He pääsevät nyt yli 200 latauskertaan Na akulla, lisäksi he käyttävät Litiumia. Broadbit pääsi 200 latauskertaan n. 2 vuotta sitten, tietojeni mukaan Broadbit ei käytä Litiumia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
He pääsevät nyt yli 200 latauskertaan Na akulla, lisäksi he käyttävät Litiumia. Broadbit pääsi 200 latauskertaan n. 2 vuotta sitten, tietojeni mukaan Broadbit ei käytä Litiumia.
Heidän akku kapasiteeti on 6x Li, Broadbit ei suoran sanoo, ehkä 1.5? Molemmat epätodennäkoistä realimaailmalle.He pääsevät nyt yli 200 latauskertaan Na akulla, lisäksi he käyttävät Litiumia. Broadbit pääsi 200 latauskertaan n. 2 vuotta sitten, tietojeni mukaan Broadbit ei käytä Litiumia.
Saattoivat hämätä - mutta minusta ensimmäisissä julkistuksissa antoivat ymmärtää että olisi uusi asiakas.Aika paljon porukkaa on pian töissä akkujen parissa. Tuleekohan nuo akut Uudenkaupungin mersuihin?
Volkarissa on aivan toisen skaalan projektit, mm. Northvoltin kanssaSaattoivat hämätä - mutta minusta ensimmäisissä julkistuksissa antoivat ymmärtää että olisi uusi asiakas.
Voisi olla vaikka Volkkari - niiden oma tehdas taitaa olla kesken.
Niilllähän on Panasonicin kanssa yhteisyritys akkukehitystä, erityisesti kiinteän elektrolyytin akkuja varten ja tuotannon pitäisi alkaa joskus 2025. Siihen suuntaan sitä rahaa varmaan nyt pumpataan vähän ronskimmin.Toyota hyppää isommin (mitä tulee toyotaan) akkuhommiin:
![]()
After ignoring EVs for too long, Toyota will invest $13.6 billion in batteries
Company says it wants 180 to 200 GWh in battery capacity by 2030.arstechnica.com
Useimmat näistä hienoista keksinnöistä ovat jopa rajallisesti myynnissä - myös suuren aktiivisen pinnan grafeeniakut. Ei se toiminaan saaminen ole ongelma - vaan niiden tuottaminen teollisesti järkihintaan niin että akussa on haluttu kompromissi eri ominaisuuksia kuten latauskertoja, kapasiteettia suhteessa painoon/tilavuuteen, tehontuottoa. Sitä ongelmaa Toyota koittaa nyt Panasonicin kanssa ratkaista.Toyotan kiinteäelektrolyytin akku on olemassa ja kiinteätautot ajavat, ainakin prototyypit:
![]()
Toyota Is Road Testing a Prototype Solid State Battery EV
Solid state batteries could be a leap forward for electric vehicles, and Toyota just showed them in a running, driving car.www.thedrive.com
Joillekin akuille saa jopa taulukot, joissa annetaan eri määrä syklejä sen mukaan millä alueella sitä käytetään .. onko niissä sama määrä sähköä jää välillä epäselväksi.. eli jos 0-100 on 500 sykliä niin tuhat sykliä 50-100 ei ole sen enempää purettua varausta, mutta 2000 olisi hyvä.ja akkupaketin suunnittelijat sitten saavat niistä selvästi parempia tuloksia irti rajoittamalla hieman käyttöaluetta.
On varma että se 10xLion+Kiinteäelektrolyyti on kaikkien akku lupauksien Piikkii - Mount AkkuEverestVaan jos tuollaiseen solid-akkuun vaihdetaankin vielä anodimateriaali grafiitista piiksi => 10x energiatiheys
![]()
Mullistava akkuläpimurto – jopa kehittäjät ällistyvät potentiaalista
Uusi litium-ioniakku voi olla jopa kymmenen kertaa nykyisiä malleja tehokkaampi.www.tivi.fi
Mulla on n. 26 vuotta vanha lyijyakku käytössä, viimevuoden se oli autossa nyt eläkehommana ruohonleikkurissa![]()
Amerikkalaisyhtiön piti hankkia Suomesta vain raaka-ainetta akkuihin – nyt se suunnittelee yli 100 miljoonan investointeja Kokemäelle
Æsir Technologiesin talousjohtajan mukaan Satakunnassa on tehty loistavaa työtä akkualan ekosysteemin luomisessa. Hyvä toimintaympäristö sai yhtiön suunnittelemaan isoja investointeja Kokemäelle.yle.fi
"Æsirin tuotteissa ei kyse ole sähköautojen voimanlähteistä vaan nikkelisinkkiakuista, joiden uskotaan korvaavan vanhat lyijyakut. Sen etuja lyijyakkuun verrattuna ovat hyvän tehon lisäksi kestävyys ja ympäristöystävällisyys. Yhtiön mukaan akku kestää käytössä kymmenen vuotta eli kaksinkertaisen ajan lyijyakkuun verrattuna."
Melkoinen pudotus kustannuksissa jos tuo -50% pitää paikkaansa. Panasonicilla on pullat hyvin uunissa jos tuollainen kustannuspudotus high-end akkuihin saadaan aikaan.