Kestomagneettigeneraattorin fysiikka ei muistuta virtamuuntajaa pätkääkään, Kestomagneettiroottori pyörii tietyllä nopeudella ja magneettivuon muutos vastaavasti on verrannollinen magneettivuon muutosnopeuteen. Tuo määrää jännitteen.
Lepojännite tietenkin kasvaa suhteessa pyörimisnopeuteen. Toisaalta, moinen jännite indusoituu moottorin käämeihin joka tapauksessa, eli invertteri joutuu joka tapauksessa tappelemaan moisia jännitteitä vastaan ja joutuu niitä sietämään. Ainoastaan jonkinlainen voimakas moottorijarrutus (esim. shunttivastuksella) tai regeneratiivinen käyttö voisi laskea jännitettä siitä, mitä se on koneen käydessä moottorina tai hyvin vähäisellä kuormituksella.
Sinällään ehkä yksinkertaisin havaintoväline on polkupyörän dynamon kaltainen ristikenttägeneraattori, joka on oikeastaan vaihtosähkön vakiovirtatalähde ja käytännössä yllättävän tarkka sellainen. Taajuushan tietysti muuttuu suhteessa pyörimisnopeuteen. Tyypillinen dynamo tuottaa 500mA RMS-virran. Yleensä sellaisella on käytetty 3W tehoista hehkulamppua, joka siis palaa 6V vaihtojännitteellä suunnilleen. Olen joskus mitannut, että kovella vauhdillla tuo tuottaa ilman virtapiiriä luokkaa 20V:n jännitteen. Toisaalta moinen 500mA virta toteutuu varsin laajalla (nopeudesta riippuvalla) jännitehaarukalla välillä 0V ... 6V (enempäähän tehoa ei irtoa kuin rajaa 3W vastaavasti). Olen itse kytkenyt tuollaisen vastakkaissuuntaan kytkettyjen teholedien virtalähteeksi ilman mitään muuta liitäntälaitetta. Hyvin on mokoma toiminut pitempään kuin 10 ... 20 vuotta ilman ongelmia. Säätö perustuu staattorikäämityksen sarjareaktanssiin, mikä aiheuttaa roottorin magneettikenttään nähden vastasuuntaisen virtaan verrannollisen kiertävän magnetoivan kentän, joka puolestaan syö efektiivisen magnetoinnin, jos virta ylittää tuon nimellisen ja vastaavasti sallii voimakkaamman efektiivisen magnetoinnin, jos virta jää nimellistä pienemmäksi. Virtahan tuosta lähtee kuormitettuna vaihesiirrettynä siihen nähden, millä tyhjäkäyntijännite esiintyy. Sähköverkossakin tapahtuisi samantapaista, jos kaikki kuorma olisi tyhjäkäynnillä olevia muuntajia tai pelkkiä verkkoon kytkettyjä kuristimia.