Power World R290 Ultimate 9000E seuraajaksi?

dugeroow

Jäsen
50 asteista vettä pyydettäessä 10 kW tehoraja tuntuu tulevan vastaan -15 kylmemmällä puolella. Lattiat toki lämpeää vielä tuon jälkeen kun ei tarvitse niin kuumaa. Patteripiiriin voi ottaa tukea tai kokonaan varaajan perässä olevasta öljykattilasta.

Pumppua miettiessäni tulin jostain puolalaisesta nettisivusta soveltaneeksi että pumppu riittäisi ehkä johonkin -13-15 pidempään pakkaseen ja siihen se taitaa ajautua 10 kW teholla tuon tehtaan prosyyrin mukaankin. On tää aika kivikasa!🙈

katso liitettä 111618
Olikos sinulla samanlaista taulukkoa noista muista malleista. Itse pähkäilen sitä järkevintä teholuokkaa ja mallisarjan tehokkain on ollut harkinnassa että tehot riittäisivät pakkasessakin. Kuopion korkeus lisännee minulla hieman tehon tarvetta ja lisäksi erillinen saunarakennus, ja autotalli talon lisäksi. Tarkoitus olisi myös käyttövedet yrittää mahdolllisimman pitkästi lämmittää. Käyttövedellä on kierto ja lämmin vesi kiertää myös saunan kautta jonne reilu 30 metriä matkaa.

Toki pitäisi huolehtia että ei aiheuta sitten käytön kanssa ongelmaa jos muuten liian tehokas. Hintaeroahan noilla ei ole käytännössä mitään otti minkä tehoisen vaan.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Olikos sinulla samanlaista taulukkoa noista muista malleista.

Olkaapa hyvä. :) Mulla oli ennen 16 vuotta 9kW Ulti on/off R410 ja siitä loppui teho tässä pirtissä ilman lisäapua -3 asteessa. Se ei vaan hajonnut koskaan niin piti toimivana poistaa käytöstä. Tosin oli jo riskijaroilla koska jysähtää.

Tässä kivinavetassa on kaikkien aikojen suurin kulutus ollut 4 hengellä 44 000 kWh/ vuosi > 2 hengellä +-3500L öljyä vuodessa >+-17 000 kWh vuodessa Ultin on/off ja varaajan 9 kw vastuksella auttaen. Talo Porissa kaupungin länsipuolella joten meri vaikuttaa talviin.

En nyt hätäseen osaa paremmin kommentoida mutta itse huomasin hyvin että pieni on perseestä, vaikka kyllä isossakin sitten lämpimällä omat haittansa voi tulla. Mutta tuosta pääset nyt ainakin vähän katselemaan käppyröitä ja muuta. 👍

Liitteet

• #R290 Serials @Technical manual 20230105.pdf
    4,3 MB · Katsottu: 43

Amigo

Aktiivinen jäsen
Viimetalvi oli niin lämmin että ehdein jo vähän miettiä tuliko hankittua turhankin iso pumppu. Nyt kun on pitänyt pakkasia ja aikoinaan jäljelle jääneet vanhanaikaiset patterit vaativat kuumaa (50C) vettä niin en usko että tähän kivikasaan edes voi hakkia liian isoa pumppua.

Tämän vuoden puolella sulatukset vähennettynä ilmaisenergiaa kertynyt kahdeksassa päivässä jo hurjat 634 kWh! :oops:

jussika

Tulokas
Hei! Ostin ultimatelta elokuussa 3800€ 050 eli 15kw r290 pumpun uuteen taloon, marraskuussa saatiin paikoilleen ja sillä lämmitelty siitä asti talo ja ulkosauna lattialämmöllä 130m2+20m2 sekä lämmin käyttövesi. Varaajana jäspi gtv hybrid 500l, mihin kahdella kolmitieventtiillä ohjaus käyttövesi/lattialämmitys. Nyt ulkona -29°c ja vielä COP 2, ei voi siitä pumppua haukkua.

Ultimaten/tehtaan kanssa vielä säätäminen että saadaan kiertovesipumpun nopeutta laskettua, kun sekoittaa tällä hetkellä koko varaajan kerrostumisen kokonaan. "User parametres" ei siis ole ollenkaan niitä säätöjä mistä tämä tulisi tehdä, sain "factory parametres" koodinkin, mutta ei sielläkään valikossa näkynyt niitä. Jokin softavika ilmeisesti, jospa tämä vielä selviäisi ja saisi kierron rajoitettua kolmasosaan nykyisestä.

Tällä hetkellä on heat+dhw tilassa, hyvin ajaa käyrällä varaajan alaosan lämpöä. Käyttövettä (50°c) lämmittäessä tahtoo sekoittaa tosiaan koko pytyn.

Olen siis aivan noviisi näissä niin lämpöpumppu asioissa, kuin lämmitysjärjestelmistä muutenkin, nyt vain joutunut perehtymään näihinkin. Voin avata risuja ja ruusuja pumpun tilaamisesta sen asennukseen ja käyttöönottoon jos jotakuta kiinnostaa. Sen voin sanoa ettei ihan ollut niin yksinkertainen prosessi kuin aluksi ajattelin mallia plug and play😅

Ottaisin vastaan mielelläni jos on kokemusta mitä kannattaa ottaa huomioon pumpun säädöistä, sulatuksesta tms.

Nollakelillä pumppu käynnistelee noin 14 krt/vrk, mikä on mielestäni aika paljon. Toki vaihto käyttöveden ja lämmityksen välillä sammuttaa aina myös kompuran. Voiko 15kw olla yksinkertaisesti liian tehokas kun minimitehokin on 6kw? Toki jos senkin muuttaisi että lämmittäisi vain yöllä kerralla varaajan käyttöveden kuumaksi...

Liitteet

• 1000018369.jpg
    1000018369.jpg
    74,8 KB · Katsottu: 62
  • IMG_20260109_201319696_HDR.jpg
    IMG_20260109_201319696_HDR.jpg
    225,9 KB · Katsottu: 66
  • Screenshot_20260109-201817.Firefox.png
    Screenshot_20260109-201817.Firefox.png
    194,6 KB · Katsottu: 64

Amigo

Aktiivinen jäsen
Ultimaten/tehtaan kanssa vielä säätäminen että saadaan kiertovesipumpun nopeutta laskettua, kun sekoittaa tällä hetkellä koko varaajan kerrostumisen kokonaan. "User parametres" ei siis ole ollenkaan niitä säätöjä mistä tämä tulisi tehdä, sain "factory parametres" koodinkin, mutta ei sielläkään valikossa näkynyt niitä. Jokin softavika ilmeisesti, jospa tämä vielä selviäisi ja saisi kierron rajoitettua kolmasosaan nykyisestä.
Oletko koittanut tuota Smart Life puhelinsovelluksella? Sieltä löytyy selitykset kaikille säädöille.

Edit: Pumpun softasta riippuen joudut varmaan vaihtamaan sovelluksen kielen siansaksasta enlanniksi.

Arisoft

Hyperaktiivi

F07​
Maximum speed of DC circulation pump​

Tuollainen sieltä pitäisi löytyä monen muun joukosta.

jussika

Tulokas
F07​
Maximum speed of DC circulation pump​

Tuollainen sieltä pitäisi löytyä monen muun joukosta.
En saa sovelluksesta tätä valikkoa auki kun vaatii jonkin koodin, eri kuin tehdasasetuksiin pääsy. Tätä koodia kysyin ultimatelta mutta en ole saanut vielä vastausta. Kokeilin arvalla 0000,1234 ja 9999. Tällä viikolla sain wifiin yhdistettyä ja jossain vaiheessa ilmeisesti tehdas aikoo mennä pilven yli pumppuun käsiksi. Kysyivät id tunnustakä sitä varten

Arisoft

Hyperaktiivi
En saa sovelluksesta tätä valikkoa auki kun vaatii jonkin koodin, eri kuin tehdasasetuksiin pääsy. Tätä koodia kysyin ultimatelta mutta en ole saanut vielä vastausta. Tällä viikolla sain wifiin yhdistettyä ja jossain välissä ilmeisesti tehdas aikoi mennä pilven yli pumppuun käsiksi. Kysyivät id tunnustakin

Mene sinne koneen ohjauspaneelille. Sovellus ei välttämättä sitä tunne.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Hei! Ostin ultimatelta elokuussa 3800€ 050 eli 15kw r290 pumpun uuteen taloon, marraskuussa saatiin paikoilleen ja sillä lämmitelty siitä asti talo ja ulkosauna lattialämmöllä 130m2+20m2 sekä lämmin käyttövesi. Varaajana jäspi gtv hybrid 500l, mihin kahdella kolmitieventtiillä ohjaus käyttövesi/lattialämmitys. Nyt ulkona -29°c ja vielä COP 2, ei voi siitä pumppua haukkua.
Nyt on kyllä mennyt mitoitus sitten aivan nappiin. :) Ei noin pienestä käynnistelystä kannata murehtia. Kompuravalmistajan mukaan 6 kertaa tunnissa alkaa olla rajoilla. COP kuullostaa tosi hurjalta.👍 Mulla ei ole kokemusta kuin korkeista lämmöistä vanhassa mörskässä. Oman pumpun virtausmittarin näyttämä myös vaeltelee. Mutta ulkoisilla mittauksilla pysyy kartalla.

Tuossa virtauksen pienentämisessä ja kerrostumista haettaessa pitää huomata että jos pumppu pitää taukoa pakkasilla ja käyntiinlähtiessään tekee heti alussa sulatuksen -oliko niin että jos pysäksissä 30 min ja voi tehdä aika alkuun muutenkin- niin varaajan pohjalla tulisi olla riittävän lämmintä vettä ettei pumpussa oleva levylämmönvaihdin vedä jäähän pienellä virtauksella. Mielestäni käyttää kyllä kierovesipumpun maksimivirtaus arvoa sulatuksessa. Alkuperäiset asetukset sulatukselle oli itselläni ainakin todella rajut 70hz. Laskin tuon 50hz ja sulaa ihan yhtä hyvin. Sulla on vielä lattialämmitys niin paluu on varmasti paljon kylmempää kuin minulla (sekalämmittäjä). Pumpun omat lämpömittarit eivät reagoi tuohon luotettavan nopeasti koska ovat vesiputkien pinnassa mutta kädellä kokeilemalla pumpulta tulevaa putkea sulatuksen aikana huomaat kuin kylmäksi se menee.

jussika

Tulokas
@jussika sulla näkyy näytössä punainen kilistin. Oletko painanut sitä ja katsonut mitä se ilmoittaa?
Too low pressure protection.
Tekoäly meinas että vois johtua äärimmäisen kylmästä säästä ja on huolestuttavaa sitten jos ei häviä lämpötilan lämmetessä. Samaan aikaan pumpun takana mittari näytti 15bar painetta ja näytössä "low pressure gauge pressure value" 0,38bar.

sanpsa

Aktiivinen jäsen
Tekoäly meinas että vois johtua äärimmäisen kylmästä säästä ja on huolestuttavaa sitten jos ei häviä lämpötilan lämmetessä. Samaan aikaan pumpun takana mittari näytti 15bar painetta ja näytössä "low pressure gauge pressure value" 0,38bar.
Tuohon herjaan olen kuvitellut näiden pumppujen stoppaavan kun teho loppuu kesken tai kun on vaan liian kylmä.

Amigo

Aktiivinen jäsen

Matalapainehälytys tulee ulkoyksikön höyrystimeltä. Pumpun takana oleva mittari on korkeapainepuolelle (kuumalle puolelle). Varmaan juurikin sanpsan ja itsesikin mainitsemista syistä joku hetkellinen tilanne. Kompressori nostaa kierroksia kovalla pakkasella ja paisuntaventtiili ei kerkeä heti säätöön mukaan tai jotain?

Nää grillikaasut on vähän huonoja höyrystymään todella kylmässä. Itse olen kylmimmillään nähnyt -30 höyrystymislämpötiloja hetkellisesti mutta ei ole niistä vielä hälytystä tullut.

jussika

Tulokas
Matalapainehälytys tulee ulkoyksikön höyrystimeltä. Pumpun takana oleva mittari on korkeapainepuolelle (kuumalle puolelle). Varmaan juurikin sanpsan ja itsesikin mainitsemista syistä joku hetkellinen tilanne. Kompressori nostaa kierroksia kovalla pakkasella ja paisuntaventtiili ei kerkeä heti säätöön mukaan tai jotain?

Nää grillikaasut on vähän huonoja höyrystymään todella kylmässä. Itse olen kylmimmillään nähnyt -30 höyrystymislämpötiloja hetkellisesti mutta ei ole niistä vielä hälytystä tullut.
Low pressure conversion temperature oli tuolloin -34,9°c.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Low pressure conversion temperature oli tuolloin -34,9°c.
Mahtoi olla kova pakkanenkin.😁

Näissä on eri softaversioita. Itselläni ilmeisesti todella vanha joka konetta kiusatessa ei näköjään osaa hoitaa liian korkeaa kuumakaasun lämpötilaa sivistyneesti.:hmm:

Pääsitkö muuten kiertovesipumpun nopeussäätöön käsiksi?

vellu

Aktiivinen jäsen
Itsellä kone sammuu kun tuo paine tippuu 0,5 baariin. Tätä on tapahtunut 27 asteen pakkasessa powerful tilalla.

Liitteet

• Screenshot_20260110-182531.png
    Screenshot_20260110-182531.png
    1,3 MB · Katsottu: 29

Amigo

Aktiivinen jäsen
Kova pakkanenhan tuo jo on. Mun ei tarvitse edes powerful tilaa käyttää kun kuumakaasun lämmöt karkaa jo aikaisemmin korkean pyyntilämpötilan takia.

Mutta eihän tuon pumpun luvattu edes toimivan kuin -25 asti. Joten ihan hyvin teillä toimii. 😆

jussika

Tulokas
Mahtoi olla kova pakkanenkin.😁

Näissä on eri softaversioita. Itselläni ilmeisesti todella vanha joka konetta kiusatessa ei näköjään osaa hoitaa liian korkeaa kuumakaasun lämpötilaa sivistyneesti.:hmm:

Pääsitkö muuten kiertovesipumpun nopeussäätöön käsiksi?
En päässyt. Ohjauspaneelilta tämä ja monta muuta asetusta puuttuu tosiaan kokonaan. Näen siis vain parametrit P01-P05, muuten tyhjää täynnä. Puhelimelta smart lifen kautta en ole päässyt nyt ronklaamaan kun wifi heitti toimimasta, valokuidussa jotain häikkää. Tuota 4180 koodia koitin sovelluksessa, mutta ei auennut sillä.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Pumppu täytyy olla sammuksissa jotta sinne tehdasasetuksiin pääsee. Kokeilitko sammuksissa?

Amigo

Aktiivinen jäsen
Netti pelaa taas. Sammutin pumpun ja ei näy ohjauspaneelissa parametrejä eikä myöskään sovellukseen käy tuo koodi. "Wrong password" Ultimateltakaan ei ole kuulunut vastausta
Onko ne perhana mennyt vaihtamaan sen? Täytyyhän tuonne päästä kun siellä on tärkeitä säätöjä!

Amigo

Aktiivinen jäsen
Mutta kaikki tärkeät on sulla käyttäjäasetuksien takana? Näissä on ennen ollut user parameters ilman koodia ja factory parameters 4180 koodin takana. Mutta hyvä että toi Pool World koodi meni sulle. 😅

Niin ja kaikki tärkeät säädöt on ennen olleet factory parameters valikon takana. Jotain uutta softapuolella?

jussika

Tulokas
Onko joku saanut ajastimen toimimaan? Sovelluksessa olematon kun ei voi edes kellonaikoja tai lämpötilaa valita kunnolla ja ohjauspaneelista vaikka tekee mitä tahansa niin ei reagoi.
(Esim. Nyt 40°c käyttövesi, laitoin pyynnin ajastimella tälle ajankohdalle 60°c, mitään ei tapahdu) Voiko olla tämänkin ohjelmointi jäänyt "vähän" vaiheeseen😅

Amigo

Aktiivinen jäsen
En ole edes kokeillut. Tuota käyttövettä ajattelin joskus kokeilla mutta oli jotenkin omituisen oloinen koko ajastus niin jätin kokeilematta.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Tällä hetkellä on heat+dhw tilassa, hyvin ajaa käyrällä varaajan alaosan lämpöä. Käyttövettä (50°c) lämmittäessä tahtoo sekoittaa tosiaan koko pytyn.
Oletko saanut virtaukset kuriin ja kerrostuuko tuossa Jäspissä lämpötilat miten hyvin?

Amigo

Aktiivinen jäsen
Tammikuu 2026.

Nyt paukahtikin sellaiset luvut että huh huh. Ei ole Porissa ollut näin kylmää kuukautta vuosiin ja se näkyy kyllä lämmityksessäkin. Koko kuukausi tahkottu +-50 asteista vettä pumpulla paitsi 71 tuntia öljykattilalla pattereille. Lattiat kokonaan pumpulla.

Pumpun otto= 2265 kWh
Pumpun tuotto= 4928 kWh
Sulatukset yms= -286 kWh
COP 2

COP kuvassa sulatuksia ei ole huomioitu, myös päällekkäisiä pisteitä.

Liitteet

• 1769898674102.png
    1769898674102.png
    53,3 KB · Katsottu: 12

vellu

Aktiivinen jäsen
Kova pakkanenhan tuo jo on. Mun ei tarvitse edes powerful tilaa käyttää kun kuumakaasun lämmöt karkaa jo aikaisemmin korkean pyyntilämpötilan takia.

Mutta eihän tuon pumpun luvattu edes toimivan kuin -25 asti. Joten ihan hyvin teillä toimii. 😆
Yritin tuossa käynnistellä pumppua (-24c ulkona) ja tuli tuo er06 matalapainehälytys. Pumppu lähti pyörimään hyvin silent modella paisuntaventtiilin avauksella 120p. Tämän jälkeen logiikka pudotti avauksen 115p. Tässä tilanteessa pumpun imupaine oli 0.8 bar. Ajattelin, että seuraan puhelimella avauksia, mutta en kerennyt sitä tehdä, jonka jälkeen tuli matalapainehälytys. Kuinkahan tässä pumppua säätäisi, että tällaista tilannetta ei pääse käymään?

Amigo

Aktiivinen jäsen
Yritin tuossa käynnistellä pumppua (-24c ulkona) ja tuli tuo er06 matalapainehälytys. Pumppu lähti pyörimään hyvin silent modella paisuntaventtiilin avauksella 120p. Tämän jälkeen logiikka pudotti avauksen 115p. Tässä tilanteessa pumpun imupaine oli 0.8 bar. Ajattelin, että seuraan puhelimella avauksia, mutta en kerennyt sitä tehdä, jonka jälkeen tuli matalapainehälytys. Kuinkahan tässä pumppua säätäisi, että tällaista tilannetta ei pääse käymään?
Mulle tuli tänään matalapainehälytys käynnistyksessä 30 minuutin tauon jälkeen. Pumppu aloitti sulatuksella ja lähti lämmittämään paisuntaventtiili 350p eli aivan väärässä asennossa. Tämä on se satunnainen bugi mikä laitetta vaivaa (nyt satunnaisesti oikuttelevan paisuntaventtiilin/ ohjauksen lisäksi) Sammutin pumpun, odottelin noin 5 minuuttia ja pistin päälle. Kaikki lämpötilat ja paineet olivat vähän sekaisin edellisestä yrityksestä mutta sen ehdein seuraamaan että low pressure conversion temperature oli -20 mutta silti pysähtyi matalapaine häiriöön.

Ilmeisesti se voi tehdä tuon häiriön jostain muustakin kuin liian matalasta paineesta, esimerkiksi jos höyrystimen paine ei ole haluttu? Noista avautumista en osaa sanoa sen paremmin kuin mulla on tietty havaintoja vain omasta combosta. Mitä vähemmän kompuralla on kierroksia sitä vähemmän paisuntaventtiilin tarvitsee olla auki jos ulkolämpötila pysyy samana. Meillä on erikokoiset pumputkin niin avautumat senkin takia erilaiset.

Mulla huristeli just 75 Hz 73p avautumalla -22 asteessa. Saattaa olla että tuo sun aloitusavautuma on vähän suuri tai sitten kyseessä oli joku sulatuksella käyntiin bugi? Mulla on aloitusavautumana 86p näissä lämpötiloissa ja sekin vähän liikaa.

Edit: Kuva lisätty. Lämmittelen siis vain lattioita näillä pakkasilla. Patterit on öljyllä.

Liitteet

• 1770067753069.png
    1770067753069.png
    32,9 KB · Katsottu: 8
Viimeksi muokattu:

vellu

Aktiivinen jäsen
Mulla huristeli just 75 Hz 73p avautumalla -22 asteessa. Saattaa olla että tuo sun aloitusavautuma on vähän suuri tai sitten kyseessä oli joku sulatuksella käyntiin bugi? Mulla on aloitusavautumana 86p näissä lämpötiloissa ja sekin vähän liikaa.
Joo voi olla, että bugi kyseessä. En tiedä pääseekö tässä enää testaamaan pienempää avausta. Haluttaisi kyllä testata, että miten paineet käyttäytyy, jos laittaisi avauksen esim. 100p. Tosin tämä pitäisi testata myös täysillä tehoilla, jotta avautuma ei olisi liian pieni kun kompura pyörii nopeampaa. Eikö matalapainehälytyksen pitäisi periaatteessa tulla helpommin tällöin?

Arisoft

Hyperaktiivi
Pumppu aloitti sulatuksella ja lähti lämmittämään paisuntaventtiili 350p eli aivan väärässä asennossa.

Tätä tapahtui minulla tietyssä säätilassa toistuvasti. Mutta nyt kovemmalla pakkasella ei. Mietin että onko syynä sulatuksen aiheuttama ulkolämpötilan nousu. Laite luulee sulatuksen lopussa että on +20 astetta ulkona kun höyryt lämmittää anturin.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Tätä tapahtui minulla tietyssä säätilassa toistuvasti. Mutta nyt kovemmalla pakkasella ei. Mietin että onko syynä sulatuksen aiheuttama ulkolämpötilan nousu. Laite luulee sulatuksen lopussa että on +20 astetta ulkona kun höyryt lämmittää anturin.
Kyllä tuo on ihan softabugi. Mulla ei ole millekkään ulkolämpötilalle 350 aloitusavautumaa paisuntaventtiilille ja silti se tekee tuon. Tänään onnistuin ottamaan ruudunkaappauksen COP 0,9.👎

Arisoft

Hyperaktiivi
Kyllä tuo on ihan softabugi. Mulla ei ole millekkään ulkolämpötilalle 350 aloitusavautumaa paisuntaventtiilille

Onko siellä 350 parametrissa A42? Jostainhan se sen nappaa. Nyt kun se ei enää näillä säillä tee minulla tuota niin rupesin säätämään noita alkuavauksia havaihtojen perusteella kohdilleen. Vähän kerrassaan ne saanee oikeaan mittaan.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Mä en oo tuota hallintapaneelia pahemmin penkonut niin en noista A42 jutuista niin tiedä. Sovelluksella olen katsellut kun paneeli on pannuhuoeessa. Johto ei ylety...

Onkohan se tuo "opening steps of main expansion valve"? Meni tekstit sekaisin. 😆

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom