Daikin Perfera 30 ja 40

Ansq

Jäsen
Minkä korkuiselle maatelineelle teillä on kyseinen ulkoyksikkö asennettu?

Tarjouksia olen pyytänyt ja toinen kilpailussa pärjännyt firma sanoo, että ehdottomasti oltava 600 mm korkea teline ja toinen, että vanha 400 mm maateline riittää aivan hyvin.

Hola!

Oma Daikin Perfera 40 ollut varmaan jo kuukauden ”tauolla” kun omassa kivitalossa asun niin ei tarvitse viilentää eikä lämmittää tähän vuodenaikaan.

Laitoin sen kuitenkin eilen päälle, tai yritin laittaa mutta se ONECTA sovellus oli kadottanut tuon pumpun eikä saanut yhteyttä.

Muilla tehnyt samaa jos ollut pumppu pidempään ”OFF” tilassa? , Nyt esim siinä ei pala mitään valoja.

grendy

Vakionaama
Hola!

Oma Daikin Perfera 40 ollut varmaan jo kuukauden ”tauolla” kun omassa kivitalossa asun niin ei tarvitse viilentää eikä lämmittää tähän vuodenaikaan.

Laitoin sen kuitenkin eilen päälle, tai yritin laittaa mutta se ONECTA sovellus oli kadottanut tuon pumpun eikä saanut yhteyttä.

Muilla tehnyt samaa jos ollut pumppu pidempään ”OFF” tilassa? , Nyt esim siinä ei pala mitään valoja.
Ei oo samaa ongelmaa näkynyt.

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Hola!

Heitetään ihan tällainen... Oletko kenties ko. kk aikana tehnyt jotain Wifi verkollesi ? Tuli todettua itse sellainen homma, että oman Daikinin wifi palikka ei tajua ainakaan Ubiquitin "Fast roaming" asetusta. Jos se on päällä, putoaa Daikin wifistä eikä siihen saa enää yhdistettyä, ennenkuin asetuksen poistaa käytöstä.

Heitetään ihan tällainen... Oletko kenties ko. kk aikana tehnyt jotain Wifi verkollesi ? Tuli todettua itse sellainen homma, että oman Daikinin wifi palikka ei tajua ainakaan Ubiquitin "Fast roaming" asetusta. Jos se on päällä, putoaa Daikin wifistä eikä siihen saa enää yhdistettyä, ennenkuin asetuksen poistaa käytöstä.
Mulla sellainen duunin maksama 5G purkki (ZTE) muistaakseni jota siirrellään Stadin ja mökin välillä missä lie ollaankaan. Ainakaan puhelimet ei tuota verkkoa ole kadottaneet aikaisemmin vaan kun töpsölin lyö seinään niin langaton verkko kyllä löytyy.

Itse en ole tuohon mitään säätöjä tehnyt.

Ahaelson

Tulokas
Mulla ei ole offlinessa, vaan tiedot eivät näytä päivittyvän appiin, tänään huomasin. Oli laite päällä tai ei, tai kaukosäätimellä muutettu asetuksia, ne eivät näy Onectassa missään vaiheessa. Toisaalta myöskään komennot eivät mene Onectasta laitteelle päin. Jos vaikka lämpötilaa nostaa, näkyy uusi asetus hetken Onectassa ja palaa sitten takaisin aikaisempaan...

Nopea kysymys, voiko sisäyksikkö olla "liian tehokas"? Että tulisi katkokäyntiä tms epäoptimaalista käytöstä, kun neliöitä 2. Krs vain n. 60m2. Mietin siis päätöstä Perferan 30 ja 40 mallien välillä.

Ajatuksena olisi koettaa pärjätä vain yläkerran yksiköllä sekä lämmitys ja viilennyskäytössä, alakertaan sitten toista yksikköä myöhemmin jos ei tunnu ilma portaikosta kulkevan.

Pohjakuvat yms täältä https://lampopumput.info/foorumi/th...tus-2-krs-paritalon-yläkerran-pumpulle.37170/

Luukku

Vakionaama
Nopea kysymys, voiko sisäyksikkö olla "liian tehokas"?
Kyllä se voi olla, kai? Daikinissa on kylläkin tarveohjaus, millä voi "rajoittaa" tehoa. Meillä on 30H alakerrassa n.75m2 ja ei kyllä katkoile turhaan, pitää olla aika lämmin keli, että katkolle heittää. Talviaikaan lämmittää tasaisesti. 40 mallista ei mitään kokemusta.

Kyllä se voi olla, kai? Daikinissa on kylläkin tarveohjaus, millä voi "rajoittaa" tehoa. Meillä on 30H alakerrassa n.75m2 ja ei kyllä katkoile turhaan, pitää olla aika lämmin keli, että katkolle heittää. Talviaikaan lämmittää tasaisesti. 40 mallista ei mitään kokemusta.
Joo, tuota tarveohjausta pohdinkin että sillä voisi asiaa helpottaa, mutta hankala arvioida tartteeko se sitten olla aina -50% tjsp, joka tuntuisi vähän hölmöltä :)

Toki isompi yksikkö kait olisi hiljaisempi, ainakin speksien mukaan, mikä käytäntö sitten olisi niin hankala sanoa. Kuitenkin naapurihuoneissa nukutaan, niin tuolla voisi olla merkitystä.

Sijoituspaikassa on kyllä tilaa isommalle yksikölle ja 100e euron ero laitteiden välillä vahvasti kallistaisi vaakaa 40N mallin puolelle.

puuteknikko

Vakionaama
Molemmissa on sama ulkoyksikkö eli käytännössä operoi suunnilleen samaan malliin, taitaa suurin ero toimivuuteen tulla liikutettavasta ilmamäärästä. Tapauksessasi uskoisin, että esim. 60% tarveohjaus laittaa koneen tekemään tasaisesti ja ilman suurta meteliä töitä talviaikaan jos vaan nuo ovet saa pidettyä auki niin ilma kiertää kunnolla. Ilman tarveohjausta käy varmasti enemmän katkoa. Yläkerran jäähdytystarve on yleensä sitä luokkaa, että käy joka tapauksessa pidempiä jaksoja eikä ole tarvetta rajoittaa tehoja.

TLDR; ota isompi kun hintaero on minimaalinen.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Molemmissa on sama ulkoyksikkö eli käytännössä operoi suunnilleen samaan malliin, taitaa suurin ero toimivuuteen tulla liikutettavasta ilmamäärästä.
Kannattaa tsekata Comfora. Mielestäni siinä on sama ulkoyksikkö (fyysisesti) kuin Perferassa, ohjainkortti tietenkin eri.

Kannattaa tsekata Comfora. Mielestäni siinä on sama ulkoyksikkö (fyysisesti) kuin Perferassa, ohjainkortti tietenkin eri.
Joo, on mulla siitäkin tarjous, mutta wifiyksiköllä lisättynä taitaa hintaero jäädä n. 300e tienoille, niin pistää miettimään että mitä jos ottaisi vaan lippulaivaa.

Takkatoiminto taitaa olla isoin ero noiden välillä, enkä tiedä onko siitä mitään iloa yläkerrassa eli sen puolesta varmaan comforakin riittäisi.

Tosin speksien mukaan perfera olisi comforaa hiljaisempi myös. Muista eroista ja suodattimista en sitten tiedä onko yhtään iloa.

Alf

Aktiivinen jäsen
Joo, on mulla siitäkin tarjous, mutta wifiyksiköllä lisättynä taitaa hintaero jäädä n. 300e tienoille, niin pistää miettimään että mitä jos ottaisi vaan lippulaivaa.
Saako Comforan tilattuna myös ilman wifiä ? Olin siinä luulossa että Wifi on Daikineissa nykyisin aina mukana.

rapids

Tulokas
Olen hankkimassa ilppiä 120m^2 10 vuotta vanhaan 1.5 kerroksiseen taloon, joista noin 100m^2 alakerrassa. Vanhan ja korvattavan pumpun sijainti on alakerrassa olokeittiössä lähellä TV:tä, jossa avointa tilaa alle 50m^2. Kokemusta Gree Amber 35 ja Mitsun FH-25.

Olisiko aika hypätä Daikinin kelkkaan? Viimeksi ollut Amber 35 niin mietin että uusi Perfera 30 varmaan riittäisi tähän torppaan vai pitääkö hommata 40? Sisäyksikkö Daikinissa olisi pienempi vanhaan verrattuna, mutta uskon että olisi hiljaisempi kuin Gree. Takkaa tulee lämmitettyä ahkerasti ja toivoisin Daikinilta sen kanssa yhteistyötä.

rapids

Tulokas
Ota suosiolla nelikymppinen etenkin jos haet pienempää ääntä. Noilla neliöillä muutenkin varmasti parempi valinta.
Pumppu olisi enimmäkseen viilennyskäytössä ja satunnaisesti lämmittelyä syksyllä, kun takkakausi ei ole vielä kunnolla lähtenyt käyntiin. Kahdesta eri paikasta olen saanut nyt suosituksen nimenomaan 30 -sarjasta, että olisi riittävä käyttööni.

Husky

Hyperaktiivi
Nopea kysymys, voiko sisäyksikkö olla "liian tehokas"? Että tulisi katkokäyntiä tms epäoptimaalista käytöstä, kun neliöitä 2. Krs vain n. 60m2. Mietin siis päätöstä Perferan 30 ja 40 mallien välillä.

Ajatuksena olisi koettaa pärjätä vain yläkerran yksiköllä sekä lämmitys ja viilennyskäytössä, alakertaan sitten toista yksikköä myöhemmin jos ei tunnu ilma portaikosta kulkevan.

Pohjakuvat yms täältä https://lampopumput.info/foorumi/threads/ulkoyksikön-haastava-sijoitus-2-krs-paritalon-yläkerran-pumpulle.37170/
Se, että laite pystyy toimimaan pienellä teholla voi olla todella tärkeä ominaisuus.

Minimitehot ei vältt. selviä esitteistä. Esitteessä voi vaikka lukea 170W ja totuus on 400W.

Ja tehonrajoitustoiminto voi myös olla todella tärkeä.

Kannattaa harkita kunnollista laitetta kuten Daikin vaikka maksaisi muutaman satasen enempi.

puuteknikko

Vakionaama
Se, että laite pystyy toimimaan pienellä teholla voi olla todella tärkeä ominaisuus.
Tämä on totta, koska se voi vähentää katkokäyntiä merkittävästi ja se näkyy myös sähkönkulutuksessa. Oma vanhempi P40 näyttää ottavan jäähdytyksessä minimissään noin 160 watin tehot ja lämmityksessä 300 wattia.

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Tämä on totta, koska se voi vähentää katkokäyntiä merkittävästi ja se näkyy myös sähkönkulutuksessa. Oma vanhempi P40 näyttää ottavan jäähdytyksessä minimissään noin 160 watin tehot ja lämmityksessä 300 wattia.
Minkälaisia tarveohjauksia käyttelette näin jäähdytyksessä ?

Luukku

Vakionaama
Pumppu per kerros huomannut, että suurimman lämmitystyön tekee alakerran pumppu ja suurimman jäähdytystyön yläkerran pumppu, luonnollisesti.

Bysmyyr

Jäsen
Moi,

Onko joku kikkaillut jotenkin Spot-hinta API:n avulla Daikiniin automatiikkaa? Olisi kiva saada esim. 5 kalleinta tuntia 21 asteeseen, loppupäivä 23 astetta. Säästö ei ole iso, joten mitään ulkoisia IR ohjaimia ei ole järkeä ostaa.
Mulla oma softa optimoi tota hinnana mukaan kuten myös lattialämpöjä. Pitäis vaan ruvata koodaamaan kun käytän vielä vanhaa apia mikä loppuu kohta. Omaa koodia joten enempää neuvoa en osaa sanoa. Tässä vain vertaan nykyistä ja seuraavaa tuntia. Lattialämmöissä pidempi horisontti.

puuteknikko

Vakionaama
Vaatiiko Daikin Perfera 30 ja 40 16 A sulakkeen? Paljonko on ottoteho jos puhaltaa ja lämmittää täysillä?
P30 pitäisi mennä 10A sulakkeella. P40:llä olen päässyt ns. hemmotestissä 2,5 kilowatin tehoon, mutta en usko, että kone ottaa tuota jatkuvasti. 16A sulake on toki suositeltava (itsellä 10A).

Sampo22

Aktiivinen jäsen
P30 pitäisi mennä 10A sulakkeella. P40:llä olen päässyt ns. hemmotestissä 2,5 kilowatin tehoon, mutta en usko, että kone ottaa tuota jatkuvasti. 16A sulake on toki suositeltava (itsellä 10A).
Vielä lisäkysymys; jos saman sulakkeen takana on muitakin laitteita niin pitääkö vetää sähkökeskuksesta lähtien uusi johto? En itse niitä vedä mutta sähköhenkilön kustannuksia mietin. Meidän nykyinen Mitsu FD25 on saman 10 A sulakkeen takana kuin vedenkeitin joka ottaa hetkellisesti 2 kW

Back
Ylös Bottom