salasana
Aktiivinen jäsen
Tietääkseni ainakin jonkintasoista pösä-ohjausta tarjoaa ainakin Hoymiles ja olisikohan ollut lisäksi Solis ja Deye.Juu, aika harvassa taitaa olla. Moni sitä on lupaillut mutta Elisa ja Victronissa on, onko muissa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tietääkseni ainakin jonkintasoista pösä-ohjausta tarjoaa ainakin Hoymiles ja olisikohan ollut lisäksi Solis ja Deye.Juu, aika harvassa taitaa olla. Moni sitä on lupaillut mutta Elisa ja Victronissa on, onko muissa?
Solis Smart Energy – Dynamic Price ControlTaitaa olla poikeus nyt mutta tulevaisuudessa valtavirtaa
Juu, aika harvassa taitaa olla. Moni sitä on lupaillut mutta Elisa ja Victronissa on, onko muissa?
Deyestä on tuolla jotain kuviakin.Tietääkseni ainakin jonkintasoista pösä-ohjausta tarjoaa ainakin Hoymiles ja olisikohan ollut lisäksi Solis ja Deye.
Pilviratkaisu. Tästä päästään muuten Victronin vahvuusalueelle, modulaarisuuteen jolloin äly on omassa boxissa jota voi suoraan ohjelmoida.Deyestä on tuolla jotain kuviakin.
![]()
Deye Copilot: AI-Powered Energy Management & Application Guide
Learn how Deye Copilot optimizes battery use with AI, cutting electricity costs. Discover its features and step-by-step guide to applying for this smart energy tool.nastechsolar.com
Solis Smart Energy – Dynamic Price Control
Fronius Energy Cost Assistant (ECA)
Huawei EMMA
Taitaa löytyä ainakin
Froniuksen kikkareen esittely on tuolla.Pilviratkaisu. Tästä päästään muuten Victronin vahvuusalueelle, modulaarisuuteen jolloin äly on omassa boxissa jota voi suoraan ohjelmoida.
Kysin kesällä EMMAN käyttöohjetta tms ei löytynyt joten vedin johtopäätöksen että ei ollut vielä toiminassa. Onko näistä kättäpidempää, onko Fronius saanut jotain valmista. Aikoinani kun kysin niin Victronilla oli ainoana yrityksen toimiva beta mikä sitten oli ratkaiseva valintakriteeri. Nämä DESS tyypiset ratkaisut tulee yleistymään kunhan koodarit saavat koodia kirjoitettua.
Tossa oli aika kattava selvitys eli alkaahan näitä tulla. Samalla oli jonkinlainen yhteensopivuusviidakko.Growatt näköjään tehnyt myös jotain pörssisähköohjausta. Toimivuudesta ei tietoa.
Odotettu Pörssisähköratkaisu Growattilta
shop.sonepar.fi
En ole kovin tarkkaan hintoja viime aikoina katsellut, mutta onko Victron sen kalliimpi kuin muutkaan kokonaishinnaltaan? Akkujen osalta tuo on ainakin paljon joustavampi kuin suurin osa muista vaihtoehdoista ja sen vuoksi edullinen. Onko Victron järjestelmän asennushinnat isommat kuin muilla? DESS tuossa on "sisäänrakennettuna" eikä vaadi muuta ylimääräistä kuin verkkomittarin.Sitten kun laskee auki kuinka paljon DESSeistä saa maksaa ekstraa (esim. Victron asennusten vuoksi tai Fronius BYDin liiton takia) niin alkaa kiinnostus ainakin itsellä lopahtamaan. Ei sitä hintaeroa kurota umpeen softalla vs. tavanomainen/yksinkertaisempi pösä-ohjaus.
Lisäksi on erittäin todennäköistä, että samat ominaisuudet tulevat jossain muodossa muiltakin valmistajilta… noh pioneerit maksaa ensin kermat päältä.
Tutkin asiaa joskus taannoin ja sekä oma kokemukseni tarjouskyselyistä, että täällä kerrotusta piti paikkaansa, eli asentajia ei tahdo löytyä mistään ja mikäli löytyy niin siihen saa muutamien lisäpalikoiden asennuksen kanssa kuluttaa tovin - eli kalliimmaksi tulee kuin yksi Hoymilesin invertteri.En ole kovin tarkkaan hintoja viime aikoina katsellut, mutta onko Victron sen kalliimpi kuin muutkaan kokonaishinnaltaan? Akkujen osalta tuo on ainakin paljon joustavampi kuin suurin osa muista vaihtoehdoista ja sen vuoksi edullinen. Onko Victron järjestelmän asennushinnat isommat kuin muilla? DESS tuossa on "sisäänrakennettuna" eikä vaadi muuta ylimääräistä kuin verkkomittarin.
Niin, voimaloita voi ostaa kuin maitoo kaupasta tai siitosoria hevosmarkkinoilta. Yksinkertaisin ratkaisu on soittaa pariin liikkeeseen ja kysyä että paljon maksaa 7 kWp + 15 kWk voimala ja valitsee halvimman. Tai sitten voi nähdä vaivaa ja toteuttaa projekti jaettuna urakkana niin että itse toimii pääurakoitsijana. Mutta silloin ei saa kultaisia avaimenperia ja kokonaistakuuta. Jotkut arvostaa sitä takuuta. Minulla meni selvitystyön - eli lätisemiseen ja asian kypsytelyyn - pari vuotta eli tuplasti kauemmin kun taloa rakenettiin samalla periaatteella. Toisaalta, huomannut että nyt näistä tietää enemän kuin myyjät.En ole kovin tarkkaan hintoja viime aikoina katsellut, mutta onko Victron sen kalliimpi kuin muutkaan kokonaishinnaltaan? Akkujen osalta tuo on ainakin paljon joustavampi kuin suurin osa muista vaihtoehdoista ja sen vuoksi edullinen. Onko Victron järjestelmän asennushinnat isommat kuin muilla? DESS tuossa on "sisäänrakennettuna" eikä vaadi muuta ylimääräistä kuin verkkomittarin.
Victronin GX mallin kanssa ei tarvita kuin verkkomittari, ja näiden AC kytkennät hoituvat ihan perus sähkäriltä nopeasti. Akunkaan kytkemisessä ei kauaa mene.
Victronissa on kieltämättä haasteena erityisesti konffaus. Jos haluat sähkärin hoitavan systeemin konffauksen, niin ymmärrän kyllä että asentajaa on vaikea löytää ja ne jotka löytyy on kalliita.
Mulla on tarjous pöydällä tarvikkeista koko paketille:Jollakulahan olis keskitetty ratkaisua, mitäköhän se tuli maksamaan...
Ainakin Pohjois-Savosta Victron järjestelmän saa ihan avaimet käteen ratkaisuna eikä itse tarvitse tietää järjestelmästä mitään tai selvitellä asioita. Luulisi näitä olevan muuallakin. Ei Victron järjestelmää varmaan ihan tuohon hintaan vastaavan tehoisena saa mitä @salasana yllä kirjoitti, mutta ei se pelkkien osien osalta kovin paljoa kalliimpi ole. Muokattavuus ja laajennusominaisuudet Victronissa on kuitenkin ihan ylivoimaiset kaikkiin muihin järjestelmiin verrattuna.Sähköjen veto ei ole merkitävästi työläämpää mutta sen konfaus täytyy tehdä - ja vetää ne muutamat tietoliikkene piuhat. Tämän voi kokea ongelmaksi jos palapelistä puuttuu yksi pala eikä tiedä mistä etsiä sitä. Minä kyselin paljon ja sitä kautta minulta kysyttiin että kaipaanko kaupallista apua. Sain konfauksesta ns käyttäänottopöytäkirjan. Mutta ymmärän että asoita voi tehdä monella ja se ratkaiseva ero löytyy korvien välistä joten ei ole oikeaaa tai väärää tapaa toteuttaa projektia.
Totta, mutta itse en keksi muuta laajennettavaa tuossa kuin paneelien määrä tai akkukapasiteetti… mitä muuta Victron siis tarjoaa?Muokattavuus ja laajennusominaisuudet Victronissa on kuitenkin ihan ylivoimaiset kaikkiin muihin järjestelmiin verrattuna.
Täytyy musitaa että Victronin kamat on 1v eli pienin teho on 3x3kVA (Multiplus) jos haluaa kolmiviheisen. Toi tietämättömyys kuulostaa vaaralliselta ominaisuudelta. Mutta Victronin modulaarisuus on selkeä etu koska systeemi skaalautuu helposti ja helpottaa myös huoltoa. Gerbo ohjausyksiköhän on käytänössä pieni tietokone. Eli jos nälkä jää niin laajentaminen on mahdolista ilman että miettii systeemin uusiksi. Ja ei kai Eurooppalisuudesta haittaa ole. Mutta onhan noita Euroopplaisia inuja pari muutakin. En noita hintoja jaksa kaivella, jokainen saa kaivettua ne itse.Ainakin Pohjois-Savosta Victron järjestelmän saa ihan avaimet käteen ratkaisuna eikä itse tarvitse tietää järjestelmästä mitään tai selvitellä asioita. Luulisi näitä olevan muuallakin. Ei Victron järjestelmää varmaan ihan tuohon hintaan vastaavan tehoisena saa mitä @salasana yllä kirjoitti, mutta ei se pelkkien osien osalta kovin paljoa kalliimpi ole. Muokattavuus ja laajennusominaisuudet Victronissa on kuitenkin ihan ylivoimaiset kaikkiin muihin järjestelmiin verrattuna.
Laitteista ekana tulee mieleen auton lataus, mutta periaatteessa Victronin ympärille voi tehdä koko kotiautomaation NodeRed:n avulla. Tässä on vain mielikuvitus rajana. Se onko se järkevää kun tarjolla on esim. Home Assistant on toinen asia, mutta todella moni asia on mahdollista tehdä.Totta, mutta itse en keksi muuta laajennettavaa tuossa kuin paneelien määrä tai akkukapasiteetti… mitä muuta Victron siis tarjoaa?
Eihän mikään pakko ole tehdä 3-vaihe järjestelmää jos muuten teho riittää. Vaihenetotus mahdollistaa sen, että tuo ei näy käyttäjän sähkölaskussa mitenkään.Täytyy musitaa että Victronin kamat on 1v eli pienin teho on 3x3kVA (Multiplus) jos haluaa kolmiviheisen.
Lähinnä kommentoin että jossain 10 kW hybridiinussa on paneeliteho 10 kW mutta akun latausteho 5 kW. Eli hybridissä mitoituksess täytyy tehdä kompromissi.Eihän mikään pakko ole tehdä 3-vaihe järjestelmää jos muuten teho riittää. Vaihenetotus mahdollistaa sen, että tuo ei näy käyttäjän sähkölaskussa mitenkään.
Mihin auton lataus tarvitsee Victronia?Laitteista ekana tulee mieleen auton lataus, mutta periaatteessa Victronin ympärille voi tehdä koko kotiautomaation NodeRed:n avulla. Tässä on vain mielikuvitus rajana. Se onko se järkevää kun tarjolla on esim. Home Assistant on toinen asia, mutta todella moni asia on mahdollista tehdä.
Mitkä ne edut on juuri Victronilla?Siitä on omat etunsa että EV laturi näkee koko talon energiavirrat. Uskoisin että Victron DESS/ESS kehittyy taloautomaation suuntaan pitkässä juoksussa.
Kuten @Espejot jo mainitsi plus se, että Victronissa pystyy ohjaamaan aurinkosähkön ylijäämän/halvan pörssisähkön tarkasti sinne minne haluaa ja käyttää silloin kun aurinkoenergiaa ei ole tarjolla. Esimerkiksi meillä ei ole huhtikuun puolen välin jälkeen ostettu verkosta sähköä kun Victron on käyttänyt tuotetun aurinkoenergian järkevästi.Mitkä ne edut on juuri Victronilla?
Miten se eroaa esim. Go-e laturista kuormanhallinnalla?
katso liitettä 108433
Eikö se olisi hyvä olla erillispalikat nyt kun mm. modulaarisuus mainittu? Ok, 230€ hinta toki.Victron ei tarvitse erillistä konrolleria. Tästä voi sitten miettiä mitä etua saa että hallinta on yhden ohjauksen takana,
Miten se eroaa siitä, että Go-e on jo pörssisähköllä Hoymilesin lisäksi?ekaksi tulee mieleen spot mukaan ohjaus koko systeemille.
Toki kaiken voi ohjelmoida itse kasaan esim HA:lla. Mutta taidettiin puhua avaimet käteen ja yhdet aivaimet on vähemän kuin kahdet tai kolmet. Ylimääräisten avainten säilytyksestä voi koitua hankaluuksia.
Näille taitaa olla tuolla oma ketjunsa. Tuskin kenellekään yllätys, että 1-v DIY setti on halvempi?Tämä nyt ei ole kaupallinen setti, mutta tälläinen paketti on asennusvalmiina:
- EEL V5 16 kWh DIY, EVE 304 Ah kennoilla, JK V19 BMS. Eurooppalaisesta kaupasta, 1.900,- toimitettuna
- Victronin Multiplus2 5kVA, 1 kpl, eli yksivaiheisena, +Cerbo, +Lynx, + 2 kpl EM540, + sulakkeet, katkaisijat, kaapelit. Nämä kotimaisesta kaupasta 2.000,- toimitettuna.
6 kWp 14 paneelin voimala 6 kW inulla jo toiminnassa 3 vuotta.
Tuntuu kovin siltä, että nyt asioita katsotaan Victron-lasit päässä.Kuten @Espejot jo mainitsi plus se, että Victronissa pystyy ohjaamaan aurinkosähkön ylijäämän/halvan pörssisähkön tarkasti sinne minne haluaa ja käyttää silloin kun aurinkoenergiaa ei ole tarjolla. Esimerkiksi meillä ei ole huhtikuun puolen välin jälkeen ostettu verkosta sähköä kun Victron on käyttänyt tuotetun aurinkoenergian järkevästi.
Tällaisia alkeellisia ESS ominaisuuksia on varmaan muillakin merkeillä enkä tunne tarkasti mihin kaikkeen Hoymiles pystyy. Esimerkkinä vaikka se, että voidaan määrittää prioriteetti auton akulle ja ESS akulle mitä ladataan ensin ja kuinka paljon ennen kuin toista ladataan. Tai että ESS akusta ei pureta auton akkuun silloin kun se ei ole järkevää.Tuntuu kovin siltä, että nyt asioita katsotaan Victron-lasit päässä.
Miten ohjaat Victronilla ”tarkasti sinne minne haluaa” siten, että se ei vaikkapa Hoymilesilla onnistu?
Tuolta löytyy tuotteen kuvauksen jälkeen tiputusvalikko ”Lisätietoja” missä ladattavissa dokumentointia:Onko Hoymilesin ohjauksesta mitään manuaali tai esitettä? Hoymilesillä on kanssa jonkin asteinen ekosysteemi että asia kiinnostaa akateemisesti...
Minulle on ollut alusta saakka selvää, että Victronissa on huomattavasti enemmän älyä ohjauksen osalta. Mutta jos halutaan se pösä-ohjattu voimala + inu niin Hoymiles on vaihtoehto. Ehkä se lähtöruutu oli meillä eri?Tyhjänpäiväisen, ja turhan polveilevan A vs B keskustelun jälkeen ollaan takas lähtöruudussa.... onko niitä muita valmistajia millä on valmis pörssisähköohjaus ja niistä ihan oikea manuaali tuotantoverssiosta?
Minun mielstä Hoymiles ei siäsällä automaaatista spot-ohjausta, en ainakaan löytänyt kohtaa missä olisi selitetty spot-ohjaukset logiikka.