Olen huomannut samaa, invertteri kysyy mittarista (jostain syystä)useita kertoja sekunnissa ja suuttuu jos ei saa vastausta, vaikka mittari ei taida niin nopeasti edes päivittää tietoja.
Mulla on ESP8266 (#1) jossa on Modbus RTU server joka vastaa sarjaportiin invertterille, sekä Modbus TCP client joka päivittää toiselta ESP8266 (#2) Modbus TCP serveriltä joka taas kyselee sarjaportin kautta mittaria.
Nyt vaikka invertteri ei välttämättä saa uusinta mittari dataa, se on tyytyväinen kun saa jotain.
Huom!
Itse käytän tätä ainoastaan kun haluan rajoittaa invertterin tuottoa, joskus kesällä minushinnoilla. PLC ohjaa mittari asetusta toisen portin kauttaa, eli kertoo invertterille että ei ole mittaria ollenkaan kun en tarvitse rajoitusta.
Tätä kirjastoa olen käyttänyt:
Most complete Modbus library for Arduino. A library that allows your Arduino board to communicate via Modbus protocol, acting as a master, slave or both. Supports network transport (Modbus TCP) and...
github.com
Voin lähettää sulle projektit (kunhan siivoan salasanat, pinkoodit ym) jos kiinnostaa. Se ei ainakaan suoraan sovi sun tarpeisiin.