Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Syytä on. Tuskinpa on takeita, etteikö kesällä tai syksyn tihkusateella tarvittaisi suurta tehoa vaikkapa käyttöveden kuumennukseen, jolloin kostea ilma voi tiivistyä poistoputken pintaan, jos ilma pääsee vähänkään vaihtumaan eristeen lävitse. Pakkasella taas tehoa tarvitaan jatkuvasti niin paljon, että huurretta väkisin muodostuu kanavan ulkopinnalle, ellei eriste ole tiivis.remykv sanoi:eristetäänkö nuo jäteilmakanavat armaflexillä höyrynsulun ulkopuolellakin?
meille laitoin höyrynsulun ulkopuolelle 100mm alupintaisen villan, höyrynsulun lämpimälle puolelle armaflexpökö sanoi:remykv:
Se vaihtelee riippuen kohteesta ja LTO:sta ja ennenkaikkea suunnitelijasta.
Yleinen eriste höyrynsulun molemmin puolin jäteilmakanavassa on 13-19mm armaflex tai 20-50mm alupintainen villa höyrytiiviiksi teipattuna.
ohjeita on yhtä paljon kuin suunnittelijoitakinremykv sanoi:meille laitoin höyrynsulun ulkopuolelle 100mm alupintaisen villan, höyrynsulun lämpimälle puolelle armaflex
en kyllä muista mistä nuo ohjeet on peräisin :![]()
voi tosiaan olla enerventin ohjeista nuo eriste vahvuudetpökö sanoi:ohjeita on yhtä paljon kuin suunnittelijoitakin
Sullakin menee jäteilma pakkaselle roottorikoneessa jo -7 paikkeilla, eikä mistään hikoile kun on hyvin tehty.
pökö sanoi:Nyt kun kyseessä on jäteilmakanava joka painuu pakkasen puolelle, on se "pakko" viedä höyrynsulusta läpi.
Tuossa on mokattu kun ei ole osattu tehdä eristystä oikein, sen näkee kuvistakin. Ilmeisesti putki on eristetty vain päin kattoa eikä ihan ylös asti piippuun kuten olisi pitänyt. Yläosa on hikoillut ja vesi on valunut eristeen sisässä koko putken matkalle eikä se sieltä enää kuivu.
Jontte sanoi:Jäteilmakanava oli kauttaaltaan ruosteessa n. 4 m matkalta, myös kohdista joissa solukumi oli teipattu tiiviisti kiinni kanavan pintaan. Vesi tuskin on päässyt valumaan solukumin alla koko kanaviston mitalta ensi 1,5m pystysuoraan alas, sitten 1,5m vaakaan ja vielä koneen päälle höyrysulun alle.
Eristys oli kyllä tosiaan mokattu kun kumi ei ollut tiiviisti putken pinnassa vaan tehty sukalla, jolloin väliin jää ilmaa. Ihmetyttää silti tuo koneen päältä lähtevän putkiosuudenkin ruostuminen, se kun vaikutti hyvin eristetyltä.
Joka tapauksessa tästä heräsi vaan ajatus, että kuinka monella on oikeasti jäteilmakanava eristetty niin huolella, ettei hikoilua ole päässyt tapahtumaan. Kaikki kun näyttää ulkoisesti ihan hyvältä, niin harva noita solukumeja menee viiltelemään auki ja tarkastaa putken kunnon.
Solukumin liimaaminen lienee tosiaan ainoa 100% tiivis tapa tai esim. uretaanikanavan käyttäminen.Espejot sanoi:Ainoa tapa saadaa tiiviisti putken pintään on liimata kiinni?
