Pihanurmikko

K

korsteeni

Vieras
piha"nurmikko" tänään

Liitteet

• IMG_20220710_165511.jpg
    IMG_20220710_165511.jpg
    721,9 KB · Katsottu: 263

fraatti

Hyperaktiivi
Nyt alkaa olemaan nurmikolla sammalta. Ajattelin että voisi olla hyvä päästää se tuollaisella pystyleikkurilla. Tuollaisen polttomoottorikäyttöisen saisi vuokrattua. Saakohan noita moskia puhallettua sivuun lehtipuhaltimella? Haravointi ei innostaisi.

Vuoralla näyttää olevan tarjolla tuollaisia polttomoottorikäyttöisiä. Saakohan noista yksittäisiä teriä irti, jotta voisi ajaa robottileikkurin langan ympäristön myös?
1714217658643.png

RPekka

Aktiivinen jäsen
Nyt alkaa olemaan nurmikolla sammalta. Ajattelin että voisi olla hyvä päästää se tuollaisella pystyleikkurilla. Tuollaisen polttomoottorikäyttöisen saisi vuokrattua. Saakohan noita moskia puhallettua sivuun lehtipuhaltimella? Haravointi ei innostaisi.

Vuoralla näyttää olevan tarjolla tuollaisia polttomoottorikäyttöisiä. Saakohan noista yksittäisiä teriä irti, jotta voisi ajaa robottileikkurin langan ympäristön myös?
Tuossahan on keräyspussi itsessään, tulee toki täyteen minuutissa jos sammalta on reilusti. Koin silti helpoimmaksi kerätä sen suoraan tuohon ja tyhjentää siitä kottikärriin kuin jättää karhoksi ja kerätä sitä jollain muulla välineellä.

Teräpaketti on yhtä puuta eli siitä ei saa yksittäistä terää irti. Jos robotin lanka on vähänkään syvemmässä niin todennäköisesti korkeimmalla asetuksella pystyy ajamaan langan ylikin, omassa pihassa "saarekkeiden" poikituksien yli olen ajanut ilman vaurioita.

Vahva suositus tälle, yhtään jos aihe kiinnostaa enemmän niin omaksi ostaminenkaan ei mahdottoman kallista ole ja kun robotti leikkaa nurmikon niin tällä voi silti ajella jos hyötyliikuntaa haluaa.

Skata

Vakionaama
Itse olen hoitanut homman tuollaisella:
Tavaraa tulee ihan reilusti, pienellä peräkärryllä olen kipannut kaatopaikalle, tuota määrää ei itse pysty / viitsii enää kompostoida. Sähköjohto miinuksena mutta toisaalta tuo homma on tullut tehtyä aurinkoisena päivänä = ilmaiset sähköt paneeleista.

fraatti

Hyperaktiivi
Tuossahan on keräyspussi itsessään, tulee toki täyteen minuutissa jos sammalta on reilusti. Koin silti helpoimmaksi kerätä sen suoraan tuohon ja tyhjentää siitä kottikärriin kuin jättää karhoksi ja kerätä sitä jollain muulla välineellä.

Teräpaketti on yhtä puuta eli siitä ei saa yksittäistä terää irti. Jos robotin lanka on vähänkään syvemmässä niin todennäköisesti korkeimmalla asetuksella pystyy ajamaan langan ylikin, omassa pihassa "saarekkeiden" poikituksien yli olen ajanut ilman vaurioita.

Vahva suositus tälle, yhtään jos aihe kiinnostaa enemmän niin omaksi ostaminenkaan ei mahdottoman kallista ole ja kun robotti leikkaa nurmikon niin tällä voi silti ajella jos hyötyliikuntaa haluaa.
Nurmikon perustamisen jälkeen tuollaista ei ole tullut käytettyä. Välillä lannoittamisenkin kanssa on laiskuus voitattanut ja nyt tuota sammalta alkaisi olemaan riittävästi. Voipi olla että nurmi on kasvanut sitten vähän laiskasti joka on antanut tilaa sammaleelle.

Mulla robon piuha on laitettu aikoinaan vaan nurmen pintaan. Mahtaisikohan tuo olla valahtanut jo niin syvälle että sen päältä uskaltaisi ajaa tuolla?

Itse olen hoitanut homman tuollaisella:
Tavaraa tulee ihan reilusti, pienellä peräkärryllä olen kipannut kaatopaikalle, tuota määrää ei itse pysty / viitsii enää kompostoida. Sähköjohto miinuksena mutta toisaalta tuo homma on tullut tehtyä aurinkoisena päivänä = ilmaiset sähköt paneeleista.
Joo, halvimmat näyttävän olevan varsin edullisia. Voisi olla toisaalta ihan hyvä käyttää laitetta vaikka parin vuoden välein. Sinänsä yllätävää jos nuo kevyet sähkökäyttöiset koneet myös toimivat riittävän hyvin. Toi vuokralaite painaa noin 40kg ja siinä taisi olla 4-5hv moottori. vrk hinta olisi noin 60e. Oman ostamista vastaan sotii se että kaikki laitteet pitäisi aina saada johonkin säilöttyä. Nyt jo tuntuu että kaikenlaista romua on jo aivan liikaakin.

ollikuhta

Vakionaama
Nurmikon perustamisen jälkeen tuollaista ei ole tullut käytettyä. Välillä lannoittamisenkin kanssa on laiskuus voitattanut ja nyt tuota sammalta alkaisi olemaan riittävästi. Voipi olla että nurmi on kasvanut sitten vähän laiskasti joka on antanut tilaa sammaleelle.

Mulla robon piuha on laitettu aikoinaan vaan nurmen pintaan. Mahtaisikohan tuo olla valahtanut jo niin syvälle että sen päältä uskaltaisi ajaa tuolla?

Joo, halvimmat näyttävän olevan varsin edullisia. Voisi olla toisaalta ihan hyvä käyttää laitetta vaikka parin vuoden välein. Sinänsä yllätävää jos nuo kevyet sähkökäyttöiset koneet myös toimivat riittävän hyvin. Toi vuokralaite painaa noin 40kg ja siinä taisi olla 4-5hv moottori. vrk hinta olisi noin 60e. Oman ostamista vastaan sotii se että kaikki laitteet pitäisi aina saada johonkin säilöttyä. Nyt jo tuntuu että kaikenlaista romua on jo aivan liikaakin.
En tiedä miten pitäisi toimia mutta todella paljon sammalta irtoaa tuollaisella kevyelläkin

pamppu

Hyperaktiivi
Ostin joku vuos sitten bilteman sähkövispilän. Kevyt muovinem himmeli, mutta tekee yllättävästi asiansa. Keruuastia on ihan surkea vitsi, ei sen kanssa pääse kuin metrin.

Kyllä se mössö lehtipuhaltimella liikkuu ihan hyvin, helposti sen saa kerättyä. Ongelma on ennemminkin että mihin sen laittaa kun sitä tulee 10 kottarillista yhdessä hujauksessa. Ja se maatuu huonosti, alkaa vaan kasvaa uutta sammalta se kasa. Olen viskonut tuhkia siihen kasaan, niin hapokkuus vähenee, se näyttäis auttavan maatumosprpsessiin.

Olen harrastanut tuota vuosittain vähän kerrallaan. Kyllä se nurtsi siitä näyttää virkistyvän.

markok

Aktiivinen jäsen
Repiikö tuollainen pystyleikkuri maan mullalle asti eli pitääkö pahimpiin paikkoihin istuttaa nurmikko uudelleen? Itsekin katselin noita halpoja sähköllä toimivia, mutta nuo on niin kapealla työleveydellä, että taitaisi kesä mennä sen perässä kävellessä.

pamppu

Hyperaktiivi
Jälki näyttää pahemmalta kuin on. Aatttelin eka kerralla se oli siinä ja perustetaan nurmi uudestaan… Mutta ei…

Mutta jos on huonoa paikkaa, niin ajon päälle on hyvä heittää paikkaussiementäkin.

On ne sähköpelit hitaita, mutta ei tota toisaalta tartte tehdä kuin korkeintaan kerran vuodessa. Mutta toki jos on paljon nurmea, niin sitten on…

kotte

Hyperaktiivi
Itsellä on ikivanha B&D:n vispilä, jossa on vaakarullassa pyöriviä ohuita jousen tapaisia. Ei tuota ole tullut käytetyksi edes vuosittain, mutta yllättävän hyvin laite on kestänyt. Tehoa voi säätää korkeusasetuksella ja varsin kovastihan tuo kuopii alimmalla.

