunner_T.zip.
Mitäköhän muutit siinä vielä?
Versio mikä mulla pyöri oli n. vuosi sitten asennettu, mikäköhän deltan muutti kts. liite.
Seuraan ressuja....
Anturivirheitä ei ole ollenkaan.
Alkuperäisessä viestissäni tiedoston nimi oli mitsurunner.yaml. Myöhemmein totesin, että sekaannusten välttämiseski kannattaa tiedosto nimetä toisin (mitsurunner_T.yaml, sisältö ei muuttunut). Muutoksen yhteydessä en muistanut tehdä EDIT-merkintää.

Kun teit uuden käännöksen käyttäen päivitettyä mitsurunner tiedostoa tuliko tarvetta päivittää platform, constants tai secrets osioita?
En nyt äkkipäätä keksi miten muutos voisi vaikuttaa delta-arvoihin. Kumman anturin (outdoor / heat_exchanger) arvosta muuto johtuu ?

Raspi

Jäsen
Joo ei kääntynyt kun constants filestä muistaakseni puuttui:
const float TEMPERATURE_DELTA_DEFROSTING_STARTED = -1.0;
Kopion sen filen uusiksi hakemistooni.
Uusi versio käynnistyi n. klo16:00.
Oudosti toi ulkolämpö putosi vaikka tod. se putosi ehkä asteen/kaksi. Resetti tapahtui tunti sitten....

Liitteet

• ressu2.PNG
    ressu2.PNG
    45,5 KB · Katsottu: 97
  • delta2.PNG
    delta2.PNG
    64,6 KB · Katsottu: 92
  • ulko2.PNG
    ulko2.PNG
    59,4 KB · Katsottu: 95
  • kenno2.PNG
    kenno2.PNG
    62,1 KB · Katsottu: 94
  • ulko_power2.PNG
    ulko_power2.PNG
    100 KB · Katsottu: 97

puu

Aktiivinen jäsen
Ulkolämpötilassa on aika paljon suodatusta, joten reset voi vaikuttaa sen arvoon sen kautta, kun suodattimen "historia" katoaa.

iro

Vakionaama
Joo ei kääntynyt kun constants filestä muistaakseni puuttui:
const float TEMPERATURE_DELTA_DEFROSTING_STARTED = -1.0;
Kopion sen filen uusiksi hakemistooni.
Uusi versio käynnistyi n. klo16:00.
Oudosti toi ulkolämpö putosi vaikka tod. se putosi ehkä asteen/kaksi. Resetti tapahtui tunti sitten....
Kannatta seurata alkaako sulatus-tilakone toimia normaalisti.
Teitkö nämä muutokset secrets-tiedostoon?

Kidov

Jäsen
false
ilman pistettä

Koska sinulla on pohjana uusin mitsurunner.yaml ja olet joka tapauksessa flashaamassa uuden softan mitsurunneriin, pystyisi helposti kokeilemaan poistaako/vähentääkö edellisessä viestissäni mainittu versio resettejä. Ei tarvitse muuta kuin korvata aiemmin käyttämäsi mitsurunner.yaml aiemmassa viestissäni liitteenä olevalla mitsurunner_T.yaml tiedostolla.
kokeilin kääntää tuota, mutta tuli tällainen error:
Koodi:
~/mitsurunner$ esphome run mitsurunner.yaml INFO ESPHome 2023.12.8
INFO Reading configuration mitsurunner.yaml...
Failed config

dallas: [source <unicode string>:107]

Pin 4 is used in multiple places.
  - id: DS18B20_a
    pin:
      number: 4
      mode:
        output: True
        input: False
        open_drain: False
        pullup: False
        pulldown: False
        analog: False
      inverted: False
    update_interval: 4294967295

- id: DS18B20_b
    pin:
      mode:

helmert

Aktiivinen jäsen
Vähän pöhkö kysymys ehkä: mulla on nyt Sonoff fläshättynä, mutta mistä ihmeestä saan tuon ohjeessakin näkyvän lokin näkymään, jotta voin selvittää antureiden ID:t? Esphomella kun ampuu mitsurunner.yamlin sisään, niin vastauksena tulee ainoastaan:
NFO Upload took 7.96 seconds, waiting for result...
INFO OTA successful
INFO Successfully uploaded program.
INFO Starting log output from msz_ln/temperature/debug
INFO Connected to MQTT broker!
INFO Successfully reconnected to the MQTT server

Tavaran sain myös kulkemaan IoT Guruun asti. Piti saada tuo yhteys pystyyn, että alkoi näkymään reitittimessä, jotta pystyin varaamaan IP:n sille.

Selvennyksenä myös seuraaville sähköallergisille ja muille yksinkertaisille: se secretseissä valmiiksi oleva brokerin IP on IoT Gurun "the IP", eikä sitä tarvitse itse tonkia jostain :D Aiheutti hieman hämmennystä kun väsyneenä kokeilin siihen eka vaikka ja mitä.

iro

Vakionaama
kokeilin kääntää tuota, mutta tuli tällainen error:
Koodi:
~/mitsurunner$ esphome run mitsurunner.yaml INFO ESPHome 2023.12.8
INFO Reading configuration mitsurunner.yaml...
Failed config

dallas: [source <unicode string>:107]

- id: DS18B20_a
    pin:
      mode:

- id: DS18B20_b
    pin:
      mode:
Mistäköhän tuo tulee ? Minulla käännös mene ongelmitta...
Olet siis nimennyt mitsurunner_T. yaml tiedoston nimelle mitsurunner.yaml ja yrität kääntää sitä komennolla
esphome run mitsurunner.yaml. (secrets, paltform ja constants tiedostot kuten sinun aiemmissa käännöksissä).

Mikä ESPHome-versio sinulla on? (näet tuon komenmolla esphome version)
minulla on versio: 2023.3.2

iro

Vakionaama
Vähän pöhkö kysymys ehkä: mulla on nyt Sonoff fläshättynä, mutta mistä ihmeestä saan tuon ohjeessakin näkyvän lokin näkymään, jotta voin selvittää antureiden ID:t? Esphomella kun ampuu mitsurunner.yamlin sisään, niin vastauksena tulee ainoastaan:

Tavaran sain myös kulkemaan IoT Guruun asti. Piti saada tuo yhteys pystyyn, että alkoi näkymään reitittimessä, jotta pystyin varaamaan IP:n sille.

Selvennyksenä myös seuraaville sähköallergisille ja muille yksinkertaisille: se secretseissä valmiiksi oleva brokerin IP on IoT Gurun "the IP", eikä sitä tarvitse itse tonkia jostain :D Aiheutti hieman hämmennystä kun väsyneenä kokeilin siihen eka vaikka ja mitä.
Muistaakseni login pitäisi tulla USB- liitännän kautta näytölle. Kokeile tuleeko logi näkyviin kun teet seuraavan muutoksen secrets- tiedostoon

iro

Vakionaama
Mistäköhän tuo tulee ? Minulla käännös mene ongelmitta...
Olet siis nimennyt mitsurunner_T. yaml tiedoston nimelle mitsurunner.yaml ja yrität kääntää sitä komennolla
esphome run mitsurunner.yaml. (secrets, paltform ja constants tiedostot kuten sinun aiemmissa käännöksissä).

Mikä ESPHome-versio sinulla on? (näet tuon komenmolla esphome version)
minulla on versio: 2023.3.2
No voihan räkä :(
Uusin kääntäjä ei hyväksy tätä minun viritystä. Täyttyy katsoa voiko tuolle tehdä mitään.
Ja toivoa että rinnan kytkettyjen Dallasen ongelma olisi ratkaistu tässä uudessa versiossa viran puolesta ::)

iro

Vakionaama

Alkuperäistä viestiä editoitu

Viestissäsi oleva logi ei tule USBin kautta (tulee verkon kautta). Logi tulostuu USB:n kautta jos USB-on yhdistetty kun Sonoff resetoidaan tai flashataan USB.n kautta.

Miksi tarvitsit katsoa IP:n reitittimestä, Jos käytät manual_ip määrittelyä voit valita minkä tahansa reitittimessä vapaana olevan IP-osoitteen.
Yleensä suositellaan että mauaalisesti asetettu osoite valitaan reitittemen DHCP-osoiteavaruuden ulkopuolelta.

