Akkuteknologia

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
Mikä +kkmaksu?
Kiinteä kk maksu, minulla sähköpörssin kk maksu on 0
Kuka laskee asiat niin että 0 tasolle yö?
Oli vain sanottu että se on ~0, esim. 11.11.2021 hinta oli
Hinta1112021.JPG


eli 0,3-0.4c/kWh, eikö se on ~0?
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
Luuletko tosiaan että CATL ihan tuosta noin vaan alkoi sattumalta tehdä omilla rahoillaan LFP-tuotekehitystä ja valmistusta isossa mittakaavassa, ja sitten Tesla ihan sattumalta huomasi että oho, nyt niitä saa, ostetaanpa sitten näitä.

Onhan tuo siis tietysti mahdollista, mutta luulen että Tesla on ainakin luvannut niitä ostaa (eli sellainen epäsuora sijoitus).

Kiinan mittakaavaassa Tesla on pieni pelaaja, siellä on voimakas sisäinen kilpailu.
Eipä tällä suurta väliä tosin ole.
LFP voi olla iso juttu kyllä energiavarastoinnissa, koska siellä sen energiatiheys riittää aivan hyvin. Ajoneuvoissa vähän siinä ja siinä. Mutta katotaan mihin se hinta oikeasti asettuu.
Yleisesti hinnat menevät alas no tulivat huonot ajat ja trendi on ylös esim:

 

roots

Hyperaktiivi
Kiinteä kk maksu, minulla sähköpörssin kk maksu on 0

Oli vain sanottu että se on ~0, esim. 11.11.2021 hinta oli
katso liitettä 74299

eli 0,3-0.4c/kWh, eikö se on ~0?
Niin se on kiinteilläkin soppareilla 0€/kk.

Ei merkitystä jos vuodessa löytyy muutamia tunteja 0 tai jopa -merkkisiä hintoja.
Hintaero ei ole lähelläkään 10c/kWh vaan jotain muuta paljon pienempää vaihtelevaa vuoden aikana.
 

rema

Aktiivinen jäsen
Me tiedämme sähkönhinnan miten se kehittyy vuorokauden aikana etukäteen, niin miksi ei tätä tietoa käytettäisi hyväksi ? Lisäksi vanha tieto on käytettävissä, eli yöllä energia on halpaa!
 

Mikki

Hyperaktiivi
sähkönhinnan saa kiinnitettyä nyt noin 0,06€ hintaan/kWh jos haluaa. Siihen pitää verrata kaikkia laskelmia koska säästöt tulee vain jos pörssisähkön keskihinnan saa painettua sen alle. Ja niillä säästöillä sitten kuoletetaan akuston investointia.

Ja jos pörssisähköllä pelaa niin voi tulla aikoja kun on pakko ostaa 0,30€ sähköä. Akuston pitäisi olla todella iso että voisi poimia vain halvimmat hinnat.

Kyllä sähkön ylituotantoa halutaan varastoida. Se on totta. Vantaalle on tulossa miljoonan (!) kuution varaaja. Siinä on akulle hyvä kokoluokka.
 

rema

Aktiivinen jäsen
Kyllä sähkön ylituotantoa halutaan varastoida. Se on totta. Vantaalle on tulossa miljoonan (!) kuution varaaja. Siinä on akulle hyvä kokoluokka.
Meillähän on jo nyt varaajatilavuutta n. 12 m3 josta isovaraaja 10 m3. Isonvaraajan hyötykäyttöä lisätään joulukuussa, kun hommaan STC 1000 microcomputertermostaatin ja saan kattokiertolämpöpumpun toimimaan pitempiä aikoja, myös yöllä
 

roots

Hyperaktiivi
Tämä alkaa kuulostamaan "hölmöläisen säkkivalaisimelta" tämä höpötys spotilla ansainta akkuun vuorokausivaihteluilla.
 

