MSZ-LN sulatushuijaus

iro

Vakionaama
Uusi MItsurunner release (2026_1) löytyy nyt githubista.

ESP8266 pohjaiseen Wemosiin jokunen pieni muutos/korjaus sekä mahdollisuus lisätä adaptiivinen säälisulatus ja edellisten lämmitysjaksojen pituuden seuranta WEB-näkymässä.
ESP32 pohjaiseen Sonoff Eliteen (THR316D) hiukan enemmän muutosia.
Alla Release Note;

Release Overview
================

This MitsuRunner release supports two hardware platforms:
* ESP8266‑based Wemos, and
* ESP32‑based Sonoff Elite THR316D.

Data can be transmitted via MQTT to IoT‑Guru, a local MQTT broker, or to Home Assistant using the HA API.

This release also includes two optional add‑on features:
* Time‑out defrosting adjusted according to outdoor temperature
* Heating cycle length calculation with WEB‑view display

Configuration is now built by including selected YAML modules, instead of editing a single monolithic configuration file. This modular structure makes the setup cleaner, more flexible, and easier to maintain.


Changes from previous release
=============================

mitsu_conf.yaml
Added new selectable modules for compilation and building.

mitsurunner.yaml
Device stays in reset state until Dallas sensors have received valid readings.
Adjustments for the adaptive_heating_timeout module.

MQTT_Guru.yaml, MQTT_local.yaml
Updated for compatibility with future ESPHome versions.

platform_wemos.yaml
Added feature to display MitsuRunner version in the WEB view.
WiFi, HA, and MQTT time‑out increased from 6 hours to 10 hours.

platform_elite.yaml
Updated for compatibility with ESPHome 2026.
WiFi, HA, and MQTT time‑out increased from 6 hours to 10 hours.
Added WiFi AP‑mode and captive portal (activated if WiFi is lost for more than 2 minutes).
User interface improvements (LEDs and display).

secrets_elite.yaml (new)
Dedicated configuration file for Sonoff Elite THR316D devices.

adaptive_heating_timeout.yaml (new optional feature)
Outdoor‑temperature‑based adaptive maximum heating time:
Missing outdoor value → default = 3h
Above −10 °C → default + 3h = 6h
Between −10 °C and −20 °C → default + 1.5h = 4.5h
Below −20 °C → default = 3h

heating_cycle.yaml
Calculates heating cycle durations and displays them in the WEB view and Home Assistant.(new optional feature)
 

johnblon

Jäsen
Terve! Mulla on tosiaan tuo Sonoff elite ja puu:n adapteri. Jos annan kytkennät olla ja otan vain virrat pois laitteesta, niin toimiiko se niin kuin aiemmin, eli mitsu näkee/käyttää sitä omaa lämpötila-anturia?
 

iro

Vakionaama
Terve! Mulla on tosiaan tuo Sonoff elite ja puu:n adapteri. Jos annan kytkennät olla ja otan vain virrat pois laitteesta, niin toimiiko se niin kuin aiemmin, eli mitsu näkee/käyttää sitä omaa lämpötila-anturia?
Kun Mitsurunner on virrattomana niin Mitsu toimii täysin normaalisti. Myös jos WEB-näkymästä laittaa "Mitsurunner enabled" vivun OFF-asentoon Mitsu toimii normaalisti mutta ulko- ja kennolämmöt mitataan ja raportoidaan.
 

iro

Vakionaama
:grandpa::grandpa:Laitan tänne taas muistutuksen liittyen Mitsurunner/IoT-Guru-käytöön.:grandpa::grandpa:

IoT-Guru poistaa satunnaisin aikavälein "Devicet" joita ei ole käytetty pitkään aikaan. Jos näin käy täytyy Device:t tehdä IoT-Guruun uudelleen ja MQTT-parametit päivittä myös Mitsuruner koodiin
Tämän välttämiseksi kannatta Mitsurunner pitää (ainakin ajoittain) käytössä myös kesäaikaan.
 

puu

Aktiivinen jäsen
Kun Mitsurunner on virrattomana niin Mitsu toimii täysin normaalisti. Myös jos WEB-näkymästä laittaa "Mitsurunner enabled" vivun OFF-asentoon Mitsu toimii normaalisti mutta ulko- ja kennolämmöt mitataan ja raportoidaan.
Tosin olikos tässä niin, että jos Mitsurunner boottaa, niin se menee taas on-asentoon?
 
