HZxxZKE

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
CS-HZ25ZKE/CU-HZ25ZKE
CS-HZ35ZKE/ CU-HZ35ZKE

Saatavina myös mustana = -H pääte
Kylmäainemäärä hieman vähentynyt XKE mallista, hieman ulkoyksikön puhallusta lisätty.
 

Liitteet

  • CS-HZ25ZKE,CU-HZ25ZKE,ErP-Label.pdf
    329,3 KB · Katsottu: 405
  • CS-HZ25ZKE,CU-HZ25ZKE,ERFI-23005-1,Ecodesign-Information.pdf
    2,6 MB · Katsottu: 343
  • WEB-ACXF55-36820-FI.pdf
    1,8 MB · Katsottu: 466
Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Saatavina myös mustana = -H pääte
22334213.png
 

jamata

Jäsen
Tuommonen 25 olis nyt huomista 18.1.24 asennusta odottamassa ihan valkosella sisäyksiköllä. Saapas nähä minkälainen on
 

Liitteet

  • IMG20240117163214.jpg
    IMG20240117163214.jpg
    134,2 KB · Katsottu: 185

jamata

Jäsen
Viikon nyt humissut seinällä. 65l palju oli jo 5vrk jälkeen täynnä ja ulkolämpö heilunu -20 +3 välillä. Kokeilin huvikseen -6 powerful tilaa ja pyynti 30 nii ei puhaltanu kuin 43 kun vivaxi puhalteli yli 50c. Puhaltelee muuten n35 ja talo kyllä pysyy lämpösenä. Kulutusta en saa valitettavasti näkyyn kun tuli mittarikaapista syöttö ulkoa ja mittaus on sisätiloissa
 

Liitteet

  • IMG20240125122152.jpg
    IMG20240125122152.jpg
    110,3 KB · Katsottu: 339

jamata

Jäsen
Oho eipä ollu tullu ilmotusta et oli vastattu. -6 oli tossa kokeen aikana ja vaihtelevasti on ollut isompiaki lukemia. Toinen mikä vaivaa nii alle tunnin sulatusvälit vaikka kaukos on se 60 asetus 01 mut pumppu ei kyllä piippaa et menis perille ja alunperin oli 00.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Toinen mikä vaivaa nii alle tunnin sulatusvälit vaikka kaukos on se 60 asetus 01 mut pumppu ei kyllä piippaa et menis perille ja alunperin oli 00.
Oletko tarkistanut nyt 60 asetuksen tilan? Onko se nyt 01 vai 00?
ps. Tuo muutos pitää tehdä pumpun ollessa OFF.
 
Viimeksi muokattu:

jamata

Jäsen
Oon kokeillu parikertaa ja 01 se näyttää ja pumppu oli kyllä pois päältä. Kokeilin myös vikakoodit ja piippas vaan 00 kohalla et se ainaki onnistu
 

Blur

Jäsen
Eihän silmä näyttänyt. Taidanpa tämmösen kaksvitosena laittaa viimeisen 15v vanhan korvaajaksi. 2kpl 35 XKE:tä toiminut ensiluokkaisesti. Vai oisko XKE sittenkin parempi, jos tässä vain halvennettu :huh:
 

Butelius

Tulokas
Viime talvesta asti HZ25ZKE ollut käytössä. Sisäyksikkö pitää jatkuvaa napsuntaa varsinkin lämmitysmoodissa ja on myös puhallusääneltään todella äänekäs. En olisi ostanut jos olisin nämä tiennyt etukäteen.
 

Husky

Hyperaktiivi
Yksilövikoja näissä. Oma Pana ei pidä naksunaa ja puhalluskin niin hiljaista ettei tahdo huomata kun menee katkolle. Pitänyt laittaa 100cm pitkä serpentiini että pystyy kyttäämään sen puhallusta paremmin 5m päästä. Puhallus 2/5 (tai 3/6 jos laksee quietin mukaan).

Ja sanoisin että meillä taustamelu minimaalista että pitäisi kuulua puhina täällä jos missä, mutta tiedä tuosta
 

pumpisti

Aktiivinen jäsen
Onkohan tässä HZ-sarjassa samaa ongelmaa minimitehon kanssa kuin NZ-sarjassa? Speksien mukaan pitäisi olla 170w, mutta tätä ei ilmeisesti ainakaan NZ:lla olla koskaan nähty?

Meillä 14v vanha FD35 ja miettinyt josko päästäisi sen jo eläkkeelle. 360w näyttää sekin nyt -1 asteessa vievän ja sitten kun idlailee niin 15w. En muista juuri tuon alempaa tuollakaan nähneeni.

Tuo puhallusmelu toki myös huolettaa, mutta kuulostaa tosiaan enemmän yksilövialta.
 

Husky

Hyperaktiivi
Onkohan tässä HZ-sarjassa samaa ongelmaa minimitehon kanssa kuin NZ-sarjassa? Speksien mukaan pitäisi olla 170w, mutta tätä ei ilmeisesti ainakaan NZ:lla olla koskaan nähty?

Meillä 14v vanha FD35 ja miettinyt josko päästäisi sen jo eläkkeelle. 360w näyttää sekin nyt -1 asteessa vievän ja sitten kun idlailee niin 15w. En muista juuri tuon alempaa tuollakaan nähneeni.

Tuo puhallusmelu toki myös huolettaa, mutta kuulostaa tosiaan enemmän yksilövialta.
HZ:n minimiehot kiinnostaisi itseänikin tietää, onkos kellään tietoa?

Ostohommissa kannattaa muuten huomioida, että Daikinin ja Toshiban ja joidenkin muidenkin merkkien käyttäjät käyvät aktiivista keskustelua tällä palstalla ja saa vertaistukea, mutta Panan käyttäjät on huomattavan paljon passiivisempia.
 

jlu2006

Aktiivinen jäsen
HZ:n minimiehot kiinnostaisi itseänikin tietää, onkos kellään tietoa?

Ostohommissa kannattaa muuten huomioida, että Daikinin ja Toshiban ja joidenkin muidenkin merkkien käyttäjät käyvät aktiivista keskustelua tällä palstalla ja saa vertaistukea, mutta Panan käyttäjät on huomattavan paljon passiivisempia.
Ne vaatii niin paljon säätöä... Pana vaan toimii! ;)
 

Santtu89

Jäsen
Osaatteko kertoa kokemuksia millainen tai saako puhallusilmaa ohjattua hyvin sivulle tällä panan hz25zke mallilla? Tulossa paikkaan jossa tarve jatkuvasti puhaltaa hieman vasemmalle niin menee ilma oviaukosta olkkariin, muuten osa ilmasta törmää seinään joka 2m pumpusta. Nykyinen LN25 suoriutunut tästä hyvin kun kaukkarista laittaa yhden napsun sivulle päin puhalluksen.
 

Husky

Hyperaktiivi
Eiköhän tuossa mielessä ole yhtä hyvä kuin NZ, joss sivusuuntaus toimii erinomaisesti ja menee hienosti lämpö 3-4m päässä olevasta oviaukosta joka 90 asteen käännöksellä.

Ongelmat on ihan muualla.

Onko kukaan HZ:lla mitannut kuinka pitkiä on sulatukset? Kestää aina 16-17min tässä omassa NZ yksilössä.
 

Santtu89

Jäsen
Hz25 ilmamäärät ainakin näyttää olevan suurimmasta päästä. Powerful tila 16.8 m3 /min x 60 = 1008 m3/h

Kun mitsun LN25 max ilmamäärä/virta 834 m3/h ja rw25 max ilmavirta 846 m3/h

Ln25 liikuttanut ilmaa hyvin ja varsinkin jos on välillä puhaltanut 5/5 niin voiko olla, että Panassa olisi vielä noin paljon lisää tehoa maksimissa?

Mites Panan hz25 sulatukset ja niiden välit. Kiinnostaisi tietää myös. Kiitos.
 

Santtu89

Jäsen
Eiköhän tuossa mielessä ole yhtä hyvä kuin NZ, joss sivusuuntaus toimii erinomaisesti ja menee hienosti lämpö 3-4m päässä olevasta oviaukosta joka 90 asteen käännöksellä.

Ongelmat on ihan muualla.

Onko kukaan HZ:lla mitannut kuinka pitkiä on sulatukset? Kestää aina 16-17min tässä omassa NZ yksilössä.
Husky, mitä tarkoitat, ongelmat on ihan muualla?
 

Husky

Hyperaktiivi
Meinasin ettei tuosta ominaisuudesta tarvii huolehtia.

