Ilmamäärän mittaus ja mittarit?

pökö

Hyperaktiivi
Paljon sulla oli paineet 13 l/s ja 100mm KTS päätelaite?
Löytyi ikivanha edellisen koneen pöytäkirja mutta ei vielä tämän "uuden".

Siinä tuo oli 12 litraa ja venttiilin asento 10. Painetta ei sillon ole mitattu kun on airflown potkurilla mitattu, mutta näet sen taulukosta.

Tuon säädön teki joku nuohooja
 

fraatti

Hyperaktiivi
Löytyi ikivanha edellisen koneen pöytäkirja mutta ei vielä tämän "uuden".

Siinä tuo oli 12 litraa ja venttiilin asento 10. Painetta ei sillon ole mitattu kun on airflown potkurilla mitattu, mutta näet sen taulukosta.

Tuon säädön teki joku nuohooja

zevxSvl.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Oletko ottanut suuntausläpyskän pois päätelaitteesta?
Millä % sinä ajat IV konetta

Mulla on ihan karvalakki kone verrattuna siihen sun koneeseen. Mulla ei oo kun pari potikkaa koneen sisällä millä säätöä tehdään.
Käytössä on kuitenkin nyt 2 nopeus mutta tarkoitus on nostaa hiukan kanavapainetta venttiilien vaihdon myötä. Kuva ja viestiketju ajoilta jolloin vasta tutuistuin koko koneen toimintaan enkä tiennyt mistään mitään. Nyt nopeus lienee jotain 45% luokkaa tms. En tiedä ovat uudemman ja vanhemman koneiden % vertailukelpoisia keskenään.
S0HvVRu.jpg


Mulla on ollut projekti vaihtaa tuloilmalaitteet eri mallisiksi ja samalla laittaa suuntaus samalla tavalla kuin miten se on iv-kuvissa. Jotakuinkin kaikkiin tuloilmaräppänöihin tulee 270 asteen suuntaus. Makkareiden venttiilit ovat ikkunoiden edessä. Nyt suuntauslevyjä ei ole nyt ja päätelaitteet puhaltaa esim ikkunaa päin mistä ei ole mitään hyötyä. Samoin olkkarissa puhaltaa katossa olevaan "palkkia" vasten. Molemmat korkeintaan lisää vedontunnetta. Samoin paine on pieni joka aiheuttaa ilman valumisen venttiilistä. Meinaan hiukan säätää samalla myös ilmamääriä eri tilojen kesken.

Se on vaan kun ei ole pakko - sillon sen voi lykätä myöhemmäksi :cool:
Venttiilit on kuitenkin jo ostettuna hyllyn nurkalla.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mulla on ihan karvalakki kone verrattuna siihen sun koneeseen. Mulla ei oo kun pari potikkaa koneen sisällä millä säätöä tehdään.
Käytössä on kuitenkin nyt 2 nopeus mutta tarkoitus on nostaa hiukan kanavapainetta venttiilien vaihdon myötä. Kuva ja viestiketju ajoilta jolloin vasta tutuistuin koko koneen toimintaan enkä tiennyt mistään mitään. Nyt nopeus lienee jotain 45% luokkaa tms. En tiedä ovat uudemman ja vanhemman koneiden % vertailukelpoisia keskenään.

Mulla on ollut projekti vaihtaa tuloilmalaitteet eri mallisiksi ja samalla laittaa suuntaus samalla tavalla kuin miten se on iv-kuvissa. Jotakuinkin kaikkiin tuloilmaräppänöihin tulee 270 asteen suuntaus. Makkareiden venttiilit ovat ikkunoiden edessä. Nyt suuntauslevyjä ei ole nyt ja päätelaitteet puhaltaa esim ikkunaa päin mistä ei ole mitään hyötyä. Samoin olkkarissa puhaltaa katossa olevaan "palkkia" vasten. Molemmat korkeintaan lisää vedontunnetta. Samoin paine on pieni joka aiheuttaa ilman valumisen venttiilistä. Meinaan hiukan säätää samalla myös ilmamääriä eri tilojen kesken.

Se on vaan kun ei ole pakko - sillon sen voi lykätä myöhemmäksi :cool:
Venttiilit on kuitenkin jo ostettuna hyllyn nurkalla.

Mielenkiintoista - mikälaiset ventiilit olet hankkinut?

Mittasin tossa tänään vähän uudestaa kera päätelaitteiden tekstisten tietojen kanssa ja täytyy todeta että koukun asento/paikka on kohtuu tärkeä asia. Paineet muuttuu selkeästi jos koukun paikkaa muuttaa.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Vielä simppelimpää on olla koskematta mihinkään ja hoitaa asia poistolla pelkästään PH puolelta,
Vielä simppelimpää, kun ei ole ilmanvaihtoa lainkaan :p

Koneellista tulo- ja poistoilmanvaihtoa ja painovoimaista ilmanvaihtoa ei kannata sekoittaa keskenään.

Katon tehosturäppänää voidaan käyttää normaalitilanteessa kahdella tavalla riippuen siitä miten suunnitelija on sen piirtänyt. Joko se on kokonaan kiinni normaalisti tai sitten se on hiukan raollaan. Jos se on tarkoitettu olevan kokoajan raollaan niin tällöin säädön yhteydessä lukitusmutteri laitetaan niin että kanava ei mene kokonaan kiinni ollenkaan.
Ilman vaihdon tehostus saunottaessa tehdään niin, että puhaltimet aina täysille heti saunomisen alettua ja palautetaan normaalille pikkuteholle 1-1,5 tuntia saunomisen päättymisen jälkeen. Tuolla saunan räppänällä kuristetaan hieman sitä poistoilmaa saunan puolelta löylyjen heiton ajaksi, ettei löylyt karkaa oitis, ei siis tehosteta. Sitten suurin osa ok-asujista pitää iv-koneena aina pienimmällä teholla, vaikka kaakelit seinistä tippuisivat ja seinäpaneelit alaosastaan mustassa homeessa.
Suunnittelijoita on monenlaisia. Onko kenellä oikeasti kokemusta, että miten ilmanvaihdon tulee kosteissa tiloissa toimia? Osa tekee järkeviä suunnitelmia, osa sitä, mitä kopioi aiemmista suunnitelmista sen paremmin miettimättä. Vanhemmissa taloissahan ei ole mitään ilmamääriä edes useinkaan piirrelty kuviin tai taulukoihin. Osa suunnittelikoista ei edes sauno koskaan, miten osaavat miettiä saunan käytännön kuivatustarpeen? Kirjoista?

Suunnittelusta: Hieman sama, kun pienet naisihmiset suunnittelevat wc-pytyt (ja linja-auton penkit ym.). Vaan kun reippaamman kokoinen mies yrittää sille istua polvet liian korkealla, koska pytyt aivan liian matalia tai sitten miesten sukukalleudet osuvat jatkuvasti kylmään posliiniin (ei kovin hygieenistä), vaikkei ole edes kylän suurimmat vehkeet, kun pytyn malli on suunniteltu naisväelle tutkimatta miessukupuolen anatomiaa sen paremmin. :prkl::help:
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Vielä simppelimpää, kun ei ole ilmanvaihtoa lainkaan :p


Ilman vaihdon tehostus saunottaessa tehdään niin, että puhaltimet aina täysille heti saunomisen alettua ja palautetaan normaalille pikkuteholle 1-1,5 tuntia sanunomisen päättymisen jälkeen. Tuolla saunan räppänällä kuristetaan hieman sitä poistoilmaa saunan puolelta löylyjen heiton ajaksi, ettei löylyt karkaa oitis, ei siis tehosteta. Sitten suurin osa ok-asujista pitää iv-koneena aina pienimmällä teholla, vaikka kaakelit seinistä tippuisivat ja seinäpaneelit alalosata mustassa homeessa.
Suunnittelijoita on monenlaisia. Onko kenellä oikeasti kokemusta, että miten ilmanvaihdon tulee kosteissa tiloissa toimia? Osa tekee järkeviä suunnitelmia, osa sitä, mitä kopioi aiemmista suunnitelmista sen paremmin miettimättä. Vanhemmissa taloissahan ei ole mitään ilmamääriä edes useinkaan piirrelty kuviin tai taulukoihin.

Ensimmäinen ja toinen lause liittyvät näköjään toisiinsa ja kertoo siitä että sinulla ei ole kokemusta talosta jossa on koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto. Jos kone laitetaan täysille saunomisen aikana niin löylyt katoavat saunasta ennen aika yksikköä samoin meteli kasvaa epämukavaksi ja peruukki liimaantuu poistoilmaventtiilliin. Siis tämä vinkki ei pääse jatkoon.

Itsellä saunominen ei vaadi mitään sen kummempia kommervenkkejä ilmanvaihdon suhteen. Käy vain saunomassa ja sauna kuivaa aina hyvin ilman mitään tehostuksia tai nuppien nyppimisiä. Olen kokeillut nostaa tilapäisesti ilmanvaihtokoneen nopeutta 1 pykälän suuremmaksi saunomisen ajaksi (ilman kierron parantamiseksi) mutten ole oikein vielä päässyt sinuiksi itseni kanssa että muuttaako se saunomiskokemusta suuntaan tai toiseen... Ainut normaalista poikkeava asia on kesteusohjattu poistoventtiilin pesuhuoneessa. Tuon asento kasvaa automaattisesti jos tilan kosteus kasvaa.

Koneellisen ilmanvaihdon yhteydessä käytettävä venttiili on erilainen kuin painovoimaisen ilmanvaihdon kanssa käytettävä. Siitä ja sen toiminnasta jo jauhettu tässä jo tarpeeksi joten en näe tarpeelliseksi enää toistaa kuinka se toimii.

Valitettasti näitä pihistelijöitäkin löytyy. Se on sitten niiden oma murhe mutta täällä iv-kone jauhaa tätä nykyä samaa, jotakuinkin iv-suunnitelijan kuviin piirtämää ilmamäärää siirtäen. Samoin se toimii kaikilla tutuillakin. Joskus kokeilin laskea koneen nopeutta kun talossa ei oleskella mutta aloin lopuksi epäilemään että mahtaako puhaltimien alhainen pyörimisnopeus käydä puhaltimien laakerien päälle. Tutuilla on kuitenkin 2kpl samoja koneita ja minä olin ainut jolla laakerit korkkas ja harrastin tuota nopeuden laskemista. Rahallisestihan tuolla ei voi juuri mitään säästää. Jätetään sitten mieluummin pari tölkkiä kaljaa ostamatta jos se siitä on kiinni. Alhaisemman koneen tomintanopeuden huomaa kyllä nokkaansakin joka riittää perusteluksi miksi nykyinen ilmanvaihdon taso on riittävä ja alhaisempi ei. Saman asian pystyy toteamaan CO2 lukemasta makkarissa.

Suunnittelijoillekin vaaditaan jonkinsortin koulutus ja uskoisin että asia on jotakuinkin selvä siltä osin. Myös rakennusmääräyskokoelma määrää miten ilmavaihto pesutiloissa pitää järjestää ja suunnitella. Aikaisemmin linkitetyn "Energiatehokkaan pientalon ilmanvaihto-oppaan" lukemalla maallikkokin pääsee asioista kärryillä jos jaksaa lukea sen.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Ensimmäinen ja toinen lause liittyvät näköjään toisiinsa ja kertoo siitä että sinulla ei ole kokemusta talosta jossa on koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto. Jos kone laitetaan täysille saunomisen aikana niin löylyt katoavat saunasta ennen aika yksikköä samoin meteli kasvaa epämukavaksi ja peruukki liimaantuu poistoilmaventtiilliin. Siis tämä vinkki ei pääse jatkoon.
Ei sen enempää kokemusta kuin n. 30 vuotta. Vähempi kuin jonkun 50 v, mutta...
Kun käyn tutuilla saunomassa, joissa ei tehosteta ilmanvaihtoa saunomisen ajaksi, en jaksa kovinkaan kauaa saunoa, koska ilma eri vain vaihdu riittävästi. Kotosalla menee helpolla tunti eikä mitään ongelmaa. Sopiva lämpötila ja saa heitellä sopivasti vettä kiukalle käyden välillä jäähyllä ja tuulettaen sillä välin saunaa reippaammin. Monet tutu moittivat sähkösaunaa, mutta meillä eivät, ihmettelevät, kun siellä jaksaa olla jne.
Usealla tutulla sauna- ja pesuhuonetilat vasta kolmen tunnin päästä pikkuhiljaa kuivaneet. Itsellä alle tunti, niin ei tietoa, että saunassa oltaisiin edes käyty, jos ei huomaa saunan korkeampaa lämpötilaa. Varmuudeksi hieman toista tuntia lto-iv-kone maksimillaan.

Ääntä kyllä on enempi kuin pihistelijöillä, vaan kuulo jo iän mukana heikentynyt. Peruukkiakaan ei ole, joten no problem ja se räppänähän on likimain kiinni, kun siellä lauteilla istutaan, eli ei se vieraan tubeekaan rööriin pääsisi. Vaan miksi siellä laitteessa olisi ne maksitehot käytettävissä, jos si niitä edes saunomisen aikana käytetä? Milloin sitten? Hernesoppapäivän jälkeen? :p

Kosteussäädetty ilmanvaihto on sitten eri kuin manuaaliohjattu. Jälkimmäisestä kirjoitellut.
Itsellä korvausilma saunaan tulee oven alta pesuhuoneesta, ja pesuhuoneeseen takkahuoneesta oven päällä olevan ilma-aukon kautta (jossa lähin tuloilmaventtiili), jolloin saunasta pesuhuoneeseen kosteutta pääsee vain oven aukaisun aikana. Samoin pesuhuoneesta takkahuoneeseen. Ihan tyytyväinen ratkaisuun, vaikka ei ole oma suunnittelemani eikä rakennuttamani, koska valmiiksi tehdyn talon ostelimme joskus.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mielenkiintoista - mikälaiset ventiilit olet hankkinut?

Mittasin tossa tänään vähän uudestaa kera päätelaitteiden tekstisten tietojen kanssa ja täytyy todeta että koukun asento/paikka on kohtuu tärkeä asia. Paineet muuttuu selkeästi jos koukun paikkaa muuttaa.

KTI:t. Pitäisi olla hiljaisimmat eikä jätä paskarantua kattoon venttiilin ympärille kuten KTS. Suunnattavuus on myös parempi. Miinuksena huonompi ulkonäkö ja kalliimpi hinta. Onneksi tötterön saa painettua venttiilin sisään niin tuo ei näytä niin pahalta.

Muistaakseni noista KTI venttiileistä on täälläkin foorumilla joskus paasattu mutta en nyt sattunut löytämään mitään vanhaa keskustelua joten linkataan tuonne naapurifoorumin puolelle.

Asennuksessa nämä eivät vaadi niitä samoja kauluksia mitä KTS. Tämä olikin yksi niistä asioista mikä vei asennusinnon pois kun tajusin että aikaa pitää varata asentamisen ja säädön lisäksi muuhun rassaamiseen. Eikä tuo 4m korkeuskaan houkuta. No eiköhän se siitä vielä joku kaunis päivä...
QUVeNDJ.png

Paine mitataan tuolta reijästä ja tuolla peitelevyllä lukitaan säätö.
i49CPGU.png


ERUQvEa.png


cAmLPV9.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ei sen enempää kokemusta kuin n. 30 vuotta. Vähempi kuin jonkun 50 v, mutta...
Kun käyn tutuilla saunomassa, joissa ei tehosteta ilmanvaihtoa saunomisen ajaksi, en jaksa kovinkaan kauaa saunoa, koska ilma eri vain vaihdu riittävästi. Kotosalla menee helpolla tunti eikä mitään ongelmaa. Sopiva lämpötila ja saa heitellä sopivasti vettä kiukalle käyden välillä jäähyllä ja tuulettaen sillä välin saunaa reippaammin. Monet tutu moittivat sähkösaunaa, mutta meillä eivät, ihmettelevät, kun siellä jaksaa olla jne.
Usealla tutulla sauna- ja pesuhuonetilat vasta kolmen tunnin päästä pikkuhiljaa kuivaneet. Itsellä alle tunti, niin ei tietoa, että saunassa oltaisiin edes käyty, jos ei huomaa saunan korkeampaa lämpötilaa. Varmuudeksi hieman toista tuntia lto-iv-kone maksimillaan.

Ääntä kyllä on enempi kuin pihistelijöillä, vaan kuulo jo iän mukana heikentynyt. Peruukkiakaan ei ole, joten no problem ja se räppänähän on likimain kiinni, kun siellä lauteilla istutaan, eli ei se vieraan tubeekaan rööriin pääsisi. Vaan miksi siellä laitteessa olisi ne maksitehot käytettävissä, jos si niitä edes saunomisen aikana käytetä? Milloin sitten? Hernesoppapäivän jälkeen? :p

Kosteussäädetty ilmanvaihto on sitten eri kuin manuaaliohjattu. Jälkimmäisestä kirjoitellut.
Itsellä korvausilma saunaan tulee oven alta pesuhuoneesta, ja pesuhuoneeseen takkahuoneesta oven päällä olevan ilma-aukon kautta (jossa lähin tuloilmaventtiili), jolloin saunasta pesuhuoneeseen kosteutta pääsee vain oven aukaisun aikana. Samoin pesuhuoneesta takkahuoneeseen. Ihan tyytyväinen ratkaisuun, vaikka ei ole oma suunnittelemani eikä rakennuttamani, koska valmiiksi tehdyn talon ostelimme joskus.

Oletin ensimmäisen lauseesi perusteella että sinulla on painovoimainen ilmanvaihto. Olin näköjään väärässä.

Vinkkaapa joskus kavereillesi että kokeillaas huvikseen mitä ilmanvaihdon tehostaminen vaikuttaa saunomisen aikana. Ehkä he voivat yllättyä jos kuuluvat näihin pihistelijöihin. Parempi kuitenkin mainita asiasta hienovaraisesti kuin olla hiljaa... Luulen että kuivuminen ei ole ongelma missään missä on koneellinen ilmanvaihto ja sitä pidetään päällä kuten kuuluukin ja asiallisella teholla. Ilman sitähän kosteus ei häviä mihinkään.

Viimeinen kohta minkä vahvensin onkin se oleellinen asia joka ratkaisee eli se että on itse tyytyväinen omaan ratkaisuunsa. Oli se sitten ikkunan auki pitäminen saunomisen aikana tai joku muu poppaskonsti. Kaikilla siihen ei välttämättä liity sen suurempia toimenpiteitä. Varmasti myös saunan koko, kiuas yms muut seikat vaikuttavat miten homma toimii. Samoin ihmiset tykkäävät erilaisista löylyistä, toinen nakkaa 70 asteisessa saunassa kuuppa tolkulla vettä ja toiset taas tyytyvät muutamaan desiin vettä 100 asteisessa saunassa.

Huonoin saunakokemus on tullut koettua hotel Virussa tallinnassa. Siellä oli sauna mutta ilma ei liikkunut saunasta mihinkään. Samoin kiukaan termostaatti oli vain päällä/pois kun oli rikki. Samoin koppi oli vielä ahdas ja pieni. Jos kokemukset saunoista rajautuisi vain tuohon kokemukseen en olisi rakentanut asuntooni saunaa ollenkaan.

Tosiaan itsellä on automaatisesti kosteusohjattu poistoilmaventtiili pesuhuoneessa. En ole sen kummemin jaksanut ihmetellä mitä se kokonaisuuteen vaikuttaa mutta aina lattiat yms kuivaneet riittävän nopeasti. Toki asiaan vaikuttaa myös lattialämmitys. Tehostusta ei juurikaan tule käytettyä, ehkä joskus silloin jos porukkaa on ollut asunnossa reilummin yhdellä kertaa. Tämä talo on muutenkin varsin "väljä" nykyiselle asujamäärälle.

Mainitsit että kuristat saunan katossa olevaa venttiiliä ja samanaikaisesti huudatat konetta suurimmalla teholla. Eikö nämä kumoa toistensa vaikutusta ja sama lopputulos saattaisi tulla löylytellessä jos venttiili olisi peruasennossa ja koneen tehoa nostaisi vain hiukan, täyden tehon sijasta? Tehostusvara riippunee myös siitä millaisen koneen asuntoon on hankkinut. Joillain sitä tehoa ei ole juuri mitään ja toisilla sitä on enemmän. Täällä ilmavirrat on jotain 60-70l/s luokkaa ja koneessa puhti taisi muistaakseni piisata tuonne 120l/s tehoihin pauttirallaa.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Mainitsit että kuristat saunan katossa olevaa venttiiliä ja samanaikaisesti huudatat konetta suurimmalla teholla. Eikö nämä kumoa toistensa vaikutusta ja sama lopputulos saattaisi tulla löylytellessä jos venttiili olisi peruasennossa ja koneen tehoa nostaisi vain hiukan, täyden tehon sijasta?
Ei nuo ihan vastaa toisiaan ja/tai kumoa.
Pesuhuoneen puolella haluan, että koko ajan täysillä ilma vaihtuu. Ja saunassakin vilvoittelun aikana. Muutaman minuutin aikana vaihtuu ilma paremmin silloin ja taas jaksaa 10-15 istua löylyissä ja heittää vettä kiukaaseen. Sama toistuu. Meikulle tunti lauteilla yhteensä riittää, yleensä vähempikin, vaimo joskus 1,5 tuntia istuu/makoilee lauteilla. Yrittänyt varoitella ylikypsäksi tulemisesta, mutta...
 

Jolberious

Vakionaama
Nyt täytyy muuten oma tyhmyytensä tuoda ilmi ja miettiä "outside of the box"

Mitä jos KSOS venttiili on normaalitilanteessa tietyn verran auki, eli siihen mihin pystyy nuppia vetämällä säätämään, ja kun saunomistilanne tulee, niin se painettaisikin lähes kiinni.
Tällöin ilma poistuisi savupiipun ja suihkutilan poiston kautta, tilanne olisi jopa loogisempi näin päin, kun se että löylyt tuuletetaan pihalle mahdollisimman nopeasti. :hmm:

Edittiä: empiiriset testit käynnissä. Vielä ei ole taju lähtenyt, sekä löylyt viihtyvät huomattavan pitkään sekä pehmeinä, kun venttiili on kiinni.
Melkein uskallan myöntää olleeni väärässä, kun olen sitä mieltä ollut, että saunassa täytyy poistoilmaventtiili olla.
 
Viimeksi muokattu:

HotZone

Aktiivinen jäsen
Ymmräsinkö edellä olevista viesteistä oikein että on saatavissa passiivisia kosteuden mukaan säätyviä venttiileitä?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ymmräsinkö edellä olevista viesteistä oikein että on saatavissa passiivisia kosteuden mukaan säätyviä venttiileitä?

Ei, kyllä tuo käyttösähkön tarvii eli käytännössä pienen muuntajan. Venttiili on KSO-M. Tämä pelaa niin että kun kosteus nousee niin venttiilin aukeaa lisää siksi aikaa että kosteus laskee jälleen. Mulla on ollut tuollainen nyt 5v pesuhuoneessa ja on pelannut moitteetta. Käytännössä tuo aukeaa aina kun on suihkutellut hetken aikaa ja sulkeutuu sitten itsekseen joskus.
yYpD093.png
 

puuteknikko

Vakionaama
Nyt täytyy muuten oma tyhmyytensä tuoda ilmi ja miettiä "outside of the box"

Mitä jos KSOS venttiili on normaalitilanteessa tietyn verran auki, eli siihen mihin pystyy nuppia vetämällä säätämään, ja kun saunomistilanne tulee, niin se painettaisikin lähes kiinni.
Tällöin ilma poistuisi savupiipun ja suihkutilan poiston kautta, tilanne olisi jopa loogisempi näin päin, kun se että löylyt tuuletetaan pihalle mahdollisimman nopeasti. :hmm:

Edittiä: empiiriset testit käynnissä. Vielä ei ole taju lähtenyt, sekä löylyt viihtyvät huomattavan pitkään sekä pehmeinä, kun venttiili on kiinni.
Melkein uskallan myöntää olleeni väärässä, kun olen sitä mieltä ollut, että saunassa täytyy poistoilmaventtiili olla.
Meillä oli rempan jäljiltä saunan katossa oleva poistoventtiili jonkun viikon lukitussa säädössä auki. Ilmanvaihto tehostuu aina automaattisesti kosteuden noustessa, joten se veteli iloisesti löylyt ja lämmöt poistokanavistoon. Laitoin venttiiliin viikonloppuna lukituksen toisin päin, eli että sen saa auki vain tiettyyn pisteeseen mutta menee oikeastaan kokonaan kiinni. Toimii hyvin saunoessa, löylyt pysyy kosteampina ja lämpöisempinä, oven alla on sen verran rakoa että ilma vaihtuu hyvin ja saunassa on tuloilmaventtiili auki kaiken aikaa. Valloxin käppyrästäkin näkee hyvin, miten iso vaikutus muutoksella oli.

Ongelma on vaan siinä, että saa muistuttaa saunojia aina sulkemaan venttiilin kun kiuas laitetaan päälle ja avaamaan sen saunomisen lopuksi kun poistuu löylyistä (eli käyn aina itse tarkistamassa lopuksi kuitenkin).
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ei, kyllä tuo käyttösähkön tarvii eli käytännössä pienen muuntajan. Venttiili on KSO-M. Tämä pelaa niin että kun kosteus nousee niin venttiilin aukeaa lisää siksi aikaa että kosteus laskee jälleen. Mulla on ollut tuollainen nyt 5v pesuhuoneessa ja on pelannut moitteetta. Käytännössä tuo aukeaa aina kun on suihkutellut hetken aikaa ja sulkeutuu sitten itsekseen joskus.

Tämä on ihan susi. Asentaja varoitti että ei kestä ja sehän hajos aika nopeesti. Lisäksi poltti 12-24v virtalähteen sähkökaapissa että piti tilata sähkömies tukimaan. Tuli kalliiksi tämä ventiili. Nyt meillä on IV kautta tehostu mutta siinäkin on omat ongelmat. Paras olisi säätöyksikkö suoraan kanavassa jota ohjaa kosteusanturi.
 
Viimeksi muokattu:

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Edittiä: empiiriset testit käynnissä.
Minä arvostan tuollaista. Monia asioita on tehty tietyllä tapaa ja yleinen käsitys on muotoutunut sitten sen mukaan.
Näin on aina tehty ei tarkoita että on tehty oikein tai etteikö voisi paremmin tehdä, usein niin on tehty koska se on halvinta tai helpointa tai molempia.
Kaikki mahdollinen kannattaa lähtökohtaisesti kyseenalaistaa ja testata itse.
 

kotte

Hyperaktiivi
Edittiä: empiiriset testit käynnissä. Vielä ei ole taju lähtenyt, sekä löylyt viihtyvät huomattavan pitkään sekä pehmeinä, kun venttiili on kiinni.
Melkein uskallan myöntää olleeni väärässä, kun olen sitä mieltä ollut, että saunassa täytyy poistoilmaventtiili olla.
Itse olen tullut jo aikaisemmin samankaltaiseen uskomukseen, että saunassa ei tarvita poistoa (edes silloin, kun ei saunota). Mökillä on puukiuas ja tuo imee ihan riittävästi niin, että sisäilma on riittävän hyvän tuntuista saunoessa ja sauna kuivuu (parhaiten, kun ovi on kiinni, mutta silloin taas pesuhuone kuivuu huonosti, vaikka siellä on koneellinen poisto eikä korvausilma tule löylyhuoneesta). Löylyhuoneessa olisi korvausilmakanava, mutta kun sen joku usein tukkii, annan olla kiinni, koska ilmavaihdon kannalta korvausilman tulo pesuhuoneen kautta vaikuttaa yhtä toimivalta (eikä mahdollinen alipaine vaikuta haittaavan, vaan päin vastoin vähentää höyryn pääsyä katon rakenteisiin).

Kotona taas pesuhuoneessa on poisto ja ilma menee sinne oven alta (ja kuten todettua, sähkökiukaan takana on korvausilmaventtiili). Talvella löylyhuone saa kuivua ilman, että katon poistoventtiiliä aukaistaan ja hyvin toimii, vaikka jättää löylyhuoneen (hiukan tosin falskaavan) oven kiinni. Mainiosti löylyhuone kuivuisi noin kesälläkin, mutta usein aukaisen venttiilin saunomisen päätteeksi syystä, että mielestäni ylimääräistä lämpöä ja kosteutta ei sisälle tarvita. Pesuhuone kuivuu etenkin kesällä hiukan heikosti (seinälaatat parissa tunnissa, lattia vie vielä pari tuntia kauemmin), mutta tilannetta voi parantaa jättämällä pesuhuoneen oven auki pukuhuoneena/kodinhoitohuoneena toimivaan kopperoon, missä on jäähdytyskuivain, oma koneellinen poistoventtiili ja jonka sisäänkäyntioven voi vastaavasti sulkea.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tämä on ihan susi. Asentaja varoitti että ei kestä ja sehän hajos aika nopeesti. Lisäksi poltti 12-24v virtalähteen sähkökaapissa että piti tilata sähkömies tukimaan. Tuli kalliiksi tämä ventiili. Nyt meillä on IV kautta tehostu mutta siinäkin on omat ongelmat. Paras olisi säätöyksikkö suoraan kanavassa jota ohjaa kosteusanturi.

Hmm. Asentaja asentaa niin että aina savuaa? Jostain syystä tulee mieleen että asentajalla ei ole järki piisannut tehdä säätöjä oikein ja venttiili on ajanut päin topparia joka kerta ja tämä on siten rikkonut tuon. Meillä tuo venttiili on pelannut ilman että olen koskenut siihen kertaakaan sen jälkeen kun asensin sen pakoilleen. Muuntajakin taitaa olla joku ulkokoristevalojen tms virtalähde. :)

Iv-häibät jotka kävi säätämässä ilmastoinnin eivät ymmärtäneet venttiilistä enempää kuin sika satelliitista. Ehkä käyttöohjeissa olisi ollut hiukan paranettavaa.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Hmm. Asentaja asentaa niin että aina savuaa? Jostain syystä tulee mieleen että asentajalla ei ole järki piisannut tehdä säätöjä oikein ja venttiili on ajanut päin topparia joka kerta ja tämä on siten rikkonut tuon. Meillä tuo venttiili on pelannut ilman että olen koskenut siihen kertaakaan sen jälkeen kun asensin sen pakoilleen. Muuntajakin taitaa olla joku ulkokoristevalojen tms virtalähde. :)

No, sanotaan näin että minä pyrin oppimaan kerrasta. En minäkään kokenut siihen kuin kerran silloin kun purin sen.
 

fraatti

Hyperaktiivi
No, sanotaan näin että minä pyrin oppimaan kerrasta. En minäkään kokenut siihen kuin kerran silloin kun purin sen.

Itse katsoin venttiilin oikean toiminnan niin että se oli kädessä. Siinä oli helppo tarkistaa että kaikki toimii niinkuin pitääkin. Kuinka nopeasti venttiili vikaantui?
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Itse katsoin venttiilin oikean toiminnan niin että se oli kädessä. Siinä oli helppo tarkistaa että kaikki toimii niinkuin pitääkin. Kuinka nopeasti venttiili vikaantui?

En muista mutta muuntajan se käräytti jotain 8 vuoden iässä. Jossakin vaiheessa totesin että värkki ei toimi mutta asia jäi tutkimatta kun ei siitä ollut haittaa. Sähkäri sitten totesi sitten että se poltaa muuntajan (vaihdoin muuntajan itse, se kärähti, sähkäri korjasi mlp asenuksen yhteydessä ja kytki ventiilin pois)
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Kun kerta saunomisesta ja poistoilmaräppänästä oli puhe niin laitetaanpas tänne:

Meillä saunassa koneellinen tulo, poisto vain saunan katossa, ei siis lauteiden alla. Suihkutilassa ja KHH molemmissa poistot. Saunomisen yhteydessä saunan katon poistoilmaräppänä laitetaan kiinni (nuppimallinen), löylyt poistuvat oven alta pesuhuoneeseen. Löylyt on mielestäni oikein kosteat ja hyvät, toisin kun räppänän ollessa auki. Ongelmana tästä aiheutuu se, että kun höyryä tulee todella reippaasti tuosta 80kg kiukaasta, niin osa siitä taitaa paeta myös saunassa olevan ikkunan karmien/tiivisteiden välistä, koska ulkoikkuna huurustuu sisäpuolelta. Tiivisteet kymmenisen vuotta vanhat, ala- ja yläreunassa oli millin-parin välit kulmassa. Pitääkö asialle tehdä jotain, vai onko normaali reaktio? Höyry poistuu sieltä ajastaan, näin syksyllä aamuun mennessä.
IV mitattu useasti ja kädellä tuntuu kylmää ilmaa virtaavan kivasti sisään myös saunan ikkunasta.
 

kotte

Hyperaktiivi
ulkoikkuna huurustuu sisäpuolelta
Kun heittää kiukaalle pari desilitraa vettä, tuosta syntyy useampi sata litraa kaasumaista vettä. Tuo on niin suuri määrä, ettei mikään normaali-ilmanvaihto pysty poistamaan syntynyttä ylipainetta muutamassa sekunnissa. Löyly siis tunkee, minne vain pääsee, ja jos ikkunan tiivisteet eivät ole sukellusveneen luukun tiivisteiden luokkaa, niin osa pääsee ikkunaväliinkin ja huurrettahan tuosta syntyy. Ilmanvaihdon tasapaino on luultavasti kohdillaan, kun huurre kerran poistuu ajan myötä, mutta pitkältä useampi tunti vaikuttaa, ellei ikkuna ole muuten erityisen hyvin lämpöä pitävä ja moninkertainen. Oma kokemus on, että ikkunoiden väliin päässyt löyly poistuu yleensä muutamassa minuutissa vanhan tuplaikkunan välistä siitä, kun löylyä on lyöty, kun ikkunaväli kuitenkin lämpenee jonkin verran saunasta johtuvasta lämmöstä, kunhan sauna on alipaineinen.
 

Harrastelija

Vakionaama
Se kosteus ei kuitenkaan jäädy kovemmilla pakkasilla?
Siinä ikkunan uloimmassa lasissa pitääkin olla ”huono” tiivistys. Todennäköisesti tarkoituksella tiivisteestä puuttuu pieni pätkä alareunasta ja yläreunasta jotta Ilma pääsee hieman kiertämään ja mahdollinen kosteus poistuu ilman mukana lasien välistä. Jos kosteus ei poistu kohtuuajassa, voi tiivisteestä ottaa pienen lisäpätkän pois mutta tällöin tietenkin lämpöhäviö hieman kasvaa. Ainakin teoriassa. Käytännön merkitys voi olla mitätön.
Ensisijaisesti pitää kuitenkin huolehtia että sisempien lasien tiivisteet ovat 100% tiiviit jotta sitä kosteutta menisi mahdollisimman vähän lasien väliin.
Tuo että kosteuden poistuminen kestää noinkin kauan voi myös viitata siihen että alipainetta on liian vähän, +/- nolla tai jopa lievä ylipaine. Jos väliin tunkee kokoajan hieman kosteutta (myös saunomisen ulkopuolella), kestää aikansa ennen kuin ulkolasin tuuletus saa välin kuivaksi. Tuohonkin auttaa ulkolasin tuuletuksen lisääminen mutta se ei poista varsinaista syytä.
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
IV mitattu tässä vasta ja mittausten mukaan pitäisi olla ok. Ilmavirta tuntuu myös raosta kun kokeilee raottamalla ikkunaa. Eli imu pitäisi olla kyllä sisälle päin mielestäni.

Ikinä ei ole jäätynyt, tosin tämä Vallox vasta keväällä otettu käyttöön.
 

Lappanen

Vakionaama
Oma sauna vielä vasta runkotiiliseinällä eikä sitä näillä näkyvin ainakaan vielä tänä vuonna pääse rakentamaan.

IV-suunnitelmissa oli tulo piirretty kiukaan päälle ja poisto vastakkaiseen yläkulmaan. Sauna 2x3 metriä, korkeus vielä hakusessa mutta yläpohjaan tällä hetkellä 2,8 metriä.

Jatkuvalämmitteiselle puukiukaalle IV-suunnitelmista poiketen tulee suoraa ulkoa korvausilmakanava joka vielä haarautuu väliseinän takana olevalle takalle. En vetänyt yläpohjan kautta saunalle ollenkaan tuloa, vaan ajatuksissa on että korvausilmaventtiili tulee kiukaan viereen joko ihan alas tai sitten ylemmäs, ilmeisesti ylemmäs on parempi kuin alas, tuon saan lauteiden alaosaan integroitua hyvin. Kiuas imisi raakaa korvausilmaa tarpeeseensa saunottaessa. Poistoventtiilin sijoittaisin lauteiden alle.

Suihkutiloissa on kuitenkin sitten tulo ja poisto, tuleeko tuollainen sekasikiö toimimaan edes teoriassa? Jos ei pelitä niin saan kyllä helposti alaslaskussa tuotua myös tulon suihkutiloista haaroittamalla kiukaan päälle. Korvausilmakanavassa on silikoninen ilmatiivis läppä jonka säädän niin ettei se ilman tulta takassa tai kiukaassa aukea.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Posti toi Testo 521-3 testiin kun halvalla sain, uusi näköjään. Tarkkuus 0,5 Pa ja mittausaule 0-250 Pa. Jahka olen saanut ohjekirjan plärättyä niin katsotaan mikälaisia lukemia tällä saa. Työpaikalta pelastin roskalavatuomiolta pari venttiiliä, harmi kun ei ollut oikeita kokoja enempää.
 
Viimeksi muokattu:

Jolberious

Vakionaama
Nyt täytyy muuten oma tyhmyytensä tuoda ilmi ja miettiä "outside of the box"

Mitä jos KSOS venttiili on normaalitilanteessa tietyn verran auki, eli siihen mihin pystyy nuppia vetämällä säätämään, ja kun saunomistilanne tulee, niin se painettaisikin lähes kiinni.
Tällöin ilma poistuisi savupiipun ja suihkutilan poiston kautta, tilanne olisi jopa loogisempi näin päin, kun se että löylyt tuuletetaan pihalle mahdollisimman nopeasti. :hmm:

Edittiä: empiiriset testit käynnissä. Vielä ei ole taju lähtenyt, sekä löylyt viihtyvät huomattavan pitkään sekä pehmeinä, kun venttiili on kiinni.
Melkein uskallan myöntää olleeni väärässä, kun olen sitä mieltä ollut, että saunassa täytyy poistoilmaventtiili olla.
N. 10 saunomiskerran jälkeen olen tullut johtopäätköseen että KSOS venttiili saunan katossa on melko turha kaikessa muussa, paitsi saunan kuivaamisen tehostamisessa.
Löylyt pehmeämmät, 60asteen lämpö saunassa on melko kohdallaan ja kosteutta saa ilmaan vähintäänkin riittävästi. Tuntia ei yhtämittaa lauteilla jaksa istua, mutta puolituntia menee kevyesti. Ei ole ongelma hapen loppuminen ilmasta tms.

Empiirisen testin lopputulos referoituna: Saunomisvaiheessa koneellisen ilmanvaihdon omaavassa saunassa poistoksi riittää suihkutilassa oleva poisto omassa saunassa.
Suosittelen jokaista kokeilemaan, miten on juuri sinun saunassa tilanne. (voin myös empiirisiä testejä tulla suorittamaan, mikäli talo tarjoaa täyden ylläpidon)
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Ei, kyllä tuo käyttösähkön tarvii eli käytännössä pienen muuntajan. Venttiili on KSO-M. Tämä pelaa niin että kun kosteus nousee niin venttiilin aukeaa lisää siksi aikaa että kosteus laskee jälleen. Mulla on ollut tuollainen nyt 5v pesuhuoneessa ja on pelannut moitteetta. Käytännössä tuo aukeaa aina kun on suihkutellut hetken aikaa ja sulkeutuu sitten itsekseen joskus.

Pystyykö tuossa säätämään normaalin (kuivan) ja kostean asennon erikseen ?
Mahtaakohan tuota pystyä pakko-ohjaamaan?

Tuollainen olisi energian kulutuksen kannalta ideaalinen. On turha imeä rajusti ilmaan lämpöisistä pesutiloista koska tällöin kaikki talsota poistuva ilman lämmitetään pesuhuonelämötilaan ennen poistoa. Kun pesuhuone on kuiva, tämä on turhaa.

Jos pistäisi tuollaiset pesuhuoneisiin ja vielä yläkerran aulaan ja keittiön kattoon, vosi tehdä niin että kun pesuhuoneen venttiili haluaa aueta lisää, menisi keittiön ja aulan poistot pienemmälle.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Pystyykö tuossa säätämään normaalin (kuivan) ja kostean asennon erikseen ?
Mahtaakohan tuota pystyä pakko-ohjaamaan?

Tuollainen olisi energian kulutuksen kannalta ideaalinen. On turha imeä rajusti ilmaan lämpöisistä pesutiloista koska tällöin kaikki talsota poistuva ilman lämmitetään pesuhuonelämötilaan ennen poistoa. Kun pesuhuone on kuiva, tämä on turhaa.

Jos pistäisi tuollaiset pesuhuoneisiin ja vielä yläkerran aulaan ja keittiön kattoon, vosi tehdä niin että kun pesuhuoneen venttiili haluaa aueta lisää, menisi keittiön ja aulan poistot pienemmälle.

Pakko-ohjauksesta en muista että saako sellaista suoraan. Laitteessa on itsessään tunnistin kosteutta varten joten normaalisti se toimii automaattisesti kosteuden mukaan ohjautuvana.

Sekä tehostukselle että normaaliasennolle on omat säätönsä.

Jos/kun tehostettaessa venttiiliä avataan normaalia enemmän niin tämä taitaa inasen laskea kanavapainetta (ainakin teoriassa) muualla jolloin poisto vähenee automaattisesti muista poistoventtiileistä. Yhden venttiilinhän säätäminen vaikuttaa kaikkiin...
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tuli HK Instrumentin mittausyhteet ja niiden paikkaa mietin... korvausilmakanavaan äänenvaimentimen jälkeen ja poistokanavaan ennen äänenvaimenninta ilman kulkusuuntaan nähden? Suojaetäisyydet mutkiin ja haaroihin on selvä.
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Hyperaktiivi
Tuli HK Instrumentin mittausyhteet ja niiden paikkaa mietin... korvausilma äänenvaimentimen jälkeen ja poistokanavaan ennen äänenvaimenninta iilman kulkusuuntaan nähden?
Sekavaa tekstiä. Voitko laittaa kuvan niistä instrumeteista?
Kuinka varovasti pitää vastata ettei viesti katoa?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tuo näyttää pitot-mittaukselta ja se pitäisi asentaa suoralle pätkälle mahdollisimman kauas häiriötekijöistä esim. mutka tai vaimennin.

Sivulla 3 oli suositus min etäisyyksiä. Voisi käyttäää tuota puhaltimen jälkeistä etäisyyttä min. 3D

Suojaetäisyydet on selvää... ei ongelmaa. Mutta jos ajatellaan ilman kulkusuuntaan niin onko merkitystä jos asentaa tuloilmakanavaan vaimentimen jälkeen ja poistoon ennen vaimenninta. Eli haen oikeaa paikka koko kanavistossa.

Tuloilma: LTO - äänenvaimennin - mittausyhde - tuloilmaventiili
Poistoilma: Poistoilmaventiili - mittausyhde - äänenvaimennin - LTO
 
Back
Ylös Bottom