MLP:n säädöt ja asetukset

Lappanen

Hyperaktiivi
Voihan tuota itse koittaa ruuvarilla vääntää asennosta toiseen, jos herkistyisi ja alkaisi taas pelittää. Jos ei siis ole moottorissa vika, vaan siinä venttiiliosassa = jumissa.

Osaatko sanoa, mistä päin venttiili löytyy? Täytyy ensin kokeilla herkistelemällä, 500-600€ menee sen vaihtoon kuitenkin.
1000030475.jpg

pökö

Kaivo jäässä
Voisi olla tuo ympyröity, niitä lienee 2 kpl.

Liitteet

• Screenshot_20241023-182108-795.png
    Screenshot_20241023-182108-795.png
    760,3 KB · Katsottu: 107

VesA

In Memoriam
Joo tämä todennäköisesti nyt vikana, lämpötila laski, kun pudotti käyttöveden lämpötilaa 30 asteeseen. Mitä vaihtoventtiili ja työt maksaneet, onko kohtalotovereita? Sain yhden tarjouksen, joka vaikuttaa suht arvokkaalta.
Vaihdoin itse vaihtoventtiilin muovisen sielun, tässä tapauksessa MLP on Vaillant. Pienen verkkotutkistelun jälkeen tunnistin vaihtoventtiilin Honeywell-merkkiseksi. Sielu maksoi jotain 45e Italiasta tilaten ja sen mukana tuli vaihtoon tarvittava 'erikoistyökalu' joka siis oli sielun irrottamiseen sopiva peltiavain. Työ vei ehkä 10 minuuttia, vettä kyllä tuli jokunen litra lattialle vaikka sulut olivat kiinni. Eise venttiilin runko juuri rikki mene.

Toinen juttu sitten on jos venttiilin ohjausmoottori on rikki. Sellainen maksaa tuohon Honeywelliin pari sataa.

VesA

In Memoriam
Voisi olla tuo ympyröity, niitä lienee 2 kpl.
Näyttää aika samalta kuin tuo Vaillantin Honeywell. Jos se on sellainen tuo harmaa ohjausmoottori on muoviklipseillä kiinni, sen saa siitä irti ilman työkalua. Alta löytyy tappi jonka pitäisi liikkua ylösalas, en muista kuinka jäykkä se on 'ehjänä', siellä on jousi. Kannattaa ensin kaivaa se ohjausmoottori ulos ja kurkata sisään, siellä on pieni sähkömoottori ja pieniä muovisia rattaita jotka ovat voineet hajota kun ovat väkisin yrittäneet painaa jumittunutta tappia.

Miksi siellä pitäisi olla kaksi vaihtoventtiiliä ?

fraatti

Hyperaktiivi
Otappa kuva siitä kikkareen päältä.
Tuon kuvan mitä tuosta aikaisemmin oli, arpoisin että sieltä voi löytyä tuollainen.

Ei miksikään mutta niitä voisi olla kaksi
Yksi kaikissa "vaihtoventtiilikoneissa" on tyypillisesti. Tähän poikkeus on varaajaton kone Viessmann 300-g, jossa ei ole vaihtoventtiiliä vaan sama toiminto hoidetaan kahdella eri kiertovesipumpulla.

fraatti

Hyperaktiivi
Noita venttiileitä näyttääkin olevan aika monta mallia...
Joo, näinhän niitä on. Tuossa on vastaavasta koneesta sisukset ja siinä näkyy tuo punainen tarra, josta saa hiukan lisää vinkkiä osan mallista.

Uudemmissa koneissa on sitten kiertovesipumppu ja tuo venttiiliyhdessä. Ja niissä vasta vikoja onkin.

1729714077943.png

Lototaan sittenkin tuollaista osaa. Punaisen tarran puolesta tuo sopisi.

Kiitos vastauksista kaikille, vaihdatin putkiliikkeellä tuon venttiilin ja moottorin, 560€ tuli kustantamaan. Moottori oli kuulema ehjä, jätin vanhan varaosiksi, jos sattuu tämä uusi hajoamaan. Jos menee vielä uudestaan venttiili rikki, niin vaihdan kyllä sen sisälmyksen itse, sen verran helppo homma näkyi olevan napata venttiili pois ja uusi tilalle, että eiköhän tuosta itsekin selviä ja säästää sen 500€.

Kooo

Jäsen
Uusimmissa on ollut 16 sivua, mutta ohjekirjan mukaan vain 14 eli kai tuohonnon sitten muutoksia tullut.
"Display version"

Liitteet

• Screenshot_20241120_214045_Photo Editor.jpg
    Screenshot_20241120_214045_Photo Editor.jpg
    501,9 KB · Katsottu: 62

Espejot

Hyperaktiivi
Uusimmissa on ollut 16 sivua, mutta ohjekirjan mukaan vain 14 eli kai tuohonnon sitten muutoksia tullut.
"Display version"
Tosahan ei ole ohjelmistoversiota?
Edit: onko display versio ohjelmiston versionumero vai raudan versio? Mulla on itse asiassa 9240R2 eli se taitaa olla softaversio. Ompa hassusti ilmaistu asia... kyseessä lienee käännösvirhe ruotsinkielestä.

Viimeksi muokattu:

Kooo

Jäsen
Minulla oli tuon R7-päivityksen jälkeen kone käynnistynyt uudestaan syyttä lähes päivittäin. Siksi otin nyt tuon edeltävän version kokeiluun.

Kooo

Jäsen
Minulla oli tuon R7-päivityksen jälkeen kone käynnistynyt uudestaan syyttä lähes päivittäin. Siksi otin nyt tuon edeltävän version kokeiluun.
9699R5-ohjelmistollakin laite käynnistyy uudelleen 3 vrk välein. Merkillistä. Minkähän version seuraavaksi laittaisi ajoon.
Aikaa sitten kone buuttasi usein, kun oli kytkettynä verkkoon piuhalla. Otin irti ja tuo auttoi. Ei ole sen jälkeen ollut verkossa.

Kooo

Jäsen
Sain Niben tuesta vastauksen. Epäili liukukytkimen huonoa kontaktia ja tuohon koskemallahan laite sammui. Katsotaan, auttaako pelkkä napin liikuttelu.

Kooo

Jäsen
Oma mutu ja huollonkin mielipide oli, ettei liukukytkin voi olla vialla ja oireilla tasaisesti 3pv välein buuttauksena.
Nollasin kaikki asetukset ja nyt on pysynyt käynnissä toista viikkoa. Seuraillaan.
Sain Niben tuesta vastauksen. Epäili liukukytkimen huonoa kontaktia ja tuohon koskemallahan laite sammui. Katsotaan, auttaako pelkkä napin liikuttelu.

Espejot

Hyperaktiivi
Saa heittää tämän johonkiin muualle jos ei sovi tähän. Maalämpöpumppu nibe s1255 1,5/6 kWh lattiapiirin menoveden säätäminen.
Olen huomannut seuraavaa jos nostan 30%-40% pumpun lattiapiiri min virtausta voin ajaa konetta alhaisemmalla lämpökäyrällä taas jos lasken min 30% pumpun tehon niin joudun nostamaan lämpökäyrää jonkun verran ylöspäin. Tämä S tykkää pienentää takaisin virtausta niin pieneksi kuin voi. Siis kysymys kuinka säätää pumppu pieni deltta t vai suuremmalla lämpökäyrällä ja pumpun virtaus pienellä ?
Kasvata lämmönjakoasetuksissa dT. Mulla F1255 kiertovesipumppu pysyy nyt aika lähellä mitoitusta. Aikasemmin himmaili plussakeleillä.

Espejot

Hyperaktiivi
siis meinaatko että nostan vähän lämpökäyrää ylöspäin.
En.

Tarkoitan että muutat lämmitysjärjestelmän virtausasetuksia. Asetuksissä määritellään mitoituslämpötila (MUT) ja dT ko lämpötilassa. Minulla MUT -26C ja ldT uokkaa 6C. Luvut voi arpoa kohdalleen suunitelmista mutta niitä joutuu todenäköisesti hienosäätämään. Aikaisemmin säätö oli levoton mutta nyt on pysynyt aika satbiilina, ehkä jopa liian.

Liitteet

• 1739816667756.png
    1739816667756.png
    47 KB · Katsottu: 55
En.

Tarkoitan että muutat lämmitysjärjestelmän virtausasetuksia. Asetuksissä määritellään mitoituslämpötila (MUT) ja dT ko lämpötilassa. Minulla MUT -26C ja ldT uokkaa 6C. Luvut voi arpoa kohdalleen suunitelmista mutta niitä joutuu todenäköisesti hienosäätämään. Aikaisemmin säätö oli levoton mutta nyt on pysynyt aika satbiilina, ehkä jopa liian.
Kiitos kävin katsomassa valikkoa on noi mulla lattia lämmitys ja valittu -26astetta ,mutta MUT ei ole kuin teho valittavissa. Voi olla toi säätö alue jossain muualla.

Espejot

Hyperaktiivi
Kiitos kävin katsomassa valikkoa on noi mulla lattia lämmitys ja valittu -26astetta ,mutta MUT ei ole kuin teho valittavissa. Voi olla toi säätö alue jossain muualla.
Siellä pitäisi olla täppä "Omat asetukset" tms... valitse se niin tulee lisää valintoja.

Espejot

Hyperaktiivi
Mitenkäs Nibe F sarjalaisesta sasi käyttöveden tehtyä pelkillä vastuksilla? Onnistuuko tilan laukaisemaan releellä?

