Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meillä myös meluongelmia. Nyt sain pärinät kokonaan pois. Etusäleikkö rämisi peltikuoreen. Laitoin reunoille 20 mm rouhevaahtomuovia ja pidemmät ruuvit. Ja yllättävän iso asia olikin sivuverkon resonanssi, joka ilmeisesti vaikutti myös muualla koneessa olevien osien räminään. Nyt kuuluu pelkästään kompuran ja puhaltimen äänet. Mutta on niissäkin ääntä. Reilu metrin päästä Bilteman äänimittarilla on nyt 57 dB ja pakkasta oli -12 astetta. Alkaa olla rakennusmääräysten puitteissa.Tehdään tilannepäivitys ulkoyksikön käyntimelun osalta... Eli mullahan oli kone, joka kovemmilla pakkasilla piti aivan järkyttävän kovaa kompressoriääntä joka tuli runkomeluna oleskelutiloihin saakka. Asian parantamiseksi on tehty seuraavaa:
- ulkoyksikön alle laitettu kumitassujen sijaan vieterimalliset
- softa päivitetty
- kotelon/puhallinsäleikön räminöitä vaimennettu ikkunantiivistenauhalla
Kompressorin ympärille en ole vielä tehnyt bitumimatosta sarkofagia, mutta ehkäpä ensi kesänä...
Mä olen ton sivuverkon (ja ton "kulmalistan") poistanut kokonaan, niin ei myöskään ole turhaan jäätä keräämässä kunnon pakkasjaksoilla..Ja yllättävän iso asia olikin sivuverkon resonanssi, joka ilmeisesti vaikutti myös muualla koneessa olevien osien räminään.
Sanoisin, että just sopiva pakkasilma selittää tuon osittain, koska kenno ei ole heti aivan tukossa. Nyt on esim. tuo arvioimani sulatus ollut tuloillaan jo tunnin ja sen ajan tuo COP on selkeästi huonompi, koska kenno alkaa olemaan jo aika tukossa.Nyt mä kyllä ihmettelen miten tuo sun koneesi antaa suunnilleen samalla ottoteholla noin paljon enemmän ulos ja COP on parempi. Mulla on sentään lattialämmitystalo, jolloin COP pitäisi olla päinvastoin parempi. Samalla ottoteholla, eli noin 4.5 kW, mä jään pari kilowattia jälkeen antotehossa. COP on jotain 1.7 - 1.8 tuossa ulkolämpötilassa.
- Pump Flow, mulla 15.5 l/min, sulla 18.75
- deltaT samaa luokkaa
- lähtö ja paluu mulla noin 10 °C alemmat
Mitä tuossa nyt tapahtui?Olisi ehkä pitänyt jonkun kuudennen jäätymisen jälkeen vaihtaa ajotapaa, eikä lepuutella off asennossa 20 pakkasilla. Ainakin heater assy korkkasi.
Putket taitaa kerätä jäätä pumpun ja seinän välillä ja itse viritelty jäätymisen esto pyörittää pumppua liian myöhään ja siitä sitten H20 virhe tauluun. Tällä kertaa sitten ei kestänyt vaan ainakin vastuskotelo antoi periksi. H20 vika tuskin syyllinen, koska samaa käynyt myös H65 ja H70, eli vikakoodit enemmänkin syy kuin seuraus. Panaa ajettu 25-50 C väliä ja lepuutettu off tilassa.Mitä tuossa nyt tapahtui?
Ajoin yön hieman ylilämpöä lattioihin ja aamusta sitten panasta Zone 1 -5 ja QM 3 päälle. Ihmetellään sitten iltapäivästä, mitä sisälämmöt sanoo.
Ja toki nyt saa huomauttaa, jos panan pitäminen ym. asetuksilla kokonaan hiljaisena tämän päivän on huono idea![]()
Samaa asiaa tänne palailin kyselemään, että mikähän tuon sulatuksen määrää kun viimeyönä on pana alkanut tekemään sulatuksia tuon tuosta, mutta vissiin sama homma kyseessä kun näkyy mullakin sulattelevan noin puolen tunnin välein.Onko muut huomanneet että -25 olisi raja jossa aikasulatukset tulevat käyttöön? Outdoor Pipe Temperature pyörii -29 ja -30 välillä ja sulatusten väli 27-30 minuuttia
Ennen vanhoissa Panojen ILPeissä laitettiin rinnalle potentiometri tms.Mä luulen että se on tuo punaisella ympäröity. En ole löytänyt service manualista mitään millä sitä saisi modattua.
Siellä on lisäksi suojaus joka laukeaa -29C.Tuo voisi kyllä toimia. Joku Mitsurunnerin tapainen laite, ellei se sitten sovi ihan suoraan tähän tarkoitukseen. Huijausta tarvitaan vain noin -20 °C alapuolella. Itsekin olen tuollaisia viritellyt vuosia sitten Panan ilmalämpöpumppuihin.
Testaa ja seuraa minkälaisia tuottoja se antaa (ja lahdollisia kulutuksia).Onko kukaan jolla on 12 kw h-sarjalainen split malli testannut tai muuten tietoa kuinka toi QM -säätö rajoittaa kullakin portaalla tehoa? I
Itse käytän tuota, jotta kone käy pidempiä jaksoja eikä ryntää nopeasti tavoitteeseensa ja sammu. Täällä on paljonkin kirjoituksia näistä 9kw malleista mutta tehokkaammasta einiinkään.
Vai onko tuo sellainen asia joka selviää vai yksilökohtaisesti kokeilemalla ?
Kunnollinen? Joku 16kWh akku ja 3~ hybridi-invertteri. Menee yli budjetin, niin että paukkuu, mutta ei tarvii mietiskellä onko varavirtaa (ja katkeaako lämmitys ihan just heti).Tulipa tuosta Kaarinan parituntisesta sähkökatkosta mieleen, että vaimo on jo pitkään ollut sitä mieltä että pitäisi olla joku kunnollinen varavirtalähde.
15min sulatusta
On. Kompurasulatus kestää huomattavasti vesisulatusta kauemmin.Onko noin pitkä sulatus tuolle normaalia?
Onko täällä minkälaisia ratkaisuja tai automaatioita käytössä pörssisähkön käyttäjillä?
Teetkö ylilämpöä?Ouman nostaa menoveden lämpöä, joten tehon tarve nousee rajusti kun ulkolämpötila laskee. Menoveden lämpö nousee, mutta kestää pitkään ennenkuin paluuvesi nousee vastaavasti.