HomeAssistant ja sähköpörssiohjaus

MarjoC

Jäsen
Joo, olin sellaista aiemmin puuhaillut ja jonkin pohjan laitoinkin tänne. Olen jatkojalostanut omaan käyttööni siitä vähän hienomman version.

Saatko jostain laskettua/arvioitua, että mikä on päivän kokonaisenergiatarve? Vai onko ajatus antaa ILPin puksuttaa vaikkapa lämpötilapyynnillä 21C ja jos sähkön hinta pomppaa tai ulkolämpötila laskee niin alas, että COP heikkenee hirveästi (nostaen €/kWh hintaa kalliimmaksi kuin polttopuut), niin sitten tulisi puhelimeen ilmoitus?

Jos kelpaa sellainen, että lasketaan vain nykyhetkessä tilannetta, niin tämmöisellä Template-koodilla saat verrattua ILPin €/kWh (muuttuva COP ulkolämpötilan mukaan) johonkin staattisen hinnan lämmönlähteeseen:

YAML:
{# Returns True if alternative source is currently cheaper  #}
{# SETTINGS  #}
{% set copmap =
        [
          (7, 6.5),
          (5,6),
          (0, 5),
          (-10, 4),
          (-15, 3),
          (-20, 2)
        ]
        %}{# (Temperature, COP) #}
{% set temperature = states('sensor.out_temperature_2') %} {# Out Temperature now #}
{% set alternative_source_price = 0.05 %} {# For example wood price €/kWh #}

{# CALCULATION: calculate cop and check whether alternative source is cheaper per kWh #}
{% set map = copmap | sort(attribute='0') %}
{% set value = temperature | float %}
{% set upper = (map | selectattr("0", 'gt', value) | list) %}
{% set lower = (map | selectattr("0", 'le', value) | sort(attribute='0', reverse=True)| list) %}
{% set cop =  (((value-lower[0][0])*(upper[0][1]-lower[0][1])/(upper[0][0]-lower[0][0]) + lower[0][1]) if upper and lower else map[0 if upper else -1][1]) %}
{{ alternative_source_price < states('sensor.shf_electricity_price_now') | float / cop }} {# Returns True if alternative source is currently cheaper  #}

EDIT: tästä voi tehdä oman Template-helperin, jolloin tästä saa sitten sensorin. Tai voi käyttää sellaisenaan automaatioissa Template Conditionina.

Lisäksi Disclaimer, että testasin tätä totuttuun tapaan vain hyvin pikaisesti Developer Toolseilla. Toivottavasti ei hirveitä bugeja, kun oli 80% copypastea muista jo aiemmin kirjoittamistani koodeista.
Tälläistä samanlaista itsekin miettinyt. Meillä lämmitys vaihtoehtoina: Vilp, öljy, sähkövastukset ja aurinkokeräimet. Ajatus on, että kalliin sähkön aikaan pystyy vaihtamaan tuon öljyn ja ViLP:n välillä päälämmönlähteenä. Luonto kiittää :( mutta pakko on laskutkin pystyä maksamaan. Toinen mitä mietinnässä on, että halvimpien tuntien aikaan nostetaan lämmitystä x tuntia. Tämä onnistuisi aika helposti ihan Oumannin kotona/poissa säädöllä (käyttäen niitä käytännössä väärinpäin :D). Tässä hankaluutena on, että jotenkin olisi hyvä osata ennakoida onko huomisen päivän hinnat niin korkeat, että pitää nostaa tavoitelämpötilaa edellisenä yönä halvan sähkön aikaan. Mielestäni tässä olisi tärkeää katsoa tuota seuraavan päivän hintaa, koska turhaa lämmittää talo ylikuumaksi, jos huomiset hinnat pyörii lähes ilmaisissa. Testailtiin tätä ajatusta eilen käsin ja onnistuttiin eilisen läpi menemään koko päivän siten, ettei VILP käynyt aamun jälkeen tuntiakaan. Nostettiin siis yöllä lämmöt ja kerättiin lämpöä talteen lattiaan ja varaajaan ja annettiin päivän aikana lämpötilan laskea, kunnes ViLP sai luvan käynnistyä. Lämpötilaa tuli nostettua ehkä liikaakin, kun sisällä oli aamulla 24.3, mutta illalla klo 20:00 oli vielä 23.4 :D. Ouman lähti avittamaan lämmöissä vasta seitsemän aikaan illalla, kun ulkolämpötilat alkoivat tippua. Tässä käyrää eiliseltä superkalliilta päivältä:
1700656011780.png
1700656626553.png

