Hoymiles microinverterit

-Teme-

Vakionaama
Mulla on asentajatili. Hoymilesillä oli viime vuonna tovin aikaa mahdollista perustaa asentajatili S-Miles installer appista.

makke

Jäsen
Minulla on aurinkovoimala Hoymilesin tuotteilla ja siihen end user oikeudet eli tili. Jos haluaisin myös installer accountin kyseiseen
voimalaan, niin miten se tapahtuu. Itse asentajan tilin perustaminenhan sujuu tuolla fakegps toiminnalla hienosti. Eli pitääkö jo olemassa olevalle voimalalle laittaa ihan uudet tiedot vanhojen tilalle, uusi nimi ym.

Espejot

Hyperaktiivi
Mistäs näitä Huawin mikroja kandee Suomesta ostaa, huomasin että Rasolin sivuilta puuttuu mikrot kokonaan eikä hintatietojakaan löydy... UPS nyt löytyi.

edit: jostain syystä ohjasi jonnekin eri suvustolle, onko Raloksella useampi sivusto tmd

Viimeksi muokattu:

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Jos ei haittaa ostaa virosta, niin Heatline.ee:n kanssa voi asioida suomeksi. Ostin sieltä pari mikroa paljon Raloksen hintoja halvemmalla.

Espejot

Hyperaktiivi
Jos ei haittaa ostaa virosta, niin Heatline.ee:n kanssa voi asioida suomeksi. Ostin sieltä pari mikroa paljon Raloksen hintoja halvemmalla.
Saako sieltä Suomalaisilla asetuksilla eli täytyykö käyttää kikka vitosia että saa oikeudet?

Edit: ei hintoja näköjään esillä, eli täytyykö pyytää tarjous?

puuteknikko

Vakionaama
Saako sieltä Suomalaisilla asetuksilla eli täytyykö käyttää kikka vitosia että saa oikeudet?

Edit: ei hintoja näköjään esillä, eli täytyykö pyytää tarjous?
Pitää mennä sinne kaupan puolelle (E-POOD) niin näkyy hinnat.

Pyysin heiltä puoli tuntia sitten asentajatiliä ja tiedot tupsahti sähköpostiin juuri äsken. Tämä on sitä oikeaa asiakaspalvelua. Ensi viikolla pitäisi olla asennuspäivä, jos sähkäri muistaa tulla paikalle :D

Espejot

Hyperaktiivi
Pitää mennä sinne kaupan puolelle (E-POOD) niin näkyy hinnat.

Pyysin heiltä puoli tuntia sitten asentajatiliä ja tiedot tupsahti sähköpostiin juuri äsken. Tämä on sitä oikeaa asiakaspalvelua. Ensi viikolla pitäisi olla asennuspäivä, jos sähkäri muistaa tulla paikalle :D
Mitä kaikkea tohon nyt tarvii HMT-2250-6T kylkeen ... onko antaa ostolistaa ;)

Puutuuko tästä jotakin?
1718209027008.png

Viimeksi muokattu:

Raps

Jäsen
Tuolla paketilla lähdin alkuun:
1 kpl HMT-2250 Mikroinvertteri
1 kpl T-connector HMT 3-vaihe
1 kpl DTU PRO S Etävalvonta
Myöhemmin hankin DTSU666
Toki tarvittavat DC-jatkokaapelit vielä..

Arisoft

Hyperaktiivi
Raloksen kaverit sanoivat että usein jää nuo erikoiset AC-liittimet pois ja asennetaan laite kaapelistaan suoraan rasiaan. Liitin toki mahdollistaa helpomman vaihdon.

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Heatlinen mikrot tuli suoraan oikeilla asetuksilla. HMT-2250-6T purkkien kanssa ostin T-haara piuhat, kasan Betterin MC4 liittimiä, T-haara purkutyökalut ja yhden T-päätyplugin. DTUta tai DTSU666 yksikköä en ostanut. Käytössä on HAN portillinen sähkömittari, sieltä saa import/export tiedot. OpenDTU lukee mikrojen dataa.

Asioin Heatlinen Ranno Märtsonin kanssa suoraan sähköpostitse.

Viimeksi muokattu:

Large

Aktiivinen jäsen
Mä sain aikanaan Heatlinelta jotkut jälleenmyyjän pääkäyttäjätunnukset millä sain tehtyä itselleni asentajatilin. :) Vihdoinkin olisi paneelit katolla ja vkl aikana tulee sähkäri tekemään AC-kytkennät.

hiksi

Jäsen
Kannattaa melkein itse hommata puristuspihdit ja tehdä DC-kaapelit tai jättää sähkärin murheeksi. Usein kuitenkin tarvii molempiin päihin eri merkkisen liittimen (tai sitten vaihtaa myös paneelin tai invertterin liittimen).

janilind

Jäsen
Hmt-2250 liittimet on Betterin BC03a ja paneelien päähän sit jotku sinne sopivat. Me laitettiin Staublin liittimet kun Longi niitä mainosti yhteensopiviksi noihin heidän paneeleihin(405W hi-mo5). Johtojen teko on hiukan työläs operaatio, mut tulipahan sekin osuus tehtyä.

Espejot

Hyperaktiivi
Hmt-2250 liittimet on Betterin BC03a ja paneelien päähän sit jotku sinne sopivat. Me laitettiin Staublin liittimet kun Longi niitä mainosti yhteensopiviksi noihin heidän paneeleihin(405W hi-mo5). Johtojen teko on hiukan työläs operaatio, mut tulipahan sekin osuus tehtyä.
Saisinko linkin missä Longi "mainostaa" liitinten yhteensopivuttaa eli onko kyse teknisestä dokumentaatiosta vai mainoksesta niin kuin sanoit? Mun mielstä Longi käyttää Staublin liitimiä. Ainakin Hi-Mo6 on EVO2 liitimillä.

markok

Aktiivinen jäsen
Onko kellään muulla ollut ongelmia saada kytkettyä invertteriä OpenDTU:lle? Olen asentanut useita inverttereitä eri OpenDTU laitteisiin ja tähän asti kaikki on mennyt ongelmitta, mutta nyt HMT-2000 mikron yhdistäminen ei onnistu. Sarjanumero on tarkastettu useamman kerran ja se on oikein. Dokumentin mukaan OpenDTU:n pitäisi tukea kyseistä mikroa, mutta ei vaan toimi. Kyseessä on Alliance Apps:n OpenDTU. Näkeekö jostain onko tuo kyseinen mikro otettu tuetuksi vasta jonkun firmware päivityksen jälkeen?

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Onhan käytössä CMT2300 piiri eikä NRF? Taitaa kyllä tulla automaattisesti alliancen laitteen kanssa kunhan on oikea konffitiedosto käytössä. 865 MHz taajuus. RF tehoa saa olla +6 tai +8 deppaa jotta meillä tulee vakaa linkki, vaikka on vain yläpohja ja huopakatto välissä. Firmis tammikuun alusta.

markok

Aktiivinen jäsen
Onhan käytössä CMT2300 piiri eikä NRF? Taitaa kyllä tulla automaattisesti alliancen laitteen kanssa kunhan on oikea konffitiedosto käytössä. 865 MHz taajuus. RF tehoa saa olla +6 tai +8 deppaa jotta meillä tulee vakaa linkki, vaikka on vain yläpohja ja huopakatto välissä. Firmis tammikuun alusta.
On CMT2300. Tässä samassa OpenDTU:ssa on jo ennestään kolme HMS-2000 mikroa kiinni paljon haastavammassa sijainnissa kuin tämä uuden yhdistys yritys ja niiden kanssa ei ole mitään ongelmaa. Olen tosin modannut hankaliin kohteisiin näihin ulkoisen antennin kun pelkän lähetystehon lisäys ei riitä.

Onko sinulla siis HMT-2000 (kolmivaiheinen) yhdistettynä Alliance Apps:n OpenDTU:lle?

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Olen tosin modannut hankaliin kohteisiin näihin ulkoisen antennin kun pelkän lähetystehon lisäys ei riitä.

Onko sinulla siis HMT-2000 (kolmivaiheinen) yhdistettynä Alliance Apps:n OpenDTU:lle?
Pitääpä kokeilla ulkoista antennia, josko pärjäisi pienemmällä teholla. U.fl SMA adapteri taitaa löytyä jostain nurkista. Tällä hetkellä käytän CMT2300 portissa laitteen mukana tullutta tarrapintaista antennia.

Mulla on 2x HMT-2250-6T mallia kiinni Alliancen OpenDTU Fusionissa. Modattu levy, jossa on W5500 ethernet moduuli SPI:llä kiinni "shield" mallisesti. Firmis on LennartF22 reposta, spi-eth branchista.

Liitteet

• 20240415_153533.jpg
    20240415_153533.jpg
    211,2 KB · Katsottu: 88
  • 20240415_153823.jpg
    20240415_153823.jpg
    170,8 KB · Katsottu: 79
  • 20240414_175315.jpg
    20240414_175315.jpg
    220 KB · Katsottu: 82

markok

Aktiivinen jäsen
Minullakin on joissakin asennuksissa HMT-2250 OpenDTU:ssa kiinni ja sen kanssa ei ole mitään ongelmaa. Ainoastaan tämä HMT-2000 on osoittautunut hankalaksi. Tuohan on tullut myöhemmin markkinoille kuin HMT-2250 niin sillä ajattelin tukeeko firmis kuitenkaan tuota vaikka toisin sanotaan. Pitää varmaan kokeilla liittää se Hoymilesin DTU:hun niin näkee toimiiko se sen kanssa.

Ulkoisella antennilla saa kyllä reilusti tehoa lisää. Minun mielestä tuo pitäisi olla jo vakio asennuksena. Sen verran vaatimattomaksi jää kantama alkuperäisellä antennilla.

markok

Aktiivinen jäsen
Onko kellään muulla ollut ongelmia saada kytkettyä invertteriä OpenDTU:lle? Olen asentanut useita inverttereitä eri OpenDTU laitteisiin ja tähän asti kaikki on mennyt ongelmitta, mutta nyt HMT-2000 mikron yhdistäminen ei onnistu. Sarjanumero on tarkastettu useamman kerran ja se on oikein. Dokumentin mukaan OpenDTU:n pitäisi tukea kyseistä mikroa, mutta ei vaan toimi. Kyseessä on Alliance Apps:n OpenDTU. Näkeekö jostain onko tuo kyseinen mikro otettu tuetuksi vasta jonkun firmware päivityksen jälkeen?
Saattaa olla sittenkin niin, että OpenDTU:n nykyinen firmis ei tue HMT-2000 mikroa. Tuon tuki on tullut versiossa 24.2.16. AllianceApps:n OpenDTU:sta vaan on todella hankala tietää mikä firmis siinä on vai osaako joku kertoa tähän helpon keinon? Onko kukaan tehnyt tällaiseen firmiksen päivitystä? Meneekö ihan tämän ohjeen mukaan? https://github.com/markusdd/OpenDTUFusionDocs/blob/main/OTA.md

Takuu asiat ei näytä toimivan ollenkaan. Löytyy 3 kpl erilaisia Hoymilesejä.

Ralokselta ostettu HMT-2250 on asennettu kesällä 2022. Tänä keväänä rupesi satunnaisesti tiputtamaan pois pelistä MPPT-B, eli kahta keskimmäistä paneelia. Tämä kuittaantuu uudelleen käynnistämällä, mutta ongelma tässä on ettei laitetta saa sammumaan kokonaan mitenkään, kun pysyy auringon voimalla invertteri käynnissä. Pitäisi siis irroittaa aurinkopaneelit tai peittää, niin ettei yhtään tule virtaa ja laite menee yö moodiin. Helpompi siis odottaa seuraavaan aamuun ja katsoa lähtikö taas toimimaan tuo kyseinen MPPT-B. Aina se lähti.

Appista Löytyy myös täälläkin mainittu sammutus ja käynnistys nappi, mutta ei se taida tehdä mitään, ainakaan ei bootannut laitetta tarpeeksi, että olisi lähtenyt toimimaan tuo MPPT-B.

Sitten se kosahti kokonaan. 1.6 Invertteri toimi normaalisti. 2.6 aamulla ei enää toiminut ollenkaan. Ilmoittelee PV- jännitteiksi 4-7V ja välillä normaalin, n.42V, mutta amppeereja 0. Sen jälkeen ei ole siis tuottanut mitään. Ilmoitin ongelmasta Ralokselle 3.6, mutta yhden ainoan vastauksen sain pari viikkoa sitten, että asia on tutkinnassa. Menee siis hyvin keskikesän aurinko hukkaan ja laitehan on edelleen minulla, vaikka pariin otteeseen kysellyt pitäisikö se lähettää sinne Ralokselle.

Ei siis ainakaan takuuasioiden takia kannata maksaa 150€ extraa laitteesta ja ostaa suomesta.

Viimeksi muokattu:

hiksi

Jäsen
Itsellä oli kanssa samoja ongelmia, HMT-2250 tiputteli kahta keskimmäistä paneelia pois. Antoi jonkun vikakoodinkin aina välillä. Laitoin siittä kuvakaappauksen myyjällä Viroon Heatline.ee ja seuraavana päivänä Hoymilesin tuesta tekivät etänä jonkun päivityksen tms jonka jälkeen ei ole ongelmaa ollut. Eli samaa mieltä, ei kannata maksaa extraa suomeen :D

Espejot

Hyperaktiivi
Mikäs näiden pihvi oikein on, miksi on niin monta "purkkia".

Liitteet

• 1718738581660.png
    1718738581660.png
    411,6 KB · Katsottu: 102
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Onko tämä nyt se OpenDTU palikka mikä tarvitaan jos ei halua olla tekemisissä kiinanpilven kanssa?

markok

Aktiivinen jäsen
Lueskelin hieman aihetta... tarvitaanko jokin sortin antenni? Virtalähdet?
Virtalähteeksi tavallinen USB kännykän laturi. Laitteen päässä on USB C liitin ja johtokin taisi tulla laitteen mukana. Laitteessa on sisäänrakennettu antenni, mutta kantama tuolla ei ole hirveän hyvä. Tarvittaessa ulkoisen antennin modaaminen on helppoa.

Espejot

Hyperaktiivi
Aiheeseen kevyesti liittyen, kuinka laaja verkosto on openDTU takan, yhteisö vai yksi henkilö. Ajatelin lähinnä jatkuvuutta...

Virtalähteeksi tavallinen USB kännykän laturi. Laitteen päässä on USB C liitin ja johtokin taisi tulla laitteen mukana. Laitteessa on sisäänrakennettu antenni, mutta kantama tuolla ei ole hirveän hyvä. Tarvittaessa ulkoisen antennin modaaminen on helppoa.
Tästä lisää? Kaupoasahan on kaksi versiota, ulkoisella antenilla ja Fusion (kuva)... mikä näiden ero on, ei ensi silmäyksellä selvinnyt...

1718777892234.png

Olisiko aiheellista erottaa OpenDTU omaksi topikiksi... tiedon löytäminen helpottuisi?

Viimeksi muokattu:

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Discordissa on iso yhteisö pääasiassa saksalaisia jotka kehittää OpenDTU ja AhoyDTU alustoja. OpenDTU Fusion on pienen porukan, pääasiassa yhden henkilön design, joka perustuu ESP pohjaisiin itse rakennettaviin DTU laitteisiin. Perinteisesti oli tyypillistä siis rakentaa DTU itse ESP32:sta ja esim CMT2300 piiristä, mutta nyt tuo uusi Fusion helpottaa hommaa.

OpenDTU firmiksestä on lukuisia forkkeja, ja jos sen kehitys loppuisi, kehitys jatkunee muualla. Fusion levyn kehitys voi loppua. Jos omasi hajoaa eikä uusia saa, markkinoilla lienee uusi malli tai vaihtoehtoisesti voit rakentaa sen itse.

Espejot

Hyperaktiivi
OpenDTU firmiksestä on lukuisia forkkeja, ja jos sen kehitys loppuisi, kehitys jatkunee muualla. Fusion levyn kehitys voi loppua. Jos omasi hajoaa eikä uusia saa, markkinoilla lienee uusi malli tai vaihtoehtoisesti voit rakentaa sen itse.
Eli Fusionissa on oma firmis vai?... Mitkä on Fusioinin +/- puolet... arvon tässä nyt että kumman noista ostaa - Fusionin vai "normi kokoonpano"...

Edit: tästä löysinkin juttua Fusion versiosta

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom