Ilmamäärän mittaus ja mittarit?

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Ilmamäärän mittaus ja mittarit?

Miten mulla on sellainen kutina että omakotitalon iv-kone säädetään pääsoin ventiileistä käsin - koska on helpompaa - mutta puhaltimet pitäis säätää kanavista käsin? Olenko ihan hakoteillä?

fraatti

Vakionaama

Espejot sanoi:
Miten mulla on sellainen kutina että omakotitalon iv-kone säädetään pääsoin ventiileistä käsin - koska on helpompaa - mutta puhaltimet pitäis säätää kanavista käsin? Olenko ihan hakoteillä?
Olet hakoteillä. Tuolla jossain ketjussa on juttua kuinka homma tehdään. Muistaakseni kirjoittelin siitä jotain stooria joskus. Kanavista ei säädetä normaalisti pientaloissa mitään muutakuin kuristuksia. Paineet tai ilmamäärä sitten mitataan venttiililtä. Paine-eromittarin lisäksi tarvii olla koukut ja tulkki venttiilin asentoa varten. Ja taulukot jotka kertovat paineen ja venttiilinasennon sekä tyypin mukaan paljonko sitä ilmaa oikein tulee.

Tuollainen kone missä puhaltimia voi rukata suuntaan ja toiseen on helpompi säätää kuin muut kun painetta saa tarvittaessa korotettu lisäämällä fööniin kierroksia.

Ja niin valloxin sivuilta löytyy myös pieni raapaisu aiheesta:
https://www.vallox.com/tietoa_ilmanvaihdosta/ilmanvaihtojarjestelman_mittaus_ja_saato.html

repomies

Hyperaktiivi

Kanavaan voi myls asentaa jonkinlaisen kiinteän mittarenkaan jolla voi mitata kerralla koko kanavan litrat. Saattaa olla ihan hyvä menetelmä. Näistä on toki jauhettu ennenkin: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=24567.0

Ittelle olisi kelvannut pelkkä kanaviston alkupään paine, lukema lienee vähän isompi kuin venttiililtä mitattuna, mikä olisi vähentänyt mittarin virheen vaikutusta. Tuo olisi kuitenkin ollut työläs tapa. Samalla vaivalla olisi jo laittanut tuollaiset mittarenkaat.

NoNi

Aktiivinen jäsen

fraatti sanoi:
Ota tosta testo vuokralle ja tilaa lisäksi se kiinanmittari ja vertaa lukemia keskenään... Jos lukemat on jotakuinkin yhteneväiset niin saat oman mittarin edullisesti.
https://www.fyysikko.fi/testo510
Siis onks ton teston takkuus 0,1 hPa eli 10Pa?
Eihän sillä mitään tee sit.

http://www.humitec.fi/wp-content/uploads/2015/01/testo-510-fin.pdf

No ton mukaan, ois 3PA 0-30Pa välillä ja 5PA siitä ylöspäin...
No kait sil jotain tekee, mut ton saa 160€:lla omaksi eli kait kannata vuokrata?

https://www.elfadistrelec.fi/fi/paine-eromittari-testo-testo-510-set/p/30050177?channel=b2c&price_gs=159.96&source=googleps&ext_cid=gpgooaqfifi-mmpn&kw=%7Bkeyword%7D&ext_cid=gpgooaqfifi-mmpn&kw=testo%20510%20set&gclid=EAIaIQobChMI7NOkoMG33QIVlB0YCh2kKgnDEAAYASAAEgICaPD_BwE

Jolah

Jäsen

NoNi sanoi:

No ton mukaan, ois 3PA 0-30Pa välillä ja 5PA siitä ylöspäin...
No kait sil jotain tekee, mut ton saa 160€:lla omaksi eli kait kannata vuokrata?

https://www.elfadistrelec.fi/fi/paine-eromittari-testo-testo-510-set/p/30050177?channel=b2c&price_gs=159.96&source=googleps&ext_cid=gpgooaqfifi-mmpn&kw=%7Bkeyword%7D&ext_cid=gpgooaqfifi-mmpn&kw=testo%20510%20set&gclid=EAIaIQobChMI7NOkoMG33QIVlB0YCh2kKgnDEAAYASAAEgICaPD_BwE
Meidän säätäjällä oli semmonen pitot putken näkönen metallinen ohut putki tuon letkun päässä, eikös tossa Testossa tule vain letku? Sen metallisen putken sai kätevästi ulko-ovien tiivisteiden läpi.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

NoNi sanoi:

Sivu 4

"Tarkkuudet (Näennäislämpötila 22 °C, ±1
yksikkö): ±0.03 hPa (0...0.30 hPa)" => eli tarkkuus +/- 3 Pa, kun mittausalueena on 0...30 Pa

"Resoluutio: 0.01 hPa" => eli 1 Pa

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Olen kallistunut siihen että kokeilen tätä kun hinta ei päätä huimaa.
https://konesi.fi/tuote/siipipyora-anemometri/

pAy

Aktiivinen jäsen

Onko täälä kukaan säätänyt ilmanvaihtoa edullisilla mitareilla, esim. alle 300€ mittarilla? Olisi mukava kuulla kommenttia ennen kuin itse ostaa...

Joskus luin täältä, että säkkiä olisi käytetty määrän mittarina. Taitaa riittää 20 senttiä budjettihinnaksi. Säkkiä voi käyttää molempiin suuntiin. Kännykällä vain aikaa ottamaan. Itse olen säätänyt talteenoton ulos / sisään puhallussuhteen mukaan. Tuon saa mitattua tavallsilla lämpömittareilla ja samalla saa LTO:n hyötysuhteen selville. Huonekohtaisesti varmaan tuo säkki on halvin ja tarkin menetelmä.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Scroll sanoi:
Kaikki ammattimiehethän säätäisivät halvoilla mittareilla, jos niillä saisi työn tehtyä.
Todenäköisesti - jos siis puhutaan omakotitaloista. Ja uskon että kalusto ei ole ainoa asia missä oikaistaan.

pAy

Aktiivinen jäsen

Scroll sanoi:
Kaikki ammattimiehethän säätäisivät halvoilla mittareilla, jos niillä saisi työn tehtyä. Ihan huvikseen kaikki niitä 1600 euron mittareita ostelevat....
No eihän se nyt noin mene, on siinä paljon muutakin kuin se että saako työn tehtyä. Ammattilaisen kannattaa ostaa vaikka 1000€ kalliimpi mittari jos sillä työ tulee tehtyä nopeampaa, ainakin jos urakkahinnoittelu. Myös laitteen toimintavarmuus, huollon tarve ja käyttöikä ovat tärkeitä valintakriteereitä.

Harrastelija voi sitten ostaa sen halvan, vaikka sillä mittaamiseen menisi monta tuntia enemmän aikaa ja mittari kestäisi vain 100 mittauskertaa, kun sitä tuskin noin montaa kertaa tarvitsee.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Säkki on kyllä hyvä. Sillä voi säädön ohessa tuoda valoa sisään ja viedä pimeyttä pois.

pAy

Aktiivinen jäsen

Scroll sanoi:
Näköjään tälle palstalle tyypillinen "MUTKU" vänkäys ja pakollinen jossittelu on taas vauhdissa. Ei, kalliimmalla mittarilla ei saa tehtyä kyseistä työtä nopeammin. Mittaaminen ei ole se kyseisen työn aikaa vievin osuus. Tuskin ne kalliiimmat mittarit myöskään ovat olennaisesti kestävämpiä. Varoen niitä kalliimpiakin mittareita on käsiteltävä. Ei niitä kestä paiskoa kuin euron uistinta. (ja miksi pitäisikään kestää? mittalaite on mittalaite ja sitä on käsiteltävä sen mukaisesti)