haraldh

Vakionaama
Tuolta näyttää nyt tulevat tunnit, pitäisi keksiä miten laskea noi niin ettei ohjata kahdesti seuraavan jakson aikana. Kyllä minä vielä joku päivä vielä katson näitä, kunhan tuli todettua.
Screenshot at 2023-11-22 15-11-31.png

Temez

Aktiivinen jäsen
Tuolta näyttää nyt tulevat tunnit, pitäisi keksiä miten laskea noi niin ettei ohjata kahdesti seuraavan jakson aikana. Kyllä minä vielä joku päivä vielä katson näitä, kunhan tuli todettua.
katso liitettä 90426
Voisiko vaihtoehtona olla sellainen, että otettaisiin halvimmat x tuntia uusien pörssihintojen tultua ~kello 14 seuraavan 24h ajalta? Useimmiten halvimmat tunnit joko vuorokauden viimeisinä tunteina tai sitten yöllä. Näin saisit 99,9% ajasta toimivan ohjauslogiikan, jossa itse algoritmista ei tulisi hirveän monimutkainen. Tällöin esimerkiksi kuvasi kaltainen skenaario ei tapahtuisi, koska yöltä valittaisiin halvimmat x tuntia. Joskus todella-todella harvoin varmaan käy, että halvimmat tunnit olisivat tuulen takia iltapäivällä, mutten usko näin käyvän kovinkaan usein.

MarjoC

Jäsen
Mitä blueprinttiä koetit tarkalleen importata ja millä urlilla?

Minulla jokainen neljästä toimii. Esim. tämä https://github.com/T3m3z/spotprices...mation/shf-spotprices2ha/cheapest-period.yaml toimii OK. Versiona 2023.11.2 HomeAssistantista.
Kun en ekan kanssa onnistunut, niin kokeilin kaikki läpi. Sekä siten, että copy pastasin url:n kenttään, että siten, että Githubin puolelta käytin linkkiä, joka avasi HA:n. Minulla Ha 11.1 versio vielä. Näköjään tuo kakkonen ilmestynyt tänään.

MarjoC

Jäsen
Voisiko vaihtoehtona olla sellainen, että otettaisiin halvimmat x tuntia uusien pörssihintojen tultua ~kello 14 seuraavan 24h ajalta? Useimmiten halvimmat tunnit joko vuorokauden viimeisinä tunteina tai sitten yöllä. Näin saisit 99,9% ajasta toimivan ohjauslogiikan, jossa itse algoritmista ei tulisi hirveän monimutkainen. Tällöin esimerkiksi kuvasi kaltainen skenaario ei tapahtuisi, koska yöltä valittaisiin halvimmat x tuntia. Joskus todella-todella harvoin varmaan käy, että halvimmat tunnit olisivat tuulen takia iltapäivällä, mutten usko näin käyvän kovinkaan usein.
Se voisi toimia jos siihen ympärille saa rakennettua tarkastuksen, esim. onko päivän keskihinta yli jonkun siedettävän rajan tai onko x-kpl:tta tunteja alle tietyn rajan. Koska ei ole mitään järkeä tehdä rutiinia, jolla lämmittää joka päivä vain öisin. Normaalihinnoilla mielestäni parempi vaihtoehto on leikata kalliit tunnit pois. Näin ollen tuo lämmön nosto olisi erittäin kalliiden päivien logiikka - niin sanottu paniikkinappula :)

Temez

Aktiivinen jäsen
Kun en ekan kanssa onnistunut, niin kokeilin kaikki läpi. Sekä siten, että copy pastasin url:n kenttään, että siten, että Githubin puolelta käytin linkkiä, joka avasi HA:n. Minulla Ha 11.1 versio vielä. Näköjään tuo kakkonen ilmestynyt tänään.
Hmmm, en osaa sanoa, että mikä voisi olla vialla. Minulla tämän https://github.com/T3m3z/spotprices...mation/shf-spotprices2ha/cheapest-period.yaml importtaaminen toimii OK, kuvankaappaukset alla:

1700672772675.png

1700672787657.png

Tuleeko logille jotain virhettä tai vastaavaa?

