Juu tätä hain, ajattelin että vastaava terminologia kuin z-wavellaNode termi ei kuulu zigbeen standardiin ja arvelenkin sinun tarkoittavan toistinta.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Juu tätä hain, ajattelin että vastaava terminologia kuin z-wavellaNode termi ei kuulu zigbeen standardiin ja arvelenkin sinun tarkoittavan toistinta.
Hienoa, erittäin mukavaa ja tarpeellista!
Tuommoinen 360 servo on parempi valinta varmaankin. Joku voisi raportoida videon kera tänne kun on tuommoisen asentanut. Voisin itsekkin tilata varastoon varalle sitten josko joku servo joskus hajoaa.
Hienoa juttu! Kun homma lienee vielä tuoreessa muistissa, olisiko mahdollista kasata tähän vielä jonkinlainen step-by-step ohje eri vaiheista?Ensimmäinen uhri koki sähköistyksen eilen.
Yhdyn myös näihin kiitoksiin. Osat ovat vielä matkalla, mutta eiköhän tästä tavalla tai toisella saada ainakin tärkeimmät kaihdinpaikat automatisoitua eikä hommasta edes tarvitse kärsiä sitä ~100-200€ per kaihdin, mitä alunperin pelkäsin...Ismolle erityiskiitokset tässä vaiheessa. Ilman Ismon osaluetteloa jne. etsisin varmaankin vielä ratkaisua kaihdinpulmaan.
edit: Itse kun omistan 1968 talon, jossa nämä pistorasiat on harvinaista herkkua. Niin tässä ajattelin tuota virran järjestämistä ikkunalle.
Kuinkahan kauan voisi kestää 5000mah varavirta tässä järjestelmässä, näin niinkuin päässä mietittynä ? Imeekö tuo Wemos virtaa 24/7 ? Servo ottaa virtaa silloin kun se pyörii ?
edit 2: Jos omistat 2 ikkunaa jotka on vierekkäin, eli käytät molemmissa omaa servoa, niin pitääkö olla Wemos+servo per ikkuna vai voiko yhden Wemoksen signaalia jakaa kahdelle servolle ?
Wemos on aika virtasyöppö, siinä kun on WLAN koko ajan päällä.
edit 2: Jos omistat 2 ikkunaa jotka on vierekkäin, eli käytät molemmissa omaa servoa, niin pitääkö olla Wemos+servo per ikkuna vai voiko yhden Wemoksen signaalia jakaa kahdelle servolle ?
Manuaalinen ohjaus voisi toimia rinnalla, jos tuon servon virittäisi sinne kiskon toiseenpäähän. Sillon se vaimo pyörittäisi toki myös sitä servoa, mutta se ei liene ongelma![]()
Mulla on olohuoneessa tuommoinen tilanne( kaksi ikkunaa vierekkäin), yksi kännykän virtalähde, josta haarautuu molemmille ikkunoille virtajohto. Eli mulla on kyllä joka ikkunassa oma Wemos, vaikka ei toki tarvitse.
No mä ite testasin ja ei se servo tykkää jos sitä pyörittää silloin kun sille on joku asento kerrottu. Muutenkin aika jäykkä kääntää eli ei ehkä ole toimiva vaihtoehto.Onko muuten kukaan vielä kokeillut onnistuuko tämä?
Lisää niihin encooderi ja käytä kaitimien nostoonEi kai sitten muuta kun tilaamaan lisää. Jos joku keksii hyvää käyttöä 360 servoille, niin luovun edullisesti 6:sta sellaisesta![]()
No itseasiassa mietin tätä, koska terassin ovessa on kaihtimet, jotka on aina tapana nostaa ylös.Lisää niihin encooderi ja käytä kaitimien nostoon![]()
Kyllä mä sain ne siritteleen, mutta vain jos niitä yrittää komentaa liikaa ääriasentoihin. MG946 datasheet sanoo, että servo kääntyy 120 astetta. Silti toinen yksilö mitä tilasin, menee ihan ok 180 astetta. Toiselle riittää se 160 astetta, muuten sirittelee, kunnes lopulta vääntyi ihan ihme asentoon ja kaihtimet mukana. Tämä siis ihan alussa, nyt nuo on 0-160 välillä säätyvät, eikä sillä alueella ole siritellyt.Onko täällä törmätty siihen että servot pitäisivät jonkinlaista ääntä (sirinää) ellei virtaa katko niiltä?
