Akkuteknologia

fraatti

Hyperaktiivi
Volvon akkutehdäs Göteborgiin, 3000 työpaikkaa ja akkuja 500 000 autoon. Starttaa 2025.

edit. suameksi. https://www.uusiteknologia.fi/2022/02/04/ruotsiin-jo-toinen-huippuluokan-akkutehdas/
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Ruottalaisilla huolta jööttöporin uuden patteritehtaan sähkönsaannista.

Energian kohdalla Northvoltin toimitusjohtaja Carlsson huomauttaa, että energian saatavuus ei ole ainoa haaste, vaan toinen on Ruotsin sähköverkon tehotasapaino.

Siirtokapasiteetti Pohjois-Ruotsin vesivoimaloista Etelä-Ruotsiin on heikko. Ruotsin länsirannikolla on viime vuosina lisäksi suljettu hiljan kaksi ydinreaktoria: Ringhalsin ydinvoimalan ykkös- ja kakkosreaktorit.

Carlson kertoo, että Ruotsin kantaverkkoyhtiö Svenska Kraftnät ja energiayhtiöt ovat sitoutuneet investoimaan sähköverkkoon niin, että akkutuotanto Göteborgissa kyetään aloittamaan vuonna 2025. Hän suhtautuu myös luottavaisesti siihen, että fossiilivapaata energiaa on riittävästi saatavilla.

 

Käyttäjä89

Aktiivinen jäsen
Taitaa olla niin että suomen verotus ja kustannusympäristö ei kauheasti innosta investoimaan tänne päin. Harmi sinäänsä, mutta tuntuu ettei päättäjillä ole aitoa kiinnostusta suomen kilpailukykyä ja tulevaisuutta kohtaan.

Jos täällä olisi edullista rakentaa akkuja ja rahdata niitä maailmalle niin kyllähän ne tehtaatkin silloin täällä olisivat. Toki Valmetille on tulossa jokin pieni akkulinja, mutta siitä nyt ei voi näiden suurten megatehdaiden yhteydessä edes puhua.
 

kaihakki

Vakionaama
Suomen päättäjiä ei valmistava teollisuus ylipäänsä ole kiinnostanut enää pitkiin aikoihin. On kuulemma auringonlaskun aloja. Nythän pyritään lisäämään korkeakoulutusta ja hommaamaan Suomeen hyvin palkattuja toimistotöitä.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
os täällä olisi edullista rakentaa akkuja ja rahdata niitä maailmalle niin kyllähän ne tehtaatkin silloin täällä olisivat. Toki Valmetille on tulossa jokin pieni akkulinja, mutta siitä nyt ei voi näiden suurten megatehdaiden yhteydessä edes puhua.
Siinä se on vähän niinkuin se juttu - akkutehtaat tehdään autotehtaita syöttämään ja merimatka Suomesta on jo liikaa - se akku pitää tuoda tehtaan portille määrättynä aikana, varastoja ei pidetä. Suomessa ei muita autotehtaita ole. Kennotehtaan Suomeen ehkä voisi perustaa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Nissan kehittelee omia solid state akkuja

Jutussa on mainittu että jos akun hinta saadaan puskettua 65$ paikkeille niin ollaan samoissa hinnoissa polttomoottoriautojen kanssa.

The maker of the world’s first mass-market EV, the Leaf, believes the cost of all-solid-state batteries can be reduced to US$75 per kWh in fiscal 2028 and to $65 per kWh thereafter, placing EVs at the same cost level as gasoline-powered vehicles.


Sähköautojen myynti sujuu artikkelin mukaan myös hyvin.

This week, Mercedes-Benz revealed that its EV sales are going through the roof. The carmaker said the sales of its EVs and plug-in hybrids has increased by 37% to 67,800 units in the first quarter of 2022. Sales of the fully electric EQ models more than tripled to 21,900 (up by 210% compared to Q1 2021). “Ongoing strong demand for our electrified vehicles in all segments and markets proves that customers desire our EVs und plug-in hybrids. And with the launch of our new EQS SUV on April 19th we further accelerate our transformation,” said Britta Seeger, Member of the Board of Management of Mercedes-Benz Group AG responsible for Mercedes-Benz Cars Sales. Thereby, the Stuttgart-headquartered luxury carmaker seems to have outperformed its Munich-based rival BMW, which saw an increase of 149.2% in global sales of its all-electric BMW and Mini vehicles. However, BMW delivered a greater number of all-electric vehicles – a total of 35,289 between January and March.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tesla’s advanced battery research group in Canada in partnership with Dalhousie University has released a new paper on a new nickel-based battery that could last 100 years while still favorably comparing to LFP cells on charging and energy density.
 

rema

Vakionaama

SOLAR STORAGE​




Solar Storage / Lithium / Axitec Energy - AXIstorage Li SV2 14,2

Axitec Energy - AXIstorage Li SV2 14,2​

High Voltage Lithium-Ion Batteriespeichersystem
stars_5.png
(68 Customer Review)
7.180,00 EUR /pcs. 505,634 EUR /kWp
excl. VAT. (19 %)
PRICE LIST
Item number30502 (53 views)
Availability25 pcs / from immediatly
Minimum Order Quantity1 pcs
Shipping TypeOn request
Seller InformationBusiness provider

award_star_gold_3.png
rainbow.png
shield.png
CategorySolar Storage / Lithium
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Akut on kuitattu aika vähällä - eikä kotiakkuja edes noteerata:

"
46
ja paikallista joustoalustaa (flex hub) tietotarpeineen on selvitetty. Seuraavassa
on lyhyet maininnat Helen Sähköverkon joustohankkeista ja selvityksistä. Helen
Sähköverkko T&K
Helen Sähköverkko demonstroi ja testasi EU-SysFlex -tutkimushankkeessa (11/2017-
2/2022) paikallisen loistehomarkkinan perusrakennetta hyödyntäen asiakkaiden
loistehojoustoa. Lisäksi hankkeessa mallinnettiin keski- ja pienjänniteverkon pätöte-
hojoustojen verkkovaikutuksia sekä analysoitiin joustojen asiakasymmärrystä. Helen
Sähköverkon alueella testatut joustoelementit olivat teollisuus- ja toimistokoko-
luokan akut, sähköautojen latausinfra, varaavat sähkölämmityskuormat sekä aurin-
kotuotantolaitos. Akkujen monitoiminnallisuutta myös pilotoitiin.
Sähkötutkimuspoolin kautta DER (Distributed Energy Resources) -hankkeessa
(4/2019-9/2020) mallinnettiin joustoina Helsingin kotitalouksien sähköautojen
latauksen, lämmitystapamuutosten sekä yhdistelmän aurinkotuotanto+akku
verkkovaikutuksia.
Samoin, Sähkötutkimuspoolin kautta Helen Sähköverkko osallistui
Energiamurroshankkeeseen (10/2020-5/2021), jossa joustot olivat yksi päätee-
moista. Tämä tutkimus visioi joustojen markkina-alustan ja markkinapohjaisen
joustojen hyödyntämisen ja käytön polkua aikajänteenä seuraava vuos"
 

fraatti

Hyperaktiivi
LFP ylittänee NMC valmitusmäärän 2028. Arvioitu että 20% akuista tehdään Euroopassa 2030. Nyt aasiassa valmistuksesta 90%.

Lithium iron phosphate (LFP) will be the dominant battery chemistry over nickel manganese cobalt (NMC) by 2028, in a global market of demand exceeding 3,000GWh by 2030.

That’s according to new analysis into the lithium-ion battery manufacturing industry published by Wood Mackenzie Power & Renewables.

The top two manufacturers planning to add the most production capacity during this decade were China’s CATL and South Korea’s LG.

CATL alone intends to have 800GWh of annual production capacity online by 2030.

The top 15 producers in 2021 alone got 200GWh of new production lines running and by the end of last year cumulative manufacturing capacity reached 600GWh.

China’s manufacturers across the board have announced plans to build more than 3,000GWh of capacity to date. The Asia-Pacific region will therefore continue to lead the market, which globally has announced 5,500GWh of manufacturing capacity to come online by 2030 at 300 facilities, but Europe and the US will have begun to eat into its share by then.

While 90% of the world’s battery manufacturing was in the Asia-Pacific region, and most of that in China, by 2030 that share will have fallen to 69%. Europe will have a 20% share at that stage, Wood Mackenzie forecast.
https://www.energy-storage.news/lfp-to-dominate-3twh-global-lithium-ion-battery-market-by-2030/
 

fraatti

Hyperaktiivi
California-based Enovix said that it has demonstrated the ability of electric vehicle battery cells to charge from 0% to 80% capacity in as little as 5.2 minutes, and above 98% charge capacity in less than 10 minutes.

The cells also surpass 1,000 cycles, while retaining 93% of their capacity. These achievements have shattered the US Advanced Battery Consortium (USABC) goal of achieving 80% charge in 15 minutes.

Other goals for USABC at the cell level include a usable energy density of 550 Wh/L, a survival temperature range of -40 C to 66 C, and a cost of $75/kWh at an annual output volume of 250,000 units.

The company demonstrated the fast-charge ability in its 0.27 Ah EV cells in its silicon lithium-ion batteries, which it said contain a novel 3D architecture and constraint system. The cells contain a 100% active silicon anode. Enovix said the material has long been heralded as an important technology in the next generation of battery anodes.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Harvojen käsissä ovat mineraalit


1656348858966.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Akkujen valmistaminen haukkaa yllättävän paljon energiaa

(Montel) Three factories that produce 80 GWh battery cells will need 4-7 TWh of power annually, the government estimates.

The figure appears in an appendix to the battery strategy presented by the government on Wednesday, and it is emphasized that the calculations are uncertain.

The appendix refers to the Swedish battery company Northvolt estimating a power consumption of around 80 kWh per kWh battery capacity, while recent studies by Tesla gigafactory and Northvolt labs indicate a power requirement of 50-65 kWh / kWh capacity.

Therefore, it can be assumed that the power consumption of a gigabyte factory with a capacity of 30 GWh battery production will be approximately 1.5 TWh.
https://www.montelnews.com/news/1331848/tre-battericellefabrikker-vil-kreve-4-7-twh
 

tuna

Vakionaama
Suuruusluokkia jos hahmottelee, niin noin miljoonan auton akkuihin menee terawsttituntiluokassa energiaa -> per auto megawattituntiluokkaa. Muistan lasketun että ylipäänsä henkilöauton valmistamiseen menee toistakymmentä megawattituntia. Suunnilleen odotusarvon mukaiselta tuntuu mielestäni.
 

fraatti

Hyperaktiivi

Autoteollisuus: Sähköautojen akut polttomoottorikieltoa isompi ongelma​

Sähköautojen kysynnän kasvu ja raaka-aineiden saatavuusongelmat huolettavat autonvalmistajia.

Saatavuudessa ongelmia
Suuret autonvalmistajat ovat kilvan etsineet akkuvalmistajista yhteistyökumppaneita sähköautojen kysynnän kasvaessa. Suuremmat murheet saattavat siitä huolimatta liittyä akkumateriaalien saatavuuteen.

Litiumin, nikkelin, magnesiumin tai koboltin toimitusvaikeudet uhkaavat nostaa autojen tuotantokustannuksia, nostavat hintoja ja leikkaavat voittomarginaaleja.

Monikansallisen Stellantis-konsernin toimitusjohtaja Carlos Tavares esitti oman varoituksensa toukokuussa. Hän ennakoi akkujen raaka-ainepulan iskevän autoteollisuuteen vuosien 2024–2025 paikkeilla.

Yhtälöä hankaloittaa sähköautojen kysynnän voimakas kasvu ja uusien akkutehtaiden samaan ajanjaksoon osuvat rakennustyöt.
 

kotte

Hyperaktiivi
Litiumin, nikkelin, magnesiumin tai koboltin toimitusvaikeudet uhkaavat nostaa autojen tuotantokustannuksia, nostavat hintoja ja leikkaavat voittomarginaaleja.
Jos magnesium tosiaankin kuuluu mainitulle listalle (niinhän se KL:n artikkeli väittää; saattaa myös viitata mangaaniin, jonka malmeista ei kuitenkaan tule helposti pulaa, kunhan tuotantoa saadaan laajennetuksi), on kyse tämän kohdalla ainoastaan valmistuskapasiteetin puutteesta. Magnesiumin raaka-ainetta on helposti saatavilla merisuolasta erottamalla, mistä sitä alunperinkin tehtiin USA:ssa (ja tuotantoa jatkettiin pitkään, ellei jossakin päin jatkettaisi vieläkin).

Sen sijaan koboltin ja jossakin määrin nikkelin ja ehkä litiuminkin laajamittainen käyttö sähköautojen akkumateriaalina kestämätöntä ja tulee ennen pitkää tiensä päähän.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tesla näyttää rakennelleen sellaisen akun että korjattavuus on nolla. Muut valmistajat taitavat usein jättää mahdollisuuden vaihdella moduleita akkuihin. Onko tuo politiikka ollut Teslalla aina että laakista sitten koko akku vaihtoon? Eihän tuossa ole ongelmaa jos akku kestää mutta varsinkin käytettynä jos akku hiipuu niin vaihtoehdot ovat vähissä.

 

kotte

Hyperaktiivi
Tesla näyttää rakennelleen sellaisen akun että korjattavuus on nolla.
Halunnevat keskittää akkubusineksen tehtaalle, missä sitten valitaan, mitä tehdä. Paitsi, että homman hallinta pysyy liiketoimintana hyppysissä, tehtaalla ovat kaikki optiot avoimina ja rikkoontuneiden akkujen täysi kierrätys ja mahdollisimman ekonomiset valmistusmenetelmät voivat ainakin tilastomielessä olla teknistaloudellisesti halvin ratkaisu. Tämähän voi kuluttaja-asiakkaallekin olla luottamusta herättävä ratkaisu, jos akut harvoin vioittuvat auton normaalin käyttöiän aikana ja tarvittaessa uusi akku voidaan alkuperäisvaraosana ja täysin uutta vastaavana (jopa alkuperäisestä kehittyneenä) vaihtaa siedettävällä, mutta ennen kaikkea ennakolta sitovasti hinnoiteltuna tilalle. Kyllähän köyhissä maissa jopa autojen lyijykäynnistyakkuja korjaillaan levyjäkin vaihtamalla, mikä ei teollisuusmaissa monesta syystä tule kyseeseen, vaan viallinen akku menee aina kierrätykseen.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Halunnevat keskittää akkubusineksen tehtaalle, missä sitten valitaan, mitä tehdä. Paitsi, että homman hallinta pysyy liiketoimintana hyppysissä, tehtaalla ovat kaikki optiot avoimina ja rikkoontuneiden akkujen täysi kierrätys ja mahdollisimman ekonomiset valmistusmenetelmät voivat ainakin tilastomielessä olla teknistaloudellisesti halvin ratkaisu. Tämähän voi kuluttaja-asiakkaallekin olla luottamusta herättävä ratkaisu, jos akut harvoin vioittuvat auton normaalin käyttöiän aikana ja tarvittaessa uusi akku voidaan alkuperäisvaraosana ja täysin uutta vastaavana (jopa alkuperäisestä kehittyneenä) vaihtaa siedettävällä, mutta ennen kaikkea ennakolta sitovasti hinnoiteltuna tilalle. Kyllähän köyhissä maissa jopa autojen lyijykäynnistyakkuja korjaillaan levyjäkin vaihtamalla, mikä ei teollisuusmaissa monesta syystä tule kyseeseen, vaan viallinen akku menee aina kierrätykseen.
Jep, aika näyttää mitä tuo merkitsee. Itsellä tuttu on eräässä yrityksessä sähkärinä ja siellä noita moduleita kyllä vaihdellaan erilaisista syistä autoihin ja sivusta katsoen touhu näyttää järkevämmälle kuin koko akun pyöräyttäminen kierrätykseen.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
En nyt löydä lähdettä - joten voi olla taas huhua - mutta jossain väitettiin että Tesla aikoisi seurata Applen puhelinmeninkiä - ei korjata vaan koko auto vaihdetaan tehdaskorjattuun.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Suomalais-ruotsalainen metsäyhtiö Stora Enso ja ruotsalainen akkuvalmistaja Northvolt yhdistävät voimansa kehittääkseen akkuja ligniinipohjaisesta kovahiilestä.

Kovahiileen tarvittava uusiutuva puuraaka-aine ligniini saadaan pohjoismaisista metsistä. Stora Enso toimittaa raaka-aineen Northvoltille, joka puolestaan vastaa akkukennojen suunnittelusta ja tuotantokonseptista.

– Kotkan koelaitoksella kehitetään nyt raaka-aineen tuotantoa niin, että se sopii Northvoltin tarpeisiin, Stora Enson viestintäjohtaja Satu Härkönen sanoo.

Kotkasta viedään siis jatkossa raaka-ainetta Northvoltin tehtaille. Tavoitteena on kehittää maailman ensimmäinen pelkästään eurooppalaisista raaka-aineista teollisessa mittakaavassa valmistettava akku, mikä pienentäisi sekä hiilijalanjälkeä että kustannuksia.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Lauri H

Aktiivinen jäsen
Akkupaketin energiatiheys paranee BMW:n antamien tietojen mukaan ainakin 20 prosenttia.
---
Tuoreen arvion mukaan sähköauton matkaodote nousee 30 prosentilla aina 800 kilometriin (wltp) saakka.

Myös latausnopeus petraa kolmanneksella akun täyttöasteen liikkuessa 10–80 prosentin välillä.

Tulevien automallien hinnoittelun kannalta tärkeää on, että akkupaketin tuotantokustannuksia saadaan leikattua 50 prosenttia aiemmasta.

Akkupaketin kemiallista cocktailia on niin ikään muutettu. Sähköä vierovan katodin nikkelipitoisuutta on lisätty koboltin kustannuksella.

Katodin vastaparin anodin pii-pitoisuutta on niin ikään lisätty.

--

Vaikutuksia on myös tuotannon hiilijalanjälkeen. Uuden kennotekniikan myötä se vähenee 60 prosenttia.

 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Sitä kyllä ihmettelen miksi akun kääriminen rulllalle on se mihin päädytään - luulisi että rullaamattoman lämmönhallinta olisi helpompaa, mutta kaipa se tiukka rulla mekaanisesti helpompi.
 
Back
Ylös Bottom