Temez

Aktiivinen jäsen
Se voisi toimia jos siihen ympärille saa rakennettua tarkastuksen, esim. onko päivän keskihinta yli jonkun siedettävän rajan tai onko x-kpl:tta tunteja alle tietyn rajan. Koska ei ole mitään järkeä tehdä rutiinia, jolla lämmittää joka päivä vain öisin. Normaalihinnoilla mielestäni parempi vaihtoehto on leikata kalliit tunnit pois. Näin ollen tuo lämmön nosto olisi erittäin kalliiden päivien logiikka - niin sanottu paniikkinappula :)
Näin varmaan onkin. Taktiikoita on monia. En tiedä haraldh:n käyttötapausta, mutta lämminvesivaraajalla varmaan kello 14 alkaen 24h ajalta viiden halvimman tunnin nappaaminen olisi helpointa toteuttaa tuo, ettei LVV:n lämmitystunnit olisi vierekkäin.

MarjoC

Jäsen
Näin varmaan onkin. Taktiikoita on monia. En tiedä haraldh:n käyttötapausta, mutta lämminvesivaraajalla varmaan kello 14 alkaen 24h ajalta viiden halvimman tunnin nappaaminen olisi helpointa toteuttaa tuo, ettei LVV:n lämmitystunnit olisi vierekkäin.
sorry, vähän kiireellä lueskelin :D

jalih

Jäsen
Käytännössähän tuosta jakson alkuajasta joutuisi tekemään sitten 'liukuvan', että mikäli hinnat tulevatkin jostain syystä saataville vasta loppuillasta niin ohjauksia ei lasketa jo menneelle ajalle.

Toinen vaihtoehto voisi olla vaan tarkastaa, että mikäli tämän päivän laskettu ohjaus ei ole vielä tapahtunut ja seuraavan vuorokauden laskettu ohjaus on halvempi ja vain jokusen tunnin päässä, niin jätetään tämän päivän ohjaus pois.

MarjoC

Jäsen
Käytännössähän tuosta jakson alkuajasta joutuisi tekemään sitten 'liukuvan', että mikäli hinnat tulevatkin jostain syystä saataville vasta loppuillasta niin ohjauksia ei lasketa jo menneelle ajalle.

Toinen vaihtoehto voisi olla vaan tarkastaa, että mikäli tämän päivän laskettu ohjaus ei ole vielä tapahtunut ja seuraavan vuorokauden laskettu ohjaus on halvempi ja vain jokusen tunnin päässä, niin jätetään tämän päivän ohjaus pois.
Hmmm… voisi olla jotain tuollaista kyllä olla. osaako joku koodata tuollaisen?

haraldh

Vakionaama
Juuri näin! Käytännössä laskettaisin rank uudestaan kello 14:00 eteenpäin aina seuraavan päivän loppuun. Onhan siinä tietenkin se riski että LVV:n käynti aina vaan lykkääntyy :)

haraldh

Vakionaama
Minulla on pari lattialämmitystä ja yksi 200 litran LVV jota ohjaan vuorokauden N halvimmille tunneille. Nyt voi vain käydä niin että vaikka vuorokauden halvimmat tunnit ovat 22-24 välisenä aikana, aamuyön tunnit voivat olla vielä halvempia. Fissiossa kävi usein niin että LVV ajettiin 2 h ennen vuorokauden vaihtumista, ja heti kohta 2 tuntia lisää. Sinänsähän tuo ei haittaa jos ei seuraavan vuorokaudessa (tässä vaiheessa jo tiedossa olevien) tuntien hinta olisi ollut vielä halvempi.

Ehkä parempi pätkäistä tuo niin, että kello 14 kun seuraavan vuorokauden hinnat tulevat tietoon laskettaisiin vain seuraaville 24 tunneille rankingit uusiksi.

Myönnän että ehkä minun pitäisi istua alas ja miettiä vähän pidemmälle miten tämä vaikuttaisi. Office-päivän jälkeen ei oikein vain jaksa.

MarjoC

Jäsen
Nordpoolin huomisen hinnoissa näkyy aika ilmeinen virhe. Kun saavat korjattua, niin jouduttaneen ajamaan automaatio käsin? Oletan että täältä:
1700742160727.png
1700742459516.png

Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Täytyy olla kyllä virhe hinnoissa... ei tunnu realistisilta nuo hinnat. Pitääkin ottaa ihan talteen että on sylttytehtaalta asti hinnat aika mielenkiintoiset:

1700742689739.png

Temez

Aktiivinen jäsen
Jos huomisen hinnat menevät uudelleenlaskentaan niin miten päivittyminen HA:han? Millainen logiikka tuolla hintojen noudossa oli?
Hintoja yritetään hakea 15min välein, jos HA:lla ei ole tiedossa yli 9h päähän hintoja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että (ajatusvirheen vuoksi tuntia liian aikaisin) hinnat haetaan seuraavan kerran 13:15, 13:30, 13:45 jne. huomenna kunnes saadaan taas uudet hinnat.

Jos on sellaisia ohjauksia, jotka eivät katso tulevaisuuteen, niin ongelma saattaa korjaantua itsestään siis huomenna kello 13:15 paikkeilla, jos API:in ilmestyy välissä oikeat 24.11. hinnat.

Jos tulevaisuuteen katsovia ohjauksia on, niin sitten kannattaa varmaan manuaalisesti päivittää hinnat: avaa automaation "Intelligent update of electricity price sensor", ylälaidasta kolme pistettä ja "Run". Tai sitten Actions-kohdasta "Trigger the update of the sensor" -kohdalle Run, niin ei tule tuota satunnaista latausviivettä.

Tämä tietysti olettaen, että uudelleenlaskenta hinnoille tehdään. Eiköhän se tehdä, mutta ei kai kukaan voi tietää varmaksi.

MarjoC

Jäsen
@Temez mitä tuo SHF: Search for cheapest period and run actions when time is reached - tekee kun tuo sille määritelty x halvinta tuntia on ohi? Tarkoitus olisi nostaa lämpötiloja ko. ajankohdaksi, mutta silloin on tärkeää, että myös tekee lämpötilan laskun kun aika on ohi.

Nyt siis määrittelin tuolle 6 tuntia 24h ajanjaksolta. Tuo aika alkaa ensi yönä klo 01:00. Tarkoitus on, että saisin lämpötilan laskun päälle näin ollen klo 07:00.

MarjoC

Jäsen
@Temez mitä tuo SHF: Search for cheapest period and run actions when time is reached - tekee kun tuo sille määritelty x halvinta tuntia on ohi? Tarkoitus olisi nostaa lämpötiloja ko. ajankohdaksi, mutta silloin on tärkeää, että myös tekee lämpötilan laskun kun aika on ohi.

Nyt siis määrittelin tuolle 6 tuntia 24h ajanjaksolta. Tuo aika alkaa ensi yönä klo 01:00. Tarkoitus on, että saisin lämpötilan laskun päälle näin ollen klo 07:00.
Sain itseasiassa tämän tehtyä siten, että loin Timerin Helpereissä ja lisäsin actionin perään timerille käynnistyskäskyn. Nyt ainakin teoriassa aloittaa nakuttaa tuota Timeria määritellyn ajan kun saa aloituskäskyn. Sitten tein erillisen automaation, joka triggeröityy kun timeri siirtyy aktiivisesta tilasta Idle tilaan ja poistaa sitten tuon lämpötilan noston käytöstä. Timerissa saan määriteltyä restoren, joten periaatteessa siis pitäisi osata sähkökatkonkin jälkeen jatkaa. Mutta nähtäväksi jää kunhan saa testattua.

FArmy

Tulokas
Pitkällisen foorumin läpilukemisen jälkeen piti nostaa kädet pystyyn ja liittyä keskusteluun.

En siis läpilukemisella löytänyt vastaavanlaista toteutusta mikä on itsellä hakusessa, joten kyselen apuja.

Oma tarve on varaston lämmityksen ohjauksessa, jossa 2.8kW lämmityskaapelia lattiassa. Betoniin siis saan varastoitua lämpöä extraa.
Aikaisemmin talvikeleillä olen pitänyt olemassa olevan termostaatin n.12 asteessa ja verifioinut lämmöt HA liitetyllä lämpömittarilla.
Kulutusta olen mitannut Shelly 1 PM Plussalla, jota on käytetty ainoastaan tähän mennessä vain mittaukseen eikö ohjaukseen.

Ajatus on saada ohjaus toteutettua niin että sähkön ollessa "halpaa" voidaan varastoa lämmittää reilusti enemmän aina jopa 20 asteeseen, jos hinta sen sallii. Muussa tapauksessa lämpöjä voidaan kilkutella siinä 12-14 asteen välissä kuitenkin rajaten hintakatto johonkin haluttuun, ettei kustannukset karkaa. Jos sähkö on hirmuisen kallista koko vuorokauden olisi erittäin hienoa jos ennakkoon saisi varastoitua lämpöä jonka turvin voidaan elää kalleimmat tunnit lämmityksen ollessa estettynä ja antaa lämpöjen pudota jopa toivotun 12 asteen.

Onko joku toteuttanut vastaavahkoa ohjausta?

MarjoC

Jäsen
Pitkällisen foorumin läpilukemisen jälkeen piti nostaa kädet pystyyn ja liittyä keskusteluun.

En siis läpilukemisella löytänyt vastaavanlaista toteutusta mikä on itsellä hakusessa, joten kyselen apuja.

Oma tarve on varaston lämmityksen ohjauksessa, jossa 2.8kW lämmityskaapelia lattiassa. Betoniin siis saan varastoitua lämpöä extraa.
Aikaisemmin talvikeleillä olen pitänyt olemassa olevan termostaatin n.12 asteessa ja verifioinut lämmöt HA liitetyllä lämpömittarilla.
Kulutusta olen mitannut Shelly 1 PM Plussalla, jota on käytetty ainoastaan tähän mennessä vain mittaukseen eikö ohjaukseen.

Ajatus on saada ohjaus toteutettua niin että sähkön ollessa "halpaa" voidaan varastoa lämmittää reilusti enemmän aina jopa 20 asteeseen, jos hinta sen sallii. Muussa tapauksessa lämpöjä voidaan kilkutella siinä 12-14 asteen välissä kuitenkin rajaten hintakatto johonkin haluttuun, ettei kustannukset karkaa. Jos sähkö on hirmuisen kallista koko vuorokauden olisi erittäin hienoa jos ennakkoon saisi varastoitua lämpöä jonka turvin voidaan elää kalleimmat tunnit lämmityksen ollessa estettynä ja antaa lämpöjen pudota jopa toivotun 12 asteen.

Onko joku toteuttanut vastaavahkoa ohjausta?
Mä yritän samaa, meillä tarkoitus lämmittää kodin vesikiertoista lattialämmitystä halvan sähkön aikaan ja sitten antaa sen jäähtyä kalliin sähkön aikaan. Olemme testailleet tähän mennessä mallia ihan manuaalisesti, nyt yritin tehdä Temezin koodin pohjalta jonkinlaista koodiakin. Ensi yö kertoo onnistuko vai ei :D. Erikseen palaset toimii, mutta kokonaisuutta en ole vielä testannut.

haraldh

Vakionaama
Itse olen tehnyt automaation, jossa Trigger on SHF Rank now Below 4, ja silloin lattialämpö päälle. Vastaavasti kun SHF Rank now on yli 3, off. Tuo on kyllä toiminut ja antanut lattialämmön ajaa sen 3 halvimman tunnin / vrk.

MarjoC

Jäsen
Itse olen tehnyt automaation, jossa Trigger on SHF Rank now Below 4, ja silloin lattialämpö päälle. Vastaavasti kun SHF Rank now on yli 3, off. Tuo on kyllä toiminut ja antanut lattialämmön ajaa sen 3 halvimman tunnin / vrk.
tuossa on se ongelma, että nuo eivät välttämättä ole ne peräkkäiset tunnit, joita tarvitaan lämmityksen nostossa. Tarve on nostaa lämpöjä betonilaatassa ja se vaatii aikaa. Itse lähdin Temezin cheapest-periodilla liikkeelle, vähän muokaten siten, että tein itselleni timerin, jolle asetetaan haluttu tuntimäärä käynnistyksessä ja kun tuntimäärä saatu täyteen, niin sammutetaan lämmityksen korotus. Mutta jos haluaisi tuon toimivan optimaalisesti pitäisi nähdä koko seuraavan päivän hintataso. Jos huomisen hinta on halpa, ei tuota tarvitsisi tehdä vaan antaa lämmityksen rullata vaan. Toistaiseksi en ole tähän viimeiseen asiaan keksinyt ratkaisua. Menen askel kerrallaan :)

jalih

Jäsen
Tarve on nostaa lämpöjä betonilaatassa ja se vaatii aikaa. Itse lähdin Temezin cheapest-periodilla liikkeelle, vähän muokaten siten, että tein itselleni timerin, jolle asetetaan haluttu tuntimäärä käynnistyksessä ja kun tuntimäärä saatu täyteen, niin sammutetaan lämmityksen korotus.
Ei kai vesikiertoisessa lattiapiirissä lämpöä kuitenkaan kovin paljon voi nostaa, kun maksimilämpötila saisi olla vaan sen 35 - 40 astetta.

MarjoC

Jäsen
Ei kai vesikiertoisessa lattiapiirissä lämpöä kuitenkaan kovin paljon voi nostaa, kun maksimilämpötila saisi olla vaan sen 35 - 40 astetta.
Meillä oli 2 asteen lämpötilan nosto Oumannissa 6h, joka piti koko päivän lämmitystarpeen poissa. Luvut muuttujien nimien perässä on tämän hetken lukuja, käppyrät 2 päivää vanhasta datasta. Huomioitavaa huonelämpötilan hidas ja pitkäaikainen reagointi.

1701373769989.png

Tälläisella systeemillä mennään siis:
1701374195243.png

MarjoC

Jäsen
No niin, eli yön aikana ajettiin lämpötilan korotus automaatiolla ja se toimi täydellisesti. Joku koodari voi osata tehdä toteutuksesta paremman, mutta näin minä sen toteutin:
Helperillä loin timer-helpperin, jonka nimesin ihan timer.helper_timer.
1701414626052.png

Blueprinteissä hain Temezin T3m3z/cheapest-period.yaml:n, jonka konffasin näin:
1701414786108.png

1701414828310.png

1701415981230.png

Tämän lisäksi automaatio laittamaan lämpötilan korotus pois päältä:

1701416022456.png

Tässä nyt ajetaan lämpötilan korotus Oumanniin, mutta samanlaisen rutiinin pystyy tekemään mille tahansa laitteelle. Itse käytän Oumannin Kotona/Poissa toimintoa "väärin", eli tuo switch.ouman_lampotila_korotus ohjaa Oumannin kotona/poissa asetusta siten, että normaalitila on Oumannissa "Poissa" ja korotus Oumannin "Kotona" tila. Oumannin "Kotona/poissa" tila suunniteltu alunperin lämpötilan laskuun. Home assistantissa kääntänyt tuon siten, että siellä korotus päällä tai korotus poissa käytöstä.

Toivottavasti tästä nyt jollekin edes ajatuksia :)

Viimeksi muokattu:

MarjoC

Jäsen
ja oheisen lisäksi meillä on Vilpin ja autotallin ILP:n ohjaukseen käytössä SHF rank or price. Meillä on ollut syyskuuhun asti kiinteä sähkösopimus. Talvella päivittäinen energiatarve oli viime talvena 100-150 kwh/päivä sähkövastuksilla. Nyt toistaiseksi kulutus ollut pahimmillaan 60-70 Kwh kun Vilp ollut kokoajan päällä. Nähtäväksi jää mihin kulutus tulee jäämään tällä rutiinilla ja onko sillä millainen kustannusvaikutus.

haraldh

Vakionaama
Kiitos että jaksat kirjoittaa miten käytät näitä hienoja kilkkeitä ihan käytännössä, madaltaa kynnystä lähteä itse kokeilemaan niitä.

MarjoC

Jäsen
Kiitos että jaksat kirjoittaa miten käytät näitä hienoja kilkkeitä ihan käytännössä, madaltaa kynnystä lähteä itse kokeilemaan niitä.
eipä tuossa paljon vaivaa ollut ja aika paljon opiskelua vaati, että pääsi tuohon vaiheeseen, joten toivottavasti helpottaa muita. Tuo temezin blueprint vaatii toisenkin helpperin tekemisen, mutta siitä löytyy ohjeet tuon blueprintin ohjeissa.

Temez

Aktiivinen jäsen

Joo, tosiaan paketissa ei ole sitä poiskytkentää. Poiskytkennän voisi toteuttaa tietääkseni ainakin kolmella eri tavalla:
  1. käynnistävään automaatioon 6h viive, jonka jälkeen sammuttavat toimenpiteet
    • Ongelmana tässä taisi olla se, että automaatio katkeaa, jos HA käy alhaalla tarkoituksella tai tarkoituksetta. Jolloin sammutus ei ehkä tapahdukaan.
  2. Timer (kuten käytit)
    • Plussaa, että kestää uudelleenkäynnistykset
  3. toinen DateTime-helper, johon tallentaisi loppuajan ja käyttäisi sitä triggerinä.
    • Plussaa, että kestää uudelleenkäynnistykset
Näistä ykkösen tekeminen on helpointa, mutta tosiaan automaatioiden katkeaminen uudelleenkäynnistyksiin on ainakin itselle liian ikävää sen käyttämiseksi. Vaihtoehdot 2-3 ovat minusta elegantteja, mutta vaativat käyttäjän tekemiä helpereitä, mikä on tietyllä tapaa ylimääräistä vaivaa. Blueprinttien mukana ei tietääkseni saa uitettua uusia helpereitä automaattisesti.

Ja nyt tätä kirjoittaessani keksin, että kyllähän tähän varmaan saakin ihan näppärän ratkaisun vaihtoehdolla 4. Uusi Template-trigger, joka katsoo sitä alkuaikaa aiemmasta helperistä ja lisää siihen sen tuntimäärän. Tällöin poiskytkentä kestää HA:n uudelleenkäynnistykset ja käyttäjän tarvitsee luoda vain yksi helper. Tunne tällä hetkellä:
1701669209430.png

Koetan tehdä jonkin proton tuosta ehtiessäni. Vauva-arki vie vapaa-ajan melko tehokkaasti :)

MarjoC

Jäsen
@Temez - loistavaa! Mä ensisijaisesti olisin juuri tehnyt tuon ratkaisun, mutta kun ei taidot riittänyt, niin menin tuohon Timer-ratkaisuun!!!! Sillä pärjäilee hetken, mutta mielestäni tuo ajan tallentaminen on parempi ratkaisu!

sorry kun vielä spämmään, mutta miten sensor.shf_average_price_next_hours lasketaan? Perustuuko input_number.shf_price_avg_slider:lle annettuun tuntimäärään?

Sen takia kysyn, kun huomisia tunteja ei vielä ole tullut. Minulla input_number.shf_price_avg_slider - arvo on 24h, ja sensor.shf_average_price_next_hoursantaa arvoksi: 0,2518 €/kWh, joka on tämän päivän keskihinta. Eilen kun oli tiedossa sekä eilisen, että tämän päivän arvot, niin näytti minulle samaa arvoa.

Eli oikeastaan kysymykseni kuuluu - laskeeko sensor.shf_average_price_next_hours input_number.shf_price_avg_slider:n antaman määrän tunteja, mutta jos ko. määrää tunteja ei vielä ole julkaistu, niin laskee tiedossa olevien tuntien keskiarvon?

Tällä mietin edelleen noita automatisointeja, eli pystyisinkö tuota käyttämällä antaa automation päättää tehdäänkö halvimpien tuntien aikaan jotain vai ei.

Back
Ylös Bottom