MSZ-LN sulatushuijaus

puu

Aktiivinen jäsen
Itselläni tuli nyt aamusta eka resetti mitsurunnerin ulkoyksikössä olon aikana. Uptime oli 1262985

Hyvä uptime on, tuohan on jo yli kaksi viikkoa. En ole aikoihin seuraillut, mutta nyt näköjään 1227949, yli kaksi viikkoa täälläkin. En tiedä onko sillä vaikutusta, paljonko pumppu työskentelee. Nyt on ollut vielä jäähdytyskäytössä, ja siinäkin aika kevyellä teholla. Talvella ainakin on yleensä tullut resetejä muutama viikossa.

Viimeksi muokattu:

iro

Vakionaama
Moi,

Reseteistä kun täällä välillä puhuttu, niin minkälaisiin uptime lukemiin olette yltäneet?

Itselläni tuli nyt aamusta eka resetti mitsurunnerin ulkoyksikössä olon aikana. Uptime oli 1262985

Olettaisin tämän olevan ihan ok mittainen veto.
Minulla Mitsurunerin uusin versio on pyörinyt pöytätestissä sekä Wemossa että Elitessä kuukauden verran. Elite ei ole resetoitunut kertaakaan, vieressä oleva samaan WiFi- verkkon liitetty Wemos on parhaimmillaan pysynyt pystyssä viikon verran. Mökillä toinen Wemos resetoituu harvemmin, pisin veto yli kaksi viikkoa.

puu

Aktiivinen jäsen
Jahas, meinasin tilailla lisää liittimiä adaptereita varten. Nyt näköjään tuota aiemmin käyttämääni urosliitintä ei saa kuin 2400 kappaleen erissä:

Ihan niin valtavaan menestykseen en Mitsurunnerin suhteen usko. No, tuon pitäisi olla toimiva vaihtoehto ja niitä saa vielä yksittäisinäkin:

Viimeksi muokattu:

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Kelit viilenee ja alakerran FD25 on nyt lämmityskäytössä. Lämmittelee yllättävän paljon lämmönvaihdinta. Vaikuttaako katkokäynniltä vai erikoisilta sulatusyrityksiltä?

Liekköhän jotain sulatushuijaukseen liittymätöntä vikaa pumpussa kun käyttäytyy näin? Viilennyshommissa toimi ihan hyvin. Samoin viime talvena, mitä nyt sulatteli vähän harmillisen usein. Lisäsin vielä kuvan aikaisemmalta päivältä jossa lämpötilat kävi vielä alempana.

Liitteet

• Screenshot_20240923_174106_Home Assistant.jpg
    Screenshot_20240923_174106_Home Assistant.jpg
    89,4 KB · Katsottu: 99
  • Screenshot_20240923_174351_Home Assistant.jpg
    Screenshot_20240923_174351_Home Assistant.jpg
    62,6 KB · Katsottu: 105
  • Screenshot_20240923_174442_Home Assistant.jpg
    Screenshot_20240923_174442_Home Assistant.jpg
    57,8 KB · Katsottu: 93
  • Screenshot_20240923_180524_Home Assistant.jpg
    Screenshot_20240923_180524_Home Assistant.jpg
    100,4 KB · Katsottu: 96
Viimeksi muokattu:

iro

Vakionaama
Kelit viilenee ja alakerran FD25 on nyt lämmityskäytössä. Lämmittelee yllättävän paljon lämmönvaihdinta. Vaikuttaako katkokäynniltä vai erikoisilta sulatusyrityksiltä?

Liekköhän jotain sulatushuijaukseen liittymätöntä vikaa pumpussa kun käyttäytyy näin? Viilennyshommissa toimi ihan hyvin. Samoin viime talvena, mitä nyt sulatteli vähän harmillisen usein. Lisäsin vielä kuvan aikaisemmalta päivältä jossa lämpötilat kävi vielä alempana.
Mielestäni näyttää katkokäynniltä. Ainakin minun FD25:n katkokäynti on ihan hanurista ja tekee just tuollaista ryntäilyä. Olen korjannut ongelmaa siten että kun katkokäyntiä alkaa esiintymään pumppu komennetaan OFF ja takaisin ON kun lämmitystä oikeasti tarvitaan.

EDIT: Lisätty kuva näyttää FD25;n ottotehon (kaksi vrk), suurimman osan ajasta pumppu on ollut OFF.

Liitteet

• Screenshot_20240923-184841.png
    Screenshot_20240923-184841.png
    47,5 KB · Katsottu: 90
Viimeksi muokattu:
Moro,

Pahoittelut, jos tämä on väärä keskusteluketju. Ja pahoittelut kielioppivirheistä (opettelen suomea jatkuvasti). Ovatko nämä 'mitsurunner'-muutokset pakollisia MXZ-2F53VFHZ Hyper Heating -ulkoyksikölle?

