Growatt WIT 4-15K-HU/JKS BMS

Linksu

Jäsen
Mullakin sen verran päivitystä että myyjä (PVGroup) päivitti etänä invertterin tällä viikolla. Vielä ei ole ollut aikaa perehtyä mitä sillä on ollut vaikutusta ja saisinko vihdoin akun toimintaa. Ainakin nyt pikavilkaisulla saisi Regioniksi päivitettyjä jonkun oikean. Ennen sen takana taisi olla jotain itämaisia merkkejä yksi rivi.
Region on firmware lukittu ja sen saa kerran laitettua jonka jälkeen lukittuu. itsellä kävi näin että lukittu päivityksessä väärä region jota nyt koitan growatin kautta saada muutettua.

Linksu

Jäsen
Koitin saada erillistä energia mittaria toimiin ja ei millään tunnistanut sitäkään. aika painajainen kyllä on :D

Linksu

Jäsen
Havainto Growatt WIT:stä – lataus/purku-loop väärillä ohjauksilla

Olen törmännyt tilanteeseen, jossa Growatt WIT ajautuu nopeaan lataus–purku-looppiin, kun käytössä on väärä tai WIT:lle sopimaton ohjaus (VPP / Smart Mode / Modbus).

Ongelmatilanteessa:

• invertteri alkaa sahata latauksen ja purun välillä
  • tämä näkyy suoraan invertterin/BMS-näytössä
  • flektit lähtevät koville kierroksille
  • talon sähkömittari alkaa pitää muuntajamaista surinaa
  • tilaa ei saa pois asetuksilla → vain virrankatkaisu pysäyttää

Oleellinen havainto:

• Ei ole CT- tai mittarivika
  • Kun ohjaus tehdään Growatt Cloudin kautta, kaikki toimii normaalisti
  • Ongelma liittyy vääriin VPP-/ohjausrekistereihin, ei itse laitteeseen

Todennäköisesti väärä ohjaus:

• ohittaa WIT:n sisäisen logiikan
  • aiheuttaa ristiriitaisia tehotietoja
    → invertteri jää korjauslooppiin

Kysymys muille:
Miten te olette toteuttaneet akun ohjauksen WIT:llä, ja millä ohjauksilla tämä on pysynyt vakaana?

Raager

Jäsen
Kytkentä minulla on kysymys kun dataa ei saa millään pihalle. eli miten olet johdottanut sen?
Noniin. En jaksa piirtää piirikaaviota joten pistän kirjallisesti. Minulla on normi ethernet-kaapeli jossa Sininen johdin menee RS485B liittimeen ja vaaleansininen menee RS485A liittimeen. Toinen pää menee sitten Growatissa CN3:seen.

Raager

Jäsen
Semmoinen tuli huomattua että akku toimii Growatt asetuksella väärinpäin. kun tarvis purkaa niin lataa. Pylontec toimii oikein päin. Jk Bms 19.24 firmware
Pystyykö @Linksu pistämään vähän kuvia akun asetuksista ja growatin battery asetuksista. Tänään sain akun ladattua mutta ei suostu edelleenkään purkamaan. Saako purkua jostain käyttöliittymästä pakotettua päälle? Mielenkiintoisia huomioita oli että kun pisti Max charge ja discharge currentin pienemmäksikuin 300 A niin SOC näyttämä muuttui pienemmäksi. Samoin jos charging voltagen muutti 60 V --> 54 niin voltage näyttämä pilvipalvelun etusivulla tippui johonkin 4V tienoille.

Linksu

Jäsen
Purun saat päälle kun valitset load first ja set activepower 100 smart mode ei saa olla päällä. Oliko tuo mittarin kytkentä vai modbus?
Mittari minulla on Eastron SDM54-Modmus-mid

1770493776083.png

1770493513977.png

1770493945485.png

Raager

Jäsen
Purun saat päälle kun valitset load first ja set activepower 100 smart mode ei saa olla päällä. Oliko tuo mittarin kytkentä vai modbus?
Mittari minulla on Eastron SDM54-Modmus-mid

katso liitettä 113732

katso liitettä 113731

katso liitettä 113733
Kiitos kuvista. Kytkentä kuvaus oli home assistant. Mittari on kytketty valko oranssiin ja valkosiniseen ethernet-kaapelissa joka on kiinni cn5:ssa. En muista kumpi on kumpi. Mulla on mittarin ja growatin välis kolme eri kaapelia ja en tänäään viitti enää niitä seuloa läpi :)

Raager

Jäsen
Onko Raager sinulla mikä Region käytössä?
EN50549 pistin tänään päälle. Growatissa mulla on vain grid-liitimeen kytketty vaiheet jotka menee pääkeskuksen kautta mittarille ja verkkoon. Load:iin en ole kytkeny mitään. Ajattelen että kun on load first niin invertteri haluaa ajaa sinne sähköä. Onkohan ongelma siinä.

Linksu

Jäsen
Sinulla näyttäs olevan vanha firmware sisässä. ja pystyt vaihtaa regionin. Sillä ei ole merkitystä onko load vai grid kytkentä. minulla on juuri samanlailla kytketty.

low

Tulokas
Täällä: YE1.0/YEAA010199/ZDDA-0001 mielenkiintoista, että ei uudempaa ole tarjonnut jos kerran kierrossa.

Gridissä syöttö kiinni. Ei erillistä mittaria tosin luin, että pitäisi tosiaan olla growatin conffit siinä chintissä tai missä lie extra mittariin kytkeekin. Mukana tulleet virtamuuntajat ennen talon kuormia kiinni.

Täällä ainakin näin nytkun aurinko ei paista:

Load first: Purkaa virtamuuntajien kuorman mukaan vaikka export limit ei ole edes päällä.

Battery first: Lataa akkua verkosta

Grid first: Purkaa verkkoon sillä maksimilla mikä asetettu

Ajastus menee aina yli ja jos ei ole ajastusta niin general settingsin default ems arvo tulee voimaan. Joskus käynyt niin, että vaikka webliittymä tai mobilli näyttää arvoa niin se ei ole oikeasti inussa sisällä eli pitää ladata uudestaan. Lähinnä jos niitä on ropellellut.

Noiden kanssa pystyy elämään ajastuksilla. Normisti vaan load first ja battery first käytössä. Jos huippumyynti hinnat niin voi käsin heittää grid firstin ja tienata muutaman euron.

Ehkä sitten tulevaisuudessa smart ai pelittämään tai HA... Mutta tälläisenään riittää mulle. Jos olis enempi akkua kuin tää 32kWh niin sitten ehkä haluaisi saada myyntejä osumaan tai no riippuu miten auringon kanssa käyttäytyy. Tässä kiinni olevat paneelit lumen alla eikä tuota mitään. Microjen takana olevat auringossa ja niiden tuotto menee myyntiin sen jälkeen kun oma verkko ei ota vastaan ainakin load first asetuksella.

Linksu

Jäsen
Smart ai painaa itsellä maksimit verkkoon. typerä bugi siinä. en tiedä vaikuttaako erillinen mittari siihen. en ole itse päässyt koittaan kun ei tuo inventteri tukenut tuota minun energia mittaria.

Back
Ylös Bottom