Loputtoman mutkuamisen ja jossittelun sijasta mitäs jos todistaisitte, että tällä kertaa halvalla saa aivan yhtä hyvää mittalaitelaatua kuin kallillakin? Kun siitä näemmä on teille jonkinlainen päähänpinttymä näyttänyt tulleen. Ostan itsekin sitten mielelläni halvalla laatua kunhan ensin todistatte, että se onnistuu.
Juurihan tuossa totesin, että halvalla ei saa yhtä hyvää laatua kuin kalliilla, kyselin vain että onko joku kokeillut halvalla mittarilla säätämistä, että en turhaan ostaisi itse, että voin kokeilla. Eikä tämä nyt mitään loputonta jossittelua ole ollut "Scroll":lla taitaa olla vähän hermot kireällä?

Tämä on ihan hyvää keskustelua kiinnostavasta aiheesta, jos niin ärsyttää ja ei voi vastata asiallisesti niin jätä lukematta.

Aika monella sähkärilläkin on useamman sadan euron fluke, vaikka parin kympin mittarillakin saa mitattua samoja asioita.

fraatti

Vakionaama

Jos ihan virallisillakin mittalaitteilla on haasteita mittauksessa niin saati mitä tuloksia saa tuollaisela tötteröllä & ropelilla. Ei herätä kyllä luottamusta. Lisäksi jos tuloilmaventtiili peitetään laidoilta niin ilmanvirtaus/heittokuvio ei ole enää sama mikä se on normaalisti ja luulen että tämä saattaa vaikuttaa myös tuloksiin. Painehan tuloilmaventtiileissä on varsin heikko.

Itsehän hommasin tuon analogisen kinukkimittarin. Se tarkkuutta on epäilty mutta eipä kukaan muukaan täällä ole esitellyt mittareitaan tai saati sitten niiden kalibrointitodistuksia. Kinkkimitarin painealue on varsin pieni ja tarvittaessa tietysti voi ostaa toisen jossa on mitta-asteikko joka piisaa pidemmälle.

Täällä oli siitä taulukosta puhetta:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,25006.msg323877.html#msg323877

Ja kinkkimittarista.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,25006.msg324127.html#msg324127

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Hieman vanhempaa jutta aiheeseen liittyen http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,14743

kotte

Hyperaktiivi

fraatti sanoi:
Jos ihan virallisillakin mittalaitteilla on haasteita mittauksessa niin saati mitä tuloksia saa tuollaisela tötteröllä & ropelilla. Ei herätä kyllä luottamusta.
Viittaako tuohon videoon? Siinähän tarkin mittari oli juuri "tötterö ja (aktiivisesti kompensoitu) tuuletin". Juuri tuollainen mittari on ainoa, mihin itse ainakin luottaisin ja tuollaisilla normin mukaiset virtausmittaukset tehdään. Normimittauslaitteilla vaan tuo mittauskammio ("tötteröä" vastaava) on tyypillisesti suhteessa paljon suurempi.

Laitteen ideahan on, että suuttimen ulkopuolelle toteutetaan kammio, jonka paine- ja virtausolosuhteet pyritään pitämään aivan vastaavina kuin kohdetilassakin. Kammion muoto pyrkii pitämään virtauskuvion luonnollisena ja painetta mitataan tarkalla paineanturilla. PID-säädin sitten ohjaa tuuletinta ja pyrkii pitämään kammion paineen kohdetilaa vastaavaana.

Itse olen monestikin mietiskellyt rakennetta, jossa "tötteröön" liittyisi säkki, jonka mjuotoa tarkkailtaisiin optisesti vastaavan PID-säätimen ohjaustiedon pohjaksi.

fraatti

Vakionaama

Tarkoitin tuota espejotin vekotinta minkä hän oli linkittänyt. Videoo en jaksanut katsoa.

Mittalaitteita myyvällä Pietikolla ei näyttäisi olevan myynnissä ollenkaan mitää ropeleihin perustuvia mittareita. Kartiomittauslaittessa näyttää olevan kuumalankamittaus. Miksi yleensä venttiilit säädetään paine-eromittausta käyttämällä, kai siihen joku syy on? Sehän on paljon hankalampi tapa kuin tuollainen kartio.

