Daikin Perfera 30 ja 40

hanks

Aktiivinen jäsen
Miten vaikuttaa COP:iin se että kenno menee todella paksuun kuuraan versus sula kenno ja tiheämpi sulattelu?

En ole omaa Perferaani ehtinyt niin hyvin seuraamaan kun se on mökillä, että tietäisin kuinka usein se tarkalleen ottaen sulattelee, mutta ei se kenno kyllä todella paksuun kuuraan ehdi ennen kuin alkaa sulattelu.
 

Jukka 95

Aktiivinen jäsen
Kyllä pumppu tarvittaessa sulattaa kennon useammin. Ei tuo kenno kuitenkaan liian paksuun kuuraan mene. Mielestäni sulatus alkaa juuri oikeaan aikaan.
 

puuteknikko

Vakionaama
Viime viikolla taisi olla tänä talvena eka sellainen päivä, että oman pumppuni ulkoyksikkö veti näkyvän kuurakerroksen pintaan hyvin nopeasti. Muuten vettä tulee melko vähän, ei ole tarvinnut tyhjentää paljua kuin pari kertaa.

Ajattelin jos kokeilisi langan katkaisua, koska ei siitä pitäisi haittaakaan olla. Odottelen kuitenkin vielä raporttia tuosta softapäivityksestä, koska oma "ongelmani" on tiedossa oleva sulatuslogiikkaan liittyvä asia.
 

eepinis88

Aktiivinen jäsen
Viime viikon torstaista asti ollu tämä Daikin Perfera 30H ( FTXTM30M / RXLS30M)

Tosiaan Nibe F470 (vesikiertoinen lattialämmitys , käyttöveden lämmitys) rinnalle hommattu tämä laite. Noin 70 neliötä on tässä 2013 pystyyn laitetusta paritalon puolikkaasta Vantaalla.

-Pyyntö +22/23 puhallus 2 tasolla
-3D-ilmanvirtaus vaaka- ja pystysuoran swing-käytössä ( pumppu sijaitsee olohuoneessa)
-16 a pistorasian kytkennässä otettu sähkön syöttö niinkuin valmistaja vaatii

-appi toiminut loistavasti
-sulatustoiminto ollut fiksu , mitä seuraillut niin tekee ihan oikealla hetkellä.

-todella hiljainen
-kulutus ollu tosi pieni


-60 litran palju laitettu ulkoyksikön alle , ehkä vähä isompi vois olla

Ootteko hommannut ulkoyksikön suojakoteloa / suoja kattoa Daikiniin muut ja siinä ei varmaan muuta kun ulkonäkö hyötyä ?


Niin onks jollai joku trendi appi tähän minkä saisi iphoneeen. Eli näkyisi paremmin milloin sulatus ollut käynnissä ?
 
Viimeksi muokattu:

Jukka 95

Aktiivinen jäsen
En ole omaa Perferaani ehtinyt niin hyvin seuraamaan kun se on mökillä, että tietäisin kuinka usein se tarkalleen ottaen sulattelee
Olisikohan kuitenkin niin,että tuota softaa olisi parannettu tuohon uuteen perfera H malliin?

Itsellä ulkoyksikkö on valmistettu 2018/10
 
Viimeksi muokattu:

puuteknikko

Vakionaama
Sain tuohon jumpperiin ja vähän noihin sulatusasioihinkin tietoa, ja luvan jakaa eteenpäin.

Sulatukseen liittyvää asiaa. Ainakin omassa 8/2018 leimatussa ulkoyksikössäni on vanhempi softa, eli tuo jatkuvan matalan kuorman aiheuttama turha sulatus pitäisi korjaantua päivityksellä.
All units in the XRH range (RXTA/RXTM/RXTP) have good logic for defrost in/out, but only down to -28C approx. Below this temperature we are not extrapolating the defrost start temperature and it operates by guard setting (every 24 minutes) On the 40 class however, we have identified that if the unit operate for longer periods in low/moderate compressor frequency we can have a liquid build up in the indoor unit and that can result in a premature defrost due to wrong refrigerant flow in the circuit. For this case we have an service software that changes the control logic of the expansion valve in a limited operation range. In mass production this has been fixed since some year ago.

Jumpperista, ja tuosta kellosulatuksesta:
The J8 cut increases the compressor frequency and the defrost out temperature (longer defrost operation), but also adds security 180 minutes defrost. The main reason for this behaviour of double defrost is the logic of the unit. If a defrost is detected to be N.G. then the unit does a new defrost after 24 minutes. The defrost is stopped either by temperature reached on outdoor he (OK defrost) or by security timer (max 12 minutes defrost) and the temperature is not reached (not OK defrost, new defrost request ASAP = after 24 minutes) In most cases the temperature is not reached by wind component. Many people also wonder if the new program makes the unit an "Perfera H" but that is not the case. Perfera and Perfera H have same logic (But Perfera H has already this new software from factory).
 

hanks

Aktiivinen jäsen
Sain tuohon jumpperiin ja vähän noihin sulatusasioihinkin tietoa, ja luvan jakaa eteenpäin.
Mielenkiintoista. Kuvauksen perusteella jumpperin katkaisun ei pitäisi aiheuttaa sulatusvälin pidentymistä (poislukien tuplasulatukset) tai sitä, että sulatus alkaisi myöhemmin kuurakerroksen ollessa paksumpi kuin ilman jumpperin katkaisua. Ellei tuo pitempi sulatusaika ja korkeampi lopetuslämpötila jotenkin anna etumatkaa seuraavaan lämmitysjaksoon.
 

puuteknikko

Vakionaama
Mielenkiintoista. Kuvauksen perusteella jumpperin katkaisun ei pitäisi aiheuttaa sulatusvälin pidentymistä (poislukien tuplasulatukset) tai sitä, että sulatus alkaisi myöhemmin kuurakerroksen ollessa paksumpi kuin ilman jumpperin katkaisua. Ellei tuo pitempi sulatusaika ja korkeampi lopetuslämpötila jotenkin anna etumatkaa seuraavaan lämmitysjaksoon.
Sulatuslogiikka on puhtaasti jonkinlainen kompressorin taajuuden ja ulkolämpötilan funktio, näin on minulle kerrottu aiemmin.

Ilmeisesti kaikessa anturoinnissa käytetään vain tuota ulkoyksikön ulkopuolella olevaa anturia, josta laite ottaa ulkolämpötilan? Olettaisin, että se lämpenee kun kennoa sulatellaan ja siitä sitten seurataan, milloin pitäisi olla puhdasta. Näin ainakin siitä päätellen, että tuo on herkkä tuulen vaikutukselle. En vain oikein keksi, miten tuo tehokkaampi sulatus pidentäisi sulatusväliä kun luulen, että anturin arvot menee aika nopeasti taas lähelle todellista ulkolämpötilaa sulatuksen jälkeen.
 

hanks

Aktiivinen jäsen
RTXM-R -sarjan (30/40H) asennusoppaassa olevan kaaviokuvan mukaan ulkoyksikössä on kolme lämpötila-anturia: lämmönvaihtimen, poistoputken sekä ulkolämpötilan. Ilmeisesti sulatus seuraa lämmönvaihtimen (he = heat exchanger) termistoria.

1642504834543.png
 

Jukka 95

Aktiivinen jäsen
Tässä kuva miltä kenno näyttää normaali talviolosuhteissa. Kosteus 90 prosenttia ja -10 pakkasta. Lämmitysjakso 2,5 tuntia.
Kuva otettu juuri ennen sulatuksen alkua.
 

Liitteet

  • 20220122_092535.jpg
    20220122_092535.jpg
    31,6 KB · Katsottu: 429
Viimeksi muokattu:

hanks

Aktiivinen jäsen
Samanlaiseen kuuraan ennen sulatusta menee minunkin Perfera 30 H, jonka hyppylankaa en (vielä) ole leikannut. Tänään samalla kun vähän sisustushommia tein mökillä yritin seurailla miten se sulattelee, mutta eihän se sulattanut kuin kerran (8h aikana) auringonlaskun jälkeen. Tosin pyyntiin oli aika matalalla, 14 astetta, kun tulee muuten hiki hommatessa. Pumppu huilailikin jonkun aikaa kun aurinkokin paistoi sisälle.

Syksyllä olin huomaavinani, että ainakin kerran tai pari sulatus jäi kesken ja teki sen sitten uudestaan.

Tulipa tuossa mieleeni, että vaikuttaakohan sisälämpötila sulatuksen tehoon ja kestoon, kun eikös se sisäilmasta oteta se sulatuslämpö. 22 vs 14 astetta katon rajassa on aika vissi ero.
 

hanks

Aktiivinen jäsen
Mulla on Perfera 30 tehnyt mökillä lämpöä nyt kolme viikkoa. Tässä on siis se uusi integroitu wifi-ohjain, joka keskustelee vain pilven kanssa. Mistä voisin tietää kuinka usein se tekee sulatuksen, kun en ole paikan päällä seuraamassa?
Itselleni vastaten, laitoin Daikinin kiinni Home Assistanttiin epävirallisella https://github.com/rospogrigio/daikin_residential integraatiolla ja laitoin seuraamaan pyynti-, sisä- ja ulkolämpötiloja. Luulen että tuosta pystyy jotensakin lukemaan sulatusjaksoja, kun silloin oletettavasti sisälämpötila tekee tuon pienen notkahduksen.

Mulla on tässä ylläpitolämpö 12 °C päällä ja kokeeksi laitoin Econo-moodin nyt. Vähän loivemmin nousee takaisin pyyntilämpöön kuin normiteholla jolloin menee aluksi vähän yli.

78BFE501-FBD8-441C-8F93-B6D499A83B57.jpeg

Tämä on tällaista puuhastelua, olis kiva jos tuo Daikinin pilvi-API antaisi suoraan kompuran kierrosluvun ja ottotehon kuten vanhempi wifi-adapteri.
 
Viimeksi muokattu:

eepinis88

Aktiivinen jäsen
Aamulla tulin yövuorosta kotiin niin huomasin että Daikinin Perfera 30 h ulkoyksikkö pitää jostai syystä Kovempaa ääntä eli tuntui kunnolla seinässä jyrinää. Semmosta tärinää

Laitoin hetkeksi pyyntiä pari napsua isommalle ja sen jälkeen alkoi sulatus. Tämän jälkeen ääni muuttui normaaliksi.

Yritin funtsia että onko laite käyny liian heikolla teholla tossa lumi myrskyssä ja jotai jäätä päässyt sinne vai mitähän tässä tapahtui ‍?

Eli tavallaan lämpötila asetus pyynti toteutunut mitta alueeseen ja tämän jälkeen ulkoyksikkö laskee tehoa. Kun teho laskee ja tossa lumimyrskyssä pääsee lunta ja jäätä niin ääni kovenee ?

Tosiaan laite ollu noin 2 viikkoa meillä

Pyyntiä oli +23 ja puhallus 2
 
Viimeksi muokattu:
Aamulla tulin yövuorosta kotiin niin huomasin että Daikinin Perfera 30 h ulkoyksikkö pitää jostai syystä Kovempaa ääntä eli tuntui kunnolla seinässä jyrinää. Semmosta tärinää

Laitoin hetkeksi pyyntiä pari napsua isommalle ja sen jälkeen alkoi sulatus. Tämän jälkeen ääni muuttui normaaliksi.

Yritin funtsia että onko laite käyny liian heikolla teholla tossa lumi myrskyssä ja jotai jäätä päässyt sinne vai mitähän tässä tapahtui ‍?

Eli tavallaan lämpötila asetus pyynti toteutunut mitta alueeseen ja tämän jälkeen ulkoyksikkö laskee tehoa. Kun teho laskee ja tossa lumimyrskyssä pääsee lunta ja jäätä niin ääni kovenee ?

Tosiaan laite ollu noin 2 viikkoa meillä

Pyyntiä oli +23 ja puhallus 2
Kuulostaa ennemmin siltä, että on toiminut aivan normaalisti, mutta on ollut vain lähellä sulatustarvetta - jonka se sitten onkin huomannut, hieman nopeammin kun olet ottanut pyyntiä lisää. Tuollainen kenno menee aivan umpikuuraan ja silloin iso puhallin alkaa "lyödä tyhjää" tai "kavitoida", kun kennon läpi ei enää tule niin paljon ilmaa kuin puhallin pystyisi siirtämään, jolloin ilmaa karkailee sivuilta, välillä lyö tyhjää/kevyemmin ja tulee sellaista hyvin matalaa humahdus/jytinä ääntä. Kädellä ainakin meillä tuntee kotelosta koko koneen tömisevän. Äänestä tietää, että seuraavan tunnin / puolen sisään kyllä sulattelee. Eli vaikka lumimyrsky on voinut olla vaativa, ei se välttämättä mitään meinaa, meilä on ainakin sulatusten mukana hävinneet ne paksut tuiskulumetkin kennosta ja on kuin pakasta vedetty.

Jottei tulisi turhia sulatuksia sähköähukkaamaan, niin tuota varmaan roikotetaan pienellä tehotarpeella aika pitkäänkin kun ei ole kriittistä täydellisen puhdas kenno tai täysi ilman läpäisy kennosta. Tämä vain logiikan arvailuna..
 

puuteknikko

Vakionaama
Näihin sulatusongelmiin on itselläni ensi viikolle tulossa asentaja ajamaan uuden softan ulkoyksikköön. Raportoin, jos tuosta on apua, niin ehkäpä muutkin rohkaistuvat pyytäämän vastaavaa.
Onko uudesta softaversiosta mitään havaintoja verrattuna aiempaan? Omaan laitteeseen saan asennuksen ehkä tällä viikolla, jos huoltomiehellä jää VILP-asennuksilta joku sopiva rakonen käväistä paikalla.

Suurin osa Daikinin sivuilta löytyneistä edustajista ei tee noita päivityksiä ollenkaan; tämän yhden löysin, joka oli jokin aika sitten saanut Daikinilta tarvittavat laitteet ja niidenkin kanssa oli alkuun pieniä vaikeuksia.
 

Koelli

Aktiivinen jäsen
Onko uudesta softaversiosta mitään havaintoja verrattuna aiempaan? Omaan laitteeseen saan asennuksen ehkä tällä viikolla, jos huoltomiehellä jää VILP-asennuksilta joku sopiva rakonen käväistä paikalla.

Suurin osa Daikinin sivuilta löytyneistä edustajista ei tee noita päivityksiä ollenkaan; tämän yhden löysin, joka oli jokin aika sitten saanut Daikinilta tarvittavat laitteet ja niidenkin kanssa oli alkuun pieniä vaikeuksia.
Tässähän kävi ns. klassiset, eli asentaja ei "päässyt" paikalle. Hän kyllä ilmoitti samana päivänä, että syystä X ei pääse, mutta lupaili palata asiaan. Ei palannut. Otin yhteyttä yrityksen yleiseen infoon, josta annettiin selitys, että tosiaan, asentaja ei päässyt paikalle syystä Y (ei siis sama syy, kuin asentajan ilmoittama) ja että hän on minuun yhteydessä "seuraavalla viikolla", eli kuluvalla viikolla.

Saas nährä. Eniten tässä pännii se, että kuinka tyhmänä nuokin asiakkaitaan pitää. Jos todella taustalla on jokin painava syy, kuten että juuri nyt asentajat ovat kiireisiä asentamaan pumppuja, niin so be it. Mutta ei sitten lähdettäisiin sille selittämisen tielle.

Laitan toki heti tietoja, kun/jos asentaja tosiaan lopulta paikalle ilmaantuu ja pumppuun uusi softa saadaan. Juuri nyt en laittaisi rahojani sen puolesta, en ainakaan aikataulun osalta.
 

puuteknikko

Vakionaama
Tässähän kävi ns. klassiset, eli asentaja ei "päässyt" paikalle. Hän kyllä ilmoitti samana päivänä, että syystä X ei pääse, mutta lupaili palata asiaan. Ei palannut. Otin yhteyttä yrityksen yleiseen infoon, josta annettiin selitys, että tosiaan, asentaja ei päässyt paikalle syystä Y (ei siis sama syy, kuin asentajan ilmoittama) ja että hän on minuun yhteydessä "seuraavalla viikolla", eli kuluvalla viikolla.

Saas nährä. Eniten tässä pännii se, että kuinka tyhmänä nuokin asiakkaitaan pitää. Jos todella taustalla on jokin painava syy, kuten että juuri nyt asentajat ovat kiireisiä asentamaan pumppuja, niin so be it. Mutta ei sitten lähdettäisiin sille selittämisen tielle.

Laitan toki heti tietoja, kun/jos asentaja tosiaan lopulta paikalle ilmaantuu ja pumppuun uusi softa saadaan. Juuri nyt en laittaisi rahojani sen puolesta, en ainakaan aikataulun osalta.
Joopa.. ei ole kovin tuottavaa työtä heille niin jää tekemättä. Sen ymmärtäisi hyvin jos vaan sanoisivat, että nämä ei ole prioriteetissa kovin korkealla.

Itsekin soittelin tälle omalle asentajalle pariin kertaan ja painotin, että sovitaan aika sellaiseen väliin, jossa ei ehdi tekemään oikein mitään muutakaan kun joku aikainen aamu tai iltapäivä jää kuitenkin jossain vaiheessa luppoajaksi ja etätyöläisenä suunnilleen kaikki käy. Nyt on arpa vetämässä huomiselle tai perjantaille, mutta en myöskään löisi vetoa.
 

hanks

Aktiivinen jäsen
Tässähän kävi ns. klassiset, eli asentaja ei "päässyt" paikalle. Hän kyllä ilmoitti samana päivänä, että syystä X ei pääse, mutta lupaili palata asiaan. Ei palannut. Otin yhteyttä yrityksen yleiseen infoon, josta annettiin selitys, että tosiaan, asentaja ei päässyt paikalle syystä Y (ei siis sama syy, kuin asentajan ilmoittama) ja että hän on minuun yhteydessä "seuraavalla viikolla", eli kuluvalla viikolla.

Saas nährä. Eniten tässä pännii se, että kuinka tyhmänä nuokin asiakkaitaan pitää. Jos todella taustalla on jokin painava syy, kuten että juuri nyt asentajat ovat kiireisiä asentamaan pumppuja, niin so be it. Mutta ei sitten lähdettäisiin sille selittämisen tielle.

Laitan toki heti tietoja, kun/jos asentaja tosiaan lopulta paikalle ilmaantuu ja pumppuun uusi softa saadaan. Juuri nyt en laittaisi rahojani sen puolesta, en ainakaan aikataulun osalta.
Oliko asentaja tulossa ns. takuutyönä päivittämään laitteen, vai olisko tästä korjauksesta pitänyt maksaa itse?
 

Koelli

Aktiivinen jäsen
Oliko asentaja tulossa ns. takuutyönä päivittämään laitteen, vai olisko tästä korjauksesta pitänyt maksaa itse?
Kustannuksista ei ole ollut puhetta, joten takuutyönä menisi. Ja Daikiniltahan tuota ehdotettiin, eli kaipa se maksaja tässä tapauksessa on Daikin/maahantuoja.
 

Jukka 95

Aktiivinen jäsen
Luin tuolta ruotsin foorumilta,että jos ulkoilmanlämpötila termistori näyttää liian lämmintä lämpötilalukemaa kuin ulkona todellisuudessa on niin se voi myös aiheuttaa turhia sulatuksia. Toisaalta jos se näyttää liian kylmää lukemaa niin sulatus ei välttämättä käynnisty lainkaan kuten @Paappa nimimerkille oli käynyt.
 

Jukka 95

Aktiivinen jäsen
Ilmeisesti tuo on ollut vain yksittäistapaus ja termistori näyttää oikeaa lämpötilaa kun sitä hieman kääntää koneesta pois päin.
 

Liitteet

  • 20220202_205643.jpg
    20220202_205643.jpg
    39,1 KB · Katsottu: 373

puuteknikko

Vakionaama
Omaan nelikymppiseen olisi päivitys tulossa huomenna, on kuulemma jo kalenterissa :bileet: Mielenkiintoista nähdä, miten toiminta muuttuu kun nyt vetää aika kellontarkasti 1,5 h lämmitysjakson ja sitten sulatukseen.
 

puuteknikko

Vakionaama
Päivitys on nyt asennettu ja kyllä se tuon kellosulatuksen korjasi. Aika mukava ero aiempaan.

Eiliseltä:
1644434026684.png


Tänään, asennus oli tuossa 10:30 - 11:30 välillä. Kenno huurtuu kunnolla ja tuo yksi sulatuskin on ollut ihan tarpeeseen.
1644434113242.png
 

Koelli

Aktiivinen jäsen
Nyt pitäisi vielä itsellenikin löytää se kadonnut asentaja ajamaan tuo päivitys. Enpä tule enää ostamaan tuolta mitään, sen verran surkeeta tämä yhteydenpito.

Hienoa, että sinulla lähti tuo laite toimimaan sulatusten osalta!
 

TJAP

Aktiivinen jäsen
Nyt pitäisi vielä itsellenikin löytää se kadonnut asentaja ajamaan tuo päivitys. Enpä tule enää ostamaan tuolta mitään, sen verran surkeeta tämä yhteydenpito.

Hienoa, että sinulla lähti tuo laite toimimaan sulatusten osalta!

Jotenkin pitäisi saada jaettua myös näistä vähemmän hyvistä firmoista infoa tänne foorumille. Tässä on suuri mahdollisuus, että joku tämänkin foorumin jäsenistä ajaa samaan miinaan kun pumpun asentajaa etsii.
 

Koelli

Aktiivinen jäsen
Jotenkin pitäisi saada jaettua myös näistä vähemmän hyvistä firmoista infoa tänne foorumille. Tässä on suuri mahdollisuus, että joku tämänkin foorumin jäsenistä ajaa samaan miinaan kun pumpun asentajaa etsii.
Sitä ajattelee, että joskos tuokin asiakaskokemus tuosta vielä paranisi. Sitä tietoa panttasin juurikin tuon takia. Tässä vaiheessa toki todettava, että ei tätä enää heidän puolelta millään meriselityksellä pelasteta. Kyseessä Lämpö Ykkönen.
 

TJAP

Aktiivinen jäsen
Sitä ajattelee, että joskos tuokin asiakaskokemus tuosta vielä paranisi. Sitä tietoa panttasin juurikin tuon takia. Tässä vaiheessa toki todettava, että ei tätä enää heidän puolelta millään meriselityksellä pelasteta. Kyseessä Lämpö Ykkönen.
Meinasin itse kirjoittaa ^^, että onko isompi firma joka alkaa L:llä?, mutta en oikein kehdannut jos ei osukaan kohdalleen. Mutta olihan juuri se mitä uumoilinkin.
 

puuteknikko

Vakionaama
Sitä ajattelee, että joskos tuokin asiakaskokemus tuosta vielä paranisi. Sitä tietoa panttasin juurikin tuon takia. Tässä vaiheessa toki todettava, että ei tätä enää heidän puolelta millään meriselityksellä pelasteta. Kyseessä Lämpö Ykkönen.
Olisiko ollut muuten samainen firma, johon myös soittelin ja josta luvattiin soitella takaisin pikapuoliin. No, ei ole kuulunut.. Liner Expressiltä sain sitten palvelua kun löydettiin vaan "silppupäivä".

Tänään ei yhtä ainutta sulatusta, eli osui kyllä tämä päivitys nappiin omalla kohdalla.
 

eepinis88

Aktiivinen jäsen
Sitä ajattelee, että joskos tuokin asiakaskokemus tuosta vielä paranisi. Sitä tietoa panttasin juurikin tuon takia. Tässä vaiheessa toki todettava, että ei tätä enää heidän puolelta millään meriselityksellä pelasteta. Kyseessä Lämpö Ykkönen.
He laittoivat juuri meidän taloon kuukausi sitten Daikinin pumpun. Halvimman ja parhaan tarjouksen tekivät kaikista firmoista. Luulisi että noin isolla firmalla pelaisi huolto/takuu hommatkin hyvin :)

Toki jossain kyllä luin että he oisivat ulkoistaneet huolto hommat muualle.
 
Viimeksi muokattu:

puuteknikko

Vakionaama
Onko sinulla minkä ikäinen laite? Onkohan uusissa heti tuo uusin softa?
Kesällä 2018 valmistettu. Ainakin kaikissa H-malleissa on korjattu softa valmiiksi sisällä.

Olen tehnyt päivityksen jälkeen sellaisen havainnon, että sulatukset on todella maltillisia verrattuna aiempaan, ainakin tässä nollakelissä. En olisi huomannut yhtä sulatusta lainkaan, ellen olisi sattunut näkemään, miten ulkoyksiköstä tiputtelee vettä. Kompuran kierrokset ei olleet juurikaan kohollaan, aiemmin sulatuksen aikana oli lukema aina 70.
 

Henkk40

Tulokas
Morjesta pöytään!

Pitkältä tämän ketjun ideoimana meidänkin taloon tuli eilen perfera 30.

Ei tässä vuorokauden aikana vielä hirveänä käyttökokemuksia ole, mutta ajattelin tehdä jo tunnukset valmiiksi foorumille tulevaisuutta ajatellen.

Semmonen tuli mieleen, että millä sovelluksella te nuita sulatusvälejä seuraatte? Latasin puhelimeen tuon daikin residential controllerin vaan en minä sieltä tuommosia käppyröitä löydä?

Täytyy sanoa, että on kyllä hiljainen laite. Puhallinnopeus asetettu 2-tasolle ja pyynti on +22. Lattialämmitys on päällä, mutta kytketty pienelle. Me ollaan totuttu vähän viileempään huoneilmaan johtuen edellisestä 1940-luvulla rakennetusta kodista. Siellä tuuli sisällä jopa enemmän kuin pihalla.
 

eepinis88

Aktiivinen jäsen
Mulla Perfera 30 h. Nyt kun lämpötila ollut keskimäärin -1 +2 välissä, niin sulatus ollut erittäin hiljainen ja ei huomaa edes.

Mutta silloin kun oli kova lumi myrsky/ pakkanen yli -10 niin silloin piti kyllä isompaa ääntä juuri ennen sulatusta.
Myös ehkä kovalla tuulella ääni vähä snadisti kovempi.

Toki vaikuttaa ääniin myös se että meillä on seinätelineellä kiinni ulkoyksikkö.



Toisaalta kyllähän duunia joutuu tekee enemmän silloin kun kuormitus nousee.

Mutta todella tyytyväinen ollut nyt kuukauden aikana tähän ja sähkön kulutus myös tullut alaspäin.
 
Viimeksi muokattu:

hanks

Aktiivinen jäsen
Semmonen tuli mieleen, että millä sovelluksella te nuita sulatusvälejä seuraatte? Latasin puhelimeen tuon daikin residential controllerin vaan en minä sieltä tuommosia käppyröitä löydä?

Daikinin uudemmissa malleissa (Perfera H, ilmeisesti myös Stylish) on uusi wifi-ohjain, jossa ei ole enää lähiverkkoon näkyvää rajapintaa, juttelee ainoastaan pilveen, eikä tietoa esim. kompressorin kierrosluvusta enää saa ulos, josta olisi selvimmin nähnyt sulatustauot.

Home Assistanttiin on saatavissa epävirallinen Daikin Residential -integraatio, jolla näitä pumpun pilveen lähettämiä tietoja pystyy seuraamaan (samat tiedot kuin sovelluksessa). Kokeilin tätä ja kyllä sillä suuntaa-antavasti pystyi sulatusvälejä seuraamaan sisälämpötilan muutoksista. Sulatuksen alussa sisälämpötila dippaa vähäsen pyynnin alle ja sulatuksen jälkeen taas tekee pienen piikin joka hetken päästä tasaantuu. Quiet-moodissa tuota piikkiä ei tule, koska kompuran kierroksia rajoitetaan.

Tässä ketjussa aiemmin (#492) laitoin yhden käppyrän aiheesta, sieltä löytyy myös se integraatio, jos kiinnostaa kokeilla.
 

Parru

Jäsen
Perfera H 30 pöhissyt muutaman viikon ja kokemukset ovat positiivisia. Sulatukset toimivat järkevästi, sillä tässä lienee uusin softa. Puhallus säädetty kolmoselle, josta aika pian tiputtelee alemmas, joka on melun kannalta hyvä asia. Tietty lämmön jakaantumisen kannalta olisi parempi jos voisi pakottaa vaikka vitoselle, kun ei olla kotona, mutta en ole tätä liikaa stressannut, koska toimii hyvin tälläkin tavalla.

Käytännössä minulla on pyynti ollut pitkään 21c ja sisälämpötila pysyy välillä 20,5 - 21, 5c. Ulkolämpötilat ovat vaihdelleet +2 ja -10 välillä. Kovemmalla pakkasella puhkuu vaan kovempaa. Vain kovemmilla pakkasilla joutuu nostamaan pyyntiä 1 asteella. Käytännössä säätötarve siis vähäinen ja minulla skaala on pyynneissä 19-22c, jolla pysyy talo n. 21 asteessa. Ilp - 20 asti takan ohella ainoa lämmitystapa 130m2 talossa. Toki märkätiloissa lattialämmöt päällä.

Käytän pelkästään Residental Controller sovelluksen kautta. Kulutuslukemat erittäin maltillisia ja pumppu maksaa itsensä takaisin helposti muutamassa vuodessa.

Oikeastaan ainoa asia, joka tässä vaiheessa ihmetyttää on sulatuksen lopussa sisäyksiköstä kuuluva kohahdus. Lienee kuitenkin normaalia? Parissa aiemmassa pumpussa, joita minulla on ollut ei näin kovaa yksittäistä kohahdusta kuulunut.

Ulkoyksikkö maatelineellä ja on todella hiljainen. Sulatusvedet menevät toistaiseksi 65l rakennuspaljuun.
 

puuteknikko

Vakionaama
Oikeastaan ainoa asia, joka tässä vaiheessa ihmetyttää on sulatuksen lopussa sisäyksiköstä kuuluva kohahdus. Lienee kuitenkin normaalia? Parissa aiemmassa pumpussa, joita minulla on ollut ei näin kovaa yksittäistä kohahdusta kuulunut.
Se on ihan normaalia. Oliko tuo nyt sitten nelitieventtiilin kääntyminen, joka äänen saa aikaan. Joskus kun sulattaa oikein kunnolla niin ulkoyksiköstä tulee komea pössähdys höyryä kohahduksen yhteydessä.

Vanhalla softaversiolla sulatukset piti paljon kovempaa ääntä ja juuri tuota huokailua kuuli enemmän.
 

MTL1

Tulokas
Joo kyllä tuo jonkunmoisen kohauksen pitää,tuntuu et sulattelee näin lauhoilla keleillä suht useesti.
Pitäs kokeilla tota hiljainen ulkoyksikkö toimintoa mut joutuu sit ottamaan kaukon käyttöön,saako noita kulutuskäppyröitä
sit seurattua mistä?
 
Back
Ylös Bottom