Enerventin huoltoa kotikonstein!

ekis

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

SPL sanoi:
Onhan tuo LTR-3 ihan eri värkki kuin Pingvin.
Meinasin ensin ostaa pingviinin, mutta päädyin kuitenkin LTR koneeseen, koska:
Sain sen helposti välikatolle.
Ei tarvinnut rikkoa koneen kohdalta höyrynsulkumuovia.
Ei meluhaittaa.
Ei vie tilaa KHH:sta.
Puhaltimilla sai paremmat ilmavirrat samalla teholla.
Jäätymisherkkyydestä ei kyllä ollut muuta tietoa kuin kaikki väittivät ettei jäädy ja jos jäätyis pitäis kaikissa koneissa olla vakiona joku sulatus toiminto.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Sami68 sanoi:
Ei ollu ensimmäinen eikä viimeinen.
Ei taatusti, noitahan me korjailtiin viime talven pakkasissa paljon ja tänäkin talvena tahti näyttää samalta.
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

3. Jos vielä puhdistuksen jälkeenkin jossain vaiheessa kierrosta ääni muttuu eli lipsahtaa vähän, niin ota koko kennokotelo alas koneesta. Nyt voit nähdä moottorin telineen kiinnityksen ja hihnan kiristystavan. Avaa sitten telineen päästä ruuvi joka pitää hihnan kireällä. Poraa uusi 4-5mm reikä n. 0,5-1 cm vanhan reiän viereen ja kiinnitä nyt telineen kiristinnurkka ruuvilla uuteen reikään niin jo loppuu lipsuminen.
Samalla voit myös pestä koko kennon vesisuihkulla, mutta kuivata se kuitenkin kunnolla ennen paikoilleen asennusta.
Ei ole kyllä mitään telinettä. Hihnapyörä on kiinni moottorin akselissa ja moottori on kiinnitetty suoraan LTO kotelon peltiin kiinni. Jos haluaa hihnaa tiukemmalle niin tehtävä uudet reiät 2kpl moottorin kiinnitykselle tai lisättävä erillinen kiristysrulla hihnalle. Ei olisi iso homma tehdä hammashihna käyttöistä tästä masiinasta, niin loppuisi hihnan luistamisongelmat ja moni muukin ongelma. Täysin surkeaa suunnittelua, ehkä uudemmissa parempi, mutta tämä masiina on kyllä aivan susi värkki.

KORJAUS:
- levyä johon tehdään hammaskuviointi -> tämä levy sitten rullalle LTO kennon ympäri ja niitata kiinni kennoon.
- Hihnapyörän muutos hammashihnalle
- Hammashihna.

Tähän loppuisi hihnan luistamiset ja jäätymiset.
 

jepe

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Tännekin vielä kysymys josko kukaan ottanut käyttöön sulatusautomatiikkaa Enerventin koneessa ja onko auttanut jäätymiseen? Itsellä Pingvin 120EC ja siirsin jumpperia jolla otetaan tuo sulatusautomatiikka käyttöön. Sitä vaan ihmettelin kun omassa ohjekirjassa siitä ei ollut mutta kun latasin ohjekirjan enerventin sivuilta niin sieltä se ohje löytyi. Nyt vaan odottelen pakkasia jotta nään onko apua ja toimiiko tuo automatiikka ylipäätänsä.. Minulla siis jäätynyt tuo kiekko kaksi kertaa saunomisen yhteydessä.

http://enervent.fi/data/fi/manuals/ECC_2010_3_fi.pdf

SIVU 39
"LÄMMÖN TALTEENOTON SULATUSAUTOMATIIKKA
Sulatusautomatiikka toimii silloin, kun ulkolämpötila on alle -15°C. Lämpötila tarkistetaan joka toinen tunti (120 min.
välein). Sulatuksen aikana tulopuhallin pysähtyy ja poistopuhallin käy nopeudella 3. Sulatus on päällä maksimissaan 8 %
ajasta. Ylipaineistustila, eli takkakytkin, ohittaa sulatusautomatiikan.
Sulatus aktivoidaan oikosulkemalla sulatusnastat. Tehdasasetuksena sulatustoiminto on pois päältä."
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Meidän kone on niin vanha, että tässä ei ole mitään jäätymissuojaa ym. hienouksia.
 

oswald

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

ettei vaan olis tuo jäätyminen "tyyppivika" johtunut hihnan lipsumisesta, kun meillä ei ole koskaan jäätynyt kun hihna on kunnossa ja riittävän kireällä ja poisto hieman suuremip kuin tulo ja suodattimet puhtaat ja puhaltimien konkat kunnossa /a045b
 

leeka

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

leeka sanoi:
Kannattaa notkua näillä foorumeilla. Tänään alkoi Pelican varoittamaan kylmästä tuloilmasta. Ei muuta kuin paperilla kennon pinta ja hihnapyörä puhtaaksi ja taas toimii. Moottorin kiinnityskumi oli hapertunut ja antoi moottorin kallistua hieman kennoa kohti. Tämä varmaan osasyy luistamiseen. Pitänee hankkia tuohon uusi kumi.
Ei tuo puhdistus riittänytkään. Seuraavana aamuna ei taaskaan pyörinyt, moottori oli kyllä lämmin. Vaihdoin uuden moottorin ja nyt toimii ok. Muita ongelmia ei koneen kanssa ole ollut, tätäkään ei tietysti neljä vuotta vanhaan koneeseen olisi tarvinnut vielä tulla.

Kokonaisuutena olen oikein tyytyväinen koneeseen, vanhassa talossa ollutta Ilmavaa ei todellakaan ole ikävä...
 

oswald

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

leeka sanoi:
Ei tuo puhdistus riittänytkään. Seuraavana aamuna ei taaskaan pyörinyt, moottori oli kyllä lämmin. Vaihdoin uuden moottorin ja nyt toimii ok. Muita ongelmia ei koneen kanssa ole ollut, tätäkään ei tietysti neljä vuotta vanhaan koneeseen olisi tarvinnut vielä tulla.

Kokonaisuutena olen oikein tyytyväinen koneeseen, vanhassa talossa ollutta Ilmavaa ei todellakaan ole ikävä...
Sepä hyvä että toimii nyt!

Niin neljä vuotta on 34560 h ja jos esin autolla ajettaisiin tuo aika 80km/h niin oltaisiin 2764800km päässä lähtöpisteestä ja saattaisi siitäkin olla joku osa kulunut vaihtokuntoon ;D

Tämä oli ns. kevennys.
Kyllä alkuperäinen moottori oli ihan ..... :mad:
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

oswald sanoi:
ettei vaan olis tuo jäätyminen "tyyppivika" johtunut hihnan lipsumisesta, kun meillä ei ole koskaan jäätynyt kun hihna on kunnossa ja riittävän kireällä ja poisto hieman suuremip kuin tulo ja suodattimet puhtaat ja puhaltimien konkat kunnossa /a045b
Miten se lipsuva kenno jäätymistä aiheuttaisi? Kaiken järjen mukaan hidastuva pyöriminen aikaansaa LTO:n heikkenemistä ja kenno pysyy paremmin sulana kun siitä puhallellaan ihan tarpeettoman paljon lämmintä ilmaa harakoille. Toki toisella puolella kennoa vedetään vastaavasti kylmää ilmaa raakana sisään, mutta ei se ulkoilmaa kylmemmäksi pääse, joten sillä puolella ei tartu jäätä.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

oswald sanoi:
ettei vaan olis tuo jäätyminen "tyyppivika" johtunut hihnan lipsumisesta, kun meillä ei ole koskaan jäätynyt kun hihna on kunnossa ja riittävän kireällä ja poisto hieman suuremip kuin tulo ja suodattimet puhtaat ja puhaltimien konkat kunnossa /a045b
Hihnan lipsuminen tai puhaltimien konkat ei vaikuta jäätymiseen millään tavalla.
 

oswald

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Hihnan lipsuminen tai puhaltimien konkat ei vaikuta jäätymiseen millään tavalla.
Taidat olla varma asiasta! Jos on konkka loppu niin ei jaksa puhallin lähteä pyörimään kuin vaivaisesti jos ollenkaan ja jos sattuu olemaa poistopuhallin niin entpä sitten?


Oletko sitä mieltä että on sama onko nuo asiat koneessa kunnossa tai ei?
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kyllä meidän koneessa on konkat kunnossa ja ilmanvaihto alipaineinen. Hihnakin on vaihdettu. hihnaa ei voi kiristää tässä meidän koneessa muuten kuin siirtämällä moottoria tai laittamalla lyhyemmän hihnan. Tässä meidän koneessa ei ole mitään hienouksia kuten jäätymissuoja. Eikä näytä mitään piirilevyäkään laitteen sisällä. Neljästi on iv asentaja mitannut säädöt eikä niissä ole ollut vikaa. Viimeksi mitattu v.2010. Poistoa on 10 enemmän kuin tuloa. Kovasti meidän kiuas tuottaa vesihöyryä ja vettä menee kiukaalle sen 10...15 litraa ja 5 hlöä + suihkuttelut päälle. Ongelma ilmenee yleensä vain -30 pakkasella. Pitäisi varmaan antaa tohista koko yön täysillä jos haluaa, ettei jäädy tuolla pakkasella. No onneksi kohta saa uuden iv koneen joka toimii kovallakin pakkasella ja tohtii lähteä lomareissulle vaikka olisi -35 pakkasta.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Jos ja kun poistoilmavirta on suurempi kuin tuloilmavirta, kenno menee keskimäärin pakkasen puolelle joskus -22 asteen hujakoilla, kuulemma, eikä sitä ennen pitäisi jäätymistä esiintyä. Mikäli tulon ja poiston tasapainoa vaihtaa enemmän poistopainoiseksi, tuota rajaa saa siirrettyä. Käytännössä kone ei jäädy jos kovalla pakkasella laittaa tulopuolen pienelle. Tulisijojen lämmittelyä tuo ei tietysti helpota.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

oswald sanoi:
Taidat olla varma asiasta! Jos on konkka loppu niin ei jaksa puhallin lähteä pyörimään kuin vaivaisesti jos ollenkaan ja jos sattuu olemaa poistopuhallin niin entpä sitten?


Oletko sitä mieltä että on sama onko nuo asiat koneessa kunnossa tai ei?
Ei se nyt ihan sama ole mutta nythän jäätymisongelmaa tuntuu olevan ihan "ehjissä" koneissa.
Mikäli oikein muistan niin joskus oli enerventin ohjeena että kone tulisi asentaa niin että se on mahdollisimman kaukana sauna- ja pesutiloista jolloin kaikki kosteus ei tule suoraan kennolle vaan muuta ilmaa sekoittuu mukaan ennen kennoa ja näin kondenssivesiyhdettä ei tarvi välttämättä kytkeä. Tällä tuntuu olevan myös tekemistä jäätymisen kanssa.

Tämähän ei onnistu useinkaan koska kone halutaan kodinhoitohuoneeseen joka usein on saunan vieressä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

repomies sanoi:
Miten se lipsuva kenno jäätymistä aiheuttaisi? Kaiken järjen mukaan hidastuva pyöriminen aikaansaa LTO:n heikkenemistä ja kenno pysyy paremmin sulana kun siitä puhallellaan ihan tarpeettoman paljon lämmintä ilmaa harakoille. Toki toisella puolella kennoa vedetään vastaavasti kylmää ilmaa raakana sisään, mutta ei se ulkoilmaa kylmemmäksi pääse, joten sillä puolella ei tartu jäätä.
Olet oikeassa, jos kenno pyörii vakionopeudella, mutta jospa hihna luistaakin osalla kierroksella aina samassa kohdassa (en kylläkään ymmärrä, että miten tämä voisi tapahtua -- ellei sitten kenno jäädy ensiksi ja mene sen seurauksena epätasapainoon ja tuo sitten saisi luistoa aikaan aina samassa kohtaa).

Tuolloin nimittäin kenno voisi toimia aina niin, että osalla kierroksesta on huomattava poistoilman ylimäärä ja osalla kierroksesta huomattava tuloilman ylimäärä (siis kennon ao. virtausaukkojen kohdalta mitattuna). Kenno kyllä väistämättä jäätyy tuolta tuloilman ylijäämää vastaavalta kohdalta.
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Meidän koneessa lähin poisto on khh eikä sauna ole tuosta kaukana. Meidän iv kone on varastossa. Tuolloin v.2004..2005 ei tainnut olla vielä tuota tietoa.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Tässä suoraan valmistajan sivuilta kopsattu miten enerventtiä ajetaan talvella.

Monelle saattaa olla epäselvää miten ilmanvaihtolaitetta kuuluu käyttää talvella. Äkkiseltään tuntuu ehkä järkevältä pienentää puhallinnopeuksia kovilla pakkasilla, jotta sisään virtaisi vähemmän kylmää ilmaa. Todellisuudessa puhallinnopeuksien pienentäminen saattaa johtaa päinvastaiseen tilanteeseen.

Ilmanvaihtolaitetta kannattaa ja pitääkin talvella ajaa ilmanvaihtosuunnittelijan määrittämällä ilmavirralla, jolle asentaja on määrittänyt puhallinnopeuden, eli samalla nopeudella kuin muina vuodenaikoina. Puhallinnopeuden alentaminen johtaa pahimmillaan ilmanvaihtolaitteen jäätymiseen kun sisätiloista tuleva kosteus ei poistu tarpeeksi tehokkaasti vaan kohtaa kylmän ulkoilman lämmönsiirtimessä. Tämä ongelma korostuu kun ulkona on reilusti pakkasta ja sisällä erityisen suuri kosteuskuorma esimerkiksi saunotessa ja suihkussa käydessä. Ilmanvaihtolaitteen toimivuuteen vaikuttaa suodattimien kunto. Likaiset suodattimet tukkivat ilmavirtaa ja pienentävät näin ilmavirtoja. Suodattimien vaihdosta kannattaa huolehtia säännöllisesti. Tasosuodattimet tulee vaihtaa 3-4 kuukauden välein ja pussisuodattimet kuuden kuukauden välein. Uudet suodattimet tilaat helposti Enervent-verkkokaupasta. Talvella on myös säännöllisin välein hyvä muistaa tarkistaa, että ilmanvaihtokanaviston ulkoilmasäleikkö ei ole tukkeutunut lumesta.

Rauhallista Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta toivottaen,

Enervent Oy
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Ei se perusmalli toimi kylmässä paikassa himosaunojien taloissa. Niihin tarvitsisi joko oman käsisäädön tuloilmapuhaltimen teholle, taikka paine-eroon perustuvan automatiikan, joka hoitaa sulatuksen aina tarvittaessa.
 

oswald

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte sanoi:
Olet oikeassa, jos kenno pyörii vakionopeudella, mutta jospa hihna luistaakin osalla kierroksella aina samassa kohdassa (en kylläkään ymmärrä, että miten tämä voisi tapahtua -- ellei sitten kenno jäädy ensiksi ja mene sen seurauksena epätasapainoon ja tuo sitten saisi luistoa aikaan aina samassa kohtaa).

Tuolloin nimittäin kenno voisi toimia aina niin, että osalla kierroksesta on huomattava poistoilman ylimäärä ja osalla kierroksesta huomattava tuloilman ylimäärä (siis kennon ao. virtausaukkojen kohdalta mitattuna). Kenno kyllä väistämättä jäätyy tuolta tuloilman ylijäämää vastaavalta kohdalta.
Juuri näin Kotte , lienette huomanneet vihreää töynää Enerventin kennokammion pohjalla ja se on kotoisin hihnasta joka on jossain kohtaa luistanut ja kulunut siitä kapeammaksi jolloin lipsuminen tapahtuu aina siinä kohtaa jos on otolliset kelit eli kosteutta hihnassa tai tarttuu huurtumisen takia kiinni karvoihin. Toki uusi hihna korjaa myös tilanteen.

Useammassa kohteessa olenkin huomannut juuri näin tapahtuvan ja siksi hihnaa kiristänyt että lipsumista ei tapahtuisi niin herkästi.
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Suunnitteluvirhe koko hihnatoteutus. Eihän tuo ole iso homma rakentaa paremmaksi. Lienee säästölinjalla suunniteltu.
 

tuna

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

repomies sanoi:
Ei se perusmalli toimi kylmässä paikassa himosaunojien taloissa. Niihin tarvitsisi joko oman käsisäädön tuloilmapuhaltimen teholle, taikka paine-eroon perustuvan automatiikan, joka hoitaa sulatuksen aina tarvittaessa.
Tuskinpa siihen himosaunontaa tarvitsee, normaalin ilmankosteuden vain ja riittävästi pakkasta. On kyllä anteeksiantamatonta, että myydään viemäröimätöntä ja jäätymissuojaamatonta, jäätymisestä potentiaalisesti vaurioituvaa konetta paikkaan, jossa kolmenkympin pakkanen ei ole mikään ennenkuulumaton tapaus.

Mahtaisikohan se paine-eromittaus olla riittävän varma - jää voi alkaa haittaamaan pyörimistä jo ennenkuin kuin läpivirtaus on merkittävästi heikentynyt...
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Onhan noissa viemäröinti,sitä vaan ei useinkaan kytketä koska "ei pitäis olla tarvetta".
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Se viemäröinti ei edes toimi kun vesi ei mistään pääse sinne viemäröintialtaalle. Taas yksi suunnitteluvirhe lisää.
 

SPL

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Saunottu ja 15 litraa meni vettä kiukaalle ja 5 hlö kävi pesulla. Pakkasta -28 astetta. Kone tohotti 4 nopeudella saunomisen ja pari tuntia saunomisen jälkeen. Sitten pidetty 3 nopeudella koko ajan, niin ei tuo tukkoon jäätynyt, mutta jotain tukkeumaa kennossa oli (ei näkyvää tukkeutumista kennon pinnalla, eli kennon sisällä jotain osittain tukossa). Puhaltimien ottama teho laski 3 nopeuden 170W -> 130W. Siispä iv koneelle ja laitoin tuloilmapuhaltimen seis 10min ajaksi ja sitten takaisin kiinni, niin teho oli nyt 170W. Sisäilman kosteus oli ennen saunontaa 31% ja saunan jälkeen 40%. Aamulla kosteus oli laskenut 31% ja nyt näyttää 26%. Joten tästä pakkas saunomisesta selvittiin ilman 2000W puhallin sulattelua :)

Eli laittamallani suojalevyllä lienee vaikutusta asiaan. Ilman tätä suojaa olisi masiina varmasti ollut taas sulattelun tarpeessa.
Eli tee muovilevystä, pellistä tai pahvista sellainen muotti sinne tuloilma suodatinkoteloon, että ilma menee vain lto kennon alueelle. Nythän se tuloilma viilentää koko hemmetin kennokotelon ympäristönkin joka huonontaa hyötysuhdetta koko aparaatissa
 
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Ei taatusti, noitahan me korjailtiin viime talven pakkasissa paljon ja tänäkin talvena tahti näyttää samalta.
Itse lopetin noiden huoltamisen juuri noiden jatkuvien takuuvikojen vuoksi..
Saas nähdä kauanko saavat myydä tuota kiinan romua ennenkuin joku tekee jutun siitä kuluttajasuojaan.
 

kaupamees

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

badqualityshouldbebanned sanoi:
Itse lopetin noiden huoltamisen juuri noiden jatkuvien takuuvikojen vuoksi..
Saas nähdä kauanko saavat myydä tuota kiinan romua ennenkuin joku tekee jutun siitä kuluttajasuojaan.
Mitä vikoja on ollut ? Onko viat käytöstä(liian pieni ilmavirtaus pakkasella ym) johtuvia, asennus vai rakenteellisia vikoja ?
 

P4si

iv-jeesus fani
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Voe prkle!

Justiinsa tänään ilmastoinnin suunnittelija kävi, kun tekee suunnitelman ilmanvaihdosta lämmön talteenotolla ja koneelle ei oikein

muuta järkevää paikkaa löytyny kuin vintti. Ja tätä http://kauppa.taloon.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=EN-P020120002 piti parhaana vaihtoehtona... ::)

Lyönköhän nyrkit paskaan vai onkohan tämän päivän laitteet ongelmattomampia... ???
 

Hammiska

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

En tiedä tuosta uudesta, mutta meillä on vm 97 LTR-3. Kohtuullisen hyvin pelaa, mutta seuraavanlaisia havaintoja, harmeja ja virityksiä on tehty:

- kennon pyöritysmoottori vaihdettu ja hihnoja tietty
- jäätymisongelmia oli kunnes laitoin eristyksen, 30 mm finfoam
- aika äänekäs varsinkin huoneessa jonka päällä kone on
- tulo ja lähtöilman säädön puute, olen hiukan hidastanut tuloa tehovastuksella
- suodattimet halpoja kun ostelee suodatinvalmisteelta
- toimintavarma kunhan huoltaa säännöllisesti
- ei ole tarvinnut jälkilämmitystä

Tuon uuden laitteen hinta on yli 2k eskoa, jota pidän pellistä ja muutamasta moottorista aika kalliina. Tokihan noissa on t&t toiminta ja kaupan katteet, mutta silti.
 

P4si

iv-jeesus fani
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Nyt on vuorokauden pöhissyt Ltr-3 vintillä. Sisäilman laadussa huikea ero entiseen tilanteeseen!

Itse kone vielä eristämättä.

Kaikki potikat neljälle eri nopeudelle käännetty pienimmälle. Myös TF DIFF -10%.

Tuntuma on että kone on ylimitoitettu näille neliöille (93m2) +48l/s / -52l/s . Ois varmaan Ltr-2 riittäny.. ::)

Säätäjä tulee vapun jälkeisellä viikolla tekemään mittauksensa.

Rupesin hifistelemään ja ostin F-7 pussisuodattimet, jotka laitan vakiosuodattimien tilalle ennen säätöä. :cool:

Nyt vain sitten vikoja/ongelmia odottelemaan... :-\
 

P4si

iv-jeesus fani
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

No niin. Eka kerran suodattimet tarkastettu (4kk ikäset) ja näky oli karmiva! Kalliiksi tulee jos näitä F7 suodattimia rupee käyttämään ja vaihtamaan 4kk välein! :-\ :'(
 

Liitteet

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Näyttää ainakin suodattavan.

Ei kai poistopuolella F7 tarvitse, ellei sitten halua vältellä itse kennon pesua viimeiseen asti.
 

P4si

iv-jeesus fani
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

repomies sanoi:
Näyttää ainakin suodattavan.

Ei kai poistopuolella F7 tarvitse, ellei sitten halua vältellä itse kennon pesua viimeiseen asti.

No ei välttämättä tarvitse tarkemmin ajatellen, mutta ei sillä huikeeta säästöä saa jos laitta F5 pussisuodattimen tilalle, muistaakseni jotain 10e hintaero.

Tuntui vaan lookiselta laittaa samanlaiset molemmin puolin.

Nyt meinasin kokeilla alkuperäisiä mukana tulleita tasosuodattimia.

Käyn parin kuukauden päästä katsomassa vintillä miltä ne näyttää.

Huonepölyn määrä pysyy varmaan vakiona mutta ulkoa tulevaa vähemmän...Tuskin talvella haittaa kun ei ole siitepölyä...


Sitten vaan oottamaan jäätymisiä, hihnan luistamisia (omistajalla jo hihna luistaakin ;D), laakerivikoja, korttivikoja..yms. yms. :-\ :'(
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Minulla on karkeasuodatin poistopuolella, tulopuolella on ennen kennoa karkeasuodatin ja kennon jälkeen F7. Noiden kanssa on myös säädetty virtaukset.

Suodattimia saa eri valmistajilta, halvempiakin on kuin Enerventin alkuperäiset. Itse olen tilaillut muistaakseni wekkisuodattimelta. LTR-3:n suodattimet ovat kyllä hinnakkaampia kuin pingviinin.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Jos karkeasuodatin on sellainen että siihen voi vaihtaa "maton" niin sitä kannattaa ostaa metritavarana ja leikella siitä itse sopivat palat.
 

P4si

iv-jeesus fani
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Tuosta läheltä muutaman kilsan päästä Suomen Suodatin Valmisteelta olen hakenut ne F7 ja tänään hain 10kpl valmiiksi leikattuja paloja tasosuodattimiin. Hyvä palvelu firmassa, mutta ei niin suuri ero suodattimen hinnassa kuin luulisi. 2 kpl F7 pussisuodattimia maksoi silloin keväällä jotain 70e ja Enerventillä verkkokaupassa 78e.
Täytyy varmaan tuossa huhtikuun tienoilla laittaa F7 tulopuolelle, kun keskimmäinen lapsi on niin allerginen koivulle ja lepälle...
 
Ylös Bottom