Olen pörssisähkön kululaskennassa tehnyt niin että mulla utility meter joka inputti on kwh mittari ja nollautuu tunneittain.Mä en ymmärrä miksei `utility_meter` toimi päivitttäisen kustannuksen laskemiseen? Hetkellinen kustannus on ok eli osaaks kukaa sanoa mitä teen väärin? Liitteenä esimerkkikuva...
PS. Mulla on myös kuukausittainen, mutta sekä päivittäinen että kuukausittaisen arvo ei ole muuttunu 0:sta mihinkää.
Siitä sitten sensori joka kertoo sen sähkönhinnalla niin saa tunnissa menneen rahan.
Sitten tuo sensori lähteenä utility meterissä joka laskee päivä ja kuukauisi kohtaiset. Niissä vielä sitten negatiivinen ja positiivinen rekisteri eriksen. Automaaatio sitten vaihtaa kumpaan rekisteriin kulloinkin tallennetaan.
Nämä tietenkin täytyy sitten vielä ynnätä seuraavassa sensorissa. Monimutkainen on, mutta pareammasta en tiedä.
YAML:
utility_meter:
sahkon_tuntikulutus_kwh:
name: Sähkön tuntikulutus kwh
unique_id: 003e5086-360b-4cf7-9039-af6120fb5c56
source: sensor.cumulative_active_import
cycle: hourly
sahkon_paivakulutus_eur:
name: Sähkön päiväkulutus eur
unique_id: 0f225054-f358-49a4-9473-c1b0afcf5fe1
source: sensor.sahkon_tuntikulutus_eur
cycle: daily
net_consumption: false
periodically_resetting: true
tariffs:
- positive
- negative
sahkon_kuukausikulutus_eur:
name: Sähkön kuukausikulutus eur
unique_id: a87b24b5-009a-4856-a9e5-06dd771d5980
source: sensor.sahkon_tuntikulutus_eur
cycle: monthly
net_consumption: false
periodically_resetting: true
tariffs:
- positive
- negative
YAML:
- sensor:
- name: Sähkön tuntikulutus eur
unit_of_measurement: "€"
# device_class: monetary
unique_id: 0b1b806d-76f1-4372-8c76-724b1cc4b6f9
state: "{{ states('sensor.sahkon_tuntikulutus_kwh') | float(0) * states('sensor.shf_electricity_price_now') | float(0) }}"
availability: >
{{ states('sensor.sahkon_tuntikulutus_kwh') | is_number and states('sensor.shf_electricity_price_now') | is_number }}
YAML:
alias: SHF Sähkönhinnan positive/negative valitsin
description: ""
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- sensor.shf_electricity_price_now
conditions:
- condition: template
value_template: "{{ trigger.to_state.state not in ['unknown', 'unavailable'] }}"
- condition: template
value_template: "{{ trigger.to_state.state != trigger.from_state.state }}"
actions:
- action: select.select_option
metadata: {}
data:
option: >-
{{ 'negative' if trigger.to_state.state | float() < 0 else
'positive' }}
target:
entity_id:
- select.sahkon_paivakulutus_eur
- select.sahkon_viikkokulutus_eur
- select.sahkon_kuukausikulutus_eur
mode: single
Oletteko käyttäneet mitä integraatiota netin nopeuden seurantaan? Itselläni epäillys että netissä jotain vikaa. Minulla speedtest integraatio, antaa ihan ihme arvoja. Koneen sovelluksella antaa "normaaleja" arvoja kun käyttää yhteytenä telian tukipistettä. Speedtestintegraatiossa ei ole valittavissa telian tukipistettä.
Tämäkin oli yllättävän vaikea homma.
Tämä on ollut pitkään käytössä:
GitHub - MrSuicideParrot/hassio-speedtest-addon: SpeedTest Home Assistant addon
SpeedTest Home Assistant addon. Contribute to MrSuicideParrot/hassio-speedtest-addon development by creating an account on GitHub.
Viimeksi muokattu: