Aquarea H-sukupolvi, 9kW T-CAP kokemuksia

Mikey

Aktiivinen jäsen
Tämä oli reilu 1,5 vuotta sitten - silloin ainakin Panalla oli yksi ukko kiertämässä pitkin Suomea tekemässä päivityksiä. Siis huoltoliikkeen kautta se silloin onnistui.

kaihakki

Vakionaama
Tehdään tilannepäivitys ulkoyksikön käyntimelun osalta... Eli mullahan oli kone, joka kovemmilla pakkasilla piti aivan järkyttävän kovaa kompressoriääntä joka tuli runkomeluna oleskelutiloihin saakka. Asian parantamiseksi on tehty seuraavaa:

- ulkoyksikön alle laitettu kumitassujen sijaan vieterimalliset
- softa päivitetty
- kotelon/puhallinsäleikön räminöitä vaimennettu ikkunantiivistenauhalla

Kompressorin ympärille en ole vielä tehnyt bitumimatosta sarkofagia, mutta ehkäpä ensi kesänä...
Meillä myös meluongelmia. Nyt sain pärinät kokonaan pois. Etusäleikkö rämisi peltikuoreen. Laitoin reunoille 20 mm rouhevaahtomuovia ja pidemmät ruuvit. Ja yllättävän iso asia olikin sivuverkon resonanssi, joka ilmeisesti vaikutti myös muualla koneessa olevien osien räminään. Nyt kuuluu pelkästään kompuran ja puhaltimen äänet. Mutta on niissäkin ääntä. Reilu metrin päästä Bilteman äänimittarilla on nyt 57 dB ja pakkasta oli -12 astetta. Alkaa olla rakennusmääräysten puitteissa.

Liitteet

• IMG_20260104_194342.jpg
    IMG_20260104_194342.jpg
    178,2 KB · Katsottu: 43

Pretor

Aktiivinen jäsen
.Ja yllättävän iso asia olikin sivuverkon resonanssi, joka ilmeisesti vaikutti myös muualla koneessa olevien osien räminään.
Mä olen ton sivuverkon (ja ton "kulmalistan") poistanut kokonaan, niin ei myöskään ole turhaan jäätä keräämässä kunnon pakkasjaksoilla.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Pitkästä pitkästä aikaa etelässäkin etelän mittapuulla kovat pakkaset ja kotona aamukahvia hörppiessä oli aikaa katsella käppyröitä. Kivasti Pana painaa menemään tasaisesti. Viimeisestä sulatuksesta kolme tuntia ja alkaa kenno huurtumaan, joten eiköhän sulatuskin hiljalleen tuloillaan:
Näyttökuva 2026-01-05 091624.png

Näyttökuva 2026-01-05 091411.png

COP = Panasonicin raportoima
COP fixed = Todellinen sähkönkulutus ja Panasonicin raportoima tuotto (dT+virtaus)
COP 1wire/Pollucom = Todellinen sähkönkulutus ja 1wire raportoima tuotto (dt 1wire/Pollu + virtaus Panasonicilta)

Näyttökuva 2026-01-05 090217.png

Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Nyt mä kyllä ihmettelen miten tuo sun koneesi antaa suunnilleen samalla ottoteholla noin paljon enemmän ulos ja COP on parempi. Mulla on sentään lattialämmitystalo, jolloin COP pitäisi olla päinvastoin parempi. Samalla ottoteholla, eli noin 4.5 kW, mä jään pari kilowattia jälkeen antotehossa. COP on jotain 1.7 - 1.8 tuossa ulkolämpötilassa.
  • Pump Flow, mulla 15.5 l/min, sulla 18.75
  • deltaT samaa luokkaa
  • lähtö ja paluu mulla noin 10 °C alemmat

Pretor

Aktiivinen jäsen
Nyt mä kyllä ihmettelen miten tuo sun koneesi antaa suunnilleen samalla ottoteholla noin paljon enemmän ulos ja COP on parempi. Mulla on sentään lattialämmitystalo, jolloin COP pitäisi olla päinvastoin parempi. Samalla ottoteholla, eli noin 4.5 kW, mä jään pari kilowattia jälkeen antotehossa. COP on jotain 1.7 - 1.8 tuossa ulkolämpötilassa.
  • Pump Flow, mulla 15.5 l/min, sulla 18.75
  • deltaT samaa luokkaa
  • lähtö ja paluu mulla noin 10 °C alemmat
Sanoisin, että just sopiva pakkasilma selittää tuon osittain, koska kenno ei ole heti aivan tukossa. Nyt on esim. tuo arvioimani sulatus ollut tuloillaan jo tunnin ja sen ajan tuo COP on selkeästi huonompi, koska kenno alkaa olemaan jo aika tukossa. Sulatus on kyllä nyt ihan just tuloillaan, koska outdoor_pipe_temp alkaa olemaan sulatuksen käynnistyksen rajoilla.
Edit: Sulatus alkoi just tätä vastausta naputtaessa.

Sanoisin myös, että silloin kun ajelen tasaisesti Quiet Mode päällä ja kone siis "himmailee", niin se huonontaa jonkin verran COPpia vs. täydellä höngällä painaminen. Mieluummin kuitenkin ajelen hissukseen, kuin isommalla katkokäynnillä. Näillä pakkasilla mennään tietenkin koko ajan täysiä.
Voisikohan yksi syy kenties olla just tuo rauhallisempi ajaminen koneella? Ajelee siten pidempään kenno tukossa, koska rauhallisemmalla käynnillä tuo outdoor_pipe_temp ei laske sulatuksen käynnistylukemiin ehkä yhtä nopeasti, kuin täysillä ajaessa? Tämä on siis täysin arvuuttelua.

Tietty jos sulla tuosta huolimatta kone käy täysiä (jossain 80Hz kieppeillä) ja tuotto näyttää ~2kW vähemmän, niin epäilisin myös antureita ja niiden eristyksiä/kalibrointia). Itse olen nuo kaikki eristänyt koneen sisältä kunnolla. Jos ne on huonosti eristetty, niin kovemmilla pakkasilla ne alkaa heittämään. Toisaalta jos ajelet käyrällä, niin sehän säätelee itsekseen invertterinä ajoansa, joten voi pitääkin kaikki paikkaansa. Itse ajelen buffer-kytkennällä ja näillä keleillä tasaisesti "täysiä".

Tässä tuon edellisen 6h jakson perään viimeinen tunti tukkoisella kennolla, joka on selkeästi huonompi:
Näyttökuva 2026-01-05 104737.png

Edit: kuvan vaihto, jotta kaikki copit näkyy.

Mulla on tuo buffer-kytkentä "säädetty" tähän malliin, että bufferin lämpö hieman laahaa koko ajan ja iso osa tehdystä lämmöstä lähtee suoraan kiertoon ja osa jää lataamaan bufferia. Toimii siis buffer-kytkennällä vähän käyräajon tyylillä.
Huomaa myös, että tuossa puolen yön jälkeen ollaan oltu kohtuu lähellä sitä, että kone olisi mennyt levolle (ulkona -17'c), koska buffer-tavoite alkoi olemaan aika lähellä. Alkaa kämpässä lämmöt hieman nousemaan näissä pakkasissa puhallinkonvektoreiden takia ja lämmityskierron shuntti ei ole enää täysin auki ja jarruttelee, joten buffer alkaa latautumaan enemmän. Tuossa kennon tukkoisuus ja sitä seurannut sulatus pelasti (kuten yleensäkin) tilanteen. Ei näitä tilanteita usein tule, mutta eilen en käynyt esim. kuin pikasuihkussa, joka ei hirveästi ehtinyt vaikuttaa bufferiin viilentävästi (esilämmityskierukoiden takia). Muksukaan ei ole ollut lotraamassa, joten lisää riskiä bufferin latautumiselle. Viime viikolla kone käväisi kerran huililla noin -13'c ulkolämmöissä, koska oli päivä jolloin kukaan ei käynyt suihkussa ja buffer latautui täyteen lämpöönsä.
Näyttökuva 2026-01-05 105415.png

Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Pitäisiköhän kokeeksi nostaa pyyntilämpötiloja sekä kiertovesipumpun nopeuksia...

Grafanassa on nykyään muuten 'XY Chart', jolla saa esim. tämän näköisen COP-graafin luotua:

1767602434204.png

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Mä jouduin tänään ennen duuniin lähtöä varmuudelta tiputtamaan QM3->QM2 kun pakkasta oli -24°C. Hyvä peli. Patteriverkko ei ime tehoa (n.4,3kw) enempää kuin mitä kone varaajaan tuottaa tuottaa. Aattelin että tärkeämpi antaa tuon käydä kokoajan kuin että pysähtyy ylilämpöön.

Jusii

Jäsen
Täällä on 'vaan' -20 ja nyt ekat kunnon pakkaset asennuksen jälkeen. Mulla on sen verran tiivis talo ja kohtuullinen laatta alakerrassa, niin tuli oiva päivä katsoa miten pystyy päivän korkeat sähkönhinnat kiertämään. Ajoin yön hieman ylilämpöä lattioihin ja aamusta sitten panasta Zone 1 -5 ja QM 3 päälle. Ihmetellään sitten iltapäivästä, mitä sisälämmöt sanoo.

Ja toki nyt saa huomauttaa, jos panan pitäminen ym. asetuksilla kokonaan hiljaisena tämän päivän on huono idea :D

1767604044312.png

Pretor

Aktiivinen jäsen
Tulipa ajan kuluksi puukoteltua heishamon.yamlia ja väsättyä Home Assistantiin valikko, josta saa pohjavastuksen tilaa säädettyä A ja B -vaihtoehdon välillä. Voi kovemmilla pakkasilla säätää tarvittaessa sulanapitokaapelia (pohjavastus + samaan ohjaukseen kytketty erillinen) pysymään päällä pidempään, kun itselläni se on normaalisti A-modessa.
A = Auto, eli menee sulatusten mukaan päälle ja on 10min päällä sen jälkeen
B = On, eli koko ajan päällä

eliel

Aktiivinen jäsen
Olisi ehkä pitänyt jonkun kuudennen jäätymisen jälkeen vaihtaa ajotapaa, eikä lepuutella off asennossa 20 pakkasilla. Ainakin heater assy korkkasi.

Liitteet

• IMG_20260106_001221.jpg
    IMG_20260106_001221.jpg
    185,7 KB · Katsottu: 114

eliel

Aktiivinen jäsen
Mitä tuossa nyt tapahtui?
Putket taitaa kerätä jäätä pumpun ja seinän välillä ja itse viritelty jäätymisen esto pyörittää pumppua liian myöhään ja siitä sitten H20 virhe tauluun. Tällä kertaa sitten ei kestänyt vaan ainakin vastuskotelo antoi periksi. H20 vika tuskin syyllinen, koska samaa käynyt myös H65 ja H70, eli vikakoodit enemmänkin syy kuin seuraus. Panaa ajettu 25-50 C väliä ja lepuutettu off tilassa.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Nyt on kyllä monoblock väärä valinta tuollaiseen OFF-käyttöön. Ei tulisi mieleenkään lepuutella konetta kovilla pakkasilla, vaikka mulla sentään varaajakin on koneen alapuolella kellarissa, joten vapaakiertokin toimii hyvin.

Pot

Jäsen
Moi,

tammikuun pakkaset, (-11 - -21 koko tammikuu) ja 12-sarjan splitin cop on laskenut taas ennätysalas, 1,5 näkyy olevan tammikuussa. Tuo sulatus jotenkin liekö syypää, ei siis sulata juurikaan vaan voi olla parikin päivää sulattamatta. Ottoteho huiteli aamulla 3,4 kw:ssa ja COP tasan 1.
Tein sulatuksen ja sitten katsoin vielä asetuksia, joita ei pariin vuoteen ole nykäisty. Täytyi sammuttaa kone siis, jotta näki nuo asetukset.

Uudelleen käyntiin sen jälkeen on ollut ottoteho 1,4 kw about ja COP lähelle 3. Pitääkö tätä siis buuttailla kuten Windows xp:tä tai sulatella manuaalisesti. Vai onko jotain häikkää, kylmäaineet taasen loppumassa?

Pyynti 40 astetta, -12 astetta pakkasta, tarve jotain 3-5kw . VuosiCOP on Panasonicin näytössä ollut 3.9 peräti. Viime vuonna ei ollut näin kovia pakkasia.

Viimeksi muokattu:

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Miltä toi kenno näyttää, kuivalla kelillähän ei usein sulata. Onko sulla vastuskäyttöä sallittu. Tuohan on ulkolämpötilaa jolla sulatellaan vain kompuralla?

Pot

Jäsen
Ei siellä jäätä ainakaan ole. Pitää katsoa huomenna aamulla miltä vaikuttaa. Nyt on pysynyt buutin jälkeen kulutus 1.6 kw tällä hetkellä ja cop 2.62 ”normaaleina”, -12 astetta.

