Samaa mieltä,Nuo viiveet pois kytkemiseen on vähän ongelmallisia. Meillä on ainakin melko usein sähkökatkoja. Minä olen käyttänyt tällaista:
nuo viiveet sopii muutaman minuutin odotuksiin, mutta pidemmissä voi tulla ongelmia. Itse olen myös nähnyt että ainakin zwave-kytkimissä näkee hyvin harvakseltaan tilanteita joissa komento ei joko ole mennyt perille tai sitten kytkimeen tulee joku härökomento joka laittaa sen päälle. Olen päätynyt käyttämään countereita ja sen lisäksi tuplavarmistusta näihin tilanteisiin.
Eli komentojen perille menon varmistan laittamalla sen päällekytkentä-automaatioon muutaman minuutin viiveen ja sitten saman on/off komennon uudestaan.
Harvinaisiin virhetilanteisiin jossa kytkin päättää mennä päällee itsestään olen laittanut automaation joka triggeröityy esim 5minuutin välein ja kytkee kytkimen (tai joukon kytkimiä) pois päältä ellei sillä ole esim counter-tietoa jonka vuoksi se pidetään päällä. Tälläisestä esimerkkinä on auton lämppäri+sisätilanlämmitin, joiden en todellakaan halua jäädä vahingossa päälle päiväkausiksi - ja tällaista on siis tapahtunut ennen noita varmistuksia.
Näitä virhetilanteita näki zwave-laitteissa HA:n aiemmassa inkarnaatiossa kohtalaisen usein, mutta ne ovat vähentyneet lähes nollaan uuden Zwave-js :n myötä. En tiedä että onko esim shellyissä vastaavia ongelmia.
Viimeksi muokattu: