Aurinkosähkön ylijäämän perusteella lataustehoa ohjaavat s.autojen latauslaitteet

Allu

Tulokas
Tarvii Froniuksen invertterin, sinne sisään datamanagerin, ja kiinteistön sähkökulutusta mittaamaan smart meterin.
Kiitos! Eli vaati jo vähän rautaa toimiakseen.. Hintaahan noista jo tulee, mutta liekkö sitten halvemmalla vastaavaa saatavilla? Tuo ilmeisesti kumminkin toimiva setti.. Onko fraatilla tietoa onko tähän liitettävissä kaksi Fronius Wattpilottia joita voisi molempia käyttää samaan aikaan? Vaikuttaisi sille että tässä olisi kesään mennessä 160 kWh:lla akkuja
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kiitos! Eli vaati jo vähän rautaa toimiakseen.. Hintaahan noista jo tulee, mutta liekkö sitten halvemmalla vastaavaa saatavilla? Tuo ilmeisesti kumminkin toimiva setti.. Onko fraatilla tietoa onko tähän liitettävissä kaksi Fronius Wattpilottia joita voisi molempia käyttää samaan aikaan? Vaikuttaisi sille että tässä olisi kesään mennessä 160 kWh:lla akkuja
Wattpilottiin tuli juuri kuormanhallinta eli vaikka latureita on useampi niin kiinteistön liittymää ei kuormiteta enempää kuin asetuksista haluaa.

Eli vaikka laitat latureihin maks latautehoksi 16A ja latureita on kaksi ja talossa sähkökiuas ja 25A pääsulakkeet niin vaikka laittamalla kaikki samaan aikaan päälle, lataustehoa rajoitetaan jotta kiinteistön teho ei ylitä määrittämääsi rajaa.

Kuormanhallintaa tukevia laitteita lienee muitakin mutta vähiinpäin käy jos haluaa itse tiristää omalta katolta tarkasti kaikki watit omiin autoihin.

Kokonaisuus taitaa näillä olla muita edellä eikä vaadi mitään säätämistä.
 

maanma

Vakionaama
Mitenkäs yksinkertainen kuorman ohjaus yhdistettynä ajastettuun pitopiiriin. Kuormanohjaus mittaa sähköverkkoon valuvaa virtaa.
 

Allu

Tulokas
Wattpilottiin tuli juuri kuormanhallinta eli vaikka latureita on useampi niin kiinteistön liittymää ei kuormiteta enempää kuin asetuksista haluaa.

Eli vaikka laitat latureihin maks latautehoksi 16A ja latureita on kaksi ja talossa sähkökiuas ja 25A pääsulakkeet niin vaikka laittamalla kaikki samaan aikaan päälle, lataustehoa rajoitetaan jotta kiinteistön teho ei ylitä määrittämääsi rajaa.

Kuormanhallintaa tukevia laitteita lienee muitakin mutta vähiinpäin käy jos haluaa itse tiristää omalta katolta tarkasti kaikki watit omiin autoihin.

Kokonaisuus taitaa näillä olla muita edellä eikä vaadi mitään säätämistä.
Tuossahan olisi siis kaikki valmiina.
Hieman tässä jo kuormanhallintaa kaipaisi yhdenkin sähköauton kanssa. 25A sulakkeet, 3x16 lataus ja 9kw kiukaan kanssa, talon lämmitys (MLP) ei isoa siivua vie. No 25A pääsulakkeet onneksi kestää monesti yli 30A virtaa ainakin tunnin. Eipä tuo toki yhden auton kanssa ongelma ole kun vain muistaa jättää latauksen kytkemättä, tai laskee latausvirtaa.
 

jmki

Jäsen
Tällä hetkellä taitaa olla niin, että on joko ostettava jonkun valmistajan valmis ratkaisu tai tehtävä itse haluamillaan palikoilla. Valmistajakohtainen on helppo, mutta ei aina optimaalinen. Jos miettii, mitä tuohon tarvitaan ja palastelee asiat:

- Aurinkosähköinvertteri, josta saa luettua tuottotiedot ulos
- Kaksisuuntainen mittaus verkosta otto ja anto, joka erillisellä energiamittarilla tai HAN-portillisella sähkömittarilla
- Auton latausasema, jonka latausvirtaa voi ohjata esim. OCPP-protokollan tai oman API:n kautta
- Äly, joka lukee tiedot, laskee sopivan latausvirran ja komentaa laturia

Äly voi olla mikä tahansa, esim. valmistajan omassa raudassa pyörivä sulautettu ohjelmisto, jota ei voi muokata. Itsellä Intel NUC:ssa pyörivä Node-Red-sovellus, joka lukee Modbusilla tietoja invertteriltä ja Siemens Sentron PAC-energimittarilta. ABB Terra AC-latausasemaa komennetaan OCPP-protokollan kautta ja sen latausvirtaa voi ohjata 6-16 A välillä. Tällä hetkellä systeemi hoitaa pelkkää kuormanjakoa, mutta kevääksi on tarkoitus lisätä siihen paneelien käytön optimointi. Paneelien tuotto päivällä laitetaan joko myyntiin tai käytetään auton ja lämminvesivaraajan lataukseen riippuen siitä, saako myyntisähköstä päivällä paremman hinnan kuin ostosähköllä eri aikoina on. Ostosähköllä on nyt kiinteä hinta ja myyntisähkön tuntihinta luonnollisesti huomioidaan päättelyssä.

Kaikki ei ole kiinni yhden valmistajan ekosysteemissä. Optimointia on mahdollista kehittää ja määritellä itse. Eikä tuo ole riippuvainen valmistajakohtaisista pilviratkaisuista. Kaikki tiedonkeruu on sisäverkossa.
 

fraatti

Hyperaktiivi

KEBA KeContact P30 x-sarja saanut softapäivityksen ja nuo osaavat nyt lukea Froniuksen smart meteriä​

Lisälaitteen avulla osaa vaihdella näemmä 1 ja 3 vaiheen välillä.

Optimisations & features provided by the new software update 1.15
  • Optimized excess PV charging (IPVC)
  • Configuration of excess PV charging incl. Boost function via web interface or KEBA eMobility App
  • Integration of the KeContact E10 Smart Energy Meter
  • Integration of Fronius inverters for reading measured values from the Fronius Smart Meter
  • Automatic 1-/3-phase switching in combination with the KeContact S10
  • Optimization of the RestAPI
  • UK security features
Details of the KEBA KeContact PV package including the climate-neutral KeContact P30 PV EDITION and the PV sets can be found here.
 

rantautuja

Tulokas
Sähköauto vihdoin tällä viikolla tulossa. Kesällä ajatus laittaa Froniuksen Wattpilot, koska invertteri ja smartmeter löytyy jo.

Ilmeisesti ohjaus toimii WLANin kautta? Minulla ainakin invertteri tippuu tyypillisesti päivittäin WLANista (tai ainakaan Solarweb ei päivity jne.). Voinee johtua siitä, ettei tykkää Decon mesh verkosta, buuttaankin ne varuiksi aina ajastetusti öisin. Onkohan ongelma?

Onko Wattpilotille järkeviä vaihtoehtoja, kun on jo Froniuksen kelkassa muutenkin? Täytyy kohta laittaa tilaten niin on sitten tarvittavat härvelit valmiina kun maa alkaa olla tarpeeksi sulaa lisäkaapelien vetoa varten keskukselta....
 

fraatti

Hyperaktiivi
Sähköauto vihdoin tällä viikolla tulossa. Kesällä ajatus laittaa Froniuksen Wattpilot, koska invertteri ja smartmeter löytyy jo.

Ilmeisesti ohjaus toimii WLANin kautta? Minulla ainakin invertteri tippuu tyypillisesti päivittäin WLANista (tai ainakaan Solarweb ei päivity jne.). Voinee johtua siitä, ettei tykkää Decon mesh verkosta, buuttaankin ne varuiksi aina ajastetusti öisin. Onkohan ongelma?

Onko Wattpilotille järkeviä vaihtoehtoja, kun on jo Froniuksen kelkassa muutenkin? Täytyy kohta laittaa tilaten niin on sitten tarvittavat härvelit valmiina kun maa alkaa olla tarpeeksi sulaa lisäkaapelien vetoa varten keskukselta....
Piuhalla bitti kulkee aina parhaiten. Invertterin kiinteän nysäantennin voi vaihtaa johdolliseen versioon ja ehkä myös paremman vahvistustehon omaavaan. Wattpilotti on langaton.
Joissain mesh tukareissa tietyt wlan mokkulat voi pakottaa olemaan aina yhteydessä samaan tukiasemaan. Esim asuksessa tämä onnistuu. Jotkus laitteet menevät sekaisin jos samalla ssid:llä on useampi mac osoite.
Yhtä helposti et saa mitään yhtä monipuolista laitetta pelaamaan kuin tuon.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Viimeisimmässä Wattpilotin softassa on bugi liittyen 1/3 vaiheiseen lataukseen sekä suomennoksissa on myös virheitä. Osa on ranskaksi.
Ellei ole tarve päivittää niin voipi olla että kannattaa odottaa seuraavaa versiota.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Tänne tulee Wallbox Pulsar Plus ja Power Meter.
Pitäisi sähkärin mukaan kyetä ohjaamaan älykkäästi aurinkosähköä autoon ja ohjata kuormaa.

Muuta en tuosta combosta tiedä eli joudun menemään sähköasentajan suosituksen mukaan. Toivottavasti ajaa siis asiansa.

EDIT: Ja nyt palasin sivun verran taakse ja siellä olikin juttua noista vaiheiden vaihdoista… sähköstä mitään ymmärrä
mut kait se pitää mennä lukemaan lisää ennenku on liian myöhäistä.

Invertterinä Huawein SUN2000 ja n. 4,8 kWp voimala katolla - jos nyt jollain olisi antaa suosituksia?
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
EVCC on saanut enkunkieliset sivut myös
Tämä siis pyöriin NASsissa, windowsissa taikka raspissa. Ohjaimessa laaja tuki eri laitteistoille.
1676224616557.png

 

fraatti

Hyperaktiivi
Tänne tulee Wallbox Pulsar Plus ja Power Meter.
Pitäisi sähkärin mukaan kyetä ohjaamaan älykkäästi aurinkosähköä autoon ja ohjata kuormaa.

Muuta en tuosta combosta tiedä eli joudun menemään sähköasentajan suosituksen mukaan. Toivottavasti ajaa siis asiansa.

EDIT: Ja nyt palasin sivun verran taakse ja siellä olikin juttua noista vaiheiden vaihdoista… sähköstä mitään ymmärrä
mut kait se pitää mennä lukemaan lisää ennenku on liian myöhäistä.

Invertterinä Huawein SUN2000 ja n. 4,8 kWp voimala katolla - jos nyt jollain olisi antaa suosituksia?
Pikaisesta selaamalla tuossa on dynaaminen kuormanhallinta, eli ei polta pääroppuja jos sattuu kiukaan kanssa samaan aikaan päälle. Ellen nyt aivan väärin katsonut niin aurinkosähkön kanssa ei ole vaiheenvaihtoa eli säädettävyys on 6A -> x vaiheiden määrä.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Pikaisesta selaamalla tuossa on dynaaminen kuormanhallinta, eli ei polta pääroppuja jos sattuu kiukaan kanssa samaan aikaan päälle. Ellen nyt aivan väärin katsonut niin aurinkosähkön kanssa ei ole vaiheenvaihtoa eli säädettävyys on 6A -> x vaiheiden määrä.
Ok ja koska sähköstä en juurikaan mitään ymmärrä niin ensinnäkin tuo on puhtaasti laturin ongelma, ei invertterin?
Ja tuo 6A -> x vaiheita tarkoittaa tuon 4,8 kWp voimalan kanssa mitä? Että kannattais kattoa jotain muita latureita? :huh::hmm::oops:
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ok ja koska sähköstä en juurikaan mitään ymmärrä niin ensinnäkin tuo on puhtaasti laturin ongelma, ei invertterin?
Ja tuo 6A -> x vaiheita tarkoittaa tuon 4,8 kWp voimalan kanssa mitä? Että kannattais kattoa jotain muita latureita? :huh::hmm::oops:
Jep. 3-vaiheisena latauksen minimiteho on 4,14 kW. 6A x 230V * 3

Tuosta ongelmasta löytyy ainakin froniuksesta webinaari.

Kyse on siis tästä

1676228550664.png


Kuvassa on esimerkki 1,38 kW:n käynnistystehotasosta ja 4,14 kW:n 3-vaihetehotasosta. Jos aurinkosähkön ylijäämä on 1,38 ja 4,14 kW:n välillä, Wattpilot säätää lataustehoa 230 watin askelin. Jos aurinkosähkön ylijäämä ylittää 4,14 kW, Wattpilot vaihtaa 1-vaiheisesta latauksesta 3-vaiheiseen lataukseen 690 watin askelin.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Mmkay…

Tämän löysin liittyen tuohon Pulsar Plus Eco-Smart toimintoon:

5119C1A0-368D-4010-A5E7-161AA2DC8A76.jpeg


Eikö tuo siis tarkoita, että tarvittaisiin 2Ax230Vx3 = 1,38 kW?