Ton1A

Vakionaama
Ei se ole, varsinkin jos sähkö saadaan virtaamana kahteen suuntaan, eli pääsee myös osallistumaan sähkön säätömarkkinoille. Laitteet eivät vain ole vielä riittävän edullisia.
 

roots

Hyperaktiivi
Ei se ole, varsinkin jos sähkö saadaan virtaamana kahteen suuntaan, eli pääsee myös osallistumaan sähkön säätömarkkinoille. Laitteet eivät vain ole vielä riittävän edullisia.
Mainitsinko jotain säätömarkkinoista, mielestäni en?

Lisäksi, jossittelut...
 
Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Siirtomaksu ja sähkövero tekevät kotitalouden kaksisuuntaisesta säätömarkkinoille osallistumisesta kannattamatonta. Teolliset sähkövarastot on vapautettu sähköverosta ja voivat liittyä suoraan kantaverkkoon murto-osatariffein, joten ei jokseenkin varmasti pääse omilleen, jos joutuu hankkimaan laitteistot ja osoittamaan tilat pienkiinteistön alueelta, olkoot laitteistot vaikka ilmaisia. Tuossa tapauksessa ehkä kannattaisi pidättyä kaupallisen sähkövaraston osakkeiden hankintaan.
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
On mukava kun sähkö tule ainoastan syvästä kuopasta:hattu:(katso käyrät)

Siirtomaksu ja sähkövero tekevät kotitalouden kaksisuuntaisesta säätömarkkinoille osallistumisesta kannattamatonta. Teolliset sähkövarastot on vapautettu sähköverosta ja voivat liittyä suoraan kantaverkkoon murto-osatariffein, joten ei jokseenkin varmasti pääse omilleen, jos joutuu hankkimaan laitteistot ja osoittamaan tilat pienkiinteistön alueelta, olkoot laitteistot vaikka ilmaisia. Tuossa tapauksessa ehkä kannattaisi pidättyä kaupallisen sähkövaraston osakkeiden hankintaan.

Huvittava olisi kuitenkin jos voisi ladata akku yön aikana ja myydä muutama kWh seuravana päivänä kun tunti hinta on maksiimissa;) Valitettavasti minun hybriidi inverterit ei tue tätä, ehkä pitäisi yrittä taas houkutela valmistaja implementoida sen.
 

jmaja

Hyperaktiivi
On mukava kun sähkö tule ainoastan syvästä kuopasta:hattu:(katso käyrät)
Nyt on hienoja kuoppia, mutta vaikkapa syyskuussa kuoppien pohjat olivat 6-8 snt/kWh. Ero kiinteähintaiseen on niin pieni, ettei sitä varten kannata mitään laitteistoja hankkia. Mikäs on spotin kulutuspainotettu keskihinta vuositasolla optimoituna? Pääseekö edes 2 snt/kWh alle nyt myytävien kiinteähintaisten eli jonnekin 4 snt/kWh tasolle, jollainen sopimus monella vielä on.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Minä otin loppukesästä 5 snt/kWh sopparin kahdeksi vuodeksi. Aika fakiiri saa olla akkujensa kanssa, että näiden kiinteiden hintojen alle saa pörssisähkön painettua ja sillä erotuksella vielä maksettua akuston kustannukset.
 
Viimeksi muokattu:

siwer

Vakionaama
Onhan se tämän hetken lukujen valossa aivan kiistatonta että spotilla voi säästää vain jos vie Kikkailun^tm äärimmilleen.

Toisaalta äärimmäinen kikkailu on ihan kiinnostavaa.

Jos on riittävän iso vesivaraaja ja sähköauto, niin noilla saa jo aika mehevästi kikkailtua. Tiski- ja pesukone myös yöaikaan käyttöön.
 

roots

Hyperaktiivi
Onhan se tämän hetken lukujen valossa aivan kiistatonta että spotilla voi säästää vain jos vie Kikkailun^tm äärimmilleen.

Toisaalta äärimmäinen kikkailu on ihan kiinnostavaa.