Edit: täppä "vain lisäys" päälle niin toimii. Täytyy sanoa että Niben estojen ohjelmointi on epähavainnollinen.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
?Kysytään vielä näin. miten Nibe ottaa vastukset käyttöön käyttäveden teossa jos asetan luksuksen vaikka 65C? Tuleeko se jonkun dT mukaan vai vastukset päälle jossakin kiinteässä lämpötilassa

T76

Aktiivinen jäsen
Gebwell Aries käyttää aina vastuksia, jos veden lämpötilaksi laittaa > 55. Siihen asti saa kompuralla. Ja tosiaan jos vastukset on estänyt asetuksista, jää masiina jumiin käyttövesiasentoon. Mukavuus-asetuksella niinikään tekee vastuksella loput. Yli 60-asteista ei edes saa tehtyä.

Lappanen

Hyperaktiivi
?Kysytään vielä näin. miten Nibe ottaa vastukset käyttöön käyttäveden teossa jos asetan luksuksen vaikka 65C? Tuleeko se jonkun dT mukaan vai vastukset päälle jossakin kiinteässä lämpötilassa
Varmaan muukin merkkaa, mutta ainakin kuumakaasun, meno ja paluuveden lämmöt laukaisee kompurasuojan päälle. Olettaisin että ennen tai viimeistään noissa lämmöissä otetaan jo vastuksia avuksi.

Kuumakaasulämpöraja ei ole kaikissa sama, mutta kokemuksen mukaan huitelee siinä 100-105 asteessa.

Menolämpö kompuralle taisi olla maks 63 tai 65.

Paluulle 58, jos nyt oikein muistin.

Espejot

Hyperaktiivi
Tässä nyt tulee se Niben käyttiksen akilleen kantapää - ihan hyvä käyttis mutta toimintalokikkaa ei ohjeiss avat ja asetuksissa on puutteita. Esim kompuralla 50C ja siitä eteenpäin vastuksilla ja rajat asetettavissa.

Sitten, voiko F-sarjaa ohjata modbussilla? Esim kompuraa pois päältä ja päälle... joku kallis kikkare on olemassa mutta mitä sillä voi tehdä...

Viimeksi muokattu:

juhanahm

Aktiivinen jäsen
Gebwell Aries käyttää aina vastuksia, jos veden lämpötilaksi laittaa > 55. Siihen asti saa kompuralla. Ja tosiaan jos vastukset on estänyt asetuksista, jää masiina jumiin käyttövesiasentoon. Mukavuus-asetuksella niinikään tekee vastuksella loput. Yli 60-asteista ei edes saa tehtyä.
Mitäs lämpötilaa meinaat. Minulla käyttövesi saa tippua 43 jonka jälkeen nostaa sen 56,7 asteeseen (app in koti etusivulla siis tuo käyttöveden lämpötila juuri nyt). Ainakin ekoissa softaversioissa legionella tappo tehtiin kompuralla, joka saattoi aiheuttaa hälytykset/vikatilan kerran kahdessa kuukaudessa. Minulla tuo legionella tappo ei ole päällä. Vastusten sulakkeet ovat nollilla, jotta eivät mene vahingossa tai salaa päälle.

Lappanen

Hyperaktiivi
Tässä nyt tulee se Niben käyttiksen akilleen kantapää - ihan hyvä käyttis mutta toimintalokikkaa ei ohjeiss avat ja asetuksissa on puutteita. Esim kompuralla 50C ja siitä eteenpäin vastuksilla ja rajat asetettavissa.

Sitten, voiko F-sarjaa ohjata modbussilla? Esim kompuraa pois päältä ja päälle... joku kallis kikkare on olemassa mutta mitä sillä voi tehdä...
Modbussilla kait voi ohjata vähän kaikkea Nibessä, mutta ei ole modbusiin tullut tutustuttua.

Niben AUX:lla voi ohjata myös muutamaakin asiaa. En tätäkään ole kokeillut, mutta vastuksilla voisi saada käyttöveden lämpiämään kun yhdellä AUX:lla estää kompuran ja toisella käskee tilapäisen luksuksen päälle. AUX:ien ohjaus sitten termarin perään joka haistelee varaajan lämpötilaa ja kytkee AUX-ohjauksen päälle kun varaaja on vaikka tuon 50C. Vähän karvalakkimalli, mutta saattaa toimia.

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Täytyy testata milloin sähkövastukset tulee apuun... ainakin 59C menovesi menee kivutomasti kun kuumakaasu on 94C mutta taitaa tulla tossa kohtaa hälytys kuumasta menovedestä. Täytynee sallia vastukset ja katsoa missä vaiheessa ne tulee apuun.

Janos

Vakionaama
Viessmann tekee 60 asteeseen ainakin ilman ongelmia käyttöveden, kerran viikossa nostaa tuohon muuten 50 lämmöt.
Pitäisi vaan katsoa että saako jollain tulolla ohjattua niin että kun paneelit tuottaa tarpeeksi niin tekisi lämmöt pelkästään vastuksilla

Back
Ylös Bottom