Ja 1-vaiheesta sanotaan seuraavaa:





27DACC9C-CBAC-4303-AC99-0134FCC7BE95.jpeg


Eli tarkoittaako tuo, että se voi imeä katolta niinkin vähän kuin 440W ja verkosta ottaa vain puuttuvan virran käynnistääkseen latauksen?

Eikuniinku mulla on verkkoinu niin se on 3-vaihe aina..? ei ymmärrä… menee niin paljon yli jo tästä hommasta ettei mitään rajaa :bileet:

Ostaa vaan kaikkee helvatin ecoo ja smarttii ni pääsee pitkälle :D
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Autoa voi ladata 1 tai 3 vaiheisena. Pienin virallinen latausteho on 6A. Jos autoa ladataan 3 vaiheisena niin matalin teho mistä laturi voi aloittaa tehosäädön ylöspäin on 4140 W. Tehonsäätö tehdään 690W portain. Jos panelistosi on noin 4kWp luokkaa niin et saa tuollaisia tehoja koskaan.
Jos auto ei osaa ladata kuin yhdestä vaiheesta tai jotenkin muuten saa laturista muut kaksi vaihetta poikki niin sitten lataustehoa voi säätää 1380W ylöspäin 230W portaissa. Fiksuimmissa latureissa on vaihemäärän vaihto joten ne pystyy vaihtamaan 1 ja 3 vaiheisen latauksen välillä itsekseen. Säätö alkaa siis 1380W ja jatkuu siitä sitten hamaan tappiin asti.
Kun nyt on käytössä netotus niin invertterin vaihemäärällä ei ole mitään merkitystä sähkölaskun kannalta.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Mulla on siis tavoitteena saada kaikki ylijäämäsähkö työnnettyä auton akkuun eikä pyrkimyksenä ladata pelkällä aurinkosähköllä autoa, joten olenko nyt markkinoinnin uhri, koska mielestäni tuo Pulsar Plus yhdistettynä sillä energiamittarilla lupaa tehdä sen tuolla eco modella enkä löydä mistään mitään rajoitteita voimalan koosta tms.?
4909201F-E5B0-40C4-8AA6-1A5ABC937A56.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Mulla on siis tavoitteena saada kaikki ylijäämäsähkö työnnettyä auton akkuun eikä pyrkimyksenä ladata pelkällä aurinkosähköllä autoa, joten olenko nyt markkinoinnin uhri, koska mielestäni tuo Pulsar Plus yhdistettynä sillä energiamittarilla lupaa tehdä sen tuolla eco modella enkä löydä mistään mitään rajoitteita voimalan koosta tms.?
Palataan tuohon valmistajan tarjomaan selitykseen toiminnasta vielä.


In single-phase:

Eco-mode: Eco-mode starts a charge with a surplus of 2A or 440W. The grid then complements this surplus for the charge to begin. The grid will only be utilised while the charge starts so a maximum of 4A will be used.

Full-green: With Full-green, the charge starts only if the surpluses are equal to 6A (1380W) or more as this is the lowest charging current of a vehicle.

In three-phase:

Eco-Smart checks the total active power, L1+L2+L3, so if the sum of all the phases is over the required power, it will start a charge, regardless of whether the system is balanced. This is to ensure that the surplus of power is used.

Eco-mode: The power needed is 2A per phase, or 6A (total sum of L1+L2+L3).

Full-green: In Full-green mode, the charge starts if the surpluses are equal to 3x6A (4140W) or more as this is the lowest charging current of a three-phase vehicle.


Jos lataat autoasi 1-vaiheisena niin eco tila käynnistyy kun ylijäämää on tarjolla 440W. Minimivirta lataukselle on kuitenkin 6A (johtuen latausstandardista) niin voit samaan aikaan joutua ostamaan maks 4A verkosta (880W). Toinen lataustila (full green)käyttää vain katolta tulevaa sähköä. Lataus käynnistyy kuin katolta tuleva ylijäämä on 1380 W tai enemmän.

Jos lataat autoasi 3-vaiheisena niin ECO tila käynnistyy kun ylijäämää on 1380W (yhteensä 6A kaikki vaiheet yhteen laskettuna). Tällöin voit joutua ostamaan verkosta 2760W maks. kunnes katolta tuleva teho ylittää 4140W(minimi latausvirta on 6A).
3-vaiheisena "full green" tila käynnistyy kun voimalasi ylituotto on yli 4140W. (kun voimalasi on 4,8 kWp niin tämä ylittyy kovin harvoin)

En tiedä millainen auto sinulla on ja lataako se monestako vaiheesta tai pystyykö tuosta laitteesta valitsemaan jotenkin että lataako se 1 vai kolmella vaiheella.
 

roots

Hyperaktiivi
Kuulostaa 'haulikolla 100m päästä' tarkkuudelta nämä surplus säätämiset.
Kuinkas on/offisti pätkivästi (pwm) näitä autoja voi latailla jos meinaan energiapohjalta näitä latailisi netotusjakson sisällä?
1h netotusjakso on vielä aika hyvä ja pitkä mutta sitten se 15min jakso on jo aikas lyhyt, kyllä tuossakin ehtii mutta aika tikitykseksi jo menee jos tuolla jaksolla säätäis.
 

HotZone

Vakionaama
Onko käsitystä miten 3v latauksellinen auto reagoi jos pudotetaankin kesken latauksen yksi tai kaksi vaiheista (L2 tai L3) pois?
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Onhan nämä sähkärien tarpeelliset oheislaitteetkin vielä aika lapsen kengissä, joten tyydyttävä kompromisseihin. V2G/V2H laturi sitten tilalle joskus tulevaisuudessa.

Mulla ottaa auto 3-vaiheisena 11 kW, eli ns. tavallisen nykyaikaisen sähköauton lataus - jos nyt uskallan näin 4pv sähköautoilijana sellaista julistaa. Tietääkseni ei lataa edes 1-vaiheisena… en oo varma. Siinä tapauksessa tuo vaiheen vaihto ei ole edes oleellinen toiminto omalla kohdalla.

Niin paljon vielä kysymysmerkkejä tuon kärryn toiminnastakin ettei aika yksinkertaisesti riitä. Tuppaa olemaan vähän vika, että kaikesta pitää imuroida niin paljon tietoa kuin mahdollista - oman sähköteknisen ymmärryksen rajoitteilla.

Jos tuon nyt oikein ymmärsin niin Eco Modella tuo Wallbox Pulsar Plus yhdistettynä energiamittarilla ja jollain ihmeen Power Boost toiminnolla lataus alkaa ylituotannon ollessa 1,38 kW ja verkosta tulee loput tuohon 11 kW saakka ja sitten säätyy jollain wateilla siitä välistä.
Eli lataus yksinkertaisesti loppuu kun ylijäämä jää tuon alle. Ajastuksella yölataus ja päivisin jos vaan akussa tilaa niin työntää eco-modella täyteen ja jos hoppu niin vaihtaa äpistä suoran latauksen päälle.
 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Mulla ottaa auto 3-vaiheisena 11 kW, eli ns. tavallisen nykyaikaisen sähköauton lataus - jos nyt uskallan näin 4pv sähköautoilijana sellaista julistaa. Tietääkseni ei lataa edes 1-vaiheisena… en oo varma. Siinä tapauksessa tuo vaiheen vaihto ei ole edes oleellinen toiminto omalla kohdalla.
Kyllä se erittäin suurella todennäköisyydellä lataa yhdestäkin vaiheesta jos sellaista tarjotaan.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Kyllä se erittäin suurella todennäköisyydellä lataa yhdestäkin vaiheesta jos sellaista tarjotaan.
Okei hyvä tietää. Kyselin sähköasentajalta tuon laitteen toiminnasta ja sanoi vaan, että on asentanut Froniuksia tähän saakka ja hänen mielestään tuo Wallbox soveltuu paremmin automaatioon / paneelien kanssa, mutta ei vielä ollut kuitenkaan kokemusta juuri tuosta mallista - että ota tuosta nyt sitten selvää. Vähän skeptinen, mutta tuollainen nyt kuitenkin tulossa.
Älkää siis vetäkö mua hirteen, toistin vain mitä asentaja sanoi :rolleyes:
 

Ton1A

Vakionaama
Kaikki autot tukevat yksivaiheista latausta, tuleehan niissä yleensä mukana matkalaturikin jossa suko-töpseli.

Näiden aurinkohärveleiden kanssakin pitää muistaa, että autoon menee edelleen suoraan kiinni tavallista AC-verkkosähköä, yhdellä tai useammalla vaiheella. Auton ja sähköverkon välissä on vain sulakkeet, vikavirtasuoja ja kontaktori. Siellä ei ole mitään joka voisi teknisesti rajoittaa virtaa/tehoa, muuten kuin kytkemällä virrat kokonaan pois.

Auto siis lopulta tekee kaikki päätökset siitä paljonko virtaa/tehoa se ottaa lataukseen. Latauslaitteen rooliksi jää kertoa mikä on senhetkinen sallittu maksimi, auton tulee totella tuota maksimia. Vähemmän saa toki ottaa. Aurinkosähkö-optimoinnissakin on aina kyse vain siitä, että muutetaan tuota virtarajaa lennossa, auton laturi sitten seuraa sitä. Jotkut fiksummat laitteet vissiin osaavat myös katkoa vaiheita L2 ja L3, jotta saadaan vaihdettua yksi- ja kolmivaihelatauksen välillä.

Tehoportaat ovat 1A välein, eli yksivaihelatauksessa porras on 230W ja kolmivaihelatauksessa 3x230W = 690W. Minimi mitä pitää luvata on 6A eli 1380W.

Jos haluisi tarkemman tehonsäädön, pitäisi mennä DC-latauksen puolelle. Siinä mennään niin, että laturi oikeasti pukkaa virtaa autoon, auton roolina on kertoa mikä on maksimi mitä saa tuupata sisään. Pieniä, voimavirtakäyttöisiä DC-latureita on olemassa, jollain taksikuskilla taisi sellainen ollakin Suomessakin. Noilla on vaan aika tukeva hinta, vähintäänkin useita tuhansia euroja.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Jotkut fiksummat laitteet vissiin osaavat myös katkoa vaiheita L2 ja L3, jotta saadaan vaihdettua yksi- ja kolmivaihelatauksen välillä.

Mitkä ovat ne fiksummat laitteet ja mitä ne vaativat invertteriltä esimerkiksi?

Minulla on nyt Huawein SUN2000 hybridi-invertteri niin rajoittaako se vaihtoehtoja vai onko edes vaihtoehtoja olemassa?
Ja onko nuo Froniukset aivan suljettuja järjestelmiä, eli pitääkö olla sitten Froniukselta sitä ja tätä ja vähän tuotakin jolloin hommassa ei ole enää mitään järkeä taloudellisesti.

Jokin kaksisuuntainen energiamittari on nyt tulossa tuohon väliin, mutta en tuosta Wallboxin markkinointimateriaalista ota selvää osaako vaihtaa vaiheita vai ei. Missään ei tuota tietoa näytä olevan tarjolla ja mielestäni olen melko kattavasti kolunnut nettiä läpi.
 

roots

Hyperaktiivi
Minulla on nyt Huawein SUN2000 hybridi-invertteri niin rajoittaako se vaihtoehtoja vai onko edes vaihtoehtoja olemassa?
Oletko tarkistanut mitä Huawein laturi tarjoo, muistaakseni ovat tommsta jossain vilauttaneet, en tiedä joko on saatavilla ja mitkä ominaisuudet ja hinta...en siis tiedä tuosta mitään mutta semmonen voi olla vaihtoehto jos se on olemassa.
Itse luen Huawein tuotannon tiedot Modbussilla sekunnin välein ja ennakkoajatuksena go-e laturi (jos sähkis tulee) kun tuota laturia muistaakseni sai komennettua Modbussilla. Toisaalta näissä o vauhti niin kova että huomenna löytyy taas joku parempi. :)
 

Sukke

Aktiivinen jäsen
Mitkä ovat ne fiksummat laitteet ja mitä ne vaativat invertteriltä esimerkiksi?

Minulla on nyt Huawein SUN2000 hybridi-invertteri niin rajoittaako se vaihtoehtoja vai onko edes vaihtoehtoja olemassa?
Ja onko nuo Froniukset aivan suljettuja järjestelmiä, eli pitääkö olla sitten Froniukselta sitä ja tätä ja vähän tuotakin jolloin hommassa ei ole enää mitään järkeä taloudellisesti.

Jokin kaksisuuntainen energiamittari on nyt tulossa tuohon väliin, mutta en tuosta Wallboxin markkinointimateriaalista ota selvää osaako vaihtaa vaiheita vai ei. Missään ei tuota tietoa näytä olevan tarjolla ja mielestäni olen melko kattavasti kolunnut nettiä läpi.

Ainakin go-eCharger osaa vaihtaa 1- ja 3-vaihelatauksen välillä, virran saa määritettyä ampeerin välein. Onnistuu myös latauksen keskeyttäminen ja jatkaminen.

Ilmeisesti jotain yhteensopivuuksia muiden järjestelmien kanssa on erillisellä boksilla, mutta tuohon en ole perehtynyt.Tuota go-eChargeria saa ohjattua kyllä ainakin muutamalla eri tavalla itsekin. Laturi (Gemini Flex) täällä asennettu, mutta auto vasta tulossa. Ei tosin paneeleita ja latauskin tapahtuu yhdestä vaiheesta.

Esimerkkilaturi: https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahkoauton-kotilaturi-go-e-charger-gemini-11kw/

API: https://github.com/goecharger/go-eCharger-API-v2/blob/main/introduction-en.md

Ja API-avaimet: https://github.com/goecharger/go-eCharger-API-v2/blob/main/apikeys-en.md

Kuormanhallinnan olen tuon rajapinnan kautta MQTT:lla ja Home Assistantilla ohjannut.

Jaa, kontrolleri näyttäisi olevan tulossa keväällä: https://go-e.com/en/products/go-e-controller
 

HotZone

Vakionaama
^oletko varma että laite osaa ladata yhdellä vaiheella 3v autoa? En heti uskoisi. Nimittäin se vaatisi 3kpl kontaktoreja mikä olisi kustannus lisä. Toki se lataa yksivaiheautoa (kuten plugarit tyypillisesti) yhdellä vaiheella mutta niin tekee kaikki latauslaitteet.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Oletko tarkistanut mitä Huawein laturi tarjoo, muistaakseni ovat tommsta jossain vilauttaneet, en tiedä joko on saatavilla ja mitkä ominaisuudet ja hinta...en siis tiedä tuosta mitään mutta semmonen voi olla vaihtoehto jos se on olemassa.
Itse luen Huawein tuotannon tiedot Modbussilla sekunnin välein ja ennakkoajatuksena go-e laturi (jos sähkis tulee) kun tuota laturia muistaakseni sai komennettua Modbussilla. Toisaalta näissä o vauhti niin kova että huomenna löytyy taas joku parempi. :)
No perkule… onhan siellä Huawei FusionCharger näköjään olemassa eikä ilmeisesti tarvitse mitään potikkaa väliin kun osaa suoraan dynaamisen kuormanhallinnan ja 1-3 vaiheen vaihdot.

Sellanen pikku miinus, että yksi saksalainen nettikauppa lupaili varastoon saapuvaksi ensi kuun puolessa välissä ja toinen vasta toukokuussa. Ja jos nämä on yhtä luotettavia toimitusaikoja kuin sähköautoilla niin sellasen voisi saada ehkä joskus syksyllä tänne peräpohjolaan saakka.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Ainakin go-eCharger osaa vaihtaa 1- ja 3-vaihelatauksen välillä, virran saa määritettyä ampeerin välein. Onnistuu myös latauksen keskeyttäminen ja jatkaminen.

Ilmeisesti jotain yhteensopivuuksia muiden järjestelmien kanssa on erillisellä boksilla, mutta tuohon en ole perehtynyt.Tuota go-eChargeria saa ohjattua kyllä ainakin muutamalla eri tavalla itsekin. Laturi (Gemini Flex) täällä asennettu, mutta auto vasta tulossa. Ei tosin paneeleita ja latauskin tapahtuu yhdestä vaiheesta.

Esimerkkilaturi: https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahkoauton-kotilaturi-go-e-charger-gemini-11kw/

API: https://github.com/goecharger/go-eCharger-API-v2/blob/main/introduction-en.md

Ja API-avaimet: https://github.com/goecharger/go-eCharger-API-v2/blob/main/apikeys-en.md

Kuormanhallinnan olen tuon rajapinnan kautta MQTT:lla ja Home Assistantilla ohjannut.

Jaa, kontrolleri näyttäisi olevan tulossa keväällä: https://go-e.com/en/products/go-e-controller
Nyt kuulostaa niin villiltä viritykseltä, että kaipaan ihan jotain simppeliä äppiä enkä datahikoilua :)
 

Sukke

Aktiivinen jäsen
Nyt kuulostaa niin villiltä viritykseltä, että kaipaan ihan jotain simppeliä äppiä enkä datahikoilua :)

Juu, sitten kannattaa katsoa valmiita ratkaisuja. Ja tuokin saattaa semmoinen keväällä julkaistavan kontrollerin myötä olla - ainakin oli aurinkosähkön optimointi minusta sivuilla mainittuna.

Mutta laite lähinnä vain esimerkkinä siitä, että 1- ja 3-vaiheen välillä valinta ja ohjaus ei välttämättä ole mikään ihmejuttu.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Onko käsitystä miten 3v latauksellinen auto reagoi jos pudotetaankin kesken latauksen yksi tai kaksi vaiheista (L2 tai L3) pois?
Suurimmassa osassa latauskatkaistaan hetkeksi ja jatketaan sitten tarvittavalla vaihemäärällä. Yleensä autot ei ole siitä moksiskaan mutta tuossa omassa laturissa on myös jotain autovalintoja miten homma tehdään.. Mun ei ole tarvinnut koskee niihin oman kotteron kanssa.
 

Sukke

Aktiivinen jäsen
Katopas, siinä onkin sitten ratkaisu mihin vaan järjestelmään. Saas nähdä millaisen hintalapun keksivät ja millainen yhteensopivuus jo olemassa oleviin laitteisiin tulee olemaan.

Tässähän näyttäisi olevan 6 kpl virtamuuntimia mukana eli perustuuko yhteensopivuus erilliseen mittaukseen, jolloin rauta-/softatasolla ei tarvita minkäänlaista yhteensopivuutta?

Perustuuko laitteet yleensä niiden itsensä ilmoittamien tietojen hyödyntämiseen esim. aurinkoenergian tuoton osalta?

En ymmärrä näistä kyllä juurikaan, mutta ehkä juuri sähköauton latauksen vuoksi voisi aurinkopaneelit kiinnostaa.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Onko täällä jollain tuollainen 1- 3-vaihelatauksen välillä vaihtava laturi ollut käytössä ja lataillut sillä sähköautoa?

Kuinka paljon on saatu ladattua aurinkosähköä akkuun?
Kuinka paljon nousi omakäyttöaste?

Mikäli ei kenelläkään vielä ole järjestelmää käytössä niin onko joku tehnyt arvoita esim. prosenteissa kuinka paljon mahdollista saada ladattua aurinkosähköä akkuun?

Päätin jäädä odottelemaan Huawein uutta laturia, mutta välillä mietityttää onko odottamisen arvoista. Ei myöskään halpa laite asennettuna kaikkine energiamittareineen.
 

roots

Hyperaktiivi
Mikäli ei kenelläkään vielä ole järjestelmää käytössä niin onko joku tehnyt arvoita esim. prosenteissa kuinka paljon mahdollista saada ladattua aurinkosähköä akkuun?
Tuo on aikas helppo laskea exelillä, simuloin tuon akun käytön joskus tässä männä vuonna (ilman sähkistä) ja oli kyllä niin huono yhtälö etten oikein itsekään meinannut uskoa. Johonkin 10kWh akun kokoon meni optimi. Exeliin vaan kokonaisen vuoden tuntidatat ostot ja myynnit ja siihen yhteen sarakkeeseen kaava jolla lataa/purkaa akkua. Varsinkin jos katsois v2022 datalla niin reilusti menisi tappiolle akun käyttö.

Onha tossa monta muuttujaa sinänsä jokaisella erilainen, onko sähkis, minkälainen sähkön ostosoppari... itsellä oli halpa kiinteä osto ja spotilla myynti ja ei sähkistä niin ihan kuraa sai akkusysteemi niskaansa.
 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Mikäli ei kenelläkään vielä ole järjestelmää käytössä niin onko joku tehnyt arvoita esim. prosenteissa kuinka paljon mahdollista saada ladattua aurinkosähköä akkuun?

Päätin jäädä odottelemaan Huawein uutta laturia, mutta välillä mietityttää onko odottamisen arvoista. Ei myöskään halpa laite asennettuna kaikkine energiamittareineen.

Meillä 1. kk täyssähkö pihassa ja laturilta lähti 450kWh. Ladata ei tarvitse nyt kuin muutaman kerran viikossa kun sähkö tulee verkosta. Jatkossa pitää tietysti laittaa aina letku kiinni jotta kaikki aurinko voidaan hyödyntää.

Uskon että lähelle 100% latauksista on saatavissa paneeleille. Keskimäärin päivää kohden latausta tarvittaisiin 5kW teholla 3h eli viikossa 21h. Ei mahdoton yhtälö ainakaan meillä kun arkisinkin auto on letkussa helposti tuon verran aurinkoisena aikana ja viikonloput vielä päälle. Huipputehot 11kWp.

Kysymysmerkki omalla kohdalla on vielä tuo vanhemman mallisen go-eChargerin ohjaaminen 1- ja 3-vaiheen välillä. Jos sitä ei saa näppärästi toimimaan on minimiteho 3-vaiheella 4kW kantturoilla jolloin säätövara alapäästä jää pois.
 
Back
Ylös Bottom