Akkuteknologia

mobbe

Vakionaama
Ja en voi olla lisäämättä, että tiedostat kai ristiriidan ylläolevassa?

Vetyauto kun on sähköauto.
nykyiset pääsiassa kyllä mutta vetyä voidaan käyttää polttomoottorissakin vety voidaan tulevaisuudessa tehdä myös autossa tankataan vain vesi mutta kehitystyössä on havaittavissa taukoa aiheeseen varmasti tulevaisuudessa palataan.
 

anders

Vakionaama
Olettavasti ilmoitetut vuosiluvut pitää paikkansa joten taistelu ledien ja energiasäästölampuilla välillä voi olla mahdollista vasta 1995 jälkeen näihiin päiviin asti ei ennen sitä.

Aivan.

Joten vuodesta 1980 alkanut parin kolmen vuosikymmenen välivaihe ei ollut turha. MOT.
 

anders

Vakionaama
nykyiset pääsiassa kyllä mutta vetyä voidaan käyttää polttomoottorissakin vety voidaan tulevaisuudessa tehdä myös autossa tankataan vain vesi mutta kehitystyössä on havaittavissa taukoa aiheeseen varmasti tulevaisuudessa palataan.

Tottakai vetyä voidaan käyttää polttomoottorissa, siinä vain ei ole a) järkeä eikä sillä päästä b) eroon haitallisista päästöistä.

Toki elektrolyysi voidaan tehdä autossakin, mutta siinä vasta järki onkin hakusessa, kun ollaan keksitty uudelleen akku, vain huonommalla hyötysuhteella.

Vai millä ajattelit että elektrolyysin energia toimii?

Lisäksi sellainen pikkujuttu kuin kompuran hinta ja kärrääminen, mutta kai sekin menee ainoana oikeana ratkaisuna.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ainoa oikea ratkaisu perustuu vetyyn ja on aidosti vihreää siirtymää.
Riippuu siitä, miten vetykäyttöinen voimanlähde on toteutettu. Vetypolttomoottori toki olisi periaatteessa "vihreä", paitsi että kuluttaa voiteluöljyä tavalla tai toisella ainakin vähän ja edellyttä sekin katalysaattoria typen oksideista eroon pääsemiseksi (palladiumin kaltaiset metallit nyt eivät ole "vihreitä"). Toisaalta kukaan ei taida vakavissaan harkita tyypillisisssä käyttöolosuhteissa suhteessa näin polttoainesyöppöä ratkaisua vetykäyttöisen auton voimalähteeksi.

Polttokennojen tapauksessa sitten kriittinen tekijä ovat tarvittavat polttokennojen katalyytit. Platina nyt ei ole "vihreää" nähnytkään, mutta toki viime vuosina on kehitetty ainakin halvempiin ja yleisempiin mineraaleihin perustuvia katalyyttejä ja tarvittavaa määrää on saatu vähenemään. Sähkömoottoreissa mahdollisesti tarvittavien harvinaisten maametallien ja kuparin tarve ei ole hävinnyt minnekään verrattuna sähköautoihin, vaikkakin sähkömoottoreita voisi periaatteessa valmistaa pelkästä raudasta, alumiinijohtimista ja muovimateriaaleistakin (joiden mahdollinen vihreys taas riippuu siitä, ruvetaanko niitä valmistamaan uusilla menetelmillä ja hylätään nykyisin käytetyt). Elektroniikankaan osalta ei voida täysin pitäytyä "vihreisiin" materiaaleihin.
 

Ton1A

Vakionaama
nykyiset pääsiassa kyllä mutta vetyä voidaan käyttää polttomoottorissakin vety voidaan tulevaisuudessa tehdä myös autossa tankataan vain vesi mutta kehitystyössä on havaittavissa taukoa aiheeseen varmasti tulevaisuudessa palataan.
Tämä oikeasti yhtä nerokas ajatus kuin se, että polttomoottoriautot tankattaisiin pakokaasulla, josta sitten valmistettaisiin autossa bensiiniä tai dieseliä moottorin poltettavaksi.
 

kotte

Hyperaktiivi
Onhan tosin sellaisia polttokennosysteemejä valmistettu, ne ovat oikeastaan akkuja. Purettuna "akku" sisältää vettä ja ladattaessa vesi hajotetaan vedyksi ja hapeksi. Kun vety ja happi ovat puhtaita järjestelmän ollessa hermeettisesti suljettu, voidaan käyttää alkaalisia polttokennoja, joiden hyötysuhde on parempi kuin muilla polttokennoteknologioilla. Kaiken lisäksi nuo saadaan toimimaan jopa kokonaan ilman katalyyttimateriaaleja tai halvemmilla sellaisilla toisin kuin matalahkon lämpötilan polttokennot yleensä. Teknologian ongelmanahan on, että ilmaa ei voi käyttää hapettimena, koska hiilidioksidi pilaa elektrolyyttejä. Teknolgiasta sinällään on laajaa kokemusta niin maasta kuin kuustakin.

Sinällään tuossa systeemissä on haastena, että happikin on säilöttävä. Ladattaessa tietenkin paine kasvaa (vaikkakin sekä vetyä että happea voidaan säilöä adsorptiomateriaaleihin paineen rajoittamiseksi), mutta tuohan ei puolestaan eroa mitenkään siitä, miten vetyautojen polttoaine on muutenkin ajateltu tankattavan.
 

mobbe

Vakionaama
Tämä oikeasti yhtä nerokas ajatus kuin se, että polttomoottoriautot tankattaisiin pakokaasulla, josta sitten valmistettaisiin autossa bensiiniä tai dieseliä moottorin poltettavaksi.
Onko mm. tämä jäänyt sinulta ohi , en tiedä onko kehittäjät nobelia saamassa mutta 10-kertainen energiatiheys akkuun polttomoottorissakin käytettynä ei hyötysuhde ei enään tärkeä kun päästötön ja raaka-aineita on rajattomasti saatavilla

 

anders

Vakionaama
Polttokennojen tapauksessa sitten kriittinen tekijä ovat tarvittavat polttokennojen katalyytit.

Lisäisin vielä polttokennon käyttöiän.

Duunissa käytämme tietyissä kohteissa polttokennoja, mihin ei sähköä saa. Niissä on todella rajallinen määrä tunteja ja käynnistyssyklejä, jolloin yhdelle kWh:lle tulee kova hinta jo ilman kallista polttoainetta, jonka hinta se vasta saakin silmät kirvelemään.

Erikoispuhtaalla metanolilla pyörivät, tankkausväli yksi vuosi.
 

anders

Vakionaama
ei hyötysuhde ei enään tärkeä kun päästötön ja raaka-aineita on rajattomasti saatavilla

Sinänsä hyötysuhde ei ole tärkeä, jos energia "ilmaista", ts tehdään ylijäämällä tuulella jne.

Kyllä noissa on järkeä ja toivotaan kehittyvän, mutta mielestäni noiden paikka ei ole henkilöautoissa, joissa akkutekniikka on oikeasti jo aivan riittävän hyvää.

Raskas kalusto, laivat, lentokoneet jne on toinen keskustelu.

Ja tuossa ei muuten sanottu että 10x energiatiheys koskisi polttomoottoria. Niiden kanssa paljon vähemmän kuin polttokenno.
 

tuna

Vakionaama
Onko mm. tämä jäänyt sinulta ohi , en tiedä onko kehittäjät nobelia saamassa mutta 10-kertainen energiatiheys akkuun polttomoottorissakin käytettynä ei hyötysuhde ei enään tärkeä kun päästötön ja raaka-aineita on rajattomasti saatavilla
Näin hyvällä argumentoinnilla voidaankin sitten todeta että ihmiskunta on lopullisesti ratkaissut kaikki energiaongelmat, kun tuulivoima on päästötöntä eikä tuuli tule loppumaan, voidaan käyttää sähköä surutta huolehtimatta vehkeiden hyötysuhteista.
 

mobbe

Vakionaama
Näin hyvällä argumentoinnilla voidaankin sitten todeta että ihmiskunta on lopullisesti ratkaissut kaikki energiaongelmat, kun tuulivoima on päästötöntä eikä tuuli tule loppumaan, voidaan käyttää sähköä surutta huolehtimatta vehkeiden hyötysuhteista.
Itseasiassa täällä ei nyt tuule yhtään mutta aattelin kohta tempaista käymään lähikaupassa ja ihan polttomoottoriautolla mutta sen verran lämmin keli että kajuuttaan ei taida moottorin hukkalämpöä tarvita viime viikolla kylläkin
 

mobbe

Vakionaama
Ja tuossa ei muuten sanottu että 10x energiatiheys koskisi polttomoottoria. Niiden kanssa paljon vähemmän kuin polttokenno.
Aivan uusimmissa dieseleissä on 50% hyötysuhde jo saavutettu ja kun otetaan huomioon myös koko ajoneuvon elinkaari joka sähkövatkaimilla on vain puolet diesel-henkilöautosta joka on voittaja elinkaaren aikaiset hyötysuhteet huomioiden
Diesel on vasta sisäänajettu kun sähköautoa jo viedään SER-jätteeseen.
 
Viimeksi muokattu:

anders

Vakionaama
Aivan uusimmissa dieseleissä on 50% hyötysuhde jo saavutettu

Niin laivadieseleissä. Sellaista et a) saa autoon mahtumaan ja b) se ei kulje vedyllä.

kun otetaan huomioon myös koko ajoneuvon elinkaari joka sähkövatkaimilla on vain puolet diesel-henkilöautosta joka on voittaja elinkaaren aikaiset hyötysuhteet huomioiden
Diesel on vasta sisäänajettu kun sähköautoa jo viedään SER-jätteeseen.

No tämä nyt on tuubaa.

Auto kun auto kestää mitä on suunniteltu. Sähköauto on paljon helpompi suunnitella kestämään, koska niin paljon yksinkertaisempi.
 

mobbe

Vakionaama
Niin laivadieseleissä. Sellaista et a) saa autoon mahtumaan ja b) se ei kulje vedyllä.



No tämä nyt on tuubaa.

Auto kun auto kestää mitä on suunniteltu. Sähköauto on paljon helpompi suunnitella kestämään, koska niin paljon yksinkertaisempi.
Ei voi mitään jos mainokset ja hömppäideologia on ottanut vallan kuin putinismi ei näille kannata yrittää totuuksia jauhaa mun osalta the case is closed.
 

anders

Vakionaama
Ei voi mitään jos mainokset ja hömppäideologia on ottanut vallan kuin putinismi ei näille kannata yrittää totuuksia jauhaa mun osalta the case is closed.

Ei se nyt mainoksista tai ideologiasta ole kiinni, kun ihan tekniikasta.

Sähköautossa nyt vaan on niin paljon vähemmän liikkuvia osia kuin polttiksessa, että sen suunnitteleminen vaikka miljoona kilometriä kestäväksi on helpompaa. Piste.

Molemmat on mahdollista mitoittaa miljoonalle kilometrille.

Myytävät tuotteet ovat sitten toinen juttu, niissä on tehty valintoja ja kompromissejä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Niin laivadieseleissä. Sellaista et a) saa autoon mahtumaan ja b) se ei kulje vedyllä.
Kun ei viitata autoon, eikä dieseliin, vaan laivan kaasumoottoriin (jollainen oletusarvoisesti pyörii LNG-metaanilla), niin Wärtsilän 31SG-mallille luvataan yli 50% hyötysuhteita, https://www.wartsila.com/insights/a...cally have an efficiency of around 40 percent. Toisaalta on suoritettu kokeita metaanin ja vedyn seoksella ja 25% vetyseos paransi hyötysuhdetta entisestään osakuormalla (testit tehtiin pienemmällä moottorimallilla), https://wartsila.prod.sitefinity.fi...=hydrogentest&utm_campaign=2023-hydrogen-test. Pelkällä vetykäytöllä moottoriin pitää tehdä suurempia muutoksia (vedyn energiatiheys kaasutilavussyksikköä kohden on vain murto-osa metaanin vastaavasta).
 

fraatti

Hyperaktiivi
Raina CATL teknologiasta jonka väitetään säilyttävänsä suorituskykynsä 15000 syklin/5 vuoden ajan

 

fraatti

Hyperaktiivi
Akkupakettien hintakehitystä, jotkut sanovat että ollaan jo alle näiden ennusteiden.

1000082967.jpg
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

fraatti

Hyperaktiivi
LFP kennojen hinnat laskeneet jo alle 50€/kWh Kiinassa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
CATL on julkaissut taas uutta akkuihin liittyen. Tämän kohderyhmä on patteriautot.

⚡Highlights:
● 4C fast charging and provides >400 km range for a “BEV-like” experience.
● With just 10 minutes of charging, a range of over 280 km can be achieved.
● This battery is equipped with a "nanoscale protective layer". The cathode material utilizes high-activity excited state particle technology, supporting multi-level power control.
● CATL has incorporated sodium-ion battery (SIB) technology into this battery, enabling discharge capability in extreme cold environments down to -40°C, as well as charging ability in -30°C conditions
● AB pack by mixing LIB/SIB;
● Using SIB as SOC monitoring scale;
● advanced BMS.

⚡Safety: this battery utilizes NP2.0 technology, pioneering active isolation technology of smoke and high-pressure system. The cell defect rate has been reduced to the PPB level.
⚡Application: To date, models from LiAuto, Avatr, Deepal, Changan OX, and ● Neta have already been equipped with the Freevoy battery. Meanwhile, PHEV/EREV models from automakers such as Chery, SAIC, and Geely will also be adopting the Freevoy battery.
● By 2025: ~30 EREVs will already be using the new battery tech.
● Currently, there are over 15 millions vehicles equipped w/ CATL batteries ( assuming BEV, PHEV, etc. All combined)
● CATL installed 189.2 GWh of batteries in cars in the first 8 months of 2024, giving it a 37.1% share of the global EV battery market.



 

Espejot

Hyperaktiivi

Akkutekniikan läpimurto lähellä – sähköautoihin tarjolla pian mullistava tuhannen kilometrin akku

Uusissa akuissa tarvitaan vähemmän harvinaisia maametalleja, joista alkaa olla huutava pula. Suomessa voidaan pian valmistaa myös puupohjaisia akkuja. Kiinteän olomuodon akku eroaa monella tavalla nykyisistä litiumioniakuista. Merkittävintä on, että kiinteän olomuodon akkuun tarvitaan vähemmän harvinaista maametallia kobolttia, jonka saatavuus ja ympäristövaikutukset herättävät yhä enemmän huolta. – On jopa sellaisia akkuja, missä ei ole lainkaan kobolttia. Mutta jos halutaan korkea energiatiheys, niin silloin vielä käytetään kobolttia, mutta sen määrää on vähennetty paljon, sanoo Marja Vilkman. Uusien akkujen sarjatuotanto alkanee laajemmin 2030-luvun alkupuolella, vaikka osa akkuvalmistajista on kertonut niillä olevan valmius aloittaa tuotanto jo vuonna 2027.
Lähde: yle.fi
 

Jule

Vakionaama
Ei tuossa 1000km akussa sinänsä mitään mullistavaa ole, se on vaan epäkäytännöllistä. Ei henkilöautojen bensatankitkaan olleet yleensä kuin jotain 600km luokkaa, vaikka sen suurentaminen ei käytännössä maksanut mitään. Käytännössä se mullistus tapahtuu latausnopeuksissa. Jos akku saadaan ottamaan varmatoimisesti virtaa 20C, siinä ei ole enää mitään eroa bensan tankkaamiseen.

Tai no sinänsä tuo kai olisi LTO akuilla mahdollista jo nyt, mutta ovat suhteellisen raskaita, eikä tuota nopeaa pikalatausta painoteta valmistajien keskuudessa yhtä paljoa kuin hyvää paino-energiatiheyssuhdetta.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Pohjoismaita ajatellen tälläinen tekniikka kuulostaa mielenkiintoiselle...

CATL's sodium-ion battery technology is also implemented in the Freevoy, breaking the low-temperature limitations of new energy vehicles. It achieves discharge capability in extreme cold environments down to -40 degrees Celsius, charging capability down to -30 degrees Celsius, and maintains a seamless driving experience down to -20 degrees Celsius comparable to normal temperatures

 

RauskiH

Vakionaama
Pohjoismaita ajatellen tälläinen tekniikka kuulostaa mielenkiintoiselle...

CATL's sodium-ion battery technology is also implemented in the Freevoy, breaking the low-temperature limitations of new energy vehicles. It achieves discharge capability in extreme cold environments down to -40 degrees Celsius, charging capability down to -30 degrees Celsius, and maintains a seamless driving experience down to -20 degrees Celsius comparable to normal temperatures

On kyllä lupaavan kuuloinen meidän talvia ajatellen kun pakkaskelien todellinen seinästä mitattu kulutus pienenisi merkittävästi. Lisäksi ilmeisesti regen myös säilyisi pakkasilla kuten myös pikalataustehokin
 

fraatti

Hyperaktiivi
Akkujen hinnat jatkavat laskuaan kemiasta riippumatta. LFP akun hinnasta lähtenyt puolet pois -23 alkuvuodesta lähtien.

1732794969784.png
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

fraatti

Hyperaktiivi
Päätyykö Northvolt CATL käsiin?


CATL tj kertonut että mikä menee pieleen euroopassa akkujen suhteen (kaikki, koulutuksesta lähtien)
(https://www.all-about-industries.co...-industry-a-2f6be15c1279f9ab24bbe95b31cf24b9/
 

fraatti

Hyperaktiivi
Hintaa kiinteille akuille/sähkövarastoille.

#BESS price discussion on Modo Energy podcast featuring research: current LFP cell price as low as 35 $/kWh (Tier 3), fully installed storage system 82 $/kWh in China vs 250 $/kWh in USA using Tesla product with CATL cells.

At the same time, BESS degradation warranties are getting longer (10 000 cycles mentioned in the interview). Stationary storage is becoming more important to battery manufacturers, reaching 15% market share vs electric vehicles (up from 6% in 2020).
 

fraatti

Hyperaktiivi
Sähköautojen akkujen valmistajien top 10 ranking
1000085659.jpg
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back
Ylös Bottom