- Keskustelun aloittaja
- #641
Akkutuotanto laittaa uutta vaihdetta silmään
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.

Monet LFP-akkujen perusominaisuudesta saadaan jutussa näyttämään ikäänkuin juuri tämän valmistajan hienoilta teknisiltä innovaatioilta. LFP-akku itsessään ei kuitenkaan ole mikään uusi keksintö, esim. Tesla käyttää niitä osassa autoistaan ja DIY-porukkakin rakentelee noista jo kaikenlaista energiavarastoa taloihinsa täyttä häkää. Ei silti, vaikuttaahan BYD:illä olevan joitain innovaatioita joita muilta ei ehkä vastaavista akuista löydy.
Näissä akuissa kannattaa pitää mielessä myös se että niitä ei kannata säilyttää täytenä. Moni valmistaja onkin tuonut niihin ominaisuuksia jotta varaus "säilytykseen" onnistuu helpommin eli akku jätetään reilusti vajaaksi. Itse olen sutinut nykyisellä täysjousto maastopyörällä reilu 3000km ja oikeastaan pelkästään maastossa.Sen verran täytyy omakohtaisen kokemuksen perusteella sanoa, etten ihan usko niihin(kään) lupauksiin, joita akkuvalmistajat antavat. Nyt kun takana on sähköavusteisella pyörällä reilu vuosi, 2200 km ja 31 latausta, niin perstuntumalla ja omien muistiinpanojen perusteella akun kapasiteetista on hävinnyt luokkaa 20 %, vaikka luvattiin akun kestävän vähintään 1000 latausta ennen kuin kapasiteetista on pudonnut yli 40%.
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...9znwstHfv5RiHMqX1n_Yn46gzvubpSMQaAuRHEALw_wcB
Noin 10x määrällä 'Boschin' akulla myös perstuntumalla en kovin isoa dippiä kapassa ole huomannu.Sen verran täytyy omakohtaisen kokemuksen perusteella sanoa, etten ihan usko niihin(kään) lupauksiin, joita akkuvalmistajat antavat. Nyt kun takana on sähköavusteisella pyörällä reilu vuosi, 2200 km ja 31 latausta, niin perstuntumalla ja omien muistiinpanojen perusteella akun kapasiteetista on hävinnyt luokkaa 20 %, vaikka luvattiin akun kestävän vähintään 1000 latausta ennen kuin kapasiteetista on pudonnut yli 40%.
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...9znwstHfv5RiHMqX1n_Yn46gzvubpSMQaAuRHEALw_wcB
Jos se on se viriviri kun kiihdyttänyt jaksamisen hävikkiä, viimeksi kun mittasin Boschin 500Wh akun 15000km kohdalla niin pääsi 100km.Mulla on noin 6 vuotta ja 10000 km takana Bosch 400 Wh powerpackillä. Se on kyllä selvästi kärsinyt, alunperin sillä ajoi yli 60 km virilastulla jolla nopeusrajoitus on nostettu 32 km/h. Nyt menee varmuudella kaksi edestakaista työmatkaa, noin 40 km.
Sillävälin 6½-vuotias ja 180000 km ajettu Tesla on säilyttänyt noin 93% alkuperäisestä akkukapasiteetistaan, Yleensä noista putoaa 5% ekana vuotena, sen jälkeen tasoittuu.
Ei se moottorin tehoa nosta, ainoastaan sitä nopeusrajaa jossa moottoriteho lasketaan nollaan. Sitäpaitsi tuon fillarin kuormitusarvot ovat muutenkin todella maltilliset, nimellisesti 400 Wh akku ja 250W moottorin maksimiteho -> nimellinen maksimipurkuarvo C = ~0.6. Mun autossanikin otetaan 270 kW tehoa nimellisesti 75 kWh akusta -> maksimi purku-C on 3.6. Puhumattakaan töpselihybdistä, jossa on 16 kWh akku ja maksimissaan 110 kW ajoteho pelkällä sähkökäytöllä -> C = ~7Jos se on se viriviri kun kiihdyttänyt jaksamisen hävikkiä, viimeksi kun mittasin Boschin 500Wh akun 15000km kohdalla niin pääsi 100km.
No yksilöerot sitten tai onhan se varmaan enempi tappia vasten jos se vauhti ylitetään enemmässä määrin tai ajotapa... itsellä pienimmällä avustuksella lähes aina.Ei se moottorin tehoa nosta, ainoastaan sitä nopeusrajaa jossa moottoriteho lasketaan nollaan.
Juu-u, innovaatiossa "suprajohtavia materiaaleja" ja lämmitys +25 asteeseen.Taas uutta lupausta...
![]()
Kiinalaisyhtiö julkisti mullistavan akun sähköautoihin – Isoja lupauksia kylmän Pohjolan sähköautoilijoille
Jos lupaukset toteutuvat, kylmän Pohjolan sähköautoilijat kiittävät.www.kauppalehti.fi
Joko ne ovat keksineet pitkälti plus-asteiden puolella toimivan supsajohteenkin? Wauzi!Juu-u, innovaatiossa "suprajohtavia materiaaleja" ja lämmitys +25 asteeseen.

CATL on kehittänyt lfp akun lataamista nopeammaksi

pienin liittymä on nykyisin kaiketi 3x25AJa taas tuli toimittajalta täysin ajattelematonta BS:ää, tuossa jutun alussa. Jos kantama ei riitä maaseudulla, ja lataus kestää yön yli, niin tuo uusi akku ei asiaan auta millään lailla. Lataus kestää yön yli siksi, että käytettävissä on vain 8 A sukolataus. Sillä kahdeksalla ampeerilla ei saa tuota uutta akustoa ladattua yhtään sen nopeammin, kuin nykyisiäkään.![]()
pienin liittymä on nykyisin kaiketi 3x25A
Lue tarkemmin. Jutun on kirjoittanut tyyppä jonka mielestä Tampere on maaseutua, ja sanamuoto on "maaseudulle", ei "maaseudulla".Ja taas tuli toimittajalta täysin ajattelematonta BS:ää, tuossa jutun alussa. Jos kantama ei riitä maaseudulla, ja lataus kestää yön yli, niin tuo uusi akku ei asiaan auta millään lailla.
Euroopan unioni voi tulla yhtä riippuvaiseksi Kiinasta litiumioniakkujen ja polttokennojen suhteen vuoteen 2030 mennessä, kuin se oli Venäjän energiasta ennen hyökkäyssotaa Ukrainaan.