katso liitettä 107327
onko tällainen 12V/30Ah lifepo4 "viritelmä" tällaisena jos nyt ei mietitä oheiskomponentteja? Bms löytyy.
Mun itsetekemä akku sentään näyttää viritelmältä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
katso liitettä 107327
onko tällainen 12V/30Ah lifepo4 "viritelmä" tällaisena jos nyt ei mietitä oheiskomponentteja? Bms löytyy.
Tuossa kokoonpanossa on mielestäni just yks iso ongelma, vaikka on BMS käytössä. 6 kennoa rinnan mikä kytketty BMS:ään. Mitä jos yksi niistä kennoista onkin todella huono?katso liitettä 107327
onko tällainen 12V/30Ah lifepo4 "viritelmä" tällaisena jos nyt ei mietitä oheiskomponentteja? Bms löytyy.
Tuossa uutisessa on muuten hieman väärää tietoa - uskon että tarkoituksella ihan pelotteluna.Tein itse ja säästin?
Viranomaisten ja asiantuntijoiden harvinainen yhteistiedote: Omista akkuviritelmistä jo useampi tulipalo – ”Vakuutuskorvaus voi jäädä saamatta”
10.6.2025
Itse rakennellut litiumioniakkujärjestelmät ovat aiheuttaneet Suomessa jo kolme vakavaa onnettomuutta lyhyen ajan sisällä. Pelastus-, sähkö- ja vakuutusalan asiantuntijat ja viranomaiset muistuttavat yhdessä vaaroista ja vastuista.
Suomessa on alkuvuodesta tapahtunut ainakin kolme vakavaa omakotitalopaloa, jossa aiheuttajana on asukkaan puutteellisin tiedoin ja taidoin rakentama litiumioniakkujärjestelmä. Kahdessa tapauksista omakotitalo paloi purkukuntoon ja yhdessä vaurioitui vakavasti. Tapauksia yhdistää se, että palo on syttynyt itserakennellusta litiumioniakkujärjestelmästä, jonka suunnittelussa ja rakentamisessa turvallisuutta ei ole ajateltu riittävästi tai välttämättä ollenkaan.
Viranomaisten ja asiantuntijoiden harvinainen yhteistiedote: Omista akkuviritelmistä jo useampi tulipalo – ”Vakuutuskorvaus voi jäädä saamatta”
Itse rakennellut litiumioniakkujärjestelmät ovat aiheuttaneet Suomessa jo kolme vakavaa onnettomuutta lyhyen ajan sisällä. Pelastus-, sähkö- ja vakuutusalan asiantuntijat ja viranomaiset muistuttavat yhdessä vaaroista ja vastuista.www.sil.fi
Ja kommentti aiheesta.
![]()
Omista akkuviritelmistä jo useampi tulipalo – ”Vakuutuskorvaus voi jäädä saamatta” - SESKO ry | SESKO Electrotechnical Standardization in Finland | 11 comments
Suomessa on sattunut alkuvuoden aikana useita tulipaloja, joiden syynä on ollut omin voimin rakennettu litiumioniakkujärjestelmä. Tuloksena on ollut vakavia omaisuusvahinkoja ja vaaratilanteita ihmisille. Sähkö-, pelastus- ja vakuutusalan asiantuntijat sekä viranomaiset nostavat nyt yhdessä...www.linkedin.com
Alle 75Vdc sähkölaitetta ei tarvitse CE merkitä, koska kyseessä pienoisjännitelaite.Lähtökohtaisesti tuotteen valmistajan on CE-merkittävä tuote ja laadittava sitä koskeva vaatimustenmukaisuusvakuutus. SFS 6000 -sarjan kiinteitä akustoja koskevan standardin SFS 6000-5-57 vaatimuksia noudatetaan sellaisissa tapauksissa, joissa akustoa koskevia tuotestandardeja ei ole olemassa. Tällöin akuston rakentajalla on oltava oikeus sähkötöihin.
Kun sähkäri on asentanut invertterin ja siihen saa pistoliitännällä asennettua akuston niin se on täysin luvallinen asennusKodin sähköturvallisuusopas 3.painos - Julkaisija: Turvatekniikan keskus sanoi:Pienoisjännitteisiä sähkölaitteita saa rakentaa, korjata ja asentaa ilman sähköalan virallista koulutusta. Pienoisjännite tunnetaan määräyksissä ja standardeissa nimellä ELV (Extra Low Voltage).
The five research articles, below, all of them written by research scientists and all of them
published in peer-reviewed science journals, discuss in detail why both LFP and NMC
lithium-ion batteries are highly dangerous. As I said, both go into thermal runaway (for
reasons explained below) and both continue to spontaneously reignite after apparently
being quenched (because of stranded electricity in the batteries combined with the
chemical cocktail used in the electrolyte, as explained below). Both types of battery
produce extremely toxic HF (hydrogen fluoride) gas which, in moist air or when doused
with water, turns into hydrofluoric acid — the most insidious acid known to science. As
it happens, thermal runaway LFP batteries produce far more toxic HF gas than do NMC
batteries (when the electrical ‟capacity” for each is equalized). In addition, LFP batteries
burn for a longer period of time than NMC batteries.
Meinaatko että kaupallisissa sovellutuksissa mitataan esim kasaa 21700/32650/32700 kennoja, ja toimittaisiin näin? Hyvähän se olisi, mutta epäilen että totuus on toinen, esim sähköpyörien akkuja tehty 3p14s ja vastaavilla kombinaatioilla.Tuossa kokoonpanossa on mielestäni just yks iso ongelma, vaikka on BMS käytössä. 6 kennoa rinnan mikä kytketty BMS:ään. Mitä jos yksi niistä kennoista onkin todella huono?
Tuossa pitää testata ennalta jokainen kenno ja tsekata sen kapasiteetti ja sisäinen resistanssi, sekä lajitella mahdollisimman identtiset rinnan.
Sitten kuvan kokoonpanoja monistetaan ja kytketään niin sarjaan kuin rinnnan että tehdään viritelmä jossa nimellisjännite on 48v ja kapasiteettia 4800Ah ja energiaa 15kWh
juuri siksi niihin liittyy riskejä kun ovat tehty ko.tavalla. Myös ne LG pussiakkujen joiden kanssa ollut ongelmia, on kytkettu 3P malliin ilman yksilöllistä BMS valvontaa kennoille. En myöskään ole saanut vastauksia näistä kaupallisista akuista että onko niissä jokainen kenno erilliskytketty BMS:ään ja pystyykö niitä kennojännitteitä itse monitoroimaan, kuten LV akuissa pystyy tekemään.Meinaatko että kaupallisissa sovellutuksissa mitataan esim kasaa 21700/32650/32700 kennoja, ja toimittaisiin näin? Hyvähän se olisi, mutta epäilen että totuus on toinen, esim sähköpyörien akkuja tehty 3p14s ja vastaavilla kombinaatioilla.
Ulkokopissa tulee vaan sitten lisävaivaksi/energiakuluksi lämpötilan hallinta, nuo LFP akut joista useimmiten akkuja itse tehdään nauttivat juuri tuollaisesta 20C korvilla olevasta lämmöstä.No eikös tuohonkin voi varautua asentamalla sen akuston pihalle, useamman metrin päähän rakennuksista. Noi valmiit kotiakustot lienee about kaikki asennettuna jonkinlaisiin kaappeihin, joissa on myös tarvittavat sääsuojaukset = myös ulos asentaminen on ok. Ja omaviritelmäänkään ei tuollainen homman hoitava peltikaappi nyt mansikoista sentään maksa, tai mikäpä estää sille rakentamasta omaa palosuojattua koppiansakin (vrt. autotalli) jos tuollainen peltikaappi ei vain sovi omaan silmään tms. Näin olisi ne akkupalon riskitkin nimimoituina ainakin jollain tasolla, syttyi se akku itse taikka mökki, niin ne eivät ihan helposti kuitenkaan pääsisi polttamaan toisiaan. Tuollaisen ison akuston sammuttaminen kun kuitenkin on varsin haasteellista joka tapauksessa.
Ihan siis ilman mitään pelotteluita tahi sääntöjen lukemista kuin piru raamattua mikä on erikseen nimenomaisesti kiellettyä tms. Tuo olisi vain sitä varmistusta, fiksua ajattelua joskos jotain sitten kuitenkin sattuu. Vähän kuin yhtenä lisävakuutuksena samaan tapaan mitä entisaikaan saunat rakennettiin aina erikseen, koska se sauna saattoi joskus kärähtääkin, niin ei mennyt kotikin siinä samassa roihussa.
Viallinen kenno tulee mieleen. Jos BMS hajoaa niin oletan että laturi huomaa sen?Mikäs se riski vektori ois joka tulee mieleen LFP kotiakustossa jonka jokaista kennoa valvoo BMS?
Mistäpä se laturi sen näkisi?Viallinen kenno tulee mieleen. Jos BMS hajoaa niin oletan että laturi huomaa sen?
CAN portista loppuu raportointi?Mistäpä se laturi sen näkisi?
Mistäpä se laturi sen näkisi?
Niin, BMS:n kautta tulee tietoa, lämpötiloja jne ja jos tiedon tulo lakkaa niin mitäköhän esim Multiplus tuumaa... onkohan kukaan kokeillut. Mutta noin muuten, Victron on tehnyt näitä vuosia ja systeemit taitaa olla kaikki enemän tai vähemän "viriteltyjä" kokoonpanoja koska eivät ole yhdessä sievässä paketissa.CAN portista loppuu raportointi?
Jenkeissä asian hoitaa aktiiviset lakimiehet ja homma on kulutajille riskitön, maksavat vain osuuden korvauksista.Näissä on kuitenkin se miljoonien asiakkaiden mukanaan tuoma bisnes ja ne se mukaiset tuotto-odotukset. Kuka sitten lähtee hakemaan oikeutta, kun akku kärähtää. Useimmilla palaa (onneksi) vain se laite, joillakin palaa auto, joillakin talo ja ääripäässä kokonainen kerrostalo tai pakkihalli ja silloin kukaan ei voi enää vain nuolaista palaneita vesirakkuloitaan, että kun sain halvalla.
Eihän näitä asioita kuluttajapäässä ole mahdollista ratkaista. Ongelmat pitää ratkaista tuottajapäässä tai sitten pitää asettaa ehdot, että niitä vempaimia saa käyttää vain takan sisällä ja pellit auki tai sitten jossakin puiston keskellä lataustolpalla, mistä jätehuolto käy sitten keräämässä verovaroin ne vähät vaaralliset jätteet.
äly on tätä mieltä
LiFePO4 (litiumrautafosfaatti) -akkuja pidetään yleensä turvallisempina kuin AGM (absorbenttilasikuitu) -akkuja.LiFePO4 on vähemmän altis ylikuumenemiselle, syttymiselle tuleen tai räjähdykselle, vaikka se vaurioituisi, ja se on kemiallisesti stabiili. Vaikka AGM-akut ovat turvallisempia kuin perinteiset lyijyakut suljetun rakenteensa ansiosta, ne ovat silti alttiita lämpöpurkauksille ja mahdolliselle tulipalolle.
Tai ehkä lukenut liikaa puppukirjoituksia netistä, kun asioista on kirjoitettu väärillä termeillä (joku on sotkenut kirjoituksissaan "mustikat" "mansikoihin" ja teköäly on mennyt moiseen halpaan, kun ei ole ymmärtänyt asiaa riittävän syvällisesti).Äly vertaa nyt mansikoita mustikoihin.
tunnustan etten ymmärrä, käsitykseni on ilmeisen väärä, seuraavanlainenÄly vertaa nyt mansikoita mustikoihin. LiFePO4 on litium-ioniakku, AGM ei ole. Vai oliko joku syy verrata yhtä litiumkemiaa johonkin muuhun kuin litium-kemiaan?
Käsityksesi lienee aivan oikea. Mutta VW:n 3,7V akuilla ei ole mitään tekemistä AGM:n kanssa. AGM on lyijyakku ja sen kennojännite on n. 2V kuormitettuna normaalisti ladattuna ja kuormittamana hiukan enemmän. Ladattaessa jännitteen tulisi yleensä olla korkeintaan 2,4V luokkaa (latauksen lopussa voi olla lyhyen aikaa hiukan enemmän; jokin 3V lähestyvä kennojännite polttaa akun nopeasti pilalle, mutta ei tyypillisesti sytytä sitä tuleen eikä akku pala kunnolla, kun virta on katkaistu paitsi, että mahdolllinen sisäinen oikosulku voi kuumentaa osan akusta lähes hehkuvaan tilaan, jolloin roinat voivat tulla lävitse kotelosta alasuuntaan).tunnustan etten ymmärrä, käsitykseni on ilmeisen väärä, seuraavanlainen
- lifepo4, jotka on minulla sisätiloissa ja on mainittu paloturvallisisiksi useissakin paikoissa
- volkkarin 3.7v kennoiset ovat paloturvattomampia, ulkona vaijerin päässä jotta saan hinata pellolle sitten kun palaa
huonosti artikuloin, vaihdoin agm akut lifepo4 akkuihin kun oletin ja luin useista paikoista että lifepo4 on paloturvallisempi kuin agm......ja sitten vertasin vain volkkarin 3.7 v kennoisia 3.2 v kennoisiin kun niistäkin olen lukenut että 3.2v on paloturvallisempi, siis näitä litium akkujakin on paloturvallisuuden kannalta erilaisia ja vielä cml akun väitetään olevan paloturvallisempi kuin agm.Käsityksesi lienee aivan oikea. Mutta VW:n 3,7V akuilla ei ole mitään tekemistä AGM:n kanssa. AGM on lyijyakku ja sen kennojännite on n. 2V kuormitettuna normaalisti ladattuna ja kuormittamana hiukan enemmän. Ladattaessa jännitteen tulisi yleensä olla korkeintaan 2,4V luokkaa (latauksen lopussa voi olla lyhyen aikaa hiukan enemmän; jokin 3V lähestyvä kennojännite polttaa akun nopeasti pilalle, mutta ei tyypillisesti sytytä sitä tuleen eikä akku pala kunnolla, kun virta on katkaistu paitsi, että mahdolllinen sisäinen oikosulku voi kuumentaa osan akusta lähes hehkuvaan tilaan, jolloin roinat voivat tulla lävitse kotelosta alasuuntaan).
Eikä ehkä kannattaisi uskoa kaikkea, mitä netissä kirjoitellaan selvittämättä perusteellisesti asioiden taustaa. Kyllä AGM-akuillakin saa harmia ja vaaraa aikaan, kun lataa liian kovalla jännitteellä ja virralla (jollaisilla ehdoilla litium-akut tyypillisesti räjähtävät palamaan) ja suuren akun sisäinen oikosulkuvika on vaaran paikka riippumatta akun tyypistä.huonosti artikuloin, vaihdoin agm akut lifepo4 akkuihin kun oletin ja luin useista paikoista että lifepo4 on paloturvallisempi kuin agm......ja sitten vertasin vain volkkarin 3.7 v kennoisia 3.2 v kennoisiin kun niistäkin olen lukenut että 3.2v on paloturvallisempi, siis näitä litium akkujakin on paloturvallisuuden kannalta erilaisia ja vielä cml akun väitetään olevan paloturvallisempi kuin agm.
@janti uusi aihe: "Eri akkukemiat ja niiden turvallisuus" tms?
Ollaan ja ei olla. Aiheesta voisi eriyttää oman topikin varsikin kun uutisoinissa Li-ion akut laitetaan lähes aina samaan nippuun. Löytyisi helpommin ko. tieto. Näistä alkaa olla jo aika paljon tutkimuksia ja jopa LFP sisällä eroja riippuen rakenteesta.Otsikossa lukee akkupalot, eikös tässä olla nyt aikalailla topicissa.
Hgissä kärysi sähköauto. Tunnistaako kukaan mallia ja onko ko. mallissa ollut LGn kennoja?
Näyttää VW id4:a.Hgissä kärysi sähköauto. Tunnistaako kukaan mallia ja onko ko. mallissa ollut LGn kennoja?
ICE-autoja kyllä varmaan, mutta ei pala juuri sähköautoja paria kolmea päivässä.Aika hankala kysymys tietää mitä paloa tarkoitat, kun kuvittelisi että helsingin kokoisessakin kylässä palaa nyt ainakin sen pari-kolme autoa päivässä
Niitä on niin vähän.ICE-autoja kyllä varmaan, mutta ei pala juuri sähköautoja paria kolmea päivässä.
PK-seudulla vai? Tuntuu ainakin länsiväylällä, että joka toinen auto on sähkäri ja erityisesti Santanderin-valkoinen väriltään.Niitä on niin vähän.![]()
Meinasin että miten sen palaneen auton voisi tunnistaa ja vielä todeta sähkäriksi, saatika kenen valmistamat kennot siellä on.ICE-autoja kyllä varmaan, mutta ei pala juuri sähköautoja paria kolmea päivässä.
Jäi näemmä linkki uupumaan.Aika hankala kysymys tietää mitä paloa tarkoitat, kun kuvittelisi että helsingin kokoisessakin kylässä palaa nyt ainakin sen pari-kolme autoa päivässä