Growatt WIT 4-15K-HU/JKS BMS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Linksu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on 24 paneelia 4xHMT-2250 takana. Growattiin tulee vaan grid puolelle johdot eli ei ole syötön välissä kuten ohjeissa taidetaan tavata.

Jos talon puolella on kuormaa niin Hoymilesit tarjoilee sinne luonnollisesti ekana tilanteesta riippumatta ja sen jälkeen load firstillä menee myyntiin ylijäämä vaikka growatissa kiinni olevien paneelien tuotto menisikin akkuun. Tuon myynnin voi välttää laittamalla "single machine anti backflow enable external CT" eli silloin haistelee niillä erillisillä virtamuuntajilla ettei mene verkkoon mitään. Tällöin leikkaa witissä kiinni olevien paneelien tuotto sitten parhaimmillaan/pahimmillaan. Tässä tulee sitten se ongelma, että TOU eli kellonaika ohjaus muuttuisi grid firstille eli lähtisi myymään sen maximin mitä purkuvirraksi laitettu niin ei myy jos anti backflow on päällä.

Antibackflow on taas ihan ehdoton jos haluaa microjen tuoton talteen. Teoriassa voisi laittaa battery first, mutta sitten se lataa verkosta riippumatta paistaako arska vai ei. Eli näin kesäisin tulisi verkkokulutusta mikä iso mörkö.

Genu liitäntään voisi kytkeä invertterin niin vähän miettinyt joskos laittaisin ne siihen kiinni. Pitäisi vähän vedellä kaapelia, mutta onneksi ei paljoa.
Mulla tulee talon katolle paneelit mikroinverttereillä ja ne on tarkoitus kytkeä genu liitäntään.
WIT asentuu (kunhan saan aikaiseksi) autotallin yhteyteen ja sinne katolle tulee omat paneelit. Niissä tulee varjostusta että mietin jos ei kytke stringinä kiinni WIT invertteriin, vaan erillisten MPPT purkkien esim.Victron SmartSolarien kannsa suoraan akustoon.

Jostakin muistelen että tämän kaltaista ratkaisua ei suositeltu käytettävän

Mulla tulee talon katolle paneelit mikroinverttereillä ja ne on tarkoitus kytkeä genu liitäntään.
WIT asentuu (kunhan saan aikaiseksi) autotallin yhteyteen ja sinne katolle tulee omat paneelit. Niissä tulee varjostusta että mietin jos ei kytke stringinä kiinni WIT invertteriin, vaan erillisten MPPT purkkien esim.Victron SmartSolarien kannsa suoraan akustoon.

Jostakin muistelen että tämän kaltaista ratkaisua ei suositeltu käytettävän

Aah ok. Ei kai se ongelma ole jos wittiä pääsee ohjaamaana jotenkin suoraan kuten taisi tuo @Linksu idea olla.

Mulla on witin toisessa stringissä kiinni 2 tigo optimoijaa kun iv ja viemäri putkista tulee varjoa. Ei mitään hajua miten ne toimii kokonaisuudessa. Toki tulee aika kalliiksi jos pitäisi noita viljellä koko kenttään.

Hoymileseistä kyllä tykkään. Ei tule pitkiä 400-1000V DC vetoja, varjot ei haittaa niin paljoa ja paneelikohtainen data on ihan jees.

ei tule toimimaan, mikrovertertit eivät lähde tuottamaan mitään jollei ne pääse tahdistumaan verkkoon. siis jos ne on grid mikroja
Tuossa WIT invertterissä saa genu liitäntään myös akku käytössä tahdistetun signaalin (microgrid), jolloin siinä toimii myös offgridissä mikroinvertterit
1778705532005.jpeg

olen ymmärtänyt että saareke käyttö on vimosen päälle hyväksytyissä laitteissa estetty mutta hyvä näin jos toimii.
testailin kylläkin vuosia sitten ja mikro tahdistui kun vain kuormaa oli sopivasti, siis riittävästi. testit kylläkin ilman akkuja

Toimiikohan tuossa vain primary load kun verkon virrat katkeaa?
Eli UPSattua sähköä tulee ulos mutta ei gridin eikä secondary loadin suuntaan. Eli toimii saarekkeena.

jos sähköt on poikki niin silloin ei toimi jos akku on täysi, ei latausta ja kuorma pienempi kuin aurinon tuotto.
mikrot ei kykene käsittääkseni säätämään tehojaan, jos, niin silloinhan ne toimisivat suoraan off ina

jos sähköt on poikki niin silloin ei toimi jos akku on täysi, ei latausta ja kuorma pienempi kuin aurinon tuotto.
mikrot ei kykene käsittääkseni säätämään tehojaan, jos, niin silloinhan ne toimisivat suoraan off ina
Mikroinvertterin tehoa voidaan säätää taajuutta muuttamalla, Frequency-Watt (FW) Function

Yllättävä löytö että Growatt voi gridistä ottaa 2x nimelliskapan verran. Eli 12kW malli voi ottaa 24kW eli tarvittaessa täyden 3x35A virralla

• Tykkää
Reaktiot: low
Load porttiin nimellistehon verran. Ottoteho jakautuu Load ja akun välille
Hyvä tietää. Voisi pienemmän keskuksen kytkeä suoraan tämän perään. Nyt verkon rinnalla.

Sen huomannut, että akkua tämä 12kW malli lataa/purkaa maksimissa 12,7kW teholla eli sieltäkin löytyy vähän extraa.

Ainakin joissakin inverttereissä ilmoitetaan erikseen jatkuva ja hetkellinen teho. Hetkellinen voi olla tuplat jatkuvaan verrattuna.
Lisäksi lämpötila vaikuttaa tehoon.

Noniin nyt rupeaa olemaan Tämän huushollin paneeli/akusto-saaga päätöksessä. Akun kanssa meni vuosi pusatessa. Nyt lähti viimein toimimaan. Syytä en varmuudella tiedä. Homma meni näin: olen päivittänyt Growatt Wit:n pari kertaa vuoden aikana. Samoin JK BMS forcetin uusimmat firmikset ~3kk sitte. Maanantaina kaverin kanssa meinattiin kokeilla invertterin konkkien esilatausta vastusten avulla. Kaveri oli ottanu plussan akusta irti ja oli syöttämässä vastusta väliin. Vastuksen ollessa 5 cm päässä akun navasta kuului tsup ja vähän haisi sähkö. Minä muutin samalla invertteristä kokeeksi pylontekin kommunikaatio asetukset growatin omiin. Tämän jälkeen pienen taivastelun jälkeen virrat pois ja kytkettiin kaapelit kiinni. Akusta purku ja lataus päälle. Kaikki toimi ok. Luoja tietää mitä tapahtui mutta purku ja lataus toimii oikein.

Olikos täällä Growatt WIT omistajia. Kuinka teillä on kytkennät tehty ja miltä growatin omat mittaukset näyttää? Minulla on Invertteri tallissa ja se on kytketty tallista pääkeskukseen GRID-liitännän kautta. Load liitäntä on täysin tyhjä. Olen vetänyt Chintin virtamittarin pääkeskukseen heti mittarin jälkeen. Nyt tuntuu että Oikein mikäään moodi invertterillä toimi järkevästi. Nyt on käytössä Grid only ECO jonka pitäisi puskea kulutuksen mukaan GRID:iin ja käyttää siihen myös akkua. Tuntuu vain että puskee valtion verkkoon kaiken aurinkoenergian ja ei lataa akkua vaikka manuaali väittää että excess solar pitäis mennä akkuun. Minulla on Slimmemeter mittaamassa samassa paikkaa kuin growatin mittari ja se näyttäisi että pusketaan talosta valtion verkkoon tavaraa. Taasen Load onlylla tuntui käyttävän akkua vain invertterin käyntivirtaan eikä talon käyttämään sähköön.

Olikos täällä Growatt WIT omistajia. Kuinka teillä on kytkennät tehty ja miltä growatin omat mittaukset näyttää? Minulla on Invertteri tallissa ja se on kytketty tallista pääkeskukseen GRID-liitännän kautta. Load liitäntä on täysin tyhjä. Olen vetänyt Chintin virtamittarin pääkeskukseen heti mittarin jälkeen. Nyt tuntuu että Oikein mikäään moodi invertterillä toimi järkevästi. Nyt on käytössä Grid only ECO jonka pitäisi puskea kulutuksen mukaan GRID:iin ja käyttää siihen myös akkua. Tuntuu vain että puskee valtion verkkoon kaiken aurinkoenergian ja ei lataa akkua vaikka manuaali väittää että excess solar pitäis mennä akkuun. Minulla on Slimmemeter mittaamassa samassa paikkaa kuin growatin mittari ja se näyttäisi että pusketaan talosta valtion verkkoon tavaraa. Taasen Load onlylla tuntui käyttävän akkua vain invertterin käyntivirtaan eikä talon käyttämään sähköön.
Mulla kytketty samalla tavalla rinnalle ja load tyhjä, mutta niillä omilla virtamittareilla.

Mites tunnistaako softa sulla talon kulutuksen?

Eli onko tässä sun kohdalla järkeviä lukemia:

battery first.webp

Itse latailen akkua juuri täyteen kun edukasta eikä paljon paistele (paitsi huomenna, jotta teoriassa ei ihan täyteen kannata ladata). Mulla battery first lataa sillä teholla mitä battery settings max arvo on. Jos aurinkoa ei riitä niin ottaa loput verkosta.

Normaalisti tuo idlaa load first tasolla jolloin ensisijisesti käyttää aurinkoa ja jos ei riitä niin akku ja jos ylijäämää niin pistää sen akkuun ja jos akku täynnä niin verkkoon.

Grid first purkaa mulla battery settings teholla verkkoon. e: Tai siis purkaa akkua sillä teholla. Jos talon kulutus on enemmän kuin battery settings arvot niin ylijäämä menee verkkoon. Tätä käyttänyt kalliiden tuntien myyntiin.

Noita kolmea käyttänyt 95%. Joskus tässä heinäkuussa PTO jos halunnut jättää akun koskematta esim yötä varten ja ladata verkosta autoon kun ollut halpoja tunteja. PTO ei käytä invertteriä verkon suuntaan mitenkään, mutta jos aurinko paistaa niin lataa akkua.

Muita en ole testaillut juurikaan niin en osaa sanoa sielunelämästä. Varmaankin tuo ettei loadissa ole mitään niin toiminta ei ole ihan 100% se mitä kuvauksen mukaan pitäisi olla. Rehellisesti sanottuna noita on saanut muutaman kerran tavata, että mitäs helvettiä sen nyt pitäisi tuon tekstin mukaan tehdä :)

Mulla kytketty samalla tavalla rinnalle ja load tyhjä, mutta niillä omilla virtamittareilla.

Mites tunnistaako softa sulla talon kulutuksen?

Eli onko tässä sun kohdalla järkeviä lukemia:

Näytä liitetiedosto 116757

Itse latailen akkua juuri täyteen kun edukasta eikä paljon paistele (paitsi huomenna, jotta teoriassa ei ihan täyteen kannata ladata). Mulla battery first lataa sillä teholla mitä battery settings max arvo on. Jos aurinkoa ei riitä niin ottaa loput verkosta.

Normaalisti tuo idlaa load first tasolla jolloin ensisijisesti käyttää aurinkoa ja jos ei riitä niin akku ja jos ylijäämää niin pistää sen akkuun ja jos akku täynnä niin verkkoon.

Grid first purkaa mulla battery settings teholla verkkoon. e: Tai siis purkaa akkua sillä teholla. Jos talon kulutus on enemmän kuin battery settings arvot niin ylijäämä menee verkkoon. Tätä käyttänyt kalliiden tuntien myyntiin.

Noita kolmea käyttänyt 95%. Joskus tässä heinäkuussa PTO jos halunnut jättää akun koskematta esim yötä varten ja ladata verkosta autoon kun ollut halpoja tunteja. PTO ei käytä invertteriä verkon suuntaan mitenkään, mutta jos aurinko paistaa niin lataa akkua.

Muita en ole testaillut juurikaan niin en osaa sanoa sielunelämästä. Varmaankin tuo ettei loadissa ole mitään niin toiminta ei ole ihan 100% se mitä kuvauksen mukaan pitäisi olla. Rehellisesti sanottuna noita on saanut muutaman kerran tavata, että mitäs helvettiä sen nyt pitäisi tuon tekstin mukaan tehdä :)
Kiitos vastauksesta

Tämän hetken tilanne
1785255837750.webp

Sama slimmelezeriltä

1785255906321.webp

Sähköyhtiön lukemat on kyllä näyttänyt että koko päivänä ei ole juuri ostettu sähköä eli sinänsä kiva. Ehkä pohjakulutus on ollut sen verran suurta että siitä ei ole riittänyt akkuun asti. Täytynee seurata tilannetta kun on selkeästi kulutusta tai taivaalta tulee paremmin tavaraa.

Kiitos vastauksesta

Tämän hetken tilanne
Näytä liitetiedosto 116758
Sama slimmelezeriltä

Näytä liitetiedosto 116759

Sähköyhtiön lukemat on kyllä näyttänyt että koko päivänä ei ole juuri ostettu sähköä eli sinänsä kiva. Ehkä pohjakulutus on ollut sen verran suurta että siitä ei ole riittänyt akkuun asti. Täytynee seurata tilannetta kun on selkeästi kulutusta tai taivaalta tulee paremmin tavaraa.
Vielä jatkoa. Minulla omat virtamittarit ei ole käytössä vain chintin lukija sen virtamittareilla jotka ovat ton Slimmin vieressä.

Vielä jatkoa. Minulla omat virtamittarit ei ole käytössä vain chintin lukija sen virtamittareilla jotka ovat ton Slimmin vieressä.

Juu ymmärsin sen. Growatin nettisivun arvot taitaa päivittyä jollian 5min välillä, mutta slimmelezerillä näät reaalit arvot. Muutat modea ja seuraat sieltä mitä tapahtuu ja mihin suuntaan säheliä liikkuu. Invertterin näytöltä näkee myös reaaliarvot. Kannattaa tehdä silloin kun aurinko oikeasti paistaa tai muuten on kilowatteja reilusti liikkeellä niin ei tartte arvailla niin paljoa.

Takaisin
Ylös Bottom