Aquarea H-sukupolvi, 9kW T-CAP kokemuksia

Pretor

Aktiivinen jäsen
Tuota en oo keksinyt mikä tuon eron sähkönkulutuksessa selittää. Noh parempi näin päin.
Koska Pana raportoi ainoastaan 200W portaissa ja tais olla suht poikkeuksetta ylöspän.
Todellinen 1690W on Panassa 1800W
Todellinen 1790W on Panassa 1800W
Todellinen 1810W saattaa olla Panassa 1800W, tai sitten se on 2000W.
Samoin esim. pohjakulutus tässä talvella ~100W (+70W) on Panasonicissa 0W

Noista Panan raportoinneista ja "vääristä" kulutuslukemista huolimatta sen cop-raportointi ei siltikään ihan hirveästi eroa vs. todellisen kulutuksen perusteella laskettu cop. Noihin Panan "reiluihin" toleransseihin uppoaa mm. sulatukset mukaan kohtuu hyvin.

Alla siis Panan raportoima COP ja fixed on sähkömittarin mukaan, eli siinä on todellinen kulutus.

1000017895.jpg

Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Tulipa tehtyä tällainenkin mielenkiintoinen koe, eli käänsin lattialämmitysten shuntit minimille eilen kello 11:00. VILP pysähtyy hetken päästä, kun ei ole tekemistä. Kello 18.10-19.15 se kävi noin tunnin ajan lämmittääkseen jo hieman jäähtyneen puskuritankin (öljykattila) ja lopulta käänsin shuntit taas automaattitilaan kello 21:10. VILP oli siinä vaiheessa jo taas käynnissä, koska puskuritankki oli taas vähän jäähtynyt.

Kovaa ajoa on ollut, pistin myös varavastukset pois päältä, ulkolämpötilan keskiarvo on ollut -21.1 °C. Ihan vielä ei ole saatu lämmitysvajetta kiinni, lattialämmityksen menoveden lämpötila on vielä noin 1.5 °C alle tavoitearvon. Sisälämpötila putosi noin 1.5 °C puoleenyöhön mennessä, eikä ole vielä lähtenyt nousuun. Kohta pistän tulet takkaan, samaten pian nouseva aurinko kyllä lämmittää.

Tänään ei voi millään väistää noin pitkää sähkön €€€ jaksoa.

1770100690200.png

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Tää on kyllä hyvää keli tutkia mihin pumppu pystyy.
Mulle on jotenkin iskostunut päähän, että jos päästää lämpötilan tippumaan niin sen kiinni kurominen vie vielä enemmän energiaa. Tää on ei pörssiläisen vinkkelistä katsottu.
Mulla toi vastuskäyttö on sallittu kokoajaan, mutta yllättävän harvoin Pana niihin turvautuu. Oon huomannu tämän liittyvän vain sulatusprosessin loppuvaiheeseen, tuon näkee selvästi niiden mittarista.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Toi vastus on kyllä hiukan mysteeri, että miksi se käynnistyy jokaisessa kompurasulatuksessa alkuun noin ~90s ajaksi.

Mulla kävi viime perjantain kovemmilla pakkasilla niin, että öljypoltin sammutettiin illalla, kun sähkö halpeni. Sitten kun varaajassa tippui lämpö sen verran, että se laittoi Panan hommiin, niin alkuunhan kone spurttaa vesipumppua ja se sitten sotki lisää varaajaa. Lisäksi pistin manuaalisen sulatuksen, koska oli mennyt levolle öljyn tullessa peliin kenno täysin tukkoisena. Sen verran tuossa ehti tulla lämpövajetta, että vastus käynnistyi. Hyvin harvinaista herkkua nähdä vastus päällä lämmityskäytössä. Eipä tuostakaan ollut kuin ensimmäinen porras, eli 1kW käytössä, mutta oli se noin 50min päällä.
Tainnut edellisetkin hetkelliset vastuskäytöt osua just kovilla pakkasilla johonkin saunapäivien suihkutteluihin, jolloin lkv-kierukat jäähdyttää varaajaa ja samaan aikaan tulee sulatus.

Tähän malliin käynnistyy sulatuksen alkuun:
1000017996.jpg

Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Tää on kyllä hyvää keli tutkia mihin pumppu pystyy.
Mulle on jotenkin iskostunut päähän, että jos päästää lämpötilan tippumaan niin sen kiinni kurominen vie vielä enemmän energiaa. Tää on ei pörssiläisen vinkkelistä katsottu.
Tuossa COP on vaihdellut noin välillä 1.8 - 1.9, ei tuo sen parempaan pysty muutenkaan noilla parinkympin pakkasilla. Kyllä tuo kannattaa, hintaero on niin valtava.

Mulla toi vastuskäyttö on sallittu kokoajaan, mutta yllättävän harvoin Pana niihin turvautuu. Oon huomannu tämän liittyvän vain sulatusprosessin loppuvaiheeseen, tuon näkee selvästi niiden mittarista.
Mulla Heishamon sanoo edelleen, että vastustunnit ovat nollissa. Muutenhan mulla on 6 kW varavastustehoa, aktivoituu automaattisesti jos lämmityskierron shuntti on ihan selällään. Nyt käänsin nekin pois päältä rääkätäkseni pumppua.

eliel

Aktiivinen jäsen
Toi vastus on kyllä hiukan mysteeri, että miksi se käynnistyy jokaisessa kompurasulatuksessa alkuun noin ~90s ajaksi.

Mulla kävi viime perjantain kovemmilla pakkasilla niin, että öljypoltin sammutettiin illalla, kun sähkö halpeni. Sitten kun varaajassa tippui lämpö sen verran, että se laittoi Panan hommiin, niin alkuunhan kone spurttaa vesipumppua ja se sitten sotki lisää varaajaa. Lisäksi pistin manuaalisen sulatuksen, koska oli mennyt levolle öljyn tullessa peliin kenno täysin tukkoisena. Sen verran tuossa ehti tulla lämpövajetta, että vastus käynnistyi. Hyvin harvinaista herkkua nähdä vastus päällä lämmityskäytössä. Eipä tuostakaan ollut kuin ensimmäinen porras, eli 1kW käytössä, mutta oli se noin 50min päällä.
Tainnut edellisetkin hetkelliset vastuskäytöt osua just kovilla pakkasilla johonkin saunapäivien suihkutteluihin, jolloin lkv-kierukat jäähdyttää varaajaa ja samaan aikaan tulee sulatus.

Tähän malliin käynnistyy sulatuksen alkuun:
katso liitettä 113462

Onko lämmönvaihtimelle menevässä putkessa oleva sensori eristetty? Tuon sensorin mukaan päättää avustaako sulatusta sähköllä, tai siis sitä ettei veden lämpötila laske liian alas sulatuksen aikana

Pretor

Aktiivinen jäsen
Mulla Heishamon sanoo edelleen, että vastustunnit ovat nollissa. Muutenhan mulla on 6 kW varavastustehoa, aktivoituu automaattisesti jos lämmityskierron shuntti on ihan selällään. Nyt käänsin nekin pois päältä rääkätäkseni pumppua.
Mullakin oli ekat kolme? talvea nollissa, kunnes tajusin aktivoida sen oikeasta kohdasta valikoista. Olikohan niin, että se oli mulla kyllä olevinaan jostain aktivoituna, mutta ei oikeasta kohdasta.
Tais olla aikoinaan niin, että oletin sen olevan internal heater, mutta se onkin se room heater, joka sitä vastusta käynnistelee.
Ei sillä, ei tuota varmaan sen kummemmin olisi vieläkään tarvittu, vaikka se välillä hetkeksi on itseään käynnistellyt.

Edit:
Heishamonissa siis room heater (vastus) enabloituna näkyy 1/free:
Näyttökuva 2026-02-03 174020.png

Näyttökuva 2026-02-03 173532.png

Näyttökuva 2026-02-03 173455.png

Onko lämmönvaihtimelle menevässä putkessa oleva sensori eristetty? Tuon sensorin mukaan päättää avustaako sulatusta sähköllä, tai siis sitä ettei veden lämpötila laske liian alas sulatuksen aikana
On, mutta vaikkei olisikaan, niin ei sekään täysin selitä tuota toimintaa. Sanoisin ennemminkin, että tuo on ohjelmoitu noin.
Hommahan menee aika lailla näin:
Sulatus kun aktivoituu, niin aika tasan 30s päästä tuosta kompressori menee hetkeksi 0Hz, vesipumppu nostaa kierrokset ja samaan aikaan kytkeytyy vastuksesta 1kW päälle. Viimeistään 90s päästä kompressori käynnistyy, vesipumppu vetää nolliin ja samalla sammuu vastus. Ja vastustahan ei käytetä, jos vesipumppu ei ole päällä.
Ainoa selitys tuohon voisi olla se, että koska kompura sammuu/käy nollissa (vaikkakin vain ~30s ajan), niin varuiksi käynnistetään vastus. Sanoisin tuon olevan ehkä enemmänkin ohjelmistobugi.

Edi: jaa olinhan mä joskus aikoinaan jo jotain tällaista arvuutellut:
Pretor sanoi:
Tuostahan tuo selviää miksi vastus käynnistyy ainoastaan 90s ajaksi sulatuksessa. Koska kompurasulatuksessa vesipumppu sammutetaan, niin sen takia sammutetaan vastuskin. Onhan tuo sitten tavallaan pieni softabugi, jos se käynnistetään heti sulatuksen aluksi, koska vesipumppu pyörii vielä pienen hetken sulatuksen aktivoituessa, mutta sammutetaan heti perään, koska vesipumppu sammutetaan.
Koskee siis kompurasulatusaluetta kovemmilla pakkasilla.

Liitteet

• Näyttökuva 2026-02-03 174020.png
    Näyttökuva 2026-02-03 174020.png
    5,1 KB · Katsottu: 13
Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Mulle on jotenkin iskostunut päähän, että jos päästää lämpötilan tippumaan niin sen kiinni kurominen vie vielä enemmän energiaa.

Ei sellainen voi pitää paikkaansa. Mutta aikaa se vie.

Sillä tavalla se voi pitää paikkansa, jos yrittää liian nopeasti kuroa vajeen kiinni. Hyötysuhde heikkenee kun tehdään reilusti kuumempaa.

Jos sen sijaan tehdään sitä samaa lämpöä kuin muutenkin olisi tehty, niin vaje kuroutuu kiinni itsestään ja itse asiassa pienemällä energialla, koska tehdään viileämpää.

Ton1A

Vakionaama
Tuo vajeen kurominen käytännössä näkyy niin, että VILP käy täysillä, kun lähtevän veden lämpötila ei yllä tavoitteeseen. Tuleva vesikin on niin haaleaa, että teho ei vaan riitä. Pumpun ottoteho alkaa laskea vasta, kun saavutetaan tavoitelämpötila.

Sen olen kyllä huomannut, että esim. pikkupakkasella COP on hitusen parempi kun ajetaan pienellä teholla, vs. vähän kovempi teho samassa ulkolämpötilassa.

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuo vajeen kurominen käytännössä näkyy niin, että VILP käy täysillä, kun lähtevän veden lämpötila ei yllä tavoitteeseen. Tuleva vesikin on niin haaleaa, että teho ei vaan riitä. Pumpun ottoteho alkaa laskea vasta, kun saavutetaan tavoitelämpötila.

Noinhan se toimii, mutta ajatusvirhe syntyy helposti jos unohdetaan paljonko energiaa jäi käyttämättä käyttötauon aikana. Toinen asia, joka voi jäädä huomaamatta on se, että laite lämmittää viileää vettä, joka säästää sähköä merkittävästi.

Energiaa kulusi enemmän jos lähtevä vesi lämmitettäisiin kuumemmaksi kuin normaalisti. Silloin hyötysuhde kärsisi merkittävästi. Näin tapahtuu vain jos järjestelmä yrittää kompensoida taukoa esim. sisäilman lämpötilamittauksella tai se laskee keskimääärisät lämmöntuottoa ja kuroo sitä kiinni tehoa lisäämällä.

Oldipoldi

Jäsen
Itsellä käytössä WH-UX09HE8 ulkoyksikkö ja pörssisähkö joten välillä pumppu on pois päältä kalliimmilla tunneilla.
Tutkin service manualista, että kyseisessä pumpussa pitäisi olla kompressorilämmitin.
Onko jollain tietoa kuinkahan tehokas tuo on ja milloin sen pitäisi olla päällä?

Lähinnä pohdin, että on kompressorille kovaa touhua lähteä käyntiin kovalla pakkasella useamman tunnin sammuksissa olon jälkeen.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Kun 9 kW monoblock pana on sammuksissa niin ylimääräinen sähkömittari näyttää yhdelle vaiheelle 60 watin kulutusta.
Kiertovesipumppu ei pyöri mutta vapaakierto näyttää pitävän veden lämmöt n. 25C koneen sisällä. Meneekö se 60W
paisuntasäiliön lämmittämiseen vai kompuralle en tiedä. Säbhkömittarista näkisi mitä tapahtuu kun kone käynnistetään,
sehän kestää aika kauan ennen kuin kompressori alkaa pyöriä ja lämpöä tulemaan.

Oldipoldi

Jäsen
Itsellä tuo split kone ottaa tasaisesti 42W yhdeltä vaiheelta koneen ollessa sammutettuna "external control 1" liittimen kautta.
Olisiko tuo sitten lähelle se lämmittimen teho. Näyttö ja ohjauselektroniikka tuskin kovin montaa wattia kuluttaa.

Viimeksi muokattu:

lmfmis

Vakionaama
Lämmitys tapahtuu kompressorin käämin virralla. Mitään ei silloin pyöri.

Riippuu miten "virrat sammuttaa" meneekö lämmitin samalla. Jos nappaa sulakkeet niin meneehän se.

Kovalla riskillä ilman lämmitystä...

Suosittelen kiinteähintaista sähkösopimusta Panan omistajille :hmm:

Nihan

Aktiivinen jäsen
Saksassa on J-sarjalaiset ilmeisesti pudonneet pois energiatukien listalta ja ovat poistomyynnissä. Useista puodeista löytyy alehintaan nyt. Esim. täältä löytyy T-CAP 9, 12 ja 16kW malleja kaikkia:

Oma 9kW laite saapui tänään pihaan. Tarkoitus on lähiaikoina tehdä puolilämmitetystä tilasta täyslämpöistä ja myös 3-vaiheisuus houkuttelee joten nappasin tarjouksesta ja päivitän pykälää tehokkaampaan. Vanhan 7kW laitteen laitan mökille tai myyn pois.

eliel

Aktiivinen jäsen
Olikos kukaan ketjussa tilannu vara-osana uutta vesipumppua? Oliko pumpussa niin pitkä johto, että ylettää suoraan emolevylle?

eliel

Aktiivinen jäsen
Kylläpäs nyt vastustelee korjausta. Uusi välikaapeli väkerretty suojaamattomasta kaapelista ja nyt heishamon ottaa häiriötä, eikä saa kun ihan satunnaisesti luettua arvot.

eliel

Aktiivinen jäsen
Motonetistä ferriitti häiriönpoistaja heti pumpun jälkeen ja heishamon sanoo Correct received data: 100% mikä taitaa jopa olla parannus entiseen.

Vilburi

Tulokas
Hei

Löytyiskö täältä kokemusta / neuvoja, kyseessä aquarea t-cap all in one, h-sarja 9kw.
Eli miten pääsis käsiksi sisäyksikön paisuntasäiliön venttiilille?
Lattiakierrossa on painevaihtelua, niin pitäis tarkistaa paisuntasäiliön venttiili, luultavasti vaihtaa venttiilin sielu ja säätää esipaine sinne.
Mutta on aika ahtaassa paikassa vasemman kyljen puolella ja juuri venttiilin edessä vielä menee putkituksia.

Onko kukaan tehnyt kyseistä toimenpidettä?
Uskaltaako vasenta kylkipaneelia irroittaa ilman että koko laite notkahtaa.

Samaan vielä että jos lattiapaine on 1.0 bar niin mikä olis sopiva esipaine?
Varmaan 0.5-0.7bar olis oma veikkaus.

Back
Ylös Bottom