Aurinkosähköjärjestelmien päivittäiset tuotot / teho

dbwarrior

Vakionaama
Päivän kuva arvoitus:
1747761405793.png

Arvaako kukaan mikä stuntti onnistui tuossa 16-19 välillä niin ettei ostosähköä käytännössä kulunut ? :)

Liitteet

• 1747761261504.png
    1747761261504.png
    120,6 KB · Katsottu: 33

Arisoft

Hyperaktiivi
Arvaako kukaan mikä stuntti onnistui tuossa 16-19 välillä niin ettei ostosähköä käytännössä kulunut ? :)
Hmm.... latasit autoa niin että meni omakäytöön. Itsellä päivän käyrät meni näin
1747763528537.png

Punainen on auton laturi. Sininen ja vihreä kaksi muuta vaihetta, joissa lämmittimiä. Harmaa verhokäyrä on kokonaisenergia. Käytännössä yhtään ei mennyt myyntiin eikä ostoon kun vartin tase nollautui aina sopivilla kulutuksilla. Auton lataus loppui kuin lähdin ajellulle. Sillä aikaa systeemi lämmitti kattilavettä ja kellaria jos kattila menee liian lämpimäksi.

K

korsteeni

Vieras
.........Sillä aikaa systeemi lämmitti kattilavettä ja kellaria jos kattila menee liian lämpimäksi.
minulla kellarista on aivan toisenlainen käsitys ja käytännössäkin täysin erilainen toimintaperiaate.
meillä pyritään kellari pitämään niin kylmänä että tuotteet siellä säilyvät. se on helppoa kun luonnon oma toiminta hoitaa sen minun tekemättä mitään kun vain muistaa pitää ovet suljettuna kesällä sekä talvella. tämä on sitä ilmaista energiaa, sopiva lämpötila ympäri vuoden.
suomessa on muuten ilmaista jääkaappilämpötilaa ilman kellariakin puolenvuotta, harva hyödyntää tätä ominaisuutta

Arisoft

Hyperaktiivi
minulla kellarista on aivan toisenlainen käsitys ja käytännössäkin täysin erilainen toimintaperiaate.
meillä pyritään kellari pitämään niin kylmänä että tuotteet siellä säilyvät. se on helppoa kun luonnon oma toiminta hoitaa sen minun tekemättä mitään kun vain muistaa pitää ovet suljettuna kesällä sekä talvella. tämä on sitä ilmaista energiaa, sopiva lämpötila ympäri vuoden.
suomessa on muuten ilmaista jääkaappilämpötilaa ilman kellariakin puolenvuotta, harva hyödyntää tätä ominaisuutta
Minulla on kellarikerroksessa vain yksi eristetty huone, joka pysyy viileämpänä, mutta ei siitä jääkaapiksi silti olisi. Kun tuota lämmittää kesän ilmaisella aurinkoenergialla niin se on pysynyt lämpimänä pitkälle talveen asti ja sitä kautta vähentää asuinkerroksen lämmitystarvetta.

jarkko_h

Vakionaama
No ei ihan noin noloa.
Tuossa onnistui ekaa kertaa saunoa ilman ostosähköä pilari kiukaalla :)
Eihän se näillä hinnoilla ole euroina iso juttu mutta psykologisesti iso juttu tällaiselle tosi harrastajalle :)
Paneelisähköllä tulee lempeämmät löylyt.

Täällä 1.5. - 20.5 tuotto 341 kWh ja omakäyttö 86%

Lattiat lämpiävät valoisina kuukausina yleensä aurinkovoimalla kun lämmityksen nousu silloin keskipäivälle ajastettuna. Lisäksi LVV lämpiää shelly -releen avustuksella aurinkotehon noustessa tarpeeksi ylös. Aamulla ja illalla lorahtaa yleensä harmillisesti hitusen myyntiin, toisaalta silloin usein hinta vähän koholla keskipäivän nollahintojen sijaan.

Viimeksi muokattu:

dbwarrior

Vakionaama
Hyvät prosentit. Onko arviota minkä verran tuotannolle tulee about euromääräisesti arvoa ?
Itse olen etuoikeutettu ja saan harrastaa Elenian verkossa joten takuu tuotto on se 8,8snt per kwh :)
Toukokuun ekat 22päivää tuottanut euromääräisesti jo 55euroa. joten koko kuukaudesta voisi irrota se 75eur

jarkko_h

Vakionaama
Hyvät prosentit. Onko arviota minkä verran tuotannolle tulee about euromääräisesti arvoa ?
Itse olen etuoikeutettu ja saan harrastaa Elenian verkossa joten takuu tuotto on se 8,8snt per kwh :)
Toukokuun ekat 22päivää tuottanut euromääräisesti jo 55euroa. joten koko kuukaudesta voisi irrota se 75eur

Toukokuun ekan 20 päivän tuotannon arvo 24,2 euroa:
Oman käytön arvo 22,3 euroa
Myydyn sähkön arvo 1,9 euroa

Oman käytön arvossa on huomioitu myös vero ja siirtohintasäästöt ja myynnin arvossa Helenin rokottama 0,3 senttiä/kWh.

CO säästö kyseisellä ajanjaksolla (Suomen kulutetun/tuotetun sähkön ka päästöillä) on ollut vaivaiset 8 kg. Vertailun vuoksi samassa ajassa pihalla oleva vaahtera on sitonut enemmän hiiltä kasvaessaan kuin paneelit säästäneet. Revin mieluummin paneelit katolta kuin kaadan vaahteran tai muita puita pihalta.:)

---
Yhteenveto:
Paneelini katolla rahallisesti ja ympäristön kannalta puuhastelua. Nollatuloksesta huolimatta silti kiva harrastus.

--- lisähuomio
Vaihtoehtokuluna vesilämmitys yöllä tai keskipäivällä 13-15 antaisi ilman paneeleja lähes saman kulun/kWh vaikka yöllä siirtomaksu alempi. Keskipäivällä sähkö on ollut yötä halvempaa ja käytännössä kokonaiskulu sama siirtomaksuerosta huolimatta.

Luukku

Vakionaama
Eilisestä pilveilystä huolimatta 28kWh. Hienosti tuo HA:n Balance Neto osaa tuon netotuksen. Nyt näkyy myyntiin meneväkin reaaliaikaisena.
Kaikki luvut täsmää nyt datahubin kanssa.

Liitteet

• IMG_5599.jpeg
    IMG_5599.jpeg
    58,1 KB · Katsottu: 55
  • IMG_5598.jpeg
    IMG_5598.jpeg
    86,6 KB · Katsottu: 54

wabbo

Tulokas
Balance netolla helpoin. Saahan sen myös apureilla tehtyä, mutta itse en osannut niin hyvin, että olis lukemat täsmännyt datahubiin. Nyt täsmää.
Sain laitettua. Harmi vain että hukkasi energia sivulta vanhat kulutus historian kun vaihtoi sensorit sinne. Täytyy nyt seurailla täsmääkö datahubiin

Luukku

Vakionaama
Sain laitettua. Harmi vain että hukkasi energia sivulta vanhat kulutus historian kun vaihtoi sensorit sinne. Täytyy nyt seurailla täsmääkö datahubiin
Mulla kyllä sinne ilmestyy P1 meterin lukemat, kun lisää sen sensoriksi. Eli voi pitää molempia sensoreita näkyvissä, jos haluaa.

jarsal

Tulokas
Itselläni kuluu sähköä...paljon, sanotaan pyöreästi 25000 kWh. Rintamamiestalo, sähkölämmitys, blugin-auto. Jonkin verran lämmitän pönttöuunia, puulämmitteinen sauna. Kaksi ilmalämpöpumppua.

