Hoymiles microinverterit

jaripetteri

Aktiivinen jäsen
Joo kokeiltiin tuota WLiteä ja se valittelin paneelien maksimi määrästä HMT-2250-6t:llä. Jossain näin jonkun soveltuvuus taulukonkin sitten jälkeenpäin kun tuota ihmeteltiin että 6t oli rajattu pois. En kyllä muista että olisin tikkua päivittänyt. Vaikutti kyllä hassulta rajaukselta tuo...

Lainasin kaverilta Liteä ja lisäsin omat invertterin hänen voimalaansa gridin päivityksen ajaksi. Saattaa ne siellä vieläkin olla offlinessä mukana. Molemmilla kentät tuotannossa, itse odottelen OpenDTU:lle ulkoisia antenneja jotta saisi pätkimistä vähennettyä.

Suurin ongelma itselläni vanha ei HAN-yhteensopiva mittari jonka vaihtoa pitäisi kysellä HAN-portilliseen niin saisi kulutusohjauksia tehtyä paremmin. Nykyinen mittari kaksisuuntainen niin ei siksi tarvinnut päivittää mutta ikää sillä alkaa kyllä jo olemaan ja verkkoyhjtiön sivuilla 10-15v käyttöikä. Tosin jos tuota alkaa kyselemään niin saattaa käyttöikä pidentyä jotta asiakas maksaisi vaihdon...

anders

Vakionaama
Pienestä tilauskämmistä johtuen minulla olisi sitten näköjään pian tulossa kaksi ylimääräistä HMS-2000-4T mikroa.

No kyllä ne menevät aikanaan käyttöön, mutteivät tänä vuonna.

Joten jos jotakuta kiinnostaa, niin tuollaiset olisi.

Thunder

Jäsen
Erikoinen droppi tulee tuotantoon 14:30-14:45 aikoihin. Oon aikasempina päivinä ajatellut että joku pilvi sattunut kohdalle kun en ole ollut kotona, mutta tänään olin oikein paikanpäällä todistamassa ettei ollut pilvenhattaraakaan missään eikä muitakaan varjoja. Invertterin lämpötila näytti n.53 astetta, joten tuskin siitäkään johtuu. Mikähän tämä on, kun nyt toistunut jo viikon ajan…?

IMG_4734.jpeg

Raps

Jäsen
Erikoinen droppi tulee tuotantoon 14:30-14:45 aikoihin. Oon aikasempina päivinä ajatellut että joku pilvi sattunut kohdalle kun en ole ollut kotona, mutta tänään olin oikein paikanpäällä todistamassa ettei ollut pilvenhattaraakaan missään eikä muitakaan varjoja. Invertterin lämpötila näytti n.53 astetta, joten tuskin siitäkään johtuu. Mikähän tämä on, kun nyt toistunut jo viikon ajan…?

katso liitettä 98915
Onko aina sama aika? Mulla satunnaisesti DTU ei saanut yhteyttä mikroon, mutta paikan vaihto auttoi.

Espejot

Hyperaktiivi
3x HMT 2250, tarviko 4mm2 vai meneekö 2,5m2 kaapeli? Taitaa olla 2,5 siinä ja siinä?

Viimeksi muokattu:

anders

Vakionaama
3x HMT 2250, tarviko 4mm2 vai meneekö 2,5m2 kaapeli? Taitaa vaatia sen 4mm2...

Varmaan 2.5mm2 riittää mainiosti.

Jos nimellisvirran (Raloksen sivulta) arvo 3 x 3,26 A pitää paikkaansa niin kaiketi jopa 1.5mm2 MMJ ja 10A automaatti riittäisi nipin napin, mutta paljon kanssa pärjää...

Laittaisin ehkä itse 2.5mm2:n ja 3v 16A vikavirtajohdonsuojakatkaisijan. Tai oikeammin laittaisin 3x HMS-2000-T4:n jokainen oman 10A:n taakse, itse :)

vmakela

Vakionaama
Miten voi varmistua että kapeelit on asenettu oikein päin, joko sähköteknisesti tai näkeekä appista?
Eikös paneeleissa ole standardin mukaisesti MC4 liittimet, ja jos ne heittää ilman jatkoja kiinni mikroon, niin napaisuud on oikein? Eikös? Jatkot (jos tarvitaan) sitten niin että toisessa päässä on uros ja toisessa naaras, niin napaisuus ei vaihdu.

Espejot

Hyperaktiivi
MC4 liittimistä on + ja - versiot
Paneelista uros liitin on +
Joo, paneelissa toi on merkittu mutta miten on 2250 pää... siellä ei ole merkitty ja nopeasti kastoin ettei ole asennusohjeessa. Eli oletan että jos paneelin päässä uros + niin mikron päässä naaras on +? Vai onko mikron päässä uros myös +?

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
@-Teme- kuvan mukaisesti. Eli paneelin (array) plus (kuvassa punainen vasen ylä) menee 2250:n naarakseen, joka kuvassa punainen oikea ylänurkka. Eiks je?
Sitten mulla menee väärin päin ekat pari eli oletin että uros on plussa myös mikron päässä. Toisaalta onko sillä mitään merkitystä?

vmakela

Vakionaama
Sitten mulla menee väärin päin ekat pari eli oletin että uros on plussa myös mikron päässä. Toisaalta onko sillä mitään merkitystä?
Napaisuus pitää olla oikein. Ainakin valmiit jatkojohdot mitä hoymiles videoissa, manuaalissa ym löytyy säilyttää napsisuuden, eli myös jatkojohto tekemällä urokseen, on jatkon jälkeen uros-liitin. Tällöin jatkojohdossa on toisessa päässä uros, toisessa naaras. Näitä sitten tarvitsee vähän paneeleista riippuen eri määrän. Joissakin paneeleissa omat johdot voi yltää suoraankin mikroon, toisissa taas on vain se 10-15cm nysä. Jatkon jälkeen sulla pitää siis olla sama liitin kuin ilman jatkoa, oli siinä sitten paneelilta lähdettäessä naaras tai uros. Toki jos aiot vaihtaa myös mikron päähän liittimet, niin sittenhän se on aivan sama mikä liitin on missäkin kunhan pysyt itse selvillä mikä on plus ja mikä miinus. Itse merkkaisin tällöin ne, alkaen paneelilta, ja päättyen mikron piuhaan. Ei oikein huvittaisi ainakaan näin jälkikäteen nostella paneeleja irti ja korjailla johdotuksia. Juu, ei kiitos. Katolla vietetyt tunnit varmasti jokaiselle Meillä 2*3 (3 rivissä kahdessa kerroksessa), mikro on ylimmän rivin keskimmäisen paneelin alla. Ehkä laajennusta ajatellen joku reunempaankin sijoittaminen olisi fiksua. Toisaalta nyt jos paistaa sivusta, mikro ei ole siinä reunassa josta mustasta katosta nousee lämpö ylös.

Espejot

Hyperaktiivi
Napaisuus pitää olla oikein. Ainakin valmiit jatkojohdot mitä hoymiles videoissa, manuaalissa ym löytyy säilyttää napsisuuden, eli myös jatkojohto tekemällä urokseen, on jatkon jälkeen uros-liitin. Tällöin jatkojohdossa on toisessa päässä uros, toisessa naaras. Näitä sitten tarvitsee vähän paneeleista riippuen eri määrän. Joissakin paneeleissa omat johdot voi yltää suoraankin mikroon, toisissa taas on vain se 10-15cm nysä. Jatkon jälkeen sulla pitää siis olla sama liitin kuin ilman jatkoa, oli siinä sitten paneelilta lähdettäessä naaras tai uros. Toki jos aiot vaihtaa myös mikron päähän liittimet, niin sittenhän se on aivan sama mikä liitin on missäkin kunhan pysyt itse selvillä mikä on plus ja mikä miinus. Itse merkkaisin tällöin ne, alkaen paneelilta, ja päättyen mikron piuhaan. Ei oikein huvittaisi ainakaan näin jälkikäteen nostella paneeleja irti ja korjailla johdotuksia. Juu, ei kiitos. Katolla vietetyt tunnit varmasti jokaiselle Meillä 2*3 (3 rivissä kahdessa kerroksessa), mikro on ylimmän rivin keskimmäisen paneelin alla. Ehkä laajennusta ajatellen joku reunempaankin sijoittaminen olisi fiksua. Toisaalta nyt jos paistaa sivusta, mikro ei ole siinä reunassa josta mustasta katosta nousee lämpö ylös.
Kaksi paneelia vasta kytkletty... yritän saada seuraavaksi sen DTU wörkimään.

ELIKÄS
Mikrossa : naaras + ja uros -
Paneelissa: naaras - ja uros +

Ja kun ensimäisen paneelin saa kytkettyä oikein niin mikron ledi - mikä sijaitsee antennin luona - syttyy palamaa?

Viimeksi muokattu:

vmakela

Vakionaama
Kaksi paneelia vasta kytkletty... yritä saada seuraavaksi sen DTU wörkimään.

ELIKÄS
Mikrossa : naaras + ja uros -
Paneelissa: naaras - ja uros +

Ja kun ensimäisen paneelin saa kytkettyä oikein niin mikron ledi - mikä sijaitsee antennin luona - syttyy palamaa?
En muista yhtään katsoinko lediä missään vaiheessa. En varmaankaan. Ehkä joku muu osaa vastata tuohon. AC kytkennästä sen verran että vaiheet pitää mennä oikeaan järjestykseen, jos purkaa hoymilesin oman liittimen pois. En muista miten olit toteuttamassa.

Espejot

Hyperaktiivi
En muista yhtään katsoinko lediä missään vaiheessa. En varmaankaan. Ehkä joku muu osaa vastata tuohon. AC kytkennästä sen verran että vaiheet pitää mennä oikeaan järjestykseen, jos purkaa hoymilesin oman liittimen pois. En muista miten olit toteuttamassa.
Ac:n tekee sähkäri ja käytän Hoymilesin liitintä.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Eikös siinä ole merkkivalo, joka kertoo onko joku ongelma vaikkei olisi edes DTU:ta käytössä?
Ainakin yksi paneeli täytyy saada oikein että merkkivalo syttyy :tonttu:
Edit: alkoi valo vilkkumaan kun vaihdoin napaisuuden
Edit2: täytyy sanoa että nää kännykkäapit on ihan peffasta

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Tuli kaksi voimalaa vahingossa S-Miles softaan, miten tarpeettoman saa tuhottua? Pääsekö softaan tietokoneen selaimen kautta (kyllä pääsee https://global.hoymiles.com/)
Edit: apin kautta tuhoaminen ei onnistu mutta www-sivun kautta onnistuu.
- ensin täytyy vaihtaa asentajan salasana ja log-in onnistuu vasta sitten.
- mikron gridiasetus meni autiomaattiseti suomalaiseksi.

1723610190615.png

Pitäisikö S-miles softalle avata oma ketju?

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Vähän myöhäisheränneenä kysyn, onko max 60V per paneeli, näin tosta sen ymmärtää? Paneeli siisn Longi Himo6 430W
1723623803553.png

vmakela

Vakionaama
60V per MPPT tulo, eli käytännössä kun toimitaan yhdellä "perus" paneelilla per tulo niin ei ongelmaa. Nykyisissä uusissa paneeleissa taitaa speksien mukaan olla jännitteet jossain 31-45V. Löytyy helposti paneelin takaa tai netistä.

anders

Vakionaama
Tuli kaksi voimalaa vahingossa S-Miles softaan, miten tarpeettoman saa tuhottua? Pääsekö softaan tietokoneen selaimen kautta (kyllä pääsee https://global.hoymiles.com/)
Edit: apin kautta tuhoaminen ei onnistu mutta www-sivun kautta onnistuu.
- ensin täytyy vaihtaa asentajan salasana ja log-in onnistuu vasta sitten.
- mikron gridiasetus meni autiomaattiseti suomalaiseksi.

Oliko se asentajatunnus haettavissa mistä, myyjältä?

Espejot

Hyperaktiivi
Oliko se asentajatunnus haettavissa mistä, myyjältä?
Minä pyysin mikron myyjältä ja tuli sähköpostiin. Nyt kun tuli kämmätyä noi pari liitintä niin homma asennuksen loppuun vieminen siirtynee viikolla... vai saako Betterin liittimiä Suomesta?

Ei ole longit lähellekään 60V joten ei hätää!
Aloin miettimään että ei se ole MPPT kohtainen raja muttaa joo, hunosti nukutun yön jälkeen tuli ajatuskatkos.

kotte

Hyperaktiivi
MC4 liittimistä on + ja - versiot
Paneelista uros liitin on +
katso liitettä 99045
Tuohon sitten varoituksen sana, eli nimennät ovat oikeastaan ristissä (vaikka periaate ja napaisuus on kuvan karkealla tasolla oikein päin). Kuvan "male" on itse asiassa teollisuustandardissa "female" ja päin vastoin. Nimentä menee kirjallisuudessa pinnien paksuuden ja kytkentätilanteen keskinäisen sijainnin perusteella eikä eristeosan ulkonäön ja vastaavan suhteen mukaan. Nuohan (pinnien ja eristeiden keskinäiset paksuudet ja suhteet kytkennässä) menevät keskenään juuri päin vastoin.

-Teme-

Vakionaama
Tuohon sitten varoituksen sana, eli nimennät ovat oikeastaan ristissä (vaikka periaate ja napaisuus on kuvan karkealla tasolla oikein päin). Kuvan "male" on itse asiassa teollisuustandardissa "female" ja päin vastoin. Nimentä menee kirjallisuudessa pinnien paksuuden ja kytkentätilanteen keskinäisen sijainnin perusteella eikä eristeosan ulkonäön ja vastaavan suhteen mukaan. Nuohan (pinnien ja eristeiden keskinäiset paksuudet ja suhteet kytkennässä) menevät keskenään juuri päin vastoin.
Tämä on muuten totta, hain tuon kuvan netistä esimerkiksi ja jokin siinä jäi itseä vaivaamaan mutta en hoksannut tuota MC4 liitinten kieroa luonnetta

kotte

Hyperaktiivi
^Itse muistelen asiaa aina niin, että virran on tarkoitus kulkea "nuolen suuntaan", missä "nuoli" tarkoittaa päällimmäisen eristeosan ulkomuotoa. Virran suunta on sitten tuo "luonnollinen" (eli päinvastainen kuin elektronien virtaus sattuneesta vastaavasta historiallisesta kömmähdyksestä aikanaan, kun päätelmä virran suunnasta tehtiin muilla pintapuolisemmilla perusteilla).

Thunder

Jäsen
Itse en asennuksen aikana ajatellutkaan mitään napaisuuksia. Jos paneelissa on uros- ja naarasliitännät, kytkin ne vaan invertterin vastaaviin. Missä tilanteessa edes pitäisi alkaa liittimiä vaihtelemaan? Onko eri paneelimerkeillä plussa naarasta ja toisilla plussa urosta?

Espejot

Hyperaktiivi
Itse en asennuksen aikana ajatellutkaan mitään napaisuuksia. Jos paneelissa on uros- ja naarasliitännät, kytkin ne vaan invertterin vastaaviin. Missä tilanteessa edes pitäisi alkaa liittimiä vaihtelemaan? Onko eri paneelimerkeillä plussa naarasta ja toisilla plussa urosta?
Noinhan se menee mutta tein ensin inverterin liitännät enkä tarkistanut paneelin napasuutta. Yleensäkin liitimen merkitseminen +/- on harhaanjontavaa mikä oli kyllä mielessä. Paneelissa oli erikseen +/- merkinnät, inverterissä ei. Mutta olisi tän voinut arvata tosinkin fifty sixty sanoi nykänen... oppi ja ikä kaikki

kotte

Hyperaktiivi
Missä tilanteessa edes pitäisi alkaa liittimiä vaihtelemaan?
No matalajänniteliitännöissä esimerkiksi mökillä voi homma käydä hankalaksi, jos täytyy pitäytyä vakiomittaisiin johtoihin ja missä sähköturvallisuusmielessä ei ole vastaavia rajoituksia kuin tyypillisissä ketjutetuissa keskusinvertterisysteemeissä. Johtoja haluaisi vetää kimpuissa putkien lävitse värikoodin ohjaamana ja johdot pitäisi pystyä kytkemään johdonmukaisesti ja paneeleista kannattaa usein rakentaa hiukan monimutkaisempia, tyypillisesti rinnankytkettyjä matalajännitteisiä kombinaatioita. Kaikkiin paneeleihin ei edes välttämättä ole merkitty, kumpi on plusnapa ja kumpi miinus mikroinverttereistä ja vastaavista nyt puhumattakaan. Lataussäätimet ja vastaavat kertovat vain, onko napa plus vai miinus ja kaiken haluaisi pystyä myös toteamaan ja tarkastamaan ennakolta jännitemittarilla tms.

jaripetteri

Aktiivinen jäsen
Minä pyysin mikron myyjältä ja tuli sähköpostiin. Nyt kun tuli kämmätyä noi pari liitintä niin homma asennuksen loppuun vieminen siirtynee viikolla... vai saako Betterin liittimiä Suomesta?

Aloin miettimään että ei se ole MPPT kohtainen raja muttaa joo, hunosti nukutun yön jälkeen tuli ajatuskatkos.
Mulla pitäisi olla vielä Betterin liittin pareja muutama jossain, montako tarviit? Edit: neljä paria löytyy ainakin.

Espejot

Hyperaktiivi
Mulla pitäisi olla vielä Betterin liittin pareja muutama jossain, montako tarviit? Edit: neljä paria löytyy ainakin.
Kiitos, sain foorumin jäseneltä... pitäis tulla tänään. Maanantaina tulee sähköasentaja katsomaan tilanetta ja arvio paljonko menee aikaa tuntityönä. Loppuviikosta tulee yksi mikro lisää varalaiteeks + asenustarvikkeita.

Espejot

Hyperaktiivi
Korkeat ruuvit ei tahdo mahtua paneelin alle... laitoin prikan niin on siisä ja siinä ottaako kiinni paneelin persukseen.

2024-08-24-moym-ruuviongelma.jpeg

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Kiinnitätkö kiskoon vai kuinka? Ainakin Oriman systeemissä (T pultti uraan + M8 uritettu mutteri) jäi joku viitisen milliä mutterin yläpinnan ja paneelin väliin. HMT-2250 mikro ja 30mm paksu paneeli. Iso osa mikrosta tulee tavallaan kiskon yläpinnan alapuolelle.

Espejot

Hyperaktiivi
Kiinnitätkö kiskoon vai kuinka? Ainakin Oriman systeemissä (T pultti uraan + M8 uritettu mutteri) jäi joku viitisen milliä mutterin yläpinnan ja paneelin väliin. HMT-2250 mikro ja 30mm paksu paneeli. Iso osa mikrosta tulee tavallaan kiskon yläpinnan alapuolelle.
Kiskoon kiinnitän. Kuusiokolopultin kanta tulee 22-23 mm alumiinikiskon pinnasta (mikron kiinityskehys + kuusiokolopultin kanta) ja siihen brikka ja paneelin lasi niin ollaan aika lähellä 30mm kehyspaksuutta.

Back
Ylös Bottom