Keskustelua sähköautoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Otanpa tästä kiinni kun olen miettimässä laturin laittamista omistamalleni vuokramökille. Olettaako sähköautoilija saavansa lataukset ilmaiseksi, vai onko valmis maksamaan niistä? Mallejahan on monia - kuuluu hintaan, veloitetaan kiinteä lisähinta per varaus, veloitetaan kiinteä lisähinta per päivä/viikko/tms., veloitetaan käytetty sähkö jne. Mikä on sähköautokansan oletus jos varaatte majoituksen jossa on latausmahdollisuus?
Järkevin tietysti molemmille että latauslaite on etäyhteyden päässä ja laskutetaan kulutuksen mukaan. Tämän saa tietysti joltain e-Parking tjms valmiina ettei tarvi itse miettiä mitään kun lataus äpillä joka tarvii.
Näitä alkaa olemaan uusien ja vanhojen krs-talojen pihoissa.
Sekin etu jos ja kun laite ei toimi niin ei itse joudu välikäteen jonkun latsusongelmien takia.

Ei saatana, Lupa- ja valvontavirastolta tulkinta on sulkemassa kaikki sähkisten akkukorjausmahdollisuudet.

Viron korjaajat kumartaa ja kiittää lisääntyvästä bisneksestä. Ilmeisesti omiin muroihin kusemista pidetään järkevämpänä kuin tuon palvelun työpaikkojen, osaamisen ja palveluun käytettävän rahan pitämisessä täällä Suomessa. Kaikenlaisia pahvipäitä maailma päällän kantaa.

Ei saatana, Lupa- ja valvontavirastolta tulkinta on sulkemassa kaikki sähkisten akkukorjausmahdollisuudet.
Suomessa on lähdetty tulkitsemaan sormiakkujen määräystä sovelletaan EV akkuihin. Käytettyjä akkuja/kennoja EI saa kierrättää, koska kyseessä romuakku (jätettä)

Tuossa kun mainittiin, että jos asiakas luopuu akusta, niin siitä tulee jätettä. Eikös tuo ahtaasti (tai soljuvasti) tulkiten tarkoita, että kun sähköauton ensimmäinen omistaja myy autonsa (luopuu siinä samalla siitä akustakin), tulee auton akusta jätettä :)

Suomessa on lähdetty tulkitsemaan sormiakkujen määräystä sovelletaan EV akkuihin. Käytettyjä akkuja/kennoja EI saa kierrättää, koska kyseessä romuakku (jätettä)
Siinä loistava esimerkki valtion virastosta, josta saisi välittömästi antaa potkut kaikille siellä työskenteleville, sitten palkata oikeasti pätevämmät ja järkevämmät työntekijät. Sähköautoissa olisi niin paljon potentiaalia kehitellä kustannustehokkaita ja ympäristöystävällisiä korjauskeinoja jos vaan korjaamoille annettaisiin mahdollisuus. Sitten tämmöinen virasto idiootti päätöksillä tappaa kaiken kehittämisen. 🤬

Järkevin tietysti molemmille että latauslaite on etäyhteyden päässä ja laskutetaan kulutuksen mukaan. Tämän saa tietysti joltain e-Parking tjms valmiina ettei tarvi itse miettiä mitään kun lataus äpillä joka tarvii.
Näitä alkaa olemaan uusien ja vanhojen krs-talojen pihoissa.
Sekin etu jos ja kun laite ei toimi niin ei itse joudu välikäteen jonkun latsusongelmien takia.
Palveluja toki löytyy, mutta jos vuokralaisia on n. 10 vuodessa ja näistä ehkä tällä hetkellä <50% on sähköautoilijoita, niin kaupalliset kolmannen osapuolen palvelut eivät luultavasti ole järkeviä.

Omassa casessä laite tulee ilman muuta olemaan etäyhteyden päässä ja se voidaan avata tai sulkea tarpeen mukaan ja kulutus voidaan lukea. Kulutuksen mukaan laskuttamisessa potentiaalisena ongelmana ovat asiakkaat jotka eivät maksakaan jälkikäteen lähetettyä laskua. Tosin ei niitä todennäköisesti kovin montaa ole, jos lainkaan (tietysti voisi ottaa ennakkomaksun ja hyvittää käyttämättömän).

Vuokramökillä kaikki tekniset ongelmat ovat omistajan ongelmia.

Otanpa tästä kiinni kun olen miettimässä laturin laittamista omistamalleni vuokramökille. Olettaako sähköautoilija saavansa lataukset ilmaiseksi, vai onko valmis maksamaan niistä? Mallejahan on monia - kuuluu hintaan, veloitetaan kiinteä lisähinta per varaus, veloitetaan kiinteä lisähinta per päivä/viikko/tms., veloitetaan käytetty sähkö jne. Mikä on sähköautokansan oletus jos varaatte majoituksen jossa on latausmahdollisuus?
Jos ajatellaan että päivässä lataa vaikka 50 kWh niin se maksaa 10 €. Jos mökin vuokra on yli satasen päivä niin voi olla helpointa sisällyttää se mökin vuokraan. Minimissään tuohon riittää voimavirtatöpseli.

Jos ajatellaan että päivässä lataa vaikka 50 kWh niin se maksaa 10 €. Jos mökin vuokra on yli satasen päivä niin voi olla helpointa sisällyttää se mökin vuokraan. Minimissään tuohon riittää voimavirtatöpseli.
Miksi lataisi päivässä 50 kWh? Tietysti mökin ollessa tukikohta autoajelulle noin voisi olla. Muuten lataa lähinnä kerran tuon 50 kWh/vuokrauskerta, mikä lienee useita päiviä.

Kaikki hyviä kommentteja. Minulla ei ensinnäkään ole mitään käryä paljonko keskimääräinen sähköautoilija lataisi vuorokaudessa/viikossa. Itse ajattelin, että esim. viikon vuokrauksen aikana latausta voisi tulla vaikkapa 30€ edestä (tullaan melko tyhjällä akulla ja lähdetään täydellä + paikalliset liikkumiset). Sähkön lisäksi tietysti itse infrakin maksaa. Sukolatausta ei tietenkään voi estää, mutta täyssähkärin akku ei sillä hirveän nopeasti täyty. On helppo sanoa, että korottaa vaan vuokraa, mutta kaikki korotukset vähentävät aina kysyntää jossain - vaikka pienessäkin - määrin. Toki voidaan sitten keskustella, että pitäisikö kaikkien asioiden olla lisämaksullisia; mökillä on myös soutuvene, suppilaudat, polkupyörä jne jotka sisältyvät vuokraan. Nämä tietysti eroavat siinä, että niistä on vain hankintakulu, niiden käytöstä ei käytännössä tule muuttuvia kuluja.

Kaiken kaikkiaan sähköauton latauksen veloittamiseen ei ole yhtä selkeästi oikeaa tapaa, ja juuri siksi kysyinkin mielipiteitä. Kiitos niistä, saa kertoa lisää.

Joku flat rate voisi olla hyvä ratkaisu. Voimavirta lukon taakse, jos tulet sähköautolla, eka päivä kympin lisää, seuraavat 3 € päivä.

Kaiken kaikkiaan sähköauton latauksen veloittamiseen ei ole yhtä selkeästi oikeaa tapaa, ja juuri siksi kysyinkin mielipiteitä. Kiitos niistä, saa kertoa lisää.
Aloitat oikein kevyellä investoinnilla, älypistorasia seinään. Saa on kulutustiedot ja etähallinnan. Sähköautoilija arvostaa kun on edes jotain tarjolla.

Kaikki hyviä kommentteja. Minulla ei ensinnäkään ole mitään käryä paljonko keskimääräinen sähköautoilija lataisi vuorokaudessa/viikossa. Itse ajattelin, että esim. viikon vuokrauksen aikana latausta voisi tulla vaikkapa 30€ edestä (tullaan melko tyhjällä akulla ja lähdetään täydellä + paikalliset liikkumiset). Sähkön lisäksi tietysti itse infrakin maksaa. Sukolatausta ei tietenkään voi estää, mutta täyssähkärin akku ei sillä hirveän nopeasti täyty. On helppo sanoa, että korottaa vaan vuokraa, mutta kaikki korotukset vähentävät aina kysyntää jossain - vaikka pienessäkin - määrin. Toki voidaan sitten keskustella, että pitäisikö kaikkien asioiden olla lisämaksullisia; mökillä on myös soutuvene, suppilaudat, polkupyörä jne jotka sisältyvät vuokraan. Nämä tietysti eroavat siinä, että niistä on vain hankintakulu, niiden käytöstä ei käytännössä tule muuttuvia kuluja.

Tuommoista ehdotti bottiäly:

1787915690638.webp

1787915845177.webp

OCPP on hyvä olla olemassa, mutta meikäläisen volyymeillä ei Virta/Plugit/Epassi tai muu vastaava liene järkevä. Toisen tekoälyn mukaan tulee järkeväksi kun lataustapahtumia alkaa olla >100 vuodessa. Mutta, jos jollain on oikeaa tietoa näistä (aloituskulu, kk-kulu ja provisio), niin saa ilman muuta kertoa.

OCPP on hyvä olla olemassa, mutta meikäläisen volyymeillä ei Virta/Plugit/Epassi tai muu vastaava liene järkevä.
Itse laittaisin ihan yksinkertaisen aseman ilman etäyhteyttä. Menee kyllä muuten TMA ikuiseksi. Meillä taloyhtiössä pitää hankkia juuri meidän palveluntarjoajan kanssa yhteensopiva OCPP, joka tarkoittaa, että latausasema valmiisiin kaapeleihin maksaa asennettuna 1700 €. Sitten on kuukausimaksu ja jotain ottavat välistä sähköstäkin. Ei siis mitään järkeä tuolla käytöllä.

Laita ilmaiseksi tarjolle ihan perus 11 kW asema. Ehkä lisää mökin kysyntää sen verran, että kulut kompensoituvat.

Esimerkiksi Teslan Wall Connector antaa tällaista dataa ulos Tesla-sovellukseen. TWC maksaa 541€ laitteena, siihen asennus päälle. Wifi pitää löytyä. Huono puoli tässä on se, että kuormanhallinta on erikseen ostettava osa, saatavuus voi olla vähän huonoa. Se on aika pakollinen, jos on sähkösauna ja/tai poreallas.

1787920407573.webp

Joku flat rate voisi olla hyvä ratkaisu. Voimavirta lukon taakse, jos tulet sähköautolla, eka päivä kympin lisää, seuraavat 3 € päivä.
Jos on olemassa voimavirtarasia seinässä, on aika yksinkertaista laittaa 11kW type2 latausasema tilalle johon vielä yhteys etänä.
Voi avata ja sulkea jos sillai haluaa toimia.
Monella ei voimavirtalatauslaitetta itsellä. Type2 useimmilla kulkee mukana.

TMA on vaikeasti arvioitava, koska se tosiaankin riippuu ihan siitä tuleeko laturin ansiosta varauksia ajalle joka olisi muuten jäänyt tyhjäksi, eikä tätä saa koskaan luotettavasti selville (vuokralaiselta voi tietysti kysyä vaikuttiko latausmahdollisuus päätökseen, mutta sitä, olisiko aika jäänyt muuten tyhjäksi ei saa koskaan tietää varmuudella). TMA on myös sikäli turha, että jossain vaiheessa varmaan tarvitsen latausasemaa tuolla itsekin (mökillä on myös omaa käyttöä), toki hankintaa voisi hyvin lykätä sinne asti. Zaptecin ja Go-e:n latureita olen toistaiseksi miettinyt. Ja kuormanhallinta on pakko olla.

Esim. Go-e latausasema ja kuormanhallinta. Siihen tagilla tunnistus/avaus. Annat tagin mukaan vuokraajalle jos maksaa jonkin ~10€ lisämaksun vuokrauksen yhteydessä. Ocpp noissa on myös joten mahdollista ottaa sekin myöhemmin käyttöön. Sovelluksessa näyttää olevan myös kWh raja, mutta en ole testannut miten se toimii

Viimeksi muokattu:
Jos mökillä on latausmahdollisuus ja vaikka tarvetta ei olisikaan, niin eiköhän kaikki laita sitten jatkossa roikan kiinni jos se kuuluu hintaan. Itse olisin lisämaksun kannalla kuin sen että maksattaa lataukset myös muilla. Usein ei ole mikään välttämättömyys ladata autoa juuri silloin. Paljusta pyydetään myös erikseen raha ja jos ei pyydettäisi, niin veikkaan että puita kuluisi äkkiä 2x määrä...

Takaisin
Ylös Bottom