DIY kotiakut ongrid

-Teme-

Vakionaama
Meinasitko laittaa EF3 suoraan kiinni MCCB:hen? (Näyttää kuvassa siltä)
Kuvassa on kiinni, mutta en ole päättänyt lopullisesti, luultavasti siinä tapauksessa jos laitan ne erilliset MPPT säätimet.

Mihin tarpeeseen tulee nuo erilliset MPPT säätimet jotka tuollaisen lisä haasteen mahdollisesti tuovat ?
Autotallin katolla on jonkin verran puita varjostamassa. Jos kaikki paneelit (mahtuu max 30kpl 1750mm x1150mm) on parissa stringissä ei saa fiksusti väistämään varjostuksia. Kun käyttää MPPT säätimiä saa ne useampaan blokkiin. Victron 150/70 säätimillä saa 3S3P tai 3S4P lohkoja aikaiseksi - tällöin saisi suoraan ladattua kennot niillä.
Growatt hoitaa vain 230Vac osuuden
 

Raager

Jäsen
Nyt vihdoin Eel battery kiinni Growatissa (Wit sarja). Ylläri ylläri kommunikaatio BMS growatt välillä ei lähtenyt toimimaan. Ainakaan ei näy akkua growatin kännykkäsoftalla katottuna Samoin jännästi akkupaketin jännite huiteli jossain 11vdc hujakoilla vaikka kapasitettia oli. Onko jollain kokemusta noista kommunikaatioasetuksista? RS485 meni manuaalin mukaan 1 pinni akussa 1 pinniin invertterissä (A kanava) ja 2 pinni 2 pinniin (A kanava). Akusta growatin protokolla valittuna. Growatin comissiointityökalulla sai valittua 3 eri protokollan välillä. Lyhennettynä HV, LV ja pylon. Mutta jostain syystä tuo valinta ei mitenkään tallettunut. Onko kellään mitään vinkkiä millä tuon saisi toimimaan?
 

-Teme-

Vakionaama
Mulla on modbus rekisterit, niiden kanssa ainakin pitäisi onnistua ohjaus
Pitää tehdä ESPhome kikkara, jossa BMS monitorointi rs486 kautta, smart shuntin lukeminen, sekä invertteri ohjaus can tai rs485 avulla
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Mulla on modbus rekisterit, niiden kanssa ainakin pitäisi onnistua ohjaus
Pitää tehdä ESPhome kikkara, jossa BMS monitorointi rs486 kautta, smart shuntin lukeminen, sekä invertteri ohjaus can tai rs485 avulla
Pitääpä odotella innokkaimpien edelläkävijöiden touhuja, niin voi ehkä jossain vaiheessa tulla valmiiseen pöytään 😅
Sen verran diy-henkeä, että mielenkiinnosta katsellut näitä LV-mahdollisuuksia diy-koteloineen. Sen verran alkaa olemaan hinnat jo kohtuullisia vs. kaupalliset "merkkiakut".
Vielä kun 3~ grid tie inujen hinnat laskisivat reilusti.
 

dbwarrior

Vakionaama
Nyt kun omaa settiä on päässyt parametroimaan niin millaiset rajaarvot olette laitelleet omiin BMS:iin jos teillä on LFP kennot ja miksi ?

Itse laittamassa alkuun aika maltiilliset arvot näille CATL 314Ah kennoilla
Yläraja (latauksen päätepiste)


OVP (Cell Over-Voltage Protect) = 3.60 V

OVPR (Cell Over-Voltage Release) = 3.47 V


Chg End V (Charging end voltage) = 3.45 V

CUV (Cell Under-Voltage Protect): 2.6 V

CUVR (Release): 2.9 V

ja koska JK BMS SOC mittaus driftaa niin SOC reset tuohon 3.41V. Sen kuulemma pitää olla 40mv alle tuon katkaisun
 

Mekaniker

Vakionaama
Hmm...
Jos vertailet tähän:

Olen käyttänyt JK:n tarjotut oletus asetukset paitsi missä on pakko muuttaa: Kemia, Kennomäärä, suurin sallittu purku Amp, suurin sallittu lataus Amp. Muut voi muuttaa kun saa lisää tietoa miten kennot käyttäytyvät, voi kestää viikko ennen kun tasapaino on löytynyt

Nkon käytetyissa akuissa olen muuttanut CUV 2.8V sekä CUVR 3.0V (jos muistan oikein)

Sen sijaan kaikkein tärkein on asettaa laturia ettei nosta kennojen jännitettä yli 3.60V edes vahingossa

Olen huomannut yhden asian kun on rinnakkaisia akustoja: Ne seilaa aavalla merellä ihan omissa ajatuksissa piittaamatta muista;-)
Ne palaa ruotuun vasta kun jännite nousee lähelle 3.50V missä SOC lukema päivittyy ja silloin ihan omassa tahdissa
Kirjoitin lukema...
Kun neljässä rinnankytketyssä akustossa heittää SOC 22% <-> 48% se on vain arvio vaikka kaapeloinnit y.m. on lähes identtiset
 

-Teme-

Vakionaama
Off-grid-garagen Andyn BMS asetukset
 

Raager

Jäsen
Oliko tästä Growattin Wit sarjassa pörssisähkö ohjaus?
Tässä kuumeiseti pohtinut Lv hybridi inventteriä.
1764499852490.png
1764500013509.png


Ainakin omassani on joku AI kikkare joka hakee pörssisähkötiedot. Vielä en tiedä kuinka toimii kun tuo akun ketale ei suostu kommunikoimaan. Jotenkin mystiset noi ohjeet. Yllä on eel batteryn ohjeesta kytkentä. En nyt ole varma onko tuossa kuvattu naaras liitintä akustossa vai kaapelia kohti katsottuna. Ainakaan RJ45 normi kartan mukaan ei CAN lähtenyt toimimaan eikä liioin RS485. Kokeilin myös kytkeä toisin CAN puolen patterin päästä, onko oikea termi ns ristiin. Laihoin tuloksin.
 

Raager

Jäsen
katso liitettä 110327katso liitettä 110328

Ainakin omassani on joku AI kikkare joka hakee pörssisähkötiedot. Vielä en tiedä kuinka toimii kun tuo akun ketale ei suostu kommunikoimaan. Jotenkin mystiset noi ohjeet. Yllä on eel batteryn ohjeesta kytkentä. En nyt ole varma onko tuossa kuvattu naaras liitintä akustossa vai kaapelia kohti katsottuna. Ainakaan RJ45 normi kartan mukaan ei CAN lähtenyt toimimaan eikä liioin RS485. Kokeilin myös kytkeä toisin CAN puolen patterin päästä, onko oikea termi ns ristiin. Laihoin tuloksin.
Jaa. Sehän meni sitte normaalilla verkkopiuhalla... Tai ainaki sillä rupes Growatin taulus näkymään akkuprosentit. Nyt vielä ku laittaa akun apista dischargen päälle niin riipasee "Discharge short circuit protectionin" päälle. Pakko sanoa että tää prokkis ei ollu ihan niin helppo ku ajattelin.
 

Raager

Jäsen
Heps

Osaako täällä joku valaista mikä voisi minulla aiheuttaa "discharge short circuit protection" hälytyksen kun pistän discharge sliderin päälle JK BMS apista? Muista foorumeista luin että invertterin konkat veisi liikaa virtaa ladatessaan itseään ekan kerran. BMS:ssä minulla on normi Lifepo asetetukset, koska lifepo akut. Lataus ja purkuvirtoja olen tiputtanut reilusti alle suosituksien ihan koemielessä ja akuston kapasiteetin korjannut oikeaksi.
 

Raager

Jäsen
On hyvien tapojen mukaista ladata invertterin konkat vastuksen läpi:

Kiitos äärimmäisen nopeasta vastauksesta. Onkohan tuollaista 3-asentoista kytkintä mitä ohjeessa on saatavilla jostain? Nopeasti googlattuna ei tule heti vastaan. Virrankesto kuitenkin pitäisi olla aika suuri.
 

Mekaniker

Vakionaama
Tein kauan sitten virtapiikin poistajan joka laitetaan kiinteästi akkukoteloon:
Virtapiikin poistaja.png
Tämä on kahdessa akussa käytössä
Viime malli on rikkinäisestä juotoskolvista tehty 50V koestusjännite-kynän (24V sukkula-lamppu ja 15 Ohm vastus) näköinen aikaansaannos, maksoi 8€
Toimii sekin
 

tepa

Aktiivinen jäsen
JK:ssa (jos siis puhutaan inverter BMS:stä) on sisäänrakennettu esilataus-vastus, joka kyllä normaalisti hoitaa esilatauksen. Sen kanssa ei tarvita vastussysteemiä. Mahtaako olla kyse kytkentävirheestä tai asetusvirheestä?

Vastus toki aktivoituu vain käynnistyessä, jos kytket akun niin että BMS on päällä mutta discharge estettynä, ja sitten laitat discharge päälle, voit saada aikaan aika erikoisia juttuja. Onko charge-täppä ollut myös off?
 

Raager

Jäsen
JK:ssa (jos siis puhutaan inverter BMS:stä) on sisäänrakennettu esilataus-vastus, joka kyllä normaalisti hoitaa esilatauksen. Sen kanssa ei tarvita vastussysteemiä. Mahtaako olla kyse kytkentävirheestä tai asetusvirheestä?

Vastus toki aktivoituu vain käynnistyessä, jos kytket akun niin että BMS on päällä mutta discharge estettynä, ja sitten laitat discharge päälle, voit saada aikaan aika erikoisia juttuja. Onko charge-täppä ollut myös off?
Kyllä käytin Charge täppää pois. Jossain kohtaa. Asetukset on periaatteessa ihan vakiot paitsi kapasiteetti on akkujen mukaan 280Ah, lataus ja purkuvirrat jotain ~60A. Muut asetukset on JK BMS lifepo4 vakiot. Tosiaan kun pistän discharge täpän päälle niin estää purun ja antaa virheen "discharge short circuit protection". Kytkennät akustossa on ihan simppelit ja tehty ohjeiden mukaan. Growatin päässä ei on kytketty plussa kaapeli plussaan ja miinus miinukseen. Kommunikaatio näyttäis toimivan, ainakin SOC näkyy. Olisiko syytä laittaa discharge päälle ja sammuttaa akusto ja käynnistää uudelleen. Discharge oli vakiona pois päältä.
 

haraldh

Vakionaama
Onko mitään estettä sille että asentaisi invertterit ja akuston kylmälle vintille, sähkökeskuksen yläpuolelle? Minulle on jäänyt joku sellainen kuva että aurinkopaneeleiden DC-johtoja ei saa vetää vintille, onko noin?
 

negge

Jäsen
Olisiko syytä laittaa discharge päälle ja sammuttaa akusto ja käynnistää uudelleen. Discharge oli vakiona pois päältä.
Kyllä, kokeile sitä. Minulla on Seplosin BMS:ät ja niissäkin on precharge circuit mikä on vain päällä n sekuntia päällekytkemisen jälkeen.

Minulle on jäänyt joku sellainen kuva että aurinkopaneeleiden DC-johtoja ei saa vetää vintille, onko noin?
Meillä piuhat on kyllä vedetty vintillä, kuitenkin suojaputkessa.

En tiedä Suomen säännöistä mutta Englannissa on nykyään kielletty asentaa akut vintille.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Kyllä käytin Charge täppää pois. Jossain kohtaa. Asetukset on periaatteessa ihan vakiot paitsi kapasiteetti on akkujen mukaan 280Ah, lataus ja purkuvirrat jotain ~60A. Muut asetukset on JK BMS lifepo4 vakiot. Tosiaan kun pistän discharge täpän päälle niin estää purun ja antaa virheen "discharge short circuit protection". Kytkennät akustossa on ihan simppelit ja tehty ohjeiden mukaan. Growatin päässä ei on kytketty plussa kaapeli plussaan ja miinus miinukseen. Kommunikaatio näyttäis toimivan, ainakin SOC näkyy. Olisiko syytä laittaa discharge päälle ja sammuttaa akusto ja käynnistää uudelleen. Discharge oli vakiona pois päältä.
En tiedä tuoko Growatt jotain erikoista yhtälöön, mutta tuollaisen virheen saa ainakin kytkemällä napaisuuden ristiin. Ehkä discharge on pois päältä käynnistäessä koska bms havaitsee oikosulun.

Kurkkaa yleismittarilla mitä kaapelikengistä löytyy kun täppäät päälle, mutta varmista ensin vielä kerran että kaikki on oikein. Ei ole äärimmäisen harvinaista että värit ovat kääntyneet jossain kohtaa palettia väärinpäin.
 

Raager

Jäsen
En tiedä tuoko Growatt jotain erikoista yhtälöön, mutta tuollaisen virheen saa ainakin kytkemällä napaisuuden ristiin. Ehkä discharge on pois päältä käynnistäessä koska bms havaitsee oikosulun.

Kurkkaa yleismittarilla mitä kaapelikengistä löytyy kun täppäät päälle, mutta varmista ensin vielä kerran että kaikki on oikein. Ei ole äärimmäisen harvinaista että värit ovat kääntyneet jossain kohtaa palettia väärinpäin.
Kerran jo kävin homman läpi ja myös yleismittari näyttäisi jännitteen oikein päin. Käyn kyllä vielä kerran, ei olisi ensimmäinen kerta kun virheen löytäminen vaatisi useamman läpäikäynnin. Akustoa nyt on aika vaikea rakentaa väärin päin kun lattakaapelit menee vain yksin tavoin. Ellei sitten ole kaikki akut väärinpäin. Sellainen nyanssii on että akkuliitännöissä (kaapeli akustosta Growattiin) on koko ajan sellainen ~ +12 VDC jännite.
 
Viimeksi muokattu:

Raager

Jäsen
Jotain hämyä kyllä on. Kun vain keksis mitä. Kokeilin kaikkia yllä olevia niksejä. No luck. Jos dischargen pistää päälle niin mofsetit paukkuu ja jännite käy välillä ~5vdc ja välillä ~15vdc. Otin Growatin invertterin irti akusta ja silloin dischargen sai päälle ja jännite näytti sen mitä näytölläkin. Eli jotain hämminkiä on Growatin päässä. Kaapelit on oikein päin kun ne on värikoodattu PU/Mu akuston ja invertterin välillä. Growatin päässä kiskoissa johon kaapelit kytketään näytti olevan jotkut mittajohdot ihan samoin kun kiskojen merkinnät joten oletan että + ja - ei ole ristissä invertterissä.
BMS:n speksit on melkolailla linjassa Off-grid garage tyypin kanssa. Ainut mielenkiintoinen ero oli SCP delay joka on minulla vakiona 5 us mutta australian tyypillä 1500 us. Omasta sitä ei saa edes noin suureksi ruuvattua. Toinen outo asia oli growatin Batt max charge vol jonka minimi oli 60 V. (nuo charge ja discharge 300 A on muutettu 70A) Tämä siis löytyi User puolelta Shine toolissa. Dataakin näyttäisi siirtyvän ihan hyvin BMS growatt niinkun kuvasta näkyy. Toki en tiedä onko kaikki ihan ok. Bat temp upper limit arvo on oikeasti bat temp arvo. Kaikenlaisia neuvoja otan mielelläni vastaan :)
1764696603646.jpeg
1764696643040.jpeg
1764696940730.jpeg
 

-Teme-

Vakionaama
Growatt WIT ei käytä samaa RS485 protokollaa kuin esim 1-vaihe Growatt invertterit.
Kannattaa kokeilla jotain muuta vaihtoehtoa.
Mitä akkuvaihtoehtoja tuo WIT tarjoaa?
 

Liitteet

  • 2.1 GROWATT VPP COMMUNICATION PROTOCOL OF INVERTER_V2.01.pdf
    1 MB · Katsottu: 6
  • 1. ShineMaster Modbus diagram.pdf
    1,3 MB · Katsottu: 3
  • 2.2 Growatt Inverter Modbus RTU Protocol_II V1_39-English-20240416.pdf
    845,4 KB · Katsottu: 3

Raager

Jäsen
Growatt WIT ei käytä samaa RS485 protokollaa kuin esim 1-vaihe Growatt invertterit.
Kannattaa kokeilla jotain muuta vaihtoehtoa.
Mitä akkuvaihtoehtoja tuo WIT tarjoaa?
Wit:stä en ole löytänyt kuin comission test puolelta apista jotain viitteitä akkutyyppiin. Ulkomuistista siellä luki jotain Growatt hv battery protocol, Growatt lv battery protocol ja kolmantena oli pylontec protocol. Aina ei se appi antanut edes vaihtaa kyseistä protokollaa. Muuten sieltä ei löydy kyllä kuin noita perus asioita: virrat, jännitteet SOC tasot jne. Koitan nyt vielä huomenna kollata lisää sitä appia. En tiedä olisko sitten OEM puolella jotain enemmän. En tuota Shine Toolia, joka on käyttööntotto appi, ole kauheasti käyttänyt. Tuntuu että tuo Wit malli haistelee paljon asetuksia itse.

Muille growateille netti on pullollaan ohjeita kuinka vaihtaa litium akkuparametrin jne.

Kommunikaation hoidan BMS can portista normi RJ45 kaapelilla invertterin ekaan tulon joka on merkattu BMS. Koitin siihen väliin tehdä custom kaapeleita manuaalin mukaan mutta mikään ohjekirjojen combinaation ei toiminut. Pari postia yllä on taulukoita joiden mukaan koitin tehdä kaapeleita. Kuvittelis että jos CAN puolelta kommunikoi noinkin hyvin niin luulis sen riittävän.
 

Raager

Jäsen
Onko kellään tietoa mitä dataa tuo BMS lähettää/tarjoaa? Entä tarjoaako Growatin pää jotain dataa? Koitin googlailla mutta ei heti tullut dokumentteja vastaan. Miten tuo kättely toimii että BMS ja invertteri osaa toimia yhdessä.
 

Raager

Jäsen
Kannattaa testata rs485 kanssa?
Growatt on laite id 1 ja eka akku 0, sitten 2.3,4,5…
Kokeilin jo RS485 kanssa saamieni kaavioiden avulla mutta ei lähteny kommunikaatio toimimaan. Pitää tuotakin vielä koittaa uudelleen. Noi akun pään kytkentäkuvat on jotain aiva hämärää.
 
Back
Ylös Bottom