Se vastusraja on asetettu -15.

Muoks. kaikki ok myös tänään, mikä lie ollut kuukauden alkupäivinä..

Viimeksi muokattu:

Nihan

Aktiivinen jäsen
Ajoin yön hieman ylilämpöä lattioihin ja aamusta sitten panasta Zone 1 -5 ja QM 3 päälle. Ihmetellään sitten iltapäivästä, mitä sisälämmöt sanoo.

Ja toki nyt saa huomauttaa, jos panan pitäminen ym. asetuksilla kokonaan hiljaisena tämän päivän on huono idea :D

Käyrää pudottamalla -5C mäkin olen hyppinyt yli korkeimpia tunteja. On ainakin turvallinen tapa, käytännössä pysyy pois pelistä juuri niin kauan kuin pakkanen sallii tai käyrä palautetaan.

JJP

Tulokas
Onko muut huomanneet että -25 olisi raja jossa aikasulatukset tulevat käyttöön? Outdoor Pipe Temperature pyörii -29 ja -30 välillä ja sulatusten väli 27-30 minuuttia

Viimeksi muokattu:

Sipuli

Jäsen
Onko muut huomanneet että -25 olisi raja jossa aikasulatukset tulevat käyttöön? Outdoor Pipe Temperature pyörii -29 ja -30 välillä ja sulatusten väli 27-30 minuuttia
Samaa asiaa tänne palailin kyselemään, että mikähän tuon sulatuksen määrää kun viimeyönä on pana alkanut tekemään sulatuksia tuon tuosta, mutta vissiin sama homma kyseessä kun näkyy mullakin sulattelevan noin puolen tunnin välein.

Sipuli

Jäsen
Mitä tuo outdoor pipe temp käytännössä splittikoneessa mittaa ja pystyyköhän tuohon jollain asetuksella vaikuttamaan? Näkyy tosiaan mullakin että lähtee aina sulatukselle kun outdoor pipe temp tippuu -28 - -29 asteeseen (ulkoLT -26). Tuohan aika hyvin pistää hyötysuhteen 1:1 kun kokoajan sulattelee.

Ton1A

Vakionaama
Mä luulen että se on tuo punaisella ympäröity. En ole löytänyt service manualista mitään millä sitä saisi modattua.

1767953019902.png

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mä luulen että se on tuo punaisella ympäröity. En ole löytänyt service manualista mitään millä sitä saisi modattua.
Ennen vanhoissa Panojen ILPeissä laitettiin rinnalle potentiometri tms.

Ton1A

Vakionaama
Tuo voisi kyllä toimia. Joku Mitsurunnerin tapainen laite, ellei se sitten sovi ihan suoraan tähän tarkoitukseen. Huijausta tarvitaan vain noin -20 °C alapuolella. Itsekin olen tuollaisia viritellyt vuosia sitten Panan ilmalämpöpumppuihin.

Täällä lounaisrannikolla harvemmin on niin kylmä että viitsisin itse tehdä tälle jotain.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tuo voisi kyllä toimia. Joku Mitsurunnerin tapainen laite, ellei se sitten sovi ihan suoraan tähän tarkoitukseen. Huijausta tarvitaan vain noin -20 °C alapuolella. Itsekin olen tuollaisia viritellyt vuosia sitten Panan ilmalämpöpumppuihin.
Siellä on lisäksi suojaus joka laukeaa -29C.
1767953682808.png

1767953756565.png
1767954379759.png

J-sarjassa sama suojaus on R32 kylmäaineella vasta -37C, miksi??
1767953960299.png

Viimeksi muokattu:

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Onko kukaan jolla on 12 kw h-sarjalainen split malli testannut tai muuten tietoa kuinka toi QM -säätö rajoittaa kullakin portaalla tehoa? I
Itse käytän tuota, jotta kone käy pidempiä jaksoja eikä ryntää nopeasti tavoitteeseensa ja sammu. Täällä on paljonkin kirjoituksia näistä 9kw malleista mutta tehokkaammasta einiinkään.
Vai onko tuo sellainen asia joka selviää vai yksilökohtaisesti kokeilemalla ?

Ton1A

Vakionaama
Tulipa tuosta Kaarinan parituntisesta sähkökatkosta mieleen, että vaimo on jo pitkään ollut sitä mieltä että pitäisi olla joku kunnollinen varavirtalähde. Samalla voisi suojata monoblock-VILPin ulkoyksikön, ainakin meillä kiertää jonkun verran ulkoyksikössäkin vaikka vain talon lattiakierron Grundfos Alpha olisi päällä, ja VILP kokonaan virratta. Tää on todettu H20-vian, eli Panasonicin oman kiertopumpun jumittaessa.

Olisikohan esim. tällainen kova sana: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/968987/EcoFlow-River-3-UPS-kannettava-virta-asema-245-Wh

Muut mallit: https://www.verkkokauppa.com/fi/search?query=EcoFlow River

Pretor

Aktiivinen jäsen
Onko kukaan jolla on 12 kw h-sarjalainen split malli testannut tai muuten tietoa kuinka toi QM -säätö rajoittaa kullakin portaalla tehoa? I
Itse käytän tuota, jotta kone käy pidempiä jaksoja eikä ryntää nopeasti tavoitteeseensa ja sammu. Täällä on paljonkin kirjoituksia näistä 9kw malleista mutta tehokkaammasta einiinkään.
Vai onko tuo sellainen asia joka selviää vai yksilökohtaisesti kokeilemalla ?
Testaa ja seuraa minkälaisia tuottoja se antaa (ja lahdollisia kulutuksia).
En ole siis omasta ylös ottanut, kuinka paljon se kompuraa rajoittaa, mutta sen verran rajoittaa, että tuottokäyrä on jotain tän suuntaista:

9kW T-CAP Quiet Mode karkeasti oikoen:
OFF: 9kW (8.5-10)
QM1: 8kW (7.5-9)
QM2: 7kW (6.5-8 )
QM3: 6kW (5.5-7)

Tulipa tuosta Kaarinan parituntisesta sähkökatkosta mieleen, että vaimo on jo pitkään ollut sitä mieltä että pitäisi olla joku kunnollinen varavirtalähde.
Kunnollinen? Joku 16kWh akku ja 3~ hybridi-invertteri. Menee yli budjetin, niin että paukkuu, mutta ei tarvii mietiskellä onko varavirtaa (ja katkeaako lämmitys ihan just heti).
Halvimmillaan joku vähintään 100Ah lifepo4 akku (koska ovat jo varsin halpoja) ja siihen invertteri kiinni. Pääsee vielä halvemmalla, ku noiden kannettavien kanssa.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Hyi hitto mikä yö oli VILPistille. Ei mikään mahdoton pakkanen, (-11'c -13'c), mutta kastepiste alhainen. Tarkoittaa siis sitä, että kenno samantien tukossa ja sulatusta sulatusten perään. Pyöreästi siis menty yö 45min lämmitystä ja 15min sulatusta syklillä.
Näyttökuva 2026-01-28 153200.png

lmfmis

Vakionaama
Onko täällä minkälaisia ratkaisuja tai automaatioita käytössä pörssisähkön käyttäjillä?

Koskettimella saa kompuran seis ohjaamalla vaikka shellyllä.

Mutta kylmällä ilmalla ei VILP teho riitä katkottuna. Parempi että saa laukata koko ajan ja kaupasta parempi sähkösopimus.

Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Satuinpa bongaamaan kun tuotti just nimellistehonsa verran, Heishamonin näytöltä. Hetkeä aikaisemmin kävi 9.80 kW lukemissa, 4.20 kW ottoteholla.

Sulatti just, samaten pakkanen on kiristymässä. Ouman nostaa menoveden lämpöä, joten tehon tarve nousee rajusti kun ulkolämpötila laskee. Menoveden lämpö nousee, mutta kestää pitkään ennenkuin paluuvesi nousee vastaavasti.

1769716368402.png

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Mä olen huomannut että omassa koneessa toi mitä Heishamon näyttää taulussaan eroaa melkoisesti noiden irto mittausten lukemista. Poikkeuksetta niin että Heishamon kertoo ottotehon olevan paljon suurempi kuin kwh -mittari näyttää. Samoin veteen annettu energiamäärä eroaa. Pana näyttää aina reilusti pienempää tuottoa kuin erillinen energiamittari. Veden lämpötila näyttää olevan sama mutta virtausnopeus Panan mukan vähemmän. Tuota en oo keksinyt mikä tuon eron sähkönkulutuksessa selittää. Noh parempi näin päin.

Back
Ylös Bottom