K
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuossahan on keräyspussi itsessään, tulee toki täyteen minuutissa jos sammalta on reilusti. Koin silti helpoimmaksi kerätä sen suoraan tuohon ja tyhjentää siitä kottikärriin kuin jättää karhoksi ja kerätä sitä jollain muulla välineellä.Nyt alkaa olemaan nurmikolla sammalta. Ajattelin että voisi olla hyvä päästää se tuollaisella pystyleikkurilla. Tuollaisen polttomoottorikäyttöisen saisi vuokrattua. Saakohan noita moskia puhallettua sivuun lehtipuhaltimella? Haravointi ei innostaisi.
Vuoralla näyttää olevan tarjolla tuollaisia polttomoottorikäyttöisiä. Saakohan noista yksittäisiä teriä irti, jotta voisi ajaa robottileikkurin langan ympäristön myös?
Nurmikon perustamisen jälkeen tuollaista ei ole tullut käytettyä. Välillä lannoittamisenkin kanssa on laiskuus voitattanut ja nyt tuota sammalta alkaisi olemaan riittävästi. Voipi olla että nurmi on kasvanut sitten vähän laiskasti joka on antanut tilaa sammaleelle.Tuossahan on keräyspussi itsessään, tulee toki täyteen minuutissa jos sammalta on reilusti. Koin silti helpoimmaksi kerätä sen suoraan tuohon ja tyhjentää siitä kottikärriin kuin jättää karhoksi ja kerätä sitä jollain muulla välineellä.
Teräpaketti on yhtä puuta eli siitä ei saa yksittäistä terää irti. Jos robotin lanka on vähänkään syvemmässä niin todennäköisesti korkeimmalla asetuksella pystyy ajamaan langan ylikin, omassa pihassa "saarekkeiden" poikituksien yli olen ajanut ilman vaurioita.
Vahva suositus tälle, yhtään jos aihe kiinnostaa enemmän niin omaksi ostaminenkaan ei mahdottoman kallista ole ja kun robotti leikkaa nurmikon niin tällä voi silti ajella jos hyötyliikuntaa haluaa.
Joo, halvimmat näyttävän olevan varsin edullisia. Voisi olla toisaalta ihan hyvä käyttää laitetta vaikka parin vuoden välein. Sinänsä yllätävää jos nuo kevyet sähkökäyttöiset koneet myös toimivat riittävän hyvin. Toi vuokralaite painaa noin 40kg ja siinä taisi olla 4-5hv moottori. vrk hinta olisi noin 60e. Oman ostamista vastaan sotii se että kaikki laitteet pitäisi aina saada johonkin säilöttyä. Nyt jo tuntuu että kaikenlaista romua on jo aivan liikaakin.Itse olen hoitanut homman tuollaisella:
Tavaraa tulee ihan reilusti, pienellä peräkärryllä olen kipannut kaatopaikalle, tuota määrää ei itse pysty / viitsii enää kompostoida. Sähköjohto miinuksena mutta toisaalta tuo homma on tullut tehtyä aurinkoisena päivänä = ilmaiset sähköt paneeleista.![]()
Sähkökäyttöinen ilmaaja Stiga SV 415 E
STIGA SV 415 E on sähkökäyttöinen ilmaaja, jota on helppo ja kevyt käyttää. SV 415 E:ssä on 1 500 W sähkömoottori ja kaksi vaihtoehtoista työmenetelmää: 44 jousta ilmaukseen tai 20 terää möyhentämiseen.www.taloon.com
En tiedä miten pitäisi toimia mutta todella paljon sammalta irtoaa tuollaisella kevyelläkinNurmikon perustamisen jälkeen tuollaista ei ole tullut käytettyä. Välillä lannoittamisenkin kanssa on laiskuus voitattanut ja nyt tuota sammalta alkaisi olemaan riittävästi. Voipi olla että nurmi on kasvanut sitten vähän laiskasti joka on antanut tilaa sammaleelle.
Mulla robon piuha on laitettu aikoinaan vaan nurmen pintaan. Mahtaisikohan tuo olla valahtanut jo niin syvälle että sen päältä uskaltaisi ajaa tuolla?
Joo, halvimmat näyttävän olevan varsin edullisia. Voisi olla toisaalta ihan hyvä käyttää laitetta vaikka parin vuoden välein. Sinänsä yllätävää jos nuo kevyet sähkökäyttöiset koneet myös toimivat riittävän hyvin. Toi vuokralaite painaa noin 40kg ja siinä taisi olla 4-5hv moottori. vrk hinta olisi noin 60e. Oman ostamista vastaan sotii se että kaikki laitteet pitäisi aina saada johonkin säilöttyä. Nyt jo tuntuu että kaikenlaista romua on jo aivan liikaakin.