Itseä ärsyttää NZ:n katkokäyntitaipumus siksi kun se tehoryntäilee (eikä ole tehonrajoitustoimintoa kuten joissakin merkeissä) ja luulen kyllä että se alentaa hyötysuhdetta. Ja tuo turhan usein iskevä sulatushulluus (juuri oli kellosulatusta 50min välein) on varmana huonoksi. Täytyy koittaa ehtiä seurata sulatustiheyttä kattavammin mutta kaikki sulatukset mitä olen kellottanut ovat olleet 16-17min
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
Hz25 ilmamäärät ainakin näyttää olevan suurimmasta päästä. Powerful tila 16.8 m3 /min x 60 = 1008 m3/h

Kun mitsun LN25 max ilmamäärä/virta 834 m3/h ja rw25 max ilmavirta 846 m3/h

Ln25 liikuttanut ilmaa hyvin ja varsinkin jos on välillä puhaltanut 5/5 niin voiko olla, että Panassa olisi vielä noin paljon lisää tehoa maksimissa?

Mites Panan hz25 sulatukset ja niiden välit. Kiinnostaisi tietää myös. Kiitos.

En ole itse tuota tarkasti kellottanut, mutta minulla sattuu olemaan HAn anturi tuossa oman Pana HZ25:n alla. Siitä katsoen näyttäisi sulatuksen kesto 12-14 min, sen jälkeen alkaa taas lämmittää. Nyt parin viime päivän aikana sulatusväli on ollut 2-3 tuntia. ITselläni ei ole minkäänlaista katkokäyntiä näissä lämpötiloissa. Lämpimällä ilmalla jonkin verran.

Tässä vielä lämpöanturin käyrä, anturi on siis noin 1.5 m pumpun alapuolela
1735930435336.png
 

iro

Vakionaama
Meinasin ettei tuosta ominaisuudesta tarvii huolehtia.

Itseä ärsyttää NZ:n katkokäyntitaipumus siksi kun se tehoryntäilee (eikä ole tehonrajoitustoimintoa kuten joissakin merkeissä) ja luulen kyllä että se alentaa hyötysuhdetta. Ja tuo turhan usein iskevä sulatushulluus (juuri oli kellosulatusta 50min välein) on varmana huonoksi. Täytyy koittaa ehtiä seurata sulatustiheyttä kattavammin mutta kaikki sulatukset mitä olen kellottanut ovat olleet 16-17min
Samasta aiheesta keskustellaan myös täällä:
https://lampopumput.info/foorumi/threads/uusi-nzxxyke-malli.34644/page-10#post-695528

Voisiko nämä pohteet tehdä saman säikeen alla sillä NZ ja HZ toiminevat tältä osin samalla tavoin ?

Minun HZ25 on pöhissyt nyt seinällä pari viikkoa, yritän kerätä dataa pumpun käyttäytymisestä ja kokeilla miten epäkohtia voisi parantaa. Heti alkuun siirsin sisäyksikön imuilmaanturin kotelon ulkopuolelle, jo tuo rauhoitti katkokäyntiä ja tehoryntäilyä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Santtu89

Jäsen
En ole itse tuota tarkasti kellottanut, mutta minulla sattuu olemaan HAn anturi tuossa oman Pana HZ25:n alla. Siitä katsoen näyttäisi sulatuksen kesto 12-14 min, sen jälkeen alkaa taas lämmittää. Nyt parin viime päivän aikana sulatusväli on ollut 2-3 tuntia. ITselläni ei ole minkäänlaista katkokäyntiä näissä lämpötiloissa. Lämpimällä ilmalla jonkin verran.

Tässä vielä lämpöanturin käyrä, anturi on siis noin 1.5 m pumpun alapuolela
katso liitettä 103328
Kiitos vastauksesta. Millainen pyynti lämpötila sulla on sekä kuinka paljon pumppu tekee töitä?
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
Kiitos vastauksesta. Millainen pyynti lämpötila sulla on sekä kuinka paljon pumppu tekee töitä?
Pyynti vaihtelee tällä hetkellä pääsiassa 21-22 asteen välillä. Tehomitausta ei ole, eli todellisesta työn määrästä ei ole tietoa, mutta mutuna väittäisin että kevyellä väännöllä mennään vielä tällä hetkellä.

Säätö on kokonaan kotiautomaation takana, eli pyyntiä säädetään sekä sisä että ulkolämpötilan perusteella niin että halutussa mittuspisteessä (pumpun kannalta eteisessä kuman takana) lämpötila pysyy noin 21 asteessa. Pumppu on olkkarissa, eli näissä tiloissa on jonkin verran lämpimämpää.
 

iro

Vakionaama
Tässä hieman lisätietoa:

Pana MZ25ZKE, sulatusohjelman asetus 60 on asennossa 1, imuilma-anturi koneen ulkopuolella.
Ulkona pakkasta 15 astetta, kosteus 90%. sisälämpö noin 21C, pyynti 19 (vastanne 21 jos imuilma-anturi koneen sisällä)
Päivällä lämmitetty takkaa, joten lämmöntarve hieman normaalia pienempi.
Noin klo 6 pyyntilämpö nostettu yhdellä asteella.

Havainnot (katso liite):
Ottoteho pysyy jokseenkin vakiona koko lämmitysjakson ajan. Sulatuksen jälkeen puhalluslämmön nousu tavoitetasoon kestää noin 10min, johtunee siitä ettei ottotehona nosteta korkeammalle tuossa vaiheessa.

Sulatuksia tehdään 1,5-2 tunnin välein. Ulkoyksikön deltaT käyrästä näkyy että ennen sulatuksen liipaisua deltaT:n muutos on nopeutunut., tuolla hetkellä COP-käyrässä ei näy vielä muutosta.
==> Näissä olosuhteissa toiminta mielestän OK. Lämmitysjakso voisi olla hieman pidempi, mutta tuon kokeilu vaatisi sulatushuijauksen toteutuksen.
 

Liitteet

  • Screenshot_20250104-100431.jpg
    Screenshot_20250104-100431.jpg
    74,3 KB · Katsottu: 98

NorPump

Jäsen
Hi all!
Sorry for writing in English, I’ve followed the forum a while and there really are good inputs and knowledge here. You can reply in Finnish, I’ll just use google translate (although funny sometimes as it refers to cakes and sausages for some words).

I replaced a 11 year old FH35 with a HZ25ZKE, the mitsu was starting to consume more electricity and believe I got a good deal for both a Wilfa in the garage and a HZ25 in the kitchen.
I’m having some serious issues with the HZ compared to the FH35. The FH35 could be set at 20-22 degrees, depending on outside temperature and it just kept the house at 0.5-1 degrees above the set temp, blowing was 4/5 constantly except when temps were under -15 then it had to be at 5/5. The consumption was stable during the period until defrost as well.

With the HZ I have to adjust the temps several times per day to keep the house at 22, from 23 to 28 degrees, blowing is manual at 3/5 (I have also tried 4/5, but it’s very loud then. Blowing direction «top» seems to spread the heat best, this is also how the Mitsu was configured). The last days it’s been -8 to -10, I’ve had the temp at 25 and blow at 3/5, this kept the house at 22 yesterday. Before bed I increased the temp to 26, I can see in HA that the temp just kept falling to 20 degrees during the night and it seems to struggle to keep the temp in the house (the mitsu had no problems until -18 and I had to turn on one oven in the hallway to help it then).
It seems to defrost every 30 minutes now, even though setting 60 is 1. It is just acting really weird and I’m calling the installer on Monday to see what there is to do.
Also the inside cell is getting frozen when there actually is need to defrost, but the last few days it’s been defrosting with the outer cell being completely clean, maybe a teaspoon of water at each defrost that lasts 2-3 minute.
I see that after a defrost the internal temp is also reporting 18-20 degrees, so it puts out way too much heat and usually stops after 5 minutes, before starting again.
But I assume this isn’t normal? I regret choosing the pana at this moment…
 

Liitteet

  • IMG_2953.png
    IMG_2953.png
    121,5 KB · Katsottu: 120
  • IMG_2948.jpeg
    IMG_2948.jpeg
    291,1 KB · Katsottu: 110
  • IMG_3054.jpeg
    IMG_3054.jpeg
    245,5 KB · Katsottu: 130
  • IMG_3061.png
    IMG_3061.png
    112,3 KB · Katsottu: 126

Husky

Hyperaktiivi
En ole itse tuota tarkasti kellottanut, mutta minulla sattuu olemaan HAn anturi tuossa oman Pana HZ25:n alla. Siitä katsoen näyttäisi sulatuksen kesto 12-14 min, sen jälkeen alkaa taas lämmittää. Nyt parin viime päivän aikana sulatusväli on ollut 2-3 tuntia. ITselläni ei ole minkäänlaista katkokäyntiä näissä lämpötiloissa. Lämpimällä ilmalla jonkin verran.

Tässä vielä lämpöanturin käyrä, anturi on siis noin 1.5 m pumpun alapuolela
katso liitettä 103328
Ok, jos HZ:ssa noinkin pitkiä sulatuksia niin melkein samaa mitä olen NZ:sta kellottanut. Vaikka suhteessa iso vaikutus jo muutamalla minuutilla parempaan suuntaan HZ:ssa.
Samasta aiheesta keskustellaan myös täällä:
https://lampopumput.info/foorumi/threads/uusi-nzxxyke-malli.34644/page-10#post-695528

Voisiko nämä pohteet tehdä saman säikeen alla sillä NZ ja HZ toiminevat tältä osin samalla tavoin ?

Minun MZ25 on pöhissyt nyt seinällä pari viikkoa, yritän kerätä dataa pumpun käyttäytymisestä ja kokeilla miten epäkohtia voisi parantaa. Heti alkuun siirsin sisäyksikön imuilmaanturin kotelon ulkopuolelle, jo tuo rauhoitti katkokäyntiä ja tehoryntäilyä.
Noooo, NZ ketjussa aika vähän aktiviteettia ja tuo tekstini tässä oli pitkälti vastaus HZ:n ostoa miettivälle jäsenelle. Plus tulihan tähän sitten HZ:n sulatuksestakin jo tietoa, joka kiinnostaa itseäni sekin.
 
  • Tykkää
Reactions: iro

iro

Vakionaama
I see that after a defrost the internal temp is also reporting 18-20 degrees, so it puts out way too much heat and usually stops after 5 minutes, before starting again.
Quick comment
Your latest picture shows so-called "katkokäynti". e.g. heating - standby - heating -...The reason is that
there is some kind of short cut from the output air-flow, outflow temperature of the indoor unit does not spread sufficiently, but affects too much to the inflow temperature.

I had a similar situation. My solution was to take room temperature sensor of the indoor unit from inside the unit to the outside and further away from the unit.

The problem went away. But I don't know if that affects to the warranty of the device.
 

Husky

Hyperaktiivi
Hi all!
Sorry for writing in English, I’ve followed the forum a while and there really are good inputs and knowledge here. You can reply in Finnish, I’ll just use google translate (although funny sometimes as it refers to cakes and sausages for some words).

I replaced a 11 year old FH35 with a HZ25ZKE, the mitsu was starting to consume more electricity and believe I got a good deal for both a Wilfa in the garage and a HZ25 in the kitchen.
I’m having some serious issues with the HZ compared to the FH35. The FH35 could be set at 20-22 degrees, depending on outside temperature and it just kept the house at 0.5-1 degrees above the set temp, blowing was 4/5 constantly except when temps were under -15 then it had to be at 5/5. The consumption was stable during the period until defrost as well.

With the HZ I have to adjust the temps several times per day to keep the house at 22, from 23 to 28 degrees, blowing is manual at 3/5 (I have also tried 4/5, but it’s very loud then. Blowing direction «top» seems to spread the heat best, this is also how the Mitsu was configured). The last days it’s been -8 to -10, I’ve had the temp at 25 and blow at 3/5, this kept the house at 22 yesterday. Before bed I increased the temp to 26, I can see in HA that the temp just kept falling to 20 degrees during the night and it seems to struggle to keep the temp in the house (the mitsu had no problems until -18 and I had to turn on one oven in the hallway to help it then).
It seems to defrost every 30 minutes now, even though setting 60 is 1. It is just acting really weird and I’m calling the installer on Monday to see what there is to do.
Also the inside cell is getting frozen when there actually is need to defrost, but the last few days it’s been defrosting with the outer cell being completely clean, maybe a teaspoon of water at each defrost that lasts 2-3 minute.
I see that after a defrost the internal temp is also reporting 18-20 degrees, so it puts out way too much heat and usually stops after 5 minutes, before starting again.
But I assume this isn’t normal? I regret choosing the pana at this moment…
I have sister model NZ, but it keeps inside temp very steady (not that problem that needs setpoint adjustment like you from 23 to 28 ). Might be that houses are different and have an effect into that.

I have had some problems that Pana tends to have "power bursts" with too high power which causes too much heat and then Pana goes to stanby. This can continue very long times with very short intervals. In your picture it could be that but I did not checked it carefully

If it defrosts 30min interval there might be some real problem. I sometimes saw last winter 40min interval, but 30min is much worse.

Please inform what service guy says about these issues.
 

NorPump

Jäsen
Quick comment
Your latest picture shows so-called "katkokäynti". e.g. heating - standby - heating -...The reason is that
there is some kind of short cut from the output air-flow, outflow temperature of the indoor unit does not spread sufficiently, but affects too much to the inflow temperature.

I had a similar situation. My solution was to take room temperature sensor of the indoor unit from inside the unit to the outside and further away from the unit.

The problem went away. But I don't know if that affects to the warranty of the device.
I’ve tried moving the temp sensor as much up towards the filter as I can as it was completely «stuck» to the cell, this has helped some, but not that much. The weird thing is that the pump is in the exact same place as the mitsu…
I have placed a temporary sensor near the intake, and the internal sensor of the pana shows so many weird values. Like now it is 24.5 degrees near the pump, but the pump says it’s 28 degrees…
Installer was supposed to come before Christmas, but got sick and we discussed a bit about changing the board and thermometer, so will see on Monday how it works out.
In comparison, this is how the mitsu looked at -10, roughly 2 hours between defrost and no issues with holding the inside temp stable.

Edit: I turned the pump off from the power and left it for 5 minutes off earlier today, it hasn’t defrosted since 1750 as of writing this and the cell is still completely clean, so not sure what that might be…
Also it sometimes just stops and the power light blinks for a minute, then it restarts again (this started two days ago, has only happened 3 times).
Do you also know if one is supposed to be able to set the temp in 0.5 intervals as the app and remote allows? There is absolutely no difference in temperature inside (and consumption) between 26.5 and 26…
 

Liitteet

  • IMG_9939.png
    IMG_9939.png
    100,8 KB · Katsottu: 99
Viimeksi muokattu:

iro

Vakionaama
I’ve tried moving the temp sensor as much up towards the filter as I can as it was completely «stuck» to the cell, this has helped some, but not that much. The weird thing is that the pump is in the exact same place as the mitsu…
I have placed a temporary sensor near the intake, and the internal sensor of the pana shows so many weird values. Like now it is 24.5 degrees near the pump, but the pump says it’s 28 degrees…
Installer was supposed to come before Christmas, but got sick and we discussed a bit about changing the board and thermometer, so will see on Monday how it works out.
In comparison, this is how the mitsu looked at -10, roughly 2 hours between defrost and no issues with holding the inside temp stable.

Edit: I turned the pump off from the power and left it for 5 minutes off earlier today, it hasn’t defrosted since 1750 as of writing this and the cell is still completely clean, so not sure what that might be…
Also it sometimes just stops and the power light blinks for a minute, then it restarts again (this started two days ago, has only happened 3 times).
Do you also know if one is supposed to be able to set the temp in 0.5 intervals as the app and remote allows? There is absolutely no difference in temperature inside (and consumption) between 26.5 and 26…
Small changes in the location of the inside temperature sensor (inside the unit) does not help so much.
Also I have noticed that the value of Pana's internal sensor differs more or less from value of reference meter next to it.
Just now Pana-sensor shows 19C and reference-sensor (DS18B20) 21,4C. (see picture, Pana-sensor / reference sensor)

In real life temperature control is very rough and depends on the installation location. I think 0.5 degree accuracy in temperature control is practically unnecessary.

If there are any indications of a fault, it may be wise to wait until the installer checks that there is nothing wrong with the hardware or installation.
 

Liitteet

  • Screenshot_20250104-212918.jpg
    Screenshot_20250104-212918.jpg
    50,1 KB · Katsottu: 88
Viimeksi muokattu:

NorPump

Jäsen
Small changes in the location of the inside temperature sensor (inside the unit) does not help so much.
Also I have noticed that the value of Pana's internal sensor differs more or less from the value of the reference meter next to it.
Just now Pana-sensor shows 19C and reference-sensor (DS18B20) 21.4C. (see picture, Pana-sensor / reference sensor)

In real life temperature control is very rough and depends on the installation location. I think 0.5 degree accuracy in temperature control is practically unnecessary.

If there are any indications of a fault, it may be wise to wait until the Installer checks that there is nothing wrong with the hardware or installation.
Yea, it's like I said that it helped a little after the defrosts (as the inner cell is covered in ice when it actually does a proper defrost), as the temps could differ with 12-15 degrees initially, now it's not that bad.
What I liked with the 0.5 intervals I could set via MELCloud/HA on the FH35 is that it was easier to get the temp right in the living room, eg set it to 21.5 to get 22 degrees when it's -5 outside. Now it fluctuates a lot more.
These are the values from today, yellow is a zigbee sensor near the intake, blue is pana internal temp. It's not uncommon for it to use 2000W a few moments after a defrost because it thinks it's too cold.
Must be something off with my pump...will see what the guy says on Monday.
 

Liitteet

  • IMG_3063.png
    IMG_3063.png
    93,7 KB · Katsottu: 87

iro

Vakionaama
Minulla Panan sisäyksikkö on sijoitettu alakerran takka-/työhuoneesen, josta avoportaikko johtaa ylempiin kerroksiin.
Viihtyvyyden kannalta olisi mukavaa jos alakerrassa oleskellessa sisäyksikön puhallus ei olisi häiritsevän voimakasta,
lämmitystehokkuuden kannalta taas olisi eduksi että pumpun lämpö leviäisi mahdollisimman tehokkaasti portaikon kautta ylempiin kerroksiin.

Ratkaisuna yhtälöön päätin tehdä proton pir-liiketunnistimen perustuvasta sisäyksikön nopeuden säädöstä.
Kytkin kaksi IR PIR MH-SR602 liiketunnistinta Wemosiin joka välittää tunnistukset HomeAssistanttiin joka säätää Panan puhallusnopeutta pienemmälle kun liikettä on havaittu.

https://kauppa.sintosen.com/product/1601/liiketunnistin-ir-pir-mh-sr602

Muutaman päivän käytön perusteella menetelmä toimii hyvin.
 

Liitteet

  • IMG_20250105_203621640.jpg
    IMG_20250105_203621640.jpg
    86,9 KB · Katsottu: 99

iro

Vakionaama
Satuin kuhdalle kun Pana HZ25ZKE teki sulatuksen, ulkolämpö oli +2C. Alla kuva ulkoyksiköstä sulatuksen alkaessa, Toisessa kuvassa olen maalaisjärjellä yrittänyt tulkita ulkoyksikön deltaT- ja ottetehehokäyriä ko. tilanteessa.

Kun vertaa tätä +2C ulkolämpötilassa tehtyä sulatusta -14C lämpötilassa tapahtuneeseen niin vaiheet ovat samoja mutta pisteiden 2-7 väli -12C:ssä oli 7 min kun se +2C.ssä on 11 min, ero tulee vaiheen 3-4 kestosta. Tulkitsen tuon siten että -12C sulatettavaa oli vähemmän. Tästä voitanee myös päätellä että ainakin tämä Pana HZ osaa optimoida sulatusvaiheen pituutta.
 

Liitteet

  • IMG_20250108_143948298.jpg
    IMG_20250108_143948298.jpg
    144,5 KB · Katsottu: 141
  • Pana_sulatus.jpg
    Pana_sulatus.jpg
    160 KB · Katsottu: 157
Viimeksi muokattu:

Santtu89

Jäsen
Maanantaina tulossa panan hz25 pumppu Ln25 tilalle kun sisäyksikköä ei saanu kuntoon. Osaatteko sanoa ostaisko joku tuon vanhan LN25 setin tai oisko jossain esim. Täällä foorumilla palstaa jossa myydä? Ihan hyvin pumppu pelittäny sen jälkeen kun siirsin ulkoyksikön sulatusanturin ja en ois vaihtanukkaa ellei sisäyksikkö ois alkanu temppuilee. Ulkoyksikkö kunnossa. 2017 vm.
 

Husky

Hyperaktiivi
Satuin kuhdalle kun Pana HZ25ZKE teki sulatuksen, ulkolämpö oli +2C. Alla kuva ulkoyksiköstä sulatuksen alkaessa, Toisessa kuvassa olen maalaisjärjellä yrittänyt tulkita ulkoyksikön deltaT- ja ottetehehokäyriä ko. tilanteessa.

Kun vertaa tätä +2C ulkolämpötilassa tehtyä sulatusta -14C lämpötilassa tapahtuneeseen niin vaiheet ovat samoja mutta pisteiden 2-7 väli -12C:ssä oli 7 min kun se +2C.ssä on 11 min, ero tulee vaiheen 3-4 kestosta. Tulkitsen tuon siten että -12C sulatettavaa oli vähemmän. Tästä voitanee myös päätellä että Pana osaa optimoida sulatusvaiheen pituutta.
Pitäisi ehkä lukea "Pana HZ" osaa eikä "Pana".

Olen ainakin 10 kertaa kellottanut NZ:n sulatusta ja on aina saman mittainen. Ja pitkä kuin nälkävuosi. Yleensä 2-3 kertaa liian pitkä ja vielä koskaan ei ole ollut tarve niin pitkälle kuin on.

Voisikohan itseasiassa olla joku parametri, jolla tämä yksilö on lukittu ikuiseen maksimiin?
 
  • Tykkää
Reactions: iro

RauskiH

Vakionaama
Satuin kuhdalle kun Pana HZ25ZKE teki sulatuksen, ulkolämpö oli +2C. Alla kuva ulkoyksiköstä sulatuksen alkaessa, Toisessa kuvassa olen maalaisjärjellä yrittänyt tulkita ulkoyksikön deltaT- ja ottetehehokäyriä ko. tilanteessa.

Kun vertaa tätä +2C ulkolämpötilassa tehtyä sulatusta -14C lämpötilassa tapahtuneeseen niin vaiheet ovat samoja mutta pisteiden 2-7 väli -12C:ssä oli 7 min kun se +2C.ssä on 11 min, ero tulee vaiheen 3-4 kestosta. Tulkitsen tuon siten että -12C sulatettavaa oli vähemmän. Tästä voitanee myös päätellä että ainakin tämä Pana HZ osaa optimoida sulatusvaiheen pituutta.
Näin mitsun tottuneena pana näyttää käyttävän tosi laiskasti kompressoritehoa sulatukseen ja tuo aktiivinen sulatusaika (kompressori käy) on selkeästi pidempi. Omassa rw:ssä kevyemmässä huurussa oleva kenno sulaa n. 3-4min ja pisimmät noteeraamani umpitukkoisen kennon sulatukset ovat kestäneet n. 7-8min. Sulatus on selkeästi rajumpi kun kompressori ottaa alkuun täydet kierrokset ja ei muistaakseni pitkässäkään sulatuksesta laske tehoa alle 1500w
 

Liitteet

  • Screenshot_20250109_184403.jpg
    Screenshot_20250109_184403.jpg
    52,6 KB · Katsottu: 105

Husky

Hyperaktiivi
Olikos tässä ketjussa kellään tietoa, että kuinka kapulaan päätyy koneessa olevat serviceasetukset? Eli voivatko esim patterien loppumisen jälkeen kapulassa resetoitua johonkin defaultiin, vai hakeeko kapula jossakin kohtaa asetukset koneesta?

Ja itsellä on monesti ollut vaikeuksia päästä set-napin avustuksella (se ohjeessa mainittu yli 5sec painallus) ko valikkoon. Onko muilla?

Olen kokeillut eri tiloissa tuota set-nappia, mm. lämmityksessä ja stbyssä ja niin että viikko-ohjlema on päällä/pois, mutta onko juku muu kikka mikä pitäisi huomioida? Joskus satunnaisesti olen päässyt ko. valikkoon.

Nappi naksahtaa ja valo syttyy kapulaan ja naksahtaa kun päästää yli 5sec päästä. Ja tähtään 2m päästä SY:n.

(Mainittakoon että on aivotonta laittaa kaksi set-nimistä nappia kapulaan, mutta oikea on käytössä)
 

iro

Vakionaama
Aiemmin täällä kirjoitin että Pana HZ25:n minimiottoteho olisi 400W paikkeilla. Tänään huomasin että sopivissa olosuhteissa minimiottoteho on niinkin alhainen kuin 210W. Odotan mielenkiinnolla hieman lämpimämpää ulkoilmaa jotta näkee kuinka hyvin pumppu pystyy pysymään noin alhaisella minimiteholla menemättä katkolle.
 

Liitteet

  • Screenshot_20250113-185147.jpg
    Screenshot_20250113-185147.jpg
    74 KB · Katsottu: 99

hemaris

Aktiivinen jäsen
Olikos tässä ketjussa kellään tietoa, että kuinka kapulaan päätyy koneessa olevat serviceasetukset? Eli voivatko esim patterien loppumisen jälkeen kapulassa resetoitua johonkin defaultiin, vai hakeeko kapula jossakin kohtaa asetukset koneesta?

Veikkaisin että kapulassa on jonkinlainen eprom piiri tai vastaava jossa nuo asetukset pidetään. Muutenhan tuo kapula on IR-lähetin, eli ei se mitään osaa lukea sisäyksiköltä.
 
Back
Ylös Bottom