Mitähän tässä on mahtanut tapahtua ? Lauantaina kytkin ”huijaus anturin” koneeseen kiinni. Tätä ennen on mitsurunneri ollut pari viikkoa mittailemassa kennoa ja ulkoilman lämpöjä ja näyttänyt toimivan ihan ihan normaalisti.

IMG_2860.jpeg
 

Liitteet

  • IMG_2865.jpeg
    IMG_2865.jpeg
    83,4 KB · Katsottu: 28
  • IMG_2864.jpeg
    IMG_2864.jpeg
    100,9 KB · Katsottu: 24
  • IMG_2863.jpeg
    IMG_2863.jpeg
    99,6 KB · Katsottu: 28
  • IMG_2862.jpeg
    IMG_2862.jpeg
    94,7 KB · Katsottu: 25
  • IMG_2861.jpeg
    IMG_2861.jpeg
    90,5 KB · Katsottu: 28

iro

Vakionaama
Mahtaakohan pumppu toimia nyt normaalisti vaikka anturit mykkänä. Pumppu on mökillä ja ei olla nyt seuraavaan viikkoon menossa.
Koska tila on 3 eli "lupa sulattaa" pumppu toiminee normaalisti. Time-outin kautta tila käy välillä arvossa 0, mutta tuo tuskin vaikuttaa pumpun toimintaan.
Uudessa Mitsurunnerin softassa on lisäehto: tila pysyy arvossa -3 (st_off) kunnes dallas-antureilta saadaan kelvolliset lukemat. Ei korjaa juurisyytä mutta varmistaa ettei mitään epätoivottua tapahdu.
 

tmns

Jäsen
Uusi MItsurunner release (2026_1) löytyy nyt githubista.

ESP8266 pohjaiseen Wemosiin jokunen pieni muutos/korjaus sekä mahdollisuus lisätä adaptiivinen säälisulatus ja edellisten lämmitysjaksojen pituuden seuranta WEB-näkymässä.
ESP32 pohjaiseen Sonoff Eliteen (THR316D) hiukan enemmän muutosia.
Alla Release Note;

Release Overview
================

This MitsuRunner release supports two hardware platforms:
* ESP8266‑based Wemos, and
* ESP32‑based Sonoff Elite THR316D.

Data can be transmitted via MQTT to IoT‑Guru, a local MQTT broker, or to Home Assistant using the HA API.

This release also includes two optional add‑on features:
* Time‑out defrosting adjusted according to outdoor temperature
* Heating cycle length calculation with WEB‑view display

Configuration is now built by including selected YAML modules, instead of editing a single monolithic configuration file. This modular structure makes the setup cleaner, more flexible, and easier to maintain.


Changes from previous release
=============================

mitsu_conf.yaml
Added new selectable modules for compilation and building.

mitsurunner.yaml
Device stays in reset state until Dallas sensors have received valid readings.
Adjustments for the adaptive_heating_timeout module.

MQTT_Guru.yaml, MQTT_local.yaml
Updated for compatibility with future ESPHome versions.

platform_wemos.yaml
Added feature to display MitsuRunner version in the WEB view.
WiFi, HA, and MQTT time‑out increased from 6 hours to 10 hours.

platform_elite.yaml
Updated for compatibility with ESPHome 2026.
WiFi, HA, and MQTT time‑out increased from 6 hours to 10 hours.
Added WiFi AP‑mode and captive portal (activated if WiFi is lost for more than 2 minutes).
User interface improvements (LEDs and display).

secrets_elite.yaml (new)
Dedicated configuration file for Sonoff Elite THR316D devices.

adaptive_heating_timeout.yaml (new optional feature)
Outdoor‑temperature‑based adaptive maximum heating time:
Missing outdoor value → default = 3h
Above −10 °C → default + 3h = 6h
Between −10 °C and −20 °C → default + 1.5h = 4.5h
Below −20 °C → default = 3h

heating_cycle.yaml
Calculates heating cycle durations and displays them in the WEB view and Home Assistant.(new optional feature)
Olisiko tämän päivityksen tekemiseen joku simppeli rautalankaohje? Pystyykö tuon tekemään wifin yli vai pitääkö aloittaa ns. "tyhjästä" ja mennä piuhalla kiinni runneriin?
 

iro

Vakionaama
Olisiko tämän päivityksen tekemiseen joku simppeli rautalankaohje? Pystyykö tuon tekemään wifin yli vai pitääkö aloittaa ns. "tyhjästä" ja mennä piuhalla kiinni runneriin?
Täällä ohjeita

Eli tiivistetysti: lataa paketti github:sta, mitsu_conf.yaml tiedostossa valitse haluttu konfiguraatio ja yksittäisiin *.yaml tiedostoihin päivitä halutut parametrit (WiFi ja OTA, GPIO-nastat, Dallas-IDt, MQTT-parametrit).
Jos WiFi- ja OTA-parametrit ovat samat kun Mitsurunnerissa nyt olevat OTA-päivitys onnisttu.
 

haraldh

Vakionaama
PItää varmaan ottaa talteen ainakin api encryption key, ap ssid password (fallback hotspot) sekä ota platform password vanhasta YAML-konffista. Sekä pinni konfiguraatiot ja dallas osoitteet platform_wemos.yaml tiedostosta. Jos on muuttanut constants.h tiedostosta jotain pitää nekin siirtää. Ja jos MQTT käytössä niin sen tiedot.

Kyllä tuossa on pientä uudelleen perehtymistä luvassa jos haluaa päivittää uusiin tiedostoversioihin.
 

tmns

Jäsen
Täällä ohjeita

Eli tiivistetysti: lataa paketti github:sta, mitsu_conf.yaml tiedostossa valitse haluttu konfiguraatio ja yksittäisiin *.yaml tiedostoihin päivitä halutut parametrit (WiFi ja OTA, GPIO-nastat, Dallas-IDt, MQTT-parametrit).
Jos WiFi- ja OTA-parametrit ovat samat kun Mitsurunnerissa nyt olevat OTA-päivitys onnisttu.
Kiitoksia, lähdetäänpä tässä jossain vaiheessa koittamaan. Tarkoitus oli muutenkin tehdä pieni muutos, että mittausdata menisi jatkossa IoTGurun sijasta HomeAssistantiin.
 

iro

Vakionaama
Kiitoksia, lähdetäänpä tässä jossain vaiheessa koittamaan. Tarkoitus oli muutenkin tehdä pieni muutos, että mittausdata menisi jatkossa IoTGurun sijasta HomeAssistantiin.
Mitsurunnerin Wemos paketissa ei ole määritelty fall_back ap hotspottia eikä api-encryption-key:tä. Jos noita ei ole erikseen lisätty niin noita ei tarvita myöskään uudessa koodissa.

Siirtymä Gurusta HomeAssistanttiin on helppo. Mitsu_conf.yaml:ssä käytä mqtt_Guru.yaml tilalla mqtt_disabled.yaml tiedostoa ja platform_wemos.yaml tiedostossa poista kommenttimerkit rivien api osion rivien edestä.

Koodi:
# Enable/disabe HomeAssistant
api:                                       # !! If home Assistant in use remove comment (#)
  reboot_timeout: $common_reboot_timeout   # !! If home Assistant in use remove comment (#)
#####################

Ja samalla kun teet tuon muutoksen päivitä DallasID:t ja tarvittaessa GPIO-pin käytön.
Secrets tiedostoon päivitä WiFi- a OTA-patametrit.
Jos olet tehnyt muutoksia constants-tiedostoon voit käyttää tuota tiedostoa.
Sitten vaan käännät ja OTA-lataa uusi image Mitsurunneriin. :sille:
 
Viimeksi muokattu:

haraldh

Vakionaama
Minulla oli Tasmota-pohjainen ESP joka mittasi lämpötiloja Ilmava LTO:ssa. Kyllä senkin sai OTA:na päivitettyä Esphomeksi. Sen kun ensin OTA Tasmota minimal versioon jotta sai tilaa, ja sitten Home Assistantin Esphome:ssa käännetty binääri verkkosivunsa kautta. Nousi verkkoon ja sain yhteyden, yllätyin miten hyvin toimi.
 

haraldh

Vakionaama
Mitä v*ttua luulin että sekoilu jo loppui tälle kaudelle.

Never stop the madness.

Ulkona 2⁰C ja ajattelin että sulatuksia ei tarvitse. Purista runsaan tunnin verran 5 kW lämpöä LN25v2 laitteesta kun samalla täällä saaristossa kaikki laivat soittavat sumutorvea sankan sumu johdosta.

Kai se tarvitsi sulatusta, ja puolitoista tuntia se antoi lämpöä.

1000052554.jpg



Äänet päälle;
 
Viimeksi muokattu:

Jugga

Tulokas
Todetaan että kyllä toimii Mitsurunner FH35:n kanssa. Tänään 25.4. tuon lumisaderintaman aikaan laitoin puhaltmaan lämmintä pirttiin ja kyllähän tuo ulkoyksikön kennon veti paksuun kuuraan ja pari kertaa runner pyysi sulatusta mutta ei näköjään muut ehdot toteutuneet niin ei sulattanut. Mutta sitten 3. kerta toden sanoi ja sulatus alkoi. Ainakin tuli testattua että ylipäätään vielä sulattaa ja ne välit ovat vaan pidemmät.
 
Viimeksi muokattu:

puu

Aktiivinen jäsen
Luulen vihdoin selvittäneeni tuon MSZ-LN sisälämpötila-anturin liittimen mallin. Tilasin niitä muutaman kokeeksi Mouserista. Käsissä en ole vielä vertaillut, mutta ottamiini kuviin näyttää kyllä vertautuvan 1:1.

Valmistaja: JST Commercial
Liitinrunko: PAP-03V-S
Crimpattava insertti (2kpl tarvitaan): SPHD-001T-P0.5 tai SPHD-002T-P0.5

Jos joku haluaa toimia koekaniinina ja askarrella pidempijohtoisen anturin, voin lähettää tarvikkeet yhteen liittimeen ja yhden 10k NTC-lämpöanturin. Jos liitin sopii, maksat 5 euroa (sis postit), jos ei, niin et maksa mitään.

Tilaamani liitin:
liitin1.jpeg
liitin2.jpeg
liitin3.jpeg
liitin4.jpeg


Sisäyksikön anturin ja piirilevyn liitin (valitettavan huonot kuvat):
liitin5.jpeg
liitin6.jpeg
liitin7.jpeg
liitin8.jpeg
 
Anyone else having issues with IOTGuru? Are they closing their doors? IOTGuru seems really inactive.

Got this morning an Email, that my my "inactive" device has been removed.
Tried to Log-In on iotguru.cloud to figure out the issue and it just says: "The email address you have entered is already registered and the authentication failed due to credentials mismatch... please check your email and password."

On trying to reset the password (which was correct, is saved in my password manager): "The email address you have entered is not registered... please check your email."
 

iro

Vakionaama
Anyone else having issues with IOTGuru? Are they closing their doors? IOTGuru seems really inactive.

Got this morning an Email, that my my "inactive" device has been removed.
Tried to Log-In on iotguru.cloud to figure out the issue and it just says: "The email address you have entered is already registered and the authentication failed due to credentials mismatch... please check your email and password."

On trying to reset the password (which was correct, is saved in my password manager): "The email address you have entered is not registered... please check your email."
Did you try registering ("sign up") instead of logging in ("login") ?
 
Did you try registering ("sign up") instead of logging in ("login") ?
Unfortunately not.
My whole account was gone.

That IOTGuru deletes nodes, when they weren't active for a long time: I was aware of it. Now I placed a reminder in my Calendar, to log-in at least every three months in my IOTGuru Account, to avoid a deletion (even if last login was in spring this year).
 

ärrkoo

Tulokas
Uusi kotinikkaroija olisi apua vailla. Wemos D1 mini\wemos relekortti käytössä. Wifi ohjelmoitu pois, standalone-moodi. " c) mitsu_conf.yaml for Wemos-Mitsurunner without WiFi-connention " ohjeen mukaan myös tehty. Sitten kun "mitsu_conf.yaml" on ajettu onnistuneesti sisään ongelmitta ja vehkeet rokkaa niin logissa tulee seuraavaa:

Log initialized
> [19:51:01.364][app:060]: Running through setup()
> [19:51:01.429][wifi:699]: Starting fast_connect (config)
> 'YuorSSID'
> [19:51:01.440][wifi:1097]: Connecting to 'YuorSSID' (any)
> (priority 0, attempt 1/1 in phase INITIAL_CONNECT)...
> [19:51:01.446][app:117]: setup() finished successfully!
> [19:51:01.452][W][component:382]: wifi set Warning flag: associating
> to network
> [19:51:01.459][app:151]: ESPHome version 2026.6.0 compiled on
> 2026-06-24 19:50:06 +0300
> [19:51:04.289][W][wifi_esp8266:506]: Disconnected ssid='YuorSSID'
> reason='Probe Request Unsuccessful'
> [19:51:10.232][W][wifi:1458]: No networks found
> [19:51:10.242][wifi:1097]: Connecting to 'YuorSSID' (any)
> (priority 0, attempt 1/1 in phase RETRY_HIDDEN)...
> [19:51:16.171][W][wifi_esp8266:506]: Disconnected ssid='YuorSSID'
> reason='Probe Request Unsuccessful'
> [19:51:16.174][W][wifi:736]: Restarting adapter
> [19:51:16.690][W][wifi:1689]: Network no longer found
> [19:51:22.634][W][wifi:1458]: No networks found
> [19:51:22.645][wifi:1097]: Connecting to 'YuorSSID' (any)
> (priority 0, attempt 1/1 in phase RETRY_HIDDEN)...
> [19:51:28.581][W][wifi_esp8266:506]: Disconnected ssid='YuorSSID'
> reason='Probe Request Unsuccessful'
> [19:51:28.589][W][wifi:736]: Restarting adapter
> [19:51:29.105][W][wifi:1689]: Network no longer found
> [19:51:35.039][W][wifi:1458]: No networks found
> [19:51:35.050][wifi:1097]: Connecting to 'YuorSSID' (any)
> (priority 0, attempt 1/1 in phase RETRY_HIDDEN)...
> [19:51:40.977][W][wifi_esp8266:506]: Disconnected ssid='YuorSSID'
> reason='Probe Request Unsuccessful'
> [19:51:40.979][W][wifi:736]: Restarting adapter
> [19:51:41.494][W][wifi:1689]: Network no longer found
> [19:51:47.427][W][wifi:1458]: No networks found

Onko tällä merkitystä vaikka se yrittää tuota wifiä kaikesta huolimatta kytkeä? Pumppu ainakin nyt illan toiminut ongelmitta jäähdytyksellä.

T.noviisi kaikessa mikä liittyy mitsurunnerin kasaamiseen ja ohjelmointiin :D
 

iro

Vakionaama
Uusi kotinikkaroija olisi apua vailla. Wemos D1 mini\wemos relekortti käytössä. Wifi ohjelmoitu pois, standalone-moodi. " c) mitsu_conf.yaml for Wemos-Mitsurunner without WiFi-connention " ohjeen mukaan myös tehty. Sitten kun "mitsu_conf.yaml" on ajettu onnistuneesti sisään ongelmitta ja vehkeet rokkaa niin logissa tulee seuraavaa:

Log initialized
> [19:51:01.364][app:060]: Running through setup()
> [19:51:01.429][wifi:699]: Starting fast_connect (config)
> 'YuorSSID'
> [19:51:01.440][wifi:1097]: Connecting to 'YuorSSID' (any)
> (priority 0, attempt 1/1 in phase INITIAL_CONNECT)...
> [19:51:01.446][app:117]: setup() finished successfully!
> [19:51:01.452][W][component:382]: wifi set Warning flag: associating
> to network
> [19:51:01.459][app:151]: ESPHome version 2026.6.0 compiled on
> 2026-06-24 19:50:06 +0300
> [19:51:04.289][W][wifi_esp8266:506]: Disconnected ssid='YuorSSID'
> reason='Probe Request Unsuccessful'
> [19:51:10.232][W][wifi:1458]: No networks found
> [19:51:10.242][wifi:1097]: Connecting to 'YuorSSID' (any)
> (priority 0, attempt 1/1 in phase RETRY_HIDDEN)...
> [19:51:16.171][W][wifi_esp8266:506]: Disconnected ssid='YuorSSID'
> reason='Probe Request Unsuccessful'
> [19:51:16.174][W][wifi:736]: Restarting adapter
> [19:51:16.690][W][wifi:1689]: Network no longer found
> [19:51:22.634][W][wifi:1458]: No networks found
> [19:51:22.645][wifi:1097]: Connecting to 'YuorSSID' (any)
> (priority 0, attempt 1/1 in phase RETRY_HIDDEN)...
> [19:51:28.581][W][wifi_esp8266:506]: Disconnected ssid='YuorSSID'
> reason='Probe Request Unsuccessful'
> [19:51:28.589][W][wifi:736]: Restarting adapter
> [19:51:29.105][W][wifi:1689]: Network no longer found
> [19:51:35.039][W][wifi:1458]: No networks found
> [19:51:35.050][wifi:1097]: Connecting to 'YuorSSID' (any)
> (priority 0, attempt 1/1 in phase RETRY_HIDDEN)...
> [19:51:40.977][W][wifi_esp8266:506]: Disconnected ssid='YuorSSID'
> reason='Probe Request Unsuccessful'
> [19:51:40.979][W][wifi:736]: Restarting adapter
> [19:51:41.494][W][wifi:1689]: Network no longer found
> [19:51:47.427][W][wifi:1458]: No networks found

Onko tällä merkitystä vaikka se yrittää tuota wifiä kaikesta huolimatta kytkeä? Pumppu ainakin nyt illan toiminut ongelmitta jäähdytyksellä.

T.noviisi kaikessa mikä liittyy mitsurunnerin kasaamiseen ja ohjelmointiin :D
Tuo on normaali toiminta SA-modessa, Mitsurunner yrittää bootin jälkeen muodostaa WiFi-yhtyeyttä:
  • Jos yhteys ei muodostus 10 min aikana WiFi-toiminnallisuus disabloidaan ja Mitsurunner jatkaa toimintaansa ilman WiFiä.
  • Jos WiFi-yhteys muodostuu Mitsurunner toimii normaalisti ja WiFin kautta voi seurata Mitsurunnerin toimintaa WEB-näkymästä ja tehdä tarvittaessa OTA-päivityksiä. Jos/kun yhteys katoaa WiFi-time-out laukeaa muutaman minuutin kuluttua ja Mitsurunner boottaa.

Kannattaa huomioida, että Mitsurunner WEB-näkymän ja OTA-päivityksen toiminta edellyttää että WiFi-tukiasema sallii siihen liitettyjen laitteiden keskustella keskenään. Esim. useimpien Android-puhelimen Wi-Fi-tukiasemaan (Hotspot/AP) liitetyt laitteet näkevät toisensa samalla tavalla kuin tavallisessa lähiverkossa.
 

ärrkoo

Tulokas
Tuo on normaali toiminta SA-modessa, Mitsurunner yrittää bootin jälkeen muodostaa WiFi-yhtyeyttä:
  • Jos yhteys ei muodostus 10 min aikana WiFi-toiminnallisuus disabloidaan ja Mitsurunner jatkaa toimintaansa ilman WiFiä.
  • Jos WiFi-yhteys muodostuu Mitsurunner toimii normaalisti ja WiFin kautta voi seurata Mitsurunnerin toimintaa WEB-näkymästä ja tehdä tarvittaessa OTA-päivityksiä. Jos/kun yhteys katoaa WiFi-time-out laukeaa muutaman minuutin kuluttua ja Mitsurunner boottaa.

Kannattaa huomioida, että Mitsurunner WEB-näkymän ja OTA-päivityksen toiminta edellyttää että WiFi-tukiasema sallii siihen liitettyjen laitteiden keskustella keskenään. Esim. useimpien Android-puhelimen Wi-Fi-tukiasemaan (Hotspot/AP) liitetyt laitteet näkevät toisensa samalla tavalla kuin tavallisessa lähiverkossa.
Okei, kiitos tiedosta. Eli annan olla noin ja odottelen innolla miten ensi talvena laite toimii ja tekee lämpöä🙂 ja jos oikein ymmärsin niin mitsu_conf.yaml ajamisen jälkeen ei tarvi muuta tehdä? 🤔
 

iro

Vakionaama
Okei, kiitos tiedosta. Eli annan olla noin ja odottelen innolla miten ensi talvena laite toimii ja tekee lämpöä🙂 ja jos oikein ymmärsin niin mitsu_conf.yaml ajamisen jälkeen ei tarvi muuta tehdä? 🤔
Asentamisen jälkeen olisi hyvä tarkistaa perustoiminta, esim että lämpötilamittauksissa ei esiinny (liikaa) virheitä ja että antureita ei ole asennettu ristiin. Jos käytettävissä on kännykän hotspot-AP, niin Mitsurunnerin WEB-näkymästä voi muutaman tunnin ajan seurata lämpötiloja ja virhelaskureita. Tuon voi hyvin tehdä jo nyt kesäaikaan. Lämmityskaudella voisi sitten katsoa että sulatus-sykli menee järkevästi.
 

ärrkoo

Tulokas
Asentamisen jälkeen olisi hyvä tarkistaa perustoiminta, esim että lämpötilamittauksissa ei esiinny (liikaa) virheitä ja että antureita ei ole asennettu ristiin. Jos käytettävissä on kännykän hotspot-AP, niin Mitsurunnerin WEB-näkymästä voi muutaman tunnin ajan seurata lämpötiloja ja virhelaskureita. Tuon voi hyvin tehdä jo nyt kesäaikaan. Lämmityskaudella voisi sitten katsoa että sulatus-sykli menee järkevästi.
Okei, kiitti vinkistä🙂 yks mitä mä jäin miettimään, että kun ohjeissa käsketään ajamaan mitsu_conf.yaml, johon myös specsataan omaa laitteistoa. Niin ajetaanko vielä erikseen tuo mitsurunner.yaml tolla Windowsin komentokehotteella? Kun jossain luki, että ei tarvitsisi jos käyttää wifitöntä asennusta. Eli niinkuin noviisina matkassa niin, hw_check ajettu ja testattu ja antureiden järjestys varmistettu, sitten specattu tuolla mitsu_confilla laitteistoa. Ajetaanko vielä mitsurunner.yaml ja jos ajetaan niin tarviiko siellä vielä jotain asetuksia säätää🫣
 

iro

Vakionaama
Okei, kiitti vinkistä🙂 yks mitä mä jäin miettimään, että kun ohjeissa käsketään ajamaan mitsu_conf.yaml, johon myös specsataan omaa laitteistoa. Niin ajetaanko vielä erikseen tuo mitsurunner.yaml tolla Windowsin komentokehotteella? Kun jossain luki, että ei tarvitsisi jos käyttää wifitöntä asennusta. Eli niinkuin noviisina matkassa niin, hw_check ajettu ja testattu ja antureiden järjestys varmistettu, sitten specattu tuolla mitsu_confilla laitteistoa. Ajetaanko vielä mitsurunner.yaml ja jos ajetaan niin tarviiko siellä vielä jotain asetuksia säätää🫣
Ainoastaan mitsu_conf.yaml tarvitsee kääntää (joskus aiemmin käännettiin mitsurunner.yaml)
Ulkomuistista tarvittavat vaiheet sa_mitsurunnerin tekemiseen ovat ovat:
  • mitsu_conf.yaml: valitse mukaan otettavat tiedostot
  • platform_wemos.yaml: määrittele käyttämäsi dallas_pin ja relay_pin sekä DallasIDt
  • secrets_sa.yaml: jos haluat varautua WiFin käyttöön määrittele my_wifi_ssid, my_wifi_password, my_ota_password
  • käännä ja flashaa koodi komennolla "esphome run mitsu_conf.yaml"
 

ärrkoo

Tulokas
Ainoastaan mitsu_conf.yaml tarvitsee kääntää (joskus aiemmin käännettiin mitsurunner.yaml)
Ulkomuistista tarvittavat vaiheet sa_mitsurunnerin tekemiseen ovat ovat:
  • mitsu_conf.yaml: valitse mukaan otettavat tiedostot
  • platform_wemos.yaml: määrittele käyttämäsi dallas_pin ja relay_pin sekä DallasIDt
  • secrets_sa.yaml: jos haluat varautua WiFin käyttöön määrittele my_wifi_ssid, my_wifi_password, my_ota_password
  • käännä ja flashaa koodi komennolla "esphome run mitsu_conf.yaml"
Okei kiitos, hommat tehty nyt juuri noin. Halusin vielä varmistuksen asiaan. On porukka kovaa työtä tehnyt kun on tälläsen mööpelin keksinyt ja kehittänyt! 💪
 

iro

Vakionaama
Okei kiitos, hommat tehty nyt juuri noin. Halusin vielä varmistuksen asiaan. On porukka kovaa työtä tehnyt kun on tälläsen mööpelin keksinyt ja kehittänyt! 💪
"Arkiston aarteista" löysin version jossa Wemosin on-board LED indikoi Mitsurunnerin toimintaa. Tuo voisi olla sa_mitsussa hyödyllinen ominaisuus.
  • LED vilkkuu 5 sek syklissä:: Mitsurunner toimii normaalisti
  • LED palaa jatkuvasti: "Outdoor"-anturilukemat virheellisiä
  • LED ei pala: "Heat exchanger"-anturilukemat virheellisiä (tai mitään anturilukemia ei saada)
  • LED syklissä "rytmihäiriöitä": Satunnaisia virheellisiä anturilukemia.

Ominaisuuden saa käyttöön korvaamalla mitsu_conf.yaml:ssä "Dallas"-tiedosto liitteenä olevalla.
 

Liitteet

  • dallas_hub_LED.zip
    2,1 KB · Katsottu: 4
Viimeksi muokattu:

ärrkoo

Tulokas
"Arkiston aarteista" löysin version jossa Wemosin on-board LED indikoi Mitsurunnerin toimintaa. Tuo voisi olla sa_mitsussa hyödyllinen ominaisuus.
  • LED vilkkuu 5 sek syklissä:: Mitsurunner toimii normaalisti
  • LED palaa jatkuvasti: "Outdoor"-anturilukemat virheellisiä
  • LED ei pala: "Heat exchanger"-anturilukemat virheellisiä (tai mitään anturilukemia ei saada)
  • LED syklissä "rytmihäiriöitä": Satunnaisia virheellisiä anturilukemia.

Ominaisuuden saa käyttöön korvaamalla mitsu_conf.yaml:ssä "Dallas"-tiedosto liitteenä olevalla.
Okei, pitääkin vaikka noi lisäillä sinne👌
 
Back
Ylös Bottom