Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyseessä tosiaan vanhempi talo eli vuotoja löytyy. Millä edullisella mittarilla noita paine-eroja vaipan yli kannattaisi lähteä mittailemaan?Tarkka mittaus vaatii tosiaan suoraa pätkää muutaman halkaisijan verran. Tuolloinkin pitää tehdä verkkomittaus eli mitata esimerkiksi 4x4 pisteestä koko pinta-ala. Onnistuu tuo verkkomittaus lyhyemmälläkin suoralla pätkällä, mutta vaikea sitä on tarkaksi saada. Noiden mittauksista on kokemusta voimalaitosten ilma- ja savukaasukanavista, joista myös harvoin löytyy riittävän pitkä suoria pätkiä. Yleensä mitataan monesta kohtaa, joista voi sitten laskea miten paljon eri mittaukset poikkeavat. Esim. mitataan pääkanava ja sitten Y-haaran jälkeen molemmat kanavat, joiden summa pitäisi olla sama.
Toinen tapa mitata, on käyttää hyväksi LTO:lle ilmoitettuja painekäyriä eli mitataan paine-ero tuloilman ja raitisilman sekä poistoilman ja jäteilman välillä. Vallox kehottaa tekemään mittauksen 5 halkaisijaa LTO:sta. Harvalla niin pitkää suoraa putkea on, joten ei tuotakaan saa tarkasti.
Itse keskittyisin mittaamaan paine-eron talon vaipan yli, mutta sekin toimii vain tiiviissä talossa. Vanhemmassa talossa saa olla aika reilu nettovirtaama ennen kuin paine-ero kasvaa. Tuolla ei tietysti virtaamia saa, mutta tasapainohan se tärkein on.
Mulla raitis ja jätekanavissa ainakin 1m suoraa niin saattaisi ilmeisesti onnistua? Tulo ja poistokanavissa on heti äänenvaimentimet koneen jälkeen ja siitä eteenpäin ainakin tulossa on käyriä heti perään. Kanavat on 160mm.
Ajatuksena olisi ostaa tuo sama teston kuumalanka-anemometri mitä sinäkin olet käyttänyt.
Oliko sinulla mittaukset venttiileiltä tehty niin että mittaus putki tulee venttiilin paikalle ja venttiili putken päähän? Onko olemassa lähtökaulukseen sopivaa putkiosaa?
Saahan sen paineen mitattua, mutta se tulee olemaan hyvin pieni, jos talo ei ole tiivis. Saatetaan siis repiä suuriakin ilmamääriä vaipan läpi, vaikka paine-ero olisi pieni, vaikkapa pari Pa. Jos uuden talon ilmanvuotoluku q50 on vaikkapa 1, tarkoittaa se 1 m3/h vuotoa vaippa-m2 kohti 50 Pa paine-erolla. Vaippa on suuruusluokkaa 3x huoneistoala. Siis 100 m2 asunnossa 300 m2 vaippa ja 300 m3/h eli 83 l/s vuoto. IV-määrä suuruusluokkaa 40 l/s. 5 Pa paineella vuoto on vuodon tyypistä riippuen 1/10-1/3 tuosta 50 Pa vuodosta siis 8-28 l/s. 1 Pa 1/50-1/7 eli 2-12 l/s.Kyseessä tosiaan vanhempi talo eli vuotoja löytyy. Millä edullisella mittarilla noita paine-eroja vaipan yli kannattaisi lähteä mittailemaan?
Saako noin luotettavaa tietoa jos talo ei ole tarpeeksi tiivis?
Ok. Kiitoksia hyvistä ohjeista. Voisi tuon mittarin tilata niin pääsee harrastamaan. Toimiiko sovellus uusilla Android versioilla? Ilmoitti että ei välttämättä toimi oikein. Mitään ei pääse vielä tutkimaan kun laitetta ei ole.
Mulla siipipyöräanemometrissä myös "laatikko" että saadaan ilma menemään siipipyörän läpi mutta tosiaan joutuu liikuttelemaan hieman venttiilien edessä että masiina ottaa piikki arvoja..liekö sekään sitten oikein
Jos haluaa vielä halvemmalla päästä niin joutuu kolvaamaan tuon Sensirion-anturin johdoilla suoraan johonkin laitteeseen missä voi käyttää I²C -laitteita. Samaan I²C-väylään voi lisäksi juottaa monta anturia, jos haluaa mittailla usempaa kanavaa yhtä aikaa(*). Halvin helposti ohjelmoitava laite on varmaan https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-pico/ (hintaluokka 4€ + postikulut), tai jos haluaa väkertää softan millä voi lukea arvoja langattomasti suoraan kännykän näytöstä niin https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-zero-w/ (hintaluokka 10€ + postikulut) riittää, jos on ennestään riittävän laadukas USB-laturi esimerkiksi vanhasta kännykästä. Toki näissä ratkaisuissa pitää osata vielä itse ohjelmoida että saa numeron I²C-väylästä omille silmille asti toivotussa esitystavassa.Itse ostin tämän https://www.digikey.fi/product-detail/en/sensirion-ag/SDP810-500PA/1649-1074-ND/6605489
[...]
Ei tarvitse juotella, mutta liittimet pitää kaapeliin puristella. Maksoi 70 € ALV 0%, kun tilasin kaksi noita (vain yksi USB). Ohjelman tuohon sain väännettyä parissa tunnissa ja nyt saa tietokoneelle luettua paineet. Varsin tarkka tuo on, taitaa mennä tonnin hintaluokkaan, että saa yhtä tarkan valmiin tuotteen.
Hakusana "terminen paine-ero" auttaa, jos haluaa tietää tarkemmin. Virallisesti paine-ero kai nykyisin mitataan metrin korkeudella lattiasta välittämättä ulkoilman lämpötilasta (https://ym.fi/documents/1410903/384...87C51D_EFAA_41F7_BCAC_7F81A18AAA4C-151430.pdf)Pakkaskelit aiheuttaa paine-eroa rungon yli.
Ero tarkkuudessa on mitätön ja tuolla 500 Pa:lla saa mitattua varmasti myös paine-erot LTO:n yli.Miksi muuten valitsit SDP810-500PA eikä SDP810-125PA -anturin?
Hei spesialist! Voitko kertoa mistä tilasit mittarin? oliko kuinka kallis?10-20Pa voisi siis olla ihan hyvä lähtökohta. Laitoin PHM-V1 mittarin tilaukseen, kallishan tuo on harrastajalle, mutta parempi tehdä itse kuin ottaa joku muu hutiloimaan.
Onko muut kuin @Lappanen kokeillut tätä Testo 405i ? Vaikuttaa kelpo mittarilta puhelin apilla ja hinta kohtuullinen.
Selvisikö koskaan että kun tehdään mittaus putkesta vetämällä hitaasti mittapäätä koko halkaisijan matkan, laskeeko ohjelmisto todellisen tilavuusvirran putkessa ?
![]()
Samaan sarjaan saa edullisen paine-ero mittarin.
https://www.sensorcell.fi/epages/sensorcell.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016080104/Products/"0560 1510" on
Samaan sarjaan saa edullisen paine-ero mittarin.
https://www.sensorcell.fi/epages/sensorcell.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016080104/Products/"0560 1510" on
Hei spesialist! Voitko kertoa mistä tilasit mittarin? oliko kuinka kallis?
Niinpäs onkin, jos oikein tulkitaan ilmoittavat tuolle +/- 0,05 hehtopascalia eli 5 Pa tarkkuudeksi jolloin vaihteluväli on 10Pa ?Tarkkuus 5 Pa.
Halvin tarkka paine-eromittari minkä olen löytänyt on Testo 521-1 joita löytää ebaystä silloin tällöin 100-200 EUR. Omastani maksoin 50EUR ja oli suojamuoveissa. Tarkkuus on 0,1 Pa. Omani luulin hajoneeni mutta kyse olikin akku/paristo ongelma.
Minulla meni Teston mallit sekasin. Testo 521-3 tarkkus on ±0,2 % mittausalueesta, mitta-alue on 0-250 Pa. Eli tarkkuus +/- 0,5 Pa. Parasta tässä mittarissa on keskiarvolaskutoimitus, eli aloitat mittauksen ja kone laskee esim 30s keskiarvon. Mittausten toistetavuus hyvää tasoa. Toisaalta, ilmamäärein mittaus on aika epätarkkaa touhua.Niinpäs onkin, jos oikein tulkitaan ilmoittavat tuolle +/- 0,05 hehtopascalia eli 5 Pa tarkkuudeksi jolloin vaihteluväli on 10Pa ?
Ei tuolla paljon taida tehdä okt:n paine-ero mittauksissa.

Kännykällä olen kokeillut joskus mitata pieniä paine-eroa. Hetkellinen voi onnistua mutta pidempi tai saati sitten useamman anturin lukeman seuraaminen ei onnistu. Lukema vippaa jatkuvasti johonkin suuntaan(drifting).Ruuvitägit yläkerrassa ja yläpohjassa näyttää näin, ei ihan tuo painemittaus toimi vaikka ne vierekkäin ennen asennusta kalibroin näyttämään samoja lukemia:
katso liitettä 73489
Toivotonta hommaa yrittää päästä absoluuttiantureilla ~ 1 Pa tarkkuuteen, varsinkin tuollaisessa lämpötilaerossa. Olen noita tarkkoja absoluuttiantureita käyttänyt jo 20 v sitten, jolloin tein omaksi iloksi korkeusmittarin sellaisesta. Siis sellainen kuin Suunnon kelloissa oli jo tuolloin. 16 bittiä on tolkutoton tarkkuusvaatimus, aivan AD-muuntimien rajoilla ja sitten tietysti virhettä tulee itse anturista. 16 bittiä tarkoittaa jo n. 2 Pa heittoa absoluuttianturilla.Ruuvitägit yläkerrassa ja yläpohjassa näyttää näin, ei ihan tuo painemittaus toimi vaikka ne vierekkäin ennen asennusta kalibroin näyttämään samoja lukemia:
Niin, tuollainen "staattinen tilannehan" ei voi toteutua kuin kesällä tuulettomana ja pilvisenä päivänä, joten virkamies kaiketi odottaa varmistusmittauksenkin tekemistä tuollaisella säällä. Aina muulloin johonkin rakennuksen vaipan osaan tulee paine-eroa suuntaan tai toiseen olkoon vaikka millainen säätö tahansa.Eihän tuota ikinä saa tasapainoon kesät talvet myrskyissä ja poudalla ilman aktiivista säätöä. Mieluummin inasen alipainetta lähtökohtaisesti.
senseandcontrol.com
Kanavista mittaaminen on kovin haasteellista. Pitäisi olla pitkä suora pätkä (vähintään 5 halkaisijaa), mutta eihän sellaista juuri koskaan ole. Virtaus ei juuri tiedä tulevasta eli ennen T-haaraa ei tule pitkälle häiriötä. Sen sijaan sen tai mutkan jälkeen tulee.Mutta häiritseekö tuo 100mm haara mittausta pahasti että lukemaan ei voisi luottaa? Vai olisiko parempi ottaa jäteilman puolelta ja vähentää siitä sivuhaaran osuus. Vai tuleeko tuosta tuplavirhe ja epäluotettava tulos?