Itse vetäisen joka kevät …Voisi olla toisaalta ihan hyvä käyttää laitetta vaikka parin vuoden välein.
… kaikki mikä keväällä mullan päällä on on joko kuollutta nurmikko tai sammalta / muuta rikkaruohoa. Juuresta se nurtsi kasvaa, eli huoletta vaan ”mullalle asti”. Mutta kerääjää ei kannata käyttää, sitä moskaa tulee ihan järjettömät määrät. Vähän ikävä haravoida mutta aurinkoisena päivänä kuivaa tavaraa, niin eipä tuo paljoa lopulta vaadiRepiikö tuollainen pystyleikkuri maan mullalle asti eli pitääkö pahimpiin paikkoihin istuttaa nurmikko uudelleen?
Tuommosella sähkökäyttöisellä pärjää jos nurmikkoa on muutama sata neliötä. Isossa pihassa menee hitaaksi kun työleveys on kapea ja pitkä sähköjohto hidastaa työskentelyä.Joo, halvimmat näyttävän olevan varsin edullisia. Voisi olla toisaalta ihan hyvä käyttää laitetta vaikka parin vuoden välein. Sinänsä yllätävää jos nuo kevyet sähkökäyttöiset koneet myös toimivat riittävän hyvin.

Yllättävää jos sähkötoiminenkin jaksaa. Bauhausin mylly on belgialainen Eliet. Tuossa on 4 hv kone mutta siitä huolimatta sain sen sammumaan useammankin kerran. Syvyys oli tuossa C:n kohdalla eli ei vielä tapissa.Tuli sitten itsekin tämän viestiketjun innoittamana hankittua pystyleikkuri kun sattui olemaan sopivasti Clas Ohlsonin tarjouksessa 80 eurolla. Ihan lelulta tuo näyttää ja ennakko-odotukset ei olleet kovin isot, mutta ihan uskomattoman hyvin tuo poistaa sammaleen ja kohtuu reipasta vauhtia. Piha on nyt aika karun näköinen, mutta katsotaan miten lähtee kasvamaan. Mitään menetettävää tuossa ei ollut, koska muutenkin olisi pitänyt uusi nurmikko laittaa.
Tällaisesta mallista siis kyse https://www.clasohlson.com/fi/Pystyleikkuri-&-sammaleenpoistaja-Cocraft-HSR-1300/p/31-9311
Oletteko vetäneet näillä kaiken sammaleen pois vai jaksaako nurmikko hoidella loput pois jos terien väliin jää sammal raitoja? Osan ajoin kahteen kertaan, että sai kaiken pois, mutta osaan jäi noita kapeita raitoja mistä terät eivät ottaneet.
Täällä nurtsi oli lähtenyt jo hiukan kasvamaan ja kaikki irtoava matsku oli kuivaa. Kokeilin lehtipuhallintakin. Kyllä sekin moskaa siirsi, mutta pölinä oli sen verran suurta että vaikka on iso tontti niin pölinä ylitti oman sietokyvyn rajat.Niin kuin aikaisemmin kirjoitin niin pitäisi ajaa vasta kun on pari kertaa nurmikon leikannut. Siis jonkun ohjeen mukaan. Nyt on siis turhan aikaista. Tai no en tiedä miten pitkällä kevät on etelässä.
Tuossa leikkuussa juuret kärsivät. Saattaa lähteä huonosti kasvamaan ja voi joutua paikkaileen. Samasta syystä ei kannata ajaa pitkän ja kuivan hellejakson aikana.
Olen kyllä itsekin kerran ajanut ennakoivasti ja kyllä nurmi oli kesällä vihreä.
Minä luulin joskus että sammal johtuu happamasta maasta. Se ei pitänytkään paikkaansa.Bauhausista ostin joskus pystyleikurin, hajosi parissa vuodessa. Sen jälkeen olen vuokralaitteella olen kokeillut pystyleikuuta monta kertaa, en ole saanut pysyvää tulosta aikaiseksi. Pystyleikuussa jätteen määrä on ihan tolkuton. Nyt kokeilen runsasta kalkitusta ja lannoitusta. Ongelma on suurinta tuija-aidan vieressä. Havuthan ei tykkää kalkista.
Juu, sammal ei pärjää "heinälle" ja pärjätäkseen "heinä" tarvitsee ravinteita ja kalkkia. Meillä ei pystyleikkaus parantanut tilanetta joten se ilmaaminen ei auta. Sanoisin että yksitäistä hoipealuotia ei ole vaan kyse on kokonaisuudesta. Olen siirtynyt käyttämään bilologisia lannotteita, ne haisee kyllä pari päivää. Kokeilaan näin pari vuotta.Minä luulin joskus että sammal johtuu happamasta maasta. Se ei pitänytkään paikkaansa.
![]()
Älä lankea vanhaan harhaluuloon – näin pelastat sammaloituneen nurmikon
Nyt on aika tutkailla, pitäisikö pihanurmikon kasvua hieman avittaa. Sammaleen poistoyritys kalkitsemalla saattaa johtaa päinvastaiseen lopputulokseen.www.iltalehti.fi
Bio-Nurmikkolannoite Neudorff olisi varmaan kaikkein parasta mutta kallista. Kustannussyistä olen siirtynyt käyttämään Biolan Luonnonlannoitetta joka on kakankakkaa ja merilevää. Kokeilen sitä nyt parivuotta.Taidan hakea tälläisen paketin. Katsotaan kuinka tuo puraisee.
![]()
2 kpl lannoite Greencare Nurmikon sammal pois 10 kg
Nurmikon Sammal pois -lannoite auttaa nurmikon voittoon sammaleesta ja hoitaa kasvualustaa parantamalla sen mururakennetta. Vaikuttaa nopeasti ja tahraamatta, sammal häviää nurmikolta jopa viidessä päivässä. Huomaamattomat pienet rakeet eivät haittaa nurmikon käyttöä. Vähentää maan happamuutta...www.bauhaus.fi
Yllättävää jos sähkötoiminenkin jaksaa. Bauhausin mylly on belgialainen Eliet. Tuossa on 4 hv kone mutta siitä huolimatta sain sen sammumaan useammankin kerran.
Tuossa työleveys oli vain 400mm. Kaikista tiivein sammal otti kovimmalle tuolle koneelle. Toki tuo maa on ollut myös todellatiivistynyttä aina. Työleveys oli ihan sopiva mielestäni, koska ainakin tuo mun nurtsi on sen verran epätasainen. Samalla valmistajalla on myös leveämpi 6,5 heppasella oleva mylly, mutta pinnan täytyisi olla kyllä melko suora jo tuollaisella. Montut jää muuten kokonaan kuopimatta. Suurin aika tässä menee moskan poistamiseen. Ekalla ajolla moskaa tuli määrä x ja seuraavalla ehkä puolet tuosta tai vähän allekin. Kaikista sammaleisimmasta kohdasta tuli kottikärryllinen varmaan 10m2 läntiltä.Ehkä tossa työleveytttäkin enempi? Toisaalta, enimmäkseen on varmaan kiinni siitä että huikealla 1200W sähköteholla (muistaakseni?) täytyy vaan ottaa hiukan korkeammalta ensin, eli ajaa useampia kertoja. Tolla kovempitehoisella masiinalla varmaan aikaa säästyy ihan tehojen suhteessa.
Toisaalta sitten kun bensakonetta kuormittaa rajoille, niin sehän stumppaa herkästi. Sähkömoottori vastaa väännön tarpeeseen ihan eri tavalla. Kunnes voimasavu poistuu käämeistä![]()
Itse saan katsoa peiliin. Vaikka robotti leikkaa nurmikon, niin en jaksanut lannoittaa sitä. Lannotteita olisi ollut varastossa valmiina. Varsinkin kesän edetessä kasvu hyytyi ja sammal todennäköisesti valtasi alaa.Juu, sammal ei pärjää "heinälle" ja pärjätäkseen "heinä" tarvitsee ravinteita ja kalkkia. Meillä ei pysty leikkaus parantanut tilanetta joten se ilmaaminen ei auta. sanoisin että yksitäistä hoipealuotia ei ole vaan kyse on kokonaisuudesta. Olen siirtynyt käyttämään bilologisia lannotteita, ne haisee kyllä pari päivää.
Iso ero on siinä onko koneessa pystyleikkuriterä vai se jousipiikkinen moottoriharava. Se harava on lähinnä roskien keruuseen, pystyleikkuussa ideana on että terä menee ihan multaan asti, riippumatta paljonko sammalta on jolloin valmista tulee kerta-ajolla ja parhaan tuloksen saa kun ajaa toisen kerran vielä kohtisuoraan.Ehkä tossa työleveytttäkin enempi? Toisaalta, enimmäkseen on varmaan kiinni siitä että huikealla 1200W sähköteholla (muistaakseni?) täytyy vaan ottaa hiukan korkeammalta ensin, eli ajaa useampia kertoja. Tolla kovempitehoisella masiinalla varmaan aikaa säästyy ihan tehojen suhteessa.
