Hoymiles microinverterit

hanspond

Tulokas
Grid profiili täytyy mikroihin asettaa oikein eli FI_VJV2018, ei välttämättä ole esiasennetuna heatlinesta tilatuissa. Vaatii DTU:n ja asentaja tilin jonka heatline aspa avaa. Minulla kaksi HMS800 mikroa ja DTU Pro, hyvin on toiminut tähän asti.

MikkoV

Jäsen
asentajatilin saa omatoimisesti avattua nykyään. Lataa S-miles installer app ja valitse no account niin tilin saa luotua siitä
Virallinen ohjevideo löytyy
Ei onnistunut . Ei tule tuota pop up valikkoa niinkuin videolla. Pitäis varmaan olla sijainti joku muu .
Screenshot_2023-09-30-12-26-20-967_com.google.android.youtube.jpg
Screenshot_2023-09-30-12-26-33-785_com.hm.hemaiInstall1.jpg

exrx

Jäsen
Grid profiili täytyy mikroihin asettaa oikein eli FI_VJV2018, ei välttämättä ole esiasennetuna heatlinesta tilatuissa. Vaatii DTU:n ja asentaja tilin jonka heatline aspa avaa. Minulla kaksi HMS800 mikroa ja DTU Pro, hyvin on toiminut tähän asti.
Mikä tämä grid-profiili on? Tuottaako invertterit vakiona jotenkin epäyhteensopivaa sähköä vai mistä tässä on kysymys?

MikkoV

Jäsen
Kävin sitten virtuaali matkalla Saksassa ja sain luotua tuon diy tilin ja paneelien tuotot näkyviin. Sitä grid profilee ei anna muuttaa
IMG_20231002_142243.jpg

Viimeksi muokattu:

exrx

Jäsen
Onko täällä porukalla kokemusta Hoymilesin openDTU:sta? https://shop.allianceapps.io/products/allianceapps-opendtu-fusion?variant=46817437876552
Saako tuota juttelemaan Home Assistantin kanssa tai jotenkin muuten säätämään paneleiden tehoa esim. Shellyllä mitatun kulutuksen mukaan?

Minulla on tuollainen ollut nyt pari kuukautta käytössä ja toimii kyllä hyvin. Invertterit lisätään käyttämällä sarjanumeroita ja tuohan juttelee HA:n kanssa MQTT:tä käyttäen. Hoymilesin omaa DTU:ta minulla ei ole enkä ole sitä missään vaiheessa käyttänytkään.

Itsellä ei ole ollut tarvetta vielä säätää tehoa, mutta OpenDTU:n dokumentaation mukaan tehorajaa voi säätää MQTT:llä lähetetyillä komennoilla. Eli pitäisi onnistua.

markok

Aktiivinen jäsen
Minulla on tuollainen ollut nyt pari kuukautta käytössä ja toimii kyllä hyvin. Invertterit lisätään käyttämällä sarjanumeroita ja tuohan juttelee HA:n kanssa MQTT:tä käyttäen. Hoymilesin omaa DTU:ta minulla ei ole enkä ole sitä missään vaiheessa käyttänytkään.

Itsellä ei ole ollut tarvetta vielä säätää tehoa, mutta OpenDTU:n dokumentaation mukaan tehorajaa voi säätää MQTT:llä lähetetyillä komennoilla. Eli pitäisi onnistua.
Pitää kyllä itsellekin tuo tilata kun ei tuon kalliimpi ole. MQTT ohjauksesta ei itselläni ole aikaisempaa kokemusta, mutta pitää perehtyä aiheeseen. Mistä tuo open DTU dokumentaatio löytyy?

markok

Aktiivinen jäsen
Tein jonkun aikaa sitten videon, missä testaan juurikin tätä tehonsäätöä. Nämä parametrit löytyy myös MQTT:ssä.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen viritys mistä kuulisi mielellään lisää. Millä periaatteella tässä tehon säätö toimii? Onko tässä käytössä tuo em. openDTU vai miten viestit menevät perille?

Tämä on kyllä mielenkiintoinen viritys mistä kuulisi mielellään lisää. Millä periaatteella tässä tehon säätö toimii? Onko tässä käytössä tuo em. openDTU vai miten viestit menevät perille?
Tässä tapauksessa ohjaus tapahtuu OpenDTU:n web-sovelluksesta josta voi mm. lisätä/poistaa, monitoroida sekä ohjata inverttereitä. Ohjauspurkki on https://shop.allianceapps.io/products/opendtu-fusion-community-edition?variant=46766642299208.

AllianceApps OpenDTU Fusion tulee tyhjänä, eli joutuu itse latamaan firmis, johon löytyy hyvät ohjeet:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Tallissa ollut neljä paneelia nyt jonkin aikaa ja pitäisi napata katolle tässä kevään mittaan. Tarkoitus ottaa näille Hoymilesin mikrot käyttöön. Tähän liittyen törmäsin HMS-800W-2T malliin, jossa on tuo DTU sisäänrakennettuna. Katsoin että tämä on hinnaltaan (n. 190€) sellainen että jos tarve vain yhdelle tai kahdelle, niin voisi olla minulle paras. Lisäksi HomeAssistantiin vaikuttaisi saavan helposti. Hommasin tuossa tovi sitten Saksasta.

Nyt kokeilin invertteriä ja onpa tuskallinen säätäminen. Täytyy sanoa, että meni vallan tunteisiin. Aivan uskomatonta soopaa. Hyvin harvaa teknistä vimpainta rappaan liki kolme tuntia ilman että hommasta lopulta tulee mitään, mutta tämän kanssa kävi niin. Kytkin testimielessä pari paneelia tähän ja laitteen verkkoon. Ei näytä lähtevän suoraan syöttämään mitään, mutta ledit syttyi ja jäi lopulta vilkuttamaan vihreää. Muodosti myös wlan verkon. Sitten vain S-miles installeria käyntiin.

Hoymilesin oman ohjevideon mukaan tuolta pitäisi löytyä suoraan valinta tämän wlan version käyttöönottoon:

Kuvakaappaus ohjeesta:
1708864985664.png

Mutta minulla ei kyllä tullut mitään valintoja. Sama olinko suoraan talon omassa WLANissa sijaintina Suomi, VPN:n kautta Saksassa tai Ranskassa tai suoraan liittyneenä invertterin luomaan wlan verkkoon. Joka tapauksessa homma tökkäsi alla olevaan näkymään.
1708864934938.png

Virtuaalimatkaa Saksaan ja Ranskaan kokeilin yhteensä kolmella eri VPN softalla -> ihan samalla tapaa toimi sama mihin lokaatio oli asetettu. Varmistin vielä että ip- osoite paikallistuu oikeasti Saksaan. Yllä mainittua NordVPN:ää en saanut Androidilla toimimaan. Ei mene kirjutuminen läpi. Tai no menee kyllä, tulee teksti että kirjautuminen onnistui ja alla continue- nappi. Sitä saakin sitten hakata vaikka loputtomiin ilman että tapahtuu mitään. Applella onnistui kirjautuminen, mutta sillä puolella ei ollut 7 päivän trialia joka on android versiossa. Kun en tiennyt auttaako tuokaan, niin en viitsinyt kertakäytöstä maksaa 50€ maksua. En tiedä onko tuo käyttö lukittu nykyisin jotenkin GPS signaalin perusteella vai miksi, mutta nyt ei auttane kuin lähteä anomaan tiliä, jolla saa käyttöönoton tehtyä.

Jos ei tuohon saa myyjältä tiliä (laitoin kysymystä), niin sitten pitänee hommata vain tilalle joku geneerinen halpis Kiinalainen invertteri joiden käyttöä ei ole tarkoituksella valmistajan toimesta tehty mahdollisimman hankalaksi..

Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Huh... Olipa kertomus. Hyvä tietää että tuollaista shaissea on softapuoli. Nimittäin neljä paneelia menisi hyvin autokatoksen katolle ja just näitä olen katsonut.

Espejot

Hyperaktiivi
Huh... Olipa kertomus. Hyvä tietää että tuollaista shaissea on softapuoli. Nimittäin neljä paneelia menisi hyvin autokatoksen katolle ja just näitä olen katsonut.
Kiinalaisten softaosaaminen on jotakin mitä ei vältämättä halua montaa kertaa kokea. Hyvän softan tekeminen ei ole kovin helppoa edes yrityksille jotka vääntää koodia työkseen saati sitten raudan valmistajille.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Sain nordvpn:n toimimaan kun laitoin eri selaimen oletukseksi. Mutta edelleen s-miles installer jotenkin tunnistaa minut Suomeen (vaatii sijainnin päälläolon), eikä tuo ylempi s-miles balcony sekään asennu (ei saatavilla maassasi). Virtuaalimatkailijat, mitä muuta tämä nyt vaatii kuin vpn:n, että saa tuon uskomaan että olen Saksassa?

edit: myöskään Applella ei toimi tuon nordvpn:n kanssa. Trialin aktivoin tuolla amdroidilla.
edit2; tilin osoitteen siirto Saksaan ei myöskään auta. Eli kai tekemätön paikka
edit3: Pitäisi ilmeisesti vaihtaa myös play kauppaan maaksi Saksa. Maan vaihdon voi tehdä kerran vuodessa ja vaatii vähän ylimääräistä rappausta. Eli ei tämä VPN kikkailu missään nimessä ole helppoa. Varmasti kannattavin olisi tehdä kokonaan uusi Google tili ja koittaa se saada suoraan Saksaan avattua.

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Onko sulla tuo Hoymiles Installer appi käytössä?
IMG_6798.jpeg

Kun kyselin Installer accountin perään n.vuosi sitten sain ao.vastauksen. Olivat juuri muuttaneet että DIY asennukseen onnistuu tekemään accountin Installer appilla, kun aiemmin vaadittiin myyjän toimesta luomaan Installer account
IMG_6799.jpeg

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
kyllä, juuri tuo s-miles installer app. Liekö tuolla Hoymilesillä lyöty sittemmin "liinat kiinni" ja nyt ei enää tee se itse miehet tee näillä mitään....

Kokeilin tuota laittamassi qr koodia ja samaan softaan se vie

Screenshot_20240225_165721_Google Play Store.jpg

Pistinpä postia vielä Hoymilesin tukeen suoraan.. Katsotaan saako jotain kautta apuja..

Semmoisenkin huomasin, että jos pelkän invertterin tökkää sähköihin ilman että paneeleita on kiinni, niin ei taida alkaa millekään. Ledi pysyi pimeänä, eikä tehnyt wifi verkkoa ainakaan hetkeen. Kauaa en sitä katsellut kyllä kunnes nappasin irti verkosta taas. Otti se 16W tehoa kuitenkin. Joka tapauksessa jos haluaa tuota koittaa yhdistää, niin pitänee aina laittaa paneelitkin ensin kiinni että alkaa millekään.

Viimeksi muokattu:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Nyt oli tullut Hoymilesin teknisestä tuesta asentajatili. Sen verran kokeilin että pääsin kirjautumaan sisälle ja vaihdoin salasanan. Eli sinänsä tämä ehkä tästä vielä lähtee onnistamaan, mutta melko turha välivaihe tällainen tilin anominen teknisestä tuesta.

Viimeksi muokattu:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Pakkohan tuo oli heti kokeilla kun töistä selvisi, että mites invertteri nyt alkaa pelaamaan. Kun kirjauduin asentajatilille, niin heti tuli ensimmäinen ihmetys. Siellähän oli lista täynnä eri "plantteja" joiden tietoja pääsin katsomaan tuottoineen, osoitteineen jne. Liekö tuolla pystyisi muokkailemaankin niitä asennuksia jotka nyt on kytköksissä verkkoon.... Enää en ihmettele, että asentajatili pitää anoa tuesta. Tein oman plantin nimellä, jota ei voi yhdistää todelliseen lokaatioon ja myös sijainnin valkkasin kartalta ihan muualle. En halua, että tuolla on julkisesti (tunnistettavasti) koko aurinkovoimalan tiedot osoitteineen ja reaaliaikaisine tuottoineen kaikkien nähtävillä.

1708970483643.png

Kun tein tuota uutta planttia, niin tuli eteen, että sitä varten piti tehdä kokonaan uusi käyttäjäkin. Asentajatiliä ei voi siihen liittää. Asentajatili on asentajatili ja käyttäjätili erikseen plantille. Tämän nyt pystyi tuolla asentajatilillä tekemään joten ok. Invertterin liittäminenkin onnistui vielä sarjanumeron perusteella ongelmitta, mutta siitäpä ne ongelmat sitten alkoivat. Nyt minulla on plantti, jossa on invertteri, joka ilmoittaa olevansa offline tilassa koko ajan. Alussa se kyllä hetkellisesti mielestäni näytti online tilaa, mutta sitten tippui offlineen. DTU- verkko näkyy ihan hyvin puhelimelle ja olen siihen liittynyt. En löytänyt mistään tapaa liittää invertteriä talon omaan lähiverkkoon, käsittääkseni pitäisi onnistua ja se olisi vähän niin kuin edellytys tuolle HA liitoksellekin. Mutta tuollaista asetusta ei tosiaan ainakaan tämä invertterimalli tunne, eikä noissa asetuksissa ole paljon mitään muutakaan. Lähinnä osoite, kokonaisteho yms. Koko sovellus on uskomattoman köpöstä soopaa. Onneksi ostin vain yhden näitä, vaikka meinasin ensin että otan kaksi kun on neljä paneeliakin. Nyt oli jo niin varjoisaa, että tuotosta vaikea sanoa. Pistorasiamittarin mukaan pyörii n. 0-1W plussan puolella. Vihreä ledi vilkkuu väliin hitaasti ja väliin vähän nopeampaa.

Jotenkin luulin, että nämä Hoymilesit olisivat ns. vähän parempia laitteita, mutta tällä kokemuksella ainakin tämä softapuoli on aivan karmeaa kuraa.

Viimeksi muokattu:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Vahingossa päädyin oikeaan paikkaan. "Loogisesti" ne verkkoasetukset löytyykin tuosta pääsivulla olevan painikkeen takaa, eikä tuolta oman "plantin" alta, jonne invertteri muutoin lisättiin:

1708962723424.png

Sieltä Network config
1708962826141.png

Tässä vaiheessa pyytää liittymään DTU verkkoon mikäli ei ole valmiiksi. Kun liitin tuohon DTU- verkkoon kännykän, niin tuli ilmoitus että firmis pitää päivittää. Sitä varten piti käynnistää puhelimesta hot spot ja liittää invertteri siihen. Päivitys meni lävitse onnistuneen oloisesti. Tuli alla oleva ilmoitus:

1708962881187.png

Mutta sen jälkeen invertteri onkin ollut täysin mykkä. Ledi pysyy koko ajan pimeänä ja ei tee enää sitä DTU- wlan verkkoakaan. Missään ei näkynyt firmiksen nimeä minkä sinne lykkäsi, mutta oikea se tuskin oli tämän kokemuksen pohjalta. Pariin kertaan purin kaikki kaapelit irti ja kytkin uudelleen ilman vaikutusta. Aiemmin ledi syttyi yleensä jo siinä vaiheessa kun paneelit kytki kiinni, nyt on täysin pimeää koko ajan. Jatketaan joskus toisena päivänä. Pitää nyt taas olla välissä tukeen yhteydessä. Jos Hoymilesin laitteita meinaatte ottaa käyttöön, niin kannattaa aloittaa hyvissä ajoin tai ehtii syksy tulemaan ennen kuin vermeet on tuotolla.;D

Tuon Fronius Symon fyysinen asennus, käyttöönotto ja HA:lle integrointi oli kokonaisuudessaan paljon nopeampi toimenpide, kuin yhden yksittäisen Hoymiles mikron pelkkä softapuolen käyttöönotto.

Viimeksi muokattu:

markok

Aktiivinen jäsen
Aika uskomatonta, että sinulle on annettu asentajatunnukset, jotka on muidenkin käytössä. Tuoltahan voit vaikka poistaa muiden invertterit käytöstä.

Hoymilesin DTU:ta käytettäessä yhdistäminen verkkoon menee kyllä aika kivuttomasti. Ensimmäistä kertaa edes kuulin, että tuollainen WLAN versio on tehty. En muista varmaksi, mutta saattoi olla niin, että yhdistäminen tuossa perusversiossakaan ei onnistunut jos paneelit ei tuottanut eli piti tehdä valoisan aikaan.

Olisikohan järkevin kokoonpano tavallinen mikro ja OpenDTU siihen liitettynä. Tuo on ainakin kohtuu edullinen kokoonpano ja asentaminen on omien kokemusten perusteella kohtuu helppo. Tietääkö kukaan toimiiko ulkomailta ostetut mikrot OpenDTU:n kanssa kuten Suomesta ostetut vai pitääkö niihin tehdä jotain asetusmuutoksia?

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
En muista varmaksi, mutta saattoi olla niin, että yhdistäminen tuossa perusversiossakaan ei onnistunut jos paneelit ei tuottanut eli piti tehdä valoisan aikaan
Varmaan juuri noihin aikoihin aurinko painui jo alas, mutta eihän nyt mitään tällaista voi niin suunnitella että asennus onnistuu vain kesällä aurinkoiseen aikaan näin karrikoiden... Vai voiko? Pitänee vielä kokeilla päivän valolla. Asentajatili on kyllä minun omalla sähköpostilla, mutta siellä näkyy tosiaan paljon asennuksia eri maissa. Tämäkö ei sitten ole normaalia? Pitänee kysyä tuesta tätäkin

markok

Aktiivinen jäsen
Varmaan juuri noihin aikoihin aurinko painui jo alas, mutta eihän nyt mitään tällaista voi niin suunnitella että asennus onnistuu vain kesällä aurinkoiseen aikaan näin karrikoiden... Vai voiko? Pitänee vielä kokeilla päivän valolla. Asentajatili on kyllä minun omalla sähköpostilla, mutta siellä näkyy tosiaan paljon asennuksia eri maissa. Tämäkö ei sitten ole normaalia? Pitänee kysyä tuesta tätäkin
Kyllä se paneleilta tuleva jännite jollain tavalla vaikuttaa asiaan, mutta minun muistin mukaan joku valo piti kyllä mikrossa vilkkua pelkällä verkko sähkölläkin, mutta muistikuvat tuosta on aika hatarat.

Pääsetkö noilla tunnuksillasi tutkimaan noiden muiden asennuksia? Ainakin Suomessa maahantuojan kautta firmoille jaettavat asentajatunnukset ovat sellaisia, että asennusfirma näkee kaikki asentamansa järjestelmät, mutta ei muita.

vmakela

Vakionaama
Vaatii ☀️:a että pääsee invertterille asti kiinni, esim katsomaan lämpötilaa ym. Ne jotka ei halua tapella päivätolkulla, ostaa omansa Ralokselta Suomesta, ja saa tukea suomeksi.

makke

Jäsen
Ralokselta kyselin tuota asentaja tilin kanssa pelaamisesta, vastaus oli että heiltä ostettuihin laitteisiin saa asentajatili ja neuvoja sen käyttöön.
Eli vastaus: "Luomme teille installer tunnukset joilla pystytte itse lisäämään inverttereittä etävalvontajärjestelmään. Avustamme toki tässä mikäli tulee haasteita, eli kummin päin vain"

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Pääsetkö noilla tunnuksillasi tutkimaan noiden muiden asennuksia? Ainakin Suomessa maahantuojan kautta firmoille jaettavat asentajatunnukset ovat sellaisia, että asennusfirma näkee kaikki asentamansa järjestelmät, mutta ei muita.

Näyttää pääsevän samalla tapaa ihan minkä tahansa plantin asetuksiin kuin omaankin. Yhteensä näyttäisi olevan ilmeisesti 1159 planttia näkyvillä tuolla. Vähän ihmettelinkin, että aika vapaamielistä että "kaikki näkevät kaikki". Pitänee kysäistä herra Gastonilta joka teki tuon tilin minulle, että mikäs tässä pielessä. Toki vaarana on, että sen jälkeen ottaa noista kaikista oikeudet veks ja sen jälkeen en pääse enää omaankaan "planttiini" käsiksi. 58MWh on tämän asennuskannan tuotto tältä kuukaudelta
1708980585847.jpeg

Vaatii ☀️:a että pääsee invertterille asti kiinni, esim katsomaan lämpötilaa ym. Ne jotka ei halua tapella päivätolkulla, ostaa omansa Ralokselta Suomesta, ja saa tukea suomeksi.

Ei tuen kieli ole ollut tässä ongelma. Nopeasti on saanut tukea Hoymilesin omasta tuestakin englanniksi, ei voi moittia. Sunnuntaina koitin itse rapata tuloksetta, mutta kun nöyrtyi kysymään, niin aika nopeaa tuli vastausta. Ralokselta olen kyllä näitä katsonut, mutta heillä ei nyt ollut tätä tuotetta tai samassa hintaluokassa muutakaan vastaavaa. Tässä on alle 200€ paketissa kuitenkin tuo DTU myös mukana joka maksaa muutoin ekstraa. Yksittäiseen tarpeeseen varsin hyvä jos vielä saa toimimaan.

Viimeksi muokattu:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Kysyin tuesta että miksi näkyy noita asennuksia minun tilillä. Sieltä kovasti pahoiteltiin että nyt on tullut virhe. Tili pitää tehdä uudelleen.

Back
Ylös Bottom