Vuodenvaihteessa päättyi kiinteä sähkösopimus ja tuumailin ensimmäistä kertaa pörssisähkösopimusta, koska kiinteähintainen oli silloin liki 9 snt/kWh. Löysin älykkäät releet ja automaation ja valitsin pörssisähkön. Tammi-maalis pääsin niiden avulla 3 - 4 snt hintahaarukkkaan. Aiheesta innostueena perustin parin kaverin kanssa yrityksen www.alywatti.fi. Samaisesta syystä hommasin maaliskuussa itselleni paneelit akuston kera ja lisäsin ne automaatioon. En suuremmin miettinyt takaisinmaksuaikaa, into oli sen verran kova. Ajattelin että labraillaan nyt ensin ja katsotaan sitten kuinka miehen käy.

Tähän liittyen loin tämän viestiketjun, koska halusin tietää, mitä jengi ajattelee tästä aiheesta ja minkämoisiin omavaraisuusasteisiin on päästy, koska se yksi osa-alue, jota automaatioilla pyrin maksimoimaan. Toinen on ostoenergian hinnan minimointi ja kolmas myyntienergian hinnan maksimointi. Ja joo, tunnustan, mainosmielessäkin kyllä.

Mulla tuo omavaraisuus on tosiaan yli 90%. Tähän pääsen mainitsemallani kokonaisuudella. Kommenttien perusteella omavaraisuus ilman akkua puolet tuosta.

Kuormaohjauksessa lämmitys, käyttövesi, ILPit, autonlataus, pesukoneet.

Aurinkovoimalan mitoituksen tein puolipilvisen kelin mukaan. Paneelit 9,5 kW, akku 10 kWh, invertteri 11 kW. Tuotto on nyt ollut välillä 10 - 70 kWh / päivä. Talon kulutus näin lämmityskauden ulkopuolella 30 - 50 kWh.

Koko paketti on kustantanut 11 k€. Karkeasti akusto 4 k€, paneelit + invertteri 6 k€, kuormanhallinta+automatisointi 1 k€.

Koko paketin labrauksen tuloksia tähän mennessä eli huhti - touko:

Sähköenergian kokonaiskulutus / kk: 1000 -1500 kWh
Ostoenergia/ kk: 100 - 150 kWh
Myyntienergia / kk: n. 300 kWh (kelit ei oo ollu esim nyt toukokuussa mitenkään erityisen aurinkoiset ,muttei nyt huonotkaan)

1748327770747.png

Alkuvuosi tammi-maalis pelkällä kuormanhallinnalla, huhti-touko aurinkopaneelit mukana:

Unohdan kiinteät maksut ja teen vertailun ainoastaan siirrolle ja energialle. Suhteutan nämä siihen, ettei minulla olisi kuormanhallintaa eikä aurinkovoimalaa ja olisin valinnut kiinteän sopparin, sanotaan nyt hintaan 8 snt/kWh.

tammi: 2300 kWh, säästö 4 snt/kWh = 92 €
helmi: 2900 kWh, säästö 4 snt/kWh = 116 €
maalis: 1700 kWh, säästö 4 snt/kWh = 68 €

huhti: kokonaiskulutus 1300 kWh joka ostettuna ja siirrettynä olisi maksanut 195 €. Verkosta ostin 120 kWh joka maksoi siirrettynä 13 €, loput paneeleista. Verkkoon möin sähköä 280 kWh ja tienasin 5 €. Maksettavaa jäi siis 8 € eli vertailuna jäin plussalle 187 €.

touko tähän mennessä: on pitkälti kopio huhtikuusta, plussalla tähän mennessä 175 €.

Yhteensä tammi-touko: 9500 kWh, säästö 638 €

Ennustus loppuvuodesta:

Tämä on vain ravistus, mutta mennään sillä.

Kesäkuu: 1300 kWh, säästö 150 €.