Mulla venttiilit oli säädetty tälläisellä:

Tosin oli laite mikä tahansa niin jos säätäjä ei ymmärrä mitä hän tekee niin perseelleen se lopputulos menee. Kuten kävin myös mulla vaikka ukot oli niin viimesenpäälle asiallisen oloisia ja laitteet viimosen päälle.

pAy

Aktiivinen jäsen

Scroll sanoi:
Sähkömittareista puhuttaessa kyse ei ole pelkästä mittaamisesta. Sekin pitäisi ymmärtää käsittää ja useimmat varmasti käsittävätkin. Eikä niillä Bilteman kympin ritsoilla kyllä mitata lähellekkään samoja asioita kuin Flukeilla tai vastaavilla.

Hermot ei ole kireällä muuten kuin että se ottaa pattiin kun sun jakeluun ei näytä menevän jo kerrottu asia: niillä halvoilla painemittareilla ei saa luotettavia tuloksia. Montako kertaa se pitää toistaa ennenkuin käsität?
Flukelta löytyy mittareita ihan samoilla toiminnoilta kuin Bilteman mittarissakin, kumpaakin olen käytyänyt ja tiedän erot. Halpoja mittareita löytyy todella huonoja, mutta on myös hyviä joilla pärjää hyvin monessa tarpeessa. Yleismittaria käytän lähes päivittäin.

Eli olet siis mitannut halvalla mittarilla, kyselin tuossa kommenttia sellaisilta jotka ovat niitä kokeilleet, millaisia lukemia esim. tuo halpa 150€ testo näyttää, muuttuuko mittarin näyttämä ollenkaan vaikka venttiiliä säätää? Näyttääkö pahasti väärin talon alipaineisuutta mitatessa? Vai mitä halpaa mittaria olet kokeillut?

Jolah

Jäsen

fraatti sanoi:
Miksi yleensä venttiilit säädetään paine-eromittausta käyttämällä, kai siihen joku syy on? Sehän on paljon hankalampi tapa kuin tuollainen kartio.
Mä huomasin kun vuokrasin saman mittarin kun meidän alkuperäinen (väärin mennyt, liian isot ilmamäärät) mittaus, että toi kartiomittari häiriintyy jopa siitä kummin päin laitat sen suhteessa meidän paneelikattoon. Sehän on ihan luonnollista. Toisinpäin paneelin ja kartion väliin jää enemmän tilaa mistä paine pääsee pois. Ero oli muistaakseni litran luokkaa, konehan antoi arvon l/s kun sääti vaan sen kertoimen kuntoon sen mukaan oliko tulo tai poisto.

Lisäksi mua hämäsi siinä kartiossa se mittarin kiinnityskohta, siinä oli ihan selvä sellainen jousto osa joka jätti kuitenkin raon siihen kohtaan mistä kartio supistui eniten eli paine on kovimillaan. Sen painelu kiinni/auki vaikutti muistaaaksnei 0,5 l/s.

Eli noi kartiot on vähän sellasia kivoja tarkistelumittareita jolla voi vertailla saman asunnon eri pääte-elimiä keskenään ja todeta että ero on jotakuinkin sinnepäin samaa luokkaa tai sitten se ei ole. Mittari oli AirFlow LCA301

fraatti

Vakionaama

Jolah sanoi:
Mä huomasin kun vuokrasin saman mittarin kun meidän alkuperäinen (väärin mennyt, liian isot ilmamäärät) mittaus, että toi kartiomittari häiriintyy jopa siitä kummin päin laitat sen suhteessa meidän paneelikattoon. Sehän on ihan luonnollista. Toisinpäin paneelin ja kartion väliin jää enemmän tilaa mistä paine pääsee pois. Ero oli muistaakseni litran luokkaa, konehan antoi arvon l/s kun sääti vaan sen kertoimen kuntoon sen mukaan oliko tulo tai poisto.

Lisäksi mua hämäsi siinä kartiossa se mittarin kiinnityskohta, siinä oli ihan selvä sellainen jousto osa joka jätti kuitenkin raon siihen kohtaan mistä kartio supistui eniten eli paine on kovimillaan. Sen painelu kiinni/auki vaikutti muistaaaksnei 0,5 l/s.

Eli noi kartiot on vähän sellasia kivoja tarkistelumittareita jolla voi vertailla saman asunnon eri pääte-elimiä keskenään ja todeta että ero on jotakuinkin sinnepäin samaa luokkaa tai sitten se ei ole. Mittari oli AirFlow LCA301
Niin tätä tässä itsekin mietin. Lisäksi tuloilmaventtiilissä saattaa olla asennettuna ohjaimet jolloin ilmaa ei välttämättä ohjata kuin 180 asteen sektoriin. Jos tuossa päällä on huppu/kartio niin mahtaako se sitten haitata ilman vapaata virtausta? Voisi ihan mutulla kuvitella että hupulla voisi saada liian pieniä lukemia? Voin olla toki väärässäkin.

Tämän perusteella heittoetäisyydet ovat jotakuinkin tälläisillä hehtaareilla.

blobbo

Aktiivinen jäsen

Joku mainosti aiemmin tutkineensa talon ilmamäärien suhdetta mittaamalla lämpötiloja LTO kennon eri puolilta. Onko kukaan tehnyt käytännön vertailua, miten tarkasti tuo menetelmä toimii? Siis jos verrataan ilmanvaihdon suunniteltuun tulo/poistosuhteeseen normaalin venttiilisäädön jälkeen? Jos tuo menetelmä kerran toimii, eikö sen luulisi olevan ihan ylivertainen OKT-asujalle? Huonekohtaisen jaon voi sitte itse soveltaa oman nokan avulla, siinä ei varmaan isoja virheitä pysty tekemään, jos tulon ja poiston kokonaissuhde vaan pysyy oikeana ja koko talo on samaa osastoa.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Kuka valmistaa Miran paine-ero mittarit. Lukee että suunniteltu ja valmistettu Suomessa mutta google ei osaa kertoa mitään...
https://www.pietiko.fi/shop/product/miran-dp-100-mittaripaketti

burmanm

Vakionaama

blobbo sanoi:
Joku mainosti aiemmin tutkineensa talon ilmamäärien suhdetta mittaamalla lämpötiloja LTO kennon eri puolilta. Onko kukaan tehnyt käytännön vertailua, miten tarkasti tuo menetelmä toimii? Siis jos verrataan ilmanvaihdon suunniteltuun tulo/poistosuhteeseen normaalin venttiilisäädön jälkeen? Jos tuo menetelmä kerran toimii, eikö sen luulisi olevan ihan ylivertainen OKT-asujalle? Huonekohtaisen jaon voi sitte itse soveltaa oman nokan avulla, siinä ei varmaan isoja virheitä pysty tekemään, jos tulon ja poiston kokonaissuhde vaan pysyy oikeana ja koko talo on samaa osastoa.
No eipä toisaalta ilmanpainesensorikaan paljon maksa. Boschin BMP280 on $1.4 per kpl kotitallaajalle, senkus mittaa ulkoilmasta ja sisäilmasta mitä näyttää. Kaipa tuosta ainakin suurimmat paine-erot pitäisi noinkin löytyä, onhan noi aika tarkkoja.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Espejot sanoi:
Kuka valmistaa Miran paine-ero mittarit. Lukee että suunniteltu ja valmistettu Suomessa mutta google ei osaa kertoa mitään...
https://www.pietiko.fi/shop/product/miran-dp-100-mittaripaketti
Pietikko tekee nuo ilmeisesti itse ;)
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/131765/Messo_Juha.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

janti sanoi:
Pietikko tekee nuo ilmeisesti itse ;)
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/131765/Messo_Juha.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Jotain tämän suuntaista epäilinkin.

Njaa, laitteella on hyvät speksit, tarkkuus 0,5Pa (0...15PA). Kysymys on vain voikohan tohon luottaa...

tuna

Aktiivinen jäsen

burmanm sanoi:
No eipä toisaalta ilmanpainesensorikaan paljon maksa. Boschin BMP280 on $1.4 per kpl kotitallaajalle, senkus mittaa ulkoilmasta ja sisäilmasta mitä näyttää. Kaipa tuosta ainakin suurimmat paine-erot pitäisi noinkin löytyä, onhan noi aika tarkkoja.
Suurimmat paine-erot, juu-u... Nämä anturit on tarkoitettu fitness-kellojen korkeudenmuutosmittareiksi ja tarkkuus on sitä mukaa. Kokeilin itse asiassa hiljattain mitä kyseinen sensori puhelimeen asennettuna näyttää, kun 1) ilmanvaihto on pois päältä ja ikkunat auki 2) lävet kiinni, ilmanvaihto päällä ja huippuimuri kiskoo täysillä. Kyllä siinä niukin naukin kohinasta erottuva muutos tuntui olevan...

Yksittäisen anturin toistotarkkuudeksi (eli kun kanniskelet sitä samaa anturia ylä- ja alakerran välillä) luvataan +/- 12 Pa, lämpötila-alueella +25..+40. Mutta useamman anturin keskinäistä vertailua ei oikein kannata ajatellakaan ilman hyvin huolellisia kalibrointi- ja korjausmittauksia:

Absolute accuracy +/- 1hPa ... 1.7hPa lämpötila-alueen mukaan.
Long term stability (12 months) +/- 1hPa.
Solder drifts -0.5hPa...+2hPa.
Lämpötilakerroin 1.5Pa/K luvataan niinikään +25..+40 - mitähän tapahtuu talvipakkasessa?

Jos siis ajattelee jatkuvaa mittausta koneen automaattiseen säätöön, tarvitaan jotain muuta.

Edit:
Joku muu voisi olla esimerkiksi SDP616 johon Miran perustuu, nelisenkymppiä kappaleelta.
Toimivan pitkäikäisen säätöjärjestelmän tekeminen ei silti välttämättä mene lonkalta ensiyrittämällä... Tuon anturin läpi esimerkiksi virtaa pieni määrä ilmaa. Miten mahtaakaan ajan myötä käydä talvisin ison lämpötila/kosteuseron kanssa?

fraatti

Vakionaama

tuna sanoi:
Suurimmat paine-erot, juu-u... Nämä anturit on tarkoitettu fitness-kellojen korkeudenmuutosmittareiksi ja tarkkuus on sitä mukaa. Kokeilin itse asiassa hiljattain mitä kyseinen sensori puhelimeen asennettuna näyttää, kun 1) ilmanvaihto on pois päältä ja ikkunat auki 2) lävet kiinni, ilmanvaihto päällä ja huippuimuri kiskoo täysillä. Kyllä siinä niukin naukin kohinasta erottuva muutos tuntui olevan...
Mittailin noita myös aikoinaan kännyllä. Antureissa on paljon eroa. Täällä oli siitä juttua: http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,23644.msg304064.html#msg304064

blobbo

Aktiivinen jäsen

Laitoin nyt IV koneen sisälle onewire anturit, ja olen nyt tovin ihmetellyt tuota. En tiedä toimiiko mittaukset oikein, mutta vaikuttaa ainakin siltä että tuollaista kuutiokonetta, jossa puhaltimien nopeuksia ei pysty säätämään, on käytännössä mahdoton saada ylipaineiseksi... Anturit on tosiaan koneen sisällä siten, että ovat kunkin kanavalähdön kohdalla. Varmaan jonkin verran lämpötilat sekoittuu, kun eihän tuo kone ole sisältä mitenkään tiiviisti osastoitu. Otin mm. kokeeksi kaksi tuloventtiiliä kokonaan irti - silti tuloilman ja ulkoilman ero pieneni ehkä vain noin puoli astetta ja oltiin siis silti reilusti alipaineen puolella. Kone on vallox 130E ja speksien mukaan poistopuhallin on tehokkaampi kuin tulopuhallin. Pitäisi melkein testata vielä onko niissä puhaltimissa oikeasti mitään eroa, vai tuleeko ero pelkästään tuosta hienosuodattimesta, joka varmasti kuristaa tuloilmaa. Suodattimet on uudet ja jälkilämmitysvastus säädetty pois päältä. Pitäisi vielä virittää kunnollinen loggaus noiden hetkellisarvojen sijaan. Tämä on talo, jossa ilmamääriä ei taatusti ole koskaan säädetty oikein. Pöytäkirja toki on olemassa, mutta pöytäkirjassa ei todellisuuden kanssa täsmää oikeastaan muu kuin osoite.. Huonemääräkin on väärä, venttiilien määrästä puhumaattakaan :rolleyes:

1550689342902.png

kariky

Jäsen
Lämpötiloista päättelet painesuhteita, oikeasti ? Perustuuko tuo tietoon ristivirtausvaihtimen lämmönsiirtokyvystä vai mihin, kiinnostaisi?
(Tosin omassa koneessa pyörivä kenno, eli ei ehkä ihan sama asia...)

blobbo

Aktiivinen jäsen
Lämpötiloista päättelet painesuhteita, oikeasti ? Perustuuko tuo tietoon ristivirtausvaihtimen lämmönsiirtokyvystä vai mihin, kiinnostaisi?
En tietenkään yritä päätellä talon ja ulkoilman välistä painesuhdetta, pelkästään sen miten ilmanvaihtojärjestelmä toimii (yli/alipaine). Tuo taulukossa oleva ulkoilma on siis mitattu koneen sisältä raitisilmakanavan suulta.

En tosiaan tiedä voiko tuosta päätellä mitään. Jotenkin vain maalaisjärjellä ajattelin, että jos ulkoilman ja tuloilman lämpötilaero on suurempi kuin poistoilman ja jäteilman, tarkoittaa se silloin sitä että poistopuolen läpi ilmaa kulkee läpi selvästi enemmän -> alipaine. Voihan tosiaan olla, että ilmat sekoittuvat koneen sisällä siten, ettei tuota noin voi mitata.

tässä tämänaamuinen tilanne:
1550811562764.png

Perustuuko tämä siihen että delta T pitäisi olla sama molemmilla puolilla, ja ilmaa virtaisi enemmän sillä puolella, jossa delta T pienempi. Kyllähän tuo toki jotain kertoo, mutta usein menee anturien epätarkkuuden piikkiin. Itsellä nuo lämpötilaerot menee keskimäärin aika tasan kun olen säätänyt ilmanvaihdon niin tarkasti tasapainoon kun pystyi. Tai ehkä ihan vähän alipaineiseksi.

blobbo

Aktiivinen jäsen
. Kyllähän joissain rajatuissa oloissa delta-Teet tosiaan voivat asiasta ainakin viitettä antaa, mutta mikään luotettava menetelmä tuo ei taida mainituista syistä olla?
Päädyin tähän samaan lopputulokseen. En saanut lämpötilojen perusteella aikaan ylipainetta, vaikka tukin lähes kaikki poistoventtiilit. Myöskään tuolla tulopuolen hienosuodattimella ei tuntunut olevan kuin muutamien asteen kymmenysten vaikutus, vaikka kaiken järjen mukaan sen pitäisi rajoittaa virtausta melko lailla. Eikös joissain koneissa ole nuo lämpötilat ihan laitteen itsensä mittaamina näkyvillä, niistähän varmaan saisi paremmin kuvan siitä, onko ne missään suhteessa siihen miten ilmanvaihto on ammattilaisten toimesta säädetty.

Ylös Bottom