Juu sulla käytössä tuo jaettu anturi muistelen sekä tuon lisäkortin mahdollistama pumpun vedenkierron pysäytys kun lämpö kompressori on tyytyväinen työhönsä.
Mulla vesi kiertää sisäyksikössä kokoajan. Vilppi näyttää tuolloin että saman lämpöinen vesi tulee ja lähtee. Olen ajatellu että se kerrostumislevyn yläpuolelle tuleva vesi nopeammin menee takas tuonne vilppiin levyn vuotojen kautta. Yläreunaan ajettaessa taas sekoittaisi ehkäpä enemmän lämmintä varaajan yläreunassa. Toisaalta sulatus viilentäis enemmän. Siksi olen ajanut kuitenkib tuohon kerroslyvyn yläpuolen yhteiseen. Vaikka eivät nuo isoja aste-eroja ole kuitenkaan. Koeluontoisesti olen kääntänyt tulon joskus varaajan alaosaan kun veden lämpötila mittareissa näyttää viilenevän mutta eipä sitä joka kerta paikalla ole kun kylmä pulssi sulatuksessa tapahtuu....En ajatellut asua teknisessä. tilassa
Toi välilevyn yläpuolelle johtaminen on varmaan optimaalisin ja sitä puoltaa esim.
-vesi ei sekoitu alakerran kanssa, koska välilevy torppaa sitä alakerran kanssa mylläystä -kerrostuu paremmin.
-jos käytetään varaajassa (vara)vastuksia lämmittämään ihan ylintä osaa, niin sen ympäristöä ei myllätä (toki juuri välilevyn alapuolelle johtaminen vaikuttaa vielä vähemmän yläosaan).
Mulla voi suluilla valita ohjataanko juuri siihen välilevyn alapuolelle, vai ihan ylös. Ei tullut tuohon välilevyn yläpuolelle tajuttua laittaa sulkuja ja yhdettä aikoinaan (tai kyllä siinä yksi pienempi yhde on, mutta siihen on kytketty varalla oleva öljykattilan tulo)
Itse asiassa mulla on usein ollut asentona niin, että molemmat sulut on auki, eli johdetaan levyn alapuolelle ja ihan ylös. Lämmitykseen menee myös siis suoraan VILPin tuottamaa lämmintä, mutta osa menee myös alas ja lämmittää tuota yläosaa hiljalleen, kun lämpö nousee ylöspäin.
Jos ohjaa sinne alas, niin saattaa tulla monen tunnin vaje mm. suihkussakäyntien aikana, kun se kaikki tuotettu energia menee sen yläosan 300l lämmittämiseen. Eli lämmitykseen lähtevä vesi ei välttämättä pysy käyrän mukaisena jopa pariin-kolmeen tuntiin.
Omassa tapauksessa yläosaan ohjaamalla ei mylläänny niin paljoa, koska sitä vettä lähtee suoraan lämmityskiertoon samasta tasosta ylimmästä yhteestä. Ja kyllä, sulatuksissa tulee kylmäpulssi myös ylös, joten saattaa patterit vähän napsua välillä, mutta käyrälle päästään saman tien.
Pro säätäjähän saattaisi laittaa ohjauksen sulatuksen mukaan, eli sulatuksessa menisi alas ja lämmityksen taas jatkuessa ylös.
Ihan hyvin voisi kokeilla myös käyräajoa ilman buffer-kytkentää, vaikka onkin 500l varaaja välissä, mutta ei ole edes jaksanut enää säätää sen kummemmin. Melkein käyräajoa se on nykyäänkin tällä systeemillä. Plussakeleillä alkaa shuntit vähän jarruttamaan, jolloin ei mene ihan suoraan enää kiertoon. Pakkasilla taas menee suoraan kiertoon ja shuntit on hyvin pitkälti täysin auki.
Paipa sanoi:
@Pot Mikä sulla on Panan vesipumpun max virtausnopeus? Sen pitää olla riittävän suuri (varmaankin yli 25 l/min).
Edelleenkin se nopeus riippuu myös siitä mikä dT on asetettu. Mulla on pääsääntöisesti 13-14l/min ja dT7 (tosin 500l varaaja).
Plussakelien pätkäkäynnillä ryntäilee alkuun jonnekin 18l/min ja kun ollaan taas siellä 13-14l/min välimaastossa, niin alkaakin mennä levolle.