Puoli vuotta(tammi-kesä): 10800 kWh, 788 €

2 x puoli vuotta: 21600 kWh, 1576 €

Tuohon päälle 2000 kWh akkusähkön ostomyyntiä 10 snt voitolla.

Yhteensä: 23600 kWh, 1776 €, kun omavaraisuus yli 90%, akku, kuormanhallinta.

Jos omavaraisuus tiputetaan karkeasti tuosta puoleen, tippuu aurinkokuukausien hyöty puoleen ja akkumyynti jää pois:

Yhteensä: 23600 kWh, 1064 €, kun omavaraisuus yli 45%, ei akkua, kuormanhallinta.

Jos kuormanhallintakin tiputetaan pois, tippuu hyöty taas puoleen:

Yhteensä: 23600 kWh, 532 €, kun omavaraisuus yli 45%, ei akkua, ei kuormanhallintaa.

Tuostahan sitä voi sitten tuumia takaisinmaksuaikaa ja tuottoa ja akun hyötyä. Kustannukset ilman aurinkovoimalaa, kuormanhallintaa ja automatiikkaa 23600 kWh x (0,08 €/kWh+0,07 €/kWh) = 3540 €. Kenties ajatuksella, että kun vettä virtaa ja aikaa kuluu esim. 20 vuotta on koko paketti käyttökelvoton. Kuinka energianhinta ja pörssisähkö sitten käyttäytyy ja heilahtelee tulevaisuudessa, jää nähtäväksi.

Mittaroinnin vaikutus kulutukseen:

Ilman reaaliaikaista mittarointia on vaikea tehdä päätöksiä! Automaation mukana tuli tuollainen, myös vedelle. Oli järkytys huomata, miten paljon vettä läträttiin esim suihkussa. Teini lasetti nappulat kaakossa liki 100 litraa per suihkukerta. Mittaroinnilla saatiin kiinni tuo ja muutama muukin lievempi lasetus ja vedenkulutus tipahti puoleen, joka tarkoittaa meillä 500 € säästöä vuositasolla. Sama on käynyt sähkönkulutuksessa eli myös siihen on tullut mittaroinnin mukana järki. Ja se järki ei ole sitä, että nyt on sähkö halpaa, nyt nupit kaakkoon, vaan että vähemmälläkin pärjää. On tullut tietoisuus siitä, mitä mikäkin laite kuluttaa ja onko asialle jotain tehtävissä.

Arisoft

Hyperaktiivi
Nyt menee ihan liialliseksi tuotanto. Kun siitä ei mitään makseta niin tänään lämmitetään, VILPillä, sähkökattilalla, sähköisellä lämpöpatterilla ja viimeisenä oljenkortena pistin äsken 3kW rakennuslämmittimen puhaltamaan autotallissa. Sekään ei mene vielä haaskuuseen sillä siellä on kylmä. Autoa ei pysty enempää lataamaan se tuli jo eilen täyteen.

dbwarrior

Vakionaama
Ei ole pelkoa, että pääsisi tavoitteeseen. Tänään illasta pitää lipastaa paneelit talliin, jotta kattopinnoitus tulee paneelien allekkin.
samalla saa fiksattua kiskot fiksummin näille isommille paneeleille, nyt kun olivat about 50päivää vähän väliaikais asennuksella.
Toivottavasti sunnuntaina pääsee ruuvaan takaisin, pitää muistaa että pinnoitettu katto on sitten oikeasti liukas :)

Luukku

Vakionaama
Eilen ja tänään hyvät aurinkopäivät. Tämän päivän lukemat vielä vähän muuttuu.

Liitteet

• IMG_5611.jpeg
    IMG_5611.jpeg
    77 KB · Katsottu: 31
  • IMG_5610.png
    IMG_5610.png
    108,5 KB · Katsottu: 31
  • IMG_5605.png
    IMG_5605.png
    100,9 KB · Katsottu: 25
  • IMG_5604.png
    IMG_5604.png