Jos on riittävän iso vesivaraaja ja sähköauto, niin noilla saa jo aika mehevästi kikkailtua. Tiski- ja pesukone myös yöaikaan käyttöön.
Siitä vaan kannattavia laskelmia kikkailusta tekemään, pettymys on vastassa nopeammin kuin uskoisitkaan. ;D
 

jmaja

Hyperaktiivi
Lämpöpumppufoorumilla kun ollaan harvalla menee edes 10 000 kWh lämmitykseen ja monilla tuota suuruusluokkaa kaikki sähkö. Paha siitä 2 snt/kWh säästöstä on repiä montaa satasta vuodessa. 100 Ah LFP akku maksaa jo yli 500 € ja monen kuution varaajat tonneja.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Lämpöpumppufoorumilla kun ollaan harvalla menee edes 10 000 kWh lämmitykseen ja monilla tuota suuruusluokkaa kaikki sähkö. Paha siitä 2 snt/kWh säästöstä on repiä montaa satasta vuodessa. 100 Ah LFP akku maksaa jo yli 500 € ja monen kuution varaajat tonneja.
Eise lyö leiville, ei. Vaikka minulla oli jo varaaja ( tosin vain 2m3) laskin ettei sen kanssa kikkailuun tarvittava venttiilistö ja DIY ohjauksetkaan maksa itseään missä järkevässä ajassa - kun tuo MLP-lämpö on 10-11snt sähkönhinnasta laskien turhan halpaa, varaajaan ei olisi monenkaan sentin edestä olisi saanut lämpöä jemmaan realistisilla lämpötilaeroilla. Joten varaaja lähti sorttiin. Sille olisi ollut ilmaiseksi ottajia - jos olisi vielä käynyt viemässä jonnekin kauas, sortti oli lähellä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Huvittava olisi kuitenkin jos voisi ladata akku yön aikana ja myydä muutama kWh seuravana päivänä kun tunti hinta on maksiimissa
Huvittavaa voi olla, mutta luultavasti silti kannattaisi vain siirtää omaa kulutustaan kalliilta tunneilta halvemmille (siis lataamalla akut, kun sähkö on halpaa ja käyttämällä, kun on kallista ja mitoittaa laitteen tämän ehdoilla).

Tällä välttyy maksamasta turhia veroja ja ylimääräisiä siirtomaksuja (jos siis ei ole kyse itse tuotetun sähkön myynnistä mahdollisimman kannattavasti; kuitenkin keväällä ja kesällä tuntihinnat ovat tyypillisesti muutenkin kalleimmat päiväsaikaan, jolloin ylimääräistä tuottoakin voisi parhaiten tulla). Vielä parempaan tulokseen voisi joillakin paikkakunnilla päästä, jos olisi mahdollista hankkia kaksi rinnakkaista sähköliittymää, joista toiseen hommaa sähköä kiinteällä hinnalla ja toiseen tuntihinnalla. Käyttää sitten noita sen mukaan, kummasta mittarista kulloinkin halvemmalla saa. Monopoli vain ei ehkä suostu tukemaan moista ja maaseudulla taas siirtotariffitkin haraavat vastaan.
 

siwer

Vakionaama
Kannattaa kuitenkin muistaa että samalla Kikkailu^tm-laitteistolla voi myös kikkailla omaa aurinkoenergian tuotantoa omaan käyttöön. Tässä säästöpotentiaali on jo koko siirtohinta, joka esim. täällä on 8 senttiä kWh. Ooh.

Ei tuossa silti paria satasta enempää vuodessa voi säästää. Saman Kikkailulaitteiston täytyisi tehdä tämän lisäksi vielä jotain muuta hyödyllistä.

Tai sitten täytyy laskea sen varaan että kiinteähintaiset sopimukset kallistuvat tulevaisuudessa huomattavasti. Näin ei välttämättä käy.
 

kotte

Hyperaktiivi
Eise lyö leiville, ei.
Todella suuressa mittakaavassa lämmön varastointi luultavasti lyö leiville, mutta yleensä vain siinä tapauksessa, että välistä on ennustettavissa saatavilla käytännössä ilmaista lämpöä ylimäärin ja varastoinnilla voidaan korvata tuon lämmön tuottamista silloin, kun tarvetta olisi ja lämpö jouduttaisiin tuottamaan kalliisti tai haittaa aiheuttaen. Esimerkiksi Vantaan Energian kaukolämmön vuodenaikaisvarastointihanke perustuu ajatukseen, että pääkaupunkiseudun sekajätteestä on päästävä eroon ympäri vuoden hallitusti ja kesäkaudella syntyy tällöin sivutuotteena lämpöä, josta on myös päästävä eroon ja kesällä eroon pääseminen ei tuota mitään, vaan pikemminkin aiheuttaa lisäkustannuksia.

Fortumillakin taitaa Espoon-Kirkkonummen kaukolämpöverkostossa olla ajatuksia toteuttaa jotakin samantapaista siinä vaiheessa, jos ensin on saatu aikaan merkittävää tasaisen hukkalämmön tuotantoa kehitteillä olevista jättimäisistä datakeskuhankkeista. Tässä on jo suurempia epävarmuustekijöitä, koska hukkalämpöä pitää joka tapauksessa priimata lämpöpumpuilla, järkevimmin pääosin joko varastointivaiheessa tai vielä mieluummin useampivaiheisesti niin, että priimaus lämmenneestä jäähdytysvedestä matalan lämpötilan varastosta verkoston menolämpötilaan korkealämpötilavarastoon tehdään pääosin silloin, kun saatavilla on halpaa sähköä. Tällöin myös datakeskuksen jäähdytyksen sähkönkulutus voidaan painottaa halvimpiin tunteihin.
 

roots

Hyperaktiivi

Volvon hätkähdyttävä havainto: Sähköautojen valmistusvaiheen hiilijalanjälki ylivoimaisesti polttomoottoreita suurempi​


Ero näyttää syntyvän sähköautojen akkupakettien tuotantoprosessin yhteydessä. Akkujen valmistus tuottaa noin kolmanneksen C40- ja XC40 Recharge-mallien tuotantovaiheen hiilidioksidipäästöistä.

 

siwer

Vakionaama
Käsittämätön taulukko. Puhuu selvästi akkupaketin hinnasta, mutta en usko että edes irtokennoja saa tuohon hintaan, no ehkä riittävän iso asiakas just ja just saa.

Todellisuudessa ostettavat tuotteet, esim. Tesla Powerwall 7500USD / 13.5 kWh = 555 USD/kWh. Tätä suuruusluokkaa kaikki muutkin ovat.

Voisivat kertoa mistä voin ostaa valmiin akkupaketin $132/kWh niin menen kyllä heti ostamaan.

Joko tuossa puhutaan jostain täysin muusta kuin mistä luulemme siinä puhuttavan, tai sitten se on ihan diibadaabaa.

Nuo alkupään luvut on lähellä todellisuutta. Totuus on että valitettavasti halpeneminen ei ole noin vauhdikasta. Muka viidessä vuodessa olisi halventunut puoleen. Esim. Tesla Powerwall 2:n hinta on aikavälillä 2016-2020 noussut 36%.
 

TopiR

Aktiivinen jäsen
Käsittämätön taulukko. Puhuu selvästi akkupaketin hinnasta, mutta en usko että edes irtokennoja saa tuohon hintaan, no ehkä riittävän iso asiakas just ja just saa.

Todellisuudessa ostettavat tuotteet, esim. Tesla Powerwall 7500USD / 13.5 kWh = 555 USD/kWh. Tätä suuruusluokkaa kaikki muutkin ovat.

Voisivat kertoa mistä voin ostaa valmiin akkupaketin $132/kWh niin menen kyllä heti ostamaan.

Joko tuossa puhutaan jostain täysin muusta kuin mistä luulemme siinä puhuttavan, tai sitten se on ihan diibadaabaa.

Nuo alkupään luvut on lähellä todellisuutta. Totuus on että valitettavasti halpeneminen ei ole noin vauhdikasta. Muka viidessä vuodessa olisi halventunut puoleen. Esim. Tesla Powerwall 2:n hinta on aikavälillä 2016-2020 noussut 36%.
Täällä on samansuuntaisia arvoja


Toi price learning malli on käytännössä osottautunut toimivaksi monilla eri valmisteilla. Väite on, että aina valmistetun kumulatiivisen volyymin (esim kwh:na) tuplautuessa, hinta per volyymi (kwh) tippuu noin vakioprosenttimäärän.

Jos pystyy ennustamaan volyymin kasvun kullekin vuodelle, ni voi arvata myös hintakehityksen.

-Topi
 

jmaja

Hyperaktiivi
Käsittämätön taulukko. Puhuu selvästi akkupaketin hinnasta, mutta en usko että edes irtokennoja saa tuohon hintaan, no ehkä riittävän iso asiakas just ja just saa.
Teslan auton 100 kWh akulle sanottiin jo vuosia sitten hinnaksi $20 000 eli aivan noiden mukainen. Powerwallin hintakehitykselle ei ole mitään muuta perusteita, kuin näyttää noinkin kalliina menevän kaupaksi.

Nykyäänhän 30 000 € sähköautossa on 50 kWh akku, jolloin on aika selvää, ettei se akku voi maksaa läheskään 10 000 € autotehtaalle. Maksaako edes varaosana?
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
Käsittämätön taulukko. Puhuu selvästi akkupaketin hinnasta, mutta en usko että edes irtokennoja saa tuohon hintaan, no ehkä riittävän iso asiakas just ja just saa.

Todellisuudessa ostettavat tuotteet, esim. Tesla Powerwall 7500USD / 13.5 kWh = 555 USD/kWh. Tätä suuruusluokkaa kaikki muutkin ovat.

Voisivat kertoa mistä voin ostaa valmiin akkupaketin $132/kWh niin menen kyllä heti ostamaan.

Joko tuossa puhutaan jostain täysin muusta kuin mistä luulemme siinä puhuttavan, tai sitten se on ihan diibadaabaa.

Nuo alkupään luvut on lähellä todellisuutta. Totuus on että valitettavasti halpeneminen ei ole noin vauhdikasta. Muka viidessä vuodessa olisi halventunut puoleen. Esim. Tesla Powerwall 2:n hinta on aikavälillä 2016-2020 noussut 36%.

Autoteollisuus saa irtokennoja tai paketteja sen hintan. Valitettavasti kotiakkut on edelleen 500/kWh.
 

siwer

Vakionaama
Tuo ON juuri se sama taulukko. Mutta lähteestähän se syy selviää: kyseessä on se hinta, mitä akkupaketin valmistaminen suurelle autovalmistajalle maksaa. Se on vain vähän kalliimpi kuin pelkät kennot samaisille valmistajille.

Mainio esimerkki siitä miten twiitin tekeminen kontekstista irrottaen on ongelmallista. Tuosta nimittäin saattoi saada käsityksen, että jonkun energiavarastointijärjestelmän saisi tuolla hinnalla, mutta kyse on vain autovalmistajan komponenttikustannuksesta.
 

TopiR

Aktiivinen jäsen
Seat Mii electriciä sai pari vuotta sitten muistaakseni noin 17000 tarjoushintaan. 36 kWh.

Alle 500 egee per kWh. Kaupan päälle tuli auto...

-Topi
 

siwer

Vakionaama
Kyllä energiavarastointijärjestelmien hinnat laahaa niin paljon perässä että jos itselleen li-ion-kotiakun haluaa, ei taida paljon muuta vaihtoehtoa olla kuin löytää joku tiensä päässä oleva sähköauto ja ruveta second life -leikkiin.

Mutta niin vaan aurinkoinvertteritkin olivat vielä alle vuosikymmen sitten sikahintaisia, nyt niitä saa halvalla.

Tuo mitä akkupaketti maksaa autotehtaalle tehdä on hyvä referenssi siihen, että oikein tehokkaalla tuoteoptimoinnilla ja valmistuksella koti-energiavarastointiakun ei tarvitse maksaa kovin paljon enempää. Hinnan puolittumiselle olisi siis sijaa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tuo mitä akkupaketti maksaa autotehtaalle tehdä on hyvä referenssi siihen, että oikein tehokkaalla tuoteoptimoinnilla ja valmistuksella koti-energiavarastointiakun ei tarvitse maksaa kovin paljon enempää.
Autoissa kaikki on tolkuttoman halpaa. Sama kone veneeseen ostettuna maksaa helposti enemmän kuin koko auto. Autoja tehdään miljoonia. Ei kotienergiavarastolle ole sellaisia markkinoita eikä niihin liittyviä jälkimarkkinoita.

Samahan se on lämpöpumpuissakin. Pakastimen saa satasella, mutta vastaava kylmäkone veneeseen/mökille maksaa erillisenä 500. Ja hiukan isompi MLP/VILPinä 5000-10 000 €.
 

siwer

Vakionaama
Noin sanottiin aurinkoinverttereistäkin mutta niin vaan yhtäkkiä niidenkin hinnat romahti, kun ajatus oli että eikös vähän niinkuin joka kodissa voisi olla se PV-järjestelmä. Vielä ei toki ole, mutta tuohon suuntaan on menty.

Energiavarastoinnista täytyy vain tehdä mainstreamia niin sitten sille hinnalle käy samoin. Pointti on että mikään raaka-ainehinta ei tee li-ion-kennoista niin kalliita että kotiakun tarvitsisi maksaa 500-600e/kWh.

Ei tuo toki yhdessä yössä tapahdu, koska muna-kana.

Autojakin tehdään paljon, koska "joka taloudessa kuuluu olla auto". Kotiakkukin voisi olla.
 

siwer

Vakionaama
noo .. tuossa oli juuri juttua kuinka uudehkon Audin etu-umpiot maksoivat marmorilla asennettuna 9000e.. saattaa siinä olla pientä katetta.
Puhe oli siitä mitä ne maksaa autotehtaalle. Luultavasti 9e on lähellä totuutta.

Varaosissa on monenlaista kulttuuria, mutta aika tyypillistä on että puolet laitteen hinnasta, riippumatta osan todellisesta kustannuksesta. Esim. joku 10 euron arvoinen elektroniikkakortti 800 euron ILPiin = 400e.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Puhe oli siitä mitä ne maksaa autotehtaalle. Luultavasti 9e on lähellä totuutta.

Varaosissa on monenlaista kulttuuria, mutta aika tyypillistä on että puolet laitteen hinnasta, riippumatta osan todellisesta kustannuksesta. Esim. joku 10 euron arvoinen elektroniikkakortti 800 euron ILPiin = 400e.
Silloin kun olin valmistavan elektroniikkateollisuuden leivissä nyrkkisääntö oli etteivät osat saa maksaa yli 10% tuotteen loppuhinnasta, tai homma ei kannata. Halpis-ILPpejä saa Kiinasta 100-150e/kpl - Suomeen raahattuna hinta sitten on jo 5-6x.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Perämoottoreissa on pahimmillaan ollut uutta koko perämoottoria kalliimpia varaosia. Toki silloin on kyse isosta osasta, kuten puoli moottoria eli kaikki paitsi riki suunnilleen. Onkohan noita joskus myytykin tuolla hinnoittelulla?
 

Harrastelija

Vakionaama
Muistelen että kiinassa olis joskus tullut laki että auto varaosista kasattuna saa maksaa max x2 auton hinnan. Kertoimesta en ole varma mutta periaate oli joku tuommoinen.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Käsittämätön taulukko. Puhuu selvästi akkupaketin hinnasta, mutta en usko että edes irtokennoja saa tuohon hintaan, no ehkä riittävän iso asiakas just ja just saa.

Hinnat on aivan linjassa sen kanssa mitä autovalmistajat ovat ilmoittaneet että takaisinkutsut maksavat. 100$/kWh raja lähestyy.
 
Back
Ylös Bottom