Itse juurikin sain ekan kytkettyä ja jäi servo sirittelemään. Alue 0-160.
Digitaalinen servo toimii käsittääkseni siten, että sille kerrotaan positio minne pitäisi liikahtaa ja sen jälkeen servo on omillaan. Käytännössä siispä pitäisi saada servolle menevä jännite poikki. Joku oli tuollaisen virityksen tehnyt wemosin kanssa mosfet:lla.Saako tuosta ohjaussysteemistä kytkettyä servon asentotiedon kokonaan pois päältä? Silloin servo ei yritä kääntyä mihinkään, eikä myöskään surise. Eli siis servon ohjaus voisi olla päällä pari sekuntia siitä kun komento annetaan (-> servo kääntyy), ja sen jälkeen pois. Muutenhan servo koittaa koko ajan päästä tavoiteasentoonsa ja jos pienikin voima vääntää vastaan, niin servo surisee ja kuluttaa virtaa.
Nämä kommentit pistivät asiaa miettimään: https://bbs.io-tech.fi/threads/kotiautomaatio.17321/page-32#post-4714673
Ei pitäisi tarvita käyttöjännitteen katkaisua. Ohjaussignaalin puuttumisen (PWM-signaali kokonaan pois päältä) pitäisi riittää.

Kaikki meni virheittä läpi mutta lopputuloksena oli salaamaton AP, jonka SSID oli "ESP 25285C". Tähän pääsi kiinni ja se antoi IP:n, mutta conffisivu ei latautunut. En myöskään löytänyt mitään selitystä googlen avulla tuohon. Kokeilin vielä R147:a mutta lopputulos oli sama. Vasta kun palasin nightlyyn (ESP_Easy_mega-20190416_normal_ESP8266_4M) homma pelitti jälleen. Päätin ingnoorata muistiasian ja jatkaa testiä. Kolmella dupont-kaapelilla sain servoon jotain eloa, mutta totesin pian että pitää ottaa kolvi kauniiseen käteen ja eliminoida mahdolliset yhteyshäikät kun toiminta oli hyvin satunnaista.Tein ite macillä (UNIX) ja esptoolilla, joten en ihan nyt pysty muuta tukea antamaan. Näillä kuitenkin iskin ESB Easy firmiksen:
$ esptool.py --port /dev/cu.SLAB_USBtoUART erase_flash
$ esptool.py --port /dev/cu.SLAB_USBtoUART --baud 115200 write_flash --flash_size=detect 0 ESPEasy_R120_4096.bin

Löysin sattumalta ratkaisun: https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/pull/1619Ei pitäisi tarvita käyttöjännitteen katkaisua. Ohjaussignaalin puuttumisen (PWM-signaali kokonaan pois päältä) pitäisi riittää.
/control?cmd=Servo,1,5,9000
En tosin keksinyt miten toi servo pysäytetään. Se kun ei onnistu tietenkään samalla tapaa servon ohjauksella, mitä ESPEasy:llä normisti.
Olis. Huomasin itse tuon kuumenemisen kun testailin akulla servoja ilman kuormaa. Ei kuitenkaan kuumentunut enää kun pistin 5v pinnin kautta virrat.Olisikohan tuosta apua jos laittaisi virat 5V pinin kautta vai onko parempi jättää tämä yksilö protokappaleeksi?
Jos näyttää hyvältä niin kerrotko mistä tilasit?Mulle tuli niitä 270 servoja, mutta oon ollut reissussa niin ei oo vielä ehtinyt testailla onko niistä mihinkään.
Tein juuri reklamaation, koska nuo "270 servot" kääntyy sen 180 mitä muutkin.Nyt kun proof-of-concept on jossain määrin onnistuneesti suoritettu niin pitäisi alkaa tilailemaan "tuotanto"-kamoja. Onko @xp9 ehtinyt jo testailemaan näitä 270-servoja?
Jos näyttää hyvältä niin kerrotko mistä tilasit?![]()
Tein juuri reklamaation, koska nuo "270 servot" kääntyy sen 180 mitä muutkin.
Lämpiääkö sulla Wemosit vaikka laittaisit virrat sieltä gnd+5v pinneistä?