Toisaalta sitten kun bensakonetta kuormittaa rajoille, niin sehän stumppaa herkästi. Sähkömoottori vastaa väännön tarpeeseen ihan eri tavalla. Kunnes voimasavu poistuu käämeistä![]()
Ihan mielenkiinnosta että lannoititko jälkikäteen ja miten nurmikko lähti kasvuun?Ekalla ajolla moskaa tuli määrä x ja seuraavalla ehkä puolet tuosta tai vähän allekin. Kaikista sammaleisimmasta kohdasta tuli kottikärryllinen varmaan 10m2 läntiltä.
Tuossa se vielä kituu. Tämä kuva on tiistailta. Lannoitin kyllä nurmikkoa "Sammal pois" lannoitteella hiukan terästettynä, mutta vielä ei ole satanut vettä tippaakaan lannoituksen jälkeen.Ihan mielenkiinnosta että lannoititko jälkikäteen ja miten nurmikko lähti kasvuun?
Nyt kun täällä pohjoisessakin alkaa olemaan viimeiset lumet pois nurmikolta niin on ajatus ottaa viikonloppuna sama operaatio työn alle pari kertaluokkaa keveämpänä. Meillä ei sammalta juurikaan ole eikä sen puoleen paksumpaa kuitukerrosta mullan päällä niin ajattelin testin vuoksi ajella koko nurmikon kevyesti ilmastajan jousiterällä normaalin haravoinnin sijaan. Muutamissa pienissä sammalpaikoissa voi sitten ottaa vähän syvempään ja ajella vaikka kahteen kertaan
Vettähän tuo tosiaan vaatisi että lähtisi virkistymään ja lannat sulaisi ja pääsisivät vaikuttamaan. Kannattaa harkita että laittaa lantaa reilummalla kädellä seuraavan sateen aikana. Nyt olisi hyvä saada nopeasti nurmikko hyvään kasvuun ennen kuin sammal alkaa taas valtaamaan alaaTuossa se vielä kituu. Tämä kuva on tiistailta. Lannoitin kyllä nurmikkoa "Sammal pois" lannoitteella hiukan terästettynä, mutta vielä ei ole satanut vettä tippaakaan lannoituksen jälkeen.
katso liitettä 97604
Siinä on liian vähän sammalta ja voikukkaa.Pystyleikkuu teki tuosta todella "ilmavan" ja tuo on kuivunut todella tehokkaasti. Näin pikaisesti arvioimalla tuo on myös paljastanut rikkaruohoille hyvää kasvualustaa.
Joo.. kyllä tuollaine golfnurmi on senverran luonnoton alue, että sen ylläpito käy harrastuksesta siinä missä orkidean kasvatuskin.Siinä on liian vähän sammalta ja voikukkaa.Meillä on ihan vihreä "nurmikko" jo.
Kyllä se vaan leikkurin perässä käveleminen on hyvää arkiliikuntaa. Nyt robotti hoitaa suurimman osan pihasta jo kolmatta kesää mutta omakotiasumisajan ensimmäisenä kesänä leikkasin Tokmannin perässäkäveltävällä kerran tai kaksi viikossa, 4-7 h per kierros. Viime kesänä siitä tosin porsi veto joten nyt se on vaan vähän painavampi työnnettävä polttomoottorileikkuri.Itse olen yrittänyt miettiä millä saisi kaiken muun paitsi sammalen poistettua.
Sammal olisi helppohoitoinen, pehmeä tassutella ja ikivihreä.
Joskus rivitalon pihasta erehdyin poistamaan sammaleen, kylvin lisää nurmikkoa ja lannoitin.
Ekan kesän katselin multaa ja seuraavana sai leikata kaksi kertaa viikossa. Onneksi tuo oli pieni läntti.
Nykyisen kokoiseen pihaan jos tuon toimenpiteen tekisi, niin seuraava kesä menisi leikkurin kahvassa.
Nykyisellään tuon puolisammaleen hoitoon riittä 6 leikkuta kesässä.
Minkälainen robotti tarvitaan hoitamaan nurmikkoa, jonka leikkuu kävellen vie 4-7h?robotti hoitaa suurimman osan pihasta jo kolmatta kesää mutta omakotiasumisajan ensimmäisenä kesänä leikkasin Tokmannin perässäkäveltävällä kerran tai kaksi viikossa, 4-7 h per kierros.
Iso saa olla nurmikko. Meillä menee Makitan akkuleikkurilla sellainen 280m2 nurmikko reilussa vartissa.Minkälainen robotti tarvitaan hoitamaan nurmikkoa, jonka leikkuu kävellen vie 4-7h?