Viimeksi muokattu:

iro

Vakionaama
Uusin kääntäjä ei hyväksy tätä minun viritystä. Täyttyy katsoa voiko tuolle tehdä mitään.
Ja toivoa että rinnan kytkettyjen Dallasen ongelma olisi ratkaistu tässä uudessa versiossa viran puolesta ::)
@Kidov , käytä alkuperäistä mitsurunner-tiedostoa niijn saadaan tietoa korjaako uusin Esphome-kääntäjäversio reset-ongelmaa,
@Raspi ja @wannabe testailevat muutettua versiota.
Laittakaa raporttin muuttaman päivän kuluttua niin tiedetää vähän missä mennään.

akarkkai

Jäsen

Laitoin tämän viime viikolla testiin uuteen sonoff-asennukseen ja huomasin saman virheen. Uusissa versioissa korjaantuu lisäämällä allow_other_uses pinnin määrittelyyn:

Python:
    pin:
      number: $dallas_pin
      allow_other_uses: true

Laitteeseen ei ole tullut yhtään restarttia viime viikon asennuksen jälkeen. Käytän tosin Home Assistantin Apia MQTT tilalla.

helmert

Aktiivinen jäsen
Nythän_mä_vasta_hokasin....Sinulla on logger tasolla INFO kun sen pitäisi olla DEBUG. Lisää platform-tiedostoon rivi
# Enable logging to terminal. You can read log messages over wifi
logger:
level: DEBUG (huomaa sisentää tämä rivi)

(Normaalisti määrittelyä ei tarvita, sillä oletusarvo on DEBUG. Jostakin syystä sinulla ei ole noin).

Miksi tarvitsit katsoa IP:n reitittimestä, Jos käytät manual_ip määrittelyä voit valita minkä tahansa reitittimessä vapaana olevan IP-osoitteen.
Yleensä suositellaan että mauaalisesti asetettu osoite valitaan reitittemen DHCP-osoiteavaruuden ulkopuolelta.
Kiitos avusta! Kumma kyllä ei kuitenkaan vielä auttanut, eikä halunnut pakottaa sitä tasolle DEBUG, vaan samaa INFO-viestiä pukkaa. Kokeilin verkon yli, testaan myöhemmin tänään piuhan päässä.
Koodi:
INFO Upload took 8.09 seconds, waiting for result...
INFO OTA successful
INFO Starting log output from none/debug

Lisäsin platformiin ao.:
Koodi:
logger:
  level: DEBUG
Lisäksi mulla on secretsissä se aiemmin mainittu:
Koodi:
  topic_prefix: none

Kokeilin äkkiseltään debugia myös lowercasena sekä kommentoida tuon discoveryn pois sekä palauttaa "topic_prefix: msz_ln/temperature", ei vaikutusta eri yhdistelmillä. Ihan maallikon hakuammuntaa, mulla ei ole selkeää käsitystä koodin toiminnasta ylipäätään, kuten huomaa.

Kyllähän tämän todnäk siis saisi toimimaan ilman noita ID:täkin (kuten ohjeessakin mainitaan), mutta tosiaan varmasti selkeintä jatkon kannalta selvittää ja määritellä ne.

Määritin manual_ip:n secretsissä, mutta varasin sen vielä varmuudeksi reitittimestä tuolle MAC-osoitteelle, en tiedä onko tällä hirveästi väliä. Mutta ei tosiaan näkynyt mulla reitittimessä ennen kuin sain suoltamaan tavaraa IoT Guruun, vaikka yhteys sinänsä pelasi ja esphomella sai OTAna yhteyden.

Viimeksi muokattu:

iro

Vakionaama
Kiitos avusta! Kumma kyllä ei kuitenkaan vielä auttanut, eikä halunnut pakottaa sitä tasolle DEBUG, vaan samaa INFO-viestiä pukkaa. Kokeilin verkon yli, testaan myöhemmin tänään piuhan päässä.
Koodi:
INFO Upload took 8.09 seconds, waiting for result...
INFO OTA successful
INFO Starting log output from none/debug

Lisäsin platformiin ao.:
Koodi:
logger:
  level: DEBUG
Lisäksi mulla on secretsissä se aiemmin mainittu:
Koodi:
  topic_prefix: none

Kokeilin äkkiseltään debugia myös lowercasena sekä kommentoida tuon discoveryn pois sekä palauttaa "topic_prefix: msz_ln/temperature", ei vaikutusta eri yhdistelmillä. Ihan maallikon hakuammuntaa, mulla ei ole selkeää käsitystä koodin toiminnasta ylipäätään, kuten huomaa.

Kyllähän tämän todnäk siis saisi toimimaan ilman noita ID:täkin (kuten ohjeessakin mainitaan), mutta tosiaan varmasti selkeintä jatkon kannalta selvittää ja määritellä ne.

