Aurinkosähköjärjestelmän komponenteista höpinää

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro
Ainakin Froniuksen invertterissä on itsessään katkaisija ja sehän katkaisee kummankin puolen, ei minulle asennettu erillistä DC katkaisijaa.

Tulihäntä

Vakionaama
Ei mullakaan ole dc puolella katkaisijaa. Asentaja olisi sellaisen halunnut myydä 150€ hintaan, mutta näytin sertin ja sitten pitkin soitella froniuksen kouluttajalle. Kuulemma ”olisi ihan hyvä olla, mutta ei ole pakollinen”.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Varmasti olisi hyvä olla saisi sähköt poikki ennen invertteriä jos jostain syystä on laite irroitettava,näköjänsä ja valitettavasti jälleen puolet Suomi lisää ja varmaaan Kiinasta sais neljäs osa hintaan.

Tulihäntä

Vakionaama
Moro

Varmasti olisi hyvä olla saisi sähköt poikki ennen invertteriä jos jostain syystä on laite irroitettava,näköjänsä ja valitettavasti jälleen puolet Suomi lisää ja varmaaan Kiinasta sais neljäs osa hintaan.
Niin se sinunkin työpanos maksaa Kiinassa noin kymmenesosan. Jostain se kate Suomessakin pitää tulla.

roots

Hyperaktiivi
Kaikissa inverttereissä on DC puolen kytkin...kertokoon joku jos tietää millä merkeillä ei ole...
Microinverttereillä ei kannata sitten viisastella ;)

Sisäänrakennettu DC kytkin ei aina välttämättä riitä vaan pitää myös olla mahdollista tehdä huoltoa invertterille kun aurinko paistaa.

SMA:n invertereissä DC puolella on pikaliitin. DC piiri avataan ensin kytkimellä jonka jälkeen pikaliitin (DC kaapeli) voidaan irroittaa invertterin huoltoa varten. Froniuksella oma ratkaisunsa.

Jos DC puolella olisi esim vain pelkät ruuviliittimet olisi kyllä hyvä olla ulkoinen DC kytkin huoltoa varten vaikka laitteessa olisi myös sisäänrakennettu kytkin. En tiedä löytyykö tällaisia laitteita.

noble

Aktiivinen jäsen
Otatteko inverttereistä talveksi virrat pois? Meinaa, jos paneeleiden päällä on lumet eikä tuottoa ole odotettavissa pariin kolmeen kuukauteen.

fraatti

Hyperaktiivi
Otatteko inverttereistä talveksi virrat pois? Meinaa, jos paneeleiden päällä on lumet eikä tuottoa ole odotettavissa pariin kolmeen kuukauteen.

Mulla jää ainakin tuo päälle paistoi aurinko tai ei. Toki se logittaa myös kulutuksen. Vähiinpäin alkaa tuotot käymään.
1605902397240.png

fraatti

Hyperaktiivi
Froniukselta näyttää tulleen uusi appi kännykkään.

1605902886012.png

fraatti

Hyperaktiivi
Aurinkopanelien kennojen hintojen lasku näyttää pysähtyneen.
1613557753104.png

iqo

Aktiivinen jäsen
Mahtaisiko tuossakin olla taustalla koronapandemia, joka on vaikuttanut yhden jos toisenkin hyödykkeen saatavuuteen ja siten hintatasoon hyvinkin voimakkaasti? Kuinkahan monta vuotta kestää, että tämän markkinahäiriön vaikutukset laimentuvat isossa kokonaisuudessa?

BBF

Aktiivinen jäsen
Sitten kun reilun 3 kWp kennot ja 3-v invertterin saa 2k€ olen valmis harkitsemaan aurinkopaneeleja katolle. Ollaanko lähellä jo?

fraatti

Hyperaktiivi
Sitten kun reilun 3 kWp kennot ja 3-v invertterin saa 2k€ olen valmis harkitsemaan aurinkopaneeleja katolle. Ollaanko lähellä jo?
Mulla meni viime talvena Froniuksen smartmeteriin (+300e), invertteriin Symo 5kW ja 20x310 Wp paneleihin ja kiskoihin yms helyihin noin 5ke. Laadusta ei tingitty tuossa. Mitä pienempi järjestelmä niin sen kalliimpi se on suhteessa. Smartmeteriä ei tarvisi välttämättä ja invertterissäkin voisi tingata halutessaan.

Kokonaisuus on paljon kiinni siitä mitä haluaa. Esim mustista paneleista joutuu maksamaan ekstraa.

Jos jollain on jäänyt näitä k-raudan tarjouspaneleita 4kpl jemmaan niin voisin mahdollisesti ostaa pois.
1614685012370.png

Tänään kävi ensimmäistä kertaa tämän vuoden puolella näin.
1614685283904.png

BBF

Aktiivinen jäsen
Panelit alkaa olla järkevän hintaisia mutta inverttereissä on vielä ilmaa reilustikin. 3kW invertteri pitäisi lähteä reippaasti alta tonnin.

Mitähän nuo kiskot ja kiinnikkeet maksaa?

fraatti

Hyperaktiivi
Panelit alkaa olla järkevän hintaisia mutta inverttereissä on vielä ilmaa reilustikin. 3kW invertteri pitäisi lähteä reippaasti alta tonnin.

Mitähän nuo kiskot ja kiinnikkeet maksaa?
Suhteessa muihin romppeisiin ne on kalliita. Toki vaihtoehtoja on useita miten ne kiinnittää ja se riippuu myös katemateriaalista.
Näissä kahdessa ketjussa on jossain keskusteltu noista tellingeistäkin.

RauskiH

Aktiivinen jäsen
Kyllä itse asiassa aletaan olemaan noissa hinnoissa,

3 pkw paketti 2090 eur

3,3 pkw paketti, sisältäen kiinnikkeet 2790 eur.

Jos osista lähtee kasaamaan niin halvimmillaan pelkkiä paneeleja näyttäisi saavan Suomestakin jo alle 90 eur/kpl

3 pkw paketti 2090 eur

Jos osista lähtee kasaamaan niin halvimmillaan pelkkiä paneeleja näyttäisi saavan Suomestakin jo alle 90 eur/kpl
Löytyyköhän jostain joku osaaja joka osaisi Saksan valikoimasta poimia / osoittaa inverterin + tellinkit + paneelit?
Itse ei ymmärrä noinkin isosta valikoimasta valita mitä tarjolla saksalaisissa verkkokaupoissa. Vaikka osaisi paneelit katsoa niin sitten vielä kiinnitys (peltikatto)...

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Voi olla turhaa tutkia noita ulkomaan verkkokaupoja kun kotomaasta saa lähes samaan hintaan täydellisiä sarjoja.Kun haaveilet tilaavasi ulkomailta aurinkovoimalatarvikkeet niin oletan että myös asennat itse paneelit ja sähkötyöthän on teetettävä sellaisella firmalla tai henkilöllä jolla on TUKESin luvat asennuksille koska ilmoituspapereissa tarvitaan se tekijän numero.
Esim. tämä Finwindin sarja sisältää kaikki tarvittavat tavarat ja jos sieltä ostat niin saat varmasti hyvän palvelun ja jopa asennuksissa tarvittavat ruuvitavaratkin,ainakin ennen paketti oli todella täydellinen piuhoja myöten.
En tiedä rahteja mutta kyllä ne Sakasasta jotain maksavat ja se neuvonta on kielitaidottoman mahdoton hoitaa jos sellaista tarvitsee ja sitten ne takuuasiat jos sellaisia tulee hoidettavaksi.
Nämä pari yllä ehdotettua voimalapakettia ovat nyt kyllä jo niin sopivan hintaisia että siitä vaan paneeleja katolle kiikuttamaan.TMA tai KSP:lle on parissa vuodessa tulleet jonkinverran paremmiksi eivätkä luulisin juurikaan enään parane,no tulevaisuus näyttää.

Moro

Voi olla turhaa tutkia noita ulkomaan verkkokaupoja kun kotomaasta saa lähes samaan hintaan täydellisiä sarjoja.Kun haaveilet tilaavasi ulkomailta aurinkovoimalatarvikkeet niin oletan että myös asennat itse paneelit ja sähkötyöthän on teetettävä sellaisella firmalla tai henkilöllä jolla on TUKESin luvat asennuksille koska ilmoituspapereissa tarvitaan se tekijän numero.
Esim. tämä Finwindin sarja sisältää kaikki tarvittavat tavarat ja jos sieltä ostat niin saat varmasti hyvän palvelun ja jopa asennuksissa tarvittavat ruuvitavaratkin,ainakin ennen paketti oli todella täydellinen piuhoja myöten.
En tiedä rahteja mutta kyllä ne Sakasasta jotain maksavat ja se neuvonta on kielitaidottoman mahdoton hoitaa jos sellaista tarvitsee ja sitten ne takuuasiat jos sellaisia tulee hoidettavaksi.
Nämä pari yllä ehdotettua voimalapakettia ovat nyt kyllä jo niin sopivan hintaisia että siitä vaan paneeleja katolle kiikuttamaan.TMA tai KSP:lle on parissa vuodessa tulleet jonkinverran paremmiksi eivätkä luulisin juurikaan enään parane,no tulevaisuus näyttää.
Vaikuttaa siltä, että olet oikeassa. 6kwp systeemi vajaalla 4 t€ alkaa olemaan jo kilpailukykyinen.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Yllätyin itsekkin että kahdessa vuodessa joka on siitä kun itse paneelit hommasin asennussarjana ja itse järjestelin asennuksen niin n. 500 € on samankokoisen systeemin 3,3 kWp hinta laskenut.Silloinkaan mitä laskeskelin ei kannattanut tilailla mistää,rahtia mulle ei tullut kun Lempäälästä pakulla hain osat kotiin.
Varmaan vieläkin on tämä yksi systeemi jossa porukkatilauksena hommataan järjestelmiä mutta ei se ollut silloinkaan niin kilpailukykyinen hinta tiedä häntä mikä tilanne on nykyään.

Moro

Yllätyin itsekkin että kahdessa vuodessa joka on siitä kun itse paneelit hommasin asennussarjana ja itse järjestelin asennuksen niin n. 500 € on samankokoisen systeemin 3,3 kWp hinta laskenut.Silloinkaan mitä laskeskelin ei kannattanut tilailla mistää,rahtia mulle ei tullut kun Lempäälästä pakulla hain osat kotiin.
Varmaan vieläkin on tämä yksi systeemi jossa porukkatilauksena hommataan järjestelmiä mutta ei se ollut silloinkaan niin kilpailukykyinen hinta tiedä häntä mikä tilanne on nykyään.
Mikähän on paneelien laatu?

3 pkw paketti 2090 eur

Electrotorin 3 kW paketissa on 8 kpl 290W paneelia (= 2320 kWp). Invertteri on kai 3kW.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Taitaa olla paneelien ja kiskojen rahti saksasta sen verran arvokasta että tulee suomesta jo halvemmaksi.

Kai se riippuu mitä haluaa. Just katselin että Heckert Solar NeMo® 2.0 60 M 325 Black on 122EUR/kpl ja toimitus 90EUR.
Saako Suomesta samaan hintaa länsimaista tuotantoa.

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Onko kokemusta erimerkkisten paneelien kestävyydestä,ilmoitettujen tehojen vertailusta olen jostain lukenut.
Kuinka monta kennovalmistajaa on,paneelivalmistajia kyllä piisaa mutta suuri osa kennoista ymmärtääkseni tulee Kiinasta jossa tehdään erilaisia kennoja joista sitten eri paneelivalmistajat tekevät "omansa",oikaiskaa jos olen väärässä.

Pitää olla tarkkana kun vertailee eri paketteja,tehot vaihtelevat kuten yllä ja sitten joku paketti hinnoitellaan alas mutta siihen pitääkin sitten hankkia lisäksi kiinnikkeet,johdot,katkaisin ym. asennustarvikkeet lisäksi ja yllättäen hinta pompsahtaa.

122EUR/kpl ja toimitus 90EUR
Vähän epäselvästi edellinen,onko toimitus / paneeli vai esim. 12 kpl / 90 €.

BBF

Aktiivinen jäsen
Mikä muuten on yhden paneeliketjun minimimäärä jännitteen puolesta 3-v verkkoinvertterille? Riittääkö 12?

fraatti

Hyperaktiivi
Mikä muuten on yhden paneeliketjun minimimäärä jännitteen puolesta 3-v verkkoinvertterille? Riittääkö 12?
Tuo riippuu invertteristä ja paneleiden tyypistä. 12 kpl yhdessä ketjussa piisaa hienosti näin yleisesti ottaen.

Invertterivalmistajilla on ilmeiseksi käytettäviä ohjelmia millä voi testata suunnitellun ketjun toimivuuden. Sama onnistuu myös tuolla simulointiohjelmalla.
Esim tässä Fronius: https://fronius.solarconfigurator.de/solar.configurator/Quick#
SMA: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/

1614845615116.png

Viimeksi muokattu:

jannu93

Jäsen
Tämä riippuu yksittäisen paneelin ja invertterin ominaisuuksista. ”Herkimmät” invertterit taitavat käynnistyä 150V paneeliketjun jännitteellä. Tämä tarkoittaisi neljän 40V (avoin piiri) paneelin sarjaan kytkentää. Pilvisellä säällä on kuitenkin turha kuvitella, että tulisi yhtään mitään, kun invertteri ei käynnisty. Kun pakettia kasataan täytyy vähän tietää komponenttien ominaisuuksista. Esittämäsi 12kpl paneeleita on aika hyvä ja herkkä käynnistämään jo invertterit heikommassakin valossa. Itsellä paneeleita 11kpl 40V = 440V ja ei ole vielä sellaista päivää kesällä ollut, että invertteri ei olisi käynnistynyt, vaikka käynnistyy vasta 250V kohdalla. Tämä ei ole ”herkimmästä” päästä inverttereitä (Steca).

fraatti

Hyperaktiivi
Mahtaisiko tuossakin olla taustalla koronapandemia, joka on vaikuttanut yhden jos toisenkin hyödykkeen saatavuuteen ja siten hintatasoon hyvinkin voimakkaasti? Kuinkahan monta vuotta kestää, että tämän markkinahäiriön vaikutukset laimentuvat isossa kokonaisuudessa?
Saattaapi olla että mitään dramaattista laskua ei ainakaan ole näköpiirissä vaan pikemminkin saattaa olla että toiseen suuntaan ollaan menossa ainakin hetkellisesti. Puutetta taitaa olla piistä, kehyksistä, lasista ja hopeasta. Ja kai muidenkin metallien hinnat ovat vielä nousseet. Toinen juttu näin eurooppalaisen näkökulmasta on vielä rahtihintojen kasvu. Valmistuskapasiteetista taitaa olla myös pulaa, kiinankin markkinat vetävät hyvin.

Solar modules prices rose by up to 15% in China, Jinko’s vice president says​

According to JinkoSolar vice president Dany Qian, PV panel prices rose significantly since the second quarter of last year due to an increasing shortage of polysilicon, glass, silver, and module frames. She also stated that rushing demand cannot stop prices from rising for at least the next six months or longer, until sufficient capacity ramps up.

According to her, this hike in prices depends on the shortage of supply of module frames and raw materials such as polysilicon, glass, and silver, as well as the lack of manufacturing capacity to meet current strong demand.

RauskiH

Aktiivinen jäsen
Toinen juttu näin eurooppalaisen näkökulmasta on vielä rahtihintojen kasvu.
Logistiikka on kyllä maailmanlaajuisesti sekaisin ja esim. konttihinnat Aasiasta Eurooppaan ovat olleet 4-6 kertaiset (kontti on saattanut maksaa 10 kUSD) ja LCL kuljetusten kanssa hintaero on ollut jopa isompi

RauskiH

Aktiivinen jäsen
Kai se riippuu mitä haluaa. Just katselin että Heckert Solar NeMo® 2.0 60 M 325 Black on 122EUR/kpl ja toimitus 90EUR.
Saako Suomesta samaan hintaa länsimaista tuotantoa
Totta, ja markkinoiden pienuudesta johtue suomen valikoima on kyllä surkea paneeleissa ja oikeastaan vähän kaikessa.

Heckerttiä ei ainakaan mainosteta suomessa erityisemmin, tuskin paljon myydäänkään. Tosin tätäkin on saanut kai useampaankin otteeseen edullisesti merituulen kamppiksista

Mistä löytyy noin edullinen toimitus ja saako tuolta myös profiilit järkevällä toimituskululla? Mitä itse olen saksan toimitushintoja katsellut niin kulut tahtovat jo 12-16 paneelin toimituksessa noussa satasiin

fraatti

Hyperaktiivi
Totta, ja markkinoiden pienuudesta johtue suomen valikoima on kyllä surkea paneeleissa ja oikeastaan vähän kaikessa.

Heckerttiä ei ainakaan mainosteta suomessa erityisemmin, tuskin paljon myydäänkään. Tosin tätäkin on saanut kai useampaankin otteeseen edullisesti merituulen kamppiksista

Mistä löytyy noin edullinen toimitus ja saako tuolta myös profiilit järkevällä toimituskululla? Mitä itse olen saksan toimitushintoja katsellut niin kulut tahtovat jo 12-16 paneelin toimituksessa noussa satasiin
Tuo Heckert Solarin paneli on täällä varmaan siitä syystä huulilla että aurinkovirta.fi kimppatilaukset on ottaneet sitä panelia jo vuosia. Ja kai siitä ihan hyviä kokemuksiakin on. En tiedä tekevätkö vielä kimppatilauksia mutta kun tavaroita saa jo jokapaikasta niin hyöty o jäänyt vaatimattomaksi. Eikä hinnatkaan taida olla enää kovin kilpailukykyisiä. Projektin vetäjä tarjoaa myös konsultointia asennukseen yms ja palkkio taitaa olla jotain +500e tms. Varmasti myös aasialaisilta valmistajilta löytyy loistavia paneleita kunhan ei osta mitään no name paneelia.

Merituulen kampanja oli vain kaksi erää kun maahantuoja dumppasi varastot tyhjäksi(lopetti maahantuonnin).

RauskiH

Aktiivinen jäsen
Varmasti myös aasialaisilta valmistajilta löytyy loistavia paneleita kunhan ei osta mitään no name paneelia.
Aasiassahan valtaosa paneeleista tehdään. "Eurooppalaiset" paneelitkin taidetaan kasata pitkälti aasialaisista komponenteista joten en oikein näe mitä customer delighttia euroopassa valmistetuista paneeleista saisin.

Luulen myös että eurooppalainen valmistus olisi kuihtunut jo vuosia sitten ellei EU olisi hurjilla tuontitulleilla suojannut sisämarkkinaa ja siten pitänyt myyntihintoja korkealla ja pönkittänyt kuluttajien rahoilla eurooppalaista paneelivalmistusta

fraatti

Hyperaktiivi
Aasiassahan valtaosa paneeleista tehdään. "Eurooppalaiset" paneelitkin taidetaan kasata pitkälti aasialaisista komponenteista joten en oikein näe mitä customer delighttia euroopassa valmistetuista paneeleista saisin.

Luulen myös että eurooppalainen valmistus olisi kuihtunut jo vuosia sitten ellei EU olisi hurjilla tuontitulleilla suojannut sisämarkkinaa ja siten pitänyt myyntihintoja korkealla ja pönkittänyt kuluttajien rahoilla eurooppalaista paneelivalmistusta
Vain 3% taitaa tulla euroopasta.
Luulisin että laatuvaihtelua on aasialaisissa paljon. Jopa myös suurilla valmistajilla. Ja toisekseen ovat jääneet kiinni myös siitä että tehot on merkattu suuremmiksi kuin mitä ovat. Tästä syystä noita luokituksiakin löytyy kuten tier yms... Ja onhan asiaa sivuttu myös noissa viimeaikojen uutisissa.

Jossain täälläkin oli linkattuna tutkimus missä käytiin läpi joitain suuria aurinkovoimaloita lämpökameralla. Eri valmistajien panelien vikaantumisessa oli selkeitä eroja. Tosin nämä tiedot lienee sellaisia ettei niihin normi pulliaisella ole mitään pääsyä.

Joissain projekteissa vaaditaan että panelit mitataan ennen nostoa katolle. Kaveri on töissä firmassa jotka ovat laitattaneet noita voimaloita mm s-ryhmän katoille. Täytyykin kysyä että kuinka yleistä mittaaminen tai virheelliset panelit ovat.
1614894111671.png

Ylös Bottom