Mielestäni verkkosähkökäyttöisyys sopii tuontyyppisiin puutarhakoneisiin, jotka ensinnäkin vaativat melkoisesti tehoa ja joiden kanssa on edettävä järjestelmällisesti ja hitaasti jo siitä syystä, että laite kuopii irti paljon sammalta ja keruuastiaa saa olla jatkuvasti tyhjentämässä. Omassa käytössä laite tulee kaivetuksi esille vasta, kun on aivan pakko nurmikon jo alkaessa paikoin tukehtua sammaleeseen.

Harrastelija

Vakionaama
Ei tuommoisella paljoa painoa tarvita. Ohuet pystyterät ja syvyyttä ”leikkauksessa” ei paljoa ole. Sammaleen poistoon riittää hyvinkin pieni syvyys kun sammalhan on pinnalla. Ilmauksessa pitäisi ajaa syvemmältä. Käsittänyt että keväällä pitäisi nurmikko leikata muutaman kerran ennen kuin ajelee tuolla. Nurmi ehtii herätä talven jäljiltä ja kestää paremmin käsittelyn. Varsinkin ilmaaminen katkoo juuria.
Bauhaussista tuli vastaava ostettua muutama vuosi sitten.
Mutta sitä kerättävää tavaraa tulee reilusti. Vaikka ei olisi sammalta niin sitä (ei vielä maatunutta) leikkausjätettäkin on paljon.

Varsinaiset (putki)ilmaajat on ehkä painonpuolesta sitten asia erikseen. Tekevät papanoita nurmelle kun nostavat sylinterin mallisia mullan palasia maasta.

Skata

Vakionaama
Voisi olla toisaalta ihan hyvä käyttää laitetta vaikka parin vuoden välein.
Itse vetäisen joka kevät …
Repiikö tuollainen pystyleikkuri maan mullalle asti eli pitääkö pahimpiin paikkoihin istuttaa nurmikko uudelleen?
… kaikki mikä keväällä mullan päällä on on joko kuollutta nurmikko tai sammalta / muuta rikkaruohoa. Juuresta se nurtsi kasvaa, eli huoletta vaan ”mullalle asti”. Mutta kerääjää ei kannata käyttää, sitä moskaa tulee ihan järjettömät määrät. Vähän ikävä haravoida mutta aurinkoisena päivänä kuivaa tavaraa, niin eipä tuo paljoa lopulta vaadi :)

Harrastelija

Vakionaama
Ekalla kierroksella ajaa ”pinnasta’ ja kerää sammaleen ja kuolleen tavaran. Kerää roskat pois.
Jos haluaa ilmata, ajaa toisen kierroksen syvemmältä. Ei tarvi kerätä eikä levittää siemeniä. Toki jos nurmi on jo valmiiksi vahingoittunut niin siemeniä pitää heittää. Mutta niin pitäisi tehdä joka tapauksessa teki ilmausta tai ei. Itse asiassa tuo rikottu pinta taitaa olla hyvä kasvualusta siemenille.
Ei ole kylläkään tullut tuota kahta kierrosta itse kokeiltua.
Kuivana kautena ei kannata ajaa kun nurmi on muutenkin lujilla.

Viimeksi muokattu:

RauskiH

Vakionaama
Joo, halvimmat näyttävän olevan varsin edullisia. Voisi olla toisaalta ihan hyvä käyttää laitetta vaikka parin vuoden välein. Sinänsä yllätävää jos nuo kevyet sähkökäyttöiset koneet myös toimivat riittävän hyvin.
Tuommosella sähkökäyttöisellä pärjää jos nurmikkoa on muutama sata neliötä. Isossa pihassa menee hitaaksi kun työleveys on kapea ja pitkä sähköjohto hidastaa työskentelyä.

Sammaleen poistossa toimii juosipiikit paremmin ja viiltoterät kannattaa jättää pintailmastukseen. Mielestäni sammaleen poistoa ei kannata tehdä heti lumien sulattua vaan odottaa muutama viikko että pintamaa on kuivahtanut ja nurmikko lähtenyt kunnolla kasvuun. Jos sinulla on reppu tai paineruisku niin muutama päivä ennen sammaleen poistoa voi nurmikolle ruiskuttaa rautafosfaattia (400-500g/100m2). Jottei nurmikko ota kipeää niin ruiskutus kannattaa tehdä silloin kun nurmikko on märkä tai vielä parempi jos satelee vettä. Rautafosfaattia mustuttaa sammaleen ja se lähtee helpommin ja tarkemmin pois ilmaajalla. Ennen sammaleen poistoa kannattaa nurmikko leikata mahdollisimman lyhyeksi ja työ tehdä silloin kun nurmikko on kuiva. Sammaleen poiston jälkeen kannattaa nurmikko lannoittaa hyvin jotta tulleet vauriot paikkaantuvat nopeammin. Lannoitteeksi esim. salpietari 1kg/100m2 tai pellon Y 1,5kg/100m2 tai nurmikkolantaa 3-4kg/100m2.

Varsinkin jos nurmen juureen on muodostunut vähänkään paksumpi kuitukerros niin on syytä varautua siihen että tavaraa nousee uskomattomia määriä ja kerääjän kanssa hommasta ei tule yhtään mitään. Eka kerran kun ajoin oman reilun 1000m2 nurmikon ilmastajalla niin kärräsin sen jälkeen metsään roskaa kymmeniä kottikärryllisiä

fraatti

Hyperaktiivi
Tuli haettua tuollainen ilmaaja/pystyleikkuri Bauhausista vuokralle. Katotaan millaista jälkeä sillä aikaiseksi. Birggalassa on moisia laitteita kaksi.
20240504_120734~2.jpg

Tässä rouskuttimessa on tuollaiset terät
1714822212778.png

Viimeksi muokattu:

markok

Aktiivinen jäsen
Tuli sitten itsekin tämän viestiketjun innoittamana hankittua pystyleikkuri kun sattui olemaan sopivasti Clas Ohlsonin tarjouksessa 80 eurolla. Ihan lelulta tuo näyttää ja ennakko-odotukset ei olleet kovin isot, mutta ihan uskomattoman hyvin tuo poistaa sammaleen ja kohtuu reipasta vauhtia. Piha on nyt aika karun näköinen, mutta katsotaan miten lähtee kasvamaan. Mitään menetettävää tuossa ei ollut, koska muutenkin olisi pitänyt uusi nurmikko laittaa.

Tällaisesta mallista siis kyse https://www.clasohlson.com/fi/Pystyleikkuri-&-sammaleenpoistaja-Cocraft-HSR-1300/p/31-9311

Oletteko vetäneet näillä kaiken sammaleen pois vai jaksaako nurmikko hoidella loput pois jos terien väliin jää sammal raitoja? Osan ajoin kahteen kertaan, että sai kaiken pois, mutta osaan jäi noita kapeita raitoja mistä terät eivät ottaneet.

Harrastelija

Vakionaama
Minä levitin lumilingolla lumivallia pitkin nurmikoita jottei nurmi lähtisi kasvamaan :lumiukko:
Valli oli aikalailla jäässä että piti lapiolla särkeä että sai lingottua. Linko ei suostunut uppoamaan valliin. Oli kyllä ainakin metrin korkuinenkin valli.

fraatti

Hyperaktiivi
Tuli sitten itsekin tämän viestiketjun innoittamana hankittua pystyleikkuri kun sattui olemaan sopivasti Clas Ohlsonin tarjouksessa 80 eurolla. Ihan lelulta tuo näyttää ja ennakko-odotukset ei olleet kovin isot, mutta ihan uskomattoman hyvin tuo poistaa sammaleen ja kohtuu reipasta vauhtia. Piha on nyt aika karun näköinen, mutta katsotaan miten lähtee kasvamaan. Mitään menetettävää tuossa ei ollut, koska muutenkin olisi pitänyt uusi nurmikko laittaa.

Tällaisesta mallista siis kyse https://www.clasohlson.com/fi/Pystyleikkuri-&-sammaleenpoistaja-Cocraft-HSR-1300/p/31-9311

Oletteko vetäneet näillä kaiken sammaleen pois vai jaksaako nurmikko hoidella loput pois jos terien väliin jää sammal raitoja? Osan ajoin kahteen kertaan, että sai kaiken pois, mutta osaan jäi noita kapeita raitoja mistä terät eivät ottaneet.
Yllättävää jos sähkötoiminenkin jaksaa. Bauhausin mylly on belgialainen Eliet. Tuossa on 4 hv kone mutta siitä huolimatta sain sen sammumaan useammankin kerran. Syvyys oli tuossa C:n kohdalla eli ei vielä tapissa.
1714858207005.png

Tässä oli niin paljon sammalta pahimmissa kohdissa että ajoin kaikkialta alueet ristiin.
1714858347472.png

Tämä oli kaikista herkullisin paikka. Talousrakennuksen pohjoispääty missä sammal on tykännyt kasvaa aina. Tässä kone hyytyi useampaan kertaan. Kottikärryllisiä tuli jotain 20 - 30 kpl.

1714858480363.png

Sitten varmaan täytyisi vähän elvyttää tuota lannotteilla.

Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Vakionaama
Niin kuin aikaisemmin kirjoitin niin pitäisi ajaa vasta kun on pari kertaa nurmikon leikannut. Siis jonkun ohjeen mukaan. Nyt on siis turhan aikaista. Tai no en tiedä miten pitkällä kevät on etelässä.
Tuossa leikkuussa juuret kärsivät. Saattaa lähteä huonosti kasvamaan ja voi joutua paikkaileen. Samasta syystä ei kannata ajaa pitkän ja kuivan hellejakson aikana.
Olen kyllä itsekin kerran ajanut ennakoivasti ja kyllä nurmi oli kesällä vihreä.

Harrastelija

Vakionaama
Noissa kuvissahan ei ole pelkkää sammalta. Aika paljon taitaa olla menneiden vuosien vielä maatumatonta leikkuujätettä yms. Tai ainakin itsellä oli. Tontin reunalla aidan vieressä varjossa oli lähinnä sammalta.

Tuossa Bauhaussissa ostetuss laitteessa on korkeudelle ”pikavalinta” ruohonleikkureiden tyyliin. Yksi asento on ns siirtoasento eli terä on irti maasta. Lisäksi 5-6 asentoa alkaen 0 cm:stä.

Nyt kun olet kerran ajanut niin seuraavana vuotena tulee vähemmän roskaa.(jos kyse oli pitkälti leikkuujätteestä)

Ekalla kerralla tein niin että ensin ajoin itä-länsi suunnassa, siivous ja uusi ajo etelä-pohjois suunnassa. Nykyään ajellut vain kertaalleen.

fraatti

Hyperaktiivi
Niin kuin aikaisemmin kirjoitin niin pitäisi ajaa vasta kun on pari kertaa nurmikon leikannut. Siis jonkun ohjeen mukaan. Nyt on siis turhan aikaista. Tai no en tiedä miten pitkällä kevät on etelässä.
Tuossa leikkuussa juuret kärsivät. Saattaa lähteä huonosti kasvamaan ja voi joutua paikkaileen. Samasta syystä ei kannata ajaa pitkän ja kuivan hellejakson aikana.
Olen kyllä itsekin kerran ajanut ennakoivasti ja kyllä nurmi oli kesällä vihreä.
Täällä nurtsi oli lähtenyt jo hiukan kasvamaan ja kaikki irtoava matsku oli kuivaa. Kokeilin lehtipuhallintakin. Kyllä sekin moskaa siirsi, mutta pölinä oli sen verran suurta että vaikka on iso tontti niin pölinä ylitti oman sietokyvyn rajat.

Nyt tuo näyttää tuollaiselle. Saas nähdä kuinka se siitä lähtee kasvamaan. Reunat jätin ajamatta, kun hirvitti ajatus sadoista katkoksista robottileikkurin rajalangassa. Ompahan joku vertailukohta ajatulle ja ajamattomalle kohdalle.
1714891423123.png

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Espejot

Hyperaktiivi
Bauhausista ostin joskus pystyleikurin, hajosi parissa vuodessa. Sen jälkeen olen vuokralaitteella olen kokeillut pystyleikuuta monta kertaa, en ole saanut pysyvää tulosta aikaiseksi. Pystyleikuussa jätteen määrä on ihan tolkuton. Nyt kokeilen runsasta kalkitusta ja lannoitusta. Ongelma on suurinta tuija-aidan vieressä. Havuthan ei tykkää kalkista.

fraatti

Hyperaktiivi
Bauhausista ostin joskus pystyleikurin, hajosi parissa vuodessa. Sen jälkeen olen vuokralaitteella olen kokeillut pystyleikuuta monta kertaa, en ole saanut pysyvää tulosta aikaiseksi. Pystyleikuussa jätteen määrä on ihan tolkuton. Nyt kokeilen runsasta kalkitusta ja lannoitusta. Ongelma on suurinta tuija-aidan vieressä. Havuthan ei tykkää kalkista.
Minä luulin joskus että sammal johtuu happamasta maasta. Se ei pitänytkään paikkaansa.

Taidan hakea tälläisen paketin. Katsotaan kuinka tuo puraisee.

Espejot

Hyperaktiivi
Minä luulin joskus että sammal johtuu happamasta maasta. Se ei pitänytkään paikkaansa.
Juu, sammal ei pärjää "heinälle" ja pärjätäkseen "heinä" tarvitsee ravinteita ja kalkkia. Meillä ei pystyleikkaus parantanut tilanetta joten se ilmaaminen ei auta. Sanoisin että yksitäistä hoipealuotia ei ole vaan kyse on kokonaisuudesta. Olen siirtynyt käyttämään bilologisia lannotteita, ne haisee kyllä pari päivää. Kokeilaan näin pari vuotta.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Taidan hakea tälläisen paketin. Katsotaan kuinka tuo puraisee.
Bio-Nurmikkolannoite Neudorff olisi varmaan kaikkein parasta mutta kallista. Kustannussyistä olen siirtynyt käyttämään Biolan Luonnonlannoitetta joka on kakankakkaa ja merilevää. Kokeilen sitä nyt parivuotta.

pamppu

Hyperaktiivi
Yllättävää jos sähkötoiminenkin jaksaa. Bauhausin mylly on belgialainen Eliet. Tuossa on 4 hv kone mutta siitä huolimatta sain sen sammumaan useammankin kerran.

Ehkä tossa työleveytttäkin enempi? Toisaalta, enimmäkseen on varmaan kiinni siitä että huikealla 1200W sähköteholla (muistaakseni?) täytyy vaan ottaa hiukan korkeammalta ensin, eli ajaa useampia kertoja. Tolla kovempitehoisella masiinalla varmaan aikaa säästyy ihan tehojen suhteessa.

Toisaalta sitten kun bensakonetta kuormittaa rajoille, niin sehän stumppaa herkästi. Sähkömoottori vastaa väännön tarpeeseen ihan eri tavalla. Kunnes voimasavu poistuu käämeistä :)

fraatti

Hyperaktiivi
Ehkä tossa työleveytttäkin enempi? Toisaalta, enimmäkseen on varmaan kiinni siitä että huikealla 1200W sähköteholla (muistaakseni?) täytyy vaan ottaa hiukan korkeammalta ensin, eli ajaa useampia kertoja. Tolla kovempitehoisella masiinalla varmaan aikaa säästyy ihan tehojen suhteessa.

Toisaalta sitten kun bensakonetta kuormittaa rajoille, niin sehän stumppaa herkästi. Sähkömoottori vastaa väännön tarpeeseen ihan eri tavalla. Kunnes voimasavu poistuu käämeistä :)
Tuossa työleveys oli vain 400mm. Kaikista tiivein sammal otti kovimmalle tuolle koneelle. Toki tuo maa on ollut myös todellatiivistynyttä aina. Työleveys oli ihan sopiva mielestäni, koska ainakin tuo mun nurtsi on sen verran epätasainen. Samalla valmistajalla on myös leveämpi 6,5 heppasella oleva mylly, mutta pinnan täytyisi olla kyllä melko suora jo tuollaisella. Montut jää muuten kokonaan kuopimatta. Suurin aika tässä menee moskan poistamiseen. Ekalla ajolla moskaa tuli määrä x ja seuraavalla ehkä puolet tuosta tai vähän allekin. Kaikista sammaleisimmasta kohdasta tuli kottikärryllinen varmaan 10m2 läntiltä.
Juu, sammal ei pärjää "heinälle" ja pärjätäkseen "heinä" tarvitsee ravinteita ja kalkkia. Meillä ei pysty leikkaus parantanut tilanetta joten se ilmaaminen ei auta. sanoisin että yksitäistä hoipealuotia ei ole vaan kyse on kokonaisuudesta. Olen siirtynyt käyttämään bilologisia lannotteita, ne haisee kyllä pari päivää.
Itse saan katsoa peiliin. Vaikka robotti leikkaa nurmikon, niin en jaksanut lannoittaa sitä. Lannotteita olisi ollut varastossa valmiina. Varsinkin kesän edetessä kasvu hyytyi ja sammal todennäköisesti valtasi alaa.

Harrastelija

Vakionaama
Taitaa olla sellainenkin ”piirre” että sammalta kertyy äkkiä paksu kerros (paikasta riippuen). Heinä pitää leikat pitkäksi jotta se nousisi sammaleen yläpuolelle ja alkaisi vallata alaa.

RPekka

Aktiivinen jäsen

Iso ero on siinä onko koneessa pystyleikkuriterä vai se jousipiikkinen moottoriharava. Se harava on lähinnä roskien keruuseen, pystyleikkuussa ideana on että terä menee ihan multaan asti, riippumatta paljonko sammalta on jolloin valmista tulee kerta-ajolla ja parhaan tuloksen saa kun ajaa toisen kerran vielä kohtisuoraan.

Tässähän on sekin etu että nurmikasvit kasvaa pystysuoraan eli leikuri ei niitä leikkaa mutta rikkaruohot kasvaa myös maan myötäisesti ja ne ottaa leikkusta itseensä. Keväällä leikkuu kannattaa tehdä aikaisin niin aurinko pääsee lämmittämään multaa kun mitään sammaleristettä ei ole tiellä. Nurmikko lähtee kasvamaan kun mullan lämpötila on 5-10 astetta, lajikkeesta riippuen.

Jos aikoo siementää parempaa lajiketta niin se mullalle ajettu ura on oikein hyvä paikka siemenelle, samoin lannoite pääsee siitä hyvin juureen eikä jää nurmikolle mahdollisesti tahraamaan kuten rautapitoisilla lannoitteilla on taipumusta.

RauskiH

Vakionaama
Ekalla ajolla moskaa tuli määrä x ja seuraavalla ehkä puolet tuosta tai vähän allekin. Kaikista sammaleisimmasta kohdasta tuli kottikärryllinen varmaan 10m2 läntiltä.
Ihan mielenkiinnosta että lannoititko jälkikäteen ja miten nurmikko lähti kasvuun?

Nyt kun täällä pohjoisessakin alkaa olemaan viimeiset lumet pois nurmikolta niin on ajatus ottaa viikonloppuna sama operaatio työn alle pari kertaluokkaa keveämpänä. Meillä ei sammalta juurikaan ole eikä sen puoleen paksumpaa kuitukerrosta mullan päällä niin ajattelin testin vuoksi ajella koko nurmikon kevyesti ilmastajan jousiterällä normaalin haravoinnin sijaan. Muutamissa pienissä sammalpaikoissa voi sitten ottaa vähän syvempään ja ajella vaikka kahteen kertaan

fraatti

Hyperaktiivi
Ihan mielenkiinnosta että lannoititko jälkikäteen ja miten nurmikko lähti kasvuun?

Nyt kun täällä pohjoisessakin alkaa olemaan viimeiset lumet pois nurmikolta niin on ajatus ottaa viikonloppuna sama operaatio työn alle pari kertaluokkaa keveämpänä. Meillä ei sammalta juurikaan ole eikä sen puoleen paksumpaa kuitukerrosta mullan päällä niin ajattelin testin vuoksi ajella koko nurmikon kevyesti ilmastajan jousiterällä normaalin haravoinnin sijaan. Muutamissa pienissä sammalpaikoissa voi sitten ottaa vähän syvempään ja ajella vaikka kahteen kertaan
Tuossa se vielä kituu. Tämä kuva on tiistailta. Lannoitin kyllä nurmikkoa "Sammal pois" lannoitteella hiukan terästettynä, mutta vielä ei ole satanut vettä tippaakaan lannoituksen jälkeen.

1715867554821.png

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

RauskiH

Vakionaama
Tuossa se vielä kituu. Tämä kuva on tiistailta. Lannoitin kyllä nurmikkoa "Sammal pois" lannoitteella hiukan terästettynä, mutta vielä ei ole satanut vettä tippaakaan lannoituksen jälkeen.

katso liitettä 97604
Vettähän tuo tosiaan vaatisi että lähtisi virkistymään ja lannat sulaisi ja pääsisivät vaikuttamaan. Kannattaa harkita että laittaa lantaa reilummalla kädellä seuraavan sateen aikana. Nyt olisi hyvä saada nopeasti nurmikko hyvään kasvuun ennen kuin sammal alkaa taas valtaamaan alaa

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Sattui kyllä kelien puolesta tosi pahaan paikkaan tuo pystyleikkuu. Vettä ei ole satanut juuri mitään koko toukokuun aikana. Eilinenkin 0.3mm kertyi kun sadetin nakkasi muutaman pisaran vettä Netamon sademittariin. Eilen oli pakko alkaa kastelemaan nurmikkoa. Pystyleikkuu teki tuosta todella "ilmavan" ja tuo on kuivunut todella tehokkaasti. Näin pikaisesti arvioimalla tuo on myös paljastanut rikkaruohoille hyvää kasvualustaa.

Näin jälkikäteen ajateltuna ihanteellinen ajankohta pystyleikkuulle olisi sellainen että leikkuun jälkeen ehtisi nakkomaan lannoitteet ja luvassa olisi jatkossa vettä. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt kastella tuota jo aikaisemmin.
1716447005303.png

Toukokuun sadekertymä alle 2mm.

1716447945032.png

Viimeksi muokattu:

jamseil

Aktiivinen jäsen
Itse olen yrittänyt miettiä millä saisi kaiken muun paitsi sammalen poistettua.
Sammal olisi helppohoitoinen, pehmeä tassutella ja ikivihreä.

Joskus rivitalon pihasta erehdyin poistamaan sammaleen, kylvin lisää nurmikkoa ja lannoitin.
Ekan kesän katselin multaa ja seuraavana sai leikata kaksi kertaa viikossa. Onneksi tuo oli pieni läntti.

Nykyisen kokoiseen pihaan jos tuon toimenpiteen tekisi, niin seuraava kesä menisi leikkurin kahvassa.
Nykyisellään tuon puolisammaleen hoitoon riittä 6 leikkuta kesässä.

RPekka

Aktiivinen jäsen
Itse olen yrittänyt miettiä millä saisi kaiken muun paitsi sammalen poistettua.
Sammal olisi helppohoitoinen, pehmeä tassutella ja ikivihreä.

Joskus rivitalon pihasta erehdyin poistamaan sammaleen, kylvin lisää nurmikkoa ja lannoitin.
Ekan kesän katselin multaa ja seuraavana sai leikata kaksi kertaa viikossa. Onneksi tuo oli pieni läntti.

Nykyisen kokoiseen pihaan jos tuon toimenpiteen tekisi, niin seuraava kesä menisi leikkurin kahvassa.
Nykyisellään tuon puolisammaleen hoitoon riittä 6 leikkuta kesässä.
Kyllä se vaan leikkurin perässä käveleminen on hyvää arkiliikuntaa. Nyt robotti hoitaa suurimman osan pihasta jo kolmatta kesää mutta omakotiasumisajan ensimmäisenä kesänä leikkasin Tokmannin perässäkäveltävällä kerran tai kaksi viikossa, 4-7 h per kierros. Viime kesänä siitä tosin porsi veto joten nyt se on vaan vähän painavampi työnnettävä polttomoottorileikkuri.

tj86430

Vakionaama
robotti hoitaa suurimman osan pihasta jo kolmatta kesää mutta omakotiasumisajan ensimmäisenä kesänä leikkasin Tokmannin perässäkäveltävällä kerran tai kaksi viikossa, 4-7 h per kierros.
Minkälainen robotti tarvitaan hoitamaan nurmikkoa, jonka leikkuu kävellen vie 4-7h?

Back
Ylös Bottom