Minä uskon että saa, olen tuota armaflexin asennusta aika paljon nähnyt ammattilaisen tekevän. Ei tuossa ole mitään mystiikkaa, tarvitaan vain ammattitaitoa ja huolellisuutta.kotte sanoi:Minä en usko, että eristettä saa todellisuudessa tiiviiksi teki mitä hyvänsä. Aina se falskaa jostakin hieman ja sitten normaali peltikanava alkaa syöpyä pinnoitteesta ja pian ruostua.
pökö sanoi:Ei sitä putkeen kiinni liimata. Saumat tehdään liimaamalla tai siihen tarkoitetulla teipillä. Levystä tehden leikataan sen mittaisia pätkiä että menee putken ympäri tiiviisti, valmis armaflexputki on putkelle sopivan kokoinen kunhan ostetaan oikea koko.
Armaflexilla saa ulkopuolen kosteusvauriot hallintaan (eli jos hikoilua esiintyy, vesi haihtuu pois, edellyttäen, että ulkopuolen kanavarakenne on järkevästi suunniteltu ja toteutettu). Sen sijaan ruostevaurioiden välttämiseen peltikanavan tapauksessa, kun kosteusrasitus on jatkuva (CE50:n poistoputken tapaan) tuo ei riitä (ja jos riittäisi, eivät autotkaan Suomessa ruostuisi).pökö sanoi:Minä uskon että saa, olen tuota armaflexin asennusta aika paljon nähnyt ammattilaisen tekevän. Ei tuossa ole mitään mystiikkaa, tarvitaan vain ammattitaitoa ja huolellisuutta.
ei ehkä mistään, meptekiltä kannattaa silti aloittaa kysely.Paskone sanoi:Mistä saa varaosia ja jonkun korjaajan, joka oikeasti tietää paskakoneen sielunelämän.
Paskone sanoi:No nyt. 6 ja puol vuotta paskakone kesti.
HiTec sanoi:Ihan noin hihasta heitettynä, ongelmat saattavat olla tuossa T10-tuloilmakojeessa. Se syö käytännössä kaiken ILP:n tuottaman lämmön, hyvä jos riittääkään ja siksi sinne muualle sitä lämpöä ei juurikaan riitä ilman järkyttävää sähkövastusten käyttöä :-\
janti sanoi:Eli onko ohje/vinkki siis että T10 termostaatista tuloilman lämmöt alemmaksi (esim. termari säädetään noin 15 C) ja sitten pienennetään ilmanvaihtoa pienemmälle? Vaiko jotain muuta?
Laitteesta mitään tietämättömänä (mutta tuota ohjekirjaa selanneena) ei tulisi kommentoida, muttaPP sanoi:Tämä hieman paransi tilannetta, mutta silti lattia ei lämpene kunnolla ja ilmastoinnista tulee kylmää ilmaa. (Tuloilma heittelee n 10-30 asteen välissä, yleensä kuitenkin kädelle kylmänä tuntuvana).
kone on jokseenkin päivittäin antanut "Ylipaine kuuma kaasu. Katso ohjekirja. (HÄLYTYS)" -herjaa. Tälle hälytykselle ei ole syytä selvinnyt. Millähän tuon saisi pois? Sillä tuon hälytyksen tullessa kompura sammuu ja talo kylmenee vielä entisestään. Tuo kehotus katsoa ohjekirjaa on naurettava, koska laitteen mukana ei meille saakka ainakaan tullut minkäänlaista ohjekirjaa ja netistä saatavasta ohjekirjasta kun tuota etsii, niin ainoa kuumakaasuun viittaava löytyy kytkentäkaaviosta ja siinäkään ei kerrota kuinka toimia ko. hälytyksen tullessa.
PP sanoi:Voin sanoa, että näin pumpuista ja niiden säädöistä pihalla olevana on monta kertaa ollut hermo melko tiukalla tuon laitteen suhteen. Haluaisi sen vaan toimimaan kuten pitäisikin ja ettei ilmastointi työntäisi kylmää ilmaa sisään ja lämmintä harakoille. (On ollut poistoputken ympärillä katolla talvisin n. 1m:n halkaisijalta oleva sulanut alue)
nackerton sanoi:Perinteinen kuutiokonekin tekee samanlaisen ellei tuplasti isommankin ainakin minulla![]()