Eikös tämä ole vain yksi variantti siitä että on täysi autoetu - ja kortilla tankataan vähän muitakin autoja.Vihreässä hulluudessa ei pienillä yksityiskohdilla ole kovin paljon väliä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikös tämä ole vain yksi variantti siitä että on täysi autoetu - ja kortilla tankataan vähän muitakin autoja.Vihreässä hulluudessa ei pienillä yksityiskohdilla ole kovin paljon väliä.
Eikös tämä ole vain yksi variantti siitä että on täysi autoetu - ja kortilla tankataan vähän muitakin autoja.
Tässä päästäänkin vaan siihen kuinka paljon sitä akkua hyödynnetään - esmes meillä olisi ollut tarjolla 22kW liitäntätehoinen varaaja johon olisi voinut siirtää auton energiaa siihen asti että juuri pääsee takaisin jonnekin lataamaan, eikä pakkasyöstä olisi edes selvitty, mutta perus-käyttösähköä menee paljon kohtuullisemmin. Eiköhän näihin systeemeihin tule aika mutkikasta säätelykykyä tyyliin autossa pitää olla aamulla 100km jäljellä - ja tuossa on tuntihinnat joiden mukaan akusta otetaan oletetun käyttöprofiilin mukaan.Akun syklaaminen mitättömällä virralla (esim. 5kW = 0.1C 50kWh akusta) jossain 40-70% välillä ei kyllä aiheuta käytännössä mitään kulumista tai vanhenemista. Tuollaisia syklejä voi kestää vaikka 100 000.
Toki auttaa huomattavasti, mutta jos haluaa 100000 sykliä, väli voisi pikemminkin olla 45% ... 55% tai vähemmän, kun on kyse normaalista muutaman tuhat 0% ... 100% sykliä kestävästä hyvälaatuisesta litiumioniakusta. Akku heikkenee ajan myötä, vaikka sitä kuormittaisi vain 1% purkusyvyydeltä pitäen samalla lataustason kestoiän kannalta optimaalisella tasolla (jossakin 50% vaiheilla tai hiukan yli). Hyöty myös yleensä heikkenee sitä mukaa, mitä hitaammin maksimissaan ladataan ja mitä vähemmän kapasiteetista hyödynnetään.Akun syklaaminen mitättömällä virralla (esim. 5kW = 0.1C 50kWh akusta) jossain 40-70% välillä ei kyllä aiheuta käytännössä mitään kulumista tai vanhenemista. Tuollaisia syklejä voi kestää vaikka 100 000.
Tuo kuukausia ei tarkoita oikein mitään kun vuodessa on paljon kuukausia jolloin 'ei kulu' sähköä.kuukausia ilmaista energia + muut yö sähköpörssin hinnalla).
Kokemukseni perustella voin neuvoa kokonaisajattelun eli akku+aurinkopaneelit+lämpöpumppu (=~vuodessa kuukausia ilmaista energia + muut yö sähköpörssin hinnalla). Harmittava tässä on vain siirtomaksu joka on paljon korkeampi yö sähköpörssin energia hinnasta.
Väärä lähtöpiste, enemminkin ~2 c/kWh-> 6 c/kWh nykyhinnoilla yö ja kiinteä ja päivällä sitten se sähkö olisikin 6c/kWh eikä 12c/kWhMinä kerroin sähkönhinnasta joka vaihtelee 2 c/kWh-> 12 c/kWh,
Juu, vastakkain olevat vaihtoehdot ovat tietysti halpa pörssisähkö (halvat tunnit hyödynnettynä kikkailemalla) vs. kiinteähintainen sopimus.Väärä lähtöpiste, enemminkin ~2 c/kWh-> 6 c/kWh nykyhinnoilla yö ja kiinteä ja päivällä sitten se sähkö olisikin 6c/kWh eikä 12c/kWh
Ehkä kannattaa toimia vasta sitten kun asiat on todellisuutta, eikä pyrkiä ennustamaan ollenkaan.Toki voidaan teoretisoida että kiinteähintaiset sopparit tulevat kallistumaan, tai että tuntihinnoittelu runnotaan puoliväkisin läpi. Mutta tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa.
Mutta se on väärä tapa laskea, itsehuijaustapa...Jos on käytössä pörssisähkö, niin laskelmani ovat oikein,
Miltä ajanjaksolta? Ei kai kovin kauaa ole pörssisähkö ollut 12 c/kWh minihkään vuoden- tai kellonaikaan. Vuosi sitten sain vielä 4 c/kWh 24 kk kiinteähintaisia sopimuksia.Jos on käytössä pörssisähkö, niin laskelmani ovat oikein,
Jos se ero olisi 0.25€/kWh kyllä saisi paljon enmemmän (150/4€) no se ero ei ole niin suuri . Jos katso kokonaisuus eli akku,paneelit ja ilp kuukausia on ilmainen energia sähkön+lämmityksen ja lisäksi sähkön myynistä tule jotain. Ja kun aurinkoa ei ole, saa halvin mahdollinen sähkö. Kannattavuuden este on akkun hinta+halpa sähkö+suht.korkea siirtohinta+Pohjola - voi sanoa että varmasti etelässä (esim. Espanjassa) se olisi kannattava no siellä ihmisilla ei ole paljon raha alkusijoituksen. Joskus akkujen hinnat alenevat no on vaikkea ennusta koska kun autoteollisuus vie kaikki.No sepäs se... ei sähkön hinta pääse laskemaan koskaan kovin alas, kun iso osa hinnasta on siirtomaksua ja veroja. Eli milläköhän ihmeen matematiikalla on saatu yösähkön ja päiväsähkön eroksi joku 0,25€/kWh, että 150kWh akulla saisi 15€ säästön vuorokaudessa?
Eihän sitä akkua totta tosiaan voi vetää joka vuorokausi 100% --> 0% --> 100%. Ehkä enemmin 90% --> 30% --> 90%. Sitten "BMS" ehkä säästä
Kyllä se 2->12c on oikea suunnta. No minä en tee noita tarkkoja joka päivän laskelmia kun se systeemi on tehty harrastuksen hengessä. Kaikki toimi hyvin ja huolettomasti. Huomasin vain että siirtolaskut on paljon korkeampi kun sähkölaskutMuukalainen kerrotko lisää kokemuksista ?Minä kerroin sähkönhinnasta joka vaihtelee 2 c/kWh-> 12 c/kWh, josta tulee laskelmieni mukainen säästö. Siirtomaksu on sama. Laskelmat muuten ovat suuntaa antavia, mutta sähkön hinta on nykyisin vallitseva. Laskelmat koskevat taloyhtiötä,,
Voi se spottisähkön vrk eroiksi olla muttei se ole oikea kustannusvertailuun, kun sitä sähöä voi ostella kiinteästi 4-6c/kWh tässä viime vuosina.Kyllä se 2->12c on oikea suunnta. No minä en tee noita tarkkoja joka päivän laskelmia kun se systeemi on tehty harrastuksen hengessä. Kaikki toimi hyvin ja huolettomasti. Huomasin vain että siirtolaskut on paljon korkeampi kun sähkölaskut
Japanissa käsittääkseni yritykset käyttävät esim. NaS-akkuakkuja kannattavasti vähentääkseen kuluttamaansa huipputehoa tiettyinä vuorokaudenaikoina. Suomessakin sähköntuotanto on muutoksessa, joka voi viedä tuohon suuntaan kotitalouksissakin jossakin vaiheessa.Tuo siis oli lähinnä kommenttina ajatukseen sähköauton akun käyttämisestä V2G- tai V2H-moodissa. Jossa siis ei mielestäni ole mitään järkeä, poislukien satunnainen käyttö vaikkapa sähköttömällä mökillä tai pitkän sähkökatkon aikana. Kotiakun olisi tarkoitus perustua hyvin edulliseen LiFePO4-akkuun, jossa tärkeimmät tekijät olisivat turvallisuus sekä alhainen €/kWh. Saas nähdä.
Voi se spottisähkön vrk eroiksi olla muttei se ole oikea kustannusvertailuun, kun sitä sähöä voi ostella kiinteästi 4-6c/kWh tässä viime vuosina.
Kiina on sen kehityksen moottori ja edulliset (raaka) akkut saa nyt no kaikki menee autoteollisuudelle ja isojen energia varastojen. Kuluttajan akkun markkina on marginaalinen.Saas nähdä saako joku LFP-akusta "hyvin edullisen". Puheet on olleet kovat 15 vuotta.
No nyt Teslan investoinnin myötä energiatiheyttä on saatu viimein puheiden tasolle. Saadaanko hintaa oleellisesti halvemmaksi kuin esim. NCA/NMC, en tiedä. Nikkeli ja koboltti on toki "kalliita" mutta ei niitä siinä akussa niin suurta määrää ole. Kaikki muukin maksaa, mukaanlukien grafiitti jota menee paljon.
Mikä +kkmaksu?+kkmaksu. Ja sitten yö sähkö oli ~0 tasolla
No nyt Teslan investoinnin myötä energiatiheyttä on saatu viimein puheiden tasolle. Saadaanko hintaa oleellisesti halvemmaksi kuin esim. NCA/NMC, en tiedä. Nikkeli ja koboltti on toki "kalliita" mutta ei niitä siinä akussa niin suurta määrää ole. Kaikki muukin maksaa, mukaanlukien grafiitti jota menee paljon.
Elinkaarikustannuksessa LFP-akkujen luvatut 5000 syklit houkuttavat, mutta kun muutkin li-ion-kemiat pärjäävät samalla viivalla kun ei käytä kaikkea kapasiteettia, ja tähän riittää ettei yleensä käytä kaikkea kapasiteettia. Se on silti mukava olla olemassa silloin kun sitä tarvitsee.
Japanissa sähkö maksaa 30snt/kWh ja yleisin keino säästää huippukulutusta on kaasugeneraattori, tai kaasulla toimiva ilmastointilaite.Japanissa käsittääkseni yritykset käyttävät esim. NaS-akkuakkuja kannattavasti vähentääkseen kuluttamaansa huipputehoa tiettyinä vuorokaudenaikoina. Suomessakin sähköntuotanto on muutoksessa, joka voi viedä tuohon suuntaan kotitalouksissakin jossakin vaiheessa.
Hiukan kuitenkin epäilen Li-pohjaisen akun kustannuksia tarkoituksessa (autokäyttö on toinen juttu, koska siellä painolla on todellakin väliä). Ehkäpä esim. jokin Na-, S-, Al- tai Fe-pohjainen tekniikka kehittyy tulevaisuudessa tasolle, jolla kestäviä ja tehokkaita akkuja voidaan valmistaa riittävän halvalla.