Odotamme tämän MXZ-ulkoyksikön ja kahden LN25-sisäyksikön asennusta muutaman viikon sisällä.

Olen ohjelmistokehittäjä, joten koodin kanssa voin työskennellä ongelmitta. Sähköasennuksista en kuitenkaan tiedä mitään.

Oletan, että minun täytyy odottaa ja katsoa, kuinka yksikkö toimii, kun talvi saapuu. Olisi mukavaa, jos muutoksia ei tarvitsisi tehdä MXZ-yksikköön

Kiitos!

laavumaja

Jäsen
Onko FT25VGHZ:ssa ilmennyt tätä samaa sulatusongelmaa kuin LN25:ssa? Autotalliin oon mietiskellyt ilpin hommaamista.

Talossa mulla on Mitsurunnerilla puukotettu LN25VGHZ2 eikä huvittais hankkia enää toista sulatusvammaista.

puu

Aktiivinen jäsen

Katkokäynniltä vaikuttaa myös mielestäni. Tuossahan pumppu käy aikalailla minimiteholla. Katkokäynnin taajuutta vähentää, jos tuo sisälämpötila-anturin ulos sisäyksiköstä.

Remppari

Jäsen
Onko FT25VGHZ:ssa ilmennyt tätä samaa sulatusongelmaa kuin LN25:ssa? Autotalliin oon mietiskellyt ilpin hommaamista.

Talossa mulla on Mitsurunnerilla puukotettu LN25VGHZ2 eikä huvittais hankkia enää toista sulatusvammaista.
Ainakaan omassa FT25:ssa ei ole esiintynyt hullunkiertoa vaan sulatukset toimivat ihan järkevästi kaikissa sääolosuhteissa (kokemusta nyt kahden talven ajalta). Hyvä pumppu muuten, jos vaan kestää ne pulputusäänet sulatuksen aikana...

wannabe

Aktiivinen jäsen

Mulla samat kokemukset yhdeltä talvelta FT25:stä kuin nimimerkki Rempparilla. FT hoitanut eleettömästi autotallin ylläpitolämmityksen. Asunnon puolen pitää lämpimänä Mitsurunnerilla lastutettu LN25. Varauduin lastuttamaan myös FT:n, mutta eipä sille näy tarvetta olevan.

iro

Vakionaama
Moro,

Pahoittelut, jos tämä on väärä keskusteluketju. Ja pahoittelut kielioppivirheistä (opettelen suomea jatkuvasti). Ovatko nämä 'mitsurunner'-muutokset pakollisia MXZ-2F53VFHZ Hyper Heating -ulkoyksikölle?

Odotamme tämän MXZ-ulkoyksikön ja kahden LN25-sisäyksikön asennusta muutaman viikon sisällä.

Olen ohjelmistokehittäjä, joten koodin kanssa voin työskennellä ongelmitta. Sähköasennuksista en kuitenkaan tiedä mitään.

Oletan, että minun täytyy odottaa ja katsoa, kuinka yksikkö toimii, kun talvi saapuu. Olisi mukavaa, jos muutoksia ei tarvitsisi tehdä MXZ-yksikköön

Kiitos!
Muutoset eivät ole välttämättömiä. Kannattaa seurata pumpun toimintaa talvella. Mikäli pumppu menee hullunkiertoon" (=tekee turhia sulatuksia jopa puolen tunnin välein) Mitsurunnerin käyttöönotto estää tämän ja optimoi sulatustoimintaa myös normaalitilanteessa.

Minulla ei ole tiedossa esiintyykö "hullunkiertoa" 2F53VFHZ ulkoyksikössä tai onko Mitsurunnereita asennettu multi-split laitteisiin.

puu

Aktiivinen jäsen
Ihmettelin tässä kun Mitsurunnerini Wemos D1 Minillä resetoitui aina vartin välein. Itsellänihän tuo lähettää logien MQTT-viestit kotiverkossani olevalle Raspberry Pi:lle. No hommahan oli niin että olin joskus resetoinut kotiverkon reitittimen asetukset, ja se oletuksena jakaa DHCP:tä myös alueelle, johon olen asettanut RasPin IP-osoitteen. Nyt sitten vaimon uusi puhelin nappasi tuon IP:n raspin sijaan, eikä siellä yllättäen ollut MQTT-pavelinta.

No, tämän sain korjattua, mutta totesin että parempi laittaa tuohon Mitsurunneriin isommat reboot_timeout-arvot sekä wifi- että mqtt -komponentteihin. Oletuksenahan tuo tosiaan näyttäisi tekevän resetin, jos 15 minuuttiin ei saada yhteyttä WiFiin tai MQTT-serveriin. Itse asetin tuon reboot_timeoutin nyt reiluksi, eli kuuteen tuntiin, mikä on itselläni myös lämmitysjakson pituuden maksimi (MAX_HEATING_TIME).

Tältä näyttää nyt omassa conffissa:
YAML:
wifi:
  ssid: "my_ssid"
  password: "my_passwd"
  manual_ip:
    static_ip: 192.168.0.xx
    subnet: 255.255.255.0
    gateway: 192.168.0.1
  reboot_timeout: 360min

mqtt:
  broker: 192.168.0.yy
  id: mqtt_client
  username: user
  password: passwd
  topic_prefix: ln25

puu

Aktiivinen jäsen
Liittimistä adapteria varten. Tosiaan aiemmin käyttämääni urosliitintä (1747067-4) ei näyttäisi saavan nykyään kuin 2400 kappaleen erissä. Tilasin koe-erän vaihtoehtoa 7-1747072-4, eli tätä:

Näyttäisi olevan itseasiassa jopa parempi liitin ainakin omaan kyhäämääni adapterimalliin. Värikin on sama kuin LN25 omalla liittimellä. Eli saatavuudessa ei ainakaan vielä ole ongelmia.

Tässä vielä linkit muihin tarvittaviin liitinosiin adapterin omatoimirakentajille:

jns

Tulokas
Hi guys, greetings from Poland. I just wanted to thank you for this project!

I have ducted air conditioner from mitsubishi, heating my newly build 100m2 house. I was so annoyed with defrosts every 40min even when there was no need for that. I had manual switch to prevent these defrosts but it was pain to use it. Then I found mistsurunner!

I really appreciate your work and detailed documentation. Already integrated with my HomeAssistant setup, also added tray heater on same relay. Can't wait for winter (although I hate it :D ).

Tekniikkatulitaloon

Aktiivinen jäsen
We call ducted ac units as "hotel style" as only place you can find those in Finland is in hotels. Are ducted units the way to go in Poland?
I can relate to your past annoyment with bad defrost algorithm as last winter I had 18 year old Mitsubishi that seemed only to defrost and not heat anymore.

iro

Vakionaama
Ihmettelin tässä kun Mitsurunnerini Wemos D1 Minillä resetoitui aina vartin välein. Itsellänihän tuo lähettää logien MQTT-viestit kotiverkossani olevalle Raspberry Pi:lle. No hommahan oli niin että olin joskus resetoinut kotiverkon reitittimen asetukset, ja se oletuksena jakaa DHCP:tä myös alueelle, johon olen asettanut RasPin IP-osoitteen. Nyt sitten vaimon uusi puhelin nappasi tuon IP:n raspin sijaan, eikä siellä yllättäen ollut MQTT-pavelinta.

No, tämän sain korjattua, mutta totesin että parempi laittaa tuohon Mitsurunneriin isommat reboot_timeout-arvot sekä wifi- että mqtt -komponentteihin. Oletuksenahan tuo tosiaan näyttäisi tekevän resetin, jos 15 minuuttiin ei saada yhteyttä WiFiin tai MQTT-serveriin. Itse asetin tuon reboot_timeoutin nyt reiluksi, eli kuuteen tuntiin, mikä on itselläni myös lämmitysjakson pituuden maksimi (MAX_HEATING_TIME).

Tältä näyttää nyt omassa conffissa:
YAML:
wifi:
  ssid: "my_ssid"
  password: "my_passwd"
  manual_ip:
    static_ip: 192.168.0.xx
    subnet: 255.255.255.0
    gateway: 192.168.0.1

mqtt:
  broker: 192.168.0.yy
  username: user
  password: passwd
  topic_prefix: ln25
Hyvä havainto, ihme että kukaan ei ole huomannut tätä aiemmin.
Nykyisellään toimiakseen Mitsurunner siis edellyttää toimivaa wifi- ja mqtt-yhteytä. Kun timeout asetetaan kuudeksi tunniksi pumppua ohjataan tuon ajan (lähes) normaalisti vaikka wifi- tai mqtt- yhteys puutuu.
Pitäisikö tuo muutos tehdä githubiiin ?

jns

Tulokas
We call ducted ac units as "hotel style" as only place you can find those in Finland is in hotels. Are ducted units the way to go in Poland?
I can relate to your past annoyment with bad defrost algorithm as last winter I had 18 year old Mitsubishi that seemed only to defrost and not heat anymore.
No they are not but also split units are not popular for house heating.
When I was building my house I wanted comfort whole year and didn't want multiple units. Friend introduced me "ducted heating" idea and I was hooked. I've got one 5kW unit and 7 ducts and comfort is amazing - no noise and "blowing air". It's great for heating but cooling is important too because last few years in Poland summers are really hot.

puu

Aktiivinen jäsen
Hyvä havainto, ihme että kukaan ei ole huomannut tätä aiemmin.
Nykyisellään toimiakseen Mitsurunner siis edellyttää toimivaa wifi- ja mqtt-yhteytä. Kun timeout asetetaan kuudeksi tunniksi pumppua ohjataan tuon ajan (lähes) normaalisti vaikka wifi- tai mqtt- yhteys puutuu.
Pitäisikö tuo muutos tehdä githubiiin ?
Kyllä sen voisi tosiaan oletukseksi laittaa isommaksi, esimerkiksi 4h, kun tuo oletusmaksimilämmitysaika on 3h. Tärkeämmäksi tässä sovelluksessa näen sen että laite toimii, kuin sen että logeja saadaan.

Näköjään tuota olin itse tutkaillutkin aiemmin, mutta ei tuota siloin pidemmälle pohdittu. Tosin tuolla pohdiskelen HW watchdogin käyttöä tuossa tapauksessa, mutta luulenpa että tekee ihan vaan softabootin.

jns

Tulokas
Tak, możesz domyślnie zwiększyć go, na przykład 4h, gdy domyślny maksymalny czas nagrzewania wynosi 3h. W tej aplikacji ważniejsze jest to, że urządzenie działa, niż uzyskiwanie dzienników.

Najwyraźniej sam to badałem, ale nie myślałem o tym dalej. Chociaż myślę o użyciu stróża HW w tym przypadku, myślę, że po prostu robi softboot.
[URL rozwija się = „prawda”] https://lampopumput.info/foorumi/threads/msz-ln-sulatushuijaus.31223/post-600815[/URL]
Are you using constants from constants.h as they are in github or different values?

laavumaja

Jäsen
LN25 osaa näköjään tehdä turhan sulatuksen ”kesäkelilläkin” vaikka ei olis mitään tarvetta. Ulkolämpötila oli +10°C ja keli kostea. Ulkokennossa oli todella pientä huurretta, joka ei sulanut edes vedeksi asti. Jos jotain positiivistä haluaa hakea, niin potunkeittoporinat oli lievempiä kuin pakkaskeleillä :D

Onko muut huomanneet samaa ilmiötä?

Viimeksi muokattu:

wannabe

Aktiivinen jäsen
Lankesin Home Assistantin hommaamaan ja olis halua saada Mitsurunner sinne myös, mutta ei onnistu. Antaa tällasen ilmon:

1729237234104.png

Mihin kohtaan koodia toi rivi pitäs lisätä?

iro

Vakionaama
Lankesin Home Assistantin hommaamaan ja olis halua saada Mitsurunner sinne myös, mutta ei onnistu. Antaa tällasen ilmon:

katso liitettä 100777

Mihin kohtaan koodia toi rivi pitäs lisätä?
Jos en aivan väärin muista tein Mitsurunnerin siirron IoT-Gurusta Home Assistanttiin määrittelemällä secrets.tiedostossa Mitsurunnerin käyttämään Home Assistantin MQTT-serveriä .

Koodi:
mqtt:
  broker: 192.168.-.-       #homeassistant IP
  username:----         # tähän Home Assistant MQTT käyttäjänimi
  client_id: mitsurunner
  password: -----       # tähän Home Assistant MQTT salasana
  topic_prefix: mitsu

MQTT-integraatio täytyy lisätä ja määritellä Home Assistanttiin( Asetukset --> Lisää Integraatio...).

==> Liikenne menee MQTT-serverin kautta ja api: lisäystä ei tarvita.

Viimeksi muokattu:

Kidov

Jäsen
Itselläni on käytössä sekä Home Assistantin api, että IoT GURU mqtt. En ole päivittänyt Mitsurunneria viime talven jälkeen, enkä ole varma onko tapahtunut muutoksia, mutta itse olen lisännyt platform.yaml tiedoston ensimmäiseksi kohdaksi tuon apin:
Koodi:
#Enable Home Assistant API
api:

# Enable logging to terminal. You can read log messages over wifi
logger:

# Enable WEB-server
web_server:
  port: 80

substitutions:
# Define these values according to your hardware see: https://esphome.io
  platform_type:        'esp8266'
  board_type:           'd1_mini'

Tämän jälkeen Home Assistant löysi Mitsurunnerin itse, eikä muita muutoksia tarvinnut.

iro

Vakionaama
Itselläni on käytössä sekä Home Assistantin api, että IoT GURU mqtt. En ole päivittänyt Mitsurunneria viime talven jälkeen, enkä ole varma onko tapahtunut muutoksia, mutta itse olen lisännyt platform.yaml tiedoston ensimmäiseksi kohdaksi tuon apin:
Koodi:
#Enable Home Assistant API
api:

# Enable logging to terminal. You can read log messages over wifi
logger:

# Enable WEB-server
web_server:
  port: 80

substitutions:
# Define these values according to your hardware see: https://esphome.io
  platform_type:        'esp8266'
  board_type:           'd1_mini'

Tämän jälkeen Home Assistant löysi Mitsurunnerin itse, eikä muita muutoksia tarvinnut.
Tuon ratkaisun etu on että vaikka HomeAssistant on näkyvissä vain kotiverkossa voi Mitsurunnerin tilaa tarkkailla Iot_Gurulla internetin yli.

Toimiakseen Mitsurunner tarvitseeyhteyden johonkn MQTT-serveriin, sen puuttuessa MQTT-time-out laukeaa ja aiheuttaa resetin oletusarvoisesti 15 min välein. Kenties voisi toimia ilman MQTT-yhteyttä jos MQTT time-out otetaan pois käytöstä.

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Meillä HA on näkyvissä verkon ulkopuolelle, ja käytän suoraa HA APIa Mitsurunnerin kanssa. Lisäsin pariin Mitsurunnerin muuttujaan yksiköt ja tilakoneeseen selkolukuiset tilan nimet numeroiden sijaan.

MQTT yhteyttä ei ole mutta nykyisellä koodilla se pitää olla konffattuna, muuten kääntäjä suuttuu.

iro

Vakionaama
Meillä HA on näkyvissä verkon ulkopuolelle, ja käytän suoraa HA APIa Mitsurunnerin kanssa. Lisäsin pariin Mitsurunnerin muuttujaan yksiköt ja tilakoneeseen selkolukuiset tilan nimet numeroiden sijaan.

MQTT yhteyttä ei ole mutta nykyisellä koodilla se pitää olla konffattuna, muuten kääntäjä suuttuu.
Kokeilin tuota omassa ympäristössäni pysäyttämällä MQTT-serverin, ==> Mitsurunner alkoi heti herjata MQTT-puutetta ja alkoi tehdä resettejä 15min välein.
Onkohan sinulla MQTT-määritykset tehty siten että MQTT-yhteys kuitenkin muodostuu vaikka dataa ei oikeasti lähetetä vai mistähän syystä MQTT-timeout ei laukea ? Näkyykö Mitsurunnerin WEB-serverin logeissa mitään MQTT:en liittyvää ?

Lape

Jäsen

Voisitko jakaa koodin noista muutoksista?

iro

Vakionaama
Voisitko jakaa koodin noista muutoksista?
Secrets-tiedostoon kaksi riviä lisää , HomeAssistant API ja MQTT-watchdog disablointi.
Jos IoT_Guru MQTT asetukset ovat oikein, tiedot päivittyvät myös IoT_Gurulle. mutta vaikka MQTT yhteys puuttuu ei watchdog puraise.

Koodi:
api:     # Enable Home Assistant API

mqtt:
  reboot_timeout: 0s       # Disable MQTT-watchdog

broker: iotguru.cloud    # known IPs of iotguru.cloud 116.203.207.226, 195.201.219.208
  username: user short identifier
  client_id: device short identifier
  password: device key

topic_prefix: null    # trace log is not send to IoT Guru server
  log_topic: null       # no trace-logs over MQTT (function is not supported in IoT-Guru)
  discovery: false      # HomeAssistant is not used

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Tässä on oma versioni. Puukotin vielä tänään MQTT:n kokonaan pois päältä.

Huom mulla on käytössä erilliset pinnit dallas antureille. Wemos pysyy linjoilla useita viikkoja, joten ehkä se on jotain auttanut. Hallitsen ESPHome laitteita HA:n ESPHome plugarilla, ja tämän johdosta yamlit on kerätty yhteen tiedostoon. Datat julkaistaan HA:lle yksiköiden kanssa, jolloin loggaus tulee esim lämpötilojen suhteen nättinä graafina eikä string tiloina. HA:lle tulee myös Mitsurunnerin tila järkevänä tekstinä numeron sijaan.

Eli jonkin verran tyypillisestä toteutuksesta poikkeavaa, mutta palvelee mun toiveita.

Edit: siivottu MQTT rippeitä pois ja päivitetty zippi

Liitteet

• mitsurunner_HA_ESPHome_JK.zip
    7,7 KB · Katsottu: 69
Viimeksi muokattu:

Lape

Jäsen
Koodi:
#############################################################################
#########################Sonoff Th Elite display#############################
###            two LCD screens alternate every 5 seconds                  ###
###   heat_exchanger_temp  ###########  Wifi-signal        ##################
###   outdoor_temp         ###########  Dallas error count ##################
### RED LED = POWER #### GREEN LED = Defrost prevention control activated ###
######################## BLUE LED = Pan heater on ###########################

output:
  - platform: gpio
    pin: GPIO16
    inverted: true
    id: red_led

pin: GPIO13
    id: green_led

##### next lines for relay

pin: GPIO15
    id: blue_led

pin: GPIO22       #Bistable relay
    id: GPIO22_pin

pin: GPIO19       #Bistable relay   
    id: GPIO19_pin
#####

display:
  platform: tm1621
  id: tm1621_display
  update_interval: 5s
  cs_pin: GPIO17
  data_pin: GPIO5
  read_pin: GPIO23
  write_pin: GPIO18
  lambda: |-
    static int n = 0;

interval:
  - interval: 10s
    then:
      - lambda: |-
          // Tarkista ulkolämpötila ennen kuin ohjaus suoritetaan
          if (id(outdoor_temp).state <= -10.0) {  // Ulkolämpötila ≤ -10°C
            if (id(G_state) == ST_DEFROSTING_STARTED) {
              id(GPIO19_pin).turn_off();  // Relay ON
              id(GPIO22_pin).turn_on();   // Relay ON
              id(blue_led).turn_on();     // Blue LED ON
            } else {
              id(GPIO19_pin).turn_on();   // Relay OFF
              id(GPIO22_pin).turn_off();  // Relay OFF
              id(blue_led).turn_off();    // Blue LED OFF
            }
          } else {
            // Jos ulkolämpötila on lämpimämpi kuin -10°C, ei tehdä mitään
            ESP_LOGI("outdoor_temp", "Outdoor temperature is above -10°C, no pan heating performed.");
          }

Virittelin tässä oman älyttömyyteni/tekoälyn kanssa tuota pohjavastuksen ohjausta tuohon iro:n tekemään koodipohjaan jota FD/FH malleissa kannattaa harrastaa. Onkos tietäjillä kommenteja/korjauksia tähän? Huomasin lisäksi että THR320D/THR316D on eri pinout releen ohjaukseen. Näytön ohjaus piti ottaa pois että sain menemään läpi, sen voisi ainakin fiksata joku viisaampi. Pakkasrajaa ja viivettä vastukseen voisi kanssa miettiä, että mitä kannattaa laittaa?

Koodi:
id(red_led).turn_on();                                //Keep POWER-led ON
    if (id(gpio_relay).state) id(green_led).turn_on();    //Relay ON, turn green_led ON
    else id(green_led).turn_off();                        //Relay OFF, turn red_led OFF

if (n == 0) {
       n = 1;
       it.printf(0, "%.1f", id(heat_exchanger_temp).state);
       it.display_celsius(true);
       it.printf(1, "%.1f", id(outdoor_temp).state);
       it.display_humidity(false);
       }
     else {
       n = 0;
       it.printf(0, "%.1f", id(wifi_signal_dbm).state);
       it.display_celsius(false);
       it.printf(1,"%.1i", id(outdoor_temp_errors)+ id(heat_exchanger_temp_errors));
       }

THR320D:

GPIO #Component
GPIO00Button 1
GPIO01None
GPIO02None
GPIO03None
GPIO04Relay 3
GPIO05TM1621 DAT
GPIO09None
GPIO10None
GPIO12None
GPIO13Led_i 2
GPIO14None
GPIO15LedLinki
GPIO16Led_i 1
GPIO17TM1621 CS
GPIO18TM1621 WR
GPIO19Relay_b 1
GPIO20None
GPIO21None
GPIO22Relay_b 2
GPIO23TM1621 RD
GPIO24None
GPIO25User
GPIO26None
GPIO27Output Hi
GPIO6None
GPIO7None
GPIO8None
GPIO11None
GPIO32None
GPIO33None
GPIO34None
GPIO35None
GPIO36None
GPIO37None
GPIO38None
GPIO39None

THR316D:

GPIO #Component
GPIO00Button 1
GPIO01None
GPIO02None
GPIO03None
GPIO04Relay 2
GPIO05TM1621 DAT
GPIO09None
GPIO10None
GPIO12None
GPIO13Led_i 2
GPIO14None
GPIO15LedLinki
GPIO16Led_i 1
GPIO17TM1621 CS
GPIO18TM1621 WR
GPIO19None
GPIO20None
GPIO21Relay 1
GPIO22None
GPIO23TM1621 RD
GPIO24None
GPIO25User
GPIO26None
GPIO27Output Hi
GPIO6None
GPIO7None
GPIO8None
GPIO11None
GPIO32None
GPIO33None
GPIO34None
GPIO35None
GPIO36None
GPIO37None
GPIO38None
GPIO39None

Tulikohan liikaa tavaraa yhteen viestiin.

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Onko jotain syytä miksi pohjavastuksen katkaisevaa relettä pitäisi ohjata eri logiikalla kuin sulatushuijausrelettä?

wannabe

Aktiivinen jäsen
. Pakkasrajaa ja viivettä vastukseen voisi kanssa miettiä, että mitä kannattaa laittaa?

Mä ranetin aina päällä olevaan sulatuskaapeliin virityksen, jolla kaapeli (75W) kytkeytyy sulatuksen yhteydessä päälle 15 minuutiksi riippumatta ulkolämpötilasta. Kaapelin päällä olo maksoi viime talven sulatuksilla 2 euroo. Pakkasrajalla ei siis kovin merkittävästi pääse vaurastumaan.

puu

Aktiivinen jäsen
Onko jotain syytä miksi pohjavastuksen katkaisevaa relettä pitäisi ohjata eri logiikalla kuin sulatushuijausrelettä?
Muistaakseni kennolta tihkuu sulatusvettä vielä siinä vaiheessa kun sulatushuijausrele on jo kääntynyt päälle. Kai se vastuskin hetken pysyy lämpimänä sen jälkeen, mutta varmempaa olisi varmaan antaa sen olla hivenen pitempään sähköissä. Tämä toki mutua kun itselläni ei tuota erillisen vastuksen ohjausta ole. Kokeilemallahan sekin selviää.

iro

Vakionaama
Koodi:
######################## BLUE LED = Pan heater on ###########################

output:

##### next lines for relay

pin: GPIO15

#####

display:
  data_pin: GPIO5
    static int n = 0;

interval:
    then:
          // Tarkista ulkolämpötila ennen kuin ohjaus suoritetaan
          if (id(outdoor_temp).state <= -10.0) {  // Ulkolämpötila ≤ -10°C
            if (id(G_state) == ST_DEFROSTING_STARTED) {
              id(blue_led).turn_on();     // Blue LED ON
            } else {
              id(blue_led).turn_off();    // Blue LED OFF
            }
          } else {
            // Jos ulkolämpötila on lämpimämpi kuin -10°C, ei tehdä mitään
            ESP_LOGI("outdoor_temp", "Outdoor temperature is above -10°C, no pan heating performed.");
          }

Virittelin tässä oman älyttömyyteni/tekoälyn kanssa tuota pohjavastuksen ohjausta tuohon iro:n tekemään koodipohjaan jota FD/FH malleissa kannattaa harrastaa. Onkos tietäjillä kommenteja/korjauksia tähän? Huomasin lisäksi että THR320D/THR316D on eri pinout releen ohjaukseen. Näytön ohjaus piti ottaa pois että sain menemään läpi, sen voisi ainakin fiksata joku viisaampi. Pakkasrajaa ja viivettä vastukseen voisi kanssa miettiä, että mitä kannattaa laittaa?

Koodi:
    if (id(gpio_relay).state) id(green_led).turn_on();    //Relay ON, turn green_led ON
    else id(green_led).turn_off();                        //Relay OFF, turn red_led OFF

if (n == 0) {
       n = 1;
       }
     else {
       n = 0;
       }

THR320D:

GPIO #Component
GPIO00Button 1
GPIO01None
GPIO02None
GPIO03None
GPIO04Relay 3
GPIO05TM1621 DAT
GPIO09None
GPIO10None
GPIO12None
GPIO13Led_i 2
GPIO14None
GPIO15LedLinki
GPIO16Led_i 1
GPIO17TM1621 CS
GPIO18TM1621 WR
GPIO19Relay_b 1
GPIO20None
GPIO21None
GPIO22Relay_b 2
GPIO23TM1621 RD
GPIO24None
GPIO25User
GPIO26None
GPIO27Output Hi
GPIO6None
GPIO7None
GPIO8None
GPIO11None
GPIO32None
GPIO33None
GPIO34None
GPIO35None
GPIO36None
GPIO37None
GPIO38None
GPIO39None

THR316D:

GPIO #Component
GPIO00Button 1
GPIO01None
GPIO02None
GPIO03None
GPIO04Relay 2
GPIO05TM1621 DAT
GPIO09None
GPIO10None
GPIO12None
GPIO13Led_i 2
GPIO14None
GPIO15LedLinki
GPIO16Led_i 1
GPIO17TM1621 CS
GPIO18TM1621 WR
GPIO19None
GPIO20None
GPIO21Relay 1
GPIO22None
GPIO23TM1621 RD
GPIO24None
GPIO25User
GPIO26None
GPIO27Output Hi
GPIO6None
GPIO7None
GPIO8None
GPIO11None
GPIO32None
GPIO33None
GPIO34None
GPIO35None
GPIO36None
GPIO37None
GPIO38None
GPIO39None

Tulikohan liikaa tavaraa yhteen viestiin.
Tein koodiin joitakin muutoksia...

* Lisäreleen ohjaus käyttää stauksen sijaan gpio-releen tilaa. ==> lisärelettä voi ohjata WEB-liittymästä gpio-releohjauksella (=helpottaa testausta)
* Lisäsin säädettävän "pitoviiveen" joka määrittää kuinka kauan lisärele pidetään ON gpio-releen mentyä OFF-tilaan.
* Vaihdon "blue"- ja "green"-LEDien merkitykset.
* Myös näyttö pelittää.

Toiminta hyvin pikaisesti pöytätestattu. Testiä varten lämpötilaraja on 30 astetta ja pitoviive 20s. Oikeassa toiminnassa voisivat olla esim -3 ja 5 min?

Koodi:

output:

pin:
      number: GPIO15
      ignore_strapping_warning: true

#### next lines for relay

#####

display:
  data_pin:
    number: GPIO5
    ignore_strapping_warning: true
    static int n = 0;

if (id(gpio_relay).state) id(blue_led).turn_on();    //Blue LED ON if defrost_prevention_Relay is ON
    else id(blue_led).turn_off();

if (n == 0) {
       n = 1;
       }
     else {
       n = 0;
       }

interval:
    then:
         static int pitoviive = 0;
           // aseta ulkolämpötilaraja ja pitoviive
           if ((id(gpio_relay).state) && (id(outdoor_temp).state <= 30 )) {
              pitoviive = 2;  //keep relay ON piotoviive*10s after gpio_relay goes OFF
              id(green_led).turn_on();     // Green LED ON
            }
          else {
              if (pitoviive-- == 0) {
                 id(green_led).turn_off();    // Green LED OFF
                 }
          }

Viimeksi muokattu:

iro

Vakionaama
.Pakkasrajaa ja viivettä vastukseen voisi kanssa miettiä, että mitä kannattaa laittaa?
Minulla FD:ssä pohjavastuksen ohjauksen pakkasraja on -4C, Lämmitys alkaa jotakuinkin sukatuksen alkaessa ja päättyy viitisen minuuttia sulatusvaiheen loppumisen jälkeen. Noilla ehdoille toiminut ongelmitta monta talvea

iro

Vakionaama
@Lape ,
Huomasin että Sonoff käy melko kuumana kun siinä pyörii pohjavastuksen ohjauksen sisältävä softa. Syy tähän on bistabiilin releen kelan ottama 1W teho.
Koska bistabiili rele tarvitseen ohjausvirtaa vain tilan muutokseen, muokkasin koodia (=lisätty muutama koodirivi loppuun.) siten että releelle annetaan vain 300ms ohjaus 10 sekunnin välein, muun ajan releen kela on virrattomana.
Lääke tepsi lämpenemiseen.

Koodi:
interval:
    then:
         static int pitoviive = 0;
           // aseta ulkolämpötilaraja ja pitoviive
           if ((id(gpio_relay).state) && (id(outdoor_temp).state <= 30 )) {
              pitoviive = 2;  //keep relay ON piotoviive*10s after gpio_relay goes OFF
              id(green_led).turn_on();    // Green LED ON
            }
          else {
              if (pitoviive-- == 0) {
                 id(green_led).turn_off();   // Green LED OFF
                 }
          }

- delay: 0.3s
           id(GPIO19_pin).turn_off();      // Bisatbile relay,
           id(GPIO22_pin).turn_off();      // does not need constant current to the relay coil

Viimeksi muokattu:

puu

Aktiivinen jäsen
Eikö tuo kannattaisi ohjelmoida kokonaan niin, että ohjausvirtaa annetaan ainoastaan tilanmuutoksissa. Vai onko tuolla 10s intervallilla ajatus varmistaa, että rele on oikeassa tilassa?

Back
Ylös Bottom