Määritin manual_ip:n secretsissä, mutta varasin sen vielä varmuudeksi reitittimestä tuolle MAC-osoitteelle, en tiedä onko tällä hirveästi väliä. Mutta ei tosiaan näkynyt mulla reitittimessä ennen kuin sain suoltamaan tavaraa IoT Guruun, vaikka yhteys sinänsä pelasi ja esphomella sai OTAna yhteyden.
Mietin ongelmaasi uudestaan ja editoin viestiäni. Olit näemmä jo ehtinyt lukea ennekuin tallensin muutoksen. Katso vastauksen uudestaan.
Koska Dallas-antureiden lukemisessa esiintyy virheitä, on ID-tunnusten käyttäminen suositeltavaa..

Monet reitittimet eivät näytä DHCP-osoiteavaruuden ulkopuolelta olevia käyttäjäiä.

iro

Vakionaama
Laitoin tämän viime viikolla testiin uuteen sonoff-asennukseen ja huomasin saman virheen. Uusissa versioissa korjaantuu lisäämällä allow_other_uses pinnin määrittelyyn:

Python:
    pin:
      number: $dallas_pin
      allow_other_uses: true

Laitteeseen ei ole tullut yhtään restarttia viime viikon asennuksen jälkeen. Käytän tosin Home Assistantin Apia MQTT tilalla.
Hienoa, että sait jo selvitettyä ongelman:hattu:

Kidov

Jäsen
@Kidov , käytä alkuperäistä mitsurunner-tiedostoa niijn saadaan tietoa korjaako uusin Esphome-kääntäjäversio reset-ongelmaa,
@Raspi ja @wannabe testailevat muutettua versiota.
Laittakaa raporttin muuttaman päivän kuluttua niin tiedetää vähän missä mennään.
Käytössäni on Esphome 2023.12.8. Se taitaa olla uusin kääntäjä Linuxille. Ehdin eilen päivittää secrets tiedoston topic_prefix: non sekä discovery: false ja käänsin muutokset alkuperäisellä mitsurunner-tiedostolla. Se on ollut nyt eilisestä käytössä ja jatkan seurantaa, sekä raportoin tilanteen edistyessä.

Alkuperäinen MitsuRunner softa ehti pyöriä neljä päivää ennen tätä secrets muutosta, eikä sinä aikana tapahtunut yhtään resettiä.

• Tykkää
Reactions: iro

helmert

Aktiivinen jäsen
Viestissäsi oleva logi ei tule USBin kautta (tulee verkon kautta). Logi tulostuu USB:n kautta jos USB-on yhdistetty kun Sonoff resetoidaan tai flashataan USB.n kautta.
Olen kokeillut tätä siis verkon kautta siitä lähtien kun ekan kerran sain sen USBilla fläshättyä sisään ja platformin mukaan "You can read log messages over wifi". No mutta kokeillaan vielä uudestaan piuhan päästä tänään!

Onko lokin tulostamiseksi muuta keinoa kuin fläshäys? Ei ole muita komentoja tullut vastaan tässä aineistoja plärätessä joilla pääsisin Mitsurunneriin kiinni.

Kiitokset jälleen kärsivällisyydestä :D

puu

Aktiivinen jäsen
Logeja saa ainakin katsottua kun laittaa tuon web serverin päälle:

helmert

Aktiivinen jäsen
Ahaa, no niinpäs tietysti, kiitos! Pistin web serverin päälle ja sitä kautta sain ongittua nuo ID:t.
ESPHomessa varoiteltiin web serverin syövän hirmuisesti muistia ja heikentävän vakautta, oletteko huomanneet moista?

Enää ois sitten plussakelejä, vapaapäivää ja kaukomailta saapuvaa rj9-haaroitinta vaille, että ryhdyn asennuspuuhiin :cool:

puu

Aktiivinen jäsen
ESPHomessa varoiteltiin web serverin syövän hirmuisesti muistia ja heikentävän vakautta, oletteko huomanneet moista?
Kolmisen viikkoa itse nyt käyttänyt tuota enkä ole huomannut vaikutuksia vakaudessa. Muistikaan ei ole vielä heti loppumassa, reilut 4% lisää flash-muistin käyttöä ja RAMia vielä vähemmän.

Ilman web serveriä:
Koodi:
RAM:   [====      ]  40.2% (used 32972 bytes from 81920 bytes)
Flash: [====      ]  37.3% (used 389589 bytes from 1044464 bytes)

Web serverin kanssa:
Koodi:
RAM:   [====      ]  42.6% (used 34872 bytes from 81920 bytes)
Flash: [====      ]  41.6% (used 434913 bytes from 1044464 bytes)

Vinkkinä, jos kopioi tänne koodia. Kannattaa valita sille muotoiluksi tuolta "koodi", niin tulee sisennykset yms. oikein. Moni näin näyttääkin tekevän.
1706607655073.png

Viimeksi muokattu:

Raspi

Jäsen
Tein nuo muutokset. Seuraan tilannetta....
No nyt myrkyn lykkäs, aamu viiden aikoihin lakkasi toimimasta, teki sulatuksia tunnin välein. Yritin laittaa vanhaa softaa sisään, ei onnistunut ennenkuin annoin ivo resetin runnerille. Nyt otan aikalisän ja katson toimiiko kuten ennen. Vuoden päiväthän toiminut ok jos ei huomioi resettejä. Jos jaksan niin vaihdan vielä orggis clone prossun loliniin.
ps. käppyrät päivittyivät kuitenkin koko ajan guruun. Vanha softa ineen vähän kymmenen jälkeen.

Liitteet

• power3.PNG
    power3.PNG
    117,5 KB · Katsottu: 90
  • state3.PNG
    state3.PNG
    79,6 KB · Katsottu: 87

puu

Aktiivinen jäsen
Tarkista myös toimiiko tuo rele. Tuolla web serverillähän pääsee myös käsin naksuttelemaan relettä, joten sen avulla pystyy mahdollisesti jopa kuulemaan, kytkeytyykö rele. Varoituksena, että Mitsurunnerin tilakone ei pysy mukana jos releen tilaa mennään muuttamaan manualisesti. Se kyllä korjaantuu ajan kanssa (muutama tunti korkeintaan).

iro

Vakionaama
ps. käppyrät päivittyivät kuitenkin koko ajan guruun. Vanha softa ineen vähän kymmenen jälkeen.
Näyttikö lämpötila- ja delta-käppyrät järkeviltä tuon viiden aikoihin tapahtuneen resetin jälkeen?
Millä tasolla RSSI sinulla on ja millainen verkkoyhteys ulospäin on?

Raspi

Jäsen
Hiukan oudoiltahan nuo näyttivät, ikäänkuin anturit mittaisivat samaa....
RSSI on n. -80dBm ja verkkoyhteys VDSL zyxelin purkilla.

Liitteet

• ulko3.PNG
    ulko3.PNG
    63,3 KB · Katsottu: 88
  • kenno3.PNG
    kenno3.PNG
    72,6 KB · Katsottu: 93
  • delta3.PNG
    delta3.PNG
    67,8 KB · Katsottu: 91

iro

Vakionaama
"You can read log messages over wifi"
Ongelma on IoT_MQTT broker.
Mitsurunner lähettää logitetoja IoT-MQTT brokerille ja samaan aikaan esphome-sovellus yrittää kytkeytyä sinne samalla Client_ID:llä.
IoT-MQTT broker ei hyväksy kahta samalla Client-ID:llä olevaa yhteyttä ja hylkää viimeksi tulleen pyynnön.
Tästä syystä esphome-sovelluksen logissa näkyy vain

.....

Luomalla esphome-sovellukselle IoT_Guruun oma Device ja konfiguroimalla esphome-sovellus käyttämään täätä Client_ID:tä logit saisi varmaankin näkyviin, mutta toteutus olisi aika monivaiheinen. Tästä syystä olen ehdottanut että secrets tiedostossa määritellään

topic_prefix: non # logi tietoja ei lähetetä serverille ja tältä osin vähennetään verkkoliikennettä
discovery: false # nopeutetaan bootia jättämällä HomeAssistant kyselyt tekemättä

puu

Aktiivinen jäsen

Onpa merkillistä. Miksi ulkoalämpötila nousee noin rajusti sulatuksissa? Ihan kuin siellä olisi anturit vaihtuneet päikseen tai jotain.

iro

Vakionaama
Kun katsoo Delta-käppyrää niin vaikuttaisi että klo 16 arvo muuttu -+2 ==> -2, eli etumerkki vaihtuu. Tuon jälkeen delta on ollut lähes koko ajan negatiivinen. Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös deltan pitäisi olla suurimman osa ajasta positiivinen.
@wannabe , miltä delta näyttää nyt sinulla?

Back
Ylös Bottom