Power World R290 laitteista juttelin tehtaalle

Ilmavesi

Jäsen
16 kw Kaisaissa ei ole samanlaista tarjousta kuin 14 kw laitteessa (2200 € toimituskuluineen). Hinta on hyvin houkutteleva. Jos puskurivaraaja maksaa 500 €, lämminvesivaraaja 1000 €, jäätymisenestoventtiili 120 € ja maateline 150 € (Kaisain kuvien perusteella maatelinettä ei tarvita), niin kokonaiskustannus on varsin houkutteleva (nelisen tonnia). Kiertovesipumpun saan vanhasta laitteistostani.

Viimeksi muokattu:

Coastline

Tulokas
Yhteenvetona voinee ajatella, että tämä Kaisain 14 kw pumppu (1970 € + rahti) voisi toimia kohteessa. Sen lisäksi tämä puskurivaraaja 6 kw vastuksella (onko liian pieni?) ja 300 l käyttövesivaraaja. Voisiko tämä olla toimiva ratkaisu ja sisältää suurimmat projektin kustannukset?
Nyt hinta itselläni on ainakin, kun linkistä kävin (Monobloc heat pump (KHC-10RY3-B) 14kW ) -mallia katsomassa.
1 item €2,233.47

Shipping €59.29

Total (tax incl.) €2,292.76

Included taxes: €428.73

Markush

Aktiivinen jäsen
En ymmärrä, miksi kohteessa käyneiden asennusliikkeiden edustajat ovat suositelleet laitteita Daikin 10 kw ja BOSCH 7000i AW 9 kw, jos kiinalaisten pumppujen pitää olla 20 kw. Boschin tarjouksessa mitoitus on esitetty näin:
Juuri tämä homma oli se, miksi minä silloin lähdin itse tätä hommaa selvittämään. Eli minä tämän ketjua aloittelin muutama vuosi sitten:). Myyjä huijjarit esitti, että tämä 270 neliön talo olisi lämmin 8kw pumpulla. Noh siis, tarjouksista suurimmat taisi olla sentään 16Kw.

Tämänkin talon energiantarve -25 on arvioitu 12Kw kohdille. Tänä talvena oli tuossa lähipäivinä taas alle -20, olisiko ollu -24 joku yö. 22kw laite on pärjäillyt ihan ok. Pyyntivesi on ollut noin kylmillä 46 astetta. KÄytän välillä ksekimmäisen kerroksen varaavaa takkaa tukilämpönä, mutta varalla olevia vastuksia ei ole tarvittu vielä missään vaiheessa. 3 täyttä talvea ajeltu tuolla.

Arisoft

Hyperaktiivi
Voisiko ajatella, että tässä kohteessa pumpun ei tarvitse olla erityisen tehokas, sillä tarvittava veden lämpötila on korkeimmillaan 35 C? Kyse on siis pelkästään lattialämmitysverkostosta.

Tuota perustetta ei voi käyttää tehon vähentämiseen. Se kun on se mille ne on mitoitettu. Jos tarvitsee kuumempaa on laitettava vielä isompi. Mutta tämä siis jos lämpöpumpulla haluaa lämmittää säässä kuin säässä. Aina voi laittaa pienemmän tai jättää vaikka pois kunhan on ne vastukset tai muu lämmönlähde tilalle.

Ilmavesi

Jäsen
Kenties sopiva hankinta voisi siis olla tuo 14 kw Kaisai monoblock ja sitten riittävän vahva sähkövastus lämmittämään lattialämmityksen veden (tarve kork. 40-asteiselle vedelle) yli 20 (vai jo 15?) asteen pakkaspäivinä, joita Helsingissä ei keskimäärin ole montaa vuodessa. Marras-maaliskuussa lämpötila on suurimmaksi osaksi +5 - -5 C.

Ilmavesi

Jäsen
Tämänkin talon energiantarve -25 on arvioitu 12Kw kohdille. Tänä talvena oli tuossa lähipäivinä taas alle -20, olisiko ollu -24 joku yö. 22kw laite on pärjäillyt ihan ok. Pyyntivesi on ollut noin kylmillä 46 astetta. KÄytän välillä ksekimmäisen kerroksen varaavaa takkaa tukilämpönä, mutta varalla olevia vastuksia ei ole tarvittu vielä missään vaiheessa. 3 täyttä talvea ajeltu tuolla.
Tämä vahvistaa ajatustani, että 14 kw pumppu voisi olla minulle sopiva. Tietenkin on oma kysymyksensä, onko esimerkiksi tuhannen euron hintaero tehokkaamman pumpun ja tämän pumpun välillä järkevä poissulkukriteeri tehokkaammalle pumpulle, eli maksaako tehokkaampi itsensä takaisin, kun sähkövastusta ei tarvinne käyttää lainkaan.

Missä talosi sijaitsee?

Pääkaupunkiseudun talvet ovat leutoja. Yli -20 C pakkasjaksot ovat harvinaisia, mutta muutama vuosi sitten oli pidempi kovan pakkasen jakso.

Markush

Aktiivinen jäsen
Turussa tämä talo. On kyllå ollut hienoa, kun tuossa pumpussa on tehoa niin paljon, että -15 asti voi ajalla silent-modessa. Laite on silloin tosi hiljainen.

Arisoft

Hyperaktiivi
maksaako tehokkaampi itsensä takaisin, kun sähkövastusta ei tarvinne käyttää lainkaan.

Se riipuu sähkösopimuksesta. Kun sähkön hinta on pakkaspäivinä helposti korkealla, sähkön kulutuksen lisääminen on erityisen kallista. Yhden päivän toki voi ohittaa lämmittämällä vain vähemmän. Kyllä sitä pari astetta alempaakin sisälämpöä voi sietää jonkin aikaa. Jos mennään kiinteällä sähkösopimuksella niin saa aika paljon lämmitellä vastuksilla että isompi pumppu tulisi edullisemmaksi.

MetaX

Aktiivinen jäsen
Onko kyseessä R32:lla toimiva pumppu? Onko koneessa useita 3 kw vastuksia vai mitä tarkoittaa "Siinä on 9kW vastuksia integroituna"?
Joo, R32 malli ja siinä on 3x3kW vastukset mitä voi ohjata päälle portaittain. En vielä katsonut miten konfaus tarkkalleen ottaen tehdään, mutta ohjeessa oli ainakin sanottu näin:
1769434315711.png

Ja myös että dip-kytkimet ovat tehtaan jäljiltä kolmen portaan ohjaus moodissa Internal Backup Heaterille (AHS = Auxiliary Heat Source, esim. boileri)
1769434722261.png

Amigo

Aktiivinen jäsen
Kyllä kai ne kaikki sulanapitovastukset alkaa kyykkäämään näillä ilmoilla. Täytyis olla hullun tehokkaita. Tossa pumpussa on kyllä se hyvä että kun iso kenno niin sitä vettä tulee paljon lämpimänä. Ulti sulatteli kellolla 45 minuuttia ja pakkasilla pieni liru niin se jäätyi aina johonkin.

Markush

Aktiivinen jäsen
@Markush Muistelen, että sinulla oli bauhausin valuma-allas. Onko pysynyt nyt kovilla pakkasilla sulana? Täällä on vetänyt itsensä umpijäähän.
Oikein muistit;). Ja kyllä jäätyy juntturaan kun mennään -20. Olen sen kerran jo sulatellut tänä.talvena. veikkaan, että huomenna se on taas jäässä. Saas nähhä. Viime talvena.ei.ollut mitään onglemaa, kun ei ollut kovin kylmää ollenkaan.

kimmok

Vakionaama
Kyllä kai ne kaikki sulanapitovastukset alkaa kyykkäämään näillä ilmoilla. Täytyis olla hullun tehokkaita. Tossa pumpussa on kyllä se hyvä että kun iso kenno niin sitä vettä tulee paljon lämpimänä. Ulti sulatteli kellolla 45 minuuttia ja pakkasilla pieni liru niin se jäätyi aina johonkin.
Ilpi ja vilpillä on aivan eri sulattajia ja vesi määrä on sitten ihan eri kertaluokkaa.
Muistan kerran oli tapaus 2×32kw nominaali teho.niin yksi kone kun sulatti vettä tuli niin paljon että 1.5l siirto pumppu ei kerennyt tyhjentää astiaansa kun se aiheutti vika hälyytyksen porasin astiaan reikiä ja laitoin 10l ketsuppi ämpäriin. Pumpun niin sen jälkeen se toimi.onneksi oli Kauko valvonta niin tajusin että missä vika kun kohde oli 150km päässä.
Kyseessä oli 6krs kerros talo missä oli kaksi rappua.

kallek

Aktiivinen jäsen
Juuri tämä homma oli se, miksi minä silloin lähdin itse tätä hommaa selvittämään. Eli minä tämän ketjua aloittelin muutama vuosi sitten:). Myyjä huijjarit esitti, että tämä 270 neliön talo olisi lämmin 8kw pumpulla. Noh siis, tarjouksista suurimmat taisi olla sentään 16Kw.

Oletko mittaillut millaista tehoa antaa ulos -20 asteessa?

ves_ku

Aktiivinen jäsen
Pykälää pienempi kone näytti antavan kamstrupin mukaan 4.7 kw silent modessa kun kävin vilkasemassa (appin mukaan 3.7 kw). Pakkasta -19. 25 pakkasella alkoi sekoilemaan vähän sitä ja tätä niin laitoin huilaamaan kun en ollut kotona vartioimassa. Luultavasti suurin ongelma oli, että Nediksen sovellus näytti ihan mitä sattuu. Jopa apupaisunta oli lukemassa 500. Kuittailin ja laitoin omalta paneelilta pyörimään ja lähti ilman ongelmia.

Nediksen kun paritti pumpun kanssa uudelleen niin sekin alkoi näyttämään oikein tai paremminkin samoin kuin ennenkin. Onko näihin kiinalaiset oikeesti ajaneet päivityksiä verkon yli vai oliko jotain muuta?

Amigo

Aktiivinen jäsen
Mulla paisuntaventtiili lakkaa säätymästä tai sitten lähtee ajamaan itseään jompaan kumpaan äärilailaan? Vaikuttaa siltä että paisunta ei oikeasti muuttuisi vaan pelkkä säätöarvo. Havainnointi vielä kesken koska tekee tuota vain kovemmilla pakkasilla.

Liitteet

• 1770414493281.png
    1770414493281.png
    29,8 KB · Katsottu: 11

ves_ku

Aktiivinen jäsen
13.1 oon ollut viimeksi yön kotona niin ei oo ainakaan osannut enempää lämpöä vaatia. Takalla muutenkin tulee lisäksi lämmiteltyä kun vaan on kotona. Harmi kun ei joutanut operoimaan kun pakkaset oli sielä 28:ssa ja kone sammui itse 06 hälyyn. Pumppu kyllä käy nyt jatkuvasti, mutta käykööt. Ei tolla puskurilla kovin pitkään kuitenkaan huilaisi vaikka tuottoa oisi enemmän.

ves_ku

Aktiivinen jäsen
Vaihdoin kokeeksi powerful modeen. Kävi pari minuuttia ja sammui 06 hälyyn. Jatkamme siis silentilla. Saako tuon low pressure hälytyksen muuten millään kuitattua appista? Paikallisestikin en oo saanut sitä muulla pois kuin sähkökatkolla tai pakkosulatuksella.

Arisoft

Hyperaktiivi
Vaihdoin kokeeksi powerful modeen. Kävi pari minuuttia ja sammui 06 hälyyn. Jatkamme siis silentilla. Saako tuon low pressure hälytyksen muuten millään kuitattua appista? Paikallisestikin en oo saanut sitä muulla pois kuin sähkökatkolla tai pakkosulatuksella.

Olisko taas se, mitä mulla tapahtuu että jos kierroksia nostaa kesken kaiken niin paisunta reagoi siihen liian hitaasti.

Jos haluat testata niin sun pitäisi ensin pysäyttää pumppu hetkeksi. Sitten laittaa normaali tai powerfull ja uusi startti. Se säätää silloin paisunnan ulkolämpötilan mukaan sopivaan arvoon. Se ei tee sitä käynnin aikana vaan imaisee höyrystimen tajuttoman kylmäksi.

ves_ku

Aktiivinen jäsen
Paljon mahdollista. Pitää päivällä kokeilla jos on pakkasia. Se tosiaan nostaa kyllä lennosta vaihtamalla kompuran kierrokset aika nopeesti.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Paljon mahdollista. Pitää päivällä kokeilla jos on pakkasia. Se tosiaan nostaa kyllä lennosta vaihtamalla kompuran kierrokset aika nopeesti.
Nuo kierrostennostot kesken ajon on kyllä aivan liian nopeita. Eihän tuollaiseen voi mikään ehtiä mukaan. Mulla on matalapainehälyt kuittaantuneet itsekseen. No, 2 kertaa tullut. Yhden huomasin tabletin näytöllä ja toinen löytyi käyttöpaneelin hälytyskellosta etsimällä.

Mulla on vielä kovalla pakkasella kokeilematta pistää vedenkierto niin isolle että tuo 500 litran pönttö ei tee puolen tunnin viivettä säätöön ja kokeilla jatkuvaa ajoa kun ei kerran jaksa nostaa noihin hulluihin lämpötiloihin suoraan tuosta sekalaisen lämmityksen paluuvedestä.

Arisoft

Hyperaktiivi
Se tosiaan nostaa kyllä lennosta vaihtamalla kompuran kierrokset aika nopeesti.

Ne kolme tilaa on yksinkertaisesti kierroslukurajoittimia kompuralle ja puhaltimelle. Tehdasasetuksista voi valita mitkä rajat niille haluaa. Itse olen käyttänyt quiet moden rajoitusasetusta kierrosten vapaaseen säätämiseen. Powerfull nostaa vielä enemmän kierroksia kuin smart asetus.

Lähellä tavoitelämpötilaa nuo rajoittimet eivät toimi jos asetuksista on valittu kierrosten laskeminen tavoitetta lähetyttäessä. Silloin käytetään tätä tilaa varten olevia ala- ja ylärajoja perusmoodista välittämättä.

sanpsa

Aktiivinen jäsen
Samalla lailla kuit itsellä. Aukoo Paisuntaventtiiliä aivan liikaa kun kuumakaasu nousee raja-arvoon. Paisunnassa havaittavissa myös vähän samanlaista säädön "jämähtämistä" kuin itsellä?
Juu, tässä näkyy kun se pyrkii nostamaan romahtanutta kaasun lämpöä ja pitää paisuntaa asennossa x. Tulistuksen asetusarvoa se ei silloin huomioi.

Liitteet

• IMG_20260207_142106.jpg
    IMG_20260207_142106.jpg
    78,1 KB · Katsottu: 12

teehookoo

Jäsen
Joo toiset ajelee mersuilla ja toisille kelpaa kia et kait se näis pumpuis on vähä sama asia...

Se nyt vaan on niin että jos mersu hyytyy ja kia jaksaa painaa niin miksi valita mersu?

Niben oikeasti kallis vilp kyykkää alle -20*C pakkasessa ja nämä vähemmän tuntemattomat merkit ajelee pintakaasulla samoissa lämpötiloissa

harrastaja

Aktiivinen jäsen
Se nyt vaan on niin että jos mersu hyytyy ja kia jaksaa painaa niin miksi valita mersu?

Niben oikeasti kallis vilp kyykkää alle -20*C pakkasessa ja nämä vähemmän tuntemattomat merkit ajelee pintakaasulla samoissa lämpötiloissa
Joo jos tarkoitat MHI pohjaista nibeä niin se on museo vehe. Moni ostaa Mersun kun ovat kuulleet että se on laatuvehe, eivät ite ymmärrä varusteista ja eivät tiedä mitä konepellin